Liikennevalot

2 kommenttia

Kaipailisin tietoa liikennevalojen logiikasta.



Oman kokemukseni mukaan täällä pääkaupunkiseudulla vihreitä linjoja saa etsiä, esim 2.5 km matkallani kotoa kaupaakeskus Selloon jään tyhjälläkin tiellä tyypillisesti kolmeen neljästä liikennevalosta suoralla tiellä. Kehä I:llä länsiväylältä itään ruuhkattomalla tiellä seisoskelen turhan takia ainakin kaksissa valoissa ennen leppävaaraa. Juuri palailin Huopalahdentieltä munkkiniemestä, ja sunnuntai iltana vain ylinopeutta ajavat selvisivät ilman jatkuvaa valoissa seisoskelua. Haikean muistelen Pärnun reissua viime kesältä, kun Tallinan satamasta laivalta lähtiessä vihreä linja jatkui parikymmentä minuuttia Tallinan ulkopuolelle asti.



Varmaan näissä meidänkin valoissa joku logiikka on, mutta voisiko joku, esim Tekniikan Maailma, valaista asiaa ettei kävisi niin hermoille :frowning:

  
  • Muistaakseni joskus Suomessa oli sellaisiakin lisävalotauluja, jotka kertoivat selkein numeronäytöin mitä vauhtia pitäisi ajaa, että ehtisi seuraavaan risteykseen vielä vihreän valon palaessa. Vaan eipä ole enää. Voisi kuvitella, että olisi kaikkien etu ja päästöjäkin vähentävää, että liikenne kulkisi pysähtelemättä ja sujuvasti - vaan eipä näytä olevan sitäkään.

      
  • Täällä http://www.hel2.fi/liikenteenohjaus/liikennevalot/index.asp kerrotaan mm. miksi vihreä aalto ei ole mahdollinen joka paikassa

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit