Lumiketjut käyttöön?

4 kommenttia

Joka vuosi käydään aina keskustelua nastat/ kitkat ,mutta miten olisi jos mentäisiin keskieurooppalaiseen käytäntöön , että nastat kielletään ja mukana tulee olla pahoja kelejä varten lumiketjut.
Ketjuista olisi sekin hyvä puoli ,että ne lienevät niin keljut käyttää, että niillä ei hyvällä kelillä ajeltaisi , varsinkin kun korkein mahdollinen nopeus on 80/t joka muutenkin rajoittaisi suuria nopeuksia huonoilla keleillä. Itse en ole koskaan niillä ajanut ,mutta Itävallassa olen niitä nähnyt ja sikäläiset kai pitävät hommaa ihan hyvänä. Onko kellään kokemuksia ja minkälaisia.

  
  • Ketjut ei kuluta ja "pöllyytä" teitä? :innocent:

      
  • Tuskinpa kukaan vapaaehtoisesti ajaisi niillä kuivalla kelillä ,joten tiet eivät kulu turhaan. Se nopeusrajoituskin taisi olla 50km/t.

      
  • Ei ole kokemuksia ketjuista, mutta jos ei ketjuja käytetä kuivalla, niin ei luulisi jäiselläkään ajettavan lujaa. Niin kuitenkin tapahtuu. Johtuneeko sitten siitä, ettei liukkautta havaita? Eipä siinä silloin ketjut mikään ratkaisu olisi.

      
  • Ei Suomessa tarvita ketjuja. Meikäläiset talvikelit ovat niin helpot/pitävät. Toista se on esim. Japanissa, Norjassa ja Alpeilla. Kun hommasin ensimmäiset kitkat 9 vuotta sitten, kuljetin keväisin mökkireissuilla ketjuja mukana, koska "isot" pojat sanoivat, ettei kitkoilla pärjää joka kelillä.

    Keväisin mökkiteillä on hankalin mahdollinen yhdistelmä kitkoille. Sileä keskeltä kupera jää, jossa lorisee vettä. Ketjut olivat mukana lähinnä noita tilanteita varten. Kitkoilla kuitenkin pärjäsi ihan hyvin, kun ajoin sen 5 km aina varovaisesti, joten niitä ei tullut käytettyä ikinä. Lopulta en viitsinyt edes kuskata niitä mukana. Nykyään ne ovatkin mukana vain ulkomaan reissuilla.

    Alpeilla olen joutunut laittamaan ketjut pari kertaa alle. En sen takia etteikö kitkoilla olisi pärjännyt, vaan koska ylös vuorille ei ole päästetty ilman ketjuja. Ei auttanut selitykset, että nämä Q-luokan kitkat ovat vähän toista maata kuin teidän kitkat. Yöaikaan, kun portilla ei ole ollut vahtia, olen noussut ylös ilman ketjuja. Norjassa on taas oikeasti hankalat talvikelit, paljon vaikeammat kuin Suomessa, joten siellä laitoin ketjut ihan vapaaehtoiseisesti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit