Leveäkaistatiet tiensä päässä

13 kommenttia

Itsepetos-ketjusta poimittua:



Opelixi:

"Moni suomalainen on sitä mieltä, että leveäkaistateillä ei osata ajaa. Rinta-Porkkunen allekirjoittaa tämän.

- Osa ihmisistä ei vaan opi ajamaan näillä tieosuuksilla, vaikka kuinka opetettaisiin jakamalla tietoa ja ohjeistamalla tienvarsikylteillä."


http://yle.fi/uutiset/leveakaistatiet_tiensa_paassa/6304270

Tuon väittämän voin allekirjoittaa. Omien havaintojeni perusteella edellä mainittu "osa ihmisistä" koostuu lähinnä alle rajoituksen ajavista. Hyvä esimerkki siitä, kuinka niinkin yksinkertainen sääntö, kuin ajoneuvon paikka ajoradalla on täysin vieras, kun fokus on pelkästään siinä, että ei vain vahingossa oma nopeus ylitä sitä virkamiehen tikkariin asettamaa lukua.




Minun havaintojeni mukaan puolestaan alle rajoituksen ajavia ei voi yksin syyttää ajovirheistä leveäkaistatiellä. Toki hitaat tekevät omia virheitänsä, mutta niin tekevät nopemmatkin. Vahvaa tarkoitushakuisuutta tai värittynyttä näkemystä osoittaa siis nimetä vain yksi ryhmä ongelman syyksi.



Pahin leveäkaistatiehen liittyvä ongelma mielestäni on, että se ei kovin hyvin vastaa yleisiä tiensuunnittelun perusteita. Siksi se altistaa sääntöjen soveltamiseen ja siten monenlaisiin konflikteihin. Tällaiseen syyllistyvät hyvin monet ja monenlaiset kuljettajat, mikä siinä tilanteessa on ymmärrettävää. Kukapa ei ansaan rysähtäisi. Tällaisen välttämiseksihän tiettyjä periaatteita suunnitteluun on olemassa.



Riskinä on erityisesti sellaiset kuljettajat, joille ei yhteiset pelisäännöt ole joko hallussa tai sitten niitä ei pidetä kovin tärkeinä eli oma tulkinta asiasta jyrää. Lisäksi kun kaikilla ei todennäköisesti ole kovin hyvää kuvaa oman ajamisen virheettömyydestä (itsetutkiskelua ei juurikaan ole tullut harrastettua), omien virheiden havaitseminen on hankalaa. Asiaa korostaa se, että havaitsee muiden virheitä, jolloin ongelma on helppo kohdistaa muihin.

  
  • Herbert:

    Itsepetos-ketjusta poimittua:

    Opelixi:
    "Moni suomalainen on sitä mieltä, että leveäkaistateillä ei osata ajaa. Rinta-Porkkunen allekirjoittaa tämän.

    - Osa ihmisistä ei vaan opi ajamaan näillä tieosuuksilla, vaikka kuinka opetettaisiin jakamalla tietoa ja ohjeistamalla tienvarsikylteillä."




    Olen ajanut muutaman kerran leveäkaistatiellä, eikä siellä kukaan jakanut tietoa. Jos tienvarsikylttejä oli, en muista millaisia. En siis varmaankaan osaa ajaa niin kuin pitäisi.



    Leveäkaistatiet eivät minunkaan mielestäni ole tuntuneet erityisen turvallisilta. Ajamiseen tulee helposti kilpa-ajon makua, kun ei ole selvää, kuka ohittaa ensiksi ja kenet. Leveä tie saa aikaan epämääräisen aistiharhan. Mielikuvissa on niin vahvasti normaali tie, että havainnoissa mittasuhteet vääristyvät.

      
  • Minun vähien havaintojeni mukaan vasenta reunaa ajavat ovat yleensä niitä rajoituksen mukaan ajavia, kovempaahan ei kenenkään tarvii ajaa. Häiriötekijöistä huolimatta pidän leveäkaistatiellä ajamisesta. Siellä pääsee kuitenkin vapaammin ajamaan omaan tahtiin kuin keskikaiteistetuilla ohituskaistateillä, jossa madellaan välit ja kilpa-ajetaan ohituskaistaosuudet. Leveäkaistatieällä kilpa-ajon älyttömyyden ymmärtää hyvin nopeasti jos siihen sortuu.

    Rattiväsynyt? Vaihda bussiin.
      
  • just drive:

    Minun vähien havaintojeni mukaan vasenta reunaa ajavat ovat yleensä niitä rajoituksen mukaan ajavia, kovempaahan ei kenenkään tarvii ajaa.




    Minun havaintojeni mukaan vasenta kaistaa ajavat ovat niitä hitaampiaan ohittavia. Voivat ajaa rajoituksen mukaan, tai ylinopeutta, ihan tilanteesta riippuen. Ei pitäisi olla ensinmainittujenkaan ongelma kenellekään. Ai niin "joustaville" tietysti, ihan unohdin.....



    just drive:

    Häiriötekijöistä huolimatta pidän leveäkaistatiellä ajamisesta.




    Sama täällä. Samaa mieltä myös kilpa-ajosta just driven kanssa. Kyllähän se leveäkaistaisuus antaa aitoja joustamisen edellytyksiä.



    Mutta kyllähän jänkät löytää urputettavaa ihan mistä vain, aina on "osaamattomia", tai "joustamattomia" väärissä pakoissa. Ei siellä ole varmastikaan sen enempää häiriötekijöitä, edelleen omien havaintojeni mukaan, kun muussakaan liikenteessä. Tai jos on, niin luulisi että niistä pääsee tavallista kaksikaistaista huomattavan paljon paremmin eroon, joten...



    Aika harvassa niitä leveäkaistateitä kuitenkin on! Enpä muista äkkiseltään kuin jonnekin Lappeenrannan suuntaan ajaessani päässeeni moiselle pätkälle.

      
  • Herbert:


    Minun havaintojeni mukaan puolestaan alle rajoituksen ajavia ei voi yksin syyttää ajovirheistä leveäkaistatiellä. Toki hitaat tekevät omia virheitänsä, mutta niin tekevät nopemmatkin. Vahvaa tarkoitushakuisuutta tai värittynyttä näkemystä osoittaa siis nimetä vain yksi ryhmä ongelman syyksi.




    Kirjoitin: "koostuu lähinnä alle rajoituksen ajavista". Ei siis kaikki, mutta suurin osa.



    Herbert:


    Pahin leveäkaistatiehen liittyvä ongelma mielestäni on, että se ei kovin hyvin vastaa yleisiä tiensuunnittelun perusteita.




    Ongelmia ei olisi, jos suomalaiset osaisivat ajaa. Ruotsissa liikkuessani homma toimii täysin ongelmitta, kun leveän tien reuna on maalattu pientareeksi.

      
  • Kumppani:


    Aika harvassa niitä leveäkaistateitä kuitenkin on! Enpä muista äkkiseltään kuin jonnekin Lappeenrannan suuntaan ajaessani päässeeni moiselle pätkälle.




    Siellä tosiaan on, 9-tiellä Auran kohdilla on pätkä ja samoin Oulusta pohjoiseen. En nyt itsekään nyt muista muita, mutta enemmän niitä saisi olla.

      
  • SO2001:


    Olen ajanut muutaman kerran leveäkaistatiellä, eikä siellä kukaan jakanut tietoa. Jos tienvarsikylttejä oli, en muista millaisia. En siis varmaankaan osaa ajaa niin kuin pitäisi.




    Oman muistini mukaan ihan kyltissä lukee tyyliin "aja oikella" tai jotain sinnepäin. Ajoneuvon paikka ajoradalla on ihan sama mahdollisimman oikealla, kuin tavallisellakin tiellä. Ohittaminen vain on sallittua, vaikka olisi vastaantulijoitakin, kun pysyttelee keskiviivan oikealla puolella.



      
  • Myös vt 12 Lahdesta Nastolaan on leveäkaistainen moottoriliikennetie. Se on vain osittain pilattu jyrsimällä tärinäraidat aivan piennarviivan kohdalle (osittain jopa ajokaistan puolelle), jolloin rekatkaan eivät viitsi enää ajaa aivan oikeassa reunassa ja ohitustila kapenee suotta.

      
  • Kumppani:

    Ei siellä ole varmastikaan sen enempää häiriötekijöitä, edelleen omien havaintojeni mukaan, kun muussakaan liikenteessä. Tai jos on, niin luulisi että niistä pääsee tavallista kaksikaistaista huomattavan paljon paremmin eroon, joten...


    Samaa mieltä. Eiköhän ne vasemmalla roikkuvat ohittamattomat ole samoja muista piittaamattomia kuin moottoritielläkin, eikä niitä sen enempää ole.

    Rattiväsynyt? Vaihda bussiin.
      
  • Kumppani:



    just drive:
    Häiriötekijöistä huolimatta pidän leveäkaistatiellä ajamisesta.


    Sama täällä. Samaa mieltä myös kilpa-ajosta just driven kanssa. Kyllähän se leveäkaistaisuus antaa aitoja joustamisen edellytyksiä.

    Mutta kyllähän jänkät löytää urputettavaa ihan mistä vain, aina on "osaamattomia", tai "joustamattomia" väärissä pakoissa. Ei siellä ole varmastikaan sen enempää häiriötekijöitä, edelleen omien havaintojeni mukaan, kun muussakaan liikenteessä. Tai jos on, niin luulisi että niistä pääsee tavallista kaksikaistaista huomattavan paljon paremmin eroon, joten...




    Itse en pidä leveäkaistateistä juuri siksi, että se yllyttää sääntöjen soveltamiseen ja siten luo epäyhtenäisyyttä liikenteeseen. Toisaalta tilaa soveltamiseen on, joten tavallaan tuntuu tyhmältä olla käyttämättä mahdollisuutta. Kuitenkin esim. oikeallakin ajavan, etenkin rekan ohitus omaa kaistaa käyttäen tuntuu normaalia pienemmän sivuttaisen etäisyyden takia omituiselta.



    Harmi, ettei Opelixin artikkelissa mainittu tarkemmin turvallisuusongelmia. Puutteeliset ajotaidot mainittiin jostain syystä erillisenä asiana, joten spekulointi jatkukoon. Ajotaitoa koskeva kritiikki kohdistuu ilman muuta niihin, jotka eivät aja oikeassa reunassa ja siten mahdollista nopeammille liki moottoritiehen verrattavaa mahdollisuutta ohitteluun. Mutta aiheuttaako muualla kuin oikealla ajaminen vaaratilanteita? Vai syntyykö vaaratilanteet siitä, että keskellä ajavasta lähdetään ohi, vaikka vastaan tulee autoja. Tällöinhän joudutaan käyttämään ohitukseen vastaantulijan kaistaa, mikä on epälooginen tilanne liikenteessä ja ymmärrettävästi altistaa vaaratilanteelle. Pahimmillaan vastaantulijakin lähtee samanaikaisesti ohittamaan, jolloin alkaakin olla jo tosi ahdasta. Niin tai näin, mutta veikkaan kansan pitävän ongelmana vain muualla kuin oikeassa reunassa ajavia. Muut virheet ovat sitten noiden syytä. Eihän vastuullinen kuski sille mitään voi, että pitää ohittaa huonossa paikassa.



    Luonnollisesti taitava kuski ei tällaiseen sorru, mutta saattaa silti olla ohitettavana osapuolena tilanteessa, jossa molempiin suuntiin ajavat ohittavat samanaikaisesti. Tai sitten muuten vain tilanteen vaikutusalueella.



    Vai hämääkö leveäkaistatien antama vaikutelma ajamaan normaalia lujempaa, joka sitten näkyy tilastoissa? Vai mistä turvallisuusongelmat muodostuvat?

      
  • Opelixi:

    Kirjoitin: "koostuu lähinnä alle rajoituksen ajavista". Ei siis kaikki, mutta suurin osa.




    Juuri niin.



    Ongelmia ei olisi, jos suomalaiset osaisivat ajaa. Ruotsissa liikkuessani homma toimii täysin ongelmitta, kun leveän tien reuna on maalattu pientareeksi.




    Välillä Aura-Lieto oleva leveäkaistatie oli ennen muuten tavallinen kaksikaistainen osuus, mutta pientareet olivat poikkeuksellisen leveät. Minusta tuo toimi ihan hyvin, mutta silti se muotivillityksen takia joskus 90-luvulla muutettiin leveäkaistatieksi. Tilastoja muutoksen vaikutuksesta ei minulla ole, mutta johdonmukaisuus liikenteestä väheni, vaikka ohituspaikkoja tulikin lisää.



    Mutta koska kuljettajat eivät ole mitenkään erinomaisia ajotaidoiltaan ja toisaalta koska ajosuorite on niin iso, virheitä tekee taitavampikin. Siksi tiet pyritään suunnittelemaan ja rakentamaan siten, että ympäristön antama vaikutelma tukee ajamista. Geometriassa on tiettyjä sääntöjä, tieosuuden tulee olla johdonmukainen, optisella ohjauksella vaikutetaan moniin asioihin jne. Jos nämä asiat eivät ole sopusoinnussa, näkyy se väistämättä onnettomuusmäärissä. Tämä on hiukan samanlainen asia kuin auton ajo-ominaisuudet. Harva huolii ajettavuudeltaa huonoa autoa siksi, että pitää itseään hyvänä kuskina. Ei, vaan useimmat haluavat ajettavuudeltaan hyvän auton.

      
  • Tutkittua tietoa Suomen leveäkaistateistä:



    http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/4000436-vleveakaistaiset_tiet.pdf



    Ei ihan uusinta uutta, mutta todennäköisesti suuntaviivat ovat oikeat. Harmi, ettei tässäkään pureuduta tarkemmin onnettomuuksien syihin. Toisaalta aineiston suppeuden takia se ehkä ei olisi tuonut mitään lisäarvoa. Joka tapauksessa voitaneen olettaa, että turvallisuustaso ei merkittävästi poikkea tavallisesta, olosuhteiltaan vastaavasta tavallisesta tiestä. Siten hyötysuhde on aika huono, vaikka välityskyky hiukan tavanomaista parempi onkin. Luultavasti kolmikaistainen keskikaidetie on se, johon jatkossa keskitytään ja jollaiseksi aikanaan nykyiset leveäkaistatietkin muutetaan.

      
  • FARwd:

    Myös vt 12 Lahdesta Nastolaan on leveäkaistainen moottoriliikennetie. Se on vain osittain pilattu jyrsimällä tärinäraidat aivan piennarviivan kohdalle (osittain jopa ajokaistan puolelle), jolloin rekatkaan eivät viitsi enää ajaa aivan oikeassa reunassa ja ohitustila kapenee suotta.




    Lahden kohdalla on pitkältä ajalta kokemusta leveäkaistatieltä, eivätkä nuo kokemukset ilmeisesti ole kaikilta osin kovin positiiviset.



    Jokainen näkee leveäkaistatietä ajaessaan, että muunlaisella tiellä normaaleina pidettäviä liikennesääntöjä rikotaan täysin yleisesti. Kyse on selvästi liikenteen vaarantamisesta, koska usein ohitukset tehdään keskiviiva ylittäen samalla kun autoja tulee vastaan. Ohituksiin myös lähdetään paikoissa joissa niihin ei varmasti lähdettäisi jos kyseessä olisi normaali tie.



    Samoin vasemmalle kääntyvät aiheuttavat suurempia ongelmia kuin normaalitiellä, koska takaatulevan voi olla vaikeampi erottaa ohittajien seasta oikeaoppisesti kaistan reunaan ryhmittyvää kääntyvää autoa kuin normaalitiellä olisi.



    Minusta nuo leveäkaistatiet joutavat historiaan. Itse pidin niitä aikanaan hyvänä asiana, mutta näköään se on niin että ne eivät sovi suomalaiseen liikennekulttuuriin. Jälleen esimerkki siitä, että moni hyvä asia (tässä tapauksessa tien leveys ja parempi näkyvyys) pilataan käyttämällä sitä väärin.

      
  • Aiemmin linkittämäni julkaisun sivulla 9 on leveäkaistareiden ongelman ydin. Ohituksessa ilman vastaantulijan kaistaa sivuttaisetäisyydet ovat totuttua pienemmät, joten tilanne koetaan hankalaksi. Asia korjaantuu ylittämällä keskiviiva riippumatta siitä, onko vastaantulijoita. Lisäksi jos ohitettava ei aja aivan optimaalisessa paikassa, keskiviivan ylitys ohituksen onnistumisesksi on välttämätöntä. Ja jos vastaantulijoita on, ohituksesta luopuminen tuntuu turhalta, koska vastaantulijan kaistalla sivuttaisetäisyys on riittävä.



    Toisessa julkaisussa on esitetty toinen tilanne, joka aiheuttaa epäloogisuutta ajamiseen:



    http://www.skal.fi/files/88/uudettyypit.pdf



    Ohitttaa omaa kaistaa käyttäen voi, jos ohitettava ajaa oikeassa reunassa. Kuitenkaan ohittaa ei voi, jos vastaantulijakin ohittaa. Suurissa nopeuksissa (100 km/h) ohitus vaatii kuitenkin aikaa ja kun esimerkiksi muutaman sadan metrin päässä olevan vastaantulijan ohitusiakeet voi havaita, voi oma ohitus olla jo alkanut. Mikään laki tms. ohje ei kuitenkaan opasta tuossa tilanteessa oikeaa ajojärjestystä, joten täytyy vain ihmetellä tiensuunnittelijoiden ajatuksia, kun tällaisen keksinnön ovat käytäntöön tuoneet. Onneksi uusien teiden rakentaminen on lopetettu, koska huomattavasti parempiakin ratkaisuja on olemassa.



    AkiK on oikeassa, ettei leveäkaistatiet sovi suomalaiseen kulttuuriin. Täällähän on totuttu suhteellisen kurinalaiseen toimintaan. Jossain eteläisemmässä valtiossa leveäkaistatietä osattaisiin varmaan hyödyntää huomattavasti tehokkaammin, kun muutenkin toimitaan enemmän tilanteen kuin lainsäädännön mukaan. Turvallisuus on sitten toinen juttu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit