Pitäisikö määrätä kesärenkaiden käyttöpakko?

27 kommenttia

Samaan tapaan kuin on talvirenkaiden käyttöpakko 1.12-28.2 niin voisi määrätä myös kesärenkaiden käyttöpakon ajalle 1.6-31.8. Pitkin kesää näkee autoja, joissa on talvirenkaat alla. Mahtaako syynä olla köyhyys vai mikä saa ihmisen ajamaan talvirenkailla myös kesällä? Ja kun nämä talvirenkaat eivät kesäkeleissä edes pärjää kesärenkaille, niin mikä idea siinä talvirenkaiden käytössä kesällä on? Kesärenkaiden käyttöpakko lopettaisi tuollaisen pelleilyn.

  
  • Tuo pärjääminen on täysin kummallinen juttu.

    Kaikilla laillisilla renkailla pärjää aivan todella hyvin.

    Kyse on ainoastaan ja pelkästään siitä miten ajelee.

    Suomessa ainakin on kovin monilla tapana ajella melko reippaasti aivan tarpeettomista syistä. Usein näkee sellaistakin, että vaikka tie on tukossa ja sen näkee jo kaukaa, niin porukat ajelee todella reippaasti perille asti ja sitten jarruttelevat viime tipassa kauhean voimakkaasti. Tähän mennessä en ole vielä ikinä pystynyt ymmärtämään tuommoista hölmöyttä. Melkein samoin ajellaan paikkoihin, joihin ei näe. Sitten taivastellaan, että miten tässä näin kävi. Tähän aikaan vuodesta mutkien takana on jos jonkinlaista puimuria ja konetta poikittain. Vain täysi idiootti jättää tuon ilman varomista.



    Renkailla pärjäämisen filosofiana on se, että täytyy päästä maksimoimaan suoritukset. Liikenne kaikessa yhteispeliydessään on kaikkea muuta kuin tarvetta maksimoida. Kun ajattelee lainsäätäjän sanamuotojakin, niin nopeuksien asettamiset ja varovaisuuksien noudattamiset aiheuttamatta uhkaa tai varaa, ovat jo sellaisia, että tyhmemmänkin luulisi ymmärtävän mistä on oikeasti kyse. Aivan kaikkein typerintä on, että aikuisia (ajokortin haltijoita) joudutaan vahtimaan ja heidän käytöstään oikaisemaan taajamissa koulujen, päiväkotien, ostokeskusten ja sen sellaisten läheisyyksissä. Luulisi aikuisten ihan omatoimisestikin ymmärtävän, mutta kun ei niin ei.



    Minua ei ahdista, mutta luulisi niitä sakkoja saaneita ahdistavan. Sen sijaan minä kyllä en voi olla ihmettelemättä aikuisten käyttäytymistä.

      
  • J R:

    Samaan tapaan kuin on talvirenkaiden käyttöpakko 1.12-28.2 niin voisi määrätä myös kesärenkaiden käyttöpakon ajalle 1.6-31.8. Pitkin kesää näkee autoja, joissa on talvirenkaat alla. Mahtaako syynä olla köyhyys vai mikä saa ihmisen ajamaan talvirenkailla myös kesällä? Ja kun nämä talvirenkaat eivät kesäkeleissä edes pärjää kesärenkaille, niin mikä idea siinä talvirenkaiden käytössä kesällä on? Kesärenkaiden käyttöpakko lopettaisi tuollaisen pelleilyn.


    Melko erikoinen johtopäätös liikenneturvallisuusmielessä, kun kuitenkin tilastojen mukaan suurin osa pahoista onnettomuuksista aiheutetaan kesärenkain keskikesällä.



    EDIT: Jos sen sijaan ehdottaisit ympärivuotista talvirengaspakkoa, liikenneturvallisuus kohenisi epäilemättä huomattavasti. Tämänkin palstan sankareista suuri osa jättäisi autoilun kokonaan, tai ainakin vaimon huoleksi.

      
  • Ja kun nämä talvirenkaat eivät kesäkeleissä edes pärjää kesärenkaille, niin mikä idea siinä talvirenkaiden käytössä kesällä on?




    Tämä vastaus kiinnostaa minuakin. Kesärenkailla on merkittävästi lyhyempi jarrutusmatka, eli yksi hyvä syy talvinopeusrajoituksiin on juuri se että talvirenkailla on pysähtymismatkan kannalta järkevää ajaa hitaammin.

      
  • J R:

    Mahtaako syynä olla köyhyys vai mikä saa ihmisen ajamaan talvirenkailla myös kesällä?




    Perseaukisuutta ja/tai patalaiskuutta se on. Oulussa kun käy kävelemässä, niin kuulee vähän väliä nastojen rapinaa.



      
  • Autoissani on välillä huonot ja vääränlaiset renkaat siksi, että ei ole rahaa ostaa uusia. Ehkä rahaa olisi, jos arvojärjestys olisi sellainen, että auton renkaat ovat tärkein hankinta, joka ohittaa kaikki muut hankinnat ja maksut. Minun mielestäni huonot renkaat eivät ole merkittävä turvallisuusriski, jos vaaratekijät ottaa huomioon ja ajaa varovasti. Itsestään selvää on, että erityisesti sadekelillä pitää ajaa hitaasti ja väistellä lätäköitä.



    Vanhat talvirenkaat, joista on nastat poistettu, ovat mielestäni varsin hyvät ajettavat. Niissä on tiettyä joustoa ja pehmeyttä jyrkissä kaarteissa. Kun tilalle vaihtaa uudet kesärenkaat, niiden ote tiestä on niin terävä, että auton hallinnan on vähällä menettää, jos ajaa niin kuin kuluneilla talvirenkailla ja tekee jyrkän ohjausliikkeen esimerkiksi ohitustilanteessa omalle kaistalle palatessa.



    Sekarengastuksessa (joka esimerkkitapauksessa johtui renkaan puhkeamisesta ja vääränlaisen vararenkaan käyttämisestä ) huomasin muutama kuukausi sitten sellaisen vaaratekijän, että auto käyttäytyi jarrutuksessa epätasapainoisesti. Tämä on periaatteessa tiedossakin, mutta maltillisissa jarrutuksissa ilmiötä ei huomaa. Kun jarrutin voimakkaasti, jarrut puolsivat, ja auto lähti siirtymään sivusuunnassa. Jarrujen puoltaminen ei olisi muuten ollut huolestuttavaa, mutta koska se sattui erittäin harvinaisessa ohituksen pikakeskeyttämistilantessa, jarrutuksen takia sivulle "tempautuva" auto oli vähällä osua ohitettavan rekan perävaunuun. Tähänkin asiaan on siis syytä kiinnittää huomiota. Jos toisen eturenkaan pito on suurempi kuin toisen, auto pyrkii kääntymään jarrutustilanteessa.



      
  • mikahe:

    Melko erikoinen johtopäätös liikenneturvallisuusmielessä, kun kuitenkin tilastojen mukaan suurin osa pahoista onnettomuuksista aiheutetaan kesärenkain keskikesällä.

    EDIT: Jos sen sijaan ehdottaisit ympärivuotista talvirengaspakkoa, liikenneturvallisuus kohenisi epäilemättä huomattavasti.




    Vielä erikoisempi on sinun johtopäätöksesi, jonka mukaan kesärenkaiden eli turvallisempien renkaiden käytöllä olisi jotain tekemistä kasvaneen onnettomuusmäärän kanssa.



    Todennäköisesti ympärivuotinen talvirenkaiden ja niiden ominaisuuksiin suoraan liittyvä talvirajoitusten käyttö vähentäisi (vakavia) onnettomuuksia. Tosin vielä enemmän ne vähenisivät jos kesällä ajettaisiin kesärenkailla mutta talvirajoituksilla. Näin kylläkin käytännössä jo paljon tehdään koska vuosi vuodelta rajoitukset ovat jääneet enenevässä määrin sinne talviasentoon.



    Ongelmaksi jää lähinnä se että kesäisin koheltavalla nuorisolla ja tien päälle ilmaantuvilla satunnaisautoilijoilla on aivan omat "rajoitteensa" ja ne eivät liity nopeuteen tai renkaisiin.

      
  • Rätkätin:


    Kaikilla laillisilla renkailla pärjää aivan todella hyvin.




    Kyllä ilman rokotuksia, terveydenhuoltoa, terveellistä ruokavaliota, seksivalistusta, kuminkäyttöä jne pärjää keskimäärin aivan hyvin. Vähän useampi kyllä kuolee, mutta ei se isossa mittakaavassa ole koskaan väestökasvua haitannut.



      
  • AkiK:

    Rätkätin:
    Kaikilla laillisilla renkailla pärjää aivan todella hyvin.

    Kyllä ilman rokotuksia, terveydenhuoltoa, terveellistä ruokavaliota, seksivalistusta, kuminkäyttöä jne pärjää keskimäärin aivan hyvin. Vähän useampi kyllä kuolee, mutta ei se isossa mittakaavassa ole koskaan väestökasvua haitannut.


    Tässä on kyse renkaista ja miten niillä ajetaan.

    Tässä ei ole kyse siitä onko rokotuksia, terveydenhuoltoa, terveellistä ruokavaliota, seksivalistusta, kuminkäyttöä jne, jotka ovat täysin eri asioita. Vai löydätkö yhteyttä renkaiden ja tuberkuloosin tai seksivalistuksen välillä?



    Kaikkien renkaiden käyttötavasta riippuu miten vaarallisia tai miten nopeita ne ovat. Turvallisuus johtuu hyvin merkittävissä määrin kuskien käyttäytymisestä. Ei suinkaan tässä mitään uutta ole?

      
  • Se on ihan sama mitkä renkaat on autossa, koska kuljettajan ennakointi ja havainnointikyvyt ratkaisevat miten käy. Harva onnistuu kuitenkaan polkasemaan poljinta kunnolla sillonkun osuu, ja sillonkun polkasevat, aiheuttavat vain toisille vaaratilanteita. Äkkipysäys on liikenteessä aina vaarallista teki sen jarruttamalla tahi törmäämällä.

      
  • Rätkätin:

    Vai löydätkö yhteyttä renkaiden ja ... seksivalistuksen välillä?


    Kuminkäyttö? :kiss:

      
  • Siis mitä ihmettä?



    Kesärenkaat: Renkaat, joissa ei ole nastoja tai M+S merkintää

    Talvirenkaat: Joko A) Nastattomat talvirenkaat joissa M+S merkintä tai :sunglasses: Nastalliset renkaat M+S merkinnällä



    Nastarenkailla EI SAA AJAA KESÄKAUDELLA ellei sää olosuhteet ole sopimattomat kesärenklaille. nastattomilla talvirenkailla, eli kitkarenkailla saa ajaa vuoden ympäri, ovat ominaisuuksiltaan lähellä kesärengasta kuivalla kelillä, mutta kuluu nopeammin, kitkarenkaiden kumiseos ja kulutuspinnan suunittelu mahdollistavat myös turvallisen ajon talvella, niinpä niitä saa pitää ympäri vuoden.



    Eli esitetty kesärenkaiden käyttöpakko ON JO OLEMASSA - väillä 1.6-31.8, ellei sää edellytä toisin. Se että joku ajaa talvirenkailla kesällä on silkkaa tyhmyyttä josta saa sakot.



    SO2001 on kuitenkin väärässä vertaillessaan vanhoja talvirenkaita joista on poistettu nastat uusiin tai edes käytettyihin kesärenkaisiin, Löysä rengas ei saa otetta tiehen, vaan lähtee luisuun, etenkin nopeissa suunnan muutoksiissa kuten väistötilanteet

      
  • Rätkätin:

    Tässä on kyse renkaista ja miten niillä ajetaan.
    Tässä ei ole kyse siitä onko rokotuksia, terveydenhuoltoa, terveellistä ruokavaliota, seksivalistusta, kuminkäyttöä jne, jotka ovat täysin eri asioita. Vai löydätkö yhteyttä renkaiden ja tuberkuloosin tai seksivalistuksen välillä?




    Löydän logiikasta aivan selkeän yhteyden, mutta logiikka ei ole sinun vahvimpia puoliasi. Kysymys kuuluu: pärjääkö elämässä ilman x-tekijää?



    Sijoita x:n paikalle esimerkiksi:

    - kunnolliset renkaat

    - seksivalistus

    - kuminkäyttö satunnaissuhteissa

    - terveellinen ruokavalio

    jne



    Vastaus on että kyllä todistettavasti pärjää. Eri asia on sitten se, mitä vaikutusta noiden laiminlyömisellä on turvallisuudelle / terveydelle, etenkin laajemmassa mitassa. Yksittäisen ihmisen kohdalla ei välttämättä huomaa yhtään mitään vaikutusta.

      
  • AkiK:

    Rätkätin:
    Tässä on kyse renkaista ja miten niillä ajetaan.

    Löydän logiikasta aivan selkeän yhteyden, mutta logiikka ei ole sinun vahvimpia puoliasi.


    No sovitaan noin sitten ...



    DaViega juuri ennen sinua (18:41) selvitti asian. Jospa hänen logiikkansa on sitten oikeampaa kuin minun.

      
  • CS2800:

    Kesärenkailla on merkittävästi lyhyempi jarrutusmatka, eli yksi hyvä syy talvinopeusrajoituksiin on juuri se että talvirenkailla on pysähtymismatkan kannalta järkevää ajaa hitaammin.


    Toinen hyvä syy talvirajoituksiin on se, että suurin osa ajaa nastoilla ja nopeuden rajoittaminen vähentään teiden urautumista. Kolmas hyvä syy on se, että jotkut saattaisivat ajaa liukkaalla lujaa vaikkeivät sitä hallitse.



    Talvirenkaat ovat siitä mielenkiintoiset, että niillä ei edes tee mieli ajaa hirvittävän lujaa hyvällä kelillä. En tiedä ovatko autoni vain olleet niin vikuria, mutta tien pinnan liukastuessa ajo-ominaisuudet tuntuvat paranevan. Vetely katoaa, ohjaus johdonmukaisemmaks, ja rengasmelu vaimenee.



    Talvirenkailla ei tee mieli ajaa merkittävää ylinopeutta kesäkelillä. Tai no hyvällä kasinkympintiellä nyt voi ajaa vajaata satasta millä renkailla tahansa, mutta oikeasti kovia nopeuksia ei tee mieli ajaa, taikka käyttää suuria kaarrenopeuksia mutkissa. Mielestäni siinä renkaat tekevät ajamisesta turvallisempaa, kun eivät houkuttele ajamaan tavalla jolla useimmat kesäkauden kovista kolareista ajetaan.

      
  • Talvinopeudet on siksi että jotkut ajaa pelkällä kitkalla talvella liukkaallakin ja pysähtymismatka on siksi paljon pitempi kuin kesällä. :tongue:

      
  • Metsähaka:

    Talvinopeudet on siksi että jotkut ajaa pelkällä kitkalla talvella liukkaallakin ja pysähtymismatka on siksi paljon pitempi kuin kesällä.




    Vertaisin eri renkaiden jarrutusmatkaa eri alustoilla. Otin mittaukset tämän vuoden kesä- ja talvirengastesteistä. Skaalasin kaikki nopeusvälille 80-0 km/h. Otin mukaan vertailun parhaan kesä-, nasta- ja kitkarenkaan tulokset.



      1. kesärengas kuivalla asfaltilla 21,8 m 2. kesärengas märällä asfaltilla 29,0 m 3. nastarengas lumella 51,9 m 4. kitkarengas lumella 53,2 m 5. nastarengas jäällä 126,7 m 6. kitkarengas jäällä 144,1 m




    Kitkarenkaan pysähtymismatka jäällä on paljon pidempi kuin kesärenkaan kesällä, mutta niin on myös nastarenkaan. Nastarenkaan jarrutusmatka pitenee kuusinkertaiseksi. Kyllä ne nopeudet alennetaan koska alusta on liukkaampi kaikille talvirenkaille. Myös nastarenkaille.

      
  • Aika mielenkiintoinen oli Tuulilasin rengasvertailu nastojen ja kitkojen osalta. Tylyä luettavaa kitkojen kannalta.

      
  • Kitkakalle:

    Metsähaka:
    Talvinopeudet on siksi että jotkut ajaa pelkällä kitkalla talvella liukkaallakin ja pysähtymismatka on siksi paljon pitempi kuin kesällä.


    Vertaisin eri renkaiden jarrutusmatkaa eri alustoilla. Otin mittaukset tämän vuoden kesä- ja talvirengastesteistä. Skaalasin kaikki nopeusvälille 80-0 km/h. Otin mukaan vertailun parhaan kesä-, nasta- ja kitkarenkaan tulokset.

      1. kesärengas kuivalla asfaltilla 21,8 m 2. kesärengas märällä asfaltilla 29,0 m 3. nastarengas lumella 51,9 m 4. kitkarengas lumella 53,2 m 5. nastarengas jäällä 126,7 m 6. kitkarengas jäällä 144,1 m


    Kitkarenkaan pysähtymismatka jäällä on paljon pidempi kuin kesärenkaan kesällä, mutta niin on myös nastarenkaan. Nastarenkaan jarrutusmatka pitenee kuusinkertaiseksi. Kyllä ne nopeudet alennetaan koska alusta on liukkaampi kaikille talvirenkaille. Myös nastarenkaille.




    Tuo vajaan parinkymmenen metrin ero pysähtymismatkassa voi huonossa näkyvyydessä aiheuttaa jopa kolarin? :warning:

    Nuo on mitattu KARHENNETULLA JÄÄLLÄ mutta jos joudut ajaan ekana PEILIJÄÄLLÄ niin lyheneekö jarrutusmatka kitkoilla silloin? :innocent:

      
  • Metsähaka:

    Nuo on mitattu KARHENNETULLA JÄÄLLÄ mutta jos joudut ajaan ekana PEILIJÄÄLLÄ niin lyheneekö jarrutusmatka kitkoilla silloin?




    Ei ollut karhennettu, usko jo. Mittaukset on tehty ajamattomalla peilijäällä. Lue tämän syksyn TM:n talvirengastesti.

      
  • Kitkakalle:

    Metsähaka:
    Nuo on mitattu KARHENNETULLA JÄÄLLÄ mutta jos joudut ajaan ekana PEILIJÄÄLLÄ niin lyheneekö jarrutusmatka kitkoilla silloin?


    Ei ollut karhennettu, usko jo. Mittaukset on tehty ajamattomalla peilijäällä. Lue tämän syksyn TM:n talvirengastesti.


    Viime vuoden TM:stä voi lukea myös, miten kulunut kitka pitää jäällä paremmin kuin kulunut nasta. Nastarenkaan pito uutena perustuu nastoihin, mutta kun nastat pyöristyvät, niistä tulee kuin tylsät luistimet jotka eivät saa otetta jäästä. Lopulta kitkat pitävät kumirakenteensa vuoksi paremmin. Ja kyse on siis jääpidosta, normaalilla liukkaantuntuisella tienpinnalla ero on vielä selkeämpi kitkojen eduksi, mutta sitä ei ole vielä koskaan testissä mitattu.

      
  • drive:

    ... normaalilla liukkaantuntuisella tienpinnalla ero on vielä selkeämpi kitkojen eduksi, mutta sitä ei ole vielä koskaan testissä mitattu.


    Nyt kiinnostaakin tietää, miten itse nuo mittasit! Oliko renkaat yhtä paljon ajetut? Missä lämpötiloissa teit mittaukset?

      
  • drive:


    Viime vuoden TM:stä voi lukea myös, miten kulunut kitka pitää jäällä paremmin kuin kulunut nasta.




    Muistaakseni vertailun nastarenkaat olivat vanhemmat/enemmän ajetut kuin kitkarenkaat.

      
  • drive:



    Viime vuoden TM:stä voi lukea myös, miten kulunut kitka pitää jäällä paremmin kuin kulunut nasta. Nastarenkaan pito uutena perustuu nastoihin, mutta kun nastat pyöristyvät, niistä tulee kuin tylsät luistimet jotka eivät saa otetta jäästä. Lopulta kitkat pitävät kumirakenteensa vuoksi paremmin.




    Iso osa nykynastarenkaista perustaa suuren osan pidostaan lamellirakenteisiin aivan kuten kitkarenkaat. Vähän vaikea perustella miksi ne yleisesti pitäisivät missään vaiheessa huonommin kuin kitkat. Rengaskohtaisia eroja on tietysti siinä miten hyvin mikäkin pitää kuluneena, mutta niin niitä on kaikissa rengastyypeissä eikä se ero johdu rengastyypistä vaan itse renkaan ominaisuuksista. Osassa renkaita ominaisuudet säilyvät hyvin kuluneinakin ja osassa ne muuttuvat merkittävästi.



    Myös kulumisessa on huimia eroja eri renkaiden välillä. Ainakin omassa kokemuksessani on (ns laaturenkaiksi laskettavia) renkaita jotka ovat olleet käyttökelvottomia jo 20 tkm jälkeen ja renkaita jotka ovat olleet ajokunnossa vielä moninkertaisilla kilometreillä.



    Tuossa viittaamassasi vertailussa koko asetelma oli jo lähtökohtaisesti aika väärä, nastat olivat vuosissa mitaten kitkarenkaita selvästi vanhemmat. Eli olivat kumiltaan jo kovemmat ja edustivat vanhempaa teknologiaa. Renkaita olisi pitänyt verrata samalla ajomäärällä ja ajovuosilla. Ja useampia kuin kahta rengasta keskenään, esim 5:t eri kitkat ja 5:t nastat samoilla ajokilometreillä ja vuosilla niin sitten asiasta voitaisiin jo puhua.

      
  • AkiK:

    Iso osa nykynastarenkaista perustaa suuren osan pidostaan lamellirakenteisiin aivan kuten kitkarenkaat. Vähän vaikea perustella miksi ne yleisesti pitäisivät missään vaiheessa huonommin kuin kitkat.


    Osa jääpitotehtävästä on annettu nastoille. Kumiseoksessa ja lamelloinnissa ei tarvitse mennä yhtä äärimmäisyyksiin, ja voidaan painottaa muita ominaisuuksia, mm. märkäpitoa. Nastoitta eivät ainakaan ole jäällä kitkojen veroisia. Eivätkä uskoakseni pyöristyneillä nastoillakaan.

      
  • Kitkakalle:

    Metsähaka:
    Nuo on mitattu KARHENNETULLA JÄÄLLÄ mutta jos joudut ajaan ekana PEILIJÄÄLLÄ niin lyheneekö jarrutusmatka kitkoilla silloin?


    Ei ollut karhennettu, usko jo. Mittaukset on tehty ajamattomalla peilijäällä. Lue tämän syksyn TM:n talvirengastesti.




    Luen kunhan kerkiän! :hug:

      
  • drive:

    AkiK:
    Iso osa nykynastarenkaista perustaa suuren osan pidostaan lamellirakenteisiin aivan kuten kitkarenkaat. Vähän vaikea perustella miksi ne yleisesti pitäisivät missään vaiheessa huonommin kuin kitkat.

    Osa jääpitotehtävästä on annettu nastoille. Kumiseoksessa ja lamelloinnissa ei tarvitse mennä yhtä äärimmäisyyksiin, ja voidaan painottaa muita ominaisuuksia, mm. märkäpitoa. Nastoitta eivät ainakaan ole jäällä kitkojen veroisia. Eivätkä uskoakseni pyöristyneillä nastoillakaan.




    Kyllä pyöristyneetkin nastat pitää paremmin kuin puuttuvat nastat? :warning:

      
  • Vaihdan renkaat rahakukkaron mukaan, ei kelin mukaan. Joskus on nastarenkaat, vaikka keli ei sitä vaadi, ja joskus ei ole nastarenkaita, vaikka keli vaatisi. Tänään keli olisi vaatinut jotain vähän parempaa kuin loppuun ajetut "entiset" talvirenkaat ilman nastoja. Näillä kuitenkin seikkailtiin. Renkaat ohjasivat jopa reitin valinnassa. Kun auto ei kääntynyt risteyksessä vaan syöksyi kohti liikenteenjakajaa, päätinkin luopua kääntymisestä, kun se vielä oli mahdollista, ja ajaa suoraan. Ja niin tuli valittua aivan toinen reitti kuin minkä olin suunnitellut.



    Edelläni ajoi rekka ja sen perässä henkilöauto. Olisin ohittanut nämä ajoneuvot normaalitilanteessa edes miettimättä koko asiaa heti sopivan tilaisuuden tullen, mutta nyt tyydyin ajelemaan niiden perässä pitkään noin 70 kilometrin tuntinopeudella ja välillä hitaamminkin. Hyviä ohituspaikkoja olisi ollut vaikka kuinka paljon, sillä liikennettä oli vähän. Tiellä olevat jäiset kohdat kuitenkin hirvittivät sen verran, että katsoin parhaimmaksi pitää yllä maltillista nopeutta. Vasta muutaman kymmenen kilometrin päässä, kun tie muuttui leveämmäksi ja paremmaksi ja ennen kaikkea kuivemmaksi, ohitin edellä mainitut autot.



    Tämä esimerkki todistaa, että kelin ja renkaiden yhdistelmä vaikuttaa ajonopeuteen jopa minun kaltaisellani kovakallolla, joka en kelivaroituksia seuraa enkä talvinopeusrajoituksista kovin paljon välitä. Kun tie tuntuu liukkaalta, se on liukas. Ja jos ajaa "slickseillä", on parasta ajaa niin että ei törmäile.



    DaViega:


    SO2001 on kuitenkin väärässä vertaillessaan vanhoja talvirenkaita joista on poistettu nastat uusiin tai edes käytettyihin kesärenkaisiin, Löysä rengas ei saa otetta tiehen, vaan lähtee luisuun, etenkin nopeissa suunnan muutoksiissa kuten väistötilanteet




    Allekirjoittanut on väärässä vertaillessaan vanhoja talvirenkaita joista on poistettu nastat uusiin tai edes käytettyihin kesärenkaisiin, mutta DaViega ei ole väärässä vertaillessaan vanhoja talvirenkaita joista on poistettu nastat uusiin tai edes käytettyihin kesärenkaisiin.



    Minun mielestäni voidaan vertailla mitä vain, eikä siinä vielä ole mitään väärässä olemista.



    Vanhat kuluneet kesäkäytössä olevan talvirenkaat ovat pidoltaan vaatimattomat. Kun niillä ajaa, voi tehdä jyrkkiä ohjausliikkeitä, ja renkaiden luisto tavallaan tasoittaa nämä ohjausliikkeet. Rattia pitää kääntää enemmän, jotta saa auton kääntymään. Kun vaihtaa autoon uudet kesärenkaat ja ajaa samalla tyylillä millä on ajanut kuluneilla talvirenkailla, voi tulla yllätyksiä. Renkaat eivät luistakaan samalla tavalla käännöksissä, vaan auto todella kääntyy. Ohjaaja voi tehdä virheen ja kääntää vanhasta tottumuksesta liian voimakkaasti ja liian terävästi ratista, mistä voi pahimmillaan seurata jopa auton hallinnan menettäminen.



    Erilaiset renkaat vaativat erilaisen ajotavan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit