Rauhallista Joulua ja Hyvää Uutta Vuotta!

3 kommenttia

Taitaa olla turhaa toivoa laajempaa osanottoa näihin mielipiteisiin, nyt ne pyörii muutaman pinttyneen nimimerkin ympärillä.

  
  • Laajempi osanotto löytyy vaikkapa Iltasanomien kommenteista.

    Kirjaantumispakko (vaikkakin anonyyminä ) vähentää spontaaneja kommentointeja.



    Jos olet eri mieltä jostakin niin muista empiirisyys. Se että esittää jonkun tiedon haluten että muut olisivat samaa mieltä pitää se voida todistaa. Muutoin se on vain politiikkaa, eli erilaisia näkemyksiä siitä miten asioiden pitäisi olla.



    "Tieto ei perustu pelkkiin järjen käsitteisiin, intuitioon eli sisäiseen näkemykseen tai uskoon." (wikipedia )

      
  • Sitä samaa toivottaen!

      
  • Kolaritonta joulua ja sakotonta uutta vuotta...



    Tänään päättyi yli kolme viikkoa kestänyt tauko autolla ajamisessani. Entiseen malliin ajaminen vielä sujui. Aivan kuin olisin ajanut viimeksi eilen. Kun edellisen kerran ajoin, maa oli lumeton. Lokakuussa tosin oli jo muutama luminen päivä, joten talvikelejä oli päässyt jo kokeilemaan.



    Edellinen yhtä pitkä tauko oli tammikuussa 2008, jolloin olin kolme viikkoa Berliinissä ilman autoa. Ajamattomia päiviä oli tuolloin 23, nyt 22. Pisin ajotauko on kestänyt lähes kolme kuukautta. Olin silloin Englannissa. Mutta siitä on kauan.



    Perheemme tuoreimman ajokortin haltija ehkä haluaisi myös päästä kokeilemaan autolla ajamista, mutta hänen on odotettava. Inssiajo on suoritettu ja ajokortti on luovutettu eli lähetetty annettuun osoitteeseen. Mutta ajokortin haltija ei ole saanut korttia käsiinsä eikä edes nähnyt sitä. Hän saa ajokortin itselleen postin kautta joskus ties milloin, kunhan se on ensiksi Suomen viranomaisten toimesta "legalisoitu" eli todistettu oikeaksi. Tällainen menettely ei ole pakollinen, mutta tiedetään tapauksia, joissa ulkomailla myönnettyä ajokorttia on yritetty vaihtaa suomalaiseksi, mutta viranomaiset eivät ole uskoneet, että ajokortti on aito. Erilaisia "ajokorttejahan" saa ostaa joissakin maissa vaikka torilta. Eli varma on varmaa, kun paperi on legalisoitu.



    Olin itse aikoinaan hieman samanlaisessa tilanteessa. Ajokortissani lukee, että se on myönnetty 3. päivä marraskuuta. Suoritin inssiajon edellisenä päivänä. Jos olisin ajanut autolla esimerkiksi 15. päivä marraskuuta ja jäänyt poliisin ratsiaan, mikä olisi ollut seuraus? Sakko ilman ajokorttia ajamisesta ja sen lisäksi ajokortin peruminen ja sen saamisen lykkääntyminen? Sain nimittäin ajokortin käteeni vasta 24. päivä marraskuuta. Olin nähnyt ajokorttini jo 3. päivä marraskuuta, kun menin hakemaan sitä. Mutta virkailija veti sen takaisin ja lähetti uudelleen kirjoitettavaksi, koska toissa etunimissäni oli pari kirjainta liikaa. Pitkät kolme viikkoa...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit