Perässäroikkuminen

15 kommenttia

Perässäroikkuminen ärsyttää, mutta silti sitä liikenteessä harrastaa lähes jokainen, ainakin joskus. Missä tilanteessa itse roikut toisen autoilijan perässä? Voin tunnustaa syntini, eli roikun liikennevalojen läpi ajaessa, kun oletan että edelläajava kiihdyttää tilanteen salliessa normaalisti suhteessa käytettössään olevaan kalustoon ja nopeusrajoitukseen. Kun näin ei tapahdukaan, väli väkisin pienenee odottaessa sitä, että edelläajava saa kärryynsä liikettä. Odottamisen sijaan voisin toki jarruttaa tai hidastaa enemmän, mutta annan välin pienentyä vauhtiani hidastamatta, koska edellä ajava on kuitenkin ennen pitkää kiihdyttämässä alta pois.



Taloudellisuuden ja ripeyden yhdistävä ennakoiva ajo aiheuttaa siis perässäroikkumista.

  
  • En pidä tuota varsinaisesti perässäroikkumisena.

    Mielestäni olisi hölmöä odottaa, että edeltä lähtevä pääsee "turvavälin" päähän ennen kuin itse lähtee liikkeelle.



    Jos tuo tulkitaan perässä roikkumiseksi, niin samoin sitten varmaan tilanne, jossa jonon vauhti hidastuu lähes kävelyvauhtiin. Näissä tilanteissa jono tiivistyy. Ja selvähän se, pienessä nopeudessa ei tarvita yhtä pitkää turvaväliä, kuin maantienopeuksissa.



    Pääkaupunkiseudulla sanoisin turvavälien olevan melko yleisesti liian pienet. Ja tuntuu hullulta, että monet kuljettajat eivät ymmärrä tekevänsä omasta menemisestään hankalaa liian pienillä marginaaleilla.



    Esim. liittymistä tullaan tiukassa letkassa, ja koko letkan sitten pitää tunkea samaan rakoon.

      
  • Poni:

    En pidä tuota varsinaisesti perässäroikkumisena.
    Mielestäni olisi hölmöä odottaa, että edeltä lähtevä pääsee "turvavälin" päähän ennen kuin itse lähtee liikkeelle.


    Sopiva turvaväli on luonnollisesti nopeudesta riippuvainen, mutta omassa tiltanteessa se voi olla 30km/h nopeudessa muutaman metrin metrin verran. Peräänajoriski on ilmeinen, jos edelläajava painaisi jarrua. Vauriot jäisivät varmaankin aika olemattomaksi molempien liikkuessa samaa vauhtia lähekkäin.

      
  • Poni:

    Pääkaupunkiseudulla sanoisin turvavälien olevan melko yleisesti liian pienet. Ja tuntuu hullulta, että monet kuljettajat eivät ymmärrä tekevänsä omasta menemisestään hankalaa liian pienillä marginaaleilla.

    Esim. liittymistä tullaan tiukassa letkassa, ja koko letkan sitten pitää tunkea samaan rakoon.


    Samaa mieltä. Alinopeuskuskin perässä liittymässä ajavat ovat usein niin lähekkäin, ettei sieltä mitenkään järkevästi pääse liikenteeseen liittymään. Sama koskee myös päätietä alinopeuskuskin perässä ajavia. Varmaan suurimpia syitä, miksi liikenne sitten alkaa tökkimään ja pysähtymään liittymien kohdalla.



    Sitten nämä lähekkäin ajavat hyökkäävät hazardiliikkeellä kahden kaistan yli vasemmalle valmiiksi kovemmalla vauhdilla ajavien eten. Vaikka edessä hitaammin ajava ärsyttäisi, niin lähellä ajaminen on kuin kusisi omaan nilkkaan. Pitämällä väliä pystyy alkaa kiihdyttämään aikaisemmin tilanteen auetessa, ja on perillä aikaisemmin.

      
  • Minua huvittaa ne muutamat jotka valittaa että liittymästä tullaan heidän eteen.

    Lahdentielläkin on mentävä aina jonkun eteen jos meinaa moottoritiellä ajaa muulloin kun yöllä.

      
  • Poni:

    Mielestäni olisi hölmöä odottaa, että edeltä lähtevä pääsee "turvavälin" päähän ennen kuin itse lähtee liikkeelle.




    On toki toinenkin vaihtoehto. Pidetään autojen väli pidempänä, kun odotellaan valoissa ja lähdetään liikkeelle yhtä aikaa. Tällä konstilla voi hyvinkin päästä liikennevaloista vihreällä useampi auto, verrattuna siihen, että tuppaudutaan odottelemaan ihan toiseen kiinni ja kukin lähtee sitten vuorollaan.



    Se, että jättäisi pidemmän välin (autonmittaisen?) ei tietenkään sovi joka paikassa ja joka tilanteessa.

      
  • Peräänajon vaara on kyllä olemassa, mutta esim. kääntyessä pyrin ottamaan isomman säteen, kuin edellä ajava. Eli keula ei osoita suoraan toisen auton perään vaan mielellään vähän ohi.



    Alinopeusjuttuun en viitsi ottaa sen kummemmin kantaa, kuin että en pidä hitaammin ajavia ongelmana. Se ongelma muodostuu nimenomaan siitä, kun "kiireestä" ja kilpailumentaliteetista johtuen ei pidetä edes kohtuullisia välejä.



    Ja urpolle. Kyllä sieltä aina tullaan tai mennään jonkun eteen. Ei se haittaa, mutta tapoja on monia.

    Voi liittymästä tulla nätistikin, eikä tunkemalla.

      
  • En roiku perässä, mutta näillä palstoilla joku roikkuja ihmetteli että miten hänen roikkumisensa on pois siltä toiselta.



    Siihen vastaan tässä että tottahan roikkuja aiheuttaa edeltävälle mm. seuraavia toimenpiteitä:



    1. Velvoite ajaa mahdollisimman lähellä oikeaa reunaa, mikä tarkkaa puuhaa.



    2. Pimeäällä varsinkin katumaastureiden valot häikäisee taustapeilissä jota pitää ahkerasti vilkuilla



    3. Ei voi ajaa omaa vauhtia omalla tavallaan, mikä etenkin mäkisillä pätkillä vaikuttaa. Paljon on kytättävä nopeusmittaria että saa pidettyä sen tasaisena, kun autossa ei vakionopeus-säädintä ole.



    4. Samanlainen epämiellyttävä tunne, mikä tulisi jos joku olisi kaupan jonossa kyllin epäkohtelias seisoakseen tappituntumassa.



    5. Painostus ylinopeuden ajamiseen. Varsinkin jos takana on useampi tapittaja, vaikka itse ajaisit tasan rajoituksen mukaan tai jopa ylikin, niin silti voi tulla tunne että minä olen tulppana.



    Usein nämä läheisriippuvaiset eivät pitkälläkään suoralla mene ohi vaikka itse alentaisin vauhtia. Jos kerran ei ohitustarvetta nii mitä vit...



    Jos siis tunninkin ajomatkalla takana on roikkujia niin huomaan sen aina jälkeenpäin hermostuneena stressitilana ja väsymyksenäkin.



    Jos ilkeäksi heittäytyy niin voisi todeta että on hyviä ohittajia ja on huonoja eli roikkujia.

    Epäkohteliaisuus johtuu usein siitä ettei pystytä näkemään että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kaikkiin.



      
  • Nopeus 120+ km/h muutama kymmenen metriä aikaa valita väli siihen tullaan "nätisti" aina jonkun eteen. Välillä on tungettava kun löytyy näitä minun eteen et ainakaan tule.

      
  • Vaikuttasikohan tuohon peräänantamattomuuteen moottoritiellä ajavien kohdalla vakionopeussäätimen käyttö. Silloinhan ei riitä pelkkä kaasun nosto vaan täytyy käyttää jarrua tai painauttaa vehje offille.

      
  • urpo2012:

    Nopeus 120+ km/h muutama kymmenen metriä aikaa valita väli siihen tullaan "nätisti" aina jonkun eteen. Välillä on tungettava kun löytyy näitä minun eteen et ainakaan tule.


    Jopas olet ruvennut kaahaamaan kun täytyy päiväsakko nopeuksilla ajella.



      
  • ritsa:

    urpo2012:
    Nopeus 120+ km/h muutama kymmenen metriä aikaa valita väli siihen tullaan "nätisti" aina jonkun eteen. Välillä on tungettava kun löytyy näitä minun eteen et ainakaan tule.

    Jopas olet ruvennut kaahaamaan kun täytyy päiväsakko nopeuksilla ajella.


    Haittaaks se.

      
  • urpo2012:

    ritsa:
    urpo2012:
    Nopeus 120+ km/h muutama kymmenen metriä aikaa valita väli siihen tullaan "nätisti" aina jonkun eteen. Välillä on tungettava kun löytyy näitä minun eteen et ainakaan tule.

    Jopas olet ruvennut kaahaamaan kun täytyy päiväsakko nopeuksilla ajella.


    Haittaaks se.


    Ei minua haittaa, anna painaa vaan kunhan teet sen asiallisesti muita häiritsemättä. Äkkiä se vaan ihmisen mieli muuttuu kun ei ole vuorokautta kun olit aivan eri mieltä.



    urpo2012:

    kaikille 80 km/h kattonopeus.




    Tai ehkä tarkoitit että kaikille muille kattonopeus ja sinulle vapaat nopeudet.



      
  • ritsa:

    urpo2012:
    ritsa:
    urpo2012:
    Nopeus 120+ km/h muutama kymmenen metriä aikaa valita väli siihen tullaan "nätisti" aina jonkun eteen. Välillä on tungettava kun löytyy näitä minun eteen et ainakaan tule.

    Jopas olet ruvennut kaahaamaan kun täytyy päiväsakko nopeuksilla ajella.


    Haittaaks se.

    Ei minua haittaa, anna painaa vaan kunhan teet sen asiallisesti muita häiritsemättä. Äkkiä se vaan ihmisen mieli muuttuu kun ei ole vuorokautta kun olit aivan eri mieltä.

    urpo2012:
    kaikille 80 km/h kattonopeus.


    Tai ehkä tarkoitit että kaikille muille kattonopeus ja sinulle vapaat nopeudet.

    pätee edelleen 80 km/h jos puhe on nopeuserojen tasaamisesta.

    Moottoritien nopeus on kesällä 120



      
  • urpo2012:


    Moottoritien nopeus on kesällä 120


    Nyt on talvi.



      
  • ritsa:

    urpo2012:

    Moottoritien nopeus on kesällä 120


    Nyt on talvi.




    :lol:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit