Mikä p****le teitä Audi-kuskeja vaivaa?

143 kommenttia
«1345

Eilen tuli vietettyä sattuneesta syystä lähes koko päivä tien päällä täällä pääkaupunkiseudun liikenteessä. Liikennöinti sujui pääosin ihan mallikkaasti ja sääntöjen mukaan, mutta muutamia päättömiä kaahauksia ja kiilauksiakin mahtui joukkoon. Oli järjettömän kovia ylinopeuksia ja etuiluja, joissa jonon keulille tungettiin muiden ohi väkisin.



Yksi uudenkarhea Mersu paineli aikamoista ylinopeutta Tuusulanväylällä, mutta jostain kumman syystä kaikilla näillä muilla kaahareilla oli allaan Audi, A3:sta - vai olisiko ollut peräti S3 ("sehän on aivan eri auto", sanoi se kuuluisa päälleajajakin) - aina uuteen A8:aan asti.



En yleensä arvioi ketään automerkin perusteella, mutta ennenkin olen poikkeuksellisen paljon näitä Audi-kaahareita liikenteessä nähnyt, joten pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä että ne Audin logossa olevat nollat ovat suora viittaus kuskin älykkyysosamäärään.

  
  • Oliko tämäkin <-- siellä kaaharoimassa ?

      
  • zoso:

    ... pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä että ne Audin logossa olevat nollat ovat suora viittaus kuskin älykkyysosamäärään.




    Sellaista näkee, mitä haluaa nähdä.



    Paljonko havaitset virheitä omassa ajamisessasi?

      
  • Mitäpä olen tässä paikallislehdistä ja omin silmin nähnyt kolariautoja, niin eipä Audit ole olleet millään lailla niissä yliedustettuina. Luulenpa että zosoa ärsyttää kun Audi lähti paremmin valoista tai vaihtoi kaistaa eteensä.



    Minä en aja Audilla, mutta molemmat ovat aivan normaaleja liikennetapahtumia. Audi lähtee hyvin valoista ilman että moottoria huudattaa äärimmillään. Jos haluat kiihdyttää nopeammin osta tehokkaampi auto, ellet, hitaammallakin pärjää. Kaistan vaihto onnistuu millä tahansa automerkillä.

      
  • Minulla ollut Auti, ei muutosta ajotavassa yleensä, mutta auton hyvä ajettavuus pelasti kerran perheeni lähes varmalta nokkakolarilta ja luultavasti ainakin osan kuolemalta! :warning:

      
  • drive:

    Luulenpa että zosoa ärsyttää kun Audi lähti paremmin valoista...


    Kuinka tärkeä ominaisuus on päästä lähtemään paremmin valoista?

      
  • Rätkätin:

    drive:
    Luulenpa että zosoa ärsyttää kun Audi lähti paremmin valoista...

    Kuinka tärkeä ominaisuus on päästä lähtemään paremmin valoista?




    Riippuu siitä onko "pakko" vaihtaa kaistaa heti risteyksen jälkeen? :wave:

      
  • No, arvasinkin, että kommentit ovat yllä olevan tyylisiä.



    Herbertille voin kertoa, että kyllä vain, näen virheitä omassa ajamisessani. Ne virheet harmittavat, mutta yritän oppia niistä. Mutta en tieten tahtoen aja siten, että se vaarantaa muiden turvallisuuden, kuten nämä Audi-kuskit tekivät. Enkä tiedä miksi olisin halunnut nähdä erityisesti jotain. Noita Audi-kuskeja ei voinut olla huomaamatta, sen verran törkeitä olivat.



    Drivelle voin kertoa, että ei minulla ole mitään näyttämisen halua liikenteessä. Ei minun tarvitse lähteä valoista muita nopeammin. Ja kaistaakin saa vaihtaa eteeni ihan vapaasti, yleensä annan tietä kaistanvaihtajalle ja yritän muutenkin ottaa muut tiellä liikkujat huomioon, toisin kuin nuo Audi-kuskit.



    Mutta miksi nuo kaikki idiootit tuona päivänä olivat Audisteja? Tilastollinen sattuma? Vai kertoneeko jostain?

      
  • Satuinpa äsken lukemaan Tuulilasista (9/2010) A4:n kestotestin. Jutussa todettiin mm. seuraavasti:



    "Leppoisa kruisailu on paljon mukavampaa, minkä suhteen kaikki Audi-kuskit eivät tosin taida olla samaa mieltä. Vuoden mittaan tuli todistettua moneen kertaan muiden Audi-kuskien törttöilyjä - sukupuoleen katsomatta."





    Joku muukin on siis tehnyt saman suuntaisia havaintoja.

      
  • Koetinhan tuossa edellä myös kertoa.



    Sama "juoksuhan" se jatkuu aina oman aikansa.



      
  • Mistä päätellään, että Audit olisivat erityisen kovakulkuisia? Eiköhän noistakin iso osa ole ns. perusmalleja 1,6i tai 1,9TDI. vaikka kuskilla olisikin luokkaa suurempi lippahattu, "muodikkaat" valkosankaiset aurinkolasit ja pakoputken pää melonin mentävä.



    Itsellänikin yksi tuollainen kottikärry on ollut ja en ajanut sillä sen kovempaa kuin muillakaan omistamillani merkeillä. (Fiat poislukien, koska se ei kulkenut edes suurinta sallittua jos oli vastatuulta - ylämäestä puhumattakaan). :smile:



    Myönnettäköön, että "törttöileviä" ja vilkuttomia Audeja näkee aikaslailla paljon. Tähän voi vaikuttaa toki alueet joilla ajaa, kellonajat, sattuma jne...jne.

      
  • A Tapio:

    Mistä päätellään, että Audit olisivat erityisen kovakulkuisia?




    Eiväthän ne olekkaan. Kyse olikin siitä miten niillä ajetaan. Eivät "teinikorollatkaan" olleet erityisen kovakulkuisia.



      
  • A Tapio:

    Mistä päätellään, että Audit olisivat erityisen kovakulkuisia? Eiköhän noistakin iso osa ole ns. perusmalleja 1,6i tai 1,9TDI.




    No jaa, kyllä uusista näyttävät yleisimpiä olevan 1,4T (A3:ssa) 1.8T, 2.0 T quattro ja 2.0 TDI. Ei mitään raketteja, mutta kulkua ilmeisesti piisaa ihan riittävästi kuskin egon pönkitykseen ja sitä kautta törttöilyynkin. Sinänsähän auton varsinaisella todellisella nopeudella tai vastaavalla ei ole juuri mitään tekemistä törttöilyn kanssa.



    Yleensä vastustan ihmisten luokittelua jonkin automerkin tai muun perusteella, mutta jotain perää tässä Audi-jutussa on kun on tänä kesänä katsellut. Tosin hellekesällä on ollut suurempi vaikutus, vaikuttaa siltä että aika monessa on lämmön myötä herännyt jokin sisäinen "audimies/nainen". :wink:



    Tällaista menoa en ole tien päällä nähnyt aikoihin mitä tänä kesänä on tullut helteillä todistettua, ja näkyyhän se tilastoissakin varmaan? :frowning:



      
  • Kuten sanoit, noista ainoastaan 2.0T on suurempitehoisena varianttina oikeasti vauhdikas auto. Kulki ainakin tosi kivasti ilmoitettuihin tehoihinsa nähden kun meikäläisellä oli moinen useamman päivän.



    1.4T:llä on A3:ssa korvattu vapaastihengittävä 1,6 litrainen. Tehoa 125 hv. Ei siis mikään ohjus.



    2.0 TDI 136-170 hv. Tuo 170 hv rupeaa jo varmaan kulkemaan. Ei silti mikään raketti.



    Ja kaiken huippuna 1.8T. Tuosta otetaan vähimmillään 120 hv. Audilla on siis 1,8L turbomoottori josta otetaan 1,6 litraisen tehot. Toki löytyy myös 160 hv malli.



    Mielestäni noista erityisen kovakulkuinen on ainoastaan 2.0T 211 hv.

      
  • zoso:

    Herbertille voin kertoa, että kyllä vain, näen virheitä omassa ajamisessani. Ne virheet harmittavat, mutta yritän oppia niistä. Mutta en tieten tahtoen aja siten, että se vaarantaa muiden turvallisuuden, kuten nämä Audi-kuskit tekivät. Enkä tiedä miksi olisin halunnut nähdä erityisesti jotain. Noita Audi-kuskeja ei voinut olla huomaamatta, sen verran törkeitä olivat.




    Kukapa tieten tahtoen muiden turvallisuutta on vaarantamassa, tuskin edes Audi-kuskit. Veikkaan, että noiden mielestä tilanne oli täysin hallinnassa. Aivan kuten sinunkin ajamisessasi. Muiden silmin katsottuna se vain voi vaikuttaa erilaiselta.



    Mutta miksi nuo kaikki idiootit tuona päivänä olivat Audisteja? Tilastollinen sattuma? Vai kertoneeko jostain?




    Liikenne on toistojen lukumäärältä niin suuri systeemi, että tuollaisia lottovoittoja mahtuu sekaan silloin tällöin. Tarkkaile kuitenkin itseäsi nähdessäsi Audi-kuskin törttöillessä, että onko siinä mielestäsi TAAS yksi törppö Audi-kuski. Ja kiinnitätkö edes huomiota Nissanilla törppöilevään. Ole itsellesi rehellinen, meistä muista ei ole niin väliä.

      
  • Herbert:

    Kukapa tieten tahtoen muiden turvallisuutta on vaarantamassa




    Olen samaa mieltä, mutta eri näkökannasta. Harva ajattelee omia tekojaan objektiivisesti, eli seuraa omia tekojaan ulkopuolisen silmin. Eli "tieten tahtoen" ei aja tarkoituksenaan aiheuttaa nimenomaan vaaratilannetta, vaan ajaa yhtä hyvin kuin Schumi ja Alonso. Ulkopuolisen silmin tarkasteluna moottoriurheilullinen ajotapa aiheuttaa liikenteessä kiellettyjä vaaratilanteita.



    Tarkkaile kuitenkin itseäsi nähdessäsi Audi-kuskin törttöillessä, että onko siinä mielestäsi TAAS yksi törppö Audi-kuski.




    Minun kokemuksieni mukaan Audilla ajavat aiheuttavat enemmän liikenteen vaarantamistilanteita kuin Nissanilla ajavat. Johtunee pääasiassa siitä että Audilla ajavat maksattavat kustannukset firmoilla, ja 3 vuoden leasingsopimuksen päättyessä saavat uuden auton. Nissankuskit maksavat kustannukset useammin itse, tai ovat muutoin rahoistaan tarkempia.

      
  • On olemassa monia syitä siihen, että syntyy mielikuva jonkin tietyn automerkin esiintymisestä muita enemmän tietyn tyyppisissä tilanteissa. Audin kohdalla voi olla kyse siitä, että auton ulkonäkö on sen verran huomiota herättävä, että merkki tunnistetaan useammin kuin jokin muu merkki. Audin kuljettajan teot liikenteessä jäävät useammin muiden mieleen kuin jonkin sellaisen auton kuljettajan teot, jonka ajama automerkki jää epäselväksi havainnoitsijoille.



    Syitä Audin huonolle maineelle voisivat olla esimerkiksi jotkut seuraavista:



    Audin osuus isojen ja tehokkaiden autojen segmentissä on melko suuri, joten jos ison ja tehokkaan auton kuljettaja öykkäröi liikenteessä, hänen autonsa on usein Audi.



    Ison ja tehokkaan Audin ajotyyli näyttää heikomman auton kuljettajan silmin usein hyökkäävältä ja aggressiiviselta, vaikka se Audin kuljettajan mielestä ei ehkä ole sitä. Vastaava ajotapa edellyttäisi heikommalla autolla raivopäistä kaasun polkemista ja vaihteiden käyttöä - kun taas tehokkaalla Audilla riittää kevyt hipaisu kaasupolkimeen, eikä vaihdekepin asentoa tarvitse miettiä.



    Audin petomainen ja aggressiivinen ulkonäkö herättää huomiota joten syntyy vaikutelmaa maanteiden petokalasta, haista, joka nielee pienet autot ammottavaan kitaansa. Audin hyökkäilyt huomataan.



    Kalliin Audin ostajista monet ovat menestyneitä, rikkaita ja vauhdikkaaseen elämäntapaan tottuneita liikemiehiä. Liikenteessä tällaisen ihmisen ominaisuudet näkyvät samalla tavalla kuin liike-elämässäkin. Hän kilpailee, saalistaa, voittaa, valloittaa ja näyttää peittelemättä muille voimansa ja mahtinsa. ”Armo” ja ”sääli” eivät kuulu hänen sanavalikoimansa. Ei liike-elämän peto muutu hiireksi, kun hän istuu tehokkaan auton kuljettajan penkille.



    Autolla voidaan myös kompensoida sitä, että liikenteen ulkopuolisessa elämässä joudutaan nöyrtymään ja pidättäytymään aggressiivisesta käyttäytymisestä. Audin kuljettajalla on ehkä rahaa ostaa kallis auto, mutta arkielämässä hän kokee olevansa muiden pompoteltavana. Niinpä hän haluaa edes liikenteessä näyttää muille, mikä hän "oikeasti" on miehiään. Auton ratissa hänestä tulee sellainen taistelija ja hävittäjälentokoneen pilotti, jollainen hän haluaisi olla "siviilissäkin", mutta rohkeus ei riitä.



    P.S. Kuvasin sunnuntaina muutamia video-otoksia Savonlinnan ja Mikkelin välisellä tiellä ja vähän muuallakin. En saa niitä juuri nyt ulos kamerastani, mutta kunhan saan, lataan Youtubeen pienen ”audifilmin”. Musta iso Audi tulee, taistelee, voittaa ja häipyy horisonttiin ohi kymmenien muiden autojen.

      
  • Herbert:

    Kukapa tieten tahtoen muiden turvallisuutta on vaarantamassa, tuskin edes Audi-kuskit.




    Ei kukaan voi olla niin tyhmä (paitsi ehkä nuo näkemäni Audi-kuskit), ettei ymmärtäisi seuraavien näkemieni tapausten vaarantavan muiden turvallisuutta:



    - Audi painostaa edellään moottoritien vasenta kaistaa ajavaa monta sataa metriä roikkuen n. 3-5 metrin etäisyydellä takapuskurista (vauhtia n. 120 km/h) ja kun oikealla kaistalla olevassa jonossa tulee rako, Audi koukkaa oikealta ohi vaikka edellä ajava laittaa vilkun oikealle ja kääntää oikealle kaistalle. Painostettu onneksi reagoi nopeasti ja kääntää takaisin vasemmalle kaistalle välttäen törmäyksen. Audi ajaa oikealta ohi, poukkaa takaisin vasemmalle kaistalle ja jatkaa arviolta n. 140-160 km/h:n vauhdilla matkaansa kunnes taas joutuu jarruttamaan edessä olevan auton takia ja uusi painostus alkaa. En enää näe koukkaako jälleen oikealta ohi.



    - Audi ohittaa asuntoalueella, jossa paljon myös kevyttä liikennettä (rajoitus 40 km/h, kaksikaistainen katu = yksi kaista molempiin suuntiin) risteyksen kohdalla kolmen auton jonon, jonka vauhti n. 45-50 km/h (risteyksen kohdalla luonnollisesti myös suojatiet). Audi häipyy horisonttiin arviolta n. 80-90 km/h.



    - Audi tulee rampista aivan Passatin perässä kiinni kolmikaistaiselle moottoritielle (rajoitus 100 km/h). Passat jatkaa oikeanpuolimmaista kaistaa n. 110 km/h ja Audisti on ilmeisesti päättänyt, että Passat-kuskille on näytettävä kumpi on kumpi konsernin merkeistä. Audi poukkaa keskimmäiselle kaistalle ja kiihdyttää arviolta n. 140-160 km/h:een. Vasemmalla kaistalla on jonoa (vauhti n. 110 km/h), mutta Audisti on näköjään päättänyt, ettei voi jäädä jonoon, vaan lähestyy vauhdilla keskimmäistä kaistaa n. 100 km/h ajavaa, kunnes aivan edellä ajavan perää ja vasemmalla ajavan keulaa hipoen pääsee heidän välistä koukkaamaan äkisti vasemmalla ajavan jonon keulille ja jatkaa menoaan n. 140 -160 km/h.



    Tarkkaile kuitenkin itseäsi nähdessäsi Audi-kuskin törttöillessä, että onko siinä mielestäsi TAAS yksi törppö Audi-kuski... Ole itsellesi rehellinen,...




    Kyllä, Opettaja! Nyt häpeäkseni huomaan, etten ole tähän mennessä ollut itselleni rehellinen, enkä ole tarkkaillut ympäristöäni objektiivisesti. Nyt vihdoin huomaan, että olen nähnyt aivan vääriä asioita ja kuvitellut olemattomia. Onneksi sinä, Suuri Opettajani, olet suuressa viisaudessasi ohjannut minut oikealle tielle. Tästä lähtien tiedän mitä minun on liikenteessä nähtävä, miten minun on itseäni tutkiskeltava, mieltäni tarkkailtava ja minkälaisista asioista voin täällä kirjoittaa. Olen niin onnellinen, että olen vihdoinkin löytänyt oikean tien. Lupaan, että vastaisuudessa näen vain sinun opetustesi mukaan. Kiitos sinulle, Suuri Opettaja.

      
  • Jos se "Preemiumi" on noussu päähän Audi-kuskeilla?

      
  • simppa:

    Mielestäni noista erityisen kovakulkuinen on ainoastaan 2.0T 211 hv.




    Sitä voisi ehkä sanoa kohtuullisen hyväkulkuiseksi. Audi TT RS on kovakulkuinen ja Audi R8 V10 erityisen kovakulkuinen.

      
  • Onko Bemarikuskit menetäneet paikkansa?



    nimimerkillä: joudunko vaihtamaan merkkiä?

      
  • Uskoisin, että mielikuvat jonkin merkin silmiinpistävyydestä liikennetapahtumiin johtuu niiden yleisyydestä liikenteessä muutenkin. Joku voisi tarkistaa tilastoista, mutta uskoisin, että Audi on erittäin yleinen työsuhdeauto. Varsinkin nuorten myyntitykkien käsissä ne sitten 'loistavat' liikenteessä ja loput leasingpeleistä ovat toimistorotilla, joilla on työsuhdeauto, mutta eivät sitä oikeasti työssään tarvitse. Jälkimmäiset ovat erityisesti korostettuina mökkiliikenteessä viikonloppuisin maanteillämme. Myyntitykit tuntuvat arkisin ajavan aika siivosti, mutta auta armias kun perjantai koittaa. Mikkelin tiellä on ihan eri meininki. On hurjia liikenteessä, joiden pitää saada sauna lämpiämään kymmenen minuuttia aiemmin - vaikka henki lähtisi.

      
  • SO2001:

    On olemassa monia syitä siihen, että syntyy mielikuva jonkin tietyn automerkin esiintymisestä muita enemmän tietyn tyyppisissä tilanteissa. Audin kohdalla voi olla kyse siitä, että auton ulkonäkö on sen verran huomiota herättävä, että merkki tunnistetaan useammin kuin jokin muu merkki. Audin kuljettajan teot liikenteessä jäävät useammin muiden mieleen kuin jonkin sellaisen auton kuljettajan teot, jonka ajama automerkki jää epäselväksi havainnoitsijoille.

    Audin petomainen ja aggressiivinen ulkonäkö herättää huomiota joten syntyy vaikutelmaa maanteiden petokalasta, haista, joka nielee pienet autot ammottavaan kitaansa. Audin hyökkäilyt huomataan.




    Audit on melkein saman näkösiä kuin muutkin VAGit, ja kaukana petomaisesta ja aggressiivisesta ulkonäöstä. Sellasia tylsän pyöreitä ne on.



    Ja kuten on jo Top Gearissakin sanottu, nykyään mulkut ajaa Audilla, ennen niillä oli BMW :lol:

      
  • Uskoisin, että mielikuvat jonkin merkin silmiinpistävyydestä liikennetapahtumiin johtuu niiden yleisyydestä liikenteessä muutenkin.




    Ei kyllä myyntitilastojen top3 esiinny yhtä selvästi kuin Audi. Esim. BMW:n maine perustuu menneisyyteen, niihin ei kiinnitä huomiota.

      
  • Poikani joutui vaihtamaan työsuhdeautonsa pihimpään malliin.Se on tämä farmarin näköinen 77 kW 1,9 litrainen diesel Audi.Arvatkaapa onko hän tyyytyväinen,kun entinen oli Alfa 166 3 l .Tulee etelänmatkoilla aika pitkäksi Oulusta ja takapuoli puutuu.Ohituksiin tarvitaan P-i-t-k-ä matka.

    oqvarius
      
  • Moottoritiellä on joskus jokseenkin nautinnollista vaihtaa tuollaisen nuoren Myyntitykkiurpon eteen vasemmalle kaistalle just tarkoituksella Cruise päällä maasturillla perävaunun kanssa (tai ilman...) ihan kiusallaan kun näkee että jätkä tulee reilua ylinopeutta takaa.

    Siinä se hikoilee pikkumunainen ressukka takana kun ohitetaan 96km/h vaikka pari-kolme rekkaa.. Hehehee... Sitten kohdalla kun se näyttää keskaria niin hymyilee ja antaa lentosuukon vielä perään sille ääliölle..

    Maasturi on siitä hyvä että sen takaikkunan alareuna on aina puolimetriä ylempänä kuin sen lahna-audin katto, joten sen valojen vilkuttelu tai muu ei edes pimeällä haittaa, ihan sama minulle..

      
  • Maastovälitys:

    Moottoritiellä on joskus jokseenkin nautinnollista vaihtaa tuollaisen nuoren Myyntitykkiurpon eteen vasemmalle kaistalle just tarkoituksella Cruise päällä maasturillla perävaunun kanssa (tai ilman...) ihan kiusallaan kun näkee että jätkä tulee reilua ylinopeutta takaa.
    Siinä se hikoilee pikkumunainen ressukka takana kun ohitetaan 96km/h vaikka pari-kolme rekkaa.. Hehehee... Sitten kohdalla kun se näyttää keskaria niin hymyilee ja antaa lentosuukon vielä perään sille ääliölle..
    Maasturi on siitä hyvä että sen takaikkunan alareuna on aina puolimetriä ylempänä kuin sen lahna-audin katto, joten sen valojen vilkuttelu tai muu ei edes pimeällä haittaa, ihan sama minulle..




    Nooh, hyvät tavat pitäisi säilyttää vaikka itse joutuisi maasturilla ajamaan. Eikö peilit ole pakolliset myös maastureissa, vai miten se valojen vilkuttelu ei haittaa? Pölvästejä on näköjään ihan joka lähtöön, jos nyt tosissasi olit tuolla kirjoituksella.

      
  • Tämä Maastovälitys on kyllä varsinainen teiden ritari.



    Noh, näkeepähän minkälaista vipeltäjää tuolla liikenteessä onkaan.

      
  • Älkää nyt niin tosissaan, kunhan hiukka härnäsin..

    Tässä olisi kaikille niille koheltaville (Audi-?)Urpoille ja muillekin myyntitykeille opetusvideo Tubesta, Kattokaa läpi ja miettikääpä..:

    https://www.youtube.com/watch?v=eC2SBX2nnUw



    Tätä videota pitäisi alkaa vaan jauhamaan illasta toiseen TV-kanavilla, elokuvissa ennen leffaa jne. niin voisi parin vuoden pakkotoiston jälkeen alkaa jäämään sanoma mieleen. Tänäkin kesänä ollut aika monta turhaa kuolemaa koheltajien toimesta?

      
  • Maastovälitys:

    Moottoritiellä on joskus jokseenkin nautinnollista vaihtaa tuollaisen nuoren Myyntitykkiurpon eteen vasemmalle kaistalle just tarkoituksella Cruise päällä maasturillla perävaunun kanssa (tai ilman...) ihan kiusallaan kun näkee että jätkä tulee reilua ylinopeutta takaa.
    Siinä se hikoilee pikkumunainen ressukka takana kun ohitetaan 96km/h vaikka pari-kolme rekkaa.. Hehehee... Sitten kohdalla kun se näyttää keskaria niin hymyilee ja antaa lentosuukon vielä perään sille ääliölle..
    Maasturi on siitä hyvä että sen takaikkunan alareuna on aina puolimetriä ylempänä kuin sen lahna-audin katto, joten sen valojen vilkuttelu tai muu ei edes pimeällä haittaa, ihan sama minulle..




    vaikka väittää tätä textiä härnäämiseksi ,niin kun muistellaan millaista tekstiä tuli tosi munanjatke/äijä maasturista niin taitaa tuo yllä oleva aivan normaalia käytöstä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit