Nastat (vai kitkat)

1895 kommenttia
18911131464
  • AkiK:

    mikahe:
    Psykologisissa (seulonta)testeissä ja valmennuksessa keskityttäisiin siihen, miten toimia tilanteessa, jossa perä on irti.

    Et ilmeisesti ole kuullut, mutta viimeisen 20 vuoden aikana on kehitetty merkittäviä turvallisuusinnovaatioita. Nykyisellä takavetoisella ajaessa ei tarvitse miettiä tuollaisia tilanteita.


    Nuo innovaatiot tarkoitanevat niitä ESP of -nappuloita, joita tosin kaikkiin tekeleisiin ei ole uskallettu laittaa, kuten MB A- ja GLK-Klasse.



    Minusta parempi innovaatio olisi sellainen auto, jolla ei heti tuntisi, kun on vähänkään liukasta tai jäisi tasamaalle sutimaan paikalleen. :weary:

      
  • drive: "Mun mielestä ei mistään muodollisista kursseista voi antaa tuollaisia hyvityksiä. Moni kurssia käymätön osaa ajaa talvella paremmin, kuin kerran jollain kurssilla ajamista opetellut."



    Mitä sen on väliä, jos joku osaa ilman kurssia paremin kuin toinen kurssin käynyt? Eikö tavoitteena ole nostaa kuljettajamateriaalin osaamistasoa? Se tapahtuu parhaiten opiskelemalla, yksilön lähtötasosta riippumatta. Nykyään ainakaan systemaattinen opiskelu ei kovin yleistä ole, joten kannustimen käyttö saattaisi olla hyvä asia.



    "En tarkoita että normaaliliikenteen seassa sitten pitäisi täysillä ajella, mutta ne taidot joita liukkaan kelin tai liikennetilanteen yllättäessä vaaditaan, ovat aivan samoja kuin radalla täysillä ajaessa. Luonnollisesti vielä tärkeämpää on olla joutumatta vaaratilanteeseen, ja siinäkin asiassa rata-ajossa opitusta autonhallinnasta on hyötyä."



    Tuo viimeinen asia on kaikkein tärkein ja merkittävimmässä roolissa. Pahojen tilanteiden välttäminen on huomattavasti helpompaa kuin niistä selviytyminen, joten siihen kannattaa panostaa. Onhan rata-ajosta siinä suhteessa hyötyä, mutta suurempi hyöty saadaan hiukan toisenlaisella lähestymistavalla. Rätkätin vihjaisi jo aiheesta.

      
  • mikahe:


    Nuo innovaatiot tarkoitanevat niitä ESP of -nappuloita, joita tosin kaikkiin tekeleisiin ei ole uskallettu laittaa, kuten MB A- ja GLK-Klasse.




    Joko olet päässyt ensimmäistä kertaa elämässäsi kokeilemaan ajonhallintajärjestelmällä varustettua autoa?

      
  • Herbert:

    mikahe:
    Nuo innovaatiot tarkoitanevat niitä ESP of -nappuloita, joita tosin kaikkiin tekeleisiin ei ole uskallettu laittaa, kuten MB A- ja GLK-Klasse.

    Joko olet päässyt ensimmäistä kertaa elämässäsi kokeilemaan ajonhallintajärjestelmällä varustettua autoa?


    Valitettavasti sellaiseen ei ole vieläkään ollut tarvetta esim. ulosajon ja lunastuksen kautta.



    Ja jos ESP off -nappia ei löydy, tulisi vähimmäiskoeajomatkasta yhden talven mittainen. Automyyjillä ei ehkä rahkeet riitä sellaiseen, joten he joutuvat tyytymään hieman vähemmän vaateliaisiin ostajiin, joille kelpaa vaikka ...säkissä.

      
  • drive:

    Mun mielestä ei mistään muodollisista kursseista voi antaa tuollaisia hyvityksiä. Moni kurssia käymätön osaa ajaa talvella paremmin, kuin kerran jollain kurssilla ajamista opetellut.


    Ilmeisesti kuvittelet, että yhdellä kurssilla saisi elinikäisen alennuksen. Ei tietenkään vaan vaikkapa 2-3 vuotta. Eivät ensiapukurssitkaan ole voimassa kuin 3 vuotta.



    Ajotutkinnon suorittamiseen kuuluu liukkaanajon opettelu. Ei siis talviajon vaan liukkaanajon.





      
  • mikahe:

    Valitettavasti sellaiseen ei ole vieläkään ollut tarvetta esim. ulosajon ja lunastuksen kautta.




    On/Off-kytkin on ihan hyvä ominaisuus. Mutta en ymmärrä, miksi ajonhallintaa olisi tarve kokeilla esim. ulosajon ja lunastuksen kautta. Pitääkö ensin ajaa kolari, jotta uskot järjestelmän etuihin?



    Suosittelen vahvasti edes kokeilemista, ennenkuin kommentoit täällä aihetta. Ei kai järjestelmän puuttuminen vanhasta Subarusta niin koville voi ottaa. Ei minullakaan toisessa autossani sitä ole.

      
  • Rätkätin:

    Seutulainen:
    Juha Kankkunen on muuten ajanut jäällä maailmanennätykseksi yli 300 km/h nastoilla. Uusavuton hänkin ilmeisesti sitten !

    Juha Kankkunen ei tiedä autoilusta yhtään mitään.
    Kyse on uskonnosta ... joten siinä suhteessa aihe on mahdoton.




    kertoo aika paljon sinusta ja asettaa kaikki kommenttisi uuteen valoon jos väität ettei juha kankkunen tiedä autoilusta yhtään mitään.

      
  • finman:


    kertoo aika paljon sinusta ja asettaa kaikki kommenttisi uuteen valoon jos väität ettei juha kankkunen tiedä autoilusta yhtään mitään.


    Joku jo sanoikin, että ironia on vaikea laji. Aina on joku, joka ottaa tosissaan.

    :grin:

      
  • Herbert:

    mikahe:
    Valitettavasti sellaiseen ei ole vieläkään ollut tarvetta esim. ulosajon ja lunastuksen kautta.


    On/Off-kytkin on ihan hyvä ominaisuus. Mutta en ymmärrä, miksi ajonhallintaa olisi tarve kokeilla esim. ulosajon ja lunastuksen kautta. Pitääkö ensin ajaa kolari, jotta uskot järjestelmän etuihin?

    Suosittelen vahvasti edes kokeilemista, ennenkuin kommentoit täällä aihetta. Ei kai järjestelmän puuttuminen vanhasta Subarusta niin koville voi ottaa. Ei minullakaan toisessa autossani sitä ole.


    Pitääkö minun ensin vaihtaa vanha autoni uuteen, jotta huomaisin, että ilman ESP:tä en olisi millään selvinnyt tähän saakka? Jos vaihtaisin jatkuvan nelivedon (ei kylläkään Subaru) takavetoiseen Bimmeriin tahi Meseen, ESP olisi tietysti pakollinen. Mutta niihin ei ole ajatusta vaihtaa.

      
  • Rätkätin:

    drive:
    Mun mielestä ei mistään muodollisista kursseista voi antaa tuollaisia hyvityksiä. Moni kurssia käymätön osaa ajaa talvella paremmin, kuin kerran jollain kurssilla ajamista opetellut.

    Ilmeisesti kuvittelet, että yhdellä kurssilla saisi elinikäisen alennuksen. Ei tietenkään vaan vaikkapa 2-3 vuotta.


    Jassoo. Itse vastustan kaikenlaisia järjestelmiä joihin sisältyy kurssittamista etujen saamiseksi joillakin tyhjänpäiväisillä kurssimerkinnöillä. Käytännössä sillä saataisiin vain kurssittajille lisää töitä ja autoilijoille lisää kustannuksia. Eiköhän sen pitäisi olla riittävä palkinto kuljettajalle itselleen, että pitää autonsa ja sen matkustajat ehjänä.



    Viranomaisten toimesta en näe tarvetta muulle kuin ajo- ja liikennetaitokokeille. Ehkä ajokorttia hakevalle jonkinlainen liukkaankelin koe voisi olla paikallaan myös, jolloin taitoja joutuisivat preppaamaan ne joilta ei suju.

      
  • drive:

    Käytännössä sillä saataisiin vain kurssittajille lisää töitä ...




    Hienoa .. ihan itse keksit mistä pohjimmiltaan on kyse .. :sunglasses:



    Jos kursseille ei mene niin säästyy nekin rahat ja muutama ukko jää työttömiksi.

      
  • Rätkätin:

    Jos kursseille ei mene niin säästyy nekin rahat ja muutama ukko jää työttömiksi.


    Jokainen käyttäköön rahansa parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos tuntuu että tarvii preppausta, niin sinne sitten :open_mouth:

      
  • drive:

    Jos tuntuu että tarvii preppausta, niin sinne sitten :open_mouth:




    Mistäköhän porukkaa sinne löytyisi? Tunnustaako täällä joku tarvitsevansa preppausta ajotaidossa? Liikennehän on täynnä osavia kuskeja, joiden ansiosta vain 300 kuolee, 8500 loukkaantuu ja vakuutusyhtiöt korvaa 100 000 peltivahinkoa vuosittain.

      
  • Herbert:

    drive:
    Jos tuntuu että tarvii preppausta, niin sinne sitten :open_mouth:


    Mistäköhän porukkaa sinne löytyisi? Tunnustaako täällä joku tarvitsevansa preppausta ajotaidossa? Liikennehän on täynnä osavia kuskeja, joiden ansiosta vain 300 kuolee, 8500 loukkaantuu ja vakuutusyhtiöt korvaa 100 000 peltivahinkoa vuosittain.


    Mikseivät vakuutusyhtiöt sitten suorita tällaista "hoitoonohjausta", kuten lääkärienkin on tiedotettava poliisille, jos terveydentila heikkenee liikaa ajo-oikeuteen nähden?

      
  • Herbert:

    drive:
    Jos tuntuu että tarvii preppausta, niin sinne sitten :open_mouth:


    Mistäköhän porukkaa sinne löytyisi? Tunnustaako täällä joku tarvitsevansa preppausta ajotaidossa? Liikennehän on täynnä osavia kuskeja, joiden ansiosta vain 300 kuolee, 8500 loukkaantuu ja vakuutusyhtiöt korvaa 100 000 peltivahinkoa vuosittain.




    Hah .. :grin: .. tilanne olisi sama kuin koulujen vanhempainkokouksissa. Ne ovat paikalla, joille se ei niin välttämätöntä olisi ja ne sieltä puuttuvat, joiden siellä nimen omaan pitäisi olla.

      
  • Herbert:

    drive:
    Jos tuntuu että tarvii preppausta, niin sinne sitten :open_mouth:


    Mistäköhän porukkaa sinne löytyisi? Tunnustaako täällä joku tarvitsevansa preppausta ajotaidossa? Liikennehän on täynnä osavia kuskeja, joiden ansiosta vain 300 kuolee, 8500 loukkaantuu ja vakuutusyhtiöt korvaa 100 000 peltivahinkoa vuosittain.


    Vaikkapa juuri noista todistetusti osaamattomista. Ajokorttia suorittavien nuorten liukkaan kelin harjoitteluunkin voisi vähän panostaa. Eivät ne ole vain ne lööppeihin päätyvät kaaharit jotka kolaroivat takavedoillaan, ihan tavallisia uusavuttomia nuoriakin näkyy ruttaavan vanhempiensa perheajokkien peltejä osaamattomuuttaan.

      
  • mikahe:

    Herbert:
    mikahe:
    Valitettavasti sellaiseen ei ole vieläkään ollut tarvetta esim. ulosajon ja lunastuksen kautta.


    On/Off-kytkin on ihan hyvä ominaisuus. Mutta en ymmärrä, miksi ajonhallintaa olisi tarve kokeilla esim. ulosajon ja lunastuksen kautta. Pitääkö ensin ajaa kolari, jotta uskot järjestelmän etuihin?

    Suosittelen vahvasti edes kokeilemista, ennenkuin kommentoit täällä aihetta. Ei kai järjestelmän puuttuminen vanhasta Subarusta niin koville voi ottaa. Ei minullakaan toisessa autossani sitä ole.

    Pitääkö minun ensin vaihtaa vanha autoni uuteen, jotta huomaisin, että ilman ESP:tä en olisi millään selvinnyt tähän saakka? Jos vaihtaisin jatkuvan nelivedon (ei kylläkään Subaru) takavetoiseen Bimmeriin tahi Meseen, ESP olisi tietysti pakollinen. Mutta niihin ei ole ajatusta vaihtaa.




    itse olen jonkin aikaa epäillyt että sinulla on vw passat audin tekniikalla.

    eihän sinun tarvitse ostaa uutta autoa vaan käy koeajolla ja mene jollekkin liukkaalle/lumiselle kentälle pöyrittelemään sitä... tätä luulen herbertin ajaneen takaa...

    jo pelkästtän renkaiden vaihto uusiin auttaisi eikä pitää niitä 11v ympärivuoden...

      
  • Rätkätin:

    finman:

    kertoo aika paljon sinusta ja asettaa kaikki kommenttisi uuteen valoon jos väität ettei juha kankkunen tiedä autoilusta yhtään mitään.

    Joku jo sanoikin, että ironia on vaikea laji. Aina on joku, joka ottaa tosissaan.
    :grin:




    aivan totta , mutta epäilen syvästi että harrastit sitä tuossa...

      
  • finman:

    aivan totta , mutta epäilen syvästi että harrastit sitä tuossa...


    Niinpä niin ... :grin:

      
  • finman:

    mikahe:
    Herbert:
    mikahe:
    Valitettavasti sellaiseen ei ole vieläkään ollut tarvetta esim. ulosajon ja lunastuksen kautta.


    On/Off-kytkin on ihan hyvä ominaisuus. Mutta en ymmärrä, miksi ajonhallintaa olisi tarve kokeilla esim. ulosajon ja lunastuksen kautta. Pitääkö ensin ajaa kolari, jotta uskot järjestelmän etuihin?

    Suosittelen vahvasti edes kokeilemista, ennenkuin kommentoit täällä aihetta. Ei kai järjestelmän puuttuminen vanhasta Subarusta niin koville voi ottaa. Ei minullakaan toisessa autossani sitä ole.

    Pitääkö minun ensin vaihtaa vanha autoni uuteen, jotta huomaisin, että ilman ESP:tä en olisi millään selvinnyt tähän saakka? Jos vaihtaisin jatkuvan nelivedon (ei kylläkään Subaru) takavetoiseen Bimmeriin tahi Meseen, ESP olisi tietysti pakollinen. Mutta niihin ei ole ajatusta vaihtaa.


    itse olen jonkin aikaa epäillyt että sinulla on vw passat audin tekniikalla.
    eihän sinun tarvitse ostaa uutta autoa vaan käy koeajolla ja mene jollekkin liukkaalle/lumiselle kentälle pöyrittelemään sitä... tätä luulen herbertin ajaneen takaa...
    jo pelkästtän renkaiden vaihto uusiin auttaisi eikä pitää niitä 11v ympärivuoden...


    Auttaisi... mihin? Kun olin autokoulussa, ensimmäisellä ajotunnilla Bimmerillä käytiin aluksi vähän pyörimässä kentällä/parkkipaikalla. Sen jälkeen ei enää...

      
  • mikahe:

    Kun olin autokoulussa, ensimmäisellä ajotunnilla Bimmerillä käytiin aluksi vähän pyörimässä kentällä/parkkipaikalla. Sen jälkeen ei enää...




    Kyllähän tuollakin kokemuksella voi tiukkoja mielipiteitä muodostaa.

      
  • mikahe:

    finman:
    mikahe:
    Herbert:
    mikahe:
    Valitettavasti sellaiseen ei ole vieläkään ollut tarvetta esim. ulosajon ja lunastuksen kautta.


    On/Off-kytkin on ihan hyvä ominaisuus. Mutta en ymmärrä, miksi ajonhallintaa olisi tarve kokeilla esim. ulosajon ja lunastuksen kautta. Pitääkö ensin ajaa kolari, jotta uskot järjestelmän etuihin?

    Suosittelen vahvasti edes kokeilemista, ennenkuin kommentoit täällä aihetta. Ei kai järjestelmän puuttuminen vanhasta Subarusta niin koville voi ottaa. Ei minullakaan toisessa autossani sitä ole.

    Pitääkö minun ensin vaihtaa vanha autoni uuteen, jotta huomaisin, että ilman ESP:tä en olisi millään selvinnyt tähän saakka? Jos vaihtaisin jatkuvan nelivedon (ei kylläkään Subaru) takavetoiseen Bimmeriin tahi Meseen, ESP olisi tietysti pakollinen. Mutta niihin ei ole ajatusta vaihtaa.


    itse olen jonkin aikaa epäillyt että sinulla on vw passat audin tekniikalla.
    eihän sinun tarvitse ostaa uutta autoa vaan käy koeajolla ja mene jollekkin liukkaalle/lumiselle kentälle pöyrittelemään sitä... tätä luulen herbertin ajaneen takaa...
    jo pelkästtän renkaiden vaihto uusiin auttaisi eikä pitää niitä 11v ympärivuoden...

    Auttaisi... mihin? Kun olin autokoulussa, ensimmäisellä ajotunnilla Bimmerillä käytiin aluksi vähän pyörimässä kentällä/parkkipaikalla. Sen jälkeen ei enää...




    toivottavasti huomasit että aihe on ESP/ESC ja sen testaaminen? vai olikos autokoulun bemussa sellainen?

      
  • mikahe:



    Minusta parempi innovaatio olisi sellainen auto, jolla ei heti tuntisi, kun on vähänkään liukasta tai jäisi tasamaalle sutimaan paikalleen. :weary:




    Kannattaa tarkastaa ajotapaa jos jää sutimaan yleisillä teillä (millä hyvänsä autolla). Jos tällaisia ongelmia alkaa ilmenemään ja tarvitsee tuon välttääkseen välttämättä nelivedon, kannattaa suosiolla siirtyä bussiin.



    Kuitenkin haluat renkaat, joilla sinun mukaasi tuntee heti kun on liukasta. Sinun logiikkasi mukaan vanha takavetoinen huonoilla renkailla on turvallisin auto. :weary:



      
  • mikahe:



    Pitääkö minun ensin vaihtaa vanha autoni uuteen, jotta huomaisin, että ilman ESP:tä en olisi millään selvinnyt tähän saakka?




    Ei kannata vetää liikoja johtopäätöksiä siitä, millä on tähän saakka selvinnyt hengissä. Moni tupakoitsija, alkoholisti on tehnyt tässä ison erehdyksen. :smirk:



      
  • AkiK:

    mikahe:
    Pitääkö minun ensin vaihtaa vanha autoni uuteen, jotta huomaisin, että ilman ESP:tä en olisi millään selvinnyt tähän saakka?

    Ei kannata vetää liikoja johtopäätöksiä siitä, millä on tähän saakka selvinnyt hengissä. Moni tupakoitsija, alkoholisti on tehnyt tässä ison erehdyksen. :smirk:


    Liikenteessä kuolee vuosittain yli 100 tupakoitsijaa, joiden kohdalla lopettaminen olisi ollut iso erehdys. Alkoholistejakin varmasti vähintään saman verran.

      
  • mikahe:


    Liikenteessä kuolee vuosittain yli 100 tupakoitsijaa, joiden kohdalla lopettaminen olisi ollut iso erehdys. Alkoholistejakin varmasti vähintään saman verran.




    Mitä haittaa lopettamisesta olisi tässäkään tapauksessa ollut?



      
  • Vain "idiootti" ajaa Suomen talvessa pohjoisessa kesiksillä (lue kitkoilla) huonojen olosuhteiden vuoksi! :warning:

    Tosin etelässä muutama lumipisara aiheutaa satoja kolareita, mutta suotakoon heille, koska haluavat nostaa meidän kunnolisten autoilijoiden vakuutusmaksuja? :smirk:

      
  • Metsähaka:

    Vain "idiootti" ajaa Suomen talvessa pohjoisessa kesiksillä (lue kitkoilla) huonojen olosuhteiden vuoksi! :warning:
    Tosin etelässä muutama lumipisara aiheutaa satoja kolareita, mutta suotakoon heille, koska haluavat nostaa meidän kunnolisten autoilijoiden vakuutusmaksuja? :smirk:




    Taas pakko ottaa kantaa.. Oletko sä joku h*****tin trolli ihan oikeasti? Mitään järkevää sanottavaa sinulla ei ikinä tunnu olevan tai et ainakaan tuo sitä ilmi vaikka olisi.



    Itse olen tänäkin talvena tosiaan selvinnyt kitkoilla ja etuvedolla aivan mainiosti vaikka olen ajanut tänä talvena oikeastana lähes päivittäin ja lisäksi olen myös ajanut (tänä talvenakin) tuhansia kilometrejä takavedolla nastoilla.. Oma etuveto tuntuu tutummalta ja olevan paremmin hallittavissa vaikka löytyykin nuo "kesikset" alta, tosin tottumuksellakin on vaikutusta asiaan. Ajoin tosin ekat talveni ja ajo-opetuksen ihan takavedolla joten vertailupohjaa löytyy vetotapoihin ja renkaisiin.



    Niin ja oma mielipiteeni ESP/ESC etc. välineistä on että oikein käytettynä hyvillä talvirenkailla (oli kitkat tai nastat) ovat toimivia ja hyödyllisiä oli vetotapa mikä tahansa, tosin ilmankin tulee toimeen jos osaa ajaa, ennakoida ja suhteuttaa ajotapansa kelin mukaan.. Ehkä kokemattomille kuskeille enemmän hyötyä?



    ABS:sää pidän taas tosi hyvänä keksintönä.. Siihen kun siirtyi niin yllättävän "vaikea" tottua lukkiutuviin jarruihin kun joskus sattuu sellaisellakin autolla ajelemaan mistä sellaiset löytyy.

      
  • Niksu- puhui asiaa!



    Vielä kun saataisiin "älykkäät" ABS-jarrut, jotka säätäisivät itse joka alustalla parhaan mahdollisen hidastuvuuden tuovan on/off-taajuuden mm. pyörien kääntökulman mukaan. Se ei nykytekniikalla ja prosessoreilla liene vaikeaa tai edes kovin kallista.



    Soralla ja tietyissä lumiolosuhteissahan lyhin jarrutusmatka saadaan pyörät lukossa, kun pyörä pureutuu osittain tienpinnan "sisään". Tällöin tietysti ohjattavuus menetetään, mutta pyöriä kääntämällä ABS jälleen "aktivoituisi".



    Parhaissa tapauksissa ajonvakautus voi jarruttaa jokaista pyörää erikseen optimimäärän, siihen ei kokeneinkaan kuski pysty, vaikka olisi neljä erillistä poljinta!

      
  • FARwd:



    Parhaissa tapauksissa ajonvakautus voi jarruttaa jokaista pyörää erikseen optimimäärän, siihen ei kokeneinkaan kuski pysty, vaikka olisi neljä erillistä poljinta!




    tuohan on ajonvaukautuksen perus idea...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit