Vasemmalla kaistalla ajavat.

156 kommenttia
2456
  • drive:

    Kakkosvideolta unohtui editoida pois kohta missä heleästi kiroilee edessään vasemmalla kuppaavaa kuskia. "vittu pois tieltä saatana" tms :tongue:

    Nyt katos koko video.




    Jep, nyt on kiroilut poistettu! Videoa on kyllä yhä olemassa, linkki on vain päivitetty. Eli alkup viestin linkistä toimii.

      
  • CS2800:



    Minun mielestäni tyylikäs tapa ajaa nopeammin on pysyä vasemmalla ja ajaa sitä vauhtia minkä liikennetilanne sallii. Ei siis kaistapujottelua.




    Vielä tyylikkäämpää olisi noudattaa lakeja ja asetuksia.

    Tieliikenneasetuksen 7§ määrää ihan yksiselitteisesti ajamaan moottoritiellä eniten oikealla olevalla vapaalla kaistalla eikä 'pysymään ohituskaistalla'.

    Eli tyylikkäästi vain takaisin oikealle kaistalle kun ohitus on tehty, kuitenkaan ohitettavan nokan eteen tunkematta.





      
  • kutvonen:



    Vielä tyylikkäämpää olisi noudattaa lakeja ja asetuksia.
    Tieliikenneasetuksen 7§ määrää ihan yksiselitteisesti ajamaan moottoritiellä eniten oikealla olevalla vapaalla kaistalla eikä 'pysymään ohituskaistalla'.
    Eli tyylikkäästi vain takaisin oikealle kaistalle kun ohitus on tehty, kuitenkaan ohitettavan nokan eteen tunkematta.




    Vantaalla vaihdetaan vasemmalle ja Lahdessa luikitaan luiskasta. Se on tosimiesten ajotyyli. Ehkä tämänkin tyypin.



    http://youtu.be/At7lIYoBoco



      
  • SO2001:

    kutvonen:


    Vielä tyylikkäämpää olisi noudattaa lakeja ja asetuksia.
    Tieliikenneasetuksen 7§ määrää ihan yksiselitteisesti ajamaan moottoritiellä eniten oikealla olevalla vapaalla kaistalla eikä 'pysymään ohituskaistalla'.
    Eli tyylikkäästi vain takaisin oikealle kaistalle kun ohitus on tehty, kuitenkaan ohitettavan nokan eteen tunkematta.


    Vantaalla vaihdetaan vasemmalle ja Lahdessa luikitaan luiskasta. Se on tosimiesten ajotyyli. Ehkä tämänkin tyypin. http://youtu.be/At7lIYoBoco




    Kiva nähdä video jossa kuvaaja-auton kuljettaja jotakuinkin näyttäisi ajavan ihmisiksi. Noiden kohellusvideoiden vastapainoksi :smile:









      
  • kutvonen:

    CS2800:


    Minun mielestäni tyylikäs tapa ajaa nopeammin on pysyä vasemmalla ja ajaa sitä vauhtia minkä liikennetilanne sallii. Ei siis kaistapujottelua.



    Vielä tyylikkäämpää olisi noudattaa lakeja ja asetuksia.
    Tieliikenneasetuksen 7§ määrää ihan yksiselitteisesti ajamaan moottoritiellä eniten oikealla olevalla vapaalla kaistalla eikä 'pysymään ohituskaistalla'.
    Eli tyylikkäästi vain takaisin oikealle kaistalle kun ohitus on tehty, kuitenkaan ohitettavan nokan eteen tunkematta.




    Olen samaa mieltä kanssasi, mutta tosielämässä ylinopeutta esiintyy. Tuo nokan eteen tunkeminen "ohituksen" jälkeen on isompi ongelma kuin vasemmalla suurinta sallittua ajaminen.



    Miksi sinun mielestäsi on tärkeää siirtyä oikealle kaistalle, miksi se sääntö on kirjattu? Minun näkemykseni mukaan siksi että ”alinopeus” on sallittua (esim. rekat eivät saa ajaa 120 km/h ), ja sen ajaminen oikealla kaistalla on liikenteelle harmitonta. Mutta miksi siis mielestäsi 120 km/h vasemmalla voisi olla kokonaisuuden kannalta haitallista?



    Tai miksi 140 km/h mittarinopeutta ajavan tulisi vaihdella kaistaa useammin kuin ei-moottoriteillä (esim. pääkaupunkiseudun Kehätiet) pitää?

      
  • CS2800:

    Olen samaa mieltä kanssasi, mutta tosielämässä ylinopeutta esiintyy. Tuo nokan eteen tunkeminen "ohituksen" jälkeen on isompi ongelma kuin vasemmalla suurinta sallittua ajaminen.


    Asia on juuri toisin päin. Toisen nokan eteen kääntäminen ohituksen jälkeen aiheuttaa lähinnä mielipahaa kura/kivisuihkun vuoksi. Tarpeeton vasemmalla kuppaaminen sen sijaan aiheuttaa liikennehäiriön, ja liikennehäiriöistä yleensä seuraa onnettomuusriskin kohoaminen.



    Miksi sinun mielestäsi on tärkeää siirtyä oikealle kaistalle, miksi se sääntö on kirjattu? Minun näkemykseni mukaan siksi että ”alinopeus” on sallittua (esim. rekat eivät saa ajaa 120 km/h ), ja sen ajaminen oikealla kaistalla on liikenteelle harmitonta. Mutta miksi siis mielestäsi 120 km/h vasemmalla voisi olla kokonaisuuden kannalta haitallista?




    Kaikille teille on kirjattu sääntö, että yleensä on ajettava oikealla. Moottoritiellä ei ole vasemmalle kääntyviä risteyksiä, joten vasemmalla kuppaamisesta on tehty laitonta rangaistuksen uhalla. Suuremmat nopeuserot korostavat entisestään oikealla ajamisen tarvetta.

      
  • drive:

    Tarpeeton vasemmalla kuppaaminen sen sijaan aiheuttaa liikennehäiriön, ja liikennehäiriöistä yleensä seuraa onnettomuusriskin kohoaminen.




    Pidätkö nopeusrajoituksen noudattamista liikennehäiriönä? Eli nopeusrajoituksen noudattaminen lisää onnettomuusriskiä? Etkö usko että ylinopeus tai pyrkimys ajaa sitä lisää ko. tilanteessa törmäysriskiä?



    Moottoritiellä ei ole vasemmalle kääntyviä risteyksiä, joten vasemmalla kuppaamisesta on tehty laitonta rangaistuksen uhalla




    Tuokaan ei aina pidä paikkaansa, esim. Kehä 3:n sisällä vain harvoin jos ollenkaan. "Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa."



    Myös"Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa..." kumoaa tuon kuppaussäännön. Mitään käärmeenkulkua muistuttavaa siksakkia ei tarvita, eikä siellä jonossa sovi vilkutella valoja ellei aja hälytysajoneuvoa.

      
  • CS2800:



    Pidätkö nopeusrajoituksen noudattamista liikennehäiriönä? Eli nopeusrajoituksen noudattaminen lisää onnettomuusriskiä? Etkö usko että ylinopeus tai pyrkimys ajaa sitä lisää ko. tilanteessa törmäysriskiä?






    Rajoitusnopeuden noudattaminen pilkulleen, erityisesti jos luottaa nopeusmittariin aiheuttaa jonoutumista mikä häiritsee liikennevirran liikkumista tasaisesti. Nopeusrajoituksia pilkulleen noudattavat joutuvat useimmin onnettomuuksiin kuin muut, selvää syytä siihen ei ole tiedossa. Pyrkimys ajaa selvästi muita nopeammin lisää riskiä.





      
  • CS2800:

    Pidätkö nopeusrajoituksen noudattamista liikennehäiriönä? Eli nopeusrajoituksen noudattaminen lisää onnettomuusriskiä?


    No jos nopeusrajoituksen noudattaminen dominoi ajamista ja se menee kaiken muun ajamisessa huomioonotettavan yli, niin kyllähän se on omiaan aiheuttamaan liikennehäiriöitä.



    Mikä edes on rajoituksen mukaan ajamista? Jollekin se on alle rajoituksen. Jollekin suunilleen rajoituksen mukaan. Jollekin suunilleen on vähän laveampi käsitä. Onko se 2km/h vai 20km/h?



    Eli suunilleen rajoituksen mukaan ajellessakin saadan helposti 30km/h nopeuseroja. Nopeamman torppaaminen itsepäisesti taaksesi on yhtä älytöntä, kuin että blokkaisit vähän pysäköintiajan ylittäneen auton parkkipaikalle niin ettei se pääse pois.

      
  • drive:

    Eli suunilleen rajoituksen mukaan ajellessakin saadan helposti 30km/h nopeuseroja.




    Eli haarukka voi mielestäsi olla 105-135 km/h kun ajellaan rajoituksen mukaan? Ei kukaan aja GPS-90 km/h vasemmalla kaistalla kuvitellen ajavansa 120 km/h.



    Jos nyt leikitään että nopeus on oikeasti se 120 km/h (tai talvi 100 ) pitää olla ajatusmaailmaltaan melkoinen minä-minä jos ei se riitä että voisi odottaa kunnes tulee luonnollinen vapaa tila oikealla kaistalla. Eli nopeusrajoitus tulisi vasta kolmosena oikeanpuoleisen kaistan ja riittävien etäisyyksien jälkeen?



    Nopeamman torppaaminen itsepäisesti taaksesi..




    Tai itsepäisesti edessä olevan hätisteleminen alta pois. "Torppaaminen" kuullostaa todella itsekeskeiseltä, eli toisen matkanteko kohdistuisi juuri sinuun ja hän haluaa kommunikoida ajamisellaan juuri sinun kanssasi.



    Kaikki tämä ainutlaatuinen henkilökohtaiselta tuntuva kontakti (vain Sinulle ), vaikka se "torppaaja" ajaisi juuri niin nopeasti ettei Poliisin tarvitse puuttua ajonopeuteen.



    Ymmärrän toki että joskus eteen sattuu joku hitaasti ajava, mutta takapuskurissa torppaansa pitävät ovat yleisempi ja vaarallisempi ilmiö.

      
  • CS2800:

    Eli haarukka voi mielestäsi olla 105-135 km/h kun ajellaan rajoituksen mukaan?


    Kyllä mielestäni ihminen voi tuolle välille sijoittuvilla nopeuksilla yrittää selittää ajavansa rajoituksen mukaan.



    Jos nyt leikitään että nopeus on oikeasti se 120 km/h (tai talvi 100 ) pitää olla ajatusmaailmaltaan melkoinen minä-minä jos ei se riitä että voisi odottaa kunnes tulee luonnollinen vapaa tila oikealla kaistalla. Eli nopeusrajoitus tulisi vasta kolmosena oikeanpuoleisen kaistan ja riittävien etäisyyksien jälkeen?




    Tämä toimii ihan ok, kunhan vasemmalla kaistalla ei junnaa minäminä-henkilö, joka ei mitenkään huomioi muita, vaan päättää oman nopeutensa riittävän kaikille.



      
  • CS2800:

    Olen samaa mieltä kanssasi, mutta tosielämässä ylinopeutta esiintyy. Tuo nokan eteen tunkeminen "ohituksen" jälkeen on isompi ongelma kuin vasemmalla suurinta sallittua ajaminen.

    Miksi sinun mielestäsi on tärkeää siirtyä oikealle kaistalle, miksi se sääntö on kirjattu? Minun näkemykseni mukaan siksi että ”alinopeus” on sallittua (esim. rekat eivät saa ajaa 120 km/h ), ja sen ajaminen oikealla kaistalla on liikenteelle harmitonta. Mutta miksi siis mielestäsi 120 km/h vasemmalla voisi olla kokonaisuuden kannalta haitallista?

    Tai miksi 140 km/h mittarinopeutta ajavan tulisi vaihdella kaistaa useammin kuin ei-moottoriteillä (esim. pääkaupunkiseudun Kehätiet) pitää?




    Mainitsemasi seikan lisäksi asetuksen taustalla taitaa olla viaton pyrkimys kokonaisliikenteen (ei siis nopeammin liikkuvan yksilön) sujuvuuden varmistamiseen. Mikäli sääntöä noudatetaan, helpottuvat myös ei-ylinopeuskuljettajien mahdollisuudet ohittaa hitaampiaan. Tämä sen kautta, että nopeammin ajavat eivät varaa ohituskaistaa tarpeettomasti itselleen ennen kuin ohittamisen aloittaminen oikeasti vaatisi sen kaistanvaihdon.



    Asetusta pykättäessä en usko, että oltaisiin oltu lainkaan kiinnostuneita ylinopeutta ajavalle syntyvästä suuremmasta kaistanvaihtotarpeesta verrattuna yksisuuntaisiin monikaistaisiin ajoratoihin.







      
  • Tuossa asiallista vasemmankaistan ajoa. Kannattaa sammuttaa äänet.

      
  • drive:

    Tuossa asiallista vasemmankaistan ajoa. Kannattaa sammuttaa äänet.


    Noi on todellä ärsyttäviä jotka alkavat hidastelemaan tai jopa jarruttamaan, kun joskus tulevaisuudessa aikovat kaistaa vaihtaa. Tosin se on kai heidän liikennesääntöjensä mukainen suuntamerkki.

      
  • CS2800:


    Olen samaa mieltä kanssasi, mutta tosielämässä ylinopeutta esiintyy. Tuo nokan eteen tunkeminen "ohituksen" jälkeen on isompi ongelma kuin vasemmalla suurinta sallittua ajaminen.




    Minusta vielä isompi ongelma syntyy usein siinä tilanteessa, jossa itse ajaa rajoituksen mukaan ja vaihtaa oikealle aina ohituksen jälkeen ja vasemmalle vasta silloin kun on tarvetta. No mitäpä siinä vasemmalle vaihdossa sitten tapahtuu yhdessä tällaisten videollakin kuvaajana esiintyneiden teiden ritarien kanssa? Ne vaihtavat takaa jo kaukaa vasemmalle kaistalle ja blokkaavat edellä sallittua nopeutta ajavan täysin laillisen ohituksen. Samalla tuo laillisesti ajanut joutuu jarruttamaan, aiheuttaa haitariliikkeen jonoon ja syntyy siis vaaratilanne.



    PutPut ihmetteli tuossa aiemmin autoilijoiden omituisia kaistantaihtoja. Ei tullut mieleen, että ne sujuisivat aika paljon paremmin jos voisi enemmän luottaa siihen että saa kaistalle tilaa eikä sieltä tulla merkittävää ylinopeutta nimenomaan tarkoituksella etuilemaan ja estämään toisten etenemistä.

      
  • AkiK:

    Samalla tuo laillisesti ajanut joutuu jarruttamaan, aiheuttaa haitariliikkeen jonoon ja syntyy siis vaaratilanne.


    Voitko ihan ystävällisestä kehoituksesta tarkentaa (tai vääntää rautalangasta) miten tuossa voi syntyä vaaratilanne laillisessa ajamistyylissäsi?



    Vai pitääkö jonkun muun se kertoa?

      
  • AkiK:

    Minusta vielä isompi ongelma syntyy usein siinä tilanteessa, jossa itse ajaa rajoituksen mukaan ja vaihtaa oikealle aina ohituksen jälkeen ja vasemmalle vasta silloin kun on tarvetta. No mitäpä siinä vasemmalle vaihdossa sitten tapahtuu yhdessä tällaisten videollakin kuvaajana esiintyneiden teiden ritarien kanssa? Ne vaihtavat takaa jo kaukaa vasemmalle kaistalle ja blokkaavat edellä sallittua nopeutta ajavan täysin laillisen ohituksen. Samalla tuo laillisesti ajanut joutuu jarruttamaan, aiheuttaa haitariliikkeen jonoon ja syntyy siis vaaratilanne.


    Aivan saman ongelman voi kohdata myös ali- ja ylinopeudella ajaessa. Se että ajat tasan rajoituksen mukaan, ei sinällään anna sinulle mitään erivapauksia aiheuttaa vaaraa kaistanvaihtotilanteissa, tai omia kaistaa itsellesi muista piittaamatta.



    Yleensä näistä selviää sillä että aktivoittaa omaa ajotyyliään. Elin tilanteen havaitessaan tekee arvion sopivasta toimintamallista ja vähän kiihdyttää tai hidastaan. Ongelmallinen ajotyyli on sellainen, että ajaa kokoajan itse päättämäänsä kattonopeutta, jolloin pelivaraa ei ole, ja toiminta muuttuu helposti minäminä-autoiluksi.

      
  • mikahe:

    Voitko ihan ystävällisestä kehoituksesta tarkentaa (tai vääntää rautalangasta) miten tuossa voi syntyä vaaratilanne laillisessa ajamistyylissäsi?




    Ihan yksinkertaisesti: liian aikaisin (siis turhaan) vasemmalle kaistalle vaihtanut etuilija aiheuttaa oikeaa kaistaa etenevässä jonossa haitariliikkeen blokatessaan muiden kaistanvaihdon. Eli vaaratilanteen. Laillisesti ajaneelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin jarruttaa, tai vaihtoehtoisesti rikkoa lakia ja kiihdyttää ylinopeuteen jotta ehtii vasemmalle kaistalle ja etuilijan alta pois.

      
  • drive:



    Aivan saman ongelman voi kohdata myös ali- ja ylinopeudella ajaessa. Se että ajat tasan rajoituksen mukaan, ei sinällään anna sinulle mitään erivapauksia aiheuttaa vaaraa kaistanvaihtotilanteissa, tai omia kaistaa itsellesi muista piittaamatta.




    No joo, ei kyse ole nopeudesta vaan aivan normaalista joustavuudesta tai itse asiassa sen puutteesta näiden ohittelijoiden osalta. Ne vaativat muita noudattamaan kaistasääntöä, vaikka itse sitä rikkovatkin.



    Nythän puhuttiin siitä, että nämä ns sujuvat autoilijat omivat ja blokkaavat sen vasemman kaistan ja estävät oikealla nopeudella ajavia vaihtamasta laillisesti kaistaa. Turhaanhan siellä vasemmalla ei saa ajaa moottoritiellä, vai mitä? Se tarkoittaa myös, ettei sinne vasemmalle saa vaihtaa puoli kilometriä etukäteen, vaikka tulisikin kovempaa.



    Käytännössä vilkkaammassa liikenteessä nämä etuilijat ovat myös itse syypäitä siihen, että vasemmalle kaistalle pyritään vaihtamaan aikaisin ja sinne päästyään ns hitaampi ja varovaisempi ei mielellään vaihda oikealle kaistalle, koska vasemmalle ei enää pääse ylinopeutta ajavien nuohoajien takia takaisin.



    Aivan samoin kuin jonoon ohittelijat ovat aika merkittävä jonojen aiheuttaja, mitä ne kylläkään eivät ikinä usko.



    Elin tilanteen havaitessaan tekee arvion sopivasta toimintamallista ja vähän kiihdyttää tai hidastaan.




    Joustavuus on aina suotavaa. Ylinopeutta ei kenenkään kuitenkaan ole pakko ajaa. Ei nopeusrajoitusnopeutta ajavan tarvitse kiihdyttää ohitukseen moottoritiellä, ainoan poikkeuksen tekee minusta se, että ohituksen aikana takaa tulee hälytysajoneuvo tai vastaava. Jokainen pääsee rekoista ym ohi vuorollaan, usko pois.

      
  • AkiK:

    mikahe:
    Voitko ihan ystävällisestä kehoituksesta tarkentaa (tai vääntää rautalangasta) miten tuossa voi syntyä vaaratilanne laillisessa ajamistyylissäsi?

    Ihan yksinkertaisesti: liian aikaisin (siis turhaan) vasemmalle kaistalle vaihtanut etuilija aiheuttaa oikeaa kaistaa etenevässä jonossa haitariliikkeen blokatessaan muiden kaistanvaihdon. Eli vaaratilanteen. Laillisesti ajaneelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin jarruttaa, tai vaihtoehtoisesti rikkoa lakia ja kiihdyttää ylinopeuteen jotta ehtii vasemmalle kaistalle ja etuilijan alta pois.


    Kerronpa omasta ajotyylistäni taas sen seikan, että käytän jarruja vain tarvittaessa auton paikallaan pitämiseen, ja pysäyttämiseen niin, että liike lakkaa kokonaan - en jonon haitariliikkeen aikaansaamiseen.



    Sinulla se on tietysti toinen tapa kun puskurissa roikut, ettei väliin pääse kukaan kuranheittäjä. Ja vasemmalle vaihdat katsomatta peileihin joutuaksesi saman tien takaisin sinne oikealle kaistalle lisää haitaria (ja pelti&#228:wink: rypistämään.



    EDIT: Noh, +-90-asteen "mutkissa" kadunkulmissa tulee kyllä vähän hyöhenjarrutettua, koska se nopeuttaa matkaa kokonaisuutena.

      
  • AkiK:

    Nythän puhuttiin siitä, että nämä ns sujuvat autoilijat omivat ja blokkaavat sen vasemman kaistan ja estävät oikealla nopeudella ajavia vaihtamasta laillisesti kaistaa. Turhaanhan siellä vasemmalla ei saa ajaa moottoritiellä, vai mitä? Se tarkoittaa myös, ettei sinne vasemmalle saa vaihtaa puoli kilometriä etukäteen, vaikka tulisikin kovempaa.


    Jos joku tulee puolen kilometrin takana vasemmalla, siihen mahtuu väliin mahtuu vielä monta ohittajaa. Sinänsä turhasta vasemman kaistan ajamisesta ei ole mitään haittaa jos takaa ei tule ketään lujempaa, sillä joka tapauksessahan ohitukseen lähtö tällaisen eteen on kiellettyä, jos tämä nopeampi tulee takaasi oikealla ja on jo lähtenyt ohitukseen. Jos joku tulee takana puolen kilometrin päässä vasemmalla, se ei selkeästikään ole vielä ohittamassa sinua ja voit lähte ohitukseen. Mutta sitä ei pidä tehdä että itsekin siirryt vasemmalle, ennenkuin olet ketään ohittamassa.



    Käytännössä vilkkaammassa liikenteessä nämä etuilijat ovat myös itse syypäitä siihen, että vasemmalle kaistalle pyritään vaihtamaan aikaisin ja sinne päästyään ns hitaampi ja varovaisempi ei mielellään vaihda oikealle kaistalle, koska vasemmalle ei enää pääse ylinopeutta ajavien nuohoajien takia takaisin.


    Elikkä jos tämä hitaampi olisi liikenteen nopein, hänellä ei olisi sitä ongelmaa että liikenteessä on nopeampiakin: Sillä hän perustelee menonsa vasemmalle ennen aikojaan jonoutumista ja haitariliikettä aiheuttamaan? Itse ei voi joustaa yhtään missään tilanteessa että joku muu pääsisi ohittamaan ensin, koska oma nopeusvalinta on mielestään 'oikeellisin'? Ei vaikuta mielestäni yhtään fiksummalta kuin ylinopeuspujottelijakaaharin toiminta.



    Eivät ehkä ymmärrä sitä, mutta tuollainen ajotyyli on monen silmissä aikamoinen provokaatio.

      
  • drive:


    Jos joku tulee puolen kilometrin takana vasemmalla, siihen mahtuu väliin mahtuu vielä monta ohittajaa. Sinänsä turhasta vasemman kaistan ajamisesta ei ole mitään haittaa jos takaa ei tule ketään lujempaa, sillä joka tapauksessahan ohitukseen lähtö tällaisen eteen on kiellettyä, jos tämä nopeampi tulee takaasi oikealla ja on jo lähtenyt ohitukseen. Jos joku tulee takana puolen kilometrin päässä vasemmalla, se ei selkeästikään ole vielä ohittamassa sinua ja voit lähte ohitukseen. Mutta sitä ei pidä tehdä että itsekin siirryt vasemmalle, ennenkuin olet ketään ohittamassa.

    Käytännössä vilkkaammassa liikenteessä nämä etuilijat ovat myös itse syypäitä siihen, että vasemmalle kaistalle pyritään vaihtamaan aikaisin ja sinne päästyään ns hitaampi ja varovaisempi ei mielellään vaihda oikealle kaistalle, koska vasemmalle ei enää pääse ylinopeutta ajavien nuohoajien takia takaisin.

    Elikkä jos tämä hitaampi olisi liikenteen nopein, hänellä ei olisi sitä ongelmaa että liikenteessä on nopeampiakin: Sillä hän perustelee menonsa vasemmalle ennen aikojaan jonoutumista ja haitariliikettä aiheuttamaan? Itse ei voi joustaa yhtään missään tilanteessa että joku muu pääsisi ohittamaan ensin, koska oma nopeusvalinta on mielestään 'oikeellisin'? Ei vaikuta mielestäni yhtään fiksummalta kuin ylinopeuspujottelijakaaharin toiminta.

    Eivät ehkä ymmärrä sitä, mutta tuollainen ajotyyli on monen silmissä aikamoinen provokaatio.




    Juuri näin. AkiK:n horina osoittaa sen ettei hän ymmärrä lainkaan mitä tekee ja mitä muut ovat tekemässä. Logiikka on aivan pielessä, ihan yksinkertainen scenaarioajattelu tekisi asiasta päivänselvän mutta turha sellaista on vaatia pinttyneiden tapojen ja 'asenteen' mukaan toimiville Suomalaisille. Siksi ajamisen säännöt on hyvä sisäistää: jottei jokainen joudu rajallisilla kyvyillään yrittää järkeillä kaikkia näitä tilanteita.



    Puhuu tyypilliseen Suomalaiseen tapaan 'itsekkäistä', ja syy on se että joutuisi muutoin itse ottamaan muita huomioon edes vähän, toimimaan kuten kuuluisi heitä kohtaan, ja ehkä jopa SÄÄTÄMÄÄN NOPEUTTAAN JOPA VIIDEKSITOISTA SEKUNNIKSI jottei aiheuttaisi muille liikenne-estettä turhaan! Tai sen ettei seiso sillä vasemmalla kaistalla turhaan silloin kun ei edes ole ohittamassa ketään.



    Hieno tuo logiikka itsekkyydestä sikälikin, että vaikea kuvitella miten 'nopeampaa ajava' ei NIMENOMAAN ajaisi KOKO AJAN joustavasti muita huomioiden johtuen siitä että kun joku törppö junna edessä tai kiilaa eteen niin aina takanatuleva joutuu näiden 'armoille' eikä voi yhtään mitään siellä takana tehdä tai 'haitata', 'blokata' tms... Muutenkin nopeammin ajava ei todellakaan aiheuta henkisesti tasapainoisille ihmisille MITÄÄN haittaa, liikenteessä kun on aina eri nopeuksi kulkevia ja on todellla huonosti asiat jos tämä tuottaa vaikeuksia ajamiseen.



    HUHHUH, siis JUURI kun on katsonut materiaalia jossa 'nopeammin ajava' joutuu IHAN KOKO AJAN hidastamaan muiden vuoksi (TURHAAN, junnaavat siinä 'ohitettavan takana eivätkä ole edes oikeasti aloittaneetkaan 2kn/h erolla tapahtuvaa ohitusta) ja pysymään siinä takana silloinkin kun edessäoleva voisi MONTA KERTAA siirtyä oikealle kaistalle ilman että vaikuttaa hänen etenemisnopeuteen millään tavalla (kuten tuo 'nopeammin ajava' osoitti itse siirtymällä monta kertaa oikealle kaistalla välillä ilman ongelmia -jota joku luonnehti vaaralliseksi???) hän väittää että MUUT ovatkin ne jotka joutuvat HÄNEN armoille??????????????????????



    Muuten: nopeusrajoitukset ja liikennekulttuurin tuomat nopeuserot vaihtelevat paljon, mutta kaistasäännöt ja liikenteen logiikka toimivat samoin kaikkialla. Ja niiden laiminlyönti aiheuttaa samat ongelmat kaikkialla, olihan Saksojen yhdistymisenkin jälkeen liikenne täysin sekaisin ja tuskaa kun DDR:läiset eli Suomalaisten sukulaissielut tulivat sähläämään, sekoittamaan ja vaarantamaan lännen liikennettä.

      
  • Mikahe: Kerronpa omasta ajotyylistäni taas sen seikan, että käytän jarruja vain tarvittaessa auton paikallaan pitämiseen, ja pysäyttämiseen niin, että liike lakkaa kokonaan - en jonon haitariliikkeen aikaansaamiseen.




    Jos joudut moottoritiellä ylinpeutta ajavien poukkelehtijoiden takia hidastamaan vauhtia, käytit sitten jarruja tai et, se aikaansaa varmuudella jonossa haitariliikkeen. Riippuu ainoastaan jonon pituudesta, miten pieni nopeudenmuutos siihen riittää.



    Mutta ilmeisesti olet juuri näitä ”sujuvia” jotka eivät itse tunnista lainkaan olevansa se liikenteen pääongelma ja jonojen aiheuttaja? Vai mitä muuta siitä voi päätellä, että et pysty tunnistamaan tasaisen nopeuden ja lainmukaisten kaistanvaihtojen ja lainmukaisen vasemman kaistan käytön etua liikenteen sujuvuuden kannalta?





    Sinulla se on tietysti toinen tapa kun puskurissa roikut, ettei väliin pääse kukaan kuranheittäjä.




    Sinulla on vilkas mielikuvitus ajotapani suhteen.



    Toki sinua varmaan jonon väliin ohittelijana häiritsee, jos jonossa jotkut rikkovat lakia turvavälin suhteen. Vain sinullahan on siihen omasta mielestäsi oikeus.




    Ja vasemmalle vaihdat katsomatta peileihin




    Ilmeisesti lukutaitosi on huono. Juuri äsken kuvasin tilanteen, joka syntyy siitä että en viitsi vaihtaa edes ylinopeutta ajavan etuilijan eteen vasemmalle kaistalle vaikka minulla itse asiassa olisi siihen täysi oikeus nopeudella 120 kunhan katson että pelivaraa on riittävästi.



    Jos vaihtaisin kaistaa katselematta peiliin, niin eihän minulla mitään ongelmaa olisi valitettavana. Vasemmallehan voi vaihtaa hyvin pieneenkin rakoon, jos on autossa tehoa ja on valmis rikkomaan rajoitusta reilummin putputin tapaan.



    Sinun ajotavallasi vaihtaisin vasemmalle välittämättä säännöistä ja muista liikennöitsijöistä, koska minä en käyttäisi jarruja missään tilanteessa vaan mieluummin kiihdyttäisin törkeään ylinopeuteen kuten sinä teet.

      
  • drive: Jos joku tulee puolen kilometrin takana vasemmalla, siihen mahtuu väliin mahtuu vielä monta ohittajaa.




    Juuri tästä syystä vasen kaista ei vedä ja sen yritin sinulle selittää, mutta ilmeisesti turhaan.



    Lain mukaisella nopeudella ajavien on roikuttava vasemmalla kaistalla jo hyvissä ajoin ennen ohitusta, koska ylinopeussuharit eivät niitä sinne päästä käyttäessään vasenta kaistaa lain vastaisesti koko ajan. Mutta tietysti ei voi odottaa lakia jatkuvasti rikkovilta ja vain itsestään välittäviltä sitä, että ne ymmärtäisivät jotain kaistasäännöstä ja liikenteen sujuvuudesta.



    Sinänsä turhasta vasemman kaistan ajamisesta ei ole mitään haittaa jos takaa ei tule ketään lujempaa,




    Se vain sattuu olemaan lain vastaista, ajoi sitten lujaa tai hitaammin. Tässä kannattaa huomioida se, että minun kuvaamani ajotapa ei riko yhtään sääntöä. Siinä kaistaa vaihdetaan vasemmalle vasta sitten kun se oikean kaistan tilanteen takia turvavälit huomioiden on tarpeen ja oikealle vaihdetaan takaisin heti kun se on mahdollista samoin turvaväli huomioiden.



    Ainoa ongelma tulee siinä, että sinun ajotapaasi noudattavat estävät muilta lain mukaisen kaistankäytön ajaessaan ylinopeutta ja blokatessaan kaistan niiltä, jotka ovat ajaneet oikeaa kaistaa lain mukaisesti siihen saakka kun se on mahdollista.





    Sillä hän perustelee menonsa vasemmalle ennen aikojaan jonoutumista ja haitariliikettä aiheuttamaan?




    Eihän rajoituksen mukaan eli 120 km/h kummalla hyvänsä kaistalla tai oikealla kaistalla 80 km/h ajava voi mitenkään aiheuttaa jonoutumista, kyllä sen tekee ihan joku muu. Veikkaisin että 130 ja 140 km/h ajavilla vasemmalle ja oikealle poukkoilevilla liikenteen rytmiä rikkovilla on tässä aika merkittävä osuus.



    Itse ei voi joustaa yhtään missään tilanteessa että joku muu pääsisi ohittamaan ensin, koska oma nopeusvalinta on mielestään 'oikeellisin'?




    Joustaa voi aina, mutta ei ketään voi pakottaa ajamaan ylinopeutta. 120 km/h ajavalla on täysi oikeus ohittaa moottoritiellä hitaammin meneviä juurikin sillä nopeudella 120. Yhtään kovempaa ei tarvitse ajaa, jollei takaa tule sitten hälytysajoneuvo juuri ohituksen aikana. En minäkään ymmärrä niitä, jotka ohittavat nopeudella 100 ilman mitään syytä, mutta osalla on siihenkin syy. Esimerkiksi asuntoautoilla, busseilla ym saa ajaa vain satasta, eikä niidenkään ole lain mukaan pakko ajaa rekkojen takana nopeudella 80.





    Eivät ehkä ymmärrä sitä, mutta tuollainen ajotyyli on monen silmissä aikamoinen provokaatio.




    Sekö nyt on provokaatio, että ajaa nopeudella 120 eikä vaihda turhaan vasemmalle kaistalle ja vaihtaa sinne oikealle takaisin heti kun siihen pystyy? Aika erikoiseksi ovat provokaatiot menneet, mutta ilmeisesti lain noudattaminen myös kaistanvaihtosäännön osalta on provosoivaa niille, jotka haluavat koko kaistan itselleen ja ajavat jatkuvasti siellä vasemmalla kaistalla estäen muilta sen käytön.

      
  • Putput:



    Muuten: nopeusrajoitukset ja liikennekulttuurin tuomat nopeuserot vaihtelevat paljon, mutta kaistasäännöt ja liikenteen logiikka toimivat samoin kaikkialla. Ja niiden laiminlyönti aiheuttaa samat ongelmat kaikkialla,




    Olet ihan oikeassa. Liikenteen ongelmana kaikkialla ovat jotakuinkin samantyyppiset ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen ajatella vain itseään ja vähät välittää säännöistä, liikenteen logiikasta tai liikenteen sujuvuudesta. Nopeusrajoituksista se ei tosiaan riipu lainkaan.







      
  • AkiK:

    drive: Jos joku tulee puolen kilometrin takana vasemmalla, siihen mahtuu väliin mahtuu vielä monta ohittajaa.


    Juuri tästä syystä vasen kaista ei vedä ja sen yritin sinulle selittää, mutta ilmeisesti turhaan.


    Turha selittää mitään, ellei itse ymmärrä lukemaansa.



    Millä tavalla muuta liikennettä lujempaa ajavan vasemmallakaistalla ajo häiritsee, verrattuna siihen että hän ajaisi oikealla silloin kuin mahdollista? Ei mitenkään.



    Mutta moni joka ei aja muuta liikennettä nopeammin, siirtyy ennen aikojaan vasemmalle, vaikka oikealla olisi vielä tilaa ajaa hänen nopeudellaan, ja vasemmalla tai oikealla takaa ollaan tulossa lujempaa ohi.



    Se ei ole millään tapaa laillinen peruste siirtyä vasemmalle ennen aikojaan, että ehtisi sinne ennen kuin takaa tulevat nopeammat estävät, tai ainakin vaikeuttavat heikoilla taidoilla ja asenteella liikkeellä olevan vasemmalle pääsyn. Se että laillisesti toimimalla näyttää ajautuvan mottiin, ei ole peruste alkaa toimimaan laittomasti. Tai jos mielestään on ok toimia laittomasti, miksei mieluummin painaisi vaikka vähän kaasua, jolloin ehtisi ohittaa ennen näitä takaa tulevia nopeampia, kuitenkaan häiritsemättä heidän ajoaan kohtuuttomasti?




    Lain mukaisella nopeudella ajavien on roikuttava vasemmalla kaistalla jo hyvissä ajoin ennen ohitusta, koska ylinopeussuharit eivät niitä sinne päästä käyttäessään vasenta kaistaa lain vastaisesti koko ajan. Mutta tietysti ei voi odottaa lakia jatkuvasti rikkovilta ja vain itsestään välittäviltä sitä, että ne ymmärtäisivät jotain kaistasäännöstä ja liikenteen sujuvuudesta.




    Kuten jo mainitsin, vasemmalla kaistalla roikkuminen ei ole lainmukaista ajoa. Ei ylinopeutta ajavalta, mutta vielä vähemmän sellaiselta, joka on nopeampien ohitettavana.



    Ajattelepa jos joku niistä nopeammin ajavista onkin siviilipoliisi. Heillä on jopa lainsuoma oikeus ajaa ylinopeutta ilman hälyvaloja.



    Ei ole sinun tehtäväsi alkaa tulkitsemaan, kenellä on periaatteessa oikeus ohittaa sinut ja kenellä ei, vaan toimia itse kunnolla kaista-ajoetiketin mukaisesti.













    Sekö nyt on provokaatio, että ajaa nopeudella 120 eikä vaihda turhaan vasemmalle kaistalle ja vaihtaa sinne oikealle takaisin heti kun siihen pystyy? Aika erikoiseksi ovat provokaatiot menneet, mutta ilmeisesti lain noudattaminen myös kaistanvaihtosäännön osalta on provosoivaa niille, jotka haluavat koko kaistan itselleen ja ajavat jatkuvasti siellä vasemmalla kaistalla estäen muilta sen käytön.




    Se on turhaa vasemmalle kaistalle vaihtoa, ettei vasemmalla ajamisestaan huolimatta ohita ketään eikä edes kiihdytä, vaikka takaa tulee nopeampia. Miten ihmeessä kukaan järkevä ihminen yrittäisi puolustella tuollaista käytöstä? Ei se ole selitettävissä muuten kuin itsekeskeisyydellä ja apinavaistoilla.

      
  • Heh, toinen joutuu hidastamaan vaikka kuinka, usein 120km/h alueella reiluun sataseen, todella usein allekin (kuten videosta näkyy). Köröttelijän pitäisi vain ajaa oikein, muita huomioiden eikä joutuisi muuttamaan nopeuttaan OLLENKAAN. Tai jos joutuisi niin se olisi ehkä max. 10km/ n. 15 sekunnin ajaksi. HURJAA!



    Jos havainnoisi tippaakaan sitä mitä kuuluu eli mitä ympärillään tapahtuu niin olisi HELPPOA nähdä missä kukakin menee ja ajoittaa tekemisensä siten ettei liikenteen rytmi häiriinny ja törkeästi tuki muilta tietä täysin turhaan.



    Sitä pitää sitten körötellä perässä TURHAAN minuuttikaupalla kun jumittaja ajaa vakkari päällä TASAN 'omaa kotona asetettua nopeuttaan jota jatketaan perille asti' ja ohittaa 2km/h nopeuserolla.



    Turhaan siksi että kuten videostakin kerta toisensa jälkeen näkee niin jumittaja olisi hyvin voinut vain pysyä siellä oikealla oikeaan ohitukseensa asti ja toinen olisi päässyt menemään sujuvasti. Ja ohitusvauhtia ei voi jumittaja nopeuttaa ihan vain siksi että NAUTTII SUUNNATTOMASTI siitä että hänellä on KONTROLLIA ja voi RANKAISTA hänen mielestään 'syntistä' joka ajaa häntä nopeammin!



    Sitten jumittajat valittavat että joutuisivat laskemaan nopeuttaan ja nopeampi sotkee liikennettä blaablaablaa vaikka pitäisi vain katsoa edes joskus peiliin, edes vähän ennen ohitustaan jotta tietäisi mikä tilanne on ja ajoittaisi ohituksensa fiksusti. Niinhän se toinen joutuu koko ajan muiden suhteen tekemään joka tapauksessa ja PALJON enemmän kuin jumittaja!



    Katso vaikka videotakin, nopeammin ajava hidastaa etukäteen vauhtiaan tilanteen mukaan eikä aja itsepäisesti 'omaa nopeuttaan' muista piittaamatta! En ymmärrä miten muu voisi onnistuakaan muutoin kuin survomalla toisten takakonteista läpi!



    Nopeuden kiihdyttäminen jottei blokkaa takanatulijoita on tietenkin TÄYSIN mahdoton ajatus, sehän on selvä! Eihän maailman täydellisintä valittua nopeutta voi muuttaa! Suomessa muutenkin nopeusrajoituksia luetaan kuin luterilainen piispan käskyjä (kas kummaa mikä yhteensattuma...) niin on suorastaan pöyristyttävää ehdottaakin että joku nostaisi nopeuttaan hetkellisesti ja muuttuisi SYNTISEKSI kaahaajaksi! Autokoulussa sitä kyllä kutsuttiin ihan 'nopeuden säätämiseksi', ihmeen neutraalin kuuloisella ja vähemmän demonisella termillä... Painotettiin liikenteen toimivuutta ja sujuvuutta ja sanottiin että pitää koko ajan sovittaa nopeutensa liikennetilanteen mukaan.



    Ja mitä tulee aikaisin vasemmalle kaistalle siirtymisestä niin sinulla ei näköjään ole mitään käsitystä miltä toisella puolella asia näyttää! Sinulla ei ole HAJUAKAAN siitä että ellei 'aikaisin' siirry vasemmalle niin jumittajat vetäisevät jo HUIPPUVAARALLISESTI suoraan nokan eteen sillä eivät osaa havainnoida takaatulevia ja vain vasemmalla kaistalla oleva rekisteröityy edes jollain tavalla heidän aivoissaan! Ja kuten drive sanoi, eihän siinä tilanteessa blokkaa yhtään ketään sillä ketään ei estä ajamalla vasemmalla kaistalla jos kukaan ei ole tulossa ohi.



    Tyhjällä tiellä pitää valita vähän ennakkoon vasen kaista ja jännittää mitä edessä oleva meinaa tehdä: kääntääkö vähän ennen nokkaa suoraan eteen vai meinaako ajaa ihan suoraan päin - meinaako ajaa kiusallaan hitaasti ja jättää menemättä oikealle kaistalle vai meinaako ajaa kiusallaan hitaasti ja jättää menemättä oikealle kaistalle... Tuo on nimittäin IHAN vakio, vaikka on tyhjä tie niin ajetaan vasemmalla kunnes oikealla kaistalla ei näy enää ketään horisontissakaan, tällöin vain vähän hermostuneemmin ja peileihin pälyillen niin että auto heiluu kaistalla (näkyy tuossa videossakin). Jos taas tie ei ole ihan tyhjä niin on yleinen ilmiö että jumittaja on HELPOTTUNUT siitä että hänellä on jossain (kaukana) edessä tekosyy eli kuski vasemmalla kaistalla joka hänen mielestään oikeuttaa täysin unohtamaan mitä takana tapahtuu ja hän alkaa miettiä sitä vasta kun edessä (kaukana) olevan on siirtynyt oikealle.



    Sen jälkeen hän EI SUINKAAN siirry oikealle kaistalle vaan TOTTAKAI lähtee ohittamaan vielä sitä edessä (kaukana) olijaa, nyt vain takaisin huomiota vähän takanatulijaan kiinnittäen jolloin auto alkaa taas vaeltamaan kaistalla. Tämä vaikka ilman takanatulijaa hän ei ohittaisi tätä, koska täysin selvästi hän ei ollut ajanut tätä kovempaa, ja nyt tulee tämä 'pinnistysohitusilmiö' eli ohitus kestää VIELÄ kauemmin kun jumittaja on 'pulassa' kun pitää nyt ohittaa tämä yksi vielä KOSKA MINULLA ON OIKEUS JA ON MINUN VUORO (vaikkei oikeasti haluaisi), mutta hän ei selvästikään haluaisia ajaa näin kovaa, mutta edessäolijakin on 'herännyt' ja usein nostanut nopeuttaankin hieman.



    Siinä sitä sitten ollaan kun kaksi jumittajaa ajaa rinta rinnan, vasemmalla kaistalla ajava jumittaja ihan paniikissa (että tulee kolari, tai sakot kun ajetaan 'näin kovaa' ja sisimmissään tietää että pidättelee takanatulijaa) ja oikealla kaistalla olija idioottina usein nostanut pari km/h nopeuttaan jolloin jumittajan 'hurja ohitusvauhti' on kadonnut kokonaan. Ei voinut KÄVÄISTÄ siellä oikealla kaistalla ja päästää nopeampaa ohi. Ei voinut siinä vasemmalle hetkellisesti kahden auton toimesta syntyneessä 'jonossa' siityä oikealle ja päästää nopeampaa ENNENKUIN itse jatkaa ohitustaan tuossa jonossa. Ei voinut, sillä AkiK:n sanoin: "en viitsi vaihtaa edes ylinopeutta ajavan etuilijan eteen vasemmalle kaistalle vaikka minulla itse asiassa olisi siihen täysi oikeus", eli kyse on öykkäröinnistä liikenteessä koska hänen mielestään on siihen 'oikeus' koska ajaa 'oikein', sitä 'järkevää nopeutta'™, 'järkevällä autolla' jne. ja kaikki poikkeava on Stasimaisesti rankaistava!!



    Samaan aikaan se 'nopeampi' on kohteliaasti hidastanut etukäteen kun on nähnyt että jumitusta tulossa, odotellut kohteliaasti HUOMATTAVASTI matkanopeuttaan alemmalla vauhdilla TÄYSIN TURHAAN, odotellut ties mitä idioottimaisia temppuja ja viiveitä joita jumittaja on tahallaan keksinyt 'opettaakseen kaahaajaa' tai 'käyttääkseen oikeuttaan', ja sitten esteen eli jumittaja-idiootin poistuessa on kiihdyttänyt takaisin siihen nopeuteen jonka on katsonut sopivaksi. Jotenkin vaikea tunnistaa AkiK:n kuvailemia mörköjä ja 'kapitalistisikoja' 'ökyautoillaan kaahaamassa', heillä kun ei ole mitään välineitä joilla terrorisoida hitaampia sillä edessäolijalla on kaikki valta (käyttäytyä kuin täysi idiootti ja k****ä&#228:wink:.



    Jo joutuu 'sumppuun odottelemaan' että pääsee itse ohittamaan niin TERVETULOA maailmaan jossa on muitakin! Sitähän ne nopeammat joutuvat KOKO AJAN tekemään jumittajien takia ja PALJON ENEMMÄN. Se johtuu ihan vain liikenteestä ja jumittajien määrästä! Silloin joutuu välillä vähän katsomaan että mihin väliin voisi ajaa. Missä h****tin metsässä on pitänyt elää koko elämänsä että tulee uutisena se että myös muitakin on syytä huomioida ajaessaan, vaikka itsensä mielestä ajaakin 'oikein', sitä 'järkevää nopeutta'™, 'järkevällä autolla' jne. ja on muutenkin ihan h****in TÄYDELLINEN ihminen ja siten saa käyttäytyä kuin k****ää ja aiheuttaa tahallaan haittaa muille: vain opettaakseen ehdottomasti ainoille oikeille omille tavoilleen?



    Ilmeisesti AINOA tapa jolla jumittaja-AkiK:t ovat tyytyväisiä on se etteivät joudu tekemään MITÄÄN poikkeavaa siitä mitä ovat vuosia sitten päättäneet 'järkeväksi toimintamalliksi' ja 'ainoaksi oikeaksi tavaksi toimia' sillä HEIDÄN valintansa on täydellisiä eli KUKAAN EI SAA KOSKAAN VAIKUTTAA HEIDÄN ELÄMÄÄNSÄ. Muut eivät näköjään saa millään tavalla 'häiritä' jumittajan elämää esimerkiksi kohtaamalla hänet liikenteessä muutoin kuin anteeksipyydellen pysymällä kaikin keinoin poissa vaikuttamasta jumittajan elämään.



    Sieltä se tuli: minulla itse asiassa olisi siihen täysi oikeus. P***leen juntit ja 'saavutetut edut', luterilainen muille sääntöjenasettamismielihäiriö, sairaalloinen itsepäisyys ja mielipuolinen kateus!

      
  • drive: Millä tavalla muuta liikennettä lujempaa ajavan vasemmallakaistalla ajo häiritsee, verrattuna siihen että hän ajaisi oikealla silloin kuin mahdollista? Ei mitenkään.




    No miksiköhän laki yksiselitteisesti kehottaa käyttämään oikeaa kaistaa aina kun se on mahdollista? Ei kovempaa ajaminen mitenkään oikeuta varaamaan vasenta kaistaa itselleen yhtään pidemmäksi aikaa kuin se on ohituksessa tarpeen.



    Mutta moni joka ei aja muuta liikennettä nopeammin, siirtyy ennen aikojaan vasemmalle, vaikka oikealla olisi vielä tilaa ajaa hänen nopeudellaan, ja vasemmalla tai oikealla takaa ollaan tulossa lujempaa ohi.




    Juttusi on täysin ristiriitainen. Kukaan, joka ei aja muuta liikennettä nopeammin ei vaihda vasemmalle. Jonkun täytyy mennä oikeaa kaistaa hitaammin, jotta tarve vasemmalle vaihtoon syntyy. Sinä ehkä paremmin tiedät syyn vaihtaa kaistaa liian aikaisin, koska olet juuri perustellut minulle että niin saa tehdä ja periaatteessa koko ajankin saa vasemmalla sinun mukaasi ajaa jos ajaa muita kovempaa.



    Juttusi perusteella osuin ilmeisen oikeaan väittäessäni, että liian aikaisin vaihdetaan kaistaa juuri näiden kovempaa ajavien laittomasti vasemman kaistan omivien takia. Syntyy kierre, jossa vasemmalla ajetaan, koska osa porukasta katsoo oikeudekseen omia vasemman kaistan.



    Se ei ole millään tapaa laillinen peruste siirtyä vasemmalle ennen aikojaan, että ehtisi sinne ennen kuin takaa tulevat nopeammat estävät




    En ole missään väittänytkään liian aikaista kaistanvaihtoa lailliseksi, olen ainoastaan sanonut että nopeusrajoituksen mukaan ajavilla on täysi oikeus ohittaa ja osa näyttää vaihtavan vasemmalle liian aikaisin koska ne eivät muuten sinne pääse. Sinä tosin olet väittänyt vasemmalla kaistalla ajoa ainoastaan ylinopeutta ajavien oikeudeksi, mitä kohtaa minä en laista löydä.



    Se että laillisesti toimimalla näyttää ajautuvan mottiin, ei ole peruste alkaa toimimaan laittomasti.




    Minusta se menee niin päin, että itse lakia rikkoessaan ei voi vaatia muita tekemään niin.



    Ei laillisesti ajaessa ajaudu mottiin. Kaikkien liikenne olisi sujuvampaa, jos myös sinä noudattaisit kaistanvaihtosääntöä. Sinun ja näiden muutaman muun mielestä laillisesti ajava ei kuitenkaan saa vaihtaa kaistaa, koska vasen kaista on teidän katsantokannallanne varattu ylinopeudelle ja kaistasäännön rikkojille. Ei niille jotka noudattavat molempaa sääntöä ja lisäksi turvaväliä.



    Tai jos mielestään on ok toimia laittomasti, miksei mieluummin painaisi vaikka vähän kaasua, jolloin ehtisi ohittaa ennen näitä takaa tulevia nopeampia, kuitenkaan häiritsemättä heidän ajoaan kohtuuttomasti?




    Äsken ei ollut perusteita toimia laittomasti, nyt jo pitäisi rikkoa enemmänkin lakeja? Päätä nyt jo.



    Ei ylinopeutta ajavalta, mutta vielä vähemmän sellaiselta, joka on nopeampien ohitettavana.




    Missäs laissa tällainen eroavaisuus todetaan? Ei kaistasäännössä puhuta mitään siitä, että erityisesti ylinopeutta ajaville on annettava tilaa.



    Ajattelepa jos joku niistä nopeammin ajavista onkin siviilipoliisi. Heillä on jopa lainsuoma oikeus ajaa ylinopeutta ilman hälyvaloja.




    Ja missäs laissa sellainen oikeus suodaan? Poliisilla ei ole mitään oikeutta vaarantaa sivullisia edes hälyvalojen kanssa.



    Ei ole sinun tehtäväsi alkaa tulkitsemaan, kenellä on periaatteessa oikeus ohittaa sinut ja kenellä ei,




    Minua ei itse ohittaminen kiinnostakaan pätkääkään. Minua kiinnostaa se, miksi lain vastainen ohittaminen ja liikenteen sujuvuuden haittaaminen on sinusta perusteltua, mutta lain mukainen sujuvuutta lisäävä käytäntö ei.



    Akik: Sekö nyt on provokaatio, että ajaa nopeudella 120 eikä vaihda turhaan vasemmalle kaistalle ja vaihtaa sinne oikealle takaisin heti kun siihen pystyy?

    drive: Se on turhaa vasemmalle kaistalle vaihtoa, ettei vasemmalla ajamisestaan huolimatta ohita ketään eikä edes kiihdytä, vaikka takaa tulee nopeampia. Miten ihmeessä kukaan järkevä ihminen yrittäisi puolustella tuollaista käytöstä? Ei se ole selitettävissä muuten kuin itsekeskeisyydellä ja apinavaistoilla.




    Ehkä tuolla apinavaistolla on selitettävissä se, miksi tulkitset kuvaamani sujuvan liikenteen ja lain noudattamisen provokaatioksi autolla ajaessasi. Mitään muuta selitystä en keksi sille, miksi näet kuvaamassani (kts suora lainausteksti yllä ) tapauksessa jonkun provokaation tai turhan vasemmalla kaistalla ajon. Laki tai mikään sujuvuusvaatimus ei vaadi kiihdyttämään ylinopeuteen, usko nyt jo se.

      
  • PutPut: Heh, toinen joutuu hidastamaan vaikka kuinka, usein 120km/h alueella reiluun sataseen, todella usein allekin (kuten videosta näkyy).




    Kyllä näin tosiaan täytyy tehdä. Joskus syynä on satasta ajava (osa niistä ajaa sitä aivan oikein, esim. bussit, asuntoautot, pakut jne), aika usein kuitenkin se, että tappituntumalla ylinopeutta ajavat nopeuttaan jatkuvasti vaihtelevat aiheuttavat haitariliikkeen jonoihin. Sitä et lainkaan tajua.



    Jos havainnoisi tippaakaan sitä mitä kuuluu eli mitä ympärillään tapahtuu niin olisi HELPPOA nähdä missä kukakin menee ja ajoittaa tekemisensä siten ettei liikenteen rytmi häiriinny




    Näin tosiaan luulisi olevan. Vaikealta se kuitenkin vaikuttaa sinun videotasi katsoessa ja juttujasi lukiessa. Tämän voi helpolla mitata autoon asetetulla anturilla, joka mittaa sen liikkeet. Mitä levottomammat liikkeet, sen enemmän liikenteen rytmiä häiritsee. Sinun autosi lukemat olisivat mielenkiintoisia juttujesi ja videon perusteella.



    Ja ohitusvauhtia ei voi jumittaja nopeuttaa ihan vain siksi että NAUTTII SUUNNATTOMASTI siitä että hänellä on KONTROLLIA ja voi RANKAISTA hänen mielestään 'syntistä' joka ajaa häntä nopeammin!




    Veikkaisin syyksi yksinkertaisesti sen, että iso osa ei halua rikkoa lakia ja saada sakkoja. Katsos, ne sakot voivat olla suuria meille joilla on omia tuloja.



    Katso vaikka videotakin, nopeammin ajava hidastaa etukäteen vauhtiaan tilanteen mukaan eikä aja itsepäisesti 'omaa nopeuttaan' muista piittaamatta!




    Minä löysin videostasi paljon enemmän niitä kohtia joissa nopeammin ajava ajoi nopeammin muista välittämättä. Mutta luonnollisesti sinä et niitä huomannut lainkaan.



    Nopeuden kiihdyttäminen jottei blokkaa takanatulijoita on tietenkin TÄYSIN mahdoton ajatus, sehän on selvä!




    Kokemuksesta voin sanoa, ettei sillä nopeudella tässä niin suurta väliä ole. Itsekin kerroit aiemmin, että liikenteen ongelmana tosiaan ovat samanlaiset ihmiset riippumatta nopeusrajoituksista. Siinä olet tismalleen oikeassa.







    Jotenkin vaikea tunnistaa AkiK:n kuvailemia mörköjä ja 'kapitalistisikoja' 'ökyautoillaan kaahaamassa




    Olen kyllä kapitalisti, mutta ei se minua estä mitenkään noudattamasta sääntöjä ja ajamasta järkevästi. Useimmat muutkin tuntemani oikeat kapitalistit ajavat ihan rauhallisesti. Mihinkäs kapitalistilla olisi kiire, kun raha tekee töitä puolestasi.



    Ilmeisesti AINOA tapa jolla jumittaja-AkiK:t ovat tyytyväisiä on se etteivät joudu tekemään MITÄÄN poikkeavaa siitä mitä ovat vuosia sitten päättäneet 'järkeväksi toimintamalliksi' ja 'ainoaksi oikeaksi tavaksi toimia' sillä HEIDÄN valintansa on täydellisiä eli KUKAAN EI SAA KOSKAAN VAIKUTTAA HEIDÄN ELÄMÄÄNSÄ. Muut eivät näköjään saa millään tavalla 'häiritä' jumittajan elämää esimerkiksi kohtaamalla hänet liikenteessä muutoin kuin anteeksipyydellen pysymällä kaikin keinoin poissa vaikuttamasta jumittajan elämään.




    Tätä voitaisiin testata esimerkiksi seuraavasti: kirjoitetaan kumpikin isolla nimemme, osoitteemme ja puhelinnumeromme autojen kylkeen, perälautaan ja peilikirjaimilla keulaan. Kylkeen laitetaan lisäksi näköiskuva. Minä voin hyvällä omalla tunnolla jatkaa ajamistani entiseen tapaan, miten liene sinun laitasi? Kummankohan elämään ne muut siis eivät saa vaikuttaa, sinun vai minun? Minä luulen, että tuo testi paljastaisi sen aikalailla heti.



    . P***leen juntit ja 'saavutetut edut', luterilainen muille sääntöjenasettamismielihäiriö, sairaalloinen itsepäisyys ja mielipuolinen kateus!




    No sanopa muuta. Minäkin olen sitä mieltä, että toisten liikennöintiä haittaavat juntit, itselleen saavutettuja ja laittomia etuja kuvittelevat ja mielipuoliset kateelliset jotka eivät osaa käyttäytyä on syytä poistaa liikenteestä. Sinne voidaan jättää ne, joilla oikeasti on ymmärrystä ja varaa vastata teoistaan.

      
  • Älyttömintä tuossa vasemmalla kaistalla ajamisessa on se, että varmasti suurin osa sitä harrastavista on itsekin usein joutunut tilanteeseen, jossa joku ajaa vasemmalla turhaan hidastellen, painostaneet mielestään liian hitaasti ajavaa tavallista pienemmällä turvavälillä, tai ainakin mielessään kironneet hitaammin ajavaa.



    Mutta ei vaan järki leikkaa sittenkun itse ovat samassa tilanteessa. Oma nopeus onkin sitten se ainoa oikea, ja nopeammat kuskit häiriköitä. Eivät kykene hahmottamaan asiaa kuin omasta navastaan.



    Ei se kaista-ajo oikeasti voi olla niin vaikeaa, että siirrytään oikealle silloin kun siellä on tilaa, ja siirrytään vasemmalle vasta sitten kun ohitetaan, ja mielellään vähän lisätään vauhtia.



    Huonoimmat kaistatunarit löytyvät yleensä juuri näistä rajoituksen mukaan, tai omasta mielestään riittävän yli rajoituksen ajavista kuskeista. Hitaammin ajavat tai epävarmat kuskit pysyttelevät yleensä oikealla ja välttävät tulemasta kenenkään eteen.



    Näiden keskinopeiden oman navan tuijottajien kanssa ei mikään toimi. Jos itse ajan vähän sellaista hitaammin ja ohituksen jälkeen siirryn oikealle antaakseni vapaan väylän, tällainen kuski ei mitenkään kiihdytä ohitustaa vaan hiljalleen alkaa valua ohi. Aika usein tulen sitten uudestaan oikealta eteen, en ala hidastelemaan sen vuoksi ettei toinen tajua käyttää hyväkseen huomiomistani vaan jatkaa passiivista sumputtamista.



    Käsitykseni mukaan ne ovat aika pitkälti yksiä ja samoja kuskeja jotka vasemmalla vetävät jonoja muista piittaamatta ja muodostavat jonoja ajamalla perään silloinkin kun oikealla on vapaata.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit