"Brittien mielestä nopeus ei tapa"

33 kommenttia
«1

Jos aihetta on jo käsitelty toisessa otsikossa, niin pahoittelen, kun itse huomasin sen vasta nyt. Briteissä suunnitellaan nopeusrajoituksien nostoa moottoriteillä. Tanskassa näin on jo tehty ja kokemukset olivat hyviä.



https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/brittien-mielesta-nopeus-ei-tapa

  
  • Aihetta on käsitelty, kyllä sinä sen tiedät, ehkä vain Suomi-painotteisemmin vain.



    - Nopeus oli jo valmiiksi 7,5% pienempi kuin Suomessa, miksiköhän ihmeessä? Britithän ovat eläneet takapajulassa suorastaan. Luulin että me ollaan?



    - Nopeus menee Suomen motarinopeudesta ohi 7%, mutta mikäs siinä



    Varmaan siellä on autokantakin juuri sitä, mitä tuossa jutussa kerrotaan: modernia tasoa. Onko Suomessa?



    Onko teiden kunto verrannollista Suomen ja UK:n välillä?



    Onko ajokulttuurissa eroja?



    Onnea vaan Saarivaltakuntaan!

      
  • En arvioisi Suomea turvallisempaa Britanniaa takapajulaksi pelkästään moottoritierajoituksen pohjalta.



    Sen sijaan yli satasen sallivien tiekilometrien, niiden ajosuoritteen ja vakavien onnettomuuksien suhteiden vertailu saattaisi hyvinkin osoittaa jotain suomalaisista "mua et kyllä ohita" junttieinareista?



    Millähän toleranssilla Britit nykyisin tutkaavat ylinopeuksia? Moottoritienopeuden nosto saattaa olla jo vallitsevien tosiasioiden myöntämistä?



    Odotan mielenkiinnolla seurantatietoa todellisesta nopeuden muutoksesta, jonka arvelen jäävän rajoituksen muutosta pienemmäksi?



    En hämmästyisi, vaikka Brittiläinen autokanta olisi keskimäärin hieman uudempaa kuin suomalainen mutta ei yhtään suurempaa. Vilkkaassa liikenteessä näppärä koko on etu.



    Ajotapa on sekä pyrkivä, että englantilaisen kohtelias. Mennään, että muutkin pääsevät joskus kotiin. Ahtaissa paikoissa sopu ja demokratia antavat sijaa väistämisvelvollisuudesta riippumatta, mutta ohituksen uhriksi joutumista ei kannata jäädä pitkäksi aikaa suremaan.



    Brittinäkemyksen mukaan liikenteen on myös tarkoitus liikkua. Tämän huomaa Suomessa täysin tuntemattomasta näkökulmasta "on myös huomioitava ne suuret taloudelliset edut, jotka saavutetaan matka-aikoja lyhentämällä"

      
  • Kumppani:

    Aihetta on käsitelty, kyllä sinä sen tiedät, ehkä vain Suomi-painotteisemmin vain.




    Onhan se kiva, että sinä tiedät asian paremmin, kuin minä itse. Koska väität minun tietävän, että aihetta on käsitelty, niin ole hyvä kerro missä kyseinen keskustelu on käyty.



    Kumppani:


    - Nopeus oli jo valmiiksi 7,5% pienempi kuin Suomessa, miksiköhän ihmeessä? Britithän ovat eläneet takapajulassa suorastaan. Luulin että me ollaan?




    Miksi puhut prosenteista? Enemmän minua kiinnostaa se, että siellä nostetaan nopeusrajoitusta oli lähtötilanne sitten, mikä tahansa. Oleellista on myös se, että siellä se nostetaan n. 130km/h, mikä on hyvin yleinen rajoitus motareilla.



    Kumppani:


    Varmaan siellä on autokantakin juuri sitä, mitä tuossa jutussa kerrotaan: modernia tasoa. Onko Suomessa?




    Ei ole niin moderni, mutta ei se Suomessakaan ole 70-luvun tasoa. Oletko siis samaa mieltä, että autojen kehittyminen on hyvä peruste rajoituksen nostolle?



    Kumppani:


    Onko teiden kunto verrannollista Suomen ja UK:n välillä?




    En ole autoillut briteissä, mutta Suomen motarit ovat ihan kohtuullisella tasolla, kun vielä huomioidaan liikennemäärä.



    Kumppani:


    Onko ajokulttuurissa eroja?




    Varmasti on.



    Kumppani:


    Onnea vaan Saarivaltakuntaan!




    Todellakin! Siellä virkamiehet näyttävät elävän tässä päivässä.

      
  • 740 GLE:

    En arvioisi Suomea turvallisempaa Britanniaa takapajulaksi pelkästään moottoritierajoituksen pohjalta.




    Kyllä Suomi on liikenteen takapajula. Suurimmissa kaupungeissa osataan ehkä jollain tavalla ajaa, mutta muussa maassa porukka menee aivan sekaisin, jos tiellä liikkuu joku toinenkin.



    Suomi on takapajula, niin kuljettajien, tieverkon, kuin sääntöjenkin suhteen.



    740 GLE:


    Millähän toleranssilla Britit nykyisin tutkaavat ylinopeuksia? Moottoritienopeuden nosto saattaa olla jo vallitsevien tosiasioiden myöntämistä?




    Ainakin automaattivalvonta näyttää briteissä kukoistavan.



    740 GLE:


    Odotan mielenkiinnolla seurantatietoa todellisesta nopeuden muutoksesta, jonka arvelen jäävän rajoituksen muutosta pienemmäksi?




    Varmasti jää. Jäähän se Suomessakin.



    740 GLE:


    En hämmästyisi, vaikka Brittiläinen autokanta olisi keskimäärin hieman uudempaa kuin suomalainen mutta ei yhtään suurempaa. Vilkkaassa liikenteessä näppärä koko on etu.




    Suomessahan on Euroopan vanhin autokanta ja briteissä autokanta on muistaakseni useamman vuoden nuorempi, ehkä Euroopan nuorimpien joukossa.



    740 GLE:


    Brittinäkemyksen mukaan liikenteen on myös tarkoitus liikkua. Tämän huomaa Suomessa täysin tuntemattomasta näkökulmasta "on myös huomioitava ne suuret taloudelliset edut, jotka saavutetaan matka-aikoja lyhentämällä"




    Niin. Onhan se mielenkiintoista, että raideliikenteen nopeuksia yritetään kovalla rahalla nostaa (mikä on toki hyvä juttu) ja lentoliikennettä tukea samasta syystä, mutta tieliikenteessä tehdään päinvastoin, vaihdetaan "halvalla", pienempi luku tolppien nokkiin.

      
  • Opelixi:

    Onhan se kiva, että sinä tiedät asian paremmin, kuin minä itse.




    Ethän sinä ollut varma asiasta.



    Opelixi:

    Koska väität minun tietävän, että aihetta on käsitelty, niin ole hyvä kerro missä kyseinen keskustelu on käyty.




    Mä arvasin sun menevän tuohon.



    Minä tarkoitin keskustelua sillä tasolla, jota sinäkin olet tehnyt: Suomessa ei mikään ole hyvin, nopeudet on pc:stä ja muualla on paremmin. Jota tuossa 740GLE:kin kertoilet. Etkö muista hokeneesi minullekin että "mene ajamaan ulkomaille". Jollet ollut sinä, niin hengessä mukana.



    Se on ollut aihetta sivuavaa vähintäänkin, jos ei nyt sitten suoraan "hei, oottehan kuulleet että Briteissä on nyt päättäjät päättäneet".





    Opelixi:

    Miksi puhut prosenteista?




    Kyllä se kuvaa muutoksen suuruutta siinä kuin yksittäinen km/h -lukukin (suomalaisittain): varmasti sikäläisittäin aika iso eli 17%:n nousu. Meikäläisittäin "vain" sen 7% kuitenkin. (Mph-nousuna on iso sekin, rapiat 14%)



    Opelixi:

    Enemmän minua kiinnostaa se, että siellä nostetaan nopeusrajoitusta oli lähtötilanne sitten, mikä tahansa. Oleellista on myös se, että siellä se nostetaan n. 130km/h, mikä on hyvin yleinen rajoitus motareilla.




    Missä maissa esimerkiksi?



    Opelixi:

    Ei ole niin moderni, mutta ei se Suomessakaan ole 70-luvun tasoa. Oletko siis samaa mieltä, että autojen kehittyminen on hyvä peruste rajoituksen nostolle?




    Kun sen mukana ei poistu minkäänlainen törttöily kuitenkaan, niin vähän niin ja näin. Jos sinä tarkoitat, että törttöilemälläkin voi kolarointia nykyään tehdä "turvallisemmin" kuin ennen ja kovempaa ajaen, niin sehän kuulostaisi aika hassulta väitteeltä vai mitä?



    Matka-ajoissa on tulevinaan säästöä. Laskennallisesti, kyllä. Ei kuitenkaan esim. tavaraliikenteelle, jolle hinta on paremmin laskettavissa aika huomioidenkin. Henk. kohtaisilla tasoilla saavutettavista "ajansäästöistä", niiden laskemisesta ja käytöstä on keskusteltu ennenkin jonkun toisen otsikon alla, eikä selvyyttä ole tullut.



    Onko siellä enemmän motarikilometrejä kuin Suomessa, jossa sitä aikaa säästyy enemmänkin kuin minuutti sinne tänne?



    Enemmän kuin joku motarilla "säästetty aika" (joka hupenee ekoissa liikennevaloissa ruuhkassa vaikkapa) tällä hetkellä ihmetyttää vaikka meidän polttoainepolitiikkamme alk. 1.1.2012



    Josta tulikin mieleen, että onko siellä mahdettu laskea ja miten "ajansäästön" taloudelliseen vaikutukseen mukaan väistämättömästi kasvava polttoainekulutuskin?



    Opelixi:

    Siellä virkamiehet näyttävät elävän tässä päivässä.




    Mitähän kaikkea siellä jouduttu tekemään (esim. infralle tai ajokulttuurille) ennenkuin tuollaista lähdetään edistämään? Siis josta emme tiedä ja kuinka pitkään sitä on jatkunut?



    En ihan usko, että yhtäkkiä vain hokasivat: "hei nyt on 2012" tms? SE olisi se, mikä olisi mielenkiintoista tietää, taustat!



    Opelixi:

    ...mutta tieliikenteessä tehdään päinvastoin, vaihdetaan "halvalla", pienempi luku tolppien nokkiin.




    Minun mielestäni täällä ajetaan pääteillä edelleen 80/100/120 km/h -nopeuksilla, talvisin tosin pudotellaan noista kahdesta viimeisestä. Kun sinä nyt innostut, niin Briteissä muutos koskee vain motareita. Palataanko asiaan, kun huomaavat muuallakin tarkistettavaa?



    Oletkos kuullut muuten Saksan motarien nopeusrajoituksista? Nehän on vallan mahdottomat vissiin!? Siellä ne vasta tosi viisaat, tässä päivässä elävät päättäjät on?

      
  • Eri mieltä Opelixin kanssa. Ei Suomi nyt niin tajuton takapajula ole, vaikka toki ongelmiakin piisaa. Aika useasti Italiassa autoilleena, olen vakaasti sitä mieltä, että sen maan liikenne on helvettiä. Ja monessa asiassa suomalaiset ovat paljon parempia kuin ranskalaisetkin.



    Suurimpia häpeänaiheita Suomessa on mielestäni kevyen liikenteen huomioiminen. Se on ihan perseestä. Kun täällä haluaa jalankulkijana tien yli, liikenne pysähtyy kuin seinään. Suomessa saa useampikaistaisen tien suojatiellä puikkelehtia henkensä kaupalla.

      
  • Opelixi:

    Oleellista on myös se, että siellä se nostetaan n. 130km/h, mikä on hyvin yleinen rajoitus motareilla.


    Kumppani:

    Missä maissa esimerkiksi?


    Esimerkiksi näissä:

    Tanska

    Liettua

    Puola

    Saksa (sateella)

    Itävalta

    Unkari

    Tsekki

    Slovakia

    Slovenia

    Kroatia

    Bulgaria

    Romania

    Luxemburg

    Ranska

    Italia

    Kreikka

    Turkki

    Ukraina

      
  • Opelixi:

    Jos aihetta on jo käsitelty toisessa otsikossa, niin pahoittelen, kun itse huomasin sen vasta nyt. Briteissä suunnitellaan nopeusrajoituksien nostoa moottoriteillä. Tanskassa näin on jo tehty ja kokemukset olivat hyviä.

    https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/brittien-mielesta-nopeus-ei-tapa




    Liittyykö tämä jollain tavalla suomalaiseen liikenteeseen? Sinähän et kelpuuta ulkomaalaisia nopeustutkimuksia, koska olosuhteet ovat erilaiset. Kelpuuttaisitko mahdolliset hyvät kokemukset rajoitusten nostosta ulkomailta esimerkkinä meille siitä, mihin suuntaan liikennettä tulisi kehittää? Jos, niin miksi suhtautumisesi on päinvastainen kuin nopeustutkimuksista puhuttaessa?



    Kerrotko lisää Tanskan hyvistä kokemuksista. Kerrotko samalla, kuinka siellä satsattiin paljon nopeusvalvontaan. Oliko jopa niin, että korkeammista rajoituksista huolimatta ajonopeudet alenivat. Sinä varmaan täsmennät, kun kerran viittaat hyviin kokemuksiin. Vai onko asia juuri päinvastainen kuin väität?



    Aluksi Tanskasta kantautui positiivisia uutisia, mutta kokeilun loppuraporttia ei ole ainakaan tällä palstalla käsitelty. TeeCeellä on jotain tietoa aiheesta. Ylinopeusketjuun hän kirjoitti 19.1.10 15:41 aiheesta seuraavaa: "Nyt tiedämme, että Tanskan koe meni päin sitä yhtäkin paikkaa ja nyt tanskalaiset ovat täyttä päätä kopioimassa meidän malliamme, eli lisäämässä kameroita ja kiristämässä toleransseja."

      

  • Tottahan se on.



    Ei se nopeus tapa, vaan se äkkipysähdys.

      
  • FARwd:

    Esimerkiksi näissä:
    Tanska,Liettua,Puola, Saksa (sateella), Itävalta,Unkari,Tsekki, Slovakia, Slovenia, Kroatia, Bulgaria, Romania
    Luxemburg, Ranska, Italia, Kreikka, Turkki, Ukraina




    Kiitos FARwd.



    Löysin tällaisenkin linkin, joka on riittävän kattava ainakin?



    http://fi.wikipedia.org/wiki/Nopeusrajoitus#Yleisrajoitukset_eri_maissa



    Ei Suomessa mitenkään poikkeuksellisen alhaiselta näytä rajoitukset mielestäni.

      
  • In 2008, the German Automobile Manufacturer's Association called general limits "patronizing", arguing instead for variable speed limits. The Association also noted that "raising the speed limits in Denmark (in 2004 from 110 km/h to 130 km/h) and Italy (2003 increase on six-lane highways from 130 km/h to 150 km/h) had no negative impact on traffic safety. The number of accidental deaths even declined.

      
  • Onpas kauhhee ylläri kun (saksalais)autonvalmistajien mielestä autoilla pitäisi voida ajaa niin kovaa kuin mihin ne on suunniteltu.



    :kiss:

      
  • Kyllähän se on niinkin että alhaiset holhoavat rajoitukset johtavat junttieinarikäytökseen. Aina löytyy vasemmalle kaistalle joku liikennevirran nopeuden säätäjä, ja maantielläkin joku joka ei tykkää siitä että hänet ohitetaan.



    Jos ihmiset osaisivat asennoitua siihen, että ajaisivat itse tilanteeseen sopivaa nopeutta, ja että aina löytyy joku jonka tarvii ajaa vielä nopeammin, päästäisiin monesta vaaratilanteesta ja ongelmasta eroon.

      
  • Kumppani:

    Opelixi:
    Onhan se kiva, että sinä tiedät asian paremmin, kuin minä itse.


    Ethän sinä ollut varma asiasta.




    Tavaapa uusiksi, mitä kirjoitin ihan alussa: "Jos aihetta on jo käsitelty toisessa otsikossa, niin pahoittelen, kun itse huomasin sen vasta nyt."





    Johon sinä vastasit: "Aihetta on käsitelty, kyllä sinä sen tiedät, ehkä vain Suomi-painotteisemmin vain. "



    Kumppani:


    Minä tarkoitin keskustelua sillä tasolla, jota sinäkin olet tehnyt: Suomessa ei mikään ole hyvin, nopeudet on pc:stä ja muualla on paremmin. Jota tuossa 740GLE:kin kertoilet. Etkö muista hokeneesi minullekin että "mene ajamaan ulkomaille". Jollet ollut sinä, niin hengessä mukana.




    Aloit siis ensimmäisenä vaahtoamaan sellaista, mitä minä en sanonut. Huomasin vain, että Briteissä rajoituksia tullaan nostamaan.



    Kumppani:


    Missä maissa esimerkiksi?




    Ja Kumppanin kyselytunti on jälleen avattu. Muut ovat jo ehtineet vastaamaan, mutta noinkin yksinkertaiseen asiaan löytyy kyllä Googlesta hyvin nopeasti vastaus, jos et todellakaan itse tiedä.



    Enempää en juttujasi jaksa kommentoida.

      
  • Herbert:


    Liittyykö tämä jollain tavalla suomalaiseen liikenteeseen?




    Vaikka kysymys on typerä, niin vastaan silti, EI.



    Minusta avauksessa ihan selvästi totesin, että Briteissä nostetaan rajoitusta eikä tätä palstaa ole tietääkseni pyhitetty pelkästään suomalaista liikenne koskevaksi keskustelupalstaksi.



    Herbert:


    Sinähän et kelpuuta ulkomaalaisia nopeustutkimuksia, koska olosuhteet ovat erilaiset.




    Totta. Nyt ei kuitenkaan ole kysymys nopeustutkimuksista, vaan rajoituksen nostamisesta.



    Herbert:


    Kelpuuttaisitko mahdolliset hyvät kokemukset rajoitusten nostosta ulkomailta esimerkkinä meille siitä, mihin suuntaan liikennettä tulisi kehittää?

    Jos, niin miksi suhtautumisesi on päinvastainen kuin nopeustutkimuksista puhuttaessa?




    Pelkäätkö sinä, että Briteissä nopeuden nostaminen ei tarkoitakaan enemmän kuolonuhreja?



    Herbert:


    Kerrotko lisää Tanskan hyvistä kokemuksista. Kerrotko samalla, kuinka siellä satsattiin paljon nopeusvalvontaan.




    En. Asiasta kiinnostuneet löytävät kyllä helposti aiheesta tietoa itsekin.



    Herbert:


    Oliko jopa niin, että korkeammista rajoituksista huolimatta ajonopeudet alenivat. Sinä varmaan täsmennät, kun kerran viittaat hyviin kokemuksiin. Vai onko asia juuri päinvastainen kuin väität?




    Lainataanpa tähän, mitä kirjoitin:

    "Tanskassa näin on jo tehty ja kokemukset olivat hyviä."



    Jos väittämäni ei pidä paikkaansa, niin sinä voit täsmentää.





      
  • Englannissa toimii nopeuskameroita vastustava järjestö "SafeSpeed". Kokonaisuuden kannalta sillä ei ehkä ole suurta merkitystä, mutta se osoittaa kuitenkin, että kaikki eivät ole tyytyväisiä vallitsevaan liikennepolitiikkaan.



    http://groups.yahoo.com/group/SafeSpeedPR/message/455



    Myös Tanskassa korotettiin eräiden moottoriteiden suurimpia sallittuja nopeuksia.



    Omia kokemuksiani (muutama kuukausi auton kanssa 1970-luvulla ja sen jälkeen satunnaisia reissuja) englantilaisesta liikenteestä on mm. se, että tieympäristön turvallisuuteen on kiinnitetty erittäin paljon huomiota. Tietöistä ja muista häiriöistä varoitetaan hyvissä ajoin suurilla (usein valaistuilla kylteillä ).



    Suomessa riittää varoitukseksi "miehiä tiellä" merkki vähän ennen tietyötä. Kerran olin vähällä ajaa ojaan, kun en huomannut, että asfaltti oli poistettu ja korvattu rullaavalla soralla. Vauhtia oli noin 100 kilometriä tunnissa, kun sorapinta yllättäen alkoi (se oli saman värinen kuin asfaltti, enkä huomannut sen alkamista pimeässä auton valoissa lainkaan). Ehkä tien varressa oli 50 km/h nopeusrajoitusmerkki, mutta en huomannut sitä enkä reagoinut siihen, koska olin ajanut tietä pitkin kaksi päivää aikaisemmin, ja silloin mitään tietyötä ei ollut. Luulin, että merkit tarkoittavat jotain vähäistä kaapelihommaa tai rumppuhommaa, jollaisen kyllä näkee, kun se tulee.



    Jos Englannissa on koko tien asfalttipäällyste poistettu ja korvattu karkealla soralla (jossa auto liukuu kovassa vauhdissa ohjauskyvyttömänä kuin kuulalaakereilla minne sattuu), siitä varmasti varoitetaan näkyvämmin kuin parilla pienellä liikennemerkillä.



    Muita havaintojani englantilaisesta liikenteestä (varsinkin etelässä ) on sen suuri määrä. Aivan järkyttävän suuri määrä suomalaiseen autotiheyteen verrattuna. Olipa kyseessä miten pieni tie tahansa, autoja tulee ja menee kuin suomalaisessa juhannusruuhkassa. Autojen määrään nähden sallitut nopeudet tutuvat aivan järkyttävän suurilta. Ajaminen tuntuu pelottavalta. Viimeksi kun olin Englannissa perheen kanssa, porukka sanoi matkan jälkeen, että he eivät enää koskaan halua lähteä autolla Englantiin, koska siellä tapahtuu kilometrin välein läheltä piti tilanteita, joissa täpärästi pelastutaan kuolonkolarilta.



    Suomalainen ylinopeuskaahari huomaa olevansa Englannin liikenteessä nössöjen nössö, jos ajotapa ja riskin ottamistyyli säilyy samana kuin Suomen liikenteessä. Vanhat mummutkin päästelevät kovempaa.



    Suomessa istutaan autossa ja katsotaan maisemia (kameratiellä kameroita). Englannissa istutaan autossa ja ajetaan eli tarkkaillaan liikennetapahtumia. Maisemien katselemiseen ei ole juuri aikaa tai käy huonosti.



    Mahdollinen moottoriteiden nopeuksien nostaminen johtunee niistä syistä, millä sitä on perusteltu. Tässä kysymyksessä huomio kiinnittyy matka-aikojen lyhentymiseen. Asia on siinä mielessä mielenkiintoinen, että jos suurempi nopeus saavutetaan nopeusrajoitusta väljentämällä, silloin matka-ajan voidaan laskea lyhenevän, ja siitä voidaan laskea olevan hyötyä. Jos sen sijaan suurempi nopeus ja vastaavasti matka-ajan lyheneminen tapahtuu ylinopeutta ajamalla, liikennepropaganda (ja foorumeiden innokkaat apupropagandistit) väittää kivenkovaan, että matka-ajat lyhenevät niin vähän, ja aikaa säästyy niin vähän, että sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Ja joku siitä huolimatta todistelee, aikaa oikeasti säästyy, apupropagandistit tuhahtavat, että mitä sinä sillä ajalla teet.



    Britannian nopeusrajoituksista:



    http://youtu.be/yvPs89hl1xg

      
  • Opelixi:

    Tavaapa uusiksi, mitä kirjoitin ihan alussa:"Jos aihetta on jo käsitelty toisessa otsikossa, niin pahoittelen, kun itse huomasin sen vasta nyt...
    Aloit siis ensimmäisenä vaahtoamaan sellaista, mitä minä en sanonut. Huomasin vain, että Briteissä rajoituksia tullaan nostamaan. Enempää en juttujasi jaksa kommentoida.




    Kuten huomaatte, niin Opelixi on n-i-i-n vedätettävissä! :kiss:



    No, mitä ajatuksia tuo nosto sinussa muka sitten nostattaa, jos ei juuri sellaisia, mistä täällä aiemminkin olisi keskusteltu? En nimittäin niin millään usko, että tuossa olisi jotakin sellaista retorista toteamusta, että "kappas vaan" ja tätsit...



      
  • drive:

    Kyllähän se on niinkin että alhaiset holhoavat rajoitukset johtavat junttieinarikäytökseen. Aina löytyy vasemmalle kaistalle joku liikennevirran nopeuden säätäjä, ja maantielläkin joku joka ei tykkää siitä että hänet ohitetaan.

    Jos ihmiset osaisivat asennoitua siihen, että ajaisivat itse tilanteeseen sopivaa nopeutta, ja että aina löytyy joku jonka tarvii ajaa vielä nopeammin, päästäisiin monesta vaaratilanteesta ja ongelmasta eroon.




    Kyllähän se on niinkin että rajoittamattomat nopeudet johtavat junttieinarikäytökseen. Aina löytyy vasemmalle kaistalle joku liikennevirtaa omasta mielestään sujuvoittava. Ja maantielläkin joku joka ei tykkää siitä että hänet ohitetaan, oli nopeus mikä tahansa.



    Jos ihmiset osaisivat asennoitua siihen, että ajaisivat yleisesti säädettyjä, Suomessakin ihan keskivertonopeusrajoituksia (verrattuna maailmalla oleviin) ja että aina löytyy joku jolla ei ole esim. niin kiire, päästäisiin monesta vaaratilanteesta ja ongelmasta eroon...siis joita nämä kaaharit aiheuttavat ja aiheuttaisivat sopeutumattomuuttaan.

      
  • Kumppani:

    Kuten huomaatte, niin Opelixi on n-i-i-n vedätettävissä! :kiss:




    Kuten huomaamme, sinusta ei ole asialliseen keskusteluun.



      
  • Opelixi:

    Kumppani:
    Kuten huomaatte, niin Opelixi on n-i-i-n vedätettävissä! :kiss:


    Kuten huomaamme, sinusta ei ole asialliseen keskusteluun.


    Hullut harvemmin keskustelevat asiallisesti. Sama laatutaso varmasti jatkuu...



      
  • Opelixi:

    Minusta avauksessa ihan selvästi totesin, että Briteissä nostetaan rajoitusta eikä tätä palstaa ole tietääkseni pyhitetty pelkästään suomalaista liikenne koskevaksi keskustelupalstaksi.




    Koska et muuta todennut kuin että rajoituksia nostetaan, en ollut varma, mistä haluat keskustella vai haluatko keskustella ollenkaan. Arvelin kiinnostavan pointin olleen mahdollisen rajoituksen noston myös Suomessa. Mutta näin ei ilmeisesti ollutkaan, joten mitäpä Briteistä tämän enempää.



    Pelkäätkö sinä, että Briteissä nopeuden nostaminen ei tarkoitakaan enemmän kuolonuhreja?




    En. Minulla on niin vähän tietoa Brittien liikenteestä ja tästä muutoksesta, etten osaa asiaan enempää kantaa ottaa.



    Herbert:

    Kerrotko lisää Tanskan hyvistä kokemuksista. Kerrotko samalla, kuinka siellä satsattiin paljon nopeusvalvontaan.


    En. Asiasta kiinnostuneet löytävät kyllä helposti aiheesta tietoa itsekin.




    Koitin googlettaa, mutta mitään luotettavaa tietoa en löytänyt.



    Lainataanpa tähän, mitä kirjoitin:
    "Tanskassa näin on jo tehty ja kokemukset olivat hyviä."

    Jos väittämäni ei pidä paikkaansa, niin sinä voit täsmentää.




    Yleensä väitteen esittäjä on velvollinen perustelemaan väitteensä, mutta sinun tapauksessa asia näköjään on päinvastoin.



    Omat täsmennykseni olen jo antanut, joten mitäpä niitä kertaamaan. Toivottavasti TeeCee kommentoi, koska hänellä ilmeisesti on faktaa asiasta.

      
  • Herbert:


    Koska et muuta todennut kuin että rajoituksia nostetaan, en ollut varma, mistä haluat keskustella vai haluatko keskustella ollenkaan. Arvelin kiinnostavan pointin olleen mahdollisen rajoituksen noston myös Suomessa. Mutta näin ei ilmeisesti ollutkaan, joten mitäpä Briteistä tämän enempää.




    Sinä kysyit, että "liittyykö nopeusrajoituksen nosto Britanniassa jotenkin Suomen liikenteeseen?"



    Ei siihen voi rehellisesti vastata, kuin EI.



    Herbert:


    Koitin googlettaa, mutta mitään luotettavaa tietoa en löytänyt.




    Kirjoituksestasi päätellen sinulla olisi pitänyt jotain tietoa jo olla. Ilmeisesti tietosi eivät sitten olleet luotettavia.



    Herbert:


    Yleensä väitteen esittäjä on velvollinen perustelemaan väitteensä, mutta sinun tapauksessa asia näköjään on päinvastoin.




    Tunnustan, että luotan tässä tapauksessa viranomaisten sanaan. Esim:



    "Sisäministeriön poliisiosaston ylikomisario Heikki Sepän mukaan vastaavasta toimenpiteestä on saatu positiivisia kokemuksia ulkomailta.



    - Viimeisin esimerkkihän on Tanskasta. Siellä nostettiin moottoriteiden nopeusrajoituksia ja samalla tehostettiin valvontaa ja mitään katastrofia ei tapahtunut. Itseasiassa keskinopeudet alenivat ja myös muilla tieosuuksilla kuin näillä, missä nopeusrajoituksia nostettiin, Seppä kertoo MTV3:n uutisille."




    Kysymyksistäsi päättelin, että sinulla on asiasta myös tietoa, joten en vaivautunut vastaamaan, koska oikeastihan sinä tiesit sen mitä kysyit. Tosin eihän tietosi olleetkaan luotettavia.



    Herbert:


    Omat täsmennykseni olen jo antanut, joten mitäpä niitä kertaamaan. Toivottavasti TeeCee kommentoi, koska hänellä ilmeisesti on faktaa asiasta.




    Ethän sinä mitään täsmennyksiä antanut. Esitit ainoastaan kysymyksiä.

      
  • simppa:

    Eri mieltä Opelixin kanssa. Ei Suomi nyt niin tajuton takapajula ole, vaikka toki ongelmiakin piisaa. Aika useasti Italiassa autoilleena, olen vakaasti sitä mieltä, että sen maan liikenne on helvettiä. Ja monessa asiassa suomalaiset ovat paljon parempia kuin ranskalaisetkin.




    En tiedä kuinka paljoa olet liikkunut Suomessa Helsingin ulkopuolella, mutta kuvittele se porukka ajelemaan vastaaviin liikennetiheyksiin, mitä Euroopassa on.



    Keskimääräinen Suomi-juntti ei turhia peileihin katsele eikä hevillä anna tilaa kaistaa vaihtavalle ohituksen helpottamisesta puhumattakaan.



    Pienemmätkin tietyömaat on pääsääntöisesti toteutettu päin helvettiä.



    simppa:


    Suurimpia häpeänaiheita Suomessa on mielestäni kevyen liikenteen huomioiminen. Se on ihan perseestä.




    Niinpä. Yleensäkin huomioiminen on kovin vajavaista. Ainoa ,mitä osataan huomioida on nopeusrajoitukset.

      
  • Opelixi:


    simppa:

    Suurimpia häpeänaiheita Suomessa on mielestäni kevyen liikenteen huomioiminen. Se on ihan perseestä.


    Niinpä. Yleensäkin huomioiminen on kovin vajavaista. Ainoa ,mitä osataan huomioida on nopeusrajoitukset.


    ja omat oikeudet: "minun eteen et tule kyllä".



    Pois alta. Veikkaan että rajoituksia lasketaan taas.

      
  • Opelixi:

    Sinä kysyit, että "liittyykö nopeusrajoituksen nosto Britanniassa jotenkin Suomen liikenteeseen?" Ei siihen voi rehellisesti vastata, kuin EI.




    Kaikenlainen (tuossa edellä vastaillessasi ) tekemäsi vertailu Suomeen ja suomalaisiin voisi olla kyllä maamme liikenteeseen liittymistä.



    Mutta uskotaan nyt sitten että olet rehellinen ja linkkilainauksesi oli täysin retorinen. Me kaikki muuta vain haksahdimme vastaamaan, vaikka ihan oman otsikon asiasta aloitit. Olisithan voinut heittää linkin monen muunkin otsikon alla käymäsi (asiallisen?) keskustelun sekaan.

      
  • Kumppani:

    Opelixi:
    Sinä kysyit, että "liittyykö nopeusrajoituksen nosto Britanniassa jotenkin Suomen liikenteeseen?" Ei siihen voi rehellisesti vastata, kuin EI.


    Kaikenlainen (tuossa edellä vastaillessasi ) tekemäsi vertailu Suomeen ja suomalaisiin voisi olla kyllä maamme liikenteeseen liittymistä.




    Niin. Monenlaista on kirjoiteltu ja tullaan kirjoittamaan, mutta kysymys koski Britanniassa tapahtuvaa nopeusrajoituksen nostoa.



    Toki itse toivon, että se koskisi Suomenkin liikennettä. Olisi korkea aika tuoda uusia näkökulmia Suomenkin päättäjille. Toki ministeri Vehviläinen taannoin väläytteli vastaavanlaisia juttuja, mutta kausi päättyi eikä mitään tapahtunut.



    Kumppani:


    Mutta uskotaan nyt sitten että olet rehellinen ja linkkilainauksesi oli täysin retorinen. Me kaikki muuta vain haksahdimme vastaamaan, vaikka ihan oman otsikon asiasta aloitit. Olisithan voinut heittää linkin monen muunkin otsikon alla käymäsi (asiallisen?) keskustelun sekaan.




    Älä yleistä. Heitin linkin tarkoituksena toki avata keskustelua, mutta itse ehdätit ensimmäisenä kommentoimaan ja varsin hyökkäävään sävyyn ja perinteisesti ammuit vielä sarjan kysymyksiä mihin vielä vaivauduin vastaamaan ja turhaan, koska siihen sinun asiasi yleensä päättyy.



    Olisiko nyt sitten aika asialliselle keskustelulle? Näetkö mitään mahdollisuuksia nopeusrajoituksien nostolle Suomessa?



      
  • Opelixi:

    Näetkö mitään mahdollisuuksia nopeusrajoituksien nostolle Suomessa?




    Minä en ainakaan kaipaa sellaista. Polttoaine maksaa jo tarpeeksi nykykulutuksillakin. Ajonopeudella on käytännön merkitystä vasta pidemmillä matkoilla. Toki 5-10 minuuttia voi olla jollekin merkittävä, mutta useimmille se ei sitä ole. Jos 5-10 minuuttia on kriittinen aika, niin on huomioitava että oma tai jonkun toisen kolari voi sotkea koko päivän aikataulun.



    Ja jos nopeusrajoituksia ajatellaan turvallisuuden kannalta niin ei ainakaan minun takiani tarvitse nostaa vauhtia. Kesällä eri juttu, mutta tiet on rakennettu sellaisiksi ettei hyviä ohituspaikkoja juurikaan ole ja pientareet ovat kapeita kevyelle liikenteelle.



    Jos ei onnettomuuksia tapahtuisi kuin satunnaisesti (5-6 kpl vuodessa koko maassa ), eli tilannenopeuksia ja turvavälejä noudatettaisiin niin sitten olisikin eri juttu.

      
  • Opelixi:

    Olisiko nyt sitten aika asialliselle keskustelulle? Näetkö mitään mahdollisuuksia nopeusrajoituksien nostolle Suomessa?




    En ehkä lähtisi yleisesti tasoja nostamaan, vaikka tyyliin motarilla 120:stä 130:een. Olishan se vaikka 20 v sitten houkuttanut ajatuksena? Ajan paljonkin motareita, mutta sellaisina aikoina, ettei tuosta olisi käytännön iloa muun liikenteen takia kuitenkaan.Ja kun emme ole eurooppalaisittain mitenkään alakynnessä asian tiimoilta .



    Kyllä minäkin tiedän paikkoja, joissa päättäjä voisi käydä nostamassa paikallisen rajoituksen ylemmäksi. Montakin! Tienpätkiä, joissa on vaikea keksiä, miksi pitää ajaa vaikka 60km/h, kun muualla näyttäisi kelpaavan 80km/h jne. Määrätynlainen byrokratiakankeushan siinä voi olla takana, joten siitä johtuvana sekin sitten harmittaa.



    Ja sellaisia kuskeja kyllästyttää varmaankin, jotka tietävät autollaan voivan ajaa vaikka 300km/h radalla,mutta tiellä pitäisi körötellä 80:iä. Tavallaan ihan ymmärrettävää. Sehän on vain autonvalintakysymys, johon itse voit vaikuttaa. Tai minun tapauksessani kukkaro on se joka vaikuttaa, mutta pysyypähän ns. jalat maassakin sitten paremmin, heh.



    Ohjaisin mielelläni valtion rahoja teiden parantamiseen, jotta nopeus voitaisiin palauttaa tasolle, jolla se on voinut olla ennen huonoon

    kuntoon rapautumistaan. Niitä kevyenliikenteen väyliä rakentamalla saataisiin joissakin kohdin varmasti tarkistettua rajoitukset isommaksi

    jne.



    Tällaisten seikkojen kautta mm. niitä nopeuksia voisi nostaa, ilman yleistä tasokorotusta siis.

      
  • CS2800:


    Minä en ainakaan kaipaa sellaista. Polttoaine maksaa jo tarpeeksi nykykulutuksillakin.




    Perusteluhan se on tuokin... Entä sitten, jos polttoaineen hinta tai autosi kulutus laskee?



    CS2800:


    Ajonopeudella on käytännön merkitystä vasta pidemmillä matkoilla. Toki 5-10 minuuttia voi olla jollekin merkittävä, mutta useimmille se ei sitä ole.




    Kysehän ei ole pelkästään ajan säästöstä, vaan muustakin. Esimerkiksi rajoituksien kokemisesta mielekkääksi, ylinopeuksien vähentymisestä = valvontaresurssien vapautumisesta.



    Toki ajansäästökin on yksi peruste. Osaatko kertoa miksi raideliikenteessä ajansäästö nähdään merkittäväksi, kun investoinneilla pyritään nostamaan junien nopeuksia?



    CS2800:


    Jos 5-10 minuuttia on kriittinen aika, niin on huomioitava että oma tai jonkun toisen kolari voi sotkea koko päivän aikataulun.




    No niinpä... Tuona 5-10min aikana, joka vietetään pidempään tien päällä on suurempi mahdollisuus, että avaruusromua putoaa autosi katolle.



    Täälläkin esittelemässäni automaattista nopeusvalvontaa käsittelemässä tutkimuksessa kävi niin, että automaattisen valvonnan aikana sattui enemmän onnettomuuksia = kolareita, vaikka nopeudet olivat alhaisempia.



    CS2800:


    Ja jos nopeusrajoituksia ajatellaan turvallisuuden kannalta niin ei ainakaan minun takiani tarvitse nostaa vauhtia. Kesällä eri juttu, mutta tiet on rakennettu sellaisiksi ettei hyviä ohituspaikkoja juurikaan ole ja pientareet ovat kapeita kevyelle liikenteelle.




    Entä moottoritiet?



    CS2800:


    Jos ei onnettomuuksia tapahtuisi kuin satunnaisesti (5-6 kpl vuodessa koko maassa ), eli tilannenopeuksia ja turvavälejä noudatettaisiin niin sitten olisikin eri juttu.




    Pelkästään itsemurhia tehdään liikenteessä moninkertainen määrä.



    Pitäisikö mielestäsi nopeusrajoituksia laskea, että sinulta säästyisi enemmän polttoainetta, sinun olisi helpompi ajoittaa liikkumisesi, kun ei tarvitse huomioida mahdollisia kolareita matkan varrella ja kokisit olosi turvalliseksi?

      
  • Kumppani:


    Kyllä minäkin tiedän paikkoja, joissa päättäjä voisi käydä nostamassa paikallisen rajoituksen ylemmäksi. Montakin!




    No hyvä, niin minäkin.



    Kumppani:


    Ja sellaisia kuskeja kyllästyttää varmaankin, jotka tietävät autollaan voivan ajaa vaikka 300km/h radalla,mutta tiellä pitäisi körötellä 80:iä. Tavallaan ihan ymmärrettävää. Sehän on vain autonvalintakysymys, johon itse voit vaikuttaa.




    Jos nyt jätetään radalla ajelut ja 300km/h nopeudet pois, niin vähissä on autot joilla 80km/h tuntuisi, niin hurjalta ettei voisi aivan turvallisesti ajaa hieman kovempaa.



    Käytännössähän näin jo tehdään, kun keskinopeuksia katsotaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit