Kenen vika 2

7 kommenttia

Talvi ja lumi. Ihanaa, eikö?

Minun puolestani saisi olla lumet tulematta.

Kaunista, vähän valoisampaa, mutta lukuisa määrä haittavaikutuksia. En voi vaikuttaa, miten lumet tänne tulevat, joten on sopeuduttava. Mutta sitten on se sopeutumisen määrä.



Kun lumet tulevat, eikä teitä saada puhtaaksi aurattua, niin kaistaviivat peittyvät.

Tarkoittaa, että ihmiset ajavat todella omituisesti, vastaantulijan kaistoille leikaten, viereiselle kaistalle leikaten ym.



Jos jotain sattuu, kenen vika? Sen, joka ajaa siten, kuin muiden mallin mukaan kaistat näyttävät menevän, vai sen, joka ajaa siten, kuin tietää kaistojen menevän?



Eihän lumen alla oleva ohituksen kieltävä sulkuviiva ole puolustus. Ei saa ohittaa, piste. Miksi sitten olisi lumen alla oleva kaistaviiva sellainen?



No, olen aiemmin maininnut, että lain mukaan jokaisen on tehtävä kaikkensa, että onnettomuutta ei tapahdu...



Esimerkki, Mäkelänkatu Helsingissä.

Parissa paikassa on kesälläkin erittäin kapea ryhmityskaista vasemmalle. Tässä kohdassa etenpäin jatkava ajokaista tekee lievän koukkauksen oikealle. Joku ryhmittyy kääntyäkseen vasemmalle. Päästäksesi jatkamaan, sinun on siirryttävä, kuten kaistakin oikeasti menee, hiukan oikealle. Viereisellä kaista kuitenkin joku, tulee ehkä kovaa takaa, ajaa just niin, kun muutkin on ajaneet, eli suoraan ilman koukkausta. Ja sitten selvitetään.

  
  • Poni:

    Talvi ja lumi. Ihanaa, eikö?


    ON ! :wave:



    Liian vähän, tosin, koska hätäisesti aurausvallit erottuvat. Mitä iloa noin vähästä on, höh!

      
  • Lumettuneilla teillä on hyvä mahdollisuus harjoitella ajamista ilman kaistaviivoja. Eihän niitä oikeastaan edes tarvittaisi. Itse kyllä pyrin seuraamaan kaistaviivoja siellä missä ajourat niitä tuovat näkyviin, mutta tärkeämpänä piden seurata muiden autojen sijoittumista. Kannattaa aina jättää itselleen rako johon pystyy väistämään. Limittäin ajamalla pärjää hyvin eikä änkemällä ajamaan rinnakkain usean auton väliin. Peräänajaja maksaa.

      
  • "Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:



    4) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa ja pyöräkaistaa."




    9 §

    Ajoneuvon paikka ajoradalla



    "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

    "




    11 §

    Ryhmittyminen



    "Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan. Vasemmalle kääntyvän on ryhmityttävä välittömästi ajoradan keskiviivan oikealle puolelle tai yksisuuntaisella ajoradalla vasempaan reunaan."

      
  • Muistelenkin 740GLE:n kirjoittaneen jossain, että "tunnustelee jatkuvasti pidon määrää". No joo, mukavaahan se on takavetoisella... Ei se silti poista talven ongelmia.



    Just driven mielestä kaistaviivat ovat tarpeettomia, eikä niitäKÄÄN tarvitse noudattaa? No, kirjoitti kyllä itse yrittävänsä niin tehdä, mutta kumpaa nyt sitten oikasti tarkoitettiin?

    Jaa, mihinköhän tuo Opelixin pykälät oikein viittaavat? Hmmm.



    Esimerkki, suoraan todellisesta elämästä. 40 kmh rajoitus, pieni pätkä mutkaista tietä.

    Jopa kesällä eräs mutka leikataan reilusti vastaantulijan kaistalla. Kato on niin kova vauhti, ettei mutkaa voi ajaa kuin urheilullisesti leikaten.

    Nyt talvella tilanne on vielä huonompi.

    Kohdassa, jossa tie kääntyy oikealle, on oikeassa reunassa varattu jalankulkijoille tilaa. Se varattu tila tarvitaan, koska mutkan jälkeen kulkee suojatie. Suojatien jälkeen ei tuota tilaa enää ole.

    Nyt, talvella mutkaa oikaistaan vielä enemmän, eikä jalankulkijalle ole enää tilaa.

    Mitä jos siinä kulkee jalankulkija, ja kummastakin suunnasta tulee isompaa ajoneuvoa, oikaisten reilusti. Ajetaanko nokat vastakkain, vai jyrätäänkö jalankulkija?



    http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ll=60.30831,24.993296&spn=0.000043,0.040641&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.308418,24.993398&panoid=0WjjcRV5EisC6-uspoWNaw&cbp=12,205.28,,0,7.03

      
  • Poni:

    Kohdassa, jossa tie kääntyy oikealle, on oikeassa reunassa varattu jalankulkijoille tilaa. Se varattu tila tarvitaan, koska mutkan jälkeen kulkee suojatie. Suojatien jälkeen ei tuota tilaa enää ole.
    Nyt, talvella mutkaa oikaistaan vielä enemmän, eikä jalankulkijalle ole enää tilaa.
    Mitä jos siinä kulkee jalankulkija, ja kummastakin suunnasta tulee isompaa ajoneuvoa, oikaisten reilusti. Ajetaanko nokat vastakkain, vai jyrätäänkö jalankulkija?


    Ne, jotka eivät aja aina orjallisesti tikkarinopeutta, saattavat löytää järkevämpiäkin vaihtoehtoja, kuin nuo sinun ehdottamasi. Esimerkiksi sovittamalla nopeutensa tie- ja liikenneolosuhteiden mukaisesti.

      
  • FARwd:


    Ne, jotka eivät aja aina orjallisesti tikkarinopeutta, saattavat löytää järkevämpiäkin vaihtoehtoja, kuin nuo sinun ehdottamasi. Esimerkiksi sovittamalla nopeutensa tie- ja liikenneolosuhteiden mukaisesti.




    Tarkoittamallani tien pätkällä vallitsee 40 kmh rajoitus. Havaintojeni mukaan USEIMMAT ajavat siinä ylinopeutta.

    Eli eivät orjallisesti noudata tikkarinopeutta.

    Mitä siitä seuraa? Katoaako jalankulkija hassusti savuna ilman?

      
  • Poni:

    Muistelenkin 740GLE:n kirjoittaneen jossain, että "tunnustelee jatkuvasti pidon määrää". No joo, mukavaahan se on takavetoisella... Ei se silti poista talven ongelmia.


    Äh. Heti kun yrittää typistää, niin jotain jää pois. Tämän talven suurin ongelma on aivan liian vähän lunta hiihtämiseen :-)



    Toki tunnustelen keliä myös ajaessani.



    Manuaalivaihteisella täydellisesti 50/50 tasapainotetulla autolla hyvin talvirenkain ja kunnon valoin on talviajo aina hauskaa. Käy sinäkin koeajolla tarkistamassa millaisen luistokulman Mercedeksen huumorintajuton suojelusenkeli sallii, ettei vain jää väärää käsitystä.



    Vastaus kysymykseesi: tulee heti mieleen muutama paikka Oulussa, jotka ajan uhastakin raiteiden vieressä ryhmitysmerkkien mukaan silloin kun niin mahtuu tekemään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit