Nastat (vai kitkat)

1895 kommenttia
1484951535464
  • AkiK:

    mikahe:


    En ole vaihtanut renkaita yli vuoteen, toivottavasti monet muut ovat. Ihmetyttää silti miksi esim. 0-70 km/h lähtösuoralla tulee seuraajiin jopa satojen metrien kaula, ja mutkissa tai risteyksissä vähintään kymmeniä.



    Mielenkiintoista että onnistut myös mutkissa tekemään eroa muihin kanssa-autoilijoihin. Itse ainakin ajan talvellakin mutkat max rajoituksen tai vaihtoehtoisesti turvallisen pidon mukaista tasanopeutta, samoin olen havainnoinut useimpien muidenkin tekevän. Sinä ainakin juttusi perusteella ajat siis vähintään säännöllistä ylinopeutta.

    Toki tuo on ymmärrettävää, yleensä liikennevalokiihtyvyyttä oman/autonsa/renkaidensa suorituskyvyn mittarina pitävät osoittavat vastaavaa käytöstä muuallakin liikenteessä.


    Tuosta se ero voi johtua. Minulla on yli 12,5-vuotias aito neliveto ja 1,1v-kitkat, ilman ESx:ää. Mites sulla?

      
  • Herbert:

    Minä tulkitsin seuraavan kommenttisi ihan puhtaasti muiden haukkumiseksi:
    "Joillakin on ongelmia pysyä omalla kaistalla, vaikka vauhtia ei olisi kuin 70 kilometriä tunnissa. Pitäisikö talviajan nopeusrajoitus siis alentaa kuuteenkymmeneeen kilometriin tunnissa?"

    En millään osaa ottaa tuota neutraalina tai positiivisena kommenttina.




    Kyse on “tulkinnasta”. Nettikeskustelun yleinen ongelma on se, että kaikesta tulee mustavalkoista. Ei ole enää välimuotoja, ei neutraalin eri sävyjä. On vain kehumista, haukkumista niiden ahtaassa välissä tilaisuus linkata johonkin ”neutraaliin” uutiseen.



    Normaalissa ihmisten välisessä kommunikaatiossa sanat ovat vain osa kommunikaatiota. Joskus ei edes tarvita sanoja. Pelkkä ilme riittää. Myös äänensävy ja äänen voimakkuus ovat osa viestin välittämistä. Täsmälleen samat sanat voivat välittää hyvinkin erilaisen viestin riippuen näistä muista tekijöistä. Joskus viestin sisältöön vaikuttaa jopa jokin täysin keskustelun ulkopuolinen sanonta, jonka keskustelijat tietävät, ja johon keskustelussa viitataan. Vaikkapa repliikki jostakin elokuvasta, tai asia, josta yhdessä on joskus vitsailtu. Sanat, mitkä sanotaan, ovat pelkkä avain, millä piiloviesti avautuu, ja siitä tulee viestin varsinainen sisältö. ”Hasta la vista baby.”



    Kirjoitetussa viestinnässä lähes kaikki näkymättömät elementit katoavat. Toisilleen hyvin tutut kirjoittajat saattavat osata lukea toistensa viestejä myös rivien välistä, mutta monilta tämä taito puuttuu kokonaan. Koska he eivät pysty lukemaan rivien väleistä, mitä toinen kirjoittaja varsinaisesti on tarkoittanut, he lukevat pelkät sanat ja täydentävät pimeän informaation omasta arvomaailmastaan otetulla mallilla. Ja jos ihmisen arvomaailma on se, että hän ajattelee muista negatiivisesti, hän luonnollisesti tulkitsee muidenkin ajattelevan näin. Tällöin neutraali asioiden kuvaaminen voi olla hänen silmissään haukkumista. En tarkoita tällä ketään erityisesti vaan tarkastelen asiaa yleiseltä kannalta.



    Kirjoittamani kommentti ”Joillakin on ongelmia pysyä omalla kaistalla” oli ilman sen kummempia miettimisiä keksitty mainoslause videolleni, jonka linkin annoin. Olisin tietysti voinut keksiä jotain muutakin, mutta ajattelin kuin mainosmies, että tuo on houkutteleva otsikko. Tekstin tarkoituksena, sen enempää kuin videonkaan tarkoituksena, ei ollut haukkua eikä edes lievästi arvostella kuvassa näkyvän auton kuljettajaa ja hänen ajotapaansa.



    Lainaus kirjoituksestani 11.6.2010 ketjussa ”Ärsyttävin teko liikenteessä”:



    ”Teen itse monenlaisia virheitä niin liikenteessä kuin muuallakin elämässäni. Tästä johtuen olen hyvin suvaitsevainen ja ymmärtäväinen muiden tekemiä virheitä kohtaan. ../.. Vaikka joku ajaisi kolmion takaa eteen tai tekisi jotain aivan mieletöntä, ajattelen, että voi kai tuollaista tapahtua sopivissa olosuhteissa minullekin.”



    Allekirjoitan edelleenkin tämän käsityksen. Jos kerron tai kuvaan auton kaistoilla hoipertelua, en tee sitä haukkumismielessä. Kaikenlaista sattuu. Itsekin olen rassannut autoradiota ja kaivellut kassiani niin, että auto on mennyt välillä minne sattuu. Ei minunlaisellani kuskilla - joka on vielä tarpeeksi typerä kertoakseen kommelluksistaan - todellakaan ole aihetta eikö kunnolla oikeuttakaan haukkua ketään. En siis hauku, vaikka joitakin kirjoituksiani niin haluttaisiin tulkita. (Oikein pelottaa, milloin ja missä joku kaivaa tämä kirjoitukseni todisteeksi, että siinä se nyt nähtiin. Okei, en ole tässäkään asiassa täydellinen.)




    Edellisellä kerralla Audi-videossa moitit kovasti muita osapuolia, vaikka itse teit virheitä niin asennepuolella kuin ihan ajotavassakin.




    Taas tulkintaa. En enää haluaisi palata tähän iänikuiseen videoon, jossa kommentoija vihjailee psykiatrisen avun tarpeella. Olen ollut vähällä poistaakin kyseisen tekeleen, koska en pidä sitä onnistuneena. Ehkä se kuitenkin on hyvä jättää todistuskappaleeksi. Katsoin sen nyt vielä kerran läpi. 2:27 minuuttia kestävä video etenee tarkasti näin:



    Alkuteksti. Musta Audi taustapeileissä. Näkymiä eteenpäin tuulilasista. Nopeuskamera tien varressa. Takaa tuleva musta Audi ohittaa ohituskaistalla ja menee menojaan.



    Uusi kuvauspaikka.



    Takaa tuleva vaalea Audi ja eräs toinen auto ohittavat ohituskaistalla. Autot jatkavat ohittelua ohituskaistan jälkeen. Nopeuskamera tien varressa. Autot jatkavat edelleen ohitteluaan.



    Uusi kuvauspaikka.



    Maantienäkymä tuulilasista. Nopeuskamera tien varressa. Ohitetaan risteysalue. Vilahdus nopeusmittarista. Näkymä taustapeilistä. Ohituskaista alkaa. Edessä kaukana häämöttää rekka, jota vähitellen saavutetaan. Seurataan taustapeilistä kun takana ajava auto lähtee ohittamaan. Näytetään nopeusmittaria, jonka lukema on sensuroitu. Auto menee ohi ja ohittaa samalla myös rekan. Ohituskaistan loppu on jo lähellä, mutta ehditään vielä itsekin juuri ja juuri ohittaa rekka. Lopputeksti.



    Mitä videon selostukseen tulee, niin se on internetin puhesyntetisaattorilla tehtyä höpöhöpöä eli pelkkää viihdettä - melko huonoa, myönnän. Ketään ihmistä ei haukuta vaan selostetaan kuvitteellisen Audi-pedon hyökkäilyä. Ei kai Audi ole niin herkkänahkainen auto, että sitäkin voi loukata. Tai ovatko Audien omistajat jonkinlainen kollektiivi, joka loukkaantuu, kun Audia loukataan? Olihan aikoinaan jopa sellaisia tarroja, joissa luki ”Saabismi on sairautta”. En tiedä, kuka ne oli tehnyt. Kun olen itsekin sattunut ajamaan yli 400000 kilometriä Saabilla, olisiko minun pitänyt loukkaantua.



    Jos video näytetään ilman ääntä sadalle summittaisesti valitulle katsojalle, millaisia arvioita se saa? Kuinka moni löytää siitä ajotapavirheitä - muitakin kuin kuskin heilumista kameran kanssa ajon aikana ja nopeusmittarin lukemaa, joka on pitänyt sensuroida Youtube-videosta. Veikkaanpa, että mitään kovin ihmeellisiä virheitä ajamisesta ei löydy. Auto pysyy kaistallaan ja menee niin kuin muutkin. En ole koskaan väittänyt olevani missään mielessä mikään mallikuski, joten ajamiseni ei tietenkään ole sataprosenttisesti mallikasta. Riippuu mille korkeudelle arvostelun riman asettaa.



    Mitä taas asennevirheisiin tulee, niin missä se kuuluisa ”Oikeat asenteet” -niminen opas on, josta voi tarkistaa onko oma tai jonkun muun asenne virheellinen? Tai tällainen opas jossakin on, koska niin usein viitataan ihmisin virheellisiin asenteisiin. Entäpä jos jossakin muualla on toisenlainen opas, joka määritteleekin ne ”oikeat asenteet” virheellisiksi.






    Onko puheesi ja tekosi linjassa keskenään vai otitko tietoisen riskin vakavasta kolarista ajaessasi olosuhteisiin nähden alimittaisella ajoetäisyydellä? Kyllä itse ainakin tuollaisen kuskin takana jätän lisää etäisyyttä, koska onnettomuuden todennäköisyys on normaalia korkeampi.




    Mainitsemani nopeuden vaihtelut olivat vielä normaalin rajoissa, vaikka niiden syy jäikin epävarmaksi. Myös auton pieni lipsahtelu oli normaalin rajoissa - itse asiassa se saattoi olla syy siihen, että auto yllättäen hidasti huomattavasti nopeuttaan. Kuljettaja ehkä säikähti. Suunnittelin ohittavani auton, mutta se kääntyi vähän matkan päässä risteyksestä sivutielle. Ja kun ollaan aikeissa ohittaa jokin auto, ei silloin yleensä kasvateta etäisyyttä siihen. Minun mielestäni tilanteessa ei ollut akuuttia törmäysvaaraa. Kyseessä oli tavallinen ajelu, millaiseen maanteillä tälläkin hetkellä osallistuvat tuhannet autot. Ei muutaman kymmenen sekunnin videopätkää voi irrottaa kokonaisuudesta ja alkaa analysoida kuin maailman tärkeintä tapahtumaa.



      
  • pdt44:

    Putput:
    Mitä jossain kolkassa VÄITTEESI MUKAAN olleet liukkaat siihen liittyy että ympäri Suomen näkyi käsittämättömät määrät ihmisä ajamassa nastoilla ilman mitään syytä, ja tuo 'muka-syy' eli parit yöpakkaset kun jäivät taakse ja lämmöt nousivat niin edelleen nastoilla jyristelivät??


    Eli mielestäsi nastarenkaat pitäisi vaihtaa heti takaisin kesäkumeihin, kun menee plussan puolelle? Pohjoisempana oli lokakuun lopulla pakkasta ja tiet jäässä vielä puolen päivän aikaan useana päivänä ja yön aikana tiellä oleva kosteus jäätyi uudelleen. Olisiko pitänyt ottaa kesärenkaat töihin mukaan ja vaihtaa ne alle ennen kotiin lähtöä ja kotona taas nastat alle, että pääsee aamulla turvallisesti töihin? Jep jep, onpahan taas aikamoista settiä tarjolla. Kannattaisi käpäistä joskus kehäkolmosen ulkopuolella, sielläkin ajetaan autoilla.




    Seliseliseli. Pohjoisempana ja pohjoisempana. Aina löytyy joku mysteerinen alue jossa on ollut hirveä keli, ja sen perusteella selvästi yli 60% Suomen 'asuinalueiden' autoilijoista sitten muka EIVÄT ajaneet TÄYSIN TURHAAN nastarenkailla???



    Päivästä toiseen, monella paikkakunnalla näin HUOMATTAVAN SUUREN OSAN autoilijoista ajavan nastarenkailla, eikä talvikelejä lähimaillakaan. Ja säätiedotuksestä näki selvästi myöskin ettei ollut syytä ajaa nastarenkailla.



    Yöpakkasia kun oli muutaminan päivinä niin ei TODELLAKAAN suurimmalla osasta Suomen asukkaiden seutuja jäätyneet tiet sillä silloin oli sellaiset kelit että tiet pysyivät hyvin kuivina. Ja yöpakkaset EIVÄT alkaneet iltapäivällä vaan vasta myöhään yöllä, eikä juuri muut kuin lehdenjakajat edes itse kokeneet pakkasia. Ei mitään syytä ollut vaihtaa edes tuona lyhyenä 'yöpakkasajanjaksona' talvirenkaita kuin muutamilla yötyöläisillä ehkä, ja sen jälkeen oli viikkokaupalla todella lämmintä keliä.



    Huhhuh, mitä ihmiset pokkana selittävät...



    Ajoin vielä itse poikkeuksellisesti hyvin monella seudulla ja hyvin aikaisin aamulla noina 'yöpakkasaikoina' ja nimenomaan kiinnitin huomiota säätiedotuksiin ja ajokeleihin koska mietin tätä talvirengastarvehysteriaa. Itse ajoin siis kesärenkain ihan näihin oikeiden talvikelien tuloa edeltävään päivään asti eikä MITÄÄN tarvetta ollut sitä ennen niihin!



    Näin oli suurella osassa Suomen asutuimpia seutuja: säätiedotukset olivat selkeät näille seuduille, tilanteen pystyi näillä seuduilla helposti toteamaan ja ennustamaan etukäteen, mutta SILTI näillä seuduilla koettiin hirveä talvirengashysteria lehdistössä ja myös tien päällä suuri osa ajoi talvirenkailla.



    Ja sitten tuli tämä pitkä jakso lämmintä, joka myös oli tiedossa HYVIN PITKÄÄN etukäteen. Huomattavaa on myös että oli tiedossa myös se että tämä muutaman kylmän päivän jakso oli vain yöpakkasjakso ja että kestää pari päivää. Eli oli tiedossa mutta ihmiset silti vaihtoivat talvirenkaat alle eivätkä todellakaan vaihtaneet näitä keliin täysin sopimattomia renkaita pois.



    Näköjään ihmiset Suomessa ovat äärimmäisen laiskoja tekemään työtä, ottaen omia lomia ties milloin, mutta kelin takia muka pitääkin EHDOTTOMASTI olla joskus 4:ltä aamulla ajamassa joka IKINEN päivä. Kumma että kaikki ovat noin kellokorttityöläisiä yhtäkkiä... (ja 'kylmimmät' päivät olivat muistaakseni viikonloppuna, kylmin aamu oli sunnuntai)

      
  • Putput:


    Seliseliseli... Älä valehtele.

    Parin aamun ajan jos oli pari tuntia vielä pakkasen puolella (kuivat tiet) ei tarkoita talvikelejä.

    ...

    Ajoin viikkokaupalla muuallakin kuin eteläisimmässä Suomessa kesärenkailla ilman ongelmia, samalla kun muut jyrsivät nastoillaan.




    En oikein tiedä missä olet ajellut, mutta itse on tullut käytyä viimeisen kuukauden aikana niin Itä-Suomessa kuin Pohjois-Pohjanmaallakin ja varsin talviset kelit oli molemmissa siellä liikkuessani. Useampi kunnon lumipyrykin on matkan varrelle mahtunut. Minusta tänä syksynä on ollut varsin talviset kelit kaiken kaikkiaan, joka vuosi ei tosiaankaan ole ollut useampia hankalia kelejä jo tähän mennessä. Olen ollut hyvin tyytyväinen siihen, että renkaat tuli vaihdettua jälleen kerran oikeaan aikaan.



    Hiihtokelitkin alkoivat jo lokakuun loppupuolella, mutta kait sekin on kesälaji sinun mielestäsi, eihän hiihtämään meno nyt sentään talvirenkaita edellytä vai miten? Ja nyt en puhu mistään tykitetyistä rinteistä.





    Mutta ajele sinä kesärenkaillaisi miten lystäät. Hyviä paikkoja niillä harjoitteluun löytyy talvellakin monia. Esim. Forumin parkkihalli.

      
  • mikahe:


    Tuosta se ero voi johtua. Minulla on yli 12,5-vuotias aito neliveto ja 1,1v-kitkat, ilman ESx:ää.




    Varmaan tuo tosiaan selittää riskikäyttäytymisesi ja muita kovemmat nopeudet liukkaalla.



    Mukavampaa on minusta ajella uudella turvallisella autolla hyvällä turvamarginaalilla kaikissa keleissä. Ei tarvitse kehuskella erikseen liikennevalokiihdytyksillä ja muita kovemmilla kaarrenopeuksilla kun tietää ajavansa turvallisesti ja autostakin löytyvän tarvittaessa ominaisuuksia sen verran, ettei niitä tarvitse erikseen mainita tai alkaa vertailla muihin liikkujiin. Renkaatkin voi valita ihan puhtaasti niiden todellisten ominaisuuksien perusteella ilman että niistä tarvitsee tehdä suurta numeroa.

      
  • SO2001:

    Jos kerron tai kuvaan auton kaistoilla hoipertelua, en tee sitä haukkumismielessä. Kaikenlaista sattuu.


    Ok. Mielipiteesi on siis seuraava: Koska kaikenlaista sattuu itse kullekin, suurin sopiva nopeus voisi olla vaikka 60 km/h. Ottamatta kantaa kuskien osaamiseen, nykyiset nopeudet (80-100 km/h) ovat aivan liian suuria.



    En enää haluaisi palata tähän iänikuiseen videoon, jossa kommentoija vihjailee psykiatrisen avun tarpeella.
    ...
    Mitä videon selostukseen tulee, niin se on internetin puhesyntetisaattorilla tehtyä höpöhöpöä eli pelkkää viihdettä - melko huonoa, myönnän. Ketään ihmistä ei haukuta vaan selostetaan kuvitteellisen Audi-pedon hyökkäilyä.
    ...
    Jos video näytetään ilman ääntä sadalle summittaisesti valitulle katsojalle, millaisia arvioita se saa?


    Turha jossitella. Minä ainakin teen johtopäätökseni niiden tietojen perusteella, jotka viesteissäsi annat.



    Mitä taas asennevirheisiin tulee, niin missä se kuuluisa ”Oikeat asenteet” -niminen opas on, josta voi tarkistaa onko oma tai jonkun muun asenne virheellinen? Tai tällainen opas jossakin on, koska niin usein viitataan ihmisin virheellisiin asenteisiin. Entäpä jos jossakin muualla on toisenlainen opas, joka määritteleekin ne ”oikeat asenteet” virheellisiksi.


    Valitettavasti palaan Audi-videoon vielä hiukan. Noihin aikoihinhan puhuit jostain muiden tiellä liikkujien haastamisesta yms. asioista. Luulen, ettei maailmasta löydy vakavasti otettavaa opusta, joka määrittelee tuollaisen asenteen oikeaksi.



    Mutta ihan hyvä, jos perut sanasi noilta osin. Keskustelu on huomattavasti helpompaa, jos jätät sanomatta asiat, joita et tarkoita. Mitä jos minäkin alan vilkuttaa vasemmalle, vaikka käännynkin oikealle. Sehän on vain höpöhöpöä eikä sitä muiden kannata niin vakavasti ottaa. Kovin hankalaksi se kyllä saattaa monet asiat tehdä.



    Mainitsemani nopeuden vaihtelut olivat vielä normaalin rajoissa, vaikka niiden syy jäikin epävarmaksi.


    Sinulla oli syytä epäillä jotain poikkeavaa ja vaaratilannehan siitä syntyi.



    Tuo on juuri sitä, miten perustelit riskien pienentämistä. Eli reagoidaan ennenkuin mitään varsinaista tilannetta vielä syntyy. Et kuitenkaan reagoinut. Oli vain tuurista kiini, että vastaantulijat tulivat kohdalle pari sekuntia myöhemmin eikä tilanteesta siksi tuon vakavampaa muodostunut.



    Huonolla tuurilla olisit joutunut toteamaan, ettei mitään ollut tehtävissä onnettomuuden estämiseksi.



    Kyseessä oli tavallinen ajelu, millaiseen maanteillä tälläkin hetkellä osallistuvat tuhannet autot. Ei muutaman kymmenen sekunnin videopätkää voi irrottaa kokonaisuudesta ja alkaa analysoida kuin maailman tärkeintä tapahtumaa.


    Tavallinen se oli siinä mielessä, että jatkuvasti ajetaan liian lähellä, ennakoidaan huonosti jne. Mutta nimenomaan noiden tilanteiden analysoimisella voidaan tilannetta parantaa. Ei kuten maailman tärkein asia, vaan kuten tavallinen riskejä sisältävä liikennetilanne. On kuljettajan asenteesta kiinni, kuinka paljon halua riskin pienentämiseen löytyy.



    Jos tilanteita ei analysoida, mistä oppi ajamiseen tulee? Itse ainakin teen jatkuvasti tuollaista analysointia omassa ajamisessani. Olen varma, että olen oppinut tuntemaan itseäni ja liikennetilanteita huomattavan paljon tuolla tavoin. Ihan varmasti se myös on muokannut ajamistani turvallisempaan suuntaan.



    En tiedä yhtään syytä, miksi jättäisin tuollaisen työkalun käyttämättä.

      
  • Putput:

    Seliseliseli. Pohjoisempana ja pohjoisempana. Aina löytyy joku mysteerinen alue jossa on ollut hirveä keli, ja sen perusteella selvästi yli 60% Suomen 'asuinalueiden' autoilijoista sitten muka EIVÄT ajaneet TÄYSIN TURHAAN nastarenkailla???




    Onko joku puhunut hirveästä kelistä? Jos tiet ovat jäässä, se on mielestäni normaali talvikeli, jos alla on nastat. Kesäkumeilla se varmaan onkin hirveä keli.



    Ja yöpakkaset EIVÄT alkaneet iltapäivällä vaan vasta myöhään yöllä, eikä juuri muut kuin lehdenjakajat edes itse kokeneet pakkasia.




    Kukakohan sanoi, että yöpakkaset alkoivat iltapäivällä. Yöpakkaset alkoivat, kuten sanastakin voi päätellä, yöllä ja aamulla tiet olivat jäässä.



    Ei mitään syytä ollut vaihtaa edes tuona lyhyenä 'yöpakkasajanjaksona' talvirenkaita kuin muutamilla yötyöläisillä ehkä, ja sen jälkeen oli viikkokaupalla todella lämmintä keliä.




    Ehkäpä sinulle klo 6-12 on yöaikaa. Useimmille muille se on aikaa, jolloin ajellaan töihin. Ja jos siirrytään taas tosielämään ja Helsingin ulkopuolelle, niin täällä tuli lumi maahan marraskuun ensimmäisellä viikolla ja sen jälkeen lämpötila on pysynyt nollan alapuolella. Eli se siitä viikkojen todella lämpimistä keleistä.



    Ja sitten tuli tämä pitkä jakso lämmintä, joka myös oli tiedossa HYVIN PITKÄÄN etukäteen.




    Ilmeisesti sinulla on käytössä aivan eri sääennustukset kuin tavallisilla kuolevaisilla, koska yleensä ennustukset kattavat vain pari päivää ja silloinkin ne menevät usein pieleen.



    Näin oli suurella osassa Suomen asutuimpia seutuja: säätiedotukset olivat selkeät näille seuduille, tilanteen pystyi näillä seuduilla helposti toteamaan ja ennustamaan etukäteen, mutta SILTI näillä seuduilla koettiin hirveä talvirengashysteria lehdistössä ja myös tien päällä suuri osa ajoi talvirenkailla.




    Tuo hysteria on ainakin minulta mennyt ohi (ja luultavasti melkein kaikilta muiltakin). Ilmeisesti kuulut itse siihen ryhmään, jonka mielestä talvirenkaat kannattaa vaihtaa vasta sitten, kun on ensimmäisen kerran kolahtanut.

      
  • Herbert:

    Jos tilanteita ei analysoida, mistä oppi ajamiseen tulee? Itse ainakin teen jatkuvasti tuollaista analysointia omassa ajamisessani.


    Tuo on minun mielestäni kaikkein keskeisin asia liikenteessä. Analysointi suhteessa liikennesääntöihin. Ymmärrys siitä miten pitäisi ajaa ja mikä olisi sääntöjen mukaan oikein.



    On huomattava, että me kaikki teemme virheitä vahingossa tai tarkoituksella. Käytännön ajaminen ei suinkaan ole virheetöntä. Mielestäni kuitenkin olisi erinomaisen tärkeää tietää mikä kulloinkin olisi se oikea ratkaisu vaikka sitä ei toteuttaisikaan. Monille oikeiden vaihtoehtojen tietäminen on täysin hämärän peitossa.

      
  • Putput:

    Huhhuh. Et siis tajua että aiemmin ei ollut syytä panikoida, mutta nyt on tullut talvikelit? Siitähän on vaikka kuinka monta viikkoa, vissiin reilusti yli kuukausi kun jotkut urpot alkoivat rouhia kuivaa, jäätöntä tietä nastarenkaillaan!




    Talvirenkaiden vaihto kelien muuttuessa liukkaiksi ei minusta ole panikointia.



    Noihin aikoihin oli joka viikko aamulla liukasta. Jopa useina päivinä viikossa. Oletko muuten huomannut, että vuorokauden kylmin hetki on auringonnousun aikaan? Muutamana päivänä kävi niin, että itse aamuyöstä ajoin sulia teitä pitkin töihin, mutta sen jälkeen tiet jäätyivät lämpötilan pudotessa muutaman asteen. Joskus tiet jäätyivät matkalla.



    Väännetään rautalangasta: suuri määrä ihmisiä on valinneet nastarenkaat ja vaihtoivat sellaiset alle mielettömän paljon ennen talvikelejä.




    Sinulla taitaa olla ihan oma määritelmäsi talvikelille. Minusta lämpötilan laskiessa alle nollan ja sen vaikutus veteen tai vesihöyryyn aiheuttaa talvikelin.



    Lisäksi oli helppoa todeta tulevat kelit ihan sellaisista keksinnöistä kuin säätiedotukset.




    Juuri siksi minäkin renkaat tuolloin vaihdoin, kun ennusteet liukkaita kelejä lupasivat.



    Sitä myöten pystyi myös toteamaan että kuivalla kelillä ei muutamat yöpakkasetkaan antanut aihetta ruveta teitä rouhimaan ja ajamaan kuivalla tiellä paljon huonommin pitävillä renkailla.




    Vahvistat käsitystäni siitä, että suomalainen kuski keskimäärin arvioi kelin todellisuutta paremmaksi.



    Näkihän sen että muutaman kerran tuli hetkellinen kylmempi jakso, eli lämmintä oli tulossa perään!




    Tuollaisia ne talvet etelässä ovat olleet vuodesta -89 alkaen.



    Ajatko sinä mielummin kolarin syksyn ensimmäisillä liukkailla keleillä kuin jossain muussa tilanteessa?



    Ja nyt ei ole ollut mitään ongelmia takavetoisen kitkarenkaallisen kanssa vaan päinvastoin, muut tuntuvat ajavan paljon huonommilla yhdistelmillä kun hidastelevat ja sutivat kaikkialla.




    Uskon, että sinusta muut tuntuvat hidastelijoilta. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi kitkoin varustetulla takavetoisella pitäisi olla nyt ongelmia.

      
  • pdt44:


    Onko joku puhunut hirveästä kelistä? Jos tiet ovat jäässä, se on mielestäni normaali talvikeli, jos alla on nastat. Kesäkumeilla se varmaan onkin hirveä keli.


    Tiet eivät olleet jäässä niissä LUKUISISSA paikoissa missä ajoin ympäri Suomea. Eikä varsinkaan 'normaaliaikoihin' liikkuville, asiassa oli pieni kysymysmerkki vain PARINA PÄIVÄNÄ että onko vielä tiet jäässä aikaisin aamulla vai ei. Eivätkä olleet, edes sinä kylmänä sunnuntaina kun pakkasta jatkui pidemmälle aamuun.



    Kukakohan sanoi, että yöpakkaset alkoivat iltapäivällä. Yöpakkaset alkoivat, kuten sanastakin voi päätellä, yöllä ja aamulla tiet olivat jäässä.

    Ehkäpä sinulle klo 6-12 on yöaikaa. Useimmille muille se on aikaa, jolloin ajellaan töihin.


    Eivät olleet tiet jäässä edes yöllä kuin ehkä jossain harvassa paikassa, kaikkialla missä minä ajoin oli kuivat tiet kun oli poikkeuksellisen kuiva keli. Jopa sinä sunnuntaiaamuna vaikka tiet näyttivät märiltä, ei jostain syystä jäätä ollut etenkään urissa. Ajoin monien tuntien lenkin sinä aamuna mittari pakkasella, alla kesärenkaat. Ei lipsunut vaikka tietenkin koko ajan tarkkailin mikä tien pinnan tilanne on.



    Eli ÄLÄ VALEHTELE! Ei kellään ollut ongelmia jään kanssa jotka eivät olleet lehdenjakajia. ILMA OLI EHTINYT LÄMMETÄ JO PITKÄÄN siinä vaiheessa kun porukka oli normaalissa työliikenteessä. Eikä siihenkään jokaisen idiootin ole pakko rynnätä YHDEN TUNNIN TAKIA YHTENÄ PÄIVÄNÄ jolloin SAATTAA olla vähän jäätä tien pinnassa jossain!!!



    Ja jos siirrytään taas tosielämään ja Helsingin ulkopuolelle, niin täällä tuli lumi maahan marraskuun ensimmäisellä viikolla ja sen jälkeen lämpötila on pysynyt nollan alapuolella. Eli se siitä viikkojen todella lämpimistä keleistä.


    Valehtelija älä selitä mistään Helsinkiin rajaamisesta kun olen ajanut tuolla ajanjaksolla itse kesärenkailla poikkeuksellisesti monessa Suomen kolkassa ja ihmetellyt urpoja nastarouhijoita.



    Marraskuun ensimmäinen viikko, totta. Eli EI SYYSKUUSSA, EI LOKAKUUSSA!!!! IDIOOTIT!!



    Ilmeisesti sinulla on käytössä aivan eri sääennustukset kuin tavallisilla kuolevaisilla,
    koska yleensä ennustukset kattavat vain pari päivää ja silloinkin ne menevät usein pieleen.


    Foreca, HS:n sää, löytyy ihan tarpeeksi monia hyviä tietolähteitä sään suhteen. Myös uutisotsikkot 'parin päivän yöpakkasvaara' tms, tai 'lämmin sääjakso tulossa' voisi joitakin auttaa. Mutta jos ei ole älynlahjoilla pilattu niin ei ihme että jyristää +12 asteessa nastarenkailla.



    Tuo hysteria on ainakin minulta mennyt ohi (ja luultavasti melkein kaikilta muiltakin). Ilmeisesti kuulut itse siihen ryhmään, jonka mielestä talvirenkaat kannattaa vaihtaa vasta sitten, kun on ensimmäisen kerran kolahtanut.


    Älyn taso vissiin sen verran matalalla ettet osaa edes lukea kuinka kirjoitin ettei ollut MITÄÄN ONGELMAA ajoittaa talvirenkaiden vaihto (kitkat) alle päivää ennen varsinaisten talvikelien tuloa. Eli itse vaihdoin jälkikäteenkin arvioituna TÄSMÄLLEEN oikea-aikaisesti talvirenkaat alle, ja tuo päätös oli minulle usean tekijän perusteella tehty ja mielestäni erittäin helppo. Entä sinulla?

      
  • Putput:

    Tiet eivät olleet jäässä niissä LUKUISISSA paikoissa missä ajoin ympäri Suomea. Eikä varsinkaan 'normaaliaikoihin' liikkuville, asiassa oli pieni kysymysmerkki vain PARINA PÄIVÄNÄ että onko vielä tiet jäässä aikaisin aamulla vai ei. Eivätkä olleet, edes sinä kylmänä sunnuntaina kun pakkasta jatkui pidemmälle aamuun.




    Ei ole näköjään nuo "lukuisat paikat" sattuneet näille seuduille.



    Marraskuun ensimmäinen viikko, totta. Eli EI SYYSKUUSSA, EI LOKAKUUSSA!!!! IDIOOTIT!!




    Niin, ensimmäiset yöpakkaset ja jääkelit olivat täällä lokakuun lopulla, kuten aiemmassa vietissäni kirjoitin, ja pysyvä lumi tuli marraskuun ensimmäisellä viikolla. Tuohon väliin olisi pitänyt sitten mahtua se mainitsemasi todella pitkä lämmin kausi. Voit varmaankin itse päätellä, kuinka pitkä kausi mahtuu lokakuun lopun ja marraskuun ensimmäisen viikon väliin.



    Eli itse vaihdoin jälkikäteenkin arvioituna TÄSMÄLLEEN oikea-aikaisesti talvirenkaat alle, ja tuo päätös oli minulle usean tekijän perusteella tehty ja mielestäni erittäin helppo. Entä sinulla?




    Sama juttu minullakin. Vaihdoin nastat alle lokakuun lopulla juuri ennen ensimmäisiä liukkaita.



    Luuletko muuten, että muiden valehtelijaksi ja idiootiksi haukkuminen ja älynlahjojen mollaaminen antaa sinusta fiksun kuvan? Toivottavasti saat siitä itse mielihyvää, koska minussa se aiheuttaa lähinnä säälin tunnetta.

      
  • Näkyy olevan taas se aika vuodesta, jolloin vajaavetoiset eivät tunnu pääsevän alta pois ja huimaavaan talvirajoitusnopeuteen kiihdytettäessä tulee eroa jo "satoja metrejä".



    Kummasti se nelivetoisten kiire taas lakkaa vappuun mennessä. Silloin ei tule enää satoja metrejä eroa normaaliin maantienopeuteen nostettaessa. Miten ihmeessä rauhallisessa sadan metrin kiihdytyksessä voisikaan monen sadan metrin kaulaa kiskoa?



    Minun liikenteessäni näyttää olevan eri nopeuksilla liikkuvia, mutta en ole ymmärtänyt miksi se olisi ongelma? Ehkä minulla jäi jotain huomaamatta?

      
  • Kilpailu. Se kilpailu, jota ei ole.

      
  • ["Putput"]



    Eivät olleet tiet jäässä edes yöllä kuin ehkä jossain harvassa paikassa,



    Sinä varmaan tiedät nuo harvat paikat ja kellonajat jo etukäteen?



    Meidän tavallisten kuolevaisten on vaan pakko ennakoida siten, että vaihdetaan renkaat riittävän ajoissa, esim. päivä-kaksi ennen kuin liukkaat tulevat.



    kaikkialla missä minä ajoin oli kuivat tiet kun oli poikkeuksellisen kuiva keli



    Eli mielestäsi lokakuun lopulla ei satanut eikä muodostunut syksyille tyypillistä kuuraa ja jäätä tienpintaan lämpötilanvaihtelun aiheuttaman kosteuden seurauksena? Olipa Suomen syksyksi poikkeukselliset säät sinun ajomatkoillasi, ei voi muuta sanoa.





    ILMA OLI EHTINYT LÄMMETÄ JO PITKÄÄN siinä vaiheessa kun porukka oli normaalissa työliikenteessä





    Onkohan bemarimiehen tullut katseltua likaa formulaa vai mistä tämä renkaanvaihtoinnostus ja minuuttikohtainen säänseuranta?



    kirjoitin ettei ollut MITÄÄN ONGELMAA ajoittaa talvirenkaiden vaihto (kitkat) alle päivää ennen varsinaisten talvikelien tuloa.



    Ei minustakaan siinä ole ollut mitään ongelmaa, sinä nyt vain näet MUIDEN renkaanvaihdossa ongelman mutta omassasi et tietenkään mitään.



    Itse vaihdon reilu kuukausi sitten talvirenkaat alle pari päivää ennen Kainuuseen ja Ouluun suuntautunutta reissua ja juuri oikeaan aikaan, koska Mikkelin pohjoispuolela alkoi talvi. Se että Helsingissä ei tuolloin sieltä lähtiessäni eikä palatessanikaan ollut tie jäässä ei minua kiinnosta lainkaan. Mukavampi ja turvallisempi oli ajaa 800 km talvikeliä talvirenkailla ja 400 sulalla kuin toisinpäin.

      
  • 740 GLE:

    Näkyy olevan taas se aika vuodesta, jolloin vajaavetoiset eivät tunnu pääsevän alta pois ja huimaavaan talvirajoitusnopeuteen kiihdytettäessä tulee eroa jo "satoja metrejä".

    Kummasti se nelivetoisten kiire taas lakkaa vappuun mennessä. Silloin ei tule enää satoja metrejä eroa normaaliin maantienopeuteen nostettaessa. Miten ihmeessä rauhallisessa sadan metrin kiihdytyksessä voisikaan monen sadan metrin kaulaa kiskoa?

    Minun liikenteessäni näyttää olevan eri nopeuksilla liikkuvia, mutta en ole ymmärtänyt miksi se olisi ongelma? Ehkä minulla jäi jotain huomaamatta?


    Ei hyvillä talviautoilla matkaaville tule talvella yhtään enemmän tai vähemmän kiirettä kuin kesällä (pl. loma-aika). Huonoilla liikkellelähtö saattaa viedä 5-15 s kauemmin kuin kesäkelillä ja/tai kuljettaja päättää ajaa 10 km/h alle rajoituksen. Näillä pitää vain lähteä matkaan aiemmin kuin normaalisti, ja olla mielellään blokkaamatta niitä, joilla on parempi kalusto.

      
  • mikahe:


    Ei hyvillä talviautoilla matkaaville tule talvella yhtään enemmän tai vähemmän kiirettä kuin kesällä (pl. loma-aika). Huonoilla liikkellelähtö saattaa viedä 5-15 s kauemmin kuin kesäkelillä ja/tai kuljettaja päättää ajaa 10 km/h alle rajoituksen. Näillä pitää vain lähteä matkaan aiemmin kuin normaalisti, ja olla mielellään blokkaamatta niitä, joilla on parempi kalusto.




    Tuossa yllä näkyy yksi esimerkki siitä, miksi kysyin mistä se kiire nyt tuli. Eli siis talviauton paremmuus näyttää joillekin riippuvan siitä, kuinka nopeasti ajoneuvo ampuu liikkeelle paikaltaan.



    Omat prioriteettinsä saa toki asettaa haluamallaan tavalla, mutta jos kiihtyvyys on paremmuuden mitta joulukuussa, niin miksi se lakkaa olemasta sitä kesäkuussa?



    Aika harvoin pääsee mökkiviikonlopun jälkeen takaisin kaupunkiin ilman saattuetta, joka ohitettuani liimautuu perääni. Ehkä heidän mielestään hyvässä talviautossa on kahden hehtaarin kaukovalot?



    Minun mielestäni hyvässä talviautossa ei tarvi istua -25 asteessa takapenkillä saappaat jalassa, kun sukkasillaankin tarkenee mukavasti, kuten vaimon autossa.



    Siitä olen aivan samaa mieltä, että jos nuukuuttaan valitsee keliin sopimattomat pelivälineet, niin olisi kohtuullista antaa keliin sopivilla vehkeillä liikkuvien mennä ohitse. Minulle se talveen sopivuuden kriteeri on vain hieman muutakin kuin pelkkä vetopyörien lukumäärä.



    Seuraava omakin talviautoni saattaa hyvinkin olla nelivetoinen, mikäli vain löydän minun talviajooni sopivan sellaisen.

      
  • Väitän, että keskivertoautoilija ei lähde valoista tai aja muutenkaan talviliikenteessä sen nopeammin miten ajavat muulloinkaan vaikka alla olisi maailman parhaat vehkeet. Väitän, että on olemassa ääripäiden kuljettajia, joista osalle on erittäin tärkeää näyttää muille ajamisen mallia ja osa ajelee hieman turhankin hiljaisesti.

      
  • Rätkätin:

    Väitän, että keskivertoautoilija ei lähde valoista tai aja muutenkaan talviliikenteessä sen nopeammin miten ajavat muulloinkaan vaikka alla olisi maailman parhaat vehkeet.


    Väitän, että väittämäsi pitää paikkansa sitten, kun talvikuukausien keskilämpötila on sama kuin kesällä.

      
  • mikahe:

    Väitän, että väittämäsi pitää paikkansa sitten, kun talvikuukausien keskilämpötila on sama kuin kesällä.


    Miksi siinä olisi eroa?

    Renkaiden pidossa ei useinkaan ole olennaista eroa.

      
  • Rätkätin:

    mikahe:
    Väitän, että väittämäsi pitää paikkansa sitten, kun talvikuukausien keskilämpötila on sama kuin kesällä.

    Miksi siinä olisi eroa?
    Renkaiden pidossa ei useinkaan ole olennaista eroa.


    En todellakaan hakenut tätä tilannetta trollipeikkona, mutta yllättäen näkökulmat muuttuvat niin, että joudun siirtymään mikahen suuntaan näkemyksineni.



    Oma ideani oli, että kuljettajien välillä on varmaan samantasoinen valtava ero kuin autojenkin. Vaikka (vajaavetoinen) hidas auto talvella tai milloin tahansa hidas kuljettaja lähteekin kuin lehmä makuulta, niin ei kai siitä tarvi käämejään polttaa vaikka omat vehkeet liikkuvatkin vaivattomammin? Eikä se ripeä lähtö minulle ihan ainoa hyvän auton tai kuljettajan kriteeri ole, vaikka siihen itse pyrinkin.



    Minun poistumistani pysähdyksen jälkeen neliveto nopeuttaisi varmasti yli 50% tapauksissa marras-huhtikuun välillä? Uskon ettei liukas keli pääse yllättämään kun pitää huolen että auto luistaa kaiken aikaa ihan vähän, joten minulle on luonnollista että lumella ja jäällä nastat raapivat jäähän sentin naarmuja, koska tunnustelen tietoisesti maksimipitoa. Pohjanmaan talvessa varsin vaatimaton moottorinikin tarjoaa enenmmän kuin mihin kitka riittää.



    Ainakin minulle kesän ja talven välillä on tässä suhteessa dramaattinen ero. Talveksi ostan pitävät renkaat, kesäksi hiljaisimmat jotka löydän.



    Ehkä minä en vain sovi keskivertoautoilijan formaattiin :smile:

      
  • Ja nyt huomaan maalanneeni itseni nurkkaan, koska alkaa olla mikahen vuoro kysyä, miksi rengasmelun merkitys katoaa talvella.



    Emmävaa tiedä? :ashamed:

      
  • Niin, mielestäni talvikelissä liikkellelähtökyky ja turvalliseksi koettu ajonopeus on ensisijaisesti kiinni ajopelistä ja toissijaisesti renkaista. Kuljettajalla ei ole juuri mitään merkitystä noiden lisäksi.



    EDIT: Disclaimer: Kyseessä on siis sellaiset kuljettajat, jotka ovat jonnekin menossa eivätkä vain kuluttamassa aikaa(nsa ja muiden) liikenteessä...



    EDIT2: Disclaimer: @Rä;tkätin: Kyseessä on siis sellaiset kuljettajat, jotka eivät ole matkalla kotisohvalle, pl. ne joilla on siine kohtuu kiire. Sekin on liikenteessä kunniasuoritus.

      
  • mikahe:

    EDIT2: Disclaimer: @Rä;tkätin: Kyseessä on siis sellaiset kuljettajat, jotka eivät ole matkalla kotisohvalle, pl. ne joilla on siine kohtuu kiire. Sekin on liikenteessä kunniasuoritus.


    Eräässä elämänvaiheessa oli työkaveri, joka aina .. siis AINA .. ajoi kauhealla kiireellä kesät talvet. Myönnän, että kaiken sen epävarmuuden vallitessa pelkäsin. Kovin usein en ole kenenkään kyydissä pelännyt, kun itsekin radoilla käyn. Kysyin monta kertaa, että minne ihmeeseen pitää kaiken aikaa rynnätä. Sitten aina perillä odoteltiin täysin turhanpanttina kaikki "voitettu" aika. Kertaakaan en saanut mitään vastausta, mutta tuskastusta kylläkin. Päätin sitten jossain vaiheessa, että kyytiin en enää mene ja se lupaus on pitänyt. Kaikkien näiden vuosien aikana olen nähnyt muitakin saman henkisiä koheltajia. Mitään vastausta en ole saanut, että MIKSI noin pitää käyttäytyä. Näitä saman sarjan kummajaisia on paljon muitakin. Tuo ilmenee monilla tavoilla. Osan täytyy aina päästä ohitse ja sitten jäävät siihen eteen seilaamaan. Miksi? Osa vaihtelee ruuhkissa yhtenään kaistoja ja kuitenkin seuraavissa valoissa ollaan taas rinnan. Miksi? Osa lähtee liikennevaloista kuin raketit ja sitten taas ollaan muutaman sadan metrin jälkeen rinnan. Miksi? jne jne ...



    Mitään vastausta ei ilmeisesti koskaan tulekaan. Miksi?



    Hassuja muisteluita ihan itse nähtynä:

    - Helsingin keskustassa oli liikenne täysin puurona ja mikään ei oikein liikkunut. Autoilija pelasi korttinsa huonosti ja tälläsi itsensä keskelle suojatietä. Valot vaihtuivat jalankulkijoille vihreäksi. Olikohan niitä 5-6 nuorta miestä, kun avasivat auton takaoven ja kulkivat auton takaapenkin kautta auton lävitse. Kuski punotti ja huusi, mutta eihä se sille mitään voinut. Katselijat nauroivat ja hauskaa oli.

    - Kaisaniemenkatu oli ruuhkainen. Auto täynnä nuoria parikymppisiä idiootteja huutelemassa avoimesta ikkunasta hävyttömyyksiä jalankulkijoille. Kaunis kesäpäivä. Kohdalle sattui noin kolmekymppinen riski nuorimies, joka rauhallisesti käveli ruuhkan pysäyttämän idiooteilla lastatun auton luokse. Pojat ruuvasivat kiireellä ikkunaa kiinni, kun riski mies avasikin oven. Löi nyrkillä keskelle taulua ja paiskasi oven jälkeensä kiinni ja jatkoi matkaansa rauhassa kävellen kuin mitään ei olsi tapahtunutkaan. Ruuhkakin hellitti heti ja idioottien matka jatkui...opettavaista kokemusta rikkaampana tosin.

    Tyhmä pää teettää ihmisellä kaikenlaista.

    - Itselle sattui, että keskustassa noin 10-12 vuotias poika istui pienen puulaatikon päällää pilkkionki käsissään avonaisen viemärikaivon ja viemärikannen vieressä. Ohi kulkiessani kysyin, että tuleeko mitään? Poika vastasi, että eihän tästä mitään saa, kun ei ole matoakaan. Jäin pohtimaan, että nyt oli pakko olla piilokamera, mutta en niitä kameroita missään nähnyt. Tunsin kyllä itseni huvittuneen typeräksi.

      
  • Rätkätin:

    Eräässä elämänvaiheessa oli työkaveri, joka aina .. siis AINA .. ajoi kauhealla kiireellä kesät talvet. Myönnän, että kaiken sen epävarmuuden vallitessa pelkäsin. Kovin usein en ole kenenkään kyydissä pelännyt, kun itsekin radoilla käyn. Kysyin monta kertaa, että minne ihmeeseen pitää kaiken aikaa rynnätä.


    Pelkääjän paikalla on ymmärrettävää pelätä samantasoisen kuskin kyydissä kuin itsekin on (koska oma kontrolli on pois pelistä, ja liikennetapahtumat vilistävät silmissä ). Itse en esimerkiksi koskaan ole pelännyt naiseni surkeassa kyydissä tai taksissa etupenkillä.



    Verisuku on asia erikseen.



    EDIT: Selvennykseksi: Taksimiehet ovat upeita ammattilaisia. Ja itse olen mielestäni keskivertoa melko paljon huonompi kuski. Voitan naisenikin ainoastaan kellolla.

      
  • mikahe:

    Pelkääjän paikalla on ymmärrettävää pelätä samantasoisen kuskin kyydissä kuin itsekin on (koska oma kontrolli on pois pelistä, ja liikennetapahtumat vilistävät silmissä ). Itse en esimerkiksi koskaan ole pelännyt naiseni surkeassa kyydissä tai taksissa etupenkillä.




    Asia on niin, että kenenkään kyydissä ei pidä pelätä. Ei kenenkään. Jos jonkun kyydissä pitää pelätä, niin se on ihan oikeasti tosi huono kuski. Jos kuski ei ymmärrä ajaa niin, että muut eivät pelkää, niin kyllä on tyhmä tyyppi .. oikeesti.

    Kun joku ilmoittaa kuskille pelkäävänsä, niin kyllä kuski on tyhmä, jos vielä jatkaa entiseen malliin.



    Autolla liikkuminen on tapa siirtyä turvallisesti paikasta toiseen eikä mikään inkvisition kidutusväline eikä myöskään mikään kauhujen kammari. Ajakoot sitten yksikseen ihan miten tahtoo, mutta ei silloin, kun on muita kyydissä.

      
  • mikahe:

    Voitan naisenikin ainoastaan kellolla.


    Voi luoja! Miksi hänet pitää ylimalkaan jossakin voittaa?



      
  • Rätkätin:

    Asia on niin, että kenenkään kyydissä ei pidä pelätä. Ei kenenkään.


    Väitän, että tuo pätee lähinnä ruumisauton pitkällään oleviin kuljetusasiakkaisiin. Ja sekin on asiakkaiden mielentilan ansiota.



    Joku saattaa pelästyä siitäkin, kun huoneesta sammuu valot. Kun rattis/huumekuskien aikaansaannosten seasta poimitaan selväpäisiä suht. henkiinjääneitä matkustajia, heistä harvat ovat pelänneet kyydissä.

      
  • mikahe:

    Rätkätin:
    Asia on niin, että kenenkään kyydissä ei pidä pelätä. Ei kenenkään.

    Väitän, että tuo pätee lähinnä ruumisauton pitkällään oleviin kuljetusasiakkaisiin.


    No niinpä.. monenlaista kuskia on ja asennetta .. tiedetään.

      
  • Rätkätin:

    mikahe:
    Voitan naisenikin ainoastaan kellolla.

    Voi luoja! Miksi hänet pitää ylimalkaan jossakin voittaa?


    Meillä on kaupunkilaisasunto Rööperissä ja kuivan maan mökki Laukaassa, jonne rallaamme joka viikonloppu. Menomatkan häviäjä saa maastohiihtää 5km lenkin tekemään avannon, ja saman takaisin käyttövesiahkion kanssa. Paluumatkan häviäjä joutuu etsimään parkkipaikat.

      
  • mikahe:

    Niin, mielestäni talvikelissä liikkellelähtökyky ja turvalliseksi koettu ajonopeus on ensisijaisesti kiinni ajopelistä ja toissijaisesti renkaista. Kuljettajalla ei ole juuri mitään merkitystä noiden lisäksi.




    Liikkeellelähtökyky on tosiaan kiinni pääasiassa ajopelistä ja renkaista. Mutta turvalliseksi koettu ajonopeus on kiinni kuskista. Sehän turvalliseksi koetun ajonopeuden määrittelee, joten eiköhän siis kuski ole myös merkitykseltään suurin. Kuten useimmissa ajamiseen liittyvissä asioissa muutenkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit