Suomen autokannan jakauma?

6 kommenttia

yleistä tietoa on että Suomessa on euroopan vanhin autokanta. Tilastokeskuksen sivuilla on lisäksi graafit automyynnin ja kokonaisautokannan kehityksestä.



Mutta... löytyykö jostain tilastoa/graafia tältä tai viime vuosilta, miten autokannan ikä jakautuu. Ts. minkä ikäisiä autoja on eniten edelleen ajossa.

  
  • Google kertoo, että tuollaisesta opuksesta pitäis löytyä haluamasi tieto:



    http://tilastotori.stat.fi/wap/E97BF5145A22E7A99FF9147B8CDCC84A/0?__form=products&action=searchByProductId&productId=3303



    Tässä jakauma vuodelta 2005:





    image

      
  • Kiitoksia,



    googlella itsekin yritin, mutta väärillä taikasanoilla.



    Ja tilastokeskuksen sisäinen haku on sanalla sanoen hiukan rajoittunut.

      
  • Löysitkö tuoreemman tilaston? Itse en kohtuullisella yrittämisellä löytänyt. Asia kiinnostaa minuakin, koska esim. viime vuoden kuolonkolareista vain puolessa ajoneuvoja oli turvatyyny ja/tai ABS-jarrut.

      
  • Opelixi:

    Löysitkö tuoreemman tilaston? Itse en kohtuullisella yrittämisellä löytänyt. Asia kiinnostaa minuakin, koska esim. viime vuoden kuolonkolareista vain puolessa ajoneuvoja oli turvatyyny ja/tai ABS-jarrut.


    En väitä vastaan, mutta kiinnostaa myös. Olisiko antaa linkkiä tuon tiedon lähteelle?

      
  • 740 GLE:


    En väitä vastaan, mutta kiinnostaa myös. Olisiko antaa linkkiä tuon tiedon lähteelle?




    Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta löydät VALT-vuosiraportit, mistä kyseinen tieto löytyy.



    Enää ei voi puhua "viime vuodesta", mutta tässä vuoden 2010:



    linkki



    PDF sivulta 40/86:



    "Taulukko 18 Kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet 2010: henkilö- ja pakettiautojen jarrujen lukkiutumisen esto."



    ja



    "Taulukko 19 Kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet 2010: henkilö- ja pakettiautojen turvatyynyt."

      
  • Autokanta jakautuu vanhoihin laadukkaisiin autoihin ja uusiin huonolaatuisiin autoihin - mikäli katsastusmiehen arvio pitää paikkansa.



    Käväisin tänään katsastusasemalla näyttämässä autoa, johon oli uusittu muutamia ohjauslaitteiden osia. Samalla kun katsastusmies tutki pyörän ripustuksia, tuli puheeksi eri automallien vikaherkkyys. Katsastusmies oli sitä mieltä, että autojen laatu on mennyt huonompaan suuntaan viime vuosina. Kun mainitsin, että omistamaani Micraan tulivat ensimmäiset pienet viat vasta kun autolla oli ajettu noin 250000 kilometriä, katsastusmies totetesi, että tuon aikakauden Micrat olivat kestäviä, mutta laatu on laskenut "muiden autojen tasolle".



    Kun olin palaamassa katsastuspaikalta, auto teki yllättäen "toyotat". Kaasupoljin juuttui ohitustilanteessa "täysi" asentoon, vaikka en ollut painanut kaasupoljinta pohjaan vaan kaasuttanut aivan maltillisesti. Loppumatka oli ajettava virta-avaimella nopeutta säätämällä (virta pois, virta päälle, virta pois, virta päälle) suurimmalla vaihteella, jotta auto ei liian rajusti hyökkäilisi.



    Kiihtyvyys tuntuu muuten yllättävän hyvältä edellä mainitulla menetelmällä, jota en tietenkään ole koskaan aikaisemmin kokeillut (nyt oli pakkotilanne). Lähden tukimaan, saisinko selville, missä vika voi olla.



    Ajettaessa pienellä vaihteella keskellä kaupunkia tai jossakin parkkipaikalla kaasun yllättävä juuttuminen täysille voisi aiheuttaa vaaratilanteen. Tapahtuma on niin yllättävä, että menee hetki ennen kuin keksii miten siihen pitää reagoida. Kytkimen painaminen oli ainakin itselläni ensimmäinen vaistomainen reaktio, mutta koska siitä seurasi moottorin parkaisu täysille kierroksille, keksin käyttää virta-avainta. Kaikki nämä "keksimiset" tapahtuivat tietysti parissa sekunnissa, mutta jossakin ahtaalla parkkipaikalla ykkösvaihteella voisi tulla ikävää jälkeä, kun auto hyökkäisi kontrolloimattomasti täysillä eteenpäin tai taaksepäin samalla kun kuljettaja painelisi paniikissa polkimia. Totta kai tilanteen saa hallintaan, mutta jos aikaa on sekunti, se ei ehkä riitä. Pelti ehtii rytistä - ja ihmisiä voi jäädä alle, mikä on tietysti pahinta.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit