Vasemmalla kaistalla ajavat.

156 kommenttia
«13456

Mikä ihme moneen autolijaan on mennyt kun pitää väkisin ajaa tai vaihtaa sinne vasemmalle kaistalle ja körötellä siellä niin pitkälle kun pääsee.Esim.Helsingissä aivan yleistä itäväylällä ajetaan jopa itäkeskuksesta asti vasenta kaistaa kulosaaren sillalle asti tai liittymistä tullaan vilkku vasemmalle ja suoraan vasemmalle kaistalle.Lahden moottoritie kanssa viikonloppuisin Helsingistä vasen kaista ja ajetaan Lahteen asti.Eikö laki määrää aina käytettävä tien oikeaa reunaa/kaistaa vai onko muuttunut.

  
  • Jos tiellä on kolme kaistaa kuten osalla lahdentietä, Länsiväylää jne. niin juuri KUKAAN ei käytä sitä oikeanpuoleista kaistaa - siis sitä kaistaa jota LAIN MUKAAN tulisi NIMENOMAAN käyttää!!!! Edes bussikuskit, taksikuskit ym. ei käytä sitä oikeanpuoleista kaistaa!



    Sitten siinä körötellään vasemmalla kaistalla jonkun täystaunon perässä joka 'ohittaa' n. 2km/h nopeuserolla jotakuta keskikaistalla köröttelevää, oikea kaista täysin tyhjänä kilometrikaupalla. Yhteensä siis kolme autoa saa aikaan jumitusta kolmikaistaisella tiellä joka on muutoin tyhjä pari kilometriä joka suuntaan...



    Eikun siis tietenkään se vasemmalla kaistalla köröttelijä ei edes itse vielä ohita vaan on sillä vasemmalla kaistalla vain siksi että edellä näkyy joku muu ohittamassa 2km/h nopeuserolla ja on mennyt puoli kilometriä ennen omaa ohitustaan jo valmiiksi vasemmalle kaistalle (päräyttäen todennäköisesti peiliin katsomatta tai tahallaan estääkseen JUURI ohittavan eteen vaarallisesti), ja tuo horisontissa näkyvä toinen auto on tekosyy sille että 'saa' ajaa vasemmalla kaistalla kun 'jonossahan tässä ajetaan'...



    99% Suomalaisista autoilijoista ei ole ajotaitoisia alkuunkaan. Ja liikennesuunnittelijat ihan suoraan rikollisen epäpäteviä.



    Arvata saattaa mitä poliisit tekevät asialle. Tai mitä tekisivät ja ketä sakottaisivat jos näkisivät jonkun ajavan idioottien ohi täysin tyhää oikeanpuoleista kaistaa jatkuvasti ajaen...

      
  • Vaikka gallupien perusteella yli puolet kuskeista on mielestään keskimääräistä parempia, niin paljon mahtuu sekaan myös niitä keskimääräistä huonompia. Turha vasemman kaistan ajo on ilmiselvä merkki, jonka perusteella kuskin voi heti paikalla tuomita keskivertoa huonommaksi.



    Tietenkään en osaa varmaksi sanoa, koska en itse aja niin, mutta luulen suurimman osan turhaan turhan herkästi vasemmalle hakeutuvan tekevän niin siksi, että ovat epävarmoja kyvystään selviytyä liikennetilanteista. Se on tavallaan tapa varmistaa paikkansa liikenteessä kun siirtyy vasemmalle, koska sillon olet heti sillä kaistalla jolle haluat, eikä sinun tarvitse myöhemmin epäröidä, että onnistuukohan se vai ei.



    Itse ainakin iltapäiväruuhkassa putputin mainitsemalle suuntaansa kolmekaistaiselle tielle liittyessäni odotan että edestä matelevat siirtyvät vasemmalle keskikaistalle ruuhkan jatkoksi, ja sitten painan kaasua ja ajan oikealta vapaata kaistaa ruuhkan ohi. Ei ole mitään järkeä siirtyä pois päättyvältä kaistalta ennenkuin se päättyy. Jos muut autoilijat haluavat jättää minulle kaistan vapauksi, niin ilolla sitä käytän.

      
  • Drive otti mielestäni hyvän näkökulman esiin. Itse ei yleensä voi mitään sille, jos joku toinen ajaa huonosti. Ainoa mahdollisuus on siis koittaa sopeutua tilanteeseen mahdollisimman hyvin.



    Ensimmäinen asia on tietysti se, että itse noudattaa sääntöjä. Jos itse ajaa vastoin sääntöjä, on aika turhaa ihmetellä muiden huonoa toimintaa. Muuten kaksi omilla säännöillä pelaavaa joutuu kinaamaan siitä, kumman säännöillä pitäisi pelata. Mikä olisikaan turhempaa ja tyhmempää. Ja kun noudattaa sääntöjä, häiriötä aiheuttavat tapaukset vähenevät liikenteestä murto-osaan.



    Itäväylä ei ole moottoritie, joten jos joku junnaa vasemmalla kaistalla ja oikealla on tyhjää kuten putputin esimerkissä, mikään ei estä ohitusta oikealta. Homma hoituu laillisesti myös moottoritiellä, jos tilanne on tosiaan putputin kuvaileman kaltainen. Ihan noin räikeät tapaukset ovat kuitenkin minusta harvinaisia. Tiedä sitten, mistä sekin johtuu.

      
  • Herbert:

    Drive otti mielestäni hyvän näkökulman esiin.


    Noinhan se menee. Jos et siis satu keskittämään liikaa huomiota esim. kännykkään pölöttämiseen, mieti miten voisin maksimoida väylän liikennemäärän.



    Tämä tarkoittaa esim. sellaisen valinnan tekemistä että ajavatko kaikki oikealla vai kaikki vasemmalla kaistalla. (Useampikaistaisilla väylillä on jo vähän vähemmän turmiollisempaa jos ei tajua valita oikein).

      
  • Minua on häirinnyt myös aivan päinvastainen käyttäytyminen moottoriteillä.

    Kun ajan oikeanpuoleista kaistaa tyhjällä moottoritiellä ja takaa tulee yksinäinen auto ylinopeudella ja ohittaa minut.

    Sen se minun puolesta saa vapaasti tehdä, mutta sitä en ymmärrä että heti kun se on auton mitan verran päässyt edelle niin vaihtaa takaisin eteeni vaikka vasemmalla kaistalla ei ole autoja sen paremmin edessä kuin takanakaan.

    Varsinkin märällä tien pinnalla se ärsyttää kun saa kurat tuulilasiin.



    Olen miettinyt syitä miksi näin tehdään. Olisiko pelko siitä että ohituskaistan ajajien nopeutta seurataan tarkemmin?

      
  • Penteles:

    Minua on häirinnyt myös aivan päinvastainen käyttäytyminen moottoriteillä.
    Kun ajan oikeanpuoleista kaistaa tyhjällä moottoritiellä ja takaa tulee yksinäinen auto ylinopeudella ja ohittaa minut.
    Sen se minun puolesta saa vapaasti tehdä, mutta sitä en ymmärrä että heti kun se on auton mitan verran päässyt edelle niin vaihtaa takaisin eteeni vaikka vasemmalla kaistalla ei ole autoja sen paremmin edessä kuin takanakaan.
    Varsinkin märällä tien pinnalla se ärsyttää kun saa kurat tuulilasiin.

    Olen miettinyt syitä miksi näin tehdään. Olisiko pelko siitä että ohituskaistan ajajien nopeutta seurataan tarkemmin?


    Ei. Idioottien tekemisiä ei voi järjellä selittää. Niihin voi vain varautua ennakoimalla.



    Itse olen tottunut nostamaan kaasupoljinta kun minua ollaan ohittamassa, niin ei tarvitse kitistä turhista.

      
  • mikahe:

    Itse olen tottunut nostamaan kaasupoljinta kun minua ollaan ohittamassa, niin ei tarvitse kitistä turhista.


    Siinä vaan helposti käy niin että seuraava takaa tuleva auto saa kiinni ja ohittaa "hidastelijan" ja taas joutuu pudottamaan nopeutta jne.

      
  • Sinäputkesta hyvä pätkä joka kuvaa kuinka uskomattoman taidottomia, liikennesäännöistä piittaamattomia ja itsekeskeisiä tulee eteen niin paljon että tilanne on täysin naurettava! Kaikki tämä peräperää YHDELLÄ ajopätkällä!



    http://youtu.be/xVo2xtW_Xyo



    http://youtu.be/WtauWDLhLPA



    http://youtu.be/L0yQMMDENNU



    http://youtu.be/KAhUsSb7JAQ

      
  • mikahe:

    Penteles:
    ... mutta sitä en ymmärrä että heti kun se on auton mitan verran päässyt edelle niin vaihtaa takaisin eteeni vaikka vasemmalla kaistalla ei ole autoja sen paremmin edessä kuin takanakaan.
    Varsinkin märällä tien pinnalla se ärsyttää kun saa kurat tuulilasiin.

    Olen miettinyt syitä miksi näin tehdään. Olisiko pelko siitä että ohituskaistan ajajien nopeutta seurataan tarkemmin?

    Ei. Idioottien tekemisiä ei voi järjellä selittää. Niihin voi vain varautua ennakoimalla.




    Luulen, että kyse on siitä - kuten niin usein liikenteessä - että kyseiset kuskit eivät vain ajattele tekemisiään, eivät aktiivisesti ajattele ajamistaan. He vain ajavat eivätkä ajattele sitä miten oma ajokäytös vaikuttaa muihin. He nimenomaan saattavat luulla ajavansa ihan hyvin, "turvallisesti" sääntöjen ja rajoitusten mukaan. Eivät tajua, että tuollainen kaistanvaihto toisen auton eteen saattaa aiheuttaa vaaratilanteen.



    Periaatteessahan tuossakin tilanteessa ohitetun kuljettajan pitäisi jarruttaa, jotta turvaväli eteen kurvanneeseen kasvaisi nopeasti riittäväksi. Mutta tuskinpa kukaan niin tekee, vaikka takana ei lähietäisyydellä olisikaan ketään.



    Näitä liikenteessä omaa ajamistaan ajattelemattomia on niin paljon ja niin monissa tilanteissa: turvavälit, tilannenopeudet, ruuhka-aikana risteyksen tukkijat, vasemmalla kaistalla köröttelijät, oikealle kääntyvä ja risteävän kadun suojatiellä kävelijöitä väistävä kuski ei aja tarpeeksi pitkälle risteävälle kadulle (vaikka yleensä mahtuisi) vaan tukkii takanaan suoraan ajavilta kaistan jäämällä siihen tientukoksi jne, jne. Lista on pitkä.



    Siihen on vain sopeuduttava, että monenlaista kuskia on liikenteessä. Turha polttaa omia käämejään.

      
  • Putput:

    Sinäputkesta hyvä pätkä joka kuvaa kuinka uskomattoman taidottomia, liikennesäännöistä piittaamattomia ja itsekeskeisiä tulee eteen niin paljon että tilanne on täysin naurettava! Kaikki tämä peräperää YHDELLÄ ajopätkällä!

    http://youtu.be/xVo2xtW_Xyo

    http://youtu.be/-pFAYckG2A0

    http://youtu.be/L0yQMMDENNU

    http://youtu.be/KAhUsSb7JAQ




    Uutta matskua. En ole ehtinyt vielä katsoa koko puolen tunnin (taitaa olla ylikin) ajoa, mutta ensimmäisessä videossa en vielä huomannut oikeastaan mitään erikoista. Oikea kaista oli Sörnäisten rantatiellä tyhjä, mutta kukapa nyt loppuvalle kaistalle muovitolppien taakse lähtee ajamaan. Yhdessä kohdassa myöhemmin joku hieman hidasteli vasemalla kaistalla, mutta kuvausauto puikkelehti ohi oikean kaistan kautta. Täytyy katsoa kolme seuraavaa osaa. Ehkä niissä tapahtuu jotain jännää.



    Teknisessä mielessä pohdiskelen, miten kamera on kiinnitetty. Ei näytä juurikaan heiluvan. Itse tein vartavasten telineen videokameralle vastaavaan tarkoitukseen, mutta teline välittää auton tärinän niin pahasti kameraan, että kovalevy häiriintyy, ja kuvaus katkeaa. Pitäisi tallentaa muistikortille, mutta kortti ei lukkiudu paikalleen. Vika on tainnut olla kamerassa uudesta asti, mutta se tuli ilmi vasta nyt, kun korttia ensimmäisen kerran kokeiltiin. Kojelaudan ja jonkin pehmusteen päällä kamera toimii paremmin, mutta ei pysy paikallaan.

      
  • Putput:

    Sinäputkesta hyvä pätkä joka kuvaa kuinka uskomattoman taidottomia, liikennesäännöistä piittaamattomia ja itsekeskeisiä tulee eteen niin paljon että tilanne on täysin naurettava! Kaikki tämä peräperää YHDELLÄ ajopätkällä!

    http://youtu.be/xVo2xtW_Xyo

    http://youtu.be/-pFAYckG2A0

    http://youtu.be/L0yQMMDENNU

    http://youtu.be/KAhUsSb7JAQ






    Tuossa näkyi että joku ajoi muuta liikennettä nopeammin (nopeutta ei näytetty ) ajoittain vajailla turvaetäisyyksillä. Tarpeettomia kaistanvaihtojakin siihen mahtui. Takaisin autokouluun...



    Jos viesti on että muiden pitäisi väistää niin se tarkoittaisi että enemmistön pitäisi väistää.



    Minun mielestäni tyylikäs tapa ajaa nopeammin on pysyä vasemmalla ja ajaa sitä vauhtia minkä liikennetilanne sallii. Ei siis kaistapujottelua.



      
  • SO2001:


    Uutta matskua. En ole ehtinyt vielä katsoa koko puolen tunnin (taitaa olla ylikin) ajoa, mutta ensimmäisessä videossa en vielä huomannut oikeastaan mitään erikoista. Oikea kaista oli Sörnäisten rantatiellä tyhjä, mutta kukapa nyt loppuvalle kaistalle muovitolppien taakse lähtee ajamaan. Yhdessä kohdassa myöhemmin joku hieman hidasteli vasemalla kaistalla, mutta kuvausauto puikkelehti ohi oikean kaistan kautta. Täytyy katsoa kolme seuraavaa osaa. Ehkä niissä tapahtuu jotain jännää.




    Ei mitään hirveän erikoista ekassa pätkässä, mutta kuvaavaa minkälaista jumitusta siellä on aina. Katso esim. sitä että MIKSI se kaksi kaistaa etenee niin hitaasti: siksi että jotkut siellä keulilla (ei hirveän kaukana edessä ) kiihdyttävät ja ajavat käsittämättömän hitaasti, sitten rupeavat haahuilemaan jopa siten että jättävät monien autojen mittaisia tyhjiä välejä... Ei ihme että pienellä automäärällä saadaan kaikkialla liikenne hitaaksi.



    Katso vaikka sitä farkkuVolvoa: haahuilee muuten vaan ruuhkan hidastajana tai suunnittelee kaistanvaihtoaan mielettömän pitkään jättäytyen todella pitkälle taakse edelläolevasta, ja se edelläoleva ajoi jo muutenkin hiljaa. Takanatulevat liikennevalolliset kiittävät kun hänen muita kohtaan piittaamattoman ajon takia ei valoista pääse läheskään niin moni kuin voisi, ja liikenne ei vedä kuin todella hitaasti. Turhaan.



    Sitten kun sillan vierustaa mennään alas niin niinhän siinä vain saa virolaiskilpinen auto ja pakettiauto kahdestaan blokattua koko väylän! Vissiin jostain järkevästä syystä?? No ei todellakaan! Ja fiksusti kun palloilee siinä vierekkäin samaa vauhtia ajaen niin kukaan ei pääse etenemään heistä ohi. Saavat ajaa ihan mitä vauhtia haluavat, mutta miksi vierekkäin? Ei voi ajaa pakettiauton takana? Ei voi vain mennä siitä ohi ja ajaa sitä tasaista nopeuttaan siinä edessä? Itselle ei tulisi mieleenkään pidätellä takanatulevia turhaan, varsinkaan kun köröttelee todella hitaasti, kiihdyttää hitaasti, ja ajaa mutkissa TODELLA hitaasti.



    Sitten nämä 'rauhalliset ja kiltit kuskit' vetävät joukolla suojatien yli pysähtymättä vaikka viereisellä kaistalla on pysähtynyt ajoneuvo. Bravo!! Seuraavalla suojatiellä arvotaan ikäänkuin suojatie olisi aivan uusi asia, ihmeen vaikeata siitäkin on suoriutua siten että sujuvasti pääsisivät pyöräilijät menemään ja liikenne etenemään ilman turhaa sekoilua.



    Sen jälkeen näkee valoihin tultaessa että yksi kaista jätetään tyhjäksi. Ok, pieni pätkä, ja kaista päättyy myöhemmin (PELOTTAVAA!!!), mutta kyllä sekin olisi hyvä käyttää hyödyksi sillä sen avulla aika suuri määrä autoja enemmän pääsisi jokaisista liikennevaloista, edessäoleva tie kun vetää kyllä ne kaikki. Ja muutenkin niistä valoista on jostain syystä ihan pakko kiihdyttää mahdollisimman hitaasti?



    Mutta seuraavat pätkät vasta ovat jotain aivan uskomatonta, siis TÄYSIN absurdia ja naurattaisi ellei olisi niin säälittävää. Siinä ne vetää bussit, taksit, betoniautot yms. yms. 'ruuhkassa' keskikaistalla ja urpot jonossa 'ohittavat' näitä 2km/h nopeuserolla, samalla kun on oikeanpuoleinen kaista TÄYSIN tyhjä!! Hyvät 'turvavälitkin' näillä idiooteilla.

      
  • CS2800:


    Tuossa näkyi että joku ajoi muuta liikennettä nopeammin (nopeutta ei näytetty ) ajoittain vajailla turvaetäisyyksillä. Tarpeettomia kaistanvaihtojakin siihen mahtui. Takaisin autokouluun...


    Jep! Se muu liikenne ajoi ihmeen hitaasti! Sen näkee mm. kun suhteuttaa niiden vauhtia rekkoihin ym. 80km/h eteneviin. Tiellä on 120km/h rajoitus, joten ihmeellistä että ajavat niin hitaasti. Ihan sama, ei minua haittaa tai muille kuulu mitä vauhtia päättävät ajaa. Kunhan eivät ajaisi törkeästi muita kohtaan.





    Jos viesti on että muiden pitäisi väistää niin se tarkoittaisi että enemmistön pitäisi väistää.


    Niin! Ajatella että nämä nysvääjät tunkevat suoraan toisten eteen ja jurnuttavat kilometrikaupalla muka 'ohittamassa', eli olettavat että kaikki muut kyllä väistävät ja odottelevat! Itse nämä nysvärit eivät jaksa edes peiliin vilkaista, nopeutta säätää hieman siitä vakkarinopeudestaan jotta muita ei turhaan tukkisi, tai odottaa jopa 15 sekuntia ennen sitä 2km/h nopeuserolla tehtävää ohitustaan!



    Näköjään heidän on vielä ihan pakko aina ENSIN pidätellä muita takanaan vähän aikaa ja sitten vasta päästää ohi, ei voi mitenkään päästää suoraan ohi... Kun ei ajotaidot tai mielenterveys riitä...







    Minun mielestäni tyylikäs tapa ajaa nopeammin on pysyä vasemmalla ja ajaa sitä vauhtia minkä liikennetilanne sallii. Ei siis kaistapujottelua.


    Sinun mielestäsi siis muita TÄYSIN huomioon ottamaton ajotapa on ok? Huhhuh!



    Se ei sikälikään vaan toimi kun kerran porukka tukkii sen vasemman kaistan (ja kolmikaistaisella keskikaistankin) tarpeettomasti ja siinähän sitten seisot kuin tatti. Turhaan.



      
  • Putput:

    SO2001:

    Uutta matskua. En ole ehtinyt vielä katsoa koko puolen tunnin (taitaa olla ylikin) ajoa, mutta ensimmäisessä videossa en vielä huomannut oikeastaan mitään erikoista. Oikea kaista oli Sörnäisten rantatiellä tyhjä, mutta kukapa nyt loppuvalle kaistalle muovitolppien taakse lähtee ajamaan. Yhdessä kohdassa myöhemmin joku hieman hidasteli vasemalla kaistalla, mutta kuvausauto puikkelehti ohi oikean kaistan kautta. Täytyy katsoa kolme seuraavaa osaa. Ehkä niissä tapahtuu jotain jännää.


    Ei mitään hirveän erikoista ekassa pätkässä, mutta kuvaavaa minkälaista jumitusta siellä on aina. Katso esim. sitä että MIKSI se kaksi kaistaa etenee niin hitaasti: siksi että jotkut siellä keulilla (ei hirveän kaukana edessä ) kiihdyttävät ja ajavat käsittämättömän hitaasti, sitten rupeavat haahuilemaan jopa siten että jättävät monien autojen mittaisia tyhjiä välejä... Ei ihme että pienellä automäärällä saadaan kaikkialla liikenne hitaaksi.

    Katso vaikka sitä farkkuVolvoa: haahuilee muuten vaan ruuhkan hidastajana tai suunnittelee kaistanvaihtoaan mielettömän pitkään jättäytyen todella pitkälle taakse edelläolevasta, ja se edelläoleva ajoi jo muutenkin hiljaa. Takanatulevat liikennevalolliset kiittävät kun hänen muita kohtaan piittaamattoman ajon takia ei valoista pääse läheskään niin moni kuin voisi, ja liikenne ei vedä kuin todella hitaasti. Turhaan.

    Sitten kun sillan vierustaa mennään alas niin niinhän siinä vain saa virolaiskilpinen auto ja pakettiauto kahdestaan blokattua koko väylän! Vissiin jostain järkevästä syystä?? No ei todellakaan! Ja fiksusti kun palloilee siinä vierekkäin samaa vauhtia ajaen niin kukaan ei pääse etenemään heistä ohi. Saavat ajaa ihan mitä vauhtia haluavat, mutta miksi vierekkäin? Ei voi ajaa pakettiauton takana? Ei voi vain mennä siitä ohi ja ajaa sitä tasaista nopeuttaan siinä edessä? Itselle ei tulisi mieleenkään pidätellä takanatulevia turhaan, varsinkaan kun köröttelee todella hitaasti, kiihdyttää hitaasti, ja ajaa mutkissa TODELLA hitaasti.

    Sitten nämä 'rauhalliset ja kiltit kuskit' vetävät joukolla suojatien yli pysähtymättä vaikka viereisellä kaistalla on pysähtynyt ajoneuvo. Bravo!! Seuraavalla suojatiellä arvotaan ikäänkuin suojatie olisi aivan uusi asia, ihmeen vaikeata siitäkin on suoriutua siten että sujuvasti pääsisivät pyöräilijät menemään ja liikenne etenemään ilman turhaa sekoilua.

    Sen jälkeen näkee valoihin tultaessa että yksi kaista jätetään tyhjäksi. Ok, pieni pätkä, ja kaista päättyy myöhemmin (PELOTTAVAA!!!), mutta kyllä sekin olisi hyvä käyttää hyödyksi sillä sen avulla aika suuri määrä autoja enemmän pääsisi jokaisista liikennevaloista, edessäoleva tie kun vetää kyllä ne kaikki. Ja muutenkin niistä valoista on jostain syystä ihan pakko kiihdyttää mahdollisimman hitaasti?

    Mutta seuraavat pätkät vasta ovat jotain aivan uskomatonta, siis TÄYSIN absurdia ja naurattaisi ellei olisi niin säälittävää. Siinä ne vetää bussit, taksit, betoniautot yms. yms. 'ruuhkassa' keskikaistalla ja urpot jonossa 'ohittavat' näitä 2km/h nopeuserolla, samalla kun on oikeanpuoleinen kaista TÄYSIN tyhjä!! Hyvät 'turvavälitkin' näillä idiooteilla.


    Selasin kaksi ensimmäistä videota. Tutunnäköistä menoa. Luulen että osa ongelmistasi johtuu siitä, ettet ole yhtä nopeusrajoitteinen kuin muut. Eli et pelkää ylittää rajoitusta silloin kun siihen on tai mielestäsi pitäisi olla tilaisuus.



    Tuo on kyllä räsyttävää kun ihmiset vaihtavat kaistaa, niin ensin puoli minuuttia hidastelevat, ja sitten mielestään löytävät välin johon voivat vaihtaa ketään häiritsemättä, vaikka kuitenkin ovat jo pitkän tovin häirinneet suoran takanaan olevaa hidaastelemalla. Luulen että tuollainen käytös, kuten myöskin se että jättävät päättyvän oikean vapaaksi jo ennen risteystä, selittyy sillä että ajattelevat sen olevan loukkaus vaihtaa kaistaa jonkun eteen. Ja kyllähän sitä silloin tällöin tapaa tamperelaisia, joille se onkin loukkaus. Että se kaistanvaihto ei käykään päinsä, vaikka olisi sopivasti tulossa väliin ja taakse jäävä voisi kuitata sen pienellä kaasun nostolla. Ihmiset pelkäävät tuollaista motittautumista ja alakynteen jäämistä. Kun auto on riittävän iso ja sen panee riittävän aikaisin riittävän vasemmalle, ei ole hätää heillä itsellään.

      
  • Putput:

    Sinäputkesta hyvä pätkä joka kuvaa kuinka uskomattoman taidottomia, liikennesäännöistä piittaamattomia ja itsekeskeisiä tulee eteen niin paljon että tilanne on täysin naurettava! Kaikki tämä peräperää YHDELLÄ ajopätkällä!

    http://youtu.be/xVo2xtW_Xyo

    http://youtu.be/-pFAYckG2A0

    http://youtu.be/L0yQMMDENNU

    http://youtu.be/KAhUsSb7JAQ




    Oletpa ainakin ensimmäisen pätkän perusteella saanut kuvattua äärimmäisen ikävystyttäviä videoita.

      
  • Ensimmäisessä pätkässä ei tapahdukaan mitään hirveän ihmeellisen näköistä. Onpahan vaan lähes joka hetki typerästi ajavaa porukkaa tai ainakin toimintaa jonka voisi tehdä kaikkien kannalta paljon järkevämmin jos vain ajamisen perusperiaatteita noudattaisi. Eikä tuosta välity se älytön hidastelu joka tilanteessa eli liikkeellelähdöissä, kaistanvaihdoissa, mutkiin ajamisessa jne..



    Kun ei porukka RUUHKASSA viitsi edes edessäajavan tahtia ajaa! Miksi?? Onko niin että aivot menee off-asentoon että "nyt ollaan ruuhkassa joten ajatukset muualle kuin ajamiseen"? Tai että "nyt kun ollaan jonossa niin minua ei kukaan 'uhkaa' ohituksen muodossa joten voin ajaa t o d e l l a h i t a a s t i ilman että pitää olla varuillaan siitä että joku pääsisi ohi".



    Ja se pikkujuttu että porukalla ajetaan suojatien yli pysähtymättä... Eikö se yksistään ole kortin kuivuttava rike?



    Toisessa näkee Lahdenväylän idiotismin, eli sen ettei varsinkaan kolmen kaistan tiellä osata ajaa OLLENKAAN. Täysin uskomatonta. Mm. se Volvo ja Mersu jotka ajavat vasenta kaistaa siten että oikea on tyhjä, ja sitten oikealle kun tulee kolmaskin kaista niin sekin tyhjänä vaan junnataan sitä vasenta kaistaa! Huomatkaa muuten että se musta Volvo on toisen pätkän ihan alusta asti turhaan vasemmalla kaistalla sillä siitä huolimatta että edessään on auto pari sekuntia pätkän alussa, niin oikealla on tyhjää eikä hän aja edes yhtä kovaa kuin oikealla kaistalla edempänä ajava...ja hänen edessään ei sen alkuhetken jälkeen ketään eikä mitään ja ajaa TODELLA hiljaa!



    Sitten se bussin, henkilöautojen ja betoniauton letka keskikaistalla täysin riittämättömin turvavälein, ja vasemman kaistan urpot 'ohittaa' niitä 2km/h nopeuserolla...



    Niillä kohdin, eli noin sen avojenkin kohdalta alkaen vasemman kaistan (turha) jono on jatkuva, ja sitä vetää siellä kaukana edessä mm. se musta V50. Tai ehkä hänen mielestään sitä vetää se valkoinen paku, joka on kaukana hänen edessään, ja se on tekosyy pitää 'turvapaikkaa' siinä vasemmalla kaistalla pidätelleen tooooodellla pitkää letkaa takanaan, joka tietenkin kasvaa ja lopulta hyvin pian muodostaa jo liikennettä hidastavan ruuhkan jopa noin pienillä liikennemäärillä. Näkihän jo sen liittymästä tulevan porukan olevan ongelmissa noiden jumittajien takia, kun liittymästä tulijatkin ajavat kovempaa ja sitten liittymästä tulee enemmän autoja kuin tuo idioottien sumputtama kolmikaistainen tie pystyy vetämään!!



    Lopuissa pätkissä sitten täysin sanattomaksi vetävä osoitus porukan idiotismista kaksikaistaisella moottoritiellä, sitä vaan ei voi uskoa että heti kun yhdestä täysurposta selviää niin ihan oikeasti HETI on seuraava vuorossa, ja sei ei lopu ennenkuin autojen määrä videoiden jälkeen jää jo niin vähäiseksi ettei yksi auto sentään kerrallaan saa aikaan ruuhkaa.



    Kaikki yhden (kuitenkin suht lyhyen) ajomatkan aikana. Eihän siinä ole idiotismien välillä taukoa juuri ollenkaan.

      
  • Mitä mieltä siitä putput, onko tuo palloilusi kaistalta toiselle ohitettavien perässä provosoivasti pleikkarimaisilla kaistanvaihdoilla kovin järkevää? Jos joku ärsyttää edessä, ni miks ei odottaa vuoroaan oikealla tai vasemmalla, tai edes painostaa nopeampaan ohitukseen normaalisti tavallista pienemmä llä etäisyydellä tuollaisen kekkuloinnin sijaan?



    Tuli vaan mieleen, että noista videoista paljastuu useampikin teko, josta voisi antaa kunnon sakot. Ja ihan itse latasit todistusaineistot nettiin. Tokihan siellä moni muu tekee liikenteen sujuvuutta haittaavia rikkeitä, mutta ei yhtä vakavia.



    Esim. se kun kiihdytät vasemmalla kaistalla ajavaa päin ja ohitat oikealta. Focus-kuski jo väistää hipovalta tuntuvaa uhkailuasi keskipientareelle. Taaksepäin kameraa ei näy, mutta jossain kohtaa näytti että aika läheltä kiilasit oikealle kaistalle olematta kuitenkaan vielä kokonaan edellä, välistä puhumattakaan.



    Oliskohan syytä vähän rauhoittaa suorituspaineita? Et pysty kuitenkaan opettamaan ketään ajamaan. Parempi toimia vaan esimerkkinä, ei varoittavana sellaisena.



    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kaahari_kuoli_ja_kaksi_sivullista_loukkaantui_lahdenvaylalla/

      
  • Videossa 2 kuvausta suorittava auto alittaa Kehä ykkösen liittymän ensimmäisen sillan ajassa 3:23 ja viimeisen ajassa 3:30. Aikaa siis tähän väliin kuluu 7 sekuntia. Google Earthilla mitaten kyseisellä välillä matkaa on 255 metriä. Keskinopeudeksi tällä pätkällä siis saamme 131 km/h. Tuossa paikassa lienee 100 km/h rajoitus.



    On se vaan kauheaa kun jengi törttöilee tiellä.

      
  • Porvoon moottoritiellä näkee usein juuri tuollaista "hullua" ajoa mitä videon kuvaaja harrastaa ja eikö ole erikoista ettei kukaan mennyt ohitse eli nopeutta oli reippaasti...

      
  • Putput:

    Sinäputkesta hyvä pätkä joka kuvaa kuinka uskomattoman taidottomia, liikennesäännöistä piittaamattomia ja itsekeskeisiä tulee eteen niin paljon että tilanne on täysin naurettava! Kaikki tämä peräperää YHDELLÄ ajopätkällä!

    http://youtu.be/xVo2xtW_Xyo

    http://youtu.be/-pFAYckG2A0

    http://youtu.be/L0yQMMDENNU

    http://youtu.be/KAhUsSb7JAQ




    Hyviä videoita miten ei pidä ajaa :lol:

      
  • Kiinnitin myös huomiota vauhdikkaaseen menoon ja yritin mitata nopeutta kolmannesta videosta. Siinä oli kuitenkin keskellä tietyö ja hidastaminen, joten videosta oli vaikea löytää sopivan pitkää pätkää. Tulos on tarkempi, jos nopeus mitataan pidemmältä matkalta.



    En saanut kehä I:n siltojen välisellä matkalla nopeudeksi kuin 121,5 kilometriä tunnissa. Lähellä tätä nopeutta muutama muukin auto näytti ajavan. Googlella ei oikein voinut mitata matkaa siltojen alta, koska silloin se tulkitsi, että ollaan yllä olevalla tiellä. Siltojen ulkoreunojen kohdalta matkaksi tuli 270 metriä, kuten tämä ruutukaappaus näyttää:



    http://www.lataakuva.fi/images/roadmappi.jpg



    Ensimmäisen sillan ulkoreunan kohdalla Youtuben laskuri näytti 3:23 minuuttia ja viimeisen sillan ulkoreunan kohdalla 3:31 minuuttia.



    http://www.lataakuva.fi/images/yotubebvb.jpg



    Aikaa kertyy 270 metrin matkalla kahdeksan sekuntia, mistä saamme tuntinopeudeksi (270 / 8 x 3600 = 121500) 121,5 kilometriä.



    Enemmän kuin nopeuteen, videoissa huomio vauhdikkaan tuntuiseen ajotapaan ja puikkelehtimiseen kaistalta toiselle.



    Laajakulma saa vauhdin näyttämään kovemmalta.

      
  • pete61:

    Videossa 2 kuvausta suorittava auto alittaa Kehä ykkösen liittymän ensimmäisen sillan ajassa 3:23 ja viimeisen ajassa 3:30. Aikaa siis tähän väliin kuluu 7 sekuntia. Google Earthilla mitaten kyseisellä välillä matkaa on 255 metriä. Keskinopeudeksi tällä pätkällä siis saamme 131 km/h. Tuossa paikassa lienee 100 km/h rajoitus.

    On se vaan kauheaa kun jengi törttöilee tiellä.


    Samalla videolla koskelantien sillan alta maaherrantien sillalle oikeanpuoleista kaistaa 63 sek, matkaa 2km, keskinopeus 114km/h, rajoitus ilmeisesti 80km/h.



    Oma suosikkitilanne on ajassa 7:07. Kannattaako hirveästi ihmetellä jos koko ajan on hitaampia edessä, jos yrittää ajaa 30 yli rajoituksen? Eipä ne hälytysajotkaan sen lujempaa pysty liikenteen seassa etenemään, kun suurin osa autoilijoista on niin itseään täynnä etteivät ollenkaan katso peiliä.

      
  • Asennevammaisen, kypsymättömän kakaran mesoamista liikenteessä.



      

  • Tunnustan! Pahoittelen! En ole tajunnutkaan että miten paljon olen ärsyttänyt minua taitavampia ja kiireisempiä kuljettajia esim. ajamalla kaupungissa 50 km/h nopeusrajoitusalueella vasenta kaistaa muutaman risteyksen verran jo ennen kuin käännyn vasemmalle (kuten ekalla videolla 1:06 ajassa...) :kiss:

      
  • BoB-BoB:


    Tunnustan! Pahoittelen! En ole tajunnutkaan että miten paljon olen ärsyttänyt minua taitavampia ja kiireisempiä kuljettajia esim. ajamalla kaupungissa 50 km/h nopeusrajoitusalueella vasenta kaistaa muutaman risteyksen verran jo ennen kuin käännyn vasemmalle (kuten ekalla videolla 1:06 ajassa...) :kiss:


    Häpeä! Se kaista on varattu erikoispikakuskeille ohituksia varten! Saat ryhmittyä vasemmalle korkeintaan 200m ennen käännöstä, kuitenkaan kenenkään takaa tulevan kiihdytystä hidastamatta. Jos sössit ryhmittymisen, on parempi että jatkat suoraan kuin pysähdyt ja estät liikenteen kokonaan.

      
  • drive:

    BoB-BoB:

    Tunnustan! Pahoittelen! En ole tajunnutkaan että miten paljon olen ärsyttänyt minua taitavampia ja kiireisempiä kuljettajia esim. ajamalla kaupungissa 50 km/h nopeusrajoitusalueella vasenta kaistaa muutaman risteyksen verran jo ennen kuin käännyn vasemmalle (kuten ekalla videolla 1:06 ajassa...) :kiss:

    Häpeä! Se kaista on varattu erikoispikakuskeille ohituksia varten! Saat ryhmittyä vasemmalle korkeintaan 200m ennen käännöstä, kuitenkaan kenenkään takaa tulevan kiihdytystä hidastamatta. Jos sössit ryhmittymisen, on parempi että jatkat suoraan kuin pysähdyt ja estät liikenteen kokonaan.


    Javisst! För Svenska talande bättre förare! Liksom Bosse 2, Jari-Matti+Mikko 0.



      
  • eesau956:

    Eikö laki määrää aina käytettävä tien oikeaa reunaa/kaistaa vai onko muuttunut.






    Ei ole laki muuttunut, mutta sinä et tunne lakia. :smile:



    Tieliikennelain 9 § 2 momentti: "Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."



    Mitään ehdotonta pakkoa oikean kaistan käyttämiseen ei siten ole olemassakaan. Lainsäätäjä on pehmentänyt oikean kaistan käyttöpakkoa tuolla "yleensä" sanalla, joten poliisin puuttumiskynnys on todella korkea ja rangaitsemiskynnys vielä sitäkin korkeammalla. Kyseeseen tulee esim. mopoautolla vasenta kaistaa junnaaminen tms tahallinen haitanteko.



    Tieliikennelaissa on muitakin "yleensä" sanalla ryyditettyjä pakkoja, kuten heijastimen käyttö tai pyöräilykypärän käyttöpakko. Kummatkin ovat pakollisia, mutta vain "yleensä". Tuo tarkoittaa, ettei niiden käyttämättä jättämisestä voida käytännössä rangaista.



    Moottoritie on sitten eri asia, mutta ei sielläkään tarvitse jokaiseen väliin vaihtaa oikealle.





    Katselin tuon 1. videon ja sen perusteella suosittelisin sinulle julkisia liikennevälineitä. Tuollainen kaistapujottelu ja etenkin ylinopeus on kielletty ilman mitään "yleensä" lievennöksiä.

      
  • kas kummaa kun putput ei uskalla tulla kommentoimaan videoitaan...

      
  • finman:

    kas kummaa kun putput ei uskalla tulla kommentoimaan videoitaan...


    Kakkosvideolta unohtui editoida pois kohta missä heleästi kiroilee edessään vasemmalla kuppaavaa kuskia. "vittu pois tieltä saatana" tms :tongue:



    Nyt katos koko video.

      
  • finman:

    kas kummaa kun putput ei uskalla tulla kommentoimaan videoitaan...




    Niin uskomatonta porukkaa että on pitänyt ihan vaan katsoa ja ihailla aikaansaannoksia!!



    Ihan hienosti on mennyt porukan kommentointi tähän asti!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit