Kiilaajat ennen liittymää/risteystä.

16 kommenttia

Mitä mieltä olette siitä, jos joku ajaa vasenta kaistaa, koska oikealla liikenne liikkuu hitaammin, ja yrittää vaihtaa oikealle vasta vähän ennen liittymää/risteystä? Pitäisikö asettua jonon viimeiseksi siinä vaiheessa kun sellaisen havaitsee, vai saako vielä jatkaa ajamista vasemmalla? Entä miten reagoitte jos joku yrittää tulla vasemmalta eteenne? Blokkaatteko pääsyn loppuun asti ohittajilta, vai sallitteko 'joka toiseen väliin' tulemisen niinkun hyvät tavat edellyttävät esimerkiksi toisen kaistan päättyessä? Ei sillä että sielläkään aina suvaitaan kaistanvaihtajia.



Asia tuli mieleeni, kun tänään kohtasin autoilijan, joka ei päästänyt eteensä eikä taaksensa, vaan pysähtyi rinnalle, kun en voinut hänen kylkeensä tai liikenteenjakajaa päinkään enää ajaa. Kuski oli ihmeellinen huitoja, ja automerkki loppuunpoljettu takavetoinen BMW. Paikalta poistuessaan hän suditteli autollaan näyttävästi.

  
  • nastaterroristi:

    Mitä mieltä olette siitä, jos joku ajaa vasenta kaistaa, koska oikealla liikenne liikkuu hitaammin, ja yrittää vaihtaa oikealle vasta vähän ennen liittymää/risteystä?


    Vasemmalta kaistalta oikealle kiilaajat ovat parempia kuin ne tunarit, jotka vain lyövät jarrut pohjaan kun ovat jo menossa "liittymänsä" ohi pysäyttäen muutkin yllättäen.



    Järkevintä on vaihtaa kaistaa hyvissä ajoin ja muiden antaa riittävästi tilaa kaistanvaihtoaikeen havaittuaan. Eikä muutenkaan ajaa niin tappituntumassa, että jonkun pitää sinne väkisin kiilata.

      
  • Tunnistan tilanteen oman työmatkani varrelta. Ajan Vihdintielle Malminkartanon kohdilta ja siitä Vihdintietä pohjoiseen. Tie muuttuu 2-kaistaisesta 1-kaistaiseksi Kehä III pohjoispuolella. Siinä kohdassa kun kaistat yhdistyy, kaikki on sitä mieltä, ettei vasemmalla kaistalla kuuluisi olla ketään. Väliin ei päästetä. Pitäisi varmaan liittyä oikeanpuoleisen kaistan jonon perään jo useita kilometrejä ennen yhdistymistä. En tiedä mistä johtuu? Harmittaako kaikkia se, että joku on voinut päästä parin autonmitan verran eteenpäin? Onko heillä käynyt mielessä että jos olisi koko matkan vain yksi kaista niin omakin matkanteko olisi hitaampaa.

      
  • Kysymys vasemmalta eteen tulevasta on helppo: Vetoketju käyttöön. Niin itse ainakin teen. Oikeaa ajava ei voi muuta tehdä, eikä muuta pidä yrittääkään. Sellaisia valtuuksia ei ole annettu. Sama pätee kun esim. rampilta tulija jonkin verran ohittaa päätiellä matelevaa jonoa.



    Kysymys siitä, saako vasemmalla ajaa loppuun saakka vai pitäisikö heti jonon havaitsemisen aikaan siirtyä oikealle, onkin jo monimuotoisempi. Periaatteessa molemmat kaistat pitäisi mielestäni käyttää kokonaisuudessaan, eikä muodostaa ylipitkiä jonoja yhdelle kaistalle. Kuitenkaan jonon tietoinen ohittaminen vapaata oikeaa kaistaa hyödyntäen ei ole asiallista. Noiden erottaminen käytännössä keskustelupalstalla kommentoimisesta puhumattakaan on kuitenkin hankalaa johdonmukaisuus säilyttäen.



    Jorma L:n tapauksessa Vihdin tiellä ajetaan yleisesti molemmilla kaistoilla, joten valoihin on minusta ihan hyväksyttävää ajaa vasenta kaistaa ja vetoketjulla valojen jälkeen yhdistää jonot. Sekaan mahtuu aina aloittajan BMW-esimerkin kaltaisia kuskeja, mutta ei niille mitään voi muuta kuin olla provosoitumatta ja jatkaa omaa johdonmukaista sekä lakiin perustuvaa ajotapaa. Muuten syntyy ketjun "Vasemmalla kaistalla ajavat" loppupuoliskolla IsoE:n kuvailemia tilanteita, jossa kaikki häviää.



    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6557,90#m120822

      
  • Herbert:

    Kysymys siitä, saako vasemmalla ajaa loppuun saakka vai pitäisikö heti jonon havaitsemisen aikaan siirtyä oikealle, onkin jo monimuotoisempi. Periaatteessa molemmat kaistat pitäisi mielestäni käyttää kokonaisuudessaan, eikä muodostaa ylipitkiä jonoja yhdelle kaistalle. Kuitenkaan jonon tietoinen ohittaminen vapaata oikeaa kaistaa hyödyntäen ei ole asiallista. Noiden erottaminen käytännössä keskustelupalstalla kommentoimisesta puhumattakaan on kuitenkin hankalaa johdonmukaisuus säilyttäen.


    Ongelma, jos sitä oikeaksi ongelmaksi voi sanoa eikä vain joidenkin turhanpäiväisen ärsyyntymisen kohteeksi muodostuu helposti, kun autoja saapuu esim. vihdintien tapaukseen tyyppisiin valoihin hiljalleen. On luonnollista, että ensimmäinen menee oikealle. Muutaman seuraavankin on luonnollista asettua oikealle perään, elleivät mielestään ole aikeissa ajaa ensimmäistä lujempaa. Mutta jossain kohtaa tulee tilanne, että vasemmalle kaistalle ryhmittyminen alkaa tuntua houkuttelevalta. Ehtii varmemmin valoista läpi, ja vähemmän todennäköisesti juuttuu hidastelijan perään, kun myöhemmin paikalle saapuvana ei voi tietää onko niitä vai ei.



    Onko tässä jotain väärää, että menee vasemmalle ajaakseen valot läpi, kun oikealla on jo esim. X auton jono. Onko se joltain jotain pois, että valojen jälkeen kaistan loppuessa ketjuuntuu toiselle kaistalle? Onko se jotain pois heiltä, että väliin tulee yksi auto?



    Mielestäni ei, paitsi jos sieltä ohitetaan jono ja sitten jäädään eteen hidastelemaan. Tosin itse melko usein koen tilanteen, että oikealta kiihdytetään ripeästi etten ehdi eteen, ja sitten jäävät eteen hidastelemaan. Ikäänkuin se olisi ollut heiltä jotain pois, että ajan horisonttiin.



    Näiden ristiriitatilanteiden välttämiseksi paras tapa on mielestäni täyttää molemmat kaistat tasaisesti. Jos aikoo ajaa lujempaa, niin herkemmin vasemmalle, jos hitaampaa, niin herkemmin oikealle.

      
  • nastaterroristi:

    Mitä mieltä olette siitä, jos joku ajaa vasenta kaistaa, koska oikealla liikenne liikkuu hitaammin, ja yrittää vaihtaa oikealle vasta vähän ennen liittymää/risteystä? Pitäisikö asettua jonon viimeiseksi siinä vaiheessa kun sellaisen havaitsee, vai saako vielä jatkaa ajamista vasemmalla? Entä miten reagoitte jos joku yrittää tulla vasemmalta eteenne? Blokkaatteko pääsyn loppuun asti ohittajilta, vai sallitteko 'joka toiseen väliin' tulemisen niinkun hyvät tavat edellyttävät esimerkiksi toisen kaistan päättyessä? Ei sillä että sielläkään aina suvaitaan kaistanvaihtajia.




    Ajo-oikeus ja ajojärjestys riippuu auton statusluokasta.





    Luokka 1.



    Kalliit, nopeat uudet autot (Audi, Mercedes, BMW)





    Luokka 2.



    Tavalliset autot (keskikokoiset ja keskihintaiset 0-7 vuotta vanhat autot)





    Luokka 3.



    Pienet, heikkotehoiset ja vanhat autot





    Ajellessani viime torstaina Helsinkiin havaitsin taas kerran, mitä merkitystä on automerkillä ja mallilla. Seurailin rekkaa ja mietiskelin, missä ohittaisin sen. Samalla huomasin sivutien liittymässä uuden ison mustan Mersun, joka kääntyi perääni. Tiesin heti, että rekan ohittamisen voikin samantien unohtaa, sillä Mersun on tietenkin päästävä rekan ohitse ensimmäisenä. Se tulee ohittamaan minut ennen kuin ehdin ohittaa rekan. Arvaukseni osui aivan oikeaan. En edes yrittänyt taistella paikastani, kun Mersu saavutti minut ja alkoi kytätä ohitustilaisuutta. Väistin jopa hieman tien reunaa kohti viestittääkseni, että mene vain ohi. Sen jälkeen kun Mersu oli ohittanut minut, tuli hyvä ja pitkä suora, jolloin olisi ollut mahdollista ohittaa rekka. Suora oli niin pitkä, että sekä Mersu että minä olisimme molemmat ehtineet ajaa rekan ohi. Mutta Mersupa ei lähtenytkään ajamaan rekan ohi. Se oli liian lähellä rekkaa, joten kuljettaja nähnyt, että tie on vapaa. Tässä tilanteessa jopa minä olisin pystynyt aivan hyvin ohittamaan samalla kertaa sekä Mersun että rekan. Ymmärrettävästikään en lähtenyt ohitukseen, koska se olisi ollut liian tyly temppu Mersua kohtaan. Lopulta Mersu ajo rekan ohi, mutta niin myöhään, että suoraa ei enää riittänyt siihen, että minäkin olisin pystynyt ajamaan rekan ohi.



    Ohitusten estäjä ja ajamisen hidastaja ei ole läheskään aina edessä vaan se on usein takana. Ja se on usein nimenomaan Mersun tai Audin tai ison BMW:n muodossa.



    Vaikka maantie kuhisi poliiseja, Mersu jatkoi ohittelujaan ja häipyi vähitellen horisonttiin. Isolla tehokkaalla autolla pystyy pitämään hyvän keskinopeuden, koska muut antavat tilaa, ja autolla pystyy ohittamaan huonoissakin paikoissa, koska se kiihtyy nopeasti. Kiihtyvyydestä on etua myös hidastamisen jälkeisissä tilanteissa, jossa matkanopeuden saavuttaa nopeasti. Ajaminen on todennäköisesti enemmän tai vähemmän laitonta, mutta se on sivuseikka.



    Tämä esimerkki koski ohitusta eikä kiilaamista, mutta kyllä automerkin status siinäkin asiassa pätee. Varsinkin todellisen urheiluauton. Kerran lahdentiellä ajoi punainen Ferrari suunnilleen nopeusrajoituksen mukaista vauhtia. Takaa lähestyi kovemmalla nopeudella ties mitä Volvoja ja Ford Mondeoita. Kun kuljettajat näkivät Ferrarin perän, he hidastivat ja menivät kiltisti jonoon. Kukaan ei ajanut Ferrarin ohi. Paitsi minä Micralla vähän ennen kuin käännyin Lahteen. Halusin kokea, miltä tuntuu ohittaa Ferrari. Tässä tarinassa on tosin yksi ongelma. Muistikuvissani on sekoittunut, ohitinko Ferrarin oikeasti vai kuvittelinko vain jälkeenpäin, että siinä tilanteessa olisi ollut jännä ohittaa se. Tämä kuvitelma muuttui ehkä lopulta hämäräksi mielikuvaksi, että olisi oikeasti ohittanut auton. No, jos se ei tuolloin tapahtunut, niin kerran aivan varmasti ohitin sinisen Ferrarin. Ferrarilla on nimittäin yksi suuri heikkous. Nopeusrajoitukset koskevat myös sitä. Ferrarikuski saattaa olla sen verran varakas, että päiväsakko on huomattava.



    (tässä eräs graafinen käyrä, josta en kerro tämän enempää )



    http://photoupload.org/images/50061945376422168554.jpg



      
  • Jepjep. Aina kun taustapeilissä näkyy rinkeli, tähtäin, taksi tai maasturi, tietää että nyt on ajettava harkitummin.

    Se nyt vaan on niin että joidenkin kiireet on muiden kiireitä tärkeämmät.

    Silloin ei voida puhua enää lieventävistä asianhaaroista, kun samat ryhmät ovat useimmiten tekijöinä.

    Enkä koe, että olisin milloinkaan jäänyt tehojen (alle sata hv) puolesta tai auton iän takia (vanha) altavastaajaksi. Kiihdyttämään pystyy ihan siinä missä turbo-Audikin, mutta nämä teidemme sankarit pitävät silti meitä muita hitaina.

    Kuskista ja kiireestähän se on kiinni. Vastaavastihan kaupunkimaasturillakin voi ajaa rauhallisesti.



    Pahin ongelma on toisten kunnioittamisen puute ja siihen kuuluva ylemmyydentunne.



    Tällä palstalla mainittu kauppajono-vertaus osuu ytimeen. Ei kukaan ala kaupassa sikailemaan. Onneksi automarketeissakaan ei saa autolla tehdä ostoksia, vaan se mersu jää sinne parkkiin mondeon ja ladan väliin. Ei ole status-symbolia ympärillä suojaamassa muiden katseilta ja vastalauseilta.

      
  • SO2001:

    Ajo-oikeus ja ajojärjestys riippuu auton statusluokasta.


    Luokka 1.

    Kalliit, nopeat uudet autot (Audi, Mercedes, BMW)


    Luokka 2.

    Tavalliset autot (keskikokoiset ja keskihintaiset 0-7 vuotta vanhat autot)


    Luokka 3.

    Pienet, heikkotehoiset ja vanhat autot


    Näinhän se tuntuu menevän. Ongelmia tulee silloin, kun kuljettajan ajokäytös ei vastaa hänen autonsa statusta. Siis jos kuljettajan ajokäytös on hänen autonsa statuksen luoman mielikuvan yläpuolella eikä kuljettaja alistu kohtaloonsa. Kalliiden ja tehokkaiden autojen sekä ammattiajoneuvojen alinopeuskoomailuja katsotaan aika paljon läpi sormien, mutta micralle uskalletaan tööttäillä ja osoittaa mieltä. Kaiken arvostelun yläpuolella ovat tietenkin nahkaliiveihin sonnustautuneet moottoripyöräilijät.

      
  • Kuukeri:

    Tällä palstalla mainittu kauppajono-vertaus osuu ytimeen. Ei kukaan ala kaupassa sikailemaan.


    Ei todellakaan osu. Suomessa ei ole vielä tietulleja, joiden maksupuomeilla tuo olisi varmaan osuva vertaus.



    Ellei edessä ole telkänpönttöä tai todella harvinaista live-ajonopeusmittauspaikkaa, joissa hetkellinen ylinopeus voisi aiheuttaa harmia, hitureiden perässä ei ole tarvetta junnata.

      
  • Mika,



    kyllä se nyt vaan osuu. Tämän viestiketjun otsikkonahan ei ole "Kiilaajat ennen liittymää/risteystä silloin, kun oikealla kaistalla ajelee pelkkiä hidastelijoita".



    Puhutaan siis tästä kiusallisesta ilmiöstä yleensä, eikä jostain harvemmin tavattavasta ääri-ilmiöstä. Pitää tiedostaa, että Helsingissä on todella paljon autoja sekä risteyksi/liittymiä ja se tulee myös hyväksyä ja sopeuttaa oma asenne ja käyttäytyminen siihen sopivaksi.



    Täällä ei tarvita kuin kahden tai kolmen auton pituinen turvaväli risteykseen hidastettaessa, niin aina siihen joku kaupunkimaasturipäällikkö itsensä tunkee. Sen takia, ilmiöön kyllästyneinä täällä ajetaankin autonmitan päässä edelläajavasta.



    On vaikea puhua näistä asioista järkevästi, kun hitaus, nopeus, turvavälit yms. termit ovat suhteellisia ja subjektiivisiä käsitteitä. Helposti luullaan että puhutaan samoista asioista kun sanatkin on samat, mutta mutta...



    Siksi näillä palstoilla nähty videopätkä liikenteestä kommentteineen onkin hyvä keksintö. Vielä kun saisi kuvaus-auton nopeuden näkyviin, sekä nopeusrajoituksen.

      
  • En kyllä mitenkään pysty ymmärtämään, miten takana oleva voisi vaikuttaa omaan ohitukseeni. Lähden ohi kun lähden, ei siihen vaikuta tippaakaan vaikka takana olisi Kimi F1-autolla.



    Ainoan poikkeuksen muodostavat miekkataksit.

      
  • nastaterroristi:

    tänään kohtasin autoilijan, joka ei päästänyt eteensä eikä taaksensa, vaan pysähtyi rinnalle


    Onneksi tuo on harvinainen sairaus.



    Oma resepti on päättyvien kaistojen tapauksessa lähteä valoista liikkeelle sen verran rivakasti, että tuulipukukansa jää ja minulla on vapaa valinta.



    Jos rinnalle sattuu toinen samanlainen, hänen taakseen jää minulle aivan riittävä tila ja egoni taipuu myös siihen tilaan aivan yhtä hyvin.



    Ei ole vielä tullut vastaan tilannetta, jossa vierekkäisellä kaistalla olisi kaksi ripeästi lähtevää peräkkäin, lucky me.

      
  • IsoE:

    En kyllä mitenkään pysty ymmärtämään, miten takana oleva voisi vaikuttaa omaan ohitukseeni. Lähden ohi kun lähden, ei siihen vaikuta tippaakaan vaikka takana olisi Kimi F1-autolla.

    Ainoan poikkeuksen muodostavat miekkataksit.




    En tiedä, mitä miekkataksit ovat tai mitä ne tekevät.



    Jos itse olen jonossa toisena, kyttään ohituspaikkaa ja takana on toinen samoissa aikeissa huomattavasti aggressiivisemmalla otteella, vaikuttaa tämä ainakin minulla omaan ohitukseeni. En halua kokeilla, millainen konflikti tuosta syntyisi, joten annan takana ajavan ohittaa ensin.

      
  • Herbert:


    En tiedä, mitä miekkataksit ovat tai mitä ne tekevät.




    Polliisi aatohan se on

      
  • Herbert:

    Jos itse olen jonossa toisena, kyttään ohituspaikkaa ja takana on toinen samoissa aikeissa huomattavasti aggressiivisemmalla otteella, vaikuttaa tämä ainakin minulla omaan ohitukseeni. En halua kokeilla, millainen konflikti tuosta syntyisi, joten annan takana ajavan ohittaa ensin.


    Sinulla on toki oikeus toimia noin, jos niin parhaaksi näet. Mikäli tietää, että aikoo tehdä ohituksen äärimmäisen hitaasti, on toki kohteliasta päästää kiireisemmät ensin ohi.



    Itse pyrin tekemään ohitukset maanteillä mahdollisimman ripeästi, varsinkin jos takana on muita potentiaalisia ohittajia. Tuo on toki riskaabelia, mikäli paikalle sattuu miekkataksi ( :wink: ), mutta mielummin teen ripeän ja turvallisen ohituksen, kuin hinaan kilometrikaupalla ohitettavan rinnalla.

      
  • IsoE:

    Sinulla on toki oikeus toimia noin, jos niin parhaaksi näet. Mikäli tietää, että aikoo tehdä ohituksen äärimmäisen hitaasti, on toki kohteliasta päästää kiireisemmät ensin ohi.




    Kyse ei ole pelkästä kohteliaisuudesta, vaan halusta ajaa mahdollisimman hyvin. Eikä kyse ole äärimmäisen hitaasta, vaan ihan normaalista ohituksesta.



    Itse pyrin tekemään ohitukset maanteillä mahdollisimman ripeästi, varsinkin jos takana on muita potentiaalisia ohittajia. Tuo on toki riskaabelia, mikäli paikalle sattuu miekkataksi ( :wink: ), mutta mielummin teen ripeän ja turvallisen ohituksen, kuin hinaan kilometrikaupalla ohitettavan rinnalla.




    Tuleeko mieleesi muita vaihtoehtoja, kuin ripeä ja kilometrien mittainen ohitus?



    Mainitsemasi riski toteutui jokin aika sitten. Päästiin molemmat kamera-auton kuvaan rinnakkain, kun 40 rajoituksella minut ohitettiin. Vielä en tosin postia kuvaajalta ole saanut, joten statistin rooli taisi minulle jäädä. Ohittajasta en tiedä, mutta ajotavan muutoksesta päätellen kaveri ei ihan vakuuttunut tekonsa hyvyydestä ollut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit