Mitä onkaan tämä harmaa kura

266 kommenttia
1235789
  • misar:


    Kun tiedämme että suomen maanteille levitetään liki miljoona tonnia hiekkaa vuodessa, joka vastaa liki sataatuhatta kuorma-autolastia, on nastojen kuluttama aines 1/21 osa tästä määrästä.

    Fanaatikkojen mielestä, tällä ei ole mitään tekemistä pölyn kanssa. Idioottikin ymmärtää tämän hiekkamäärän yhdessä suolan kanssa jauhautuvan pääosin pölyksi meidän autoilijoiden iloksi.


    Unohtaa ei pidä sitä, että huonokitkainen rengas ilman nastoja on jatkuvassa luistotilassa, joka sitten yhdessä hiekan kanssa, on aivan kuin renkaassa olisi hiekkapaperivyö jolla sitten jyrsintää kiitettävässä määrin harrastetaan.

    Olisikin hyvin toivottavaa, että meidän rajallisia soraharjuja säästettäisiin järkevämpiin tarkoituksiin kuin siihen, että mahdollistetaan kitkarenkailla varustettujen autojen liikennöinti.

    Suolasta sen verran tiedoksi että teillemme levitetään lannoiteteollisuuden jätettä joka kuulemma toimii vielä -15 pakkasasteessa, ja joka syövyttää haponkestävästä teräksestä tehdyt suolanlevittimet 3-4:ssä vuodessa vaihtokuntoon. Aine pitäisi muuten hävittää ongelmajätteenä, ja voi vain kuvitella mikä vaikutus aineella on autokantaamme. Tästäkin ilosta saamme kiittää kitkarenkaita.


    Ei kitkarenkaiden takia teitä suolata vaan pelokkaiden kuljettajien ja erityisesti raskaan kaluston takia. Sitä en ymmärrä että kaikki tiet pitää olla yltäpäältä suolasohjossa, se kyllä riittää että mäet suolataan. Hiekasta olen samaa mieltä.

    Jokainen kitkarengas selviytyy taatusti siitä mistä bussit ja rekatkin, 5% siitä suolasta ja hiekasta mitä tällä hetkellä käytetään riittäisi mainiosti turvalliseen liikkumiseen.



    -15 asteen pakkasessa ei toimi mikään suola, se vaan liukastaa teitä entisestään koska on rasvainen aine.



      
  • misar:

    Kun tiedämme, että yhden raskaan ajoneuvon tietä kuluttava vaikutus vastaa kymmenen tuhannen henkilöauton kulutusta, niin voi vain ihmetellä fiktiota mitä täällä nastarenkaista levitetään.




    Vielä kun tietäisimme mikä tässä maailmankaikkeudessa voimassa oleva fysiikan laki mahdollistaa tuon kymmentuhatkertaisen kulutuksen.

      
  • nimim Erkki:

    misar:
    Kun tiedämme, että yhden raskaan ajoneuvon tietä kuluttava vaikutus vastaa kymmenen tuhannen henkilöauton kulutusta, niin voi vain ihmetellä fiktiota mitä täällä nastarenkaista levitetään.


    Vielä kun tietäisimme mikä tässä maailmankaikkeudessa voimassa oleva fysiikan laki mahdollistaa tuon kymmentuhatkertaisen kulutuksen.




    Tästä on aikaisemminkin väännetty kättä, johon voi vain todeta että uutinen oli HS:ssä 3-4 vuotta sitten, jolloin joku tvh pomo tästä kertoi. Valitettavasti en ottanut talteen kyseistä juttua, joka ei kuitenkaan tarkoita etteikö se olisi syöpynyt muistiin pysyvästi.



    Jos minä sen oikein ymmärsin, niin se ei perustunut tien pinnan kulumiseen sen nyt jokainen ymmärtää vähemmälläkin mietinnällä.



    Kulutus perustui tutkimukseen, joka kertoi että tien pinnat painuvat 60t kokonaispainojen alla, ja myös teiden perustukset vahingoittuvat. Mehän tiedämme että ylivoimainen osa teistämme, on käytännössä perustettu 60-lu vulla savipohjille, kuten voimme hyvin jokainen kevät teiden routimisesta todeta.



    Tien painumisen olen itsekin nähnyt vuosia sitten, jossain Lahden suunnalla kun ehkä pari päivää vanhalla asfaltipinnalla oli selvästi havaittavissa neljä uraa jotka olivat vähintään 1,5cm syvät. tekijää taidettiin jopa jäljittää ja epäiltiin asialla olleen yli 100t painaneen ylikuormassa olleen tukkirekan ja taisi jäädä kumminkin selvittämättä tuo miljoonavahinko.







      
  • ritsa:

    misar:

    Kun tiedämme että suomen maanteille levitetään liki miljoona tonnia hiekkaa vuodessa, joka vastaa liki sataatuhatta kuorma-autolastia, on nastojen kuluttama aines 1/21 osa tästä määrästä.

    Fanaatikkojen mielestä, tällä ei ole mitään tekemistä pölyn kanssa. Idioottikin ymmärtää tämän hiekkamäärän yhdessä suolan kanssa jauhautuvan pääosin pölyksi meidän autoilijoiden iloksi.


    Unohtaa ei pidä sitä, että huonokitkainen rengas ilman nastoja on jatkuvassa luistotilassa, joka sitten yhdessä hiekan kanssa, on aivan kuin renkaassa olisi hiekkapaperivyö jolla sitten jyrsintää kiitettävässä määrin harrastetaan.

    Olisikin hyvin toivottavaa, että meidän rajallisia soraharjuja säästettäisiin järkevämpiin tarkoituksiin kuin siihen, että mahdollistetaan kitkarenkailla varustettujen autojen liikennöinti.

    Suolasta sen verran tiedoksi että teillemme levitetään lannoiteteollisuuden jätettä joka kuulemma toimii vielä -15 pakkasasteessa, ja joka syövyttää haponkestävästä teräksestä tehdyt suolanlevittimet 3-4:ssä vuodessa vaihtokuntoon. Aine pitäisi muuten hävittää ongelmajätteenä, ja voi vain kuvitella mikä vaikutus aineella on autokantaamme. Tästäkin ilosta saamme kiittää kitkarenkaita.


    Ei kitkarenkaiden takia teitä suolata vaan pelokkaiden kuljettajien ja erityisesti raskaan kaluston takia. Sitä en ymmärrä että kaikki tiet pitää olla yltäpäältä suolasohjossa, se kyllä riittää että mäet suolataan. Hiekasta olen samaa mieltä.
    Jokainen kitkarengas selviytyy taatusti siitä mistä bussit ja rekatkin, 5% siitä suolasta ja hiekasta mitä tällä hetkellä käytetään riittäisi mainiosti turvalliseen liikkumiseen.

    -15 asteen pakkasessa ei toimi mikään suola, se vaan liukastaa teitä entisestään koska on rasvainen aine.




    Tästä "suolasta" kertoi kaveri joka korjasi ja uusi näitä levityslaitteita, eikä kyseessä ollut suola vaan jokin syövyttävä jätehappo, joka polttaa kädet punaisiksi ja polttaviksi viikoksi jos sitä vahingossa käsiinsä saa. Kyseessä ei siis ilmeisesti ole ihan vaarattomasta tavarasta jos oikea osoite olisi ongelmajätelaitos Riihimäellä.



    Eli näin valtio tuntee vastuunsa luonnosta, ja kansalaisten suurella rahalla ostetusta ajokalustosta.



      
  • misar:

    On melko uskomatonta millaista tuubaa nämä muutamat kitkafanaatikot täällä levittävät, onkohan terve järki jäänyt jakamatta näille yksilöille, sen verran paksua fiktiota tuntuu jutut olevan.


    No itse kyllä onnistut tuuban kirjoittamisessa paremmin, onnittelut siitä.



    misar:

    Kun tiedämme että suomen maanteille levitetään liki miljoona tonnia hiekkaa vuodessa, joka vastaa liki sataatuhatta kuorma-autolastia, on nastojen kuluttama aines 1/21 osa tästä määrästä.




    Mitä tekemistä tuolla levitetyllä hiekkamäärällä on nastarenkailla urautettujen teiden ja pölytettyjen kaupunkien kanssa? Hiekkaa kuluu jos sitä käytetään, koska se lentää äkkiä ojiin. Toistaiseksi en ole hiekkaa tänä talvena nähnyt käytetyn, ja aika harvinaista se on aikaisemminkin ollut. Siitä huolimatta ramppien mutkissa ajolinjan ulkopuolella on jo kivimursketta - miksikäs muutenkaan kuin nastarenkaiden jyrsintätuotteena. Sieltä niitä on sitten pientareela kiva päräyttää misarien päälle.



    misar:

    Fanaatikkojen mielestä, tällä ei ole mitään tekemistä pölyn kanssa. Idioottikin ymmärtää tämän hiekkamäärän yhdessä suolan kanssa jauhautuvan pääosin pölyksi meidän autoilijoiden iloksi.




    Todista väitteesi hiekan jauhautumisesta pölyksi. Ainakin hiekatta jauhautumista tapahtuu aivan liikaa. Tuskinpa hiekka sitä vähentää, mutta ainakin äänestä päätellen jauhautuminen on minimaalista nastojen jyrsimään pölyyn verrattuna. Hiekkahan on tienpinnalla kuin kuulalaakeri joka Nasta sentään on tiukasti renkaassa kiinni.



    misar:

    Kun tiedämme, että yhden raskaan ajoneuvon tietä kuluttava vaikutus vastaa kymmenen tuhannen henkilöauton kulutusta, niin voi vain ihmetellä fiktiota mitä täällä nastarenkaista levitetään.




    Ei tätät tuubaa taas pliis. Silmät omaava varmasti totetaa sateella että 99% urista on HA:n raideleveydellä.



    misar:

    Unohtaa ei pidä sitä, että huonokitkainen rengas ilman nastoja on jatkuvassa luistotilassa, joka sitten yhdessä hiekan kanssa, on aivan kuin renkaassa olisi hiekkapaperivyö jolla sitten jyrsintää kiitettävässä määrin harrastetaan.




    Nyt alkaa tulemaan aika villiä juttua, huhhuh! Jos on liukasta niin jyrsintä kohdistuu jäähän, ja jos ei ole jäätä niin kyllä ne nastat kovemmin tietä rapsuttaa riippumatta siitä onko hiekkaa vai ei.



    misar:

    Olisikin hyvin toivottavaa, että meidän rajallisia soraharjuja säästettäisiin järkevämpiin tarkoituksiin kuin siihen, että mahdollistetaan kitkarenkailla varustettujen autojen liikennöinti.




    Kuten esim. nastarenkaiden jyrsimien teiden uudelleenpäällystykseen?



    misar:

    Suolasta sen verran tiedoksi että teillemme levitetään lannoiteteollisuuden jätettä joka kuulemma toimii vielä -15 pakkasasteessa, ja joka syövyttää haponkestävästä teräksestä tehdyt suolanlevittimet 3-4:ssä vuodessa vaihtokuntoon. Aine pitäisi muuten hävittää ongelmajätteenä, ja voi vain kuvitella mikä vaikutus aineella on autokantaamme. Tästäkin ilosta saamme kiittää kitkarenkaita.




    Ihanko kitkarenkaita varten suolataan? Koska osa kansasta on niin avuttomia ettei ymmärrä valita nastoja? Anna mun kaikki kestää :lol:



      
  • Drive se jaksaa vuodesta toiseen suoltaa samoja väitteitä, jotka itse luen samaan sarjaan juttuja jota 6v. tyttärenpoika keksii jatkuvalla syötöllä. Tosin ne ovat parempia ja niissä on enemmän luovuutta.



    On nuo tietä hoitavat typerää porukkaa. Kysyisitte Driveltä niin ymmärtäisitte olla hiekoittamatta kun se heti kumminkin lentää ojaan. Hommatkaa tienhoitajat itsellenne uusi ammatti ettei tarvitse soravaroja mokomaan hölmöläisten hommaan törsätä.



    Helsinki tutki mitä keväinen katupöly sisältää, ja siitä oli 1-2% nästojen irroittamaa ainesta, herää kysymys mitä se loppu 98-99% mahtaa olla. Ehkä voisit mennä heitäkin neuvomaan, kun eivät näytä ymmärtävän omia tutkimuksiaan.



    Varmasti on vilkkaasti liikenöityjen väylien liikennevaloissa urat henkilöautojen raidevälillä koska siellähän nämä kitkarenkailijat yrittävät epätoivoisesti sutimalla päästä liikkeeseen.



    Kun ajetaan henkilöautolla 100m hiekoitettua katua on, jokaisessa renkaassa keskimäärin 150kpl 2-3g painavaa kiveä jotka sitten ajaessa irtoavat ja toisaalta uusia tarttuu koko ajan. Eivätkö nämä sitten iskeydy asfalttiin, osaat varmaan tuonkin selittää jollain älyttömyydellä. Mainittakoon nastan painon olevan uutena 1g josta se sitten kulumisen ja lyhentymisen myötä pienenee ainakin puoleen.



    Niin tien kulumista on monenlaista, itse uskon vakaasti että Suomen pääteillä se tutkitusti on 2-5% nastojen aiheuttamaa ja loppu on pääosin raskaan liikenteen aiheuttaa kuten se taannoinen HS:n juttukin kertoi. Taisi olla kuitenkin lipsahdus, jota ei varmasti haluta levittää ettei tieinfran todeliset maksajat hermostu.



    Käyppä Drive nyt TVH:lle kertomassa, että olet ratkaisut teiden kulumisongelman, eli kielletään nastat niin ei tarvitse enää koskaan teitä korjata, ja uudelleenpinnoittaa näinhän sinä joka jutussasi olet vakuuttavasti halunnut kertoa.



    Nastojen jyrsimä osuus on 47.000 tuhatta tonnia ja hiekoituskiekan määrä on 972.000 tuhatta tonnia.



    Avuttomuuteen kuuluu myös se ettei osaa ajatella kuin yhtä asiaa kerralla, kitkarenkaita kun on monenlaisia on henkilöauton, kuorma, linja, traktorin, peräkärryn jne renkaita. Asioita kannattaa ajatella niin kuin ne ovat, eikä siitä pienen pienestä oman navan kokoisesta perspektiivistä.

      
  • misar:

    nimim Erkki:
    misar:
    Kun tiedämme, että yhden raskaan ajoneuvon tietä kuluttava vaikutus vastaa kymmenen tuhannen henkilöauton kulutusta, niin voi vain ihmetellä fiktiota mitä täällä nastarenkaista levitetään.


    Vielä kun tietäisimme mikä tässä maailmankaikkeudessa voimassa oleva fysiikan laki mahdollistaa tuon kymmentuhatkertaisen kulutuksen.


    Tästä on aikaisemminkin väännetty kättä, johon voi vain todeta että uutinen oli HS:ssä 3-4 vuotta sitten, jolloin joku tvh pomo tästä kertoi. Valitettavasti en ottanut talteen kyseistä juttua, joka ei kuitenkaan tarkoita etteikö se olisi syöpynyt muistiin pysyvästi.




    En lainkaan epäilen maalaisjärkeäsi, mutta ilmiselvää on, että jätät sen käyttämättä silloin kun se puhuu lempiuskomuksiasi vastaan. Olet myös syyttänyt auktoriteettiuskoisiksi lampaiksi esim. niitä, jotka uskovat liikenneturvallisuustutkijoihin siinä, että nopeuden lisääminen sekä lisää onnettomuuden todennäköisyyttä että pahentaa sen seurauksia (mikä sinänsä on niitä maalaisjärjelläkin ilmiselviä asioita). Tässä rekan kymmentuhatkertaisessa tientuhokyvyssä sinulle sitten riittääkin auktoriteetiksi yksi ainoa lehtijuttu, jota tukevaa aineistoa ei kukaan muu kykene löytämään mistään päin maailmaa. Kriittisenä ja teknisesti valveutuneena henkilönä et varmaankaan niele tuollaista väitettä, ellet pysty itse järkeilemään tuon valtavan tuhovoimalisäyksen taustalla vaikuttavia mekanismeja. Kuulisin kovin mielelläni teoriasi ilmiön syistä, ole hyvä ja valaise meitä!



    Vai olisiko mitenkään mahdollista, että joko toimittaja ymmärsi haastateltavan väärin, lehteen tuli painovirhe tai että sinä ymmärsit lukemasi väärin?

      
  • misar:

    Varmasti on vilkkaasti liikenöityjen väylien liikennevaloissa urat henkilöautojen raidevälillä koska siellähän nämä kitkarenkailijat yrittävät epätoivoisesti sutimalla päästä liikkeeseen.




    Miksipä ovat sitten myös maantiet urautuneet henkilöautojen raidevälillä? Tai moottoriteiden vasemmat kaistat, joilla rekkoja ei paljon liikennöi? Ai niin, sutivat kitkarenkaat ja hiekoitushiekkahan senkin selittävät...

      
  • Miksi saksalainen osaa ajaa ilman nastarenkaita? Samalla tavalla siellä talvi on Berliinissä kuin Helsingissä.



    Miksi muuten saksan paikallistiet ja autobaanat eivät ole urilla? Osaako saksalainen tehdä parempaa asfalttia vai johtuuko se nastarengaskiellosta?



    Ja se hiekoitus. Idiootin työtä. Julkishallinnon puolella on noita ihmeaivoituksin varustettuja virkamiehiä. Hiekka häviää ajouralta heti ja pysyy siinä missä sitä ei tarvita.



    Misarin on ihan turha väittää vastaan tästä, sokea Reetta ja Stevie Wonderkin pystyvät toteamaan tämän.

      
  • Riccardo:

    Miksi muuten saksan paikallistiet ja autobaanat eivät ole urilla?




    Kylvetäänkö siellä hiekkaa?

      
  • Riccardo:

    Samalla tavalla siellä talvi on Berliinissä kuin Helsingissä.




    Luulitko että sisämaassa sijaitsevassa kaupungissa on samanplaiset olosuhteet talvikuukausina kun meren rannalla sijaitsevassa kaupungissa...?

      
  • nimim Erkki:

    misar:
    nimim Erkki:
    misar:
    Kun tiedämme, että yhden raskaan ajoneuvon tietä kuluttava vaikutus vastaa kymmenen tuhannen henkilöauton kulutusta, niin voi vain ihmetellä fiktiota mitä täällä nastarenkaista levitetään.


    Vielä kun tietäisimme mikä tässä maailmankaikkeudessa voimassa oleva fysiikan laki mahdollistaa tuon kymmentuhatkertaisen kulutuksen.


    Tästä on aikaisemminkin väännetty kättä, johon voi vain todeta että uutinen oli HS:ssä 3-4 vuotta sitten, jolloin joku tvh pomo tästä kertoi. Valitettavasti en ottanut talteen kyseistä juttua, joka ei kuitenkaan tarkoita etteikö se olisi syöpynyt muistiin pysyvästi.


    En lainkaan epäilen maalaisjärkeäsi, mutta ilmiselvää on, että jätät sen käyttämättä silloin kun se puhuu lempiuskomuksiasi vastaan. Olet myös syyttänyt auktoriteettiuskoisiksi lampaiksi esim. niitä, jotka uskovat liikenneturvallisuustutkijoihin siinä, että nopeuden lisääminen sekä lisää onnettomuuden todennäköisyyttä että pahentaa sen seurauksia (mikä sinänsä on niitä maalaisjärjelläkin ilmiselviä asioita). Tässä rekan kymmentuhatkertaisessa tientuhokyvyssä sinulle sitten riittääkin auktoriteetiksi yksi ainoa lehtijuttu, jota tukevaa aineistoa ei kukaan muu kykene löytämään mistään päin maailmaa. Kriittisenä ja teknisesti valveutuneena henkilönä et varmaankaan niele tuollaista väitettä, ellet pysty itse järkeilemään tuon valtavan tuhovoimalisäyksen taustalla vaikuttavia mekanismeja. Kuulisin kovin mielelläni teoriasi ilmiön syistä, ole hyvä ja valaise meitä!

    Vai olisiko mitenkään mahdollista, että joko toimittaja ymmärsi haastateltavan väärin, lehteen tuli painovirhe tai että sinä ymmärsit lukemasi väärin?






    Tämä lehtijuttu viimeistään vahvisti asian johon "omalla maalaisjärjellä" olin päätynyt 15 vuotta aikaisemmin.



    Päivittäin käyttämälläni tiellä 15km aloitettiin hiekkarekkaralli 25 vuotta sitten, tie joka ei vuosien ajamisen jälkeen osoittanut suurempaa urautumista, muuttui vuoden hiekkarallin jälkeen 3-4cm syville urille. Tietä pinnoitetiin toistuvasti mutta vuoden päästä se oli taas samankaltaisilla urilla, kunnes TVH ilmeisesti kyllästyi tilanteeseen, ja veti erittäin karkean 20cm paksun kantokerroksen ja siihen päälle 8-10cm paksuisen hienomman kulutuskerroksen, ja arvaa ihme tapahtui. Nyt sitä on ajettu samanlaisella hiekkarallilla 12-13vuotta, ja tiessä ei vieläkään ole havaittavaa urautumista vaan ajourat ovat karheat ja urautumista on ehkä 0,5-1cm



    Tuo mainitsemasi "valtava tuhovoima" perustuu "maalaisjärjellä" yksinkertaisesti siihen etteivät Suomen saviperustalle pinnoitetut tiet 95% kestä, euroopan suurimpiin perustuvia kokonaispainoja 60t vaan pohjat leviävät kuin jokisen eväät rekkojen painojen alla, ja en hetkeäkään epäile, etteikö aikaisemmin harrastettu erittäin suuria ylikuormia +100t siitä päätellen että kuormat olivat puoli metriä kukkuroillaan metrisen laidan ylitse. Ehkä seuraamukset, ovat nykyisin sen verran tuntuvat ettei aikakaan jatkuvasti näe laidan ylittäviä kuormia.



    Sen olen todennut että Suomalaiset ovat lapsenomaisen herkkäuskoisia aukroriteetien (vrt. esim. PP THL) jonka puheita olen pitänyt itse 20v pelkkinä valheina ja jotka pikkuhiljaa sotketaan suohon toivottavasti. Sitä en muista että olisin väittänyt etteikö nopeus vaikuta seurauksiin on se sen verran naurettava väite.



    Kun muistelen itse, että osallistuit taannoin vahvasti keskusteluun, jossa julistit esilletuomani katsekontaktin liikenteessä täysin perättömäksi ja kuvitteluksi, ja jonka taisit hävitä kymmenen nolla, niin en yhtään ihmettele noita nykyisiä mielipiteitäsi.





      
  • misar:

    Tuo mainitsemasi "valtava tuhovoima" perustuu "maalaisjärjellä" yksinkertaisesti siihen etteivät Suomen saviperustalle pinnoitetut tiet 95% kestä, euroopan suurimpiin perustuvia kokonaispainoja 60t vaan pohjat leviävät kuin jokisen eväät rekkojen painojen alla, ja en hetkeäkään epäile, etteikö aikaisemmin harrastettu erittäin suuria ylikuormia +100t siitä päätellen että kuormat olivat puoli metriä kukkuroillaan metrisen laidan ylitse. Ehkä seuraamukset, ovat nykyisin sen verran tuntuvat ettei aikakaan jatkuvasti näe laidan ylittäviä kuormia.


    Jotkut pienet paikkallistiet eivät ehkä kestä rekkarallia. Ja olihian tuosta Hangon tiestäkin vilkkaimman kauttakulkuliikenteen aikaan juttua, että venäläiset pitäisi saada maksamaan tienkäytöstä. Ei siinä ole mitään epäselvää, etteikö 50tn yhdistelmä painaisi tietä enemmän kuin 1tn auto, mutta vallitsevilla liikennemäärillä ja käytetyillä rengastuksilla suurimmalla osalla pää- ja paikallisteitä ylivoimaisesti syvimmät raiteet ovat muodostuneet henkilöautojen rengasvälillä nastarenkaiden käytön seurauksena. Ellet tätä ymmärrä, varmaan asut jonkun hiekkakuopan lähellä ja liikut autolla vain 10km lähimpään ruokakauppaan.



    Täällä on usein syytetty pääkaupunkiseudun olosuhteista kirjottavia siitä, että olosuhteet liikennemäärien ja tienhoidon osalta on erilaiset kuin 99% suomessa, mutta tuo sama pätee paljon paremmin noihin väitteisiisi siitä että rekat tekee urat, nastapölystä ja kurasta ei ole haittaa, ja että vain nastoilla pärjää talvella.

      
  • Riccardo:

    Miksi saksalainen osaa ajaa ilman nastarenkaita? Samalla tavalla siellä talvi on Berliinissä kuin Helsingissä.




    Ai on siellä samanlainen talvi vai? Ei ollut ainakaan silloin kun minä siellä asuin. Ja joka kerta kun talvi tuli, pysähtyi koko liikenne käytännössä lähes kokonaan. Tiet olivatkin käytännössä peilijäätä, koska mikään niitä ei karhentanut eikä hiekkaa juuri käytetä.



    Ja se hiekoitus. Idiootin työtä. Julkishallinnon puolella on noita ihmeaivoituksin varustettuja virkamiehiä. Hiekka häviää ajouralta heti ja pysyy siinä missä sitä ei tarvita.




    Per*n pyyhkiminen on myös aika idioottien työtä. Seuraavan kerran kun käyt vessassa tarpeilla, per likaantuu taas. :flower:



    Jalkakäytävien ja teiden hiekoitus perustuu lakiin, joka määrittelee vastuun niissä tapauksissa joissa liukkaudentorjunta ei ole ollut riittävää. En ainakaan minä kiinteistönomistajana viitsisi kokeilla paljonko hiekoittamatta jättäminen maksaa kun se oikeudessa katsotaan. Aika kalliiksi se on monelle tullut.



    Kaupungeissa hiekoitetaan yleensä aina ainakin bussireitit, voit kysyä bussikuskeilta onko se tarpeen vai ei. Liikkeelle ne bussit eivät tunnu pysäkiltä ilman hiekkaa juuri pääsevän ja kääntöpaikoilla on myös paljon vaikeuksia. Toinen kohde ovat risteysalueet, niidenkin liukkaudentorjuntaan on olemassa syynsä ja liukkaudentorjunnan puute valitettavasti heti näkyy liikenteen merkittävänä hidastumisena, kolareina ja molempien aiheuttamina ruuhkina josta syystä kokonaistaloudellisempaa on hiekoittaa.



    Eikä se suolahiekka nyt niissä oloissa joissa sitä käytetään heti tieltä poistu kuten väität, siinä vaiheessa kun se on lentänyt kokonaan tiensivuun se on jo tehtävänsä tehnyt eli ajoura on sulanut tai jää kulunut pitävämmäksi. Aivan samoin on suolauskin vain väliaikainen toimenpide, se pitää toistaa jatkuvasti jotta sillä on vaikutusta. Ja siksi sitä suolaa ja hiekkaa teillä riittääkin.





      
  • nimim Erkki:


    Miksipä ovat sitten myös maantiet urautuneet henkilöautojen raidevälillä?




    Teiden kuluminen on paljon muutakin kuin urat. Korjaamisen kokonaiskuluista nuo urat ovat huolista vähäisimpiä.

      
  • AkiK:

    nimim Erkki:

    Miksipä ovat sitten myös maantiet urautuneet henkilöautojen raidevälillä?


    Teiden kuluminen on paljon muutakin kuin urat. Korjaamisen kokonaiskuluista nuo urat ovat huolista vähäisimpiä.


    Liikenneturvallisuuden ja ajamisen nautinnon kannalta ne ovat mitä merkittävin pysyvä epäkohta liikenneinfrassa.

      
  • Kirpeä aamu etelä-Hokkaidolla. Pakkasta -21 C, lunta 80 cm. Maisema kuin postikortista.

      
  • Kirpeä aamu etelä-Hokkaidolla. Pakkasta -21 C, lunta 80 cm. Maisema kuin postikortista.




    Suomen pääkaupunkiseudulla +0.5 C. Miljoonat nastat rouhivat märkää asfalttia tänäkin aamuna.

      
  • meille tuli ensilumi tiistai iltapäivällä parisenttiä ,mutta ilta 21-06 välillä pamahti 23cm lunta ja tänä aamuna 10cm oli tullut lisää ,mutta nolla keli ja nyt tulee vettä....

    tuo vain näyttää sen että talvikeli voi tulla "yllättäen"

      
  • finman:

    meille tuli ensilumi tiistai iltapäivällä parisenttiä ,mutta ilta 21-06 välillä pamahti 23cm lunta ja tänä aamuna 10cm oli tullut lisää ,mutta nolla keli ja nyt tulee vettä....
    tuo vain näyttää sen että talvikeli voi tulla "yllättäen"




    Talvikeli ei ole tullut yhtään kenellekään lukutaitoiselle, tai lukutaidottomalle TV:n omistajallekaan yllättäen piiiitkään aikaan.



    Juuri tuosta syystä ihmettelen niin paljon tätä sekoilua, kauhistelua ja pelon vallassa kuukautta ennen yöpakkasiakaan nastoilla rouhimista.



    Itse vaihdoin renkaat tasan sinä sunnuntaina jonka iltapäivänä täällä tuli ensilumi (paikoin ja hetkellisesti). On todella helppo, katsomalla esim. netistä paikallisia pitkän ajan ennustuksia, tietää tasan tarkkaan mihin pitää varautua.



    Ja viikon varoitusajalla ainakin, Jopa yli, sillä useimmiten pystyy arvioimaan senkin että ennustus jos lupaa tasaisesti n. +8 kylmimmillään, ettei tilanne ihan heti siitä muutu pitkäksi pakkasjaksoksi lokakuussa...



    Mutta jos on jurpo joka ei tajua mistään mitään ja ylhäältä pitää sanella kaikki, niin sitten kai pitää vain vaihtaa ne Hakkapeliitat alle silloin kun uutisten loppukevennyksessä, Iltalehden kolumnissa, Liikenneturvan tiedotteessa tms. 'huippuauktoriteesissa' käsketään...

      
  • Putput:

    Mutta jos on jurpo joka ei tajua mistään mitään ja ylhäältä pitää sanella kaikki, niin sitten kai pitää vain vaihtaa ne Hakkapeliitat alle silloin kun uutisten loppukevennyksessä, Iltalehden kolumnissa, Liikenneturvan tiedotteessa tms. 'huippuauktoriteesissa' käsketään...


    Lokakuun puolivälissä vaihtavat, kun poliisi sanoo radiossa ettei se sakota nastarenkaiden käytöstä, vaikka keli on +10..15. Ja sama kevätpäässä. Siitä kun tulee 50% lisää talvirengaskauden pituutta, voidaan vaan miettiä mitä tämä tekee teiden urautumiselle ja liikenneturvallisuudelle... Ja samaan aikaan poliisi sakottaa moottoritiellä kesänopeuksia kesäkelissä kesärenkailla ajaneita.

      
  • Putput:

    finman:
    meille tuli ensilumi tiistai iltapäivällä parisenttiä ,mutta ilta 21-06 välillä pamahti 23cm lunta ja tänä aamuna 10cm oli tullut lisää ,mutta nolla keli ja nyt tulee vettä....
    tuo vain näyttää sen että talvikeli voi tulla "yllättäen"


    Talvikeli ei ole tullut yhtään kenellekään lukutaitoiselle, tai lukutaidottomalle TV:n omistajallekaan yllättäen piiiitkään aikaan.

    Juuri tuosta syystä ihmettelen niin paljon tätä sekoilua, kauhistelua ja pelon vallassa kuukautta ennen yöpakkasiakaan nastoilla rouhimista.

    Itse vaihdoin renkaat tasan sinä sunnuntaina jonka iltapäivänä täällä tuli ensilumi (paikoin ja hetkellisesti). On todella helppo, katsomalla esim. netistä paikallisia pitkän ajan ennustuksia, tietää tasan tarkkaan mihin pitää varautua.

    Ja viikon varoitusajalla ainakin, Jopa yli, sillä useimmiten pystyy arvioimaan senkin että ennustus jos lupaa tasaisesti n. +8 kylmimmillään, ettei tilanne ihan heti siitä muutu pitkäksi pakkasjaksoksi lokakuussa...

    Mutta jos on jurpo joka ei tajua mistään mitään ja ylhäältä pitää sanella kaikki, niin sitten kai pitää vain vaihtaa ne Hakkapeliitat alle silloin kun uutisten loppukevennyksessä, Iltalehden kolumnissa, Liikenneturvan tiedotteessa tms. 'huippuauktoriteesissa' käsketään...




    et ilmeisesti ymmärtänyt noita heittomerkien merkitystä, mutta turhaa niistä on sinulle kertoa enempää...

      
  • drive:



    Liikenneturvallisuuden ja ajamisen nautinnon kannalta ne ovat mitä merkittävin pysyvä epäkohta liikenneinfrassa.




    En ole ikinä mistään tilastosta tai vastaavasta havainnut, että laillisilla nopeuksilla, ajotavalla ja renkailla urat olisivat yhtään vakavaa onnettomuutta aiheuttaneet. Eivät nuo minusta haittaa edes moottoripyörällä ajoa, toisin kuin esimerkiksi halkeamien bitumipaikkaukset.



    Jäisen tien urat ja polanteet kylläkin ovat runsaasti onnettomuuksia aiheuttaneet, mutta silloin on yleensä mukana keliin sopimattomat renkaat ja ajotapa.



    Eihän liikenteen tarvitse kärsimystäkään olla, mutta yleisen liikenteen tarkoituksena ei varsinaisesti ole nautinnon tuottaminen. Jo nopeusrajoitukset estävät sen nykyisten autojen ja moottoripyörien ominaisuuksilla, nykyisin ei valmisteta yhtään autoa jolla tietääkseni voisi ajaa varsinaisesti sporttisesti lain puitteissa. Sitä varten on moottoriradat ja muut harrastusmahdollisuudet, jossa jokainen saa nauttia ihan niin paljon kuin haluaa, vaikka sitten oman terveytensä kustannuksellakin jos niin haluaa.

      
  • AkiK:

    drive:
    Liikenneturvallisuuden ja ajamisen nautinnon kannalta ne ovat mitä merkittävin pysyvä epäkohta liikenneinfrassa.

    En ole ikinä mistään tilastosta tai vastaavasta havainnut, että laillisilla nopeuksilla, ajotavalla ja renkailla urat olisivat yhtään vakavaa onnettomuutta aiheuttaneet. Eivät nuo minusta haittaa edes moottoripyörällä ajoa, toisin kuin esimerkiksi halkeamien bitumipaikkaukset.


    Olet oikeassa siinä, että nastarenkaiden aiheuttamissa urissa ajaminen on vain kuolonkolarin taustatekijä. Tieliikennelaki tai muu valistus ei ole ketään pakottanut ajamaan niistä urista yhtään kolaria. Kuitenkin niin tapahtuu joka vuosi.



    Mikä on siis älyllinen lääkkeesi tähän älyvapaaseen ongelmaan? Pitäisikö nastarenkailla ajavilta vaatia jokin älykkyystesti, että he eivät ajaisi teitä urille - vaan kuluttaisivat sitä hieman tasaisemmin?



    EDIT: Vai onko syy taas tienpitäjässä, joka ei niitä mitättömiä uria ole saanut korjatuksi ajoissa?

      
  • mikahe:

    Mikä on siis älyllinen lääkkeesi tähän älyvapaaseen ongelmaan? Pitäisikö nastarenkailla ajavilta vaatia jokin älykkyystesti, että he eivät ajaisi teitä urille - vaan kuluttaisivat sitä hieman tasaisemmin?




    Urapaikkaukset harvemmin ainakaan tekevät tietä paremmaksi ajettavaksi, ainakaan henkilöautolle. Itse kun yritän ajaa millimetrin tarkasti ja reagoin herkästi pieniinkin ratin ja auton heilahduksiin, niin se on hermoja raastavaa ja tuntuu vaaralliselta. Esim. aika vaaralliselta tuntuu ajaa Salon ja Paimion välisellä moottoritien ohituskaistalla sataa kolmeakymppiä, kun sinne on jotain ihme mutkittelevaa paikkalätkää keskelle kaistaa heitetty. Kyllähän sen yli pitävällä kelillä pystyy ajamaan, mutta liukkaalla saa jännittää just noita pieniä heilahduksia että koska auto irtoaa sellaisesta luistoon.



    Pitäisiiköhän valittaa tienpitäjälle vaarallisesta tiestä ja vaatia korjaustoimenpiteitä? Ja ihan sama ongelma on hitaammallakin nopeudella liukkauden ennakkoon tiedostaessa, silloin vain mahdollisen suistumisen seuraukset ovat lievemmät.



    EDIT: Vai onko syy taas tienpitäjässä, joka ei niitä mitättömiä uria ole saanut korjatuksi ajoissa?




      
  • mikahe:



    Olet oikeassa siinä, että nastarenkaiden aiheuttamissa urissa ajaminen on vain kuolonkolarin taustatekijä. Tieliikennelaki tai muu valistus ei ole ketään pakottanut ajamaan niistä urista yhtään kolaria. Kuitenkin niin tapahtuu joka vuosi.




    Voitko linkittää ne onnettomuusraportit, joissa tien uraisuus tai ylipäätänsä tien huono kunto mainitaan onnettomuuden aiheuttajana? Tien liukkaus kyllä mainitaan useissa raporteissa, sen tiedän.



    Vai onko syy taas tienpitäjässä, joka ei niitä mitättömiä uria ole saanut korjatuksi ajoissa?




    Laki määrittelee tienpitäjän vastuun hyvin selkeästi. Jos tie on liian urainen tai muuten liian huonokuntoinen, tienpitäjä on siitä vastuussa. JOS on niin, ettei tietä ole ehditty korjata on siitä varoitettava liikkujia ja tarvittaessa alennettava nopeusrajoitusta. Jos joku ei sitten varoituksista piittaa tai ajelee ylitalvisilla kitkarenkaillaan railakkaasti vesiliirrossa metsään, niin ei siitä uria voi syyttää.

      
  • drive:



    Itse kun yritän ajaa millimetrin tarkasti ja reagoin herkästi pieniinkin ratin ja auton heilahduksiin, niin se on hermoja raastavaa ja tuntuu vaaralliselta. Esim. aika vaaralliselta tuntuu ajaa Salon ja Paimion välisellä moottoritien ohituskaistalla sataa kolmeakymppiä, kun sinne on jotain ihme mutkittelevaa paikkalätkää keskelle kaistaa heitetty. Kyllähän sen yli pitävällä kelillä pystyy ajamaan, mutta liukkaalla saa jännittää just noita pieniä heilahduksia että koska auto irtoaa sellaisesta luistoon




    Kyllä se ylinopeuksien ajaminen on ihan tutkitusti vaarallista, ei se pelkästään tunnu siltä.



    Sinänsä aika hassua, että pyrit ajamaan millimetrin tarkasti mutta toisaalta ylinopeutta - nopeuden kasvaessa tarkkuus heikkenee olennaisesti. Ja olet jo toinen "kitkamies" joka näyttää vähät välittävän ennakoinnista, yksi jo aiemmin ilmoitti ettei ole muuta liikennettä hitaampi missään olosuhteissa.



    ...



    Kumman veikkaisit olevan onnettomuuden syy jos ajaisit tuossa kaiteeseen: nopeutesi vai tien kunnon? Kumpi aiheuttaa suuremman riskin?



      
  • AkiK:

    mikahe:
    Olet oikeassa siinä, että nastarenkaiden aiheuttamissa urissa ajaminen on vain kuolonkolarin taustatekijä. Tieliikennelaki tai muu valistus ei ole ketään pakottanut ajamaan niistä urista yhtään kolaria. Kuitenkin niin tapahtuu joka vuosi.


    Voitko linkittää ne onnettomuusraportit, joissa tien uraisuus tai ylipäätänsä tien huono kunto mainitaan onnettomuuden aiheuttajana? Tien liukkaus kyllä mainitaan useissa raporteissa, sen tiedän.


    Kuten sanoin, tien sortuminen tms. on aniharvoin onnettomuuden aiheuttaja Suomessa.



    Sitä vastoin tieympäristöön liittyneet riskit (varsinkin nastojen rouhimien urien takia) ovat 9% osuudella mukana kuolonkolareissa (ks. VALT_Vuosiraportti_2010 s. 44 Taulukko 63).

      
  • mikahe:



    Sitä vastoin tieympäristöön liittyneet riskit (varsinkin nastojen rouhimien urien takia) ovat 9% osuudella mukana kuolonkolareissa (ks. VALT_Vuosiraportti_2010 s. 44 Taulukko 63).




    No lainataanpa taulukkoa 63:



    LIIKENNEYMPÄRISTÖÖN LIITTYNEET RISKITEKIJÄT



    Liikenteen ohjaukseen liittyneet riskit (es. liikennemerkkien puutteet)



    Tieympäristöön liittyneet riskit

    -tien geometria ja poikkileikkaus (es. kapeus, kaarteisuus)

    -näkemäesteet tielinjalla (es. maaston muoto, lumivalli

    -risteys- ja liittymäjärjestelyt (es. muotoilu, paljon onnettomuuksia)

    -tieympäristön törmäyskohteet seurausten pahentajina (es. luiskat)

    -kaiteet tai kaiteiden puute seurausten pahentajina (es. ei keskikaidetta)





    Ei sanaakaan urista, joista sinä puhut.





    Sen sijaan seuraavalla sivulla oleva taulukko 64 on hyvin mielenkiintoinen. Siinä puhutaan renkaiden riskitekijöistä. Keliin sopimattomat renkaat (es kitkarenk.) taustariskinä 21%:lla kaikista pääaiheuttajista. Lumisella ja jäisellä tiellä 25%. Kokonaisuutena lähes yhtä merkittävä kuin kuluneet renkaat, lumisella ja jäisellä kelillä merkittävämpikin.



    Mutta varmasti on täysin uskottava tieto, kun tulee suoraan sinun lainaamastasi ja arvostamastasi tutkimuksesta.

      
  • AkiK:

    mikahe:


    Sitä vastoin tieympäristöön liittyneet riskit (varsinkin nastojen rouhimien urien takia) ovat 9% osuudella mukana kuolonkolareissa (ks. VALT_Vuosiraportti_2010 s. 44 Taulukko 63).


    No lainataanpa taulukkoa 63:

    LIIKENNEYMPÄRISTÖÖN LIITTYNEET RISKITEKIJÄT

    Liikenteen ohjaukseen liittyneet riskit (es. liikennemerkkien puutteet)

    Tieympäristöön liittyneet riskit
    -tien geometria ja poikkileikkaus (es. kapeus, kaarteisuus)
    -näkemäesteet tielinjalla (es. maaston muoto, lumivalli
    -risteys- ja liittymäjärjestelyt (es. muotoilu, paljon onnettomuuksia)
    -tieympäristön törmäyskohteet seurausten pahentajina (es. luiskat)
    -kaiteet tai kaiteiden puute seurausten pahentajina (es. ei keskikaidetta)


    Ei sanaakaan urista, joista sinä puhut.


    Ehkä sana 'poikkileikkaus' on sellainen mitä sinä et ymmärrä, mutta katso jostain sanakirjasta mitä se tarkoittaa. Sen jälkeen pohdi onko parempi jos tien poikkileikkaus on suora (viiva) vai esim. rintaliivimäinen kuppimuodostelma.



    Tätähän ne poliisisedätkin tekevät päätä puistellen kun niiden "olemattomien" urien syvyyttä kolaripaikalla ovat mittailleet.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit