MILLÄ AUTOLLA KAAHATAAN?

87 kommenttia
«13

Ajelinpa tässä moottoritietä nauttien vielä tuosta 120km/h "kesänopeudesta"; mittarissa 140, todellista 132 km/h.

Aikaa meni hieman yli tunti ja seuraavat autot ajoivat ohitse:

1. Volvo V70 D5
2. BMW 3 sarja
3. BMW 3 sarja
4. Audi A4
5. Peugeot 407 farkku (sisäkaistaa...)

Olisiko tässä kattava otos kaahareiden autovalinnoista?

:sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

[Tapio Taula muokkasi tätä viestiä 12.10.2006 klo 14:19]
  
  • Onkohan kaahaaminen ja nopeusrajoituksia kovempaa ajaminen sama asia? No sama se pääasia liikenne sujuu muita vaarantamatta. Aika pitkälti aika sama, kuka minut ohittaa, kunhan ohitus tapahtuu turvallisesti. Tietysti jotain Ferrareita ym. olisi kivempi katsella, mutta aina ei voi ohittajaansa valita.

    PS, jos ajaa joustavasti katsellen myös taustapeiliin, ei yleensä kenellekään ole tarvetta ohittaa oikealta.

      
  • Lainaus:
    12.10.2006 klo 17:14 juster kirjoitti
    PS, jos ajaa joustavasti katsellen myös taustapeiliin, ei yleensä kenellekään ole tarvetta ohittaa oikealta.


    Tässä asiassa täysin samaa mieltä.

    Ohitteluista yleisesti:
    Nykyään autolla kuin autolla voi ajella niin, että ohitse pääsee ja varsinkin, kun muut ajelevat sääntöjen mukaisesti.

      
  • Hauska Fleimi pitkästä aikaa!!!
    Oikea lempi aihe!!
    Itse olen samaa mieltä listan ykkösestä, muista en niinkään ole kiinostunut.
    Eniten #&%£$!* tunkee vaikka itte ajaisi 150km/h, juuri VOLVO V70 ja useimmin vielä D5.
    Sitten näiltä Pelleääliöiltä palaa hihat ja rupeaavat vilkuttamaan valoja. JA VAIKKA EDESSÄ OLISI JONOA, NIIN EDESSÄ OLISI JOKU TOINEN TAAS??????
    Joskus tällainen kun vielä sattuu kohdalle sopivassa mielentilassa, niin seuraan sitä vaikka kotiiin ja sitten voi sattua vaikka nenuun...
    Mikä ihme siinä tosiaan on että tolla autolla, joka on yhtä urheilullinen kuin Ruotsinlautta, on pakko päästä ohi kaikesta mikä liikkuu moottoritiellä.
    Tänäkesänä mittani täyttyi sitten kerran ja yhtä pelleä V70 D5 AWD (aito nelivetotraktori ilman auroja..) oli pakko kouluttaa Avensiksella.

    Jätkä oli tosi happaman näköinen kun yritti ensin roikkua, mutta kun jäi.. Nopeus kävi mullakin yli 210 hetken(olisin päässyt vielä lisääkin 230 asti..).. No, nopeasti jarruttelin sitten ja palasin ajamaan 100:sta 120 alueella ja minua kiinnosti seurata, minkä näkönen pelle oli ratissa. Ajelin siinä ja katselin kun se kuvatus mulkoili happamana minua..
    Tässä sen pellen kuvaus lyhyesti.
    - Auto tummansininen farmari (kuinkas muuten..?)
    - Autossa kiinteistönvälitysfirman teipit (En muuten itse kehtaisi kisailla talon autolla!!!)
    - Valkoinen paita, punainen kravatti.
    - Ristiverinen, ja nyt tulee paras!!: IKÄ NOIN 45-50 V !!!!!!!!!!!.
    Juma että minua nauratti moinen säälittävä esitys. Mutta näitä riittää aina välillä. Tulipa mieleen että taisi moisen nöyryytyksen jälkeen niillä muija saada kotona turpaansa... Sen verran kova jätkä oli.. Ilmeestä päätellen.

    Itse en ole vielä edes neljääkymmentä mutta pelkään että minustakin tulee urakehityksen myötä vielä aito VOLVOmies..
    Antakaa minulle vinkkejä, miten voin moisen henkisen kehityksen osa-alueen jotenkin välttää, onko olemassa jotain vaikka muroja tai pillereitä? Please, Auttakaa, oi toverit...!

      
  • Vai 230 saavutettavissa? Ei avensikset ole tietääkseni liikkuneet vakiona yli 220, eli eivät tosi nopeuksiin yllä. Vaikka en ajakkaan Volvolla, niin ei Tojolla ole mitään särmää oikeille autoille.

      
  • Päivitä poika tietosi:
    www.toyota.fi
    2,2 D4-D Clean Power, 177 Hp, 400Nm, 230Km/h, 8,6 sek/0-100km/h
    Kyllä tommonen nelivetotraktori sille jää, tulipa kokeiltua käytännössäkin..
    En olisi Bensajuoppoturbon kanssa testannutkaan mutta satun muutakautta tietämään että VARSINKIN AWD ja D5 nimenomaan on laiskalossi.
    Johan sen nelivedossa pyörii hirvittävä massa rautaa mukana. Ei se vaan kulje niinkuin joku kaksivetoinen jossa pienemmät häviöt voimansiirrossa.
    Kannattaa kisata sillä nelivetovehkeellä enempi kyntömestaruudesta.. Vetopito aurauksessakin on hyvä varmaan. Koskahan muuten Volvoon saa etuhydrauliikan sivuauraa varten lisävarusteena? Talvella olisi minullekin tarvetta kun maalla asuu..

      
  • Kisahan oli sikäli reilu kun puhutaan vielä siis Dieseleistä. Älkää sotkeko Bensoja tähän tuleen...
    Toki Volvolla on muita kulkevia Diiseleitäkin kaksivetoisina. Mutta maksaa simona...

      
  • 1. Volvo V70 D5
    2. BMW 3 sarja
    3. BMW 3 sarja
    4. Audi A4
    5. Peugeot 407 farkku (sisäkaistaa...)


    Pösö oli kait "vahinko"? Volvoja joutuu enemmän ohitteleen mitä ne ohittavat! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    12.10.2006 klo 22:53 Disukka kirjoitti
    - Autossa kiinteistönvälitysfirman teipit (En muuten itse kehtaisi kisailla talon autolla!!!)


    Toi on pahaa pr:ää firmalle. Eilen katselin kun erään firman Passat ohitteli muita Länsiväylällä kiihdytyskaistojen kautta (siis poikkesi lyhyehkölle kiihdytysrampille välillä ohittelemaan pääväylää ajaneita. Hitto kun ehdin jo unohtaa minkä firman auto oli kyseessä, muuten olisi saanut noottia yrityksen palautesivujen kautta...

    Toinen on eräs perintäfirma, jonka kirkkaan väriset autot olivat (hetkeen en ole näihin autoihin kiinnittäneet huomiota, lienevätkö sitten saaneet firmalta palautetta) kärkkäästi vaatimassa latua ainakin Turunväylällä. Mieleen on jäänyt Cherokee ja Mazda 6. Ehkä toisaalta käytös oli harkittua, erotutaan ja annetaan kuva että meiltä tulee painetta tarvittaessa...

    Sen verran vielä noihin kaahareiden tyypillisiin autoihin, että taitaa olla paljon vuorokauden ajasta kiinni. Päivällä/työmatka-aikana business-maailman suosikit, viikonloppuiltaisin 5 - 15 vuotiaat teinisuosikit (esim. Corolla, Civic, Astra) ja ravintoloiden sulkeutumisaikaan taksikalusto (pakko painaa keikkaa tosissaan silloin kun asiakkaita on). :smile:

    [Zilo muokkasi tätä viestiä 13.10.2006 klo 08:55]
      
  • heheh...

    Tämän aamun perusteella: Chrysler M300 (usein vois olla Sebring), Audi A6, ...

    Niin kauan kuin ei tuon takia rytise, tai kukaan sivullinen saa sydämentykytystä pelästyessään...

    Ja minä sitten yleensä tavoitan/ohitan ne kaahailijat aamuruuhkassa viimeistään ensimmäisissä valoissa. "Which is nice..."

    Kun SUJUVASTI pääsee eteenpäin muillakin konsteilla kuin kovaa ajamalla, lopputulosta eli perille pääsyä ajatellen! :innocent:

      
  • Hauskaa lukea, että pojilla autot kulkee. En tiedä olenko tulossa vanhaksi, kun ei pätkääkään itseä enää kiinnosta kuka ohittaa. Selvästi asia kiinnostaa kuitenkin täällä, varsinkin jos ohittajana on hieman kalliimman luokan auto. Ilmeisesti näillä automerkeillä ajavat kyykyttää esim. työelämässä meitä raukkoja. Onneksi on moottoritie missä voi näille öykkäreille antaa takaisin ns. isänkädestä.

    Avensiksella ym. alemman luokan autoilla saa ohitella rauhassa, se ei ketään kiinnosta. On hyvä että oikeuden mukaisuus toteutuu edes jollain elämän osa-alueella. Se on selvä että jos joku öykkäriluokan auto haluaa mennä ohi, niin turpaahan sitä on vedettävä. Sääli kun hommaa ei pysty hoitamaan vauhdissa, ettei matka vaan hidastuisi.

    Terveisin 190 KW 6600 1/min. huippunopeus rajoitettu

    [juster muokkasi tätä viestiä 13.10.2006 klo 10:43]
      
  • Sietäisi lukea, Disukka, kirjoituksesi uudestaan ja mietti kuka/ketkä tilanteessa olikaan se/ne "pelleääliö(t)". Moista "kouluttamista" voisi odottaa joltakin 80-luvun japanilaista nakkikattilaa ajavalta lippisjätkältä mutta ei nyt sentään sen verran elämää nähneeltä, jolla on varaa ostaa uusi auto. Ikääsihän en tiedä, mutta olettaisin sinun olevan toisen kymmen ohittanut.

    Haiskahtaa hieman ristiriitaiselta ainakin minun nenääni, että toisaalla täällä keskustellaan ja kauhistellaan kuinka julkeaa on ajaa 40:ää 30:n alueella kun hirvi saattaa loikata yht'äkkiä eteen autojen välistä taajama-alueella käsikynkkää leikkikoululaisten kanssa, kun taas täällä kerrotaan polleana kuinka tojotat jättää volvoja yli 200 km/h:n nopeuksissa. Hohhoijaa.

    Tosin, aiheen puolustukseksi täytyy todeta, että itse hyvää ja sujuvaa vauhtia ajaessa hanurissaroikkujat ovat jollakin tasolla ärsyttäviä, mutta mitä sitten? Sehän on heidän oma häpeänsä. Menkööt kiireisemmät ohi jos tykkäävät saavuttavansa sillä jotain merkittävää elämässään.

      
  • Zilo on oikeassa vuorokaudenajan suhteen. Pahimmat kaaharit löytyvät öiltä ja viikonlopuilta, siellä ei Volvoja ja Audeja näy. Tosin tämäkin on alkanut muuttua Saksantulilaisten myötä, olettaisin että kohta alkaa myös jälki viikonloppuisin olla pahempaa kun vehkeissä riittää kyytiä.

    En ole itse laittanut merkille mitään erityistä kaahariryhmää, no Volvot erottuvat jonkin verran mutta toisaalta niitä on myös paljon suhteessa esim. BMW5:een ja A6 Audiin. Erona Bemareihin on se, että Volvon valokatkaisijoissa on liene jotain epäselvää, koska niissä palaa usein päiväsaikaan sumuvalot. :wink: Aika paljon työnnetään kovaa menemään myös Passateilla, Avensiksilla, Golfeilla jne yleisillä autoilla. Selvä muutos on siinä, että dieselit alkavat olla bisnes-kaahottajien suosikkeja. Isoilla Mersuilla ei juuri kaahata?

    Huvittavimmat kaaharit ovat ne, joilla on selvästi erottuvat firmojen autot. Viime aikojen törkein ja samalla ironisin oli erään lakiasiaintoimiston Passat, siinä oli kuskilla laintuntemus selvästi hallussa...

    Jostain lehdestä luin pienen uutisen tämän vuoden ylinopeusennätyksestä: olikohan 256 km/h, ajettu Toyota Celicalla... Bemarithan ei edes noin lujaa kulje. :grin: :wink:

      
  • Kaahareista en osaa sanoa ... mutta ...

    Onko sillä mitään merkitystä, jos joku menee ohitse tai ei mene?
    Jos on, niin miten se ilmenee?

    Onkohan minulla jäänyt joku juttu huomaamatta?
    :sunglasses:

      
  • Nimimerkki "Disukka" kehoitti päivittämään tietojani Avensiksesta?`
    Olen nyt katsonut Tojon sivuista tekn. tiedot, sekä Tuulilasi-lehden vastaavat tiedot. Yksiselitteisesti Aven huippu on 220km/h. Eli ei tarvetta päivitykseen vielä. Tämä esitys "kouluttamisesta" maantiellä kyllä ihmetyttää? Itselläni ei ole tarvetta "näyttää" maantiellä kenellekkään yhtään mitään. En ole kade kenenkään kulkineesta, ajan MB-lläni aina siten, että en vaaranna muita tielläliikkujia. Olen oppinut sen, että mitä enemmän kilsoja vuosien saatossa kertyy, niin sitä vähemmän pidän itseäni hyvänä ja kokeneena kuskina.

      
  • Lainaus:
    12.10.2006 klo 22:53 Disukka kirjoitti
    Jätkä oli tosi happaman näköinen kun yritti ensin roikkua, mutta kun jäi.. Nopeus kävi mullakin yli 210 hetken(olisin päässyt vielä lisääkin 230 asti..)..


    Oikein tulee paha olo tuollaista koheltamiskehuskelua lukiessa. Miten sen asennekasvatuksen saisi toimimaan? Nämä nimimerkki Disukkan ja hänen kisailukaverinsa kaltaiset kaaharikoheltajat toivoakseni ja ymmärtääkseni edustavat katoavaa vähemmistöä. Kuitenkin yksikin tällainen yksilö riittää pahimmillaan tuhoamaan jonkun perheen koko elämän, mikä ei ole toteutuessaan pieni asia ollenkaan.

    Kattava, ala-asteella ja perheen sisällä varhaisessa vaiheessa aloitettu asennekasvatus on hieno asia, mutta ilmeisesti olettaa joissakin tapauksissa liikaa kasvatuksen vastaanottajalta. Tässäkin kirjoittaja on ikänsä puolesta ilmeisen kokematon eli liikenteessä touhutaan vielä toinenkin tovi jos ei huonosti käy.

    Pitääkö toivo paremmasta asettaa yksinomaan henkilöautojen nopeusrajoittimiin tai koko tieverkoston kattavaan kameravalvontaan?

    [kutvonen muokkasi tätä viestiä 13.10.2006 klo 21:01]
      
  • Olen kutvosen kanssa täysin samaa mieltä.
    Minullekkin on ihan käsittämätöntä kuinka usein te suomalaiset innostutte näyttämään kuinka meidänkin tojolla, tai audilla tai mikä ropponen se nyt sattuu olemaankin, pääsee niin ettei tartte tulla ulkommaalaisten ja hurrien tulla leveileen.Se sitten tuntuu teikäläisiä ottavan pipoon vielä enemmän etten lisääkkään vauhtiani enkä provosoidu mitenkään Jos nyt muuten vaan ajan vähän kovempaa johtuu se vain huonotapaisuudestani, eikä missään tapauksessa kilpailu- tai näyttämistarpeesta.
    Suomalaista kilpailu ja muun liikenteen terrorisointimentaliteettiä ei muualla maailmassa ihan helpolla löydä.
    Kaiken koheleimmat ja vaarallisimmat kaaharit ajaa kyllä mielestäni joillain pienemmillä kotteroilla ja taajamissa,eihän ne oikein maantienopeuksiin pystykkään.

      
  • Viime viikolla töistä tullessani saavutin pari autoa jotka ajoivat hieman "alinopeutta". Jäin kuitenkin niiden perään ajeleen kun ei ollut kiirettä, siis jätin myös kunnon turvavälinkin kun kerta ei ollut tarkoitus ohittaa. Sitten huomasin että takaa lähestyi "tuunattu teinigolffi" ja aikoo kait ohittaa, annoin tietä mutta edellä ajavat ei. Ohittu kuitenkin meidät kaikki "koukkimalla" näyttävästi ja tietenkin ylinopeudella. Juuri kun alkoi kyrsiin tuo "alinopeus", niin takaa lähestyi aikuisten auto, tummanharmaa Mondeo. Annoi hänellekin tietä mutta löi "räikät päälle" minut ohitettuaan kun edelläajavat ajoivat niin keskellä tietä. Luulin ensin amisten pelleilyksi kun "takaräikkävalo" oli niin pieni, siis oli "hattuhyllyllä"! No, oli kuitenkin siviilijeppe koska huomasin sen kun oli Golfin pysäyttänyt ja astui juuri ulos autostaan kun ohitin molemmat. Etusäleikössä oli isommat "räikkävalot". Jutun opetus: Joskus kannattaa ehkä pompotella "alinopeuttakin"? :sunglasses:
    Oikeastaan vähän naurattikin, ei vahingonilosta, mutta olin aikaisemmin ajanut vahingossa satasta 80-alueella. Se nauratti että onneksi Mondeo ei silloin ollut takana! :smile:

      
  • Hei pojat ( ainakin kirjoitusten perusteella) yhtä lapsellista on ruveta näyttämään huippunopeuksia , kuin teiden kingin leikkiminen valoja vilkuttelemalla. Itseäkin tietysti harmittaa jos olen ohittamassa kuitenkin lievällä ylinopeudella vaikkapa hieman salittua nopeutta hitaammin ajavaa jonoa , jos joku takanatuleva alkaa vaatia tietä kesken kaiken. Siihenhän ei ole mitään velvollisuutta suostua tieliikennelainkaan mukaan ja ketäänhän ei voi pakoittaa ajamaan sallittua nopeammin. Niinpä jos joku tulee vilkuttelemaan valoja taakseni tällaisessa tilanteessa , niin sitten ryhdynkin ajamaan by the book eli juuri sallittua nopeutta niinkauan kuin hitaampi jono on ohitettu. Tämä tapa jos yleistyisi niin ehkä koulutuskin onnistuisi ja turha vilkuttelu jäisi pois.
    Volvot ja Bemaritkin ovat varmaan ihan hyviä autoja , mutta niin monet niiden kuskit öykkäröivät tien päällä sillä tyylillä , että en voisi kuvitella itseäni niiden rattiin. Kyllä hävettäisi jos kavarit näkisivät.

      
  • Kalliin auton ostaja tuntuu usein auton maksuun käyttävän myös aivokapasiteettinsa osamaksuna.
    Vai olisiko niin että auton osamaksujen maksamiseksi on oltava useampi työpaikka joiden välillä on kaahattava älyttömästi mihin vuorokauden aikaan hyvänsä viikonloppuisinkin.
    Minullakin on kaasujalassa keventyvä olo ,jos joku pelle tulee taakseni valoja vilkuttelemaan.Siis kaukovaloja.Päästän kyllä vilkuttelijan ohitse,mutta vasta kun voin turvallisesti ja ketään kiilamatta vaihtaa kaistaa ja siihen voi ruuhkaisessa liikenteessä mennä aikaa.

      
  • Disukka: ” Tänäkesänä mittani täyttyi sitten kerran ja yhtä pelleä V70 D5 AWD (aito nelivetotraktori ilman auroja..) oli pakko kouluttaa Avensiksella.”

    Jos ajokortin saannin ehtona olisi soveltuvuustesti ja sinä kertoisit tämän tarinan psykologille, mitä luulet, saisitko kortin? Ja olisitko mielestäsi ansainnut sen?

      
  • Jos ajokortin saannin ehtona olisi soveltuvuustesti ja sinä kertoisit tämän tarinan psykologille, mitä luulet, saisitko kortin? Ja olisitko mielestäsi ansainnut sen?
    Kuka hullu sitä nyt kellekään muulle uskaltaisi ja edes kehtaisi kertoa kuin täällä, anonyyminä??
    Sitäpaitsi minulla on kumppanina Psykologi, jonka kanssa on ollut monia mielenkiintoisia keskustelutuokioita, mm. liikennekäyttäymisestä... NIIN, JA VOLVOISTA LIIKENTEESSÄ!!!
    :innocent:
    Korttia ei pitäisi oikeasti apinoille antaa, siinä TeeCeenkin kanssa olen samaa mieltä.
    Oikeastaan jos mietin lisää niin mikä pani laittamaan tallan pohjaan? Kyllä se vaan on se että se tummansininen "urheilullinen" Ruotsinlautta niistää hanuria, ja puikoissa säälittävä viiksivallu, eikä edes omalla autollaan..
    Plus että niin monelle Volvolle joka on tullut roikkumaan hanuriin, olen niin usein mitään kisaamatta rauhassa mennyt provosoitumatta pois alta.
    Mutta kyllä tuona ainokaisena kertana kaikki palaset vaan loksahti niin kohdalleen että halusin katsoa, mikä mies se siellä roikkuu 0,5m:n päässä ja osoittaa mieltään. En kadu vieläkään tippaakaan ko. tilannetta. Kaikenlisäksi katsoin silloin, että niin paljon oli siellä tyhjää tietä (hiljaista!) että jos siinä Traktorissa olisi potku riittänyt niin olisi siinä ollut toinenkin kaista mistä mennä ohi.
    Volvoille voisikin ehkä ryhtyä miettimään niin monta kertaa nähtyäni niiden luokatonta liikennekäyttäytymistä, jonkinlaista räätälöityä psykoterapiaa?. Tämä terapiahan voisi sisältyä vaikka uuden auton kauppaan. esim. Viisi kertaa kolmen hinnalla... :tongue: :open_mouth:
    Ja sitten tiedoksi, en ole kateellinen, olen montaa Volvoa (D5, T5R, T5,T6 jne..)ajanut, ja vaikka olisi rahaakin, en minä sitä siltikään ottaisi.
    Se auto ei ole vaan fiilikseltään minun juttu, ei nykyisellään ollenkaan. Kyllä sen pitäisi muuttua monelta tekijältään ennenkuin siihen ryhtyisin.
    Nyt lopetan bensanheiton tähän tuleen tältäerää. Mielenkiintoista minusta kuitenkin, että tämä Fleimi keräsi kunnon roihun... :smile:

      
  • Täytyy ymmärtää, että tämä palsta on tämmöistä äärimmäistä teorisointia. Käytännön kanssa ei ole aina yhtäläisyyksiä. Minä en olisi kuitenkaan provosoitunut, vaan antanut sen Volvon mennä omia menojaan. Jos haluaa ajaa kovaa, niin Suomi on sellainen kehitysvaltio, että täällä sen toteuttaminen laillisesti on enemmän kuin hankalaa. Moottoriradat ovat lähestulkoon ainoa vaihtoehto, talvella ehkä jääradat. Kiitoradat olisi hyvä paikka, mutta ei niitäkään voi käyttää.

    Ihminen haluaa kuitenkin välillä ajaa kovaa, ja jos se ei sitä pysty tekemään laillisesti, niin se tekee sen sitten laittomasti. Niin se homma vaan menee. Siksi olisi hyvä, jos panostettaisiin sellaisiin paikkoihin, joissa voi ajaa laillisesti niin paljon kuin huvittaa. Tällainen järjestely vähentäisi huomattavaa ylinopeutta ajavien määrää muun liikenteen seassa. Jokainen voi itse päätellä kumpi on kannattavampaa: rakentaa suljettuja alueita, joissa maksua vastaan autoilija voi ajaa niin lujaa kuin haluaa, vai sitten olla rakentamatta ja katsoa kun nämä painavat huomattavaa ylinopeutta yleisillä teillä, mahdollisesti suuriakin vahinkoja/onnettomuuksia aiheuttaen.

    Japanissa on muuten suurin sallittu nopeus 180 km/h ja useat autot rajoitettu tuohon arvoon. Näin ei pääse ylinopeutta ajamaan. Järkevä systeemi. Kyllä tuollainen 180 lasissa varmasti riittää valtaosalle autoilijoista. Mutta sehän on turvallista kun ajaa rajoituksen mukaan, oli se rajoitus mikä tahansa.

      
  • Lainaus:
    18.10.2006 klo 10:31 J R kirjoitti
    Ihminen haluaa kuitenkin välillä ajaa kovaa, ...


    Mistä tuohon päätelmään olet ajautunut?

      
  • J R
    Täytyy ymmärtää, että tämä palsta on tämmöistä äärimmäistä teorisointia. Käytännön kanssa ei ole aina yhtäläisyyksiä. Minä en olisi kuitenkaan provosoitunut.

    Kovalla yrittämisellä olen itse oppimassa olemaan provosoitumatta liikenteessä. Tai provosoimattakin, mikä on ihan yhtä paha juttu!

    Mutta oli auton merkki tai malli mikä tahansa, niin mielestäni on oman itsensä provosoimista oikeastaan jo ostaa auto, jolla Pohjoismaissa ei liiallisten tehojensa takia tee yhtikäs mitään!

    Eli, jos täällä toimittaisiin Japanin mallin mukaisesti, niin täällähän olisi myös rajoittimet, mutta max.nopeus ehkä tilapäisten kiihdyttämisten sallimiseksi 130:ssä! Mitä siis oikeasti tekee autolla, jolla pääsee esim. 250 km/h? Auton muu varustelu on jotensakin ymmärrettävämpää esim. turvavarusteiden ja mukavuuden osalta.

    Kovaa pitää vaan pystyä pääsemään, edes teoriassa, jotta ego "provosoituu"... Jos nopeuden osalta oltaisiin tasavertaisessa asemassa, kuinka paljon tällainen keskustelu vähenisi? Tai no, kyllähän 60:n alueella voisi tietysti ajaa rajoitin tapissa edelleenkin 130 km/h :-)

    Tai mihin osa-alueisiin "kateuskeskustelu", joksi tätä myös erheellisesti mainitaan, sitten siirtyisikään?

      
  • Lainaus:
    18.10.2006 klo 12:15 Kumppani kirjoitti
    Mutta oli auton merkki tai malli mikä tahansa, niin mielestäni on oman itsensä provosoimista oikeastaan jo ostaa auto, jolla Pohjoismaissa ei liiallisten tehojensa takia tee yhtikäs mitään!


    Tätä minäkin olen ihmetellyt.

    Saksassa olen joitakin kertoja kokeillut, että kuinka kovaa ne oikein suhistavat ohitse kiihdyttämällä mopolla perään. Siinä ne ovat 180-200 km/h nurkilla, mutta aivan valta osa noin 140-150 km/h tietämissä. Todella kovaa - n. 250 tai sellaista - ajavat ovat jo todella vähissä. Noita "kovaa" ajavia on lopujen lopuksi aika vähän. Ja heti, kun sataa vettä, niin vauhdit tipahtavat aivan dramaattisesti. Tavallisen pulliaisen pentzakulut kasvavat potenssissa vauhdin ylittäessä 120-130km/h.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 18.10.2006 klo 19:00]
      
  • Rätkätin:
    Noita "kovaa" ajavia on lopujen lopuksi aika vähän. Ja heti, kun sataa vettä, niin vauhdit tipahtavat aivan dramaattisesti.

    Täällähän ei hirvittävät lumimyräkätkään välttämättä pudota nopeuksia! Jos rajoitus sanoo vaikka 120 km/h, niin sitä pitää sitten mennä.

    Sitten ihmetellään miksi kävi kuten surullisenkuuluisassa ketjukolarissa Lahden motarilla taannoin...

    Tavallisen pulliaisen pentzakulut kasvavat potenssissa vauhdin ylittäessä 120-130km/h.

    Sekin vielä tietysti... Tähän tietysti jollekulle tulee mieleen sanonta: "jos kysyt mitä sillä maksaa ajaa, niin sinulla ei ole siihen varaa" (sovellettuna) :kiss:

      
  • Minun huomioita:
    1) Isoilla uusilla ja vanhoilla 90-luvun Mersuilla mennään usein ohi vilkkua näyttämättä. Valotkaan ei aina pala. Usein mennään ohi myös, sillä 200D:llä - ja samalla vaarannetaan liikenne.
    2) Pienet Audit ja BMW:t tekevät usein myös tarpeettomia ohituksia. (juppiluokka?)
    3) Peugeoteilla ohitetaan usein vaarallisesti ja riskirajoilla. En vaan käsitä miksi?
    4) Toyotilla on suuri vaihtelu. Osa ohittelee, osa vetää letkaa. (nuoret vs. vanhat?). Yleensä ottaen Toyotia on niin paljon, että sekä uusissa että vanhoissa ajetaan joko ohitellen tai letkaa vetäen. Silti voi sanoa, että Yaris ohittaa harvoin, mutta Corolloilla ja Avensiksilla ohi tunnutaan menevän. Camryillä ajetaan puolestaan rauhallisemmin.
    5) Takavuosina Passatit ohitteli paljon - nyt ajavat rauhallisemmin. Nykyään eläkeläisten auto? Golfeilla kyllä ohitellaan - samoin Transporttereilla. Jälkimmäisillä vaarallisen hitaasti.
    6) Seatit ovat nousemassa teiniautoiksi ja siten pääsääntöisesti kaupungissa kaahaaviksi.
    7) Wartburg (vieläkö niitä on?) ja muut vanhat itäautot eivät ohittele. Ladat pois lukien, sillä ne näyttävät olevan nykyään nuorison käytössä. Myös esim. Polo tai Micra ohittaa ani harvoin - kait jo tehoistakin johtuen.
    8 ) Fordesta vain Mondeoilla kaahataan.
    9) Vectrat ja Zafirat kuuluvat ohittajiin. (Mutta mihin katosivat 70-luvun häiriköt elikäs Saabit?)
    10) Kaikista kalleimmilla autoilla ei ohitella vaan ajellaan arvokkaasti. (Ei kai ole kiire mihinkään?)

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 20.10.2006 klo 21:49]
      
  • Hyvin usein kaahataan uudehkolla Audilla, mitä kalliimpi sitä varmemmin. Mersu on harvinainen kaahaajan auto, ja jos sattuu sellaisen tapaamaan, se ei juurii milloinkaan ole aivan tuoreimmasta päästä. Toyota Avensis sen sijaan on melko yleinen, kulkevampia Volkkareita on joukossa jonkin verran. Sekalaisia kaahaavia karvanoppa-Bemareita, Toyotia, Mazdoja yms. on aina liikkeellä. Toden totta, Saabit ovat nykyisin harvinaisia kaahareiden autoja. Volvo V70 kuuluu joukkoon, nykyisin myös V50 mutta ei S40, ja olenpa bongannut Yariksenkin, tosin lienee poikkeustapaus. Pakettiautoista VW ja MB Vito ovat ilmiselvästi yleisempiä kuin HiAce. Tiukasti puskurissa roikkuvia C5-sitikoita on tavattu, varsin harvoin sen sijaan Xsaroja. MB ML kuuluu yleensä kaahareihin ja valitettavan monet täysperävaunuyhdistelmät noihin puskurissa roikkujiin.

      
  • Lainaus: "Fordesta vain Mondeoilla kaahataan."
    Varmaan totta mutta Mondeoilla on yllättävän halvat vakuutusmaksut, kait vakavia onnettomuuksia ajetaan vähän? Esim. Escortissa on kalliimpi vakuutusmaksu, mutta kait enemmän "teinipeli" ja onnettomuuksia sattuu enemmän. :sunglasses:

      
  • Volvoja on niin paljon, että tietysti niitä menee myös ohi :wink:

    Kyllä Audi on aika kärkipaikoilla. BMW on jotekin "lässähtänyt" eikä ne enää mene ohi kuten ennen vanhaan. City maasturit on uusi ryhmä joka ohittelee aika hanakasti.

    Kun vaihdoin Skodaan, niin tuli huomattua että paljon useammin minut halutaan ohitaa kuin ennen Volvo XC70:sellä. Siis nopeus sama, mutta auto vaihtui ja ohittajia ihan toinen määrä kuin ennen. Skoda on vaan pakko ohittaa :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit