Purkakaa paha olo muualla

97 kommenttia
«134

Tässä esimerkki siitä käsittämättömästä, mielisairaasta käyttäytymisestä jota näkee jatkuvasti Suomen teillä.



http://youtu.be/NIeZH_DEprU

  
  • ...ja tässä täysin normaalia, aivokuollutta kaistavalintaa. MP-kuski ajaa täysin turhaan vasenta kaistaa kuin idiootti, ja sitten paku pyrkii jostain täysin mysteerisestä syystä vasemmalle kaistalle turhaan ja lainvastaisesti, vieläpä melkein jyräten MP:n kun ei katso mihin ajaa!



    http://youtu.be/0s8Ff9Xy5VA



    Ei porukka Suomessa edes yritä miettiä miten niitä kaistoja kuuluisi käyttää, ei yhtään kukaan! Harva poikkeus ajaa kuten pitäisi, joten ei voi tietää onko vain sattumaa vai ihan tietoisesti.



    Jos 5km päässä pitää käyttää vasenta kaistaa (usein liikennesääntöjä osaamattoman liikennesuunnittelijan toimesta kaistajärjestelyt vievät tähän vaikka jatkaisi suoraan) tai meinaa kääntyä vasemmalle niin HETI kun kääntyy ko. tielle niin ÄKKIÄ PANIIKISSA survotaan vasemmalle kaistalle ja jurnataan siinä sitten...

      
  • Putput:

    Tässä esimerkki siitä käsittämättömästä, mielisairaasta käyttäytymisestä jota näkee jatkuvasti Suomen teillä.

    http://youtu.be/NIeZH_DEprU




    Tosiaan tuollaiset turvallisuutta vaarantavat hätähousuohittelijat voisivat kulkea vaikka junalla. Polkupyörälläkin saa pääosin kurvata niin kovaa kuin pääsee.



    Mitä taas jurnaamiseen millään kaistalla tulee, kannattaa muistaa, että osa tienkäyttäjistä ymmärtää niiden punakeltaisten pyöreiden peltipalojen, joissa on hassuja numeroita, merkityksen.



    P.S. Ketjun mielenkintoinen otsikko voisi puolestani koskea myös TM:n palstaa. Tämä ihan vain vinkkinä aloittajalle.

      
  • Avaruusvektori:

    Ketjun mielenkintoinen otsikko voisi puolestani koskea myös TM:n palstaa. Tämä ihan vain vinkkinä aloittajalle.


    Sama tuli mieleen kun otsikon näin, mutta aihe käsittelikin onneksi todellista liikenneturvallisuusongelmaa. Ohituksessahan ei mitään vaaraa ollut, hyvä ohituspaikka ja vastaantulijat kaukana. Samaa ei voi sanoa ohitettavan toiminnasta. Ilmeisesti ei ollut edes vahinko tuo nopeuden nosto, kun töötti soi.



    Ei kai noille oikein mitään voi tehdä, kun poliisiakin kiinnostaa vain ne peltilätkään maalatut numerot, eikä (onneksi) yleensä nekään.

      
  • Avaruusvektori:

    Putput:
    Tässä esimerkki siitä käsittämättömästä, mielisairaasta käyttäytymisestä jota näkee jatkuvasti Suomen teillä.

    http://youtu.be/NIeZH_DEprU


    Tosiaan tuollaiset turvallisuutta vaarantavat hätähousuohittelijat voisivat kulkea vaikka junalla.


    Ja se ohitusta estelevä ohitettava teki aivan oikein vai oletko eri mieltä?



      
  • Ohitettevalta tosiaan idioottimaista toimintaa. Ilmeisesti tuo on varsin yleistäkin, kun Avaruusvektorikaan ei näe ohituksen estämisessä mitään vikaa.



    Sen verran täytyy kuitenkin todeta, että tuollaisessa tilanteessa olisin itse tyytynyt ajamaan letkassa, vaikka olisihan se vi****anut jurnuttaa 65km/h 80-alueella. Jono näytti kuitenkin sen verran pitkältä, että ohitettavaa olisi riittänyt.



      
  • Opelixi:

    Ohitettevalta tosiaan idioottimaista toimintaa. Ilmeisesti tuo on varsin yleistäkin, kun Avaruusvektorikaan ei näe ohituksen estämisessä mitään vikaa.




    Luonnollisesti ohituksen tai oikealle kaistalle palaamisen estäminen nopeutta nostamalla voi aiheuttaa vaaratilanteen ja on sen takia tuomittavaa.



    Mielestäni ihan turhaa ja monissa tapauksissa (ei ehkä juuri tuossa kyseisess&#228:wink: vaarallistakin on kyllä kuvattu pitemmässä jonossa kiilaaminenkin. Muiden mielestäkö tarpeellista ja turvallista?



    Tuntuu tyhmältä, että muiden tyytyessä jonossa ajamiseen joku kokee oikeudekseen ilmeisesti mielestään muita taitavamapna kuljettajana kiilailla koko jonon ohi ja vielä vaatia muita antamaan tilaa omalle hosulleen.



    Jos pitää jonossa reilua väliä edelle ajavaan, (vrt. mainittu Mondeo-kuski) niin johan siihen useimmiten joku tunkee. Pahimmilaan muiden välit edellä on niin tiukat, että ohittaja jää siihen sitten jurnuttamaan ja kuraa roiskimaan. Sitten mennään kaikki tappituntumalla tai koko loppuletkan on hidastettava, että saadaan taas turvalliset ajovälit aikaiseksi.



    Miksi jotkut kokevat olevansa liikenteessä niin paljon toisia tärkeämpiä ja taitavampia? Toisaalta, jos näiden säälittävien sankareiden mieli siitä paranee, että ovat kotona muutaman autonmitan aiemmin, niin kai se heille pitäisi suoda.

      
  • Avaruusvektori:


    Mielestäni ihan turhaa ja monissa tapauksissa (ei ehkä juuri tuossa kyseisess&#228:wink: vaarallistakin on kyllä kuvattu pitemmässä jonossa kiilaaminenkin. Muiden mielestäkö tarpeellista ja turvallista?

    Tuntuu tyhmältä, että muiden tyytyessä jonossa ajamiseen joku kokee oikeudekseen ilmeisesti mielestään muita taitavamapna kuljettajana kiilailla koko jonon ohi ja vielä vaatia muita antamaan tilaa omalle hosulleen.




    Jos muut ovat tyytyneet ajamaan jonossa, niin miksi ohittaja joutuu "kiilaamaan"? Minusta silloin ajetaan liian lähellä edellä ajavaa, jos ohittaja ei sovi väliin ilman, että vedetään herneitä nenään.



    Avaruusvektori:


    Miksi jotkut kokevat olevansa liikenteessä niin paljon toisia tärkeämpiä ja taitavampia?




    Siltäkö sinusta tuntuu, kun joku ohittaa sinut?



    Avaruusvektori:


    Toisaalta, jos näiden säälittävien sankareiden mieli siitä paranee, että ovat kotona muutaman autonmitan aiemmin, niin kai se heille pitäisi suoda.




    Omasta puolestani jo kerroin, että vastaavassa tilanteessa olisin itse tyytynyt ajamaan jonossa, koska ohittamiselle ei näyttänyt tulevan loppua, mutta jos joku haluaa kokeilla onneaan, niin eipä se minulta ole pois.



    Kirjoituksistasi saa sellaisen kuvan, että aivan hyvin olisit itse voinut olla kyseisen Mondeon kuljettaja...



      
  • Opelixi:


    Avaruusvektori:

    Miksi jotkut kokevat olevansa liikenteessä niin paljon toisia tärkeämpiä ja taitavampia?


    Siltäkö sinusta tuntuu, kun joku ohittaa sinut?




    Yleensä lähinnä ihmettelen, että mihinkä mahtaa niin kiire olla. Toisaalta naureskelen, kun ihmiset valittavat polttoaineen kalleutta eivätkä näytä ymmärtävän nopeuden vaikutusta kulutukseen.



    Opelixi:


    Kirjoituksistasi saa sellaisen kuvan, että aivan hyvin olisit itse voinut olla kyseisen Mondeon kuljettaja...




    Eipä ole ollut varaa noin tyyriisiin menopeleihin. Sitä paitsi en käytä äänimerkkiä mielenilmauksiin, saa valojen vilkuttelu riittää ja nykyisin en oikein viitsi turhaan valojakaan kaikkien hosujien takia sytytellä.



      
  • Avaruusvektori:

    Sitä paitsi en käytä äänimerkkiä mielenilmauksiin, saa valojen vilkuttelu riittää ja nykyisin en oikein viitsi turhaan valojakaan kaikkien hosujien takia sytytellä.


    No justiinsa, siinä meillä oikea Teiden Ritari, valojakin pitää vilkutella kun joku menee ohi, ei hyvää päivää!



      
  • ritsa:

    Avaruusvektori:
    Sitä paitsi en käytä äänimerkkiä mielenilmauksiin, saa valojen vilkuttelu riittää ja nykyisin en oikein viitsi turhaan valojakaan kaikkien hosujien takia sytytellä.


    No justiinsa, siinä meillä oikea Teiden Ritari, valojakin pitää vilkutella kun joku menee ohi, ei hyvää päivää!




    Tyhmäähän se on, vaikka muistettakoon, että ohittajissakin on eroja. Olen koittanut parantaa tapojani ja olla välittämättä muiden ajotavoista liiaksi (=kasvaa aikuiseksi näiltä osin) etten kohta ajelisi kamera päällä ja latailisi videoita nettiin omista ja muiden töppäilyistä.



    Mitäpä tilanteessa, jossa jonossa ajellessa ohittaja tulee eteen, tulisi sitten mielestänne tehdä:

    a) hidastaa nopeutta ja palauttaa ohitusta edeltänyt väli edellä ajavaan, vaikka takana tulijatkin joutuvat hidastamaan

    b) säilyttää nopeutensa ja hyväksyä välin pieneneminen ja toivoa, että edellä ajava jatkaisi ohittelua mahdollisiman pian

    c) ohittaa itse koko jono, että tilanteelta vältytään

    d) pysyä kotona, kun ei vaan osaa

    e) jotan muuta

      
  • Avaruusvektori:



    Mitäpä tilanteessa, jossa jonossa ajellessa ohittaja tulee eteen, tulisi sitten mielestänne tehdä:
    a) hidastaa nopeutta ja palauttaa ohitusta edeltänyt väli edellä ajavaan, vaikka takana tulijatkin joutuvat hidastamaan
    b) säilyttää nopeutensa ja hyväksyä välin pieneneminen ja toivoa, että edellä ajava jatkaisi ohittelua mahdollisiman pian
    c) ohittaa itse koko jono, että tilanteelta vältytään
    d) pysyä kotona, kun ei vaan osaa
    e) jotan muuta


    Kun pitää parisataa metriä väliä niin hyvin harvoin tulee ohituksissa ongelmia. Kyllä minuakin ohitellaan päivittäin mutta vain aniharvoin törmään sellaisiin tapauksiin jotka eivät osaa ohittaa asiallisesti vaan tulevat heti eteen, mutta tätä tapahtuu siis hyvin harvoin.



    Kyseisessä Mondeo videossa ei kukaan pitänyt riittävää väliä, ei edes mondeo kuski vaikka pisintä väliä pitikin mutta se että lähtee kiihdyttämään vauhtia toisen ohittaessa on täysin älytöntä ja vielä vilkuttelee toiselle valoja vaikka itse lähes aiheuttaa kolarin on kaiken järjettömyyden huippu.

      
  • Avaruusvektori:


    Mitäpä tilanteessa, jossa jonossa ajellessa ohittaja tulee eteen, tulisi sitten mielestänne tehdä:
    a) hidastaa nopeutta ja palauttaa ohitusta edeltänyt väli edellä ajavaan, vaikka takana tulijatkin joutuvat hidastamaan




    Näin minä ainakin teen, jos olen tyytynyt jonossa ajamaan.



    Avaruusvektori:


    c) ohittaa itse koko jono, että tilanteelta vältytään




    Jos mahdollisuus tuohon on, niin miksi ei?



    Avaruusvektori:


    d) pysyä kotona, kun ei vaan osaa




    Jos vaihtoehtona on tööttäily tai valojen vilkuttelu, niin suosittelen tuota vaihtoehtoa.

      
  • Avaruusvektorilla heittää siis sen verran päässä että hänen mielestään on todella väärin seuraava tilanne liikenteessä: hänen pitäisi mahdollisesti säätää aivan hivenen vauhtiaan hetkeksi ajaakseen haluamallaan turvavälillä!



    Siis ajatella, joutuu jopa kestämään sen että jonossa onkin edessä erinäköinen auto ja pitää ajaa PRKLE PARIKYMMENTÄ METRIÄ TAAEMPANA kuin aiemmin!!! Varmaan todella vaikea paikka sekopäälle että liikenteessä on muita autoja ja pitää ihan jopa jonossa ajaessaan katsoa kun joku menee ohi...

      
  • Mielestäni on edelleen epäkohteliasta lähteä ohittamaan muutamaan autoa pidempää jonoa kaksikaistaisilla teillä, koska useimmiten ohittajat juuri aiheuttavat jonon vauhdin pumppaamisen vain sen takia, että saavat nauttia ohittamisesta tai paikastaan muutamaa autoa edempänä.



    Eikä se toisten hulluksi kutsuminenkaan anna kenestäkään kuvaa kohteliaana ja harkitsevana kuljettajana. Saattaapi se toki olla pienempi paha huudella palstoilla kiukkuaan kuin vilkutella valoja tien päällä, koska täällä ei ainakaan pelti kolise.

      
  • Putput:

    ...ja tässä täysin normaalia, aivokuollutta kaistavalintaa. MP-kuski ajaa täysin turhaan vasenta kaistaa kuin idiootti, ja sitten paku pyrkii jostain täysin mysteerisestä syystä vasemmalle kaistalle turhaan ja lainvastaisesti, vieläpä melkein jyräten MP:n kun ei katso mihin ajaa!

    http://youtu.be/0s8Ff9Xy5VA


    On tutun näköinen paikka.

    Miten niin mp-kuski ajaa turhaan ja idioottimaisesti vasenta kaistaa?

    Mielestäni mp:n suunnasta pitää suoraan mentäessä ajaa juuri tuota keskimmäistä kaistaa koska paikalla on vilkkaan kaupunkimoottoritien neliapilaristeys eli mp:n suunnasta erkanee kaksi ramppia motarille ja vastaavasti tulee kaksi ramppia. Perusjuntit nysvää tuossa sitä oikeanpuoleista kaistaa ja aiheuttavat turhaa tuketta liittymiin.



    Pakukuski taas vaikuttaa tyypilliseltä kännykän räplääjältä joilta pitäisi kortti ottaa pois ennen kuin vievät hengen joltain.



      
  • lanman:



    Miten niin mp-kuski ajaa turhaan ja idioottimaisesti vasenta kaistaa?


    No laki aika yksiselitteisesti sanoo että ajoneuvoa pääsääntöisesti on kuljetettava ajoradan oikeassa reunassa.



    Täysin käsittämätöntä on miksi pakukuski tunkee heti liittymän jälkeen suoraan vasemmalle kaistalle ja vielä yrittää teilata motoristin mennessään, mitään järkevää syytä en tälle keksi.



      
  • Kumpi tuossakin videossa on vaarallisempaa, se että ohitat, vai se, että joku toinen estää kaistalle palaamisen?



    Minun mielestä tuon videon perusteella mondeo kuski oli täysi m*lkku, ohittaja olisi normaalissa tilanteessa mennyt ohi ja palannut kaistalle thats it, mutta nyt kun mondeo kuski päätää kehittää oikean vaara tilanteen asettamalla ohittajan huonoon tilanteeseen ja vaarantamalla vastaantulevan liikenteen siinä samalla. Ohitushan on aina riski, mutta oikein tehtynä ei niinkään. Jos se jonon ensimmäinen auto ajaa 60, seuraava ei ohita vaan ajaa perässä niin tuollaisia jonoja tulee, toisena olevan pitäisi jättää väliä, jotta takana tulevat voisivat sitten ohittaa ja jatkaa matkaansa normaalisti. kuvasta ei muuten näy, minkä takia jono on kasaantunnut ja ohittaako jono pikku hiljaa sitä tukkoa, mikä ikinään onkaan.



    Minä haluaisin ihan oikeasti tietää, mitä sellaisen ihmisen päässä liikkuu, kuka estää ohituksen? Tuostahan on tullut jonkun sortin muoti pikku hiljaa... Hankala valvoa poliisnkaan, siviili octaviat on kuitenkin helpohko tunnistaa vaikka kuinka olisivat mahdollisimman normaalin näköisiä.



    Jos jolla kulla on kiire mennä ohi - minun puolesta menkööt. en estä, eikä se minua kiinnosta.

      
  • Avaruusvektori:

    Mielestäni on edelleen epäkohteliasta lähteä ohittamaan muutamaan autoa pidempää jonoa kaksikaistaisilla teillä, koska useimmiten ohittajat juuri aiheuttavat jonon vauhdin pumppaamisen vain sen takia, että saavat nauttia ohittamisesta tai paikastaan muutamaa autoa edempänä.

    Eikä se toisten hulluksi kutsuminenkaan anna kenestäkään kuvaa kohteliaana ja harkitsevana kuljettajana. Saattaapi se toki olla pienempi paha huudella palstoilla kiukkuaan kuin vilkutella valoja tien päällä, koska täällä ei ainakaan pelti kolise.




    Jos ei ymmärrä että jonossa ajaessa muutenkin väkisin nopeus vaihtelee ja mitä pidempi jono niin sitä enemmän, niin kyllä on jotain ongelmia henkilöllä.



    Jos pienet nopeuden vaihtelut jurnuttaessaan hidasta vauhtia jonossa on liian vaikea juttu itselle tai joku hankaluus (haloo, siis se että nopeus vähän vaihtelee on jokin katastrofi??) niin ei ole asiaa liikenteeseen, ja muutenkin ihmetyttää että miten pärjäät ajamisen sekä muiden ihmisten kanssakäymisen suhteen ylipäänsä.



    Miten sellainen henkilö selvitytyy ajamisesta esim. taajamassa/kaupungissa? Meneekö päreet täysin jos ei ainoastaan joudu pari km/h hidastamaan pariksi sekunniksi vaan jopa TÄYSIN PYSÄHTYMÄÄN jalankulkijan takia, tai liikennevalojen takia kun jotkut 'epäkohteliaat kiilaavat risteyksessä eteesi' (näin oletan että tulkitset risteyksen toimintaa)? Vilkutatko jalankulkijoillekin pitkiä hulluna ja punaisissa seistessäsi kiroat välkytellen 'kiilaajia'?



    Jos se että pariksi sekunniksi kaasun lievääkin lievempi höllääminen jonka jälkeen voi jatkaa täysin kuten ennenkin (oli edessä sitten uusi tai sama auto kuin pari minuuttia aiemmin) aiheuttaa kuskin maltin menettämisen ja sen että rupeaa muille protestoimaan ja pelleilemään liikenteessä mm. vaarantaen pitkiä valoja toisen silmille läväyttäen niin se on tasan oire siitä ettei se henkilö ole tarpeeksi terve auton rattiin.



    Siis henkilö joka ei tajua että liikenteessä on muitakin ja IHAN KOKO AJANHAN nopeutta pitää säätää eri liikennetilanteiden takia, ja alkaa jopa RIEHUMAAN sen takia ettei voi ajaa täysin vihanneksena edelläajavan takavaloja koomassa seuraten niin ohhoh! Täytyy olla poikkeuksellisen antisosiaalinen ja persoonallisuushäiriöinen jos tuollainen asia on itselleen ongelma.



    Mistä lähtien ei normaaliin liikenteeseen kuulu se että nopeutta pitää koko ajan joka tapauksessa säätää eri asioiden takia, on se sitten edessäajavan etsiessä jotain osoitetta tai parkkipaikkaa ja hidastelee vähän aikaa edessä, jonon pituuden takia se alkaa muutenkin haitaroimaan ja nopeus vaihtelee, ties minkä syiden vuoksi (esim. mopon, traktorin, kunnossapitotyön ohitus) pitää jopa hidastaa kovastikin, risteyksien takia pitää pudottaa nopeutta varmuuden vuoksi, ym. ym. ym.??? Minkä takia normaali ohitustilanne olisi jokin epämukavuustekijä edes, tai YHTÄÄN MITÄÄN IHMEELLISTÄ??



    Ja mitä tulee tuohon muiden tekemiseen puuttumiseen eli siihen että itse tuomitset muiden päätöksiä tekosyillä niin aika itseään täynnä pitää olla jos tuolla äo:lla alkaa muita 'kouluttamaan'. Jos liikennettä hidastamassa on hidas kulkuneuvo niin se ei kuulu sinulle että onko 'järkevää' vai ei lähteä ohittamaan.



    Muutenkin sinunlaiset jäärät jotka sanovat että "ei ole järkeä lähteä ohittamaan kun siinä ei mitään voita" niin olette täysin väärässä! Erittäinkin pitkiltä näyttävät mökkiliikennejonot jotka etenevät vain hieman normaalia hitaammin kannattaa lähes aina ohittaa (jos haluaa tai siltä tuntuu), sillä oikeasti loppujen lopuksi horisonttiin asti jatkuvasta jonostakin pääsee riippuen tiestä ja liikenteestä 5-10 minuutissa ohi. Sitähän sinä ei tiedä jos ei ole ajotaidot olleet edes sillä tasolla että normaalista liikennetapahtumasta nimeltään ohitus osaisi suoriutua. Sen jälkeen on TYPÖTYHJÄÄ tietä vaikka kuinka pitkään, matka taittuu nopeammin, turvallisemmin ja mukavammin ja tuo hidas jono on lyhentynyt taas yhdellä autolla...

      
  • lanman:


    On tutun näköinen paikka.
    Miten niin mp-kuski ajaa turhaan ja idioottimaisesti vasenta kaistaa?
    Mielestäni mp:n suunnasta pitää suoraan mentäessä ajaa juuri tuota keskimmäistä kaistaa koska paikalla on vilkkaan kaupunkimoottoritien neliapilaristeys eli mp:n suunnasta erkanee kaksi ramppia motarille ja vastaavasti tulee kaksi ramppia. Perusjuntit nysvää tuossa sitä oikeanpuoleista kaistaa ja aiheuttavat turhaa tuketta liittymiin.




    Liikennesäännöt on olemassa, ja niiden soveltamisen seurauksena on syntynyt tietyt liikenteen etiketit. Niitä seuraamalla tulee ajettua myös liikennesääntöjen mukaan ja sujuvasti. Jos ei omasta takaa ole tarpeeksi järkeä niin ei kannata alkaa säveltämään omiaan.



    Voit tottakai itse soheltaa jotain älyttömiä ja ehkä jopa selvitä sakoitta, mutta harva haluaa olla liikennettä sekoittava k****ää vaikka ei siitä jäisikään kiinni.



    Se on totta että liikennesuunnittelijat itsekään eivät osaa liikennesääntöjä (tai eivät niistä välitä kun täysin eri perustein, mm. ideologisin, tekevät järjestelyjä ) ja tekevät järjestelyjä jotka saavat useissa paikoissa aikamoisen sirkuksen aikaan jolloin oikein ajaessa homma menee vähän älyttömästi ja hankalasti. Mutta väärin ajaen hommasta tulee sitäkin sekavampaa.

      
  • Tässä keskusteluun otos Venäjältä: http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=32677

    Saa öykkäri, joka aloittaa sekoilun, asiasta pataansa. :grin:

      
  • Annetaan vielä suorempi vastaus lanmanille:

    Kuuluua ajaa oikeanpuoleisinta kaistaa. Yksinkertaista, eikä mitenkään mielestäni hirveän haastavaa ymmärtää. Jos jonkin takia pitää siirtyä vasemmalle kaistalle niin se tehdään muu liikenne huomioonottaen ja tarpeettomasti estämättä. Itsekin voi odottaa vähän aikaa jos siten tekemällä pääsee joku ensin ohi ennenkuin itse siirtyy vasemmalle.



    Ei ole mitenkään vaikeata olla kohtelias ja auttaa liikenteen sujuvuutta. Tai siis no, ei PITÄISI olla ajokortin vaatimukset täyttäville: näköjään porukalle nimittäin on ihan liian vaikeata vain tajuta mitä ympärillään tapahtuu saati että sen perusteella tekisi järkeviä päätöksiä.

      
  • Maastovälitys:

    Tässä keskusteluun otos Venäjältä: http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=32677
    Saa öykkäri, joka aloittaa sekoilun, asiasta pataansa. :grin:




    Joskus noita on niin virkistävä nähdä!!!



    Ei pitäisi mennä noin pitkälle asioiden mutta sitä saa mitä tilaa.



    Suomessakin noita tapahtuu useammin kuin moni luuleekaan, niistä vain ei tehdä lehtijuttuja vaan ne käsitellään poliisin ja/tai oikeuden toimesta. Yleensä siten että väkivaltainen hullu saa ihan liian pienen rangaistuksen (usein sellainen luuseri ettei niitäkään pysty maksamaan), mutta häviääpähän sentään kuitenkin. Usein parempi olisikin että saisivat vain turpaan ylläolevan videon tapaan.



    Lehtiin ei tule juttuja vissiin koska ei ole yksinkertaista nopeusrajoitussyntikamaa jota tavisten on nautittavaa kauhistella.



    Tässä aiheeseen vielä paremmin sopivaa ohituksen estelijän 'käsittelyä' Venäjän tapaan:



    http://youtu.be/w8ez5ns0xuI

      
  • Putput:

    Annetaan vielä suorempi vastaus lanmanille:
    Kuuluua ajaa oikeanpuoleisinta kaistaa. Yksinkertaista, eikä mitenkään mielestäni hirveän haastavaa ymmärtää. Jos jonkin takia pitää siirtyä vasemmalle kaistalle niin se tehdään muu liikenne huomioonottaen ja tarpeettomasti estämättä. Itsekin voi odottaa vähän aikaa jos siten tekemällä pääsee joku ensin ohi ennenkuin itse siirtyy vasemmalle.


    Säännöt ovat hyviä olemassa mutta niissä on aina tietyt poikkeamat ja niitä täytyy osata soveltaa. Se on sitä liikennesilmää, liian monella on se puusilmä sillä kohtaa.



    Jos ihan tarkkaan mennään liikennesääntöjen mukaan niin tietyinä vuorokaudenaikoina tuolta pakun suunnasta ei pääsisi kukaan tuolle tielle.

      
  • Olen tälläkertaa Putputin kanssa samoilla linjoilla matka-ajon suhteen. Minua ottaa kaaliin paljon ajavana noi nysvääjät kotipoliisit, jotka saa kilareita kun joku ohittaa teidät. Vitut te sitä tietä ette todellakaan omista!

    Minä en välitä valojen vilkuttajista mitenkään, linttaan kaasun pohjaan jos joku hiihtäjä aiheuttaa jonon pumppaamista. Se on totta että ohittaa vaikka 10 auton letkan, niin edessä on tyhjää tietä jota voi Cruisella napittaa menemään omaan tahtiin. Jonojen pumppausta aiheuttaa monesti mm. naiset jotka jorisee kännykkään, eikä kato peileihinsä.. Toinen on vanhat käävä jotka ei myöskään mieti, miten oma ajo vaikuttaa muihin jonossa.

      
  • En näe mitään ongelmaa/väärää siinä, että motoristi ajoi vasentaa kaistaa kyseisessä tilanteessa.



    Luulen, että syy motoristin vasemmalla kaistalla ajoon oli se, että se ajoi oikeaa kaistaa nopeammin, ennakoi sitä, että rampilta liittyvät autoilijat eivät välttämättä motoristia huomaa (kuten videollakin nähtiin) ja oli selvästi ohittamassa oikealla kaistalla ajavaa letkaa aivan kuten pakukuskikin oli aikaisessa tehdä, mutta ei vain huomannut vasemmalla ajavaa motoristiä.



    Laki toki määrää ajamaan oikealla, mutta itse pidän kohteliaana tapana sitä, että väistää moottoritielle tulijoita vasemmalle kaistalle silloin, kun takaa ei ole kukaan ohittamassa.

      
  • lanman:


    Säännöt ovat hyviä olemassa mutta niissä on aina tietyt poikkeamat ja niitä täytyy osata soveltaa. Se on sitä liikennesilmää, liian monella on se puusilmä sillä kohtaa.

    Jos ihan tarkkaan mennään liikennesääntöjen mukaan niin tietyinä vuorokaudenaikoina tuolta pakun suunnasta ei pääsisi kukaan tuolle tielle.




    Juuri näin! Tieliikennelaissa on muutamia sellaisia kohtia mitä joskus "täytyy" sivuuttaa sujuvan liikenteen puolesta.

      
  • Mondeon kiihdytystä ja mielenosoitusta ei voi millään tavalla puolustaa. Laki kieltää yksiselitteisesti tuollaisen. Vaikka laista ei välitettäisi, toiminta on silti typerää. Muita parempi turvaväli on ainoa positiivinen asia, mutta tässä tapauksessa sekin kääntyi tarkoitustaan vastaan. Malliesimerkki siitä, kuinka älytöntä muiden virheisiin (todellisiin tai sellaiseksi koettuihin) takertuminen on. Sama juttu, mikä tälläkin palstalla on tullut ilmi moneen otteeseen. Moititaan sellaista, joka omasta mielestä käyttäytyy väärin, mutta samalla itse tehdään selkeä virhe. Aika ristiriitaista, mutta ehkä joillekin mahtuu kerrallaan vain yksi asia korvien väliin.



    Mondeovideosta ei ilmene syytä jonon hitaalle vauhdille. Jonoa jatkuu niin pitkälle kuin näkyy, joten mahdollisesti ajetaan yhtenäisessä jonossa, jossa ohittaminen on täysin älytöntä ja saa aikaan vain tarpeetonta haitariliikettä. Tie voi myös olla liukas ja siksi 65 km/h perusteltu vauhti. Kuten Avaruusvektori yritti sanoa, yleisesti ottaen ohittajallakin on tuollaisessa tilanteessa oma vastuunsa kokonaisuudessa, vaikka ohittamista ei kielletty olisikaan. Mutta vaikka ohitus olisi kuinka turha, ei muiden tehtävänä ole lisätä haittoja, vaan sopeutua tilanteeseen.



    Mp-videostakaan ei ilmene syytä, miksi mp ajaa vasemmalla. Mutta ihan kuten Mondeovideossa, oli ajaminen laitonta tai laillista, turhaa tai tarpeellista, asialla ei saa olla mitään tekemistä pakun ajotavan kanssa. Erona taisikin olla se, että Mondeon käytös oli tahallista, pakulla se oli vahinko. Kuskin keskittyminen saattoi kohdistua puhelimeen tms. asiaan. Oli miten oli, vastaavan tyyppiseen ilmiöön törmää ajettaessa ko. tilanteessa oikeaa kaistaa. Rampilta tulija joko ei huomaa kuolleeseen kulmaan jäänyttä päätietä ajavaa tai sitten olettaa tämän väistävän, vaikka itse tuleekin kolmion takaa. Realiteetti on se, että itse täytyy vain tiedostaa mahdollisuus tällaiseen, olla hereillä ja kyetä reagoimaan, jotta tilanteesta selvitään ilman suurempaa sirkusta.



    Pieni tarkennus ritsan kommenttiin:

    ritsa:

    lanman:


    Miten niin mp-kuski ajaa turhaan ja idioottimaisesti vasenta kaistaa?


    No laki aika yksiselitteisesti sanoo että ajoneuvoa pääsääntöisesti on kuljetettava ajoradan oikeassa reunassa.




    9§ Ajoneuvon paikka ajoradalla

    Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.




    Toki kaista pitää valita muutamia poikkeuksia lukuunottamatta mahdollisimman oikealta. Takertumatta lain määritelmään "yleensä".



    Avaruusvektori: "Olen koittanut parantaa tapojani ja olla välittämättä muiden ajotavoista liiaksi (=kasvaa aikuiseksi näiltä osin) etten kohta ajelisi kamera päällä ja latailisi videoita nettiin omista ja muiden töppäilyistä."



    Videon kuvaaminen liikenteessä on kuljettajalta arveluttavaa. Se ei ole kuskin tehtävä. Omista töppäilyistä keskustelu kuitenkin olisi aikuistamista toimintaa. Kun huomio kääntyy yksipuolisesti toisen töppäilyyn, silloin on vielä työtä jäljellä paljonkin. Meistä kukaan ei voi estää toisen virheiden syntymistä tai parantaa Mondeokuskin asennetta. Me voimme vaikuttaa vain omaan osuuteemme siinä, miten liikenne sujuu.

      
  • Minua kiinnostaa päästä määränpäähäni mukavuus maksimoiden, kulutus minimoiden, muita häiritsemättä ja ajoneuvon pirstaleiden sironta-alueelta pois pysytellen.



    Tyypillisesti havaintovirheistä aiheutuvien riskitilanteiden minimointiin olen jo saanutkin hyviä neuvoja oman ajamisen turvallisuusoptimoinnista avaamassani threadissa.



    Tämä aihe on jotain muuta mitä en ymmärrä. Toivottavasti Avaruusvektori, Mondeokuski tai joku muu aihetta tunteva voi vastata muutamaan kysymykseen oppiakseni ymmärtämään ajoympäristöäni?



    Avaruusvektori:

    Tuntuu tyhmältä, että muiden tyytyessä jonossa ajamiseen joku kokee oikeudekseen ilmeisesti mielestään muita taitavamapna kuljettajana...
    ...Miksi jotkut kokevat olevansa liikenteessä niin paljon toisia tärkeämpiä ja taitavampia?


    Lentokentän kiitoradan huippunopeuskisassa ensimmäisellä kierroksella karsiutuessani tai omaa kovaa Kemoran Karusellimutkassa toisen ohittaessa minut ulkokautta tiedän olevani huonompi.



    Ilman ajanottoa ajettavilla harjoittelukierroksilla maailman nopeimmat sarjavalmisteiset pyörät menevät pääsuoralla niin lujaa, että ne karkaavat minulta ja raskaalta matkapyörältäni vaikka tulisin omilla limiteillä pääsuoran jarrumerkille kahtasataa samalla oman kierrosaikani pitkäksi menevällä jarrutuksella pilaten. Onnistuessani juonimaan raskaan matkajaavani tuollaisen edelle, tiedän olevani parempi. Ei siksi, että ohitin Hayabusan tai Blackbirdin tonnikeijulla, vaan seurattuani heidän ajotapaansa ohituspaikkaa etsien, tiedän ettei heillä hirvittävästä tehoylivoimasta huolimatta ollut keinoja estää ohitustani.



    Osaavana kuljettajana sinäkin olisit onnistunut avausvideon ohituksessa, eikö niin. Kenties jopa nopeamminkin? Ehkä Mondeon kuljettajana olisit pystynyt jopa estämään ohituksen kokonaan, en tiedä, eikä oikeastaan kiinnostakaan.



    Mutta miten ihmeessä voi voittaa kilpailun ja osoittaa paremmuutensa, ellei toinen edes tiedä kisan olevan käynnissä?



    200 km/h tiukkaan mutkaan tullessa voi aiheuttaa kilpailun jarrutusmerkillä, mutta miten yli kahtasataa kulkevilla rakkineilla voi kilpailla suoralla tiellä 65 - 85 km/h nopeudella?



    Uskoisitko pystyväsi voittamaan kisan suoralla tiellä yli 200 kulkevalla autolla tietäen, etteivät muut kilpailijat voi käyttää kovin paljon yli 100 km/h nopeutta? Millaista mielihyvää saisit tuollaisen kisan voitosta?



    Avaruusvektori:

    kiilailla koko jonon ohi ja vielä vaatia muita antamaan tilaa omalle hosulleen...
    Jos pitää jonossa reilua väliä edelle ajavaan, (vrt. mainittu Mondeo-kuski)...


    Kuinka ihmeessä on edes mahdollista, että ohittaja "kiilaa" jos kerran turvaväli on kunnossa?



    Missä suunnassa kannattaa oman turvallisuutesi vuoksi pitää epävarmaksi tai arvaamattomaksi arvioimasi kuljettaja?



    Avaruusvektori:

    Pahimmilaan muiden välit edellä on niin tiukat, että ohittaja jää siihen sitten jurnuttamaan ja kuraa roiskimaan. Sitten mennään kaikki tappituntumalla tai koko loppuletkan on hidastettava, että saadaan taas turvalliset ajovälit aikaiseksi.


    Kuinka on mahdollista ajaa 4 - 5 sekunnin etäisyydellä edelläsi ja silti roiskia kuraa tappituntumalla?



    Avaruusvektori:

    Toisaalta, jos näiden säälittävien sankareiden mieli siitä paranee, että ovat kotona muutaman autonmitan aiemmin, niin kai se heille pitäisi suoda.


    Tämä liittynee ensimmäiseen kysymykseen. Kuinka liikenteessä pystyy osoittamaan tärkeytensä ajamalla edelle?



    Jos pystyy, ovatko nelostietä etelään päin ajavista tärkeimmät henkilöt Helsingissä ja pohjoiseen ajavista Torniossa rajasillalla?



    Pitäisikö tarjota kriisiapua Manskulla Uun takaisin pohjoiseen päin heittävälle surkealle luuserille, joka jää nelostien jonon viimeiseksi?



    Avaruusvektori:

    Mielestäni ihan turhaa ja monissa tapauksissa (ei ehkä juuri tuossa kyseisess&#228:wink: vaarallistakin on kyllä kuvattu pitemmässä jonossa kiilaaminenkin.


    Mitä pahaa, tuomittavaa, hävettävää tai edes paheksuttavaa on turvallisessa mutta täysin tarpeettomassa ohituksessa?



    Mistä saan lunastaa "tarpeellinen ohitus" -kortteja?



    Avaruusvektori:

    Mielestäni on edelleen epäkohteliasta lähteä ohittamaan muutamaan autoa pidempää jonoa kaksikaistaisilla teillä, koska useimmiten ohittajat juuri aiheuttavat jonon vauhdin pumppaamisen


    Jos turvavälisi on kunnossa, miksi ihmeessä pumppaat?



    Kukahan voi halutessaan pysäyttää pumpun sinun autosi kohdalla?



    Avaruusvektori:

    Toisaalta, jos näiden säälittävien sankareiden mieli siitä paranee, että ovat kotona muutaman autonmitan aiemmin, niin kai se heille pitäisi suoda.


    Miten suhtaudut (omalla sanastollasi) säälittäviin sankareihin joille tulee paha mieli ollessaan kotona muutaman auton mitan myöhemmin?

      
  • Kysyin kovin monta kysymystä, joten vastauksia odotellessani on vain reilua antaa myös oma vastaukseni.



    Avaruusvektori:

    Mitäpä tilanteessa, jossa jonossa ajellessa ohittaja tulee eteen, tulisi sitten mielestänne tehdä:
    a) hidastaa nopeutta ja palauttaa ohitusta edeltänyt väli edellä ajavaan, vaikka takana tulijatkin joutuvat hidastamaan
    b) säilyttää nopeutensa ja hyväksyä välin pieneneminen ja toivoa, että edellä ajava jatkaisi ohittelua mahdollisiman pian
    c) ohittaa itse koko jono, että tilanteelta vältytään
    d) pysyä kotona, kun ei vaan osaa
    e) jotan muuta


    a) näinkin pääsee joskus käymään ja silloin hävettää kun ohittaja on päässyt yllättämään ennen kuin ehdin auttaa häntä sen lisäksi vielä turvavälini ei ollut kunnossa.



    Onneksi tämä ei toistu usein, mutta vaikkapa pitkän auton ohituspaikkaa etsiessä joskus tulee lipsahduksia, vaikka ymmärrän kyllä hyvin ajokkieni vajavaisuudet enkä yritäkään tunneloitua rekan edelle sen takapuskurin alta.



    Mitään ei tietenkään mene rikki, koska jos ohittaja ajaa minua nopeamin, silloinhan hän häviää aika pian horisonttiin. Jos taas ohittaja ajaa minua hitaammin, on minulla keino korjata tilanne aika pian.



    b) Ei noin voi tehdä. Hävettää jo ihan liikaa jos yksi ainoa ohittaja veti turvavälini liian ahtaalle.



    c) Riippuu tilanteesta ja rakkineeesta. Autolla en ehkä viitsisi repiä hermojani, vaan ottaisin oman tilani toisella tavoin, koska minun egoni kestää ohituksen uhriksi joutumisen. Pyörällä voin mennä ohitsekin, etenkin jos matka on pitkä, mutta yksi ohitus kerrallaan jokainen erikseen varmistaen.



    d) Tämä vaihtoehto voi olla henkisesti raskas. Oma lähestymistapani on yleensä pyrkiä opettelemaan sellaiset asiat joita en vielä osaa, vaikka haluaisin.



    Kysyjän ongelma saattaa myös olla henkisissä valmiuksissa alentua toteuttamaan hänen jo mekaanisina suorituksina osaamansa toiminta?



    e) Ohituksen uhriksi joutumisen invalidisoivan vaikutuksen poisoppiminen saattaisi olla osa ratkaisua. Voin vain kuvitella kuinka ahdistavaa elämä olisi, jos ohittajaan pitäisi suhtautua vihollisena.



    Ohitus on hyvä keino välttää törmäämästä hitaammin ajavan perään.



    Jos koneen tai kuskin nopeutta mahtuu esittelemään liikenteen seassa on kumpaakin säälittävän vähän. Oikesti nopeat näkee aikakortista.

      
  • Mitä taitavuuteen tulee, niin sitähän taitaa olla mahdotonta mitata, jos taidolla ei tarkoiteta pelkästään kykyä ajaa radalla (ja vain radalla) nopeita kierroksia. Valmis meistä ei liene kukaan (minä varsinkaan), vaan aina on opittavaa.



    Veikkasin ehkä virheellisesti, että jonon ohittamista aikova pitää itseään jonossa ajavia parampana kuljettajana, kun päättää lähteä ohitukseen, vaikka jonossa ajavat eivät sellaista tarpeelliseksi tahi turvalliseksi näe.



    Toisaalta, jonossa ajaessa haluaa pitää turvavälin x. Jos siihen väliin tulee ohittaja tai useampi väli vääjäämättä kutistuu oli kuinka suuri tai pieni tahtojaan. Jos välin haluaa palauttaa alkuperäiseksi tulee nopeutta höllätä, jolloin aiemmin mainitulla 2km/h nopeuserolla väli kasvaa reilut puoli metriä sekunnissa. Sama kertautuu sitten taaksepäin. Monesti olen epäillyt, että jono saattaisi ilman ohittajia liikkua hyvinkin tasaista vauhtia, jos kärjessä puskee vaikkapa rekka.



    Älkääpä heti tyrmätkö kaukaa haettua esimerkkiä, johon ei liity turvallisuuteen tai väleihin liittyviä tekijöitä lainkaan. Jos kaupan kassajonossa joku päättää ohittaa jonossa, eihän siitä muiden kauppareissu kovin paljoa pitene, mutta harva sitä taitaa kohteliaana pitää. Onhan tämän ohittajan pidettävä omaa aikaansa muiden aikaa kalliimpana, vai kuinka?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit