Raskaasta kalustoa kilaminen

45 kommenttia
2»
  • Opelixi:

    Muutamien kirjoituksia on tullut eri lehtien palstoilta luettua. Mikä asiassa on mielestäsi epäuskottavaa?




    Se, että tuolla perusteella alat luokitella kuljettajaryhmiä.



    Riippuu ja roikkuu. Kaikkihan on teikäläisille vaikeaa ellei mahdotonta.




    Tuo oli sinun käsityksesi asiasta. Toki nollien ja ykkösten hallitsemaan mustavalkoiseen maailmaan tottuneen mielestä se voi vaikuttaa vaikealta.



    Olen todistanut jopa rekkojen keskinäistä ohittelua hiljaiseen aikaan. Siinä tosin ei ollut järjen hiventäkään, mutta nähty on. Koeta nyt muistaa, että elämää on etelä-Suomen ulkopuolellakin.




    Kyllä minäkin olen jos jonkinlaisia tapauksia nähnyt. Mutta ei se poista sitä, että kyseessä olisi harvinainen tapaus. Viime kesänä näin useaan otteeseen merikotkan, silti pidän lintua harvinaisena.



    Voi tietysti olla myös, että meidän käsityksemme harvinaisuudesta poikkeaa.

      
  • Koitapa ajaa esim. ruosteisella Nissan Micralla viivasuoralla maantiellä rajoituksenmukaista 80km/h. Aika todennäköisesti rajoitinta vasten ajaen saavuttanut rekka lähtee ohitse, jos liikennetilanne sen sallii. Ja ellei salli, turvallisuusväli on luokkaa 3-5 metriä.



    Maantiehierarkiassa ylempänä olevilla autoilla ajaessa ei ehkä koskaan pääse kokemaan tällaisia ilmiöitä. Mutta sitä kuitenkin tapahtuu. Jos esim. edessä olisi uutuuden kiiltävä E-mersu tai alinopeutta ajava kolleega, väli ei pääsisi edes kutistumaan ja vaikuttaisi siltä kuin ohitustarvetta ei olisikaan.

      
  • Herbert:

    Opelixi:
    Muutamien kirjoituksia on tullut eri lehtien palstoilta luettua. Mikä asiassa on mielestäsi epäuskottavaa?


    Se, että tuolla perusteella alat luokitella kuljettajaryhmiä.




    Siis, jos joku sanoo pelkäävänsä, niin sitä ei voi luokitella pelkuriksi? Selvä.



    Herbert:


    Tuo oli sinun käsityksesi asiasta. Toki nollien ja ykkösten hallitsemaan mustavalkoiseen maailmaan tottuneen mielestä se voi vaikuttaa vaikealta.




    Jos sinä pidät rekan suorittamaa ohitusta harvinaisena tai jopa mahdottomana, niin se ei tarkoita sitä, että minun maailmani on mustavalkoinen, vaan sinun kokemuksesi liikenteestä on kovin vajavainen.



    Herbert:


    Kyllä minäkin olen jos jonkinlaisia tapauksia nähnyt. Mutta ei se poista sitä, että kyseessä olisi harvinainen tapaus. Viime kesänä näin useaan otteeseen merikotkan, silti pidän lintua harvinaisena.

    Voi tietysti olla myös, että meidän käsityksemme harvinaisuudesta poikkeaa.




    Varmasti pidät tiellä liikkuvia porojakin harvinaisina, mutta Lapin miehellä voi olla toisenlainen mielipide. Elämää on muuallakin, kuin sinun kotinurkillasi siellä etelässä.

      
  • nastaterroristi:

    Koitapa ajaa esim. ruosteisella Nissan Micralla viivasuoralla maantiellä rajoituksenmukaista 80km/h. Aika todennäköisesti rajoitinta vasten ajaen saavuttanut rekka lähtee ohitse, jos liikennetilanne sen sallii. Ja ellei salli, turvallisuusväli on luokkaa 3-5 metriä.




    Kokeiltu on, mutta sitä en ymmärrä miten Micran ruosteisuudella on asian kanssa tekemistä. Tuollainen kokeilu vaatii hyvät hermot tai ripauksen hulluutta, koska jos rekka puuskuttaa muutaman metrin päässä takapuskurista, se tuntuu ahdistavalta.



    Muutama vuosi sitten, jolloin valvontakameroiden filosofia ei ollut oikein vielä avautunut minulle, noudatin kamerateillä jokseenkin absoluuttisesti nopeusrajoitusta. Tällöin rekat saavuttivat ja ajoivat viimeistään ohituskaistalla ohi. Nykyisin tiedän valvontakameroista vähän enemmän, ja muutenkin olen "psyykannut" itseäni tietynlaiseen asenteeseen kameratiellä, joten rekoista ei ole enää samalla tavalla kiusaa.

      
  • Opelixi:

    Varmasti pidät tiellä liikkuvia porojakin harvinaisina, mutta Lapin miehellä voi olla toisenlainen mielipide. Elämää on muuallakin, kuin sinun kotinurkillasi siellä etelässä.




    Ajokortiton, seniili ja moninkertainen rattijuoppo kaahaamassa poliisia karkuun itsemurhaan ruosteisella Micralla. Sellaisia ei taida kauheasti liikkua kuitenkaan....

      
  • Kumppani:


    Ajokortiton, seniili ja moninkertainen rattijuoppo kaahaamassa poliisia karkuun itsemurhaan ruosteisella Micralla. Sellaisia ei taida kauheasti liikkua kuitenkaan....




    Lääkkeet, lääkkeet...

      
  • nastaterroristi:

    Maantiehierarkiassa ylempänä olevilla autoilla ajaessa ei ehkä koskaan pääse kokemaan tällaisia ilmiöitä. Mutta sitä kuitenkin tapahtuu. Jos esim. edessä olisi uutuuden kiiltävä E-mersu tai alinopeutta ajava kolleega, väli ei pääsisi edes kutistumaan ja vaikuttaisi siltä kuin ohitustarvetta ei olisikaan.


    Ihan samalla tavalla ne rekat roikkuvat SurkeankinSuharin takalasissa kuin sen ruosteisen Nismonkin.



    Alkutalven pimeillä liukkailla ajan joko liikennevirran mukana, tai tien ollessa tyhjempi vakkarista 85 km/h. (ei mittarivirhettä )



    Vaikka liikunkin maanteillä tuollaisilla keleillä verrattain harvoin, niin lähes joka kerta liimautuu takapuskuriin rekka hiillostamaan. Sen verran enemmän arvostan takapenkkiläisten henkeä kuin omaani, että päästän 'ammattilaisen' ohitseni ensimmäisessä mahdollisessa paikassa ja otan vaikka kahvit.



    Pimeällä ja liukkaalla en näe mitään järkeä ajaa tuota lujempaa, mutta kesällä kun tiet ovat kuivia ja yöt valoisia ei takalasista näe kuin loittonevia kohteita

    :innocent:

      
  • Opelixi:

    Lääkkeet, lääkkeet...




    Joko löysit?

      
  • Opelixi:

    Siis, jos joku sanoo pelkäävänsä, niin sitä ei voi luokitella pelkuriksi? Selvä.




    Ei, vaan se, että määrittelet asian termillä "lähes poikkeuksetta", jonka perusteena on muutamia keskustelupalstalta luettuja kommentteja.



    Jos sinä pidät rekan suorittamaa ohitusta harvinaisena tai jopa mahdottomana, niin se ei tarkoita sitä, että minun maailmani on mustavalkoinen, vaan sinun kokemuksesi liikenteestä on kovin vajavainen.




    Kyse oli 12.5.12 14:12 kommentistasi, jossa sanoit henkilöautolle ohituspaikan tarjoamiseen riittävän tien reunassa ajamisen.



    Varmasti pidät tiellä liikkuvia porojakin harvinaisina, mutta Lapin miehellä voi olla toisenlainen mielipide. Elämää on muuallakin, kuin sinun kotinurkillasi siellä etelässä.




    Vaikeata on näinkin yksinkertaisen asian käsittely.

      
  • Herbert:


    Ei, vaan se, että määrittelet asian termillä "lähes poikkeuksetta", jonka perusteena on muutamia keskustelupalstalta luettuja kommentteja.




    Ne jotka kertovat pelkäävänsä, kun rekka roikkuu perässä ovat siis sinunkin mielestäsi pelkureita. Pysyn edelleen väittämässäni, että lähes poikkeuksetta nämä edellä mainitut pelkurit ajavat alle rajoituksen.



    Herbert:


    Kyse oli 12.5.12 14:12 kommentistasi, jossa sanoit henkilöautolle ohituspaikan tarjoamiseen riittävän tien reunassa ajamisen.




    Sanoin, että sopivan paikan tullen! Ei se tarkoita, että se olisi Herbert the Perfectille mahdollista kaikkina aikoina jokaisella tieosuudella aina ja iankaikkisesti. Kuitenkin niin, että enemmän on sellaisia ajankohtia ja tieosuuksia missä henkilöautolla on mahdollista väistää nopeampia tinkimättä omasta nopeudestaan, kuin päinvastoin.



    Mitä siihen rekan suorittamaan ohitukseen tulee, niin ilmeisesti olet nyt samaa mieltä kanssani, että kokemuksesi liikenteestä on kovin suppea.

      
  • Opelixi:

    Sanoin, että sopivan paikan tullen!




    Johon totesin, että tieosuus ja liikennemäärä vaikuttaa ohitusmahdollisuuksiin oleellisesti. Tämän jälkeen julistit kaiken olevan meikäläisille vaikeaa ellei mahdotonta.



    Mitä siihen rekan suorittamaan ohitukseen tulee, niin ilmeisesti olet nyt samaa mieltä kanssani, että kokemuksesi liikenteestä on kovin suppea.




    Huomasin kyllä, että asian käsittely on vaikeata. En kuitenkaan uskonut sen olevan noin vaikeata.

      
  • Herbert:


    Johon totesin, että tieosuus ja liikennemäärä vaikuttaa ohitusmahdollisuuksiin oleellisesti. Tämän jälkeen julistit kaiken olevan meikäläisille vaikeaa ellei mahdotonta.




    Niin, aina keksit jonkin syyn, mikä tekee kaikesta vaikeaa.



    Herbert:


    Huomasin kyllä, että asian käsittely on vaikeata. En kuitenkaan uskonut sen olevan noin vaikeata.




    Onhan se tosiaan vaikeaa, kun kokemuksesi liikenteestä on kovin rajoittunut. Merikotka vertauksesi oli vain, niin ontuva, mutta sitä kautta sain sinut näköjään ymmärtämään, että elämää ja liikennettä on muuallakin, kuin sinun lähiympäristössäsi.

      
  • Opelixi:

    Herbert:

    Johon totesin, että tieosuus ja liikennemäärä vaikuttaa ohitusmahdollisuuksiin oleellisesti. Tämän jälkeen julistit kaiken olevan meikäläisille vaikeaa ellei mahdotonta.


    Niin, aina keksit jonkin syyn, mikä tekee kaikesta vaikeaa.




    Tässä tapauksessa sinä kyllä otit puheeksi vaikeudet. Muutenkaan en ole vakuuttunut siitä, että minä törmään poikkeuksellisen usein vaikeuksiin. Sinullahan on iso ongelma esimerkiksi nopeusrajoitusten noudattamisen suhteen. Jos puhutaan vaikka kameroiden puuttumiskynnyksen suuruisesta tarkkuudesta, vaikeata ellei mahdotonta-kommenttisi osuu täydellisesti omaan nilkkaasi. Tilanne ei muutu, vaikka tarkastelu rajattaisiin sakotuskynnykseen.



    Tämän palstan kirjoituksissa on useaan otteeseen käynyt ilmi merkittävä periaatteellinen ero tavoissamme käsitellä tilanteita. Koska et tätä ymmärrä, luulet asioiden olevan minulle vaikeita.

      
  • Herbert:


    Tässä tapauksessa sinä kyllä otit puheeksi vaikeudet.




    Ohhoh! Kirjoitin kyllä näin: "Henkilöautojen väistämisessä taasen ei tarvitse tinkiä omasta matka-ajastaan. Riittää, että sopivan paikan tullen ajaa tien reunassa."



    Johon sinä: "Riippuu kovasti tieosuudesta ja muun liikenteen määrästä."



    Herbert:


    Muutenkaan en ole vakuuttunut siitä, että minä törmään poikkeuksellisen usein vaikeuksiin. Sinullahan on iso ongelma esimerkiksi nopeusrajoitusten noudattamisen suhteen.




    Ei se ole mikään ongelma, jos tietoisesti ajaa pientä ylinopeutta.



    Herbert:


    Tämän palstan kirjoituksissa on useaan otteeseen käynyt ilmi merkittävä periaatteellinen ero tavoissamme käsitellä tilanteita. Koska et tätä ymmärrä, luulet asioiden olevan minulle vaikeita.




    Nyt kuitenkin oli niin, että sinä puhuit paskaa rekkojen ohittelumahdollisuuksista ja koska itsekin sen haistoit, niin alat selittämään jotain muuta.



    Siinä olet toki oikeassa, että tavoissamme on paljon eroavaisuuksia. Minä olen valmis joustamaan säännöissä helpottaakseni muiden liikkumista enkä missään vaiheessa ole väittänyt tekojani laillisiksi. Sen sijaan sinä olet myöntänyt ajavasi n. 5km/h ylinopeudella etkä näe siinä mitään väärää, mutta jos minä ajan 10-15km/h, niin se on syntiä.

      
  • Opelixi:

    Ohhoh! Kirjoitin kyllä näin: "Henkilöautojen väistämisessä taasen ei tarvitse tinkiä omasta matka-ajastaan. Riittää, että sopivan paikan tullen ajaa tien reunassa."

    Johon sinä: "Riippuu kovasti tieosuudesta ja muun liikenteen määrästä."




    Niin, missä puhuin vaikeuksista? Tarkoituksena oli päästää takana ajava ohi. Väitätkö, ettei olosuhteet vaikuta toimenpiteen onnistumiseen?



    Sinänsä asia on minun kohdaltani merkityksetön, koska jos nopeutta ei tarvitse pudottaa, ei minun tarvitse erikseen ketään päästää tuolla menetelmällä ohi. Pyrin jatkuvasti ajamaan TLL:n osoittamassa paikassa, joten mittarillasi arvioituna myös annan jatkuvasti ohittajalle tilaa.



    Ei se ole mikään ongelma, jos tietoisesti ajaa pientä ylinopeutta.




    Teon tekijä kyllä osaa arvioida teonsa merkitystä. Suosimasi nopeudet on jostain syystä arvioitu rikesakon arvoiseksi teoksi. Itsekin olet tämän joutunut havaitsemaan.



    Jos rattijuoppo sanoo, ettei tietoinen pieni promillerajan ylitys ole ongelma, oletko samaa mieltä?



    Nyt kuitenkin oli niin, että sinä puhuit paskaa rekkojen ohittelumahdollisuuksista ja koska itsekin sen haistoit, niin alat selittämään jotain muuta.




    En ole muuttanut käsitystäni siitä, että kyseessä olisi harvinainen tilanne.



    Siinä olet toki oikeassa, että tavoissamme on paljon eroavaisuuksia. Minä olen valmis joustamaan säännöissä helpottaakseni muiden liikkumista enkä missään vaiheessa ole väittänyt tekojani laillisiksi.




    Painopiste taitaa kuitenkin olla halussasi saada etua itsellesi (ylinopeus), mutta muuten kiteytit hienosti ajatusmaailmamme. Minä pyrin noudattamaan sääntöjä, jottei syntyisi tilanteita, jossa erityisesti tarvitsee helpottaa muiden liikkumista.



    Sen sijaan sinä olet myöntänyt ajavasi n. 5km/h ylinopeudella etkä näe siinä mitään väärää, mutta jos minä ajan 10-15km/h, niin se on syntiä.




    Miten niin en näe ylinopeudessa mitään väärää? Toki kun ylityksen määrä kerrotaan kahdella tai kolmella, merkityskin mielestäni muuttuu. Muuttuuko sinusta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit