Tapaus tältä päivältä

124 kommenttia
245
  • Kumppani:

    Niin, jatka vaan... Ja kerkesit lisäämään jo "huume-epäilysi".


    Tai sitten vanhus, rehellisesti voin sanoa että sellaista tilannetta ei vielä ole omalle kohdalleni sattunut etten olisi huomannut että edellä oleva auto on pysähtynyt puhumattakaan siitä että lähtisin sellaista ohittamaan(ennenkuin selviää mitä on tapahtumassa) eikä kukaan muukaan selvä ihminen sellaista tekisi.

      
  • Kumpaa veikkaat tuossa, vai "yhdistelmää" (röyhkeys / huumeet)?



    Tietysti muitakin vaihtoehtoja on, jolla takana tullut on hämääntynyt (joista mhj halutessaan voi kertoa ajatuksiaan):

    - tästä alkaa monet spekuloinnit: ajoi liian lähellä



    - ja koki ainoaksi onnettomuuden välttämismahdollisuudeksi ohittaa vasemmalta (ojaanajo oikealle ei tuntunut viksulta)



    - keskusteli vieressä istuvan kanssa ja huomio edellä ajaviin unohtui



    - touhusi jotakin muuta, kuten puhui kännykkään, tai kaiveli hanskalokeroa tms.



    - ritsan lempiaihe: "oli iäkäs kuski, jolta joutaisi kortti pois"



    Kaikki on todella mahdollista, mutta siitä huolimatta emme saa tietää sen ohittajan kantaa koskaan. Voimme vain huokaista, etteä mhj:lle, vastaantulijalle ja miksei myöskin ohittajalle, ei sattunut tuolla kertaa mitään. Säikähdyskään ei ole kivaa!

      
  • Kumppani:

    Kumpaa veikkaat tuossa, vai "yhdistelmää" (röyhkeys / huumeet)?


    Itse veikkaan jotain lippalakki nuorta nousuhumalassa/pilvessä mutta se on vain minun veikkaus se.

      
  • Kumppani:

    Opelixi:
    Missä kohtaa sanottiin, että alunperin ohittaja aikoi ohittaa vasemmalta?


    Minusta mhj antoi kyllä ymmärtää asian aika moneen otteeseen. Minäkin ymmärsin jo aloituksesta! Mhj vielä toisti jatkotarinassa, ettei ritsalle(-kaan) voi enää paksumpaa rautalankaa vääntää.




    Kysyin ensimmäisessä kirjoituksessani näin:

    [i"Ehkä takaa tuleva tosiaan yritti mennä ohitsesi oikealta, mutta kun yllättäen siirryitkin oikeaan reunaan, niin oletti, että käännytkin oikealle ja siksi ohitti vasemmalta?"



    mjh ei vastannut epäilyyni, eikä ole kertaakaan sanonut, että kummalta puolen takaa tuleva oli menossa ohi, joten turhaa alat taas mesoamaan.



    Kumppani:


    Hän myös aloitti kirjoittamalla "ettei ole moista kokenut", mikä minusta sulkee heti kättelyssä kaikenlaiset "yleensä" -tilanteet




    No vitustako minä tiedän, mitä mjh on ennen kokenut ja mitä ei! Sanoihan se sitäkin, että tilaa ei ollut ja yllättäen sitä olikin.



    Kumppani:


    Mitäs jos sinä ja ritsa lukisitte uudestaan, ihan rauhassa, eikä tarvitse värittää yhtään mitään, tai kuvitella kirjoittajista jotakin täydellisen epäolennaista päissänne.




    Minä osaan kyllä lukea, mutta mjh ei osannut kuvata tapahtumaa kunnolla, minkä myönsi itsekin. Enkä ole kuvitellut kirjoittajasta yhtään mitään. Otapa pari rauhoittavaa ja siirry lukemaan toisen otsikon alta, kuinka "turvallisia" ne ikäkuljettajat oikeasti ovatkaan.

      
  • Voi hyvä ystävät, itku meinaa päästä.



    Vielä kerran.

    Ajan katua,jossa ei ole kaistaa vasemmalle ryhmittymiseen eikä siinä ole mahdollista ajaa oikealta ohi, jolloin menisi ulos tieltä.

    Edestä on tulossa auto, minulla on vilkku päällä vasemmalle risteyksessä, jään odottamaan edestä tulijaa, jotta voin kääntyä vasemmalle.

    Takaa tuleekin kohtalaisen kovalla vauhdilla auto, joka päättääkin ohittaa, vaikka on vastaantulija ja risteysalue.

    Ei se pysty (ellei aja ulos tieltä} ohittamaan oikealta, kun siellä ei ole tietä.

    Ehdin tajuta tilanteen ja ajoin hieman oikealle,ojan reunalle. Tein sen vaistomaisesti, jotta voin edes jotain tilannetta helpottavaa tehdä.

    Edestäpäin tulijan on täytynyt onnistua ajamaan rieteyksen kohtaan, jossa on saanut ajettua riittävästi oikealle, ettei ohittaja tullut päälle.

    Ellei tätä tapahtumaa vieläkään ymmärrä, niin en voi sille mitään.

    Päätelmä: takaatulija ei olisi saanut ohittaa minua, vaan olisi pitänyt jäädä taakseni odottamaan, kuunes edestä tuleva auto on ohittanut minut.

    Seuraavaksi olisi ollut minun vuoro kääntyä vasemmalle ja sitten sen vuoro, jonka olisi pitänyt odottaa takanani.



    Se, että tulin kirjoittaneeksi tämän tänne oli ilmeinen virhe. Pahoittelen, että olen aiheuttanut täällä väännöksi menemistä.

      
  • Mitä turhaan pahoittelet, mhj! Hämmästyttävä tilanne ja kuten sanottu, hyvä ettei mitään sattunut.



    Pisteet ritsa-Opelixi 6-0! En olisi uskonut tätä pääseväni kirjoittamaan! :flower:

      
  • Ei tarvitse pahoitella, mutta hieman tarkempi selitys tapahtuneesta olisi ehkä ollut paikallaan jo alussa. Se minua vain ihmetyttää, että jos kyseessä on "tavallinen katu", "se on eräitä alueita yhdistävä katu", "sillä on 50km/h rajoitus" ja "siinä ajetaan surutta ylinopeuttakin", niin kuinka se voi olla niin kapea, ettei siinä sovi ryhmittymään keskiviivan tuntumaan niin, että oikealta pääsee ohi?



    Omassa kaupungissani, kun ei ole ainoatakaan niin kapeaa katua 50-alueella etteikö pysähtyneestä, oikein ryhmittyneestä autosta pääsisi oikealta ohitse. Puhumattakaan, että noin kapeilla kaduilla ajettaisiin vielä yleisesti ylinopeutta.



    Et mitenkään voisi mainita kyseistä katua, niin voitaisiin katsoa se Google Mapsista?

      
  • Kumppani:

    Mitä turhaan pahoittelet, mhj! Hämmästyttävä tilanne ja kuten sanottu, hyvä ettei mitään sattunut.

    Pisteet ritsa-Opelixi 6-0! En olisi uskonut tätä pääseväni kirjoittamaan! :flower:


    Kun on kyse sellaisista ihmisistä jotka eivät kykyne missään tilanteessa joustamaan periaatteistaan tulee helposti ylilyöntejä, tilanne oli epäselvästi selitetty joten ei ole mikään ihme että tuli väärinkäsityksiä. Minulle ei tuota mitään vaikeuksia myöntää olevani väärässä silloin kun joku pystyy lyömään riittävän selvät faktat pöytään, toivon samaa myös muilta.

      
  • Muutama moottoripyörä ja muutama auto sekä joukko ihmisiä oli kerääntynyt eräälle lentokoneiden varalaskupaikalle. Iso moottoripyörä lähti kiihdyttmään kohti kilometrin päässä odottavia henkilöitä (joista yksi oli 1950-luvun tyyliseen asuun pukeutunut tyttö ). Moottoripyörän perässä roikkui mies, ja hänen kengistään suihkusi kipinöitä.



    Valitettavasti turvallisuudesta ei ollut huolehdittu tilanteen vaatimalla tavalla. Samalla hetkellä kun moottoripyörä kiihdytti, takaa lähestyi kolme autoa, joista yksi oli poliisiauto.



    Vähän ajan päästä vilkkuivat poliisiauton siniset valot ja taisi vilkkua punainenkin. Poliisiauto oli jonkin aikaa siinä päässä kenttää, minne moottoripyörän kiihdytys oli päättynyt. Sen jälkeen se siirtyi paikalle, josta kiihdytys oli alkanut. Kolme poliisia tutki jotain kassia metsän laidassa. Kun poliisiauto lopulta poistui kokonaan paikalta, kentän laidalle jäi yksinäinen moottoripyörä, jossa ei ollut rekisterikilpiä. Kuskia ei näkynyt missään. Autoilla ja moottoripyörillä liikkuneista ihmisistä seisoskeli vielä joitakin kauempana kentän laidalla ihmettelevän näköisinä. Yksi moottoripyörä poistui paikalta jo alkuvaiheessa silloin kun poliisi oli pysäyttämässä kiihdyttelijämoottoripyörää.

      
  • Ajoin muutama viikko sitten Lahden motarilla ja peilistä näin moottoripyörän joka puikkelehti kaistalta toiselle jotta pääsi etenemään lievästi ruuhkaisella tiellä. Molemmilla kaistoilla oli autoja turvaetäisyyksillä alle 50m, paikoitellen n. 10metrin välein.

    Ajoin itse vasenta kaistaa, nopeus melko tarkkaan 120-122km/h (GPS).

    Annoin prätkäkuskille äänimerkkiä laissa sallittua pidempään kun pyörä oli autoni oikealla puolella ja arvailin, että pujottelu jatkuu. Koska ajoin ohituskaistalla, etenimme vähän nopeampaa kuin prätkän kaista. Sitten tuli lievä yllätys.. oikeanpuoleisen kaistaa ajavan moottoripyörän olisi pitänyt jarruttaa välttääkseen peräänajon edelläajavaan autoon, hän päätti kuitenkin kiihdyttää sen matkan mitä oli jäljellä ja vaihtaa kaistaa vasemmalle. Pystyin lukemaan matkustajana olleen naisen farkun takamuksen nappien tekstit, niin lähellä puskuria pyörä siirtyi eteen. No vähän vielä äänimerkkiä, varmaan tyttö hillitsi kuskin menoa kun ei kadonnut aivan heti horisonttiin. Mitähän prätkälle kävisi jos takapyörä osuu autoon kaistanvaihdossa vasemmalle?

      
  • Ei käynyt mielessä, että tööttäilyn sijasta olisit vain tiputtanut hetkellisesti omaa nopeuttasi, jolloin tilaa olisi jäänyt vähän enemmän ja vaaratilanne olisikin jäänyt toteutumatta? Entä miten uskoit tuon "bonuksena" jälkikäteen annetun äänimerkin varoittaneen moottoripyörän kuljettajaa? Oliko sillä toivottavaa vaikutusta?



    Mitähän prätkälle kävisi jos takapyörä osuu autoon kaistanvaihdossa vasemmalle?


    Ketään tuskin kiinnostaisi prätkän kunto sen jälkeen, mutta ainakin viranomaisia alkaisi kiinnostamaan, millä toimin törmänneen auton kuljettaja oli yrittänyt välttää vaaratilanteen syntymistä! Äänimerkkiä ei olisi ehkä katsottu riittäväksi toimenpiteeksi.

      
  • pääsääntöisesti ei varmaan tarvitse huolehtia kuin omasta ajosta

      
  • Entä miten uskoit tuon "bonuksena" jälkikäteen annetun äänimerkin varoittaneen moottoripyörän kuljettajaa? Oliko sillä toivottavaa vaikutusta?




    Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota



    Ihmiset tarvitsevat palautetta tekemisistään (tässä tapauksessa toisen liikenneturvallisuuden vaarantaminen ), eikä sen aina tarvitse olla sakko. Kyytiläinen kyydissä ei pitäisi törttöillä, kaatumistapauksessa voi mennä henki.



    Nolojahan tuollaiset läheltä piti- tilanteet ovat. Toivottavasti keskusteli kyytiläisensä kanssa jälkeenpäin, elleivät sitten molemmat olleet samanhenkisiä riskinottajia.

      
  • mhj:

    Liekö miten yleistä liikennekäytöstä.
    Itse en ole moista ennen kokenut.
    Erään kaupungin laitamilla olen kääntymässä vasemmalle ja vilkku on päällä. Edestä tulee auto, jota jään odottamaan. Tulee myös takaa auto. Takaa tuleva päättääkin ajaa ohitseni.
    Tajusin, että tuo on mahdotonta ja ajoin niin oikeaan reunaan kuin suinkin. Hetken päästä oli rinnakkain sitten kolme autoa.
    Ohittaja veti siis välistä.
    Lähetin vahvan kannan äänimerkillä perään.
    Käännyin omalle kadulle ja tuli mieleen mitä kaikkea olisi voinut tapahtua.
    Huomasiko ohittanut auto minut liian myöhään...ei tiedä.
    Alueella on kaupunkinopeus 50km/t ja koska se on eräitä alueen osia yhdistävä katu, niin sillä ajetaan aika surutta ylinopeutta.
    Katu on tavallisen levyinen.
    Vastaantulleella autollakaan ei ollut paljoa tilaa, koska risteyksen kohdassa on koroke.
    Risteys on loivassa kaarteessa ja autoilla oli näkyväisyyttä reilusti yli sata metriä.


    Kuski oli unessa, juopumuksessa, tai arviointikyky muuten petti. Itsekin olen joskus välttynyt peräosumalta ajamalla pientareelle, kun joku meinasi kääntyessäni ajaa suoraan päin. Tilanne ei ollut mitenkään sellaista tavallista lähelle ajamista että laskelmoidaan kääntyvän ehtivän alta pois, vaan että yksinkertaisesti ei hidastanut tai muuttanut ajolinjaansa vähimmässäkään määrin.

      
  • FARwd:

    Ei käynyt mielessä, että tööttäilyn sijasta olisit vain tiputtanut hetkellisesti omaa nopeuttasi, jolloin tilaa olisi jäänyt vähän enemmän ja vaaratilanne olisikin jäänyt toteutumatta? Entä miten uskoit tuon "bonuksena" jälkikäteen annetun äänimerkin varoittaneen moottoripyörän kuljettajaa? Oliko sillä toivottavaa vaikutusta?

    Mitähän prätkälle kävisi jos takapyörä osuu autoon kaistanvaihdossa vasemmalle?

    Ketään tuskin kiinnostaisi prätkän kunto sen jälkeen, mutta ainakin viranomaisia alkaisi kiinnostamaan, millä toimin törmänneen auton kuljettaja oli yrittänyt välttää vaaratilanteen syntymistä! Äänimerkkiä ei olisi ehkä katsottu riittäväksi toimenpiteeksi.




    Kyllä mää nostin heti jalan kaasulta kun prätkä sujautti eteen, mutta 10m takanani oli venäläinen X5 joten en mitään paniikkijarrutusta tehnyt. Tosin sen estämiseksi, jos prätkä olisi kolauttanut kylkeen, ei olisi kukaan ehtinyt tehdä mitään. Kai mun olisi pitänyt kiihdyttää ja blokata prätkän tie niin ei olisi mahtunut oikealta ohi.



      
  • Jorma L:

    Ajoin muutama viikko sitten Lahden motarilla ja peilistä näin moottoripyörän joka puikkelehti kaistalta toiselle jotta pääsi etenemään lievästi ruuhkaisella tiellä.
    ...
    Annoin prätkäkuskille äänimerkkiä laissa sallittua pidempään kun pyörä oli autoni oikealla puolella ja arvailin, että pujottelu jatkuu. Koska ajoin ohituskaistalla, etenimme vähän nopeampaa kuin prätkän kaista. Sitten tuli lievä yllätys.. oikeanpuoleisen kaistaa ajavan moottoripyörän olisi pitänyt jarruttaa välttääkseen peräänajon edelläajavaan autoon, hän päätti kuitenkin kiihdyttää sen matkan mitä oli jäljellä ja vaihtaa kaistaa vasemmalle.


    Kenelle se tuli yllätyksenä?

    Ja tööttäilylläsi ilmaisit vain kuuluvasti, että autossasi on torvi sekä konehuoneessa, että ohjaamossa. Mutta hyvä, jos helpotti.



    Kai mun olisi pitänyt kiihdyttää ja blokata prätkän tie niin ei olisi mahtunut oikealta ohi.


    Joskus kannattaa ihan oikeasti miettiä, kuinka tärkeää lopulta on, ettei kukaan muu pääse etenemään nopeammin kuin itse ajaa. Muiden virheet eivät oikeuta omia hölmöilyjä eikä niistä jaeta pisteitä edes liikenteen keskustelupalstoilla. Kiitos kuitenkin suoraselkäisestä tunnustuksestasi, siitä saattaa joku ottaa jopa opiksensa. :flower:

      
  • Jorma L:

    Mitähän prätkälle kävisi jos takapyörä osuu autoon kaistanvaihdossa vasemmalle?


    Riippuu siitä, miten osuu ja mihin pyörään.



    Putkirunkoisella pyörällä ilman ohjausiskunvaimenninta en mielelläni kokeilisi mitään takapyörän sivusuunnassa lipsauttavaa toimenpidettä, koska ainoan kerran kokeiltuani vakuutusyhtiö halusi ostaa ratakaiteeseen romuttuneen pyörän jonka korjauksen kustannusarvio nousi yli 90% käyvästä arvosta.



    Pelkkä kovakaan tönäisy ei välttämättä suoraan kaada pyörää. Ratakisoissahan nähdään toisinaan hirmuisia sutimisia ja luistoja jopa tönimisen seurauksena. Äärimmillään pyörä ohjausgeometriansa turvin oikaisee itsensä kuskin jo pudottua kyydistä.



    Pyörä on rakennettu kulkemaan suoraan ja vakauttamaan itsensä häiriön jälkeen.



    Takapyörän tönäisy luistoon saattaa päättyä periaatteessa neljällä tavalla:

    - Low side, pyörä luistaa alta ja kuski perässä matalana kaatuen

    - High side, luistavan renkaan ote palautuu ja pyörä ampuu rajusti pystyyn ja kuskin taivaalle

    - Tankslapper, high sidea kevyempi pidon palaaminen jännittää runkoon niin rajun värinän ettei sitä jaksa pitää kiinni, vaan ohjausvärinä laajenee rajoittimelta toiselle hakkaavaksi ravistukseksi.

    - Pyörä rauhoittuu ilman hämminkiä ja kuskikin seitsemän tupakan ja housupyykin jälkeen.



    Eri pyörien alttius eri tapauksille vaihtelee, mutta periaatteet ovat kaikille samat.

      
  • FARwd:

    Jorma L:
    Ajoin muutama viikko sitten Lahden motarilla ja peilistä näin moottoripyörän joka puikkelehti kaistalta toiselle jotta pääsi etenemään lievästi ruuhkaisella tiellä.
    ...
    Annoin prätkäkuskille äänimerkkiä laissa sallittua pidempään kun pyörä oli autoni oikealla puolella ja arvailin, että pujottelu jatkuu. Koska ajoin ohituskaistalla, etenimme vähän nopeampaa kuin prätkän kaista. Sitten tuli lievä yllätys.. oikeanpuoleisen kaistaa ajavan moottoripyörän olisi pitänyt jarruttaa välttääkseen peräänajon edelläajavaan autoon, hän päätti kuitenkin kiihdyttää sen matkan mitä oli jäljellä ja vaihtaa kaistaa vasemmalle.

    Kenelle se tuli yllätyksenä?
    Ja tööttäilylläsi ilmaisit vain kuuluvasti, että autossasi on torvi sekä konehuoneessa, että ohjaamossa. Mutta hyvä, jos helpotti.

    Kai mun olisi pitänyt kiihdyttää ja blokata prätkän tie niin ei olisi mahtunut oikealta ohi.

    Joskus kannattaa ihan oikeasti miettiä, kuinka tärkeää lopulta on, ettei kukaan muu pääse etenemään nopeammin kuin itse ajaa. Muiden virheet eivät oikeuta omia hölmöilyjä eikä niistä jaeta pisteitä edes liikenteen keskustelupalstoilla. Kiitos kuitenkin suoraselkäisestä tunnustuksestasi, siitä saattaa joku ottaa jopa opiksensa. :flower:




    Ääh.. oletko tosissasi? Siis lievä yllätys: vauhtia 120km/h, prätkällä on vasemmalla puolella auto, siis minä, soitin torvea, ei voinut olla huomaamatta. Prätkän edessä tilaa 20m ja lyhenee, ratkaisu - kaasua ja kaistan vaihto vasemmalle. Minusta tämä ei ollut ennalta arvattava ratkaisu, arvailin kyllä että ohittaa oikealta, siksi soitin torvea, mutta että muutaman metrin rakoon tuosta vauhdista.

    Mitä muuta mielestäsi hölmöilin kun osoitin mieltäni torvea soittamalla että "haloo kahjo, mitä puuhaat"

    Siis minähän en blokannut tietä, mutta jos olisin kiihdyttänyt samaa vauhtia, ei olisi mahtunut täpärästi eteen. Voitasko ajatella etten osoittanut mieltäni syystä, että kaveri pääsee etenemään nopeammin vaan siitä syystä että tuolla menolla joku päivä tuuri loppuu ja multaa päälle. Prätkät etenee aina nopeammin, ei siitä tarvitse kateellinen olla. Ajotyyli oli varmasti sellainen, että kortti lähtisi ilman ylinopeuttakin.

    Ethän vain itse ollut tilanteessa prätkällä?



      
  • Jorma L:

    FARwd:
    Jorma L:
    Ajoin muutama viikko sitten Lahden motarilla ja peilistä näin moottoripyörän joka puikkelehti kaistalta toiselle jotta pääsi etenemään lievästi ruuhkaisella tiellä.
    ...
    Annoin prätkäkuskille äänimerkkiä laissa sallittua pidempään kun pyörä oli autoni oikealla puolella ja arvailin, että pujottelu jatkuu. Koska ajoin ohituskaistalla, etenimme vähän nopeampaa kuin prätkän kaista. Sitten tuli lievä yllätys.. oikeanpuoleisen kaistaa ajavan moottoripyörän olisi pitänyt jarruttaa välttääkseen peräänajon edelläajavaan autoon, hän päätti kuitenkin kiihdyttää sen matkan mitä oli jäljellä ja vaihtaa kaistaa vasemmalle.

    Kenelle se tuli yllätyksenä?
    Ja tööttäilylläsi ilmaisit vain kuuluvasti, että autossasi on torvi sekä konehuoneessa, että ohjaamossa. Mutta hyvä, jos helpotti.

    Kai mun olisi pitänyt kiihdyttää ja blokata prätkän tie niin ei olisi mahtunut oikealta ohi.

    Joskus kannattaa ihan oikeasti miettiä, kuinka tärkeää lopulta on, ettei kukaan muu pääse etenemään nopeammin kuin itse ajaa. Muiden virheet eivät oikeuta omia hölmöilyjä eikä niistä jaeta pisteitä edes liikenteen keskustelupalstoilla. Kiitos kuitenkin suoraselkäisestä tunnustuksestasi, siitä saattaa joku ottaa jopa opiksensa. :flower:


    Ääh.. oletko tosissasi? Siis lievä yllätys: vauhtia 120km/h, prätkällä on vasemmalla puolella auto, siis minä, soitin torvea, ei voinut olla huomaamatta. Prätkän edessä tilaa 20m ja lyhenee, ratkaisu - kaasua ja kaistan vaihto vasemmalle. Minusta tämä ei ollut ennalta arvattava ratkaisu, arvailin kyllä että ohittaa oikealta


    Oikealta, siis auton ja kaiteen välistä? Mikset vaan torvensoittamisen sijaan antanut tilaa? Kun itse ajan pyörällä en harrasta kaistapujottelua enkä erityisesti nauti sen katselemisesta mutta sehän ei minulle kuulu kun en ole poliisi.



      
  • ritsa:



    Oikealta, siis auton ja kaiteen välistä? Mikset vaan torvensoittamisen sijaan antanut tilaa? Kun itse ajan pyörällä en harrasta kaistapujottelua enkä erityisesti nauti sen katselemisesta mutta sehän ei minulle kuulu kun en ole poliisi.




    Ylempänä tuli selväksi, että moottoritie, ajoin vasenta kaistaa. Eihän tuossa teknisesti ottaen mitään ongelmaa ole jos prätkäkuski vaikka kaatuu auton alle, mutta jos kaatuu minun auton alle niin olisi tuossa turha soppa. Vaikka törpön hengestä ei kukaan välittäisi, viivyttäisi tuhansien viikonloppumatkaa kun motari laitettaisiin poikki tunneiksi. Voihan kaikille törpöille, kaahareille ja rattijuopoille vaan nauraa ja ajatella että mitäs tuosta, minähän en ole poliisi. Minusta kaikkien pitäisi edes sen verran ottaa muista vastuuta, että soittaisi edes torvea jos joku on ihan pihalla.

    Joko kuski oli jonkinsortin huimapää tai sitten niin kokematon, että luulee pyörän mahtuvan kaistanvaihdossa samasta raosta kun kotiportista tielle. Toisaalta vaikea tietysti tietää, missä kyyditettävän kädet oli :wink:

      
  • Jorma L:

    Mitä muuta mielestäsi hölmöilin kun osoitin mieltäni torvea soittamalla että "haloo kahjo, mitä puuhaat"
    Siis minähän en blokannut tietä, mutta jos olisin kiihdyttänyt samaa vauhtia, ei olisi mahtunut täpärästi eteen. Voitasko ajatella etten osoittanut mieltäni syystä, että kaveri pääsee etenemään nopeammin vaan siitä syystä että tuolla menolla joku päivä tuuri loppuu ja multaa päälle. Prätkät etenee aina nopeammin, ei siitä tarvitse kateellinen olla. Ajotyyli oli varmasti sellainen, että kortti lähtisi ilman ylinopeuttakin.
    Ethän vain itse ollut tilanteessa prätkällä?


    Okei, kaveri hakee liikenteestä jännitystä ajamalla tiukoista väleistä ripeästi. Mitä sinun pitäisi sille tehdä?



    Itse suhtaudun kaikkiin nopeammin ajaviin niin, että pyrin myötäilemään. Ei jää toiselle osapuolelle silloin tarvetta turhalle kikkailulle. Jos joku näyttää ajavan väliin, siirry vähän niin että siitä mahtuu.

      
  • Jorma L:

    Eihän tuossa teknisesti ottaen mitään ongelmaa ole jos prätkäkuski vaikka kaatuu auton alle, mutta jos kaatuu minun auton alle niin olisi tuossa turha soppa. Vaikka törpön hengestä ei kukaan välittäisi, viivyttäisi tuhansien viikonloppumatkaa kun motari laitettaisiin poikki tunneiksi. Voihan kaikille törpöille, kaahareille ja rattijuopoille vaan nauraa ja ajatella että mitäs tuosta, minähän en ole poliisi.


    Asenne näyttää olevan kunnossa. Voihan tuo mainitsemasi tyyppi olla rattijuoppo mutta epäilen. Huomasit pyörän peilistä jo ilmeisen ajoissa koska tiesit sen pujottelevan kaistalta toiselle, se tuli viereesi ja sen jälkeen ohi mutta silti tilanne tuli sinulle yllätyksenä, minulle yllätys tarkoittaa jotain sellaista mitä en ennalta osaa arvata. Sanoit ettet osannut ennalta arvata että pyöräilijä ohittaisi myös sinut, onhan se melko epätodennäköistä tuossa tilanteessa.







    "Annoin prätkäkuskille äänimerkkiä laissa sallittua pidempään kun pyörä oli autoni oikealla puolella ja arvailin, että pujottelu jatkuu."



    "Prätkän edessä tilaa 20m ja lyhenee, ratkaisu - kaasua ja kaistan vaihto vasemmalle. Minusta tämä ei ollut ennalta arvattava ratkaisu, arvailin kyllä että ohittaa oikealta."

      
  • Moottoripyöristä on kyllä niin vähän harmia liikenteessä, että ihmetellä täytyy, kuinka joillain on yhteistyöongelmia niiden kanssa. Ne mahtuvat menemään turvallisesti ohi maantielläkin vastaantulijoista huolimatta, kun siirtyy hetkeksi oikeaan reunaan tai pientareelle ajamaan. Pyörä kiihtyy nopeasti ja kuski on enemmän keskittynyt ajamiseen, kuin keskiverto henkilöautoilija.



    Toivoisin, että entistä useampi loikkaisi kesäisin kaksipyöräisen selkään, niin omakin liikkuminen helpottuisi.

      
  • Jaa-a, mitenkähän tuon selventäisi vielä rautalangasta, miksi tilanne oli lievästi yllättävä.

    Jos ajattelet vaikka kolmion takaa oikealta tulevaa autoa, näet sen jo kaukaa, tiedät että hänen kuuluu odottaa että menet ensin, tiedät että hän tulee sieltä, ennemmin tai myöhemmin. Hän päättää "lievästi yllättäen" ylittää tien nenäsi edestä kun matkaa on 20 metriä. Kuvaisiko tämä tätä?

    Olit ikäänkuin sulkenut mahdollisuuden jo pois, että vielä sieltä ehtii normaalilla tavalla.

    Jos vielä toistan, normaalilla pelisilmällä prätkällä ei ollut enää tilaa, olisi pitänyt luovuttaa ja odottaa seuraavaa rakoa.



    En odottaisi, että täällä motoristitkaan menisi sen mielipiteen puolelle, että jos peilistä näkee pujottelevan prätkän tai vaikka autonkin, sille kuuluisi aurata tilaa kuin ambulanssille, eihän? Nämä riskikuljettajat on kuitenkin selkeä vähemmistö liikenteessä, motoristit vaarantavat tosin yleensä vain itsensä ja mahdollisen kyyditettävän.

      
  • Opelixi:

    Moottoripyöristä on kyllä niin vähän harmia liikenteessä, että ihmetellä täytyy, kuinka joillain on yhteistyöongelmia niiden kanssa. Ne mahtuvat menemään turvallisesti ohi maantielläkin vastaantulijoista huolimatta, kun siirtyy hetkeksi oikeaan reunaan tai pientareelle ajamaan. Pyörä kiihtyy nopeasti ja kuski on enemmän keskittynyt ajamiseen, kuin keskiverto henkilöautoilija.

    Toivoisin, että entistä useampi loikkaisi kesäisin kaksipyöräisen selkään, niin omakin liikkuminen helpottuisi.




    Tarkoitatko tällä, että ihmettelet tätä minun "yhteistyöongelmaa" vai yleisesti? En ole moista kuskia ennen tavannut, ajan kuitenkin yli 30tkm vuodessa ja kortti on ollut 30v, ei yhtään kolaria, ei oikeastaan edes kunnon läheltäpiti.

      
  • Jorma L:

    Jaa-a, mitenkähän tuon selventäisi vielä rautalangasta, miksi tilanne oli lievästi yllättävä.
    Jos ajattelet vaikka kolmion takaa oikealta tulevaa autoa, näet sen jo kaukaa, tiedät että hänen kuuluu odottaa että menet ensin, tiedät että hän tulee sieltä, ennemmin tai myöhemmin. Hän päättää "lievästi yllättäen" ylittää tien nenäsi edestä kun matkaa on 20 metriä.


    Sinähän soitit torvea jo siinä vaiheessa kun moottoripyörä oli rinnalla, soititko sitä varten että ajotyyli ärsytti vai pelästyttääksesi? Ei liene mikään ihme että siinä vaiheessa kaveri pakeni paikalta, kenties meni paniikkiin.



      
  • Jorma L:


    En odottaisi, että täällä motoristitkaan menisi sen mielipiteen puolelle, että jos peilistä näkee pujottelevan prätkän tai vaikka autonkin, sille kuuluisi aurata tilaa kuin ambulanssille, eihän?




    Ei moottoripyörille tarvitse aurata mitään tilaa, ne mahtuu jo muutenkin pieniin rakoihin. En ole koskaan ymmärtänyt sitä että jos tulen pyörällä taustapeiliin, jotkut kuljettajat alkavat pöllyyttämään penkkoja.

      
  • Opelixi:

    Moottoripyöristä on kyllä niin vähän harmia liikenteessä, että ihmetellä täytyy, kuinka joillain on yhteistyöongelmia niiden kanssa.




    Moottoripyörien osuus moottoriajoneuvokannasta on n. 6% ja osuus pääaiheuttana tilastoissa 5%, mutta ajosuorite todennäköisesti merkittävästi tuota pienempi. Siten pyöristä on tosiaan harmia aika vähän, vaikka ajotapa monesti onkin kaikkea muuta kuin harmiton.



    Jorma L:n käytös ei ollut mallikelpoinen suoritus tuossa tilanteessa, vaikka lain vastaista torven soittoa en sinänsä kovin vaarallisena asiana yleisesti ottaen pidäkään. Hyvät kuskit erottuvat siitä, että huolimatta toisten tekemistä virheistä, hankalia tilanteita tulee vastaan muita harvemmin. Veikkaan, että tuonkin mp:n käytöksen olisi voinut ennakoida ja siten selvitä siitä huomattavasti eleettömämmin. Ilman, että tuollaista pujottelua millään tavalla täytyy puolustaa tai ymmärtää. Mieleen tulee palstalle jokin aika sitten kirjattu tapaus kehätieltä, jossa edessä auto ajoi takana tulleen mielestä väärin. Takimmainen provosoitui tästä niin, että etummainenkin provosoitui ja tuloksena oli jotain muuta kuin toimivaa liikennettä. Onnettomuustilanteessa tuossa olisi molemmilla ollut totinen paikka varsinkin, kun etummainen ei alunperin ajanut varsinaisesti lain vastaisesti ja takimmaisella olisi ollut tilaa ohittaa kaveri ja unohtaa koko tapaus.



    Monella olisi varmasti ajotaidossa kehitettävää eniten omien korvien välisiä piuhoja tutkailemalla. Vasta kun oppii hallitsemaan itsensä, on edellytykset hallita ajoneuvoa. Tuollaiset provosoitumiset ja torvensoittelut eivät ole merkki hallinnassa olevasta tilanteesta.

      
  • "Onnettomuustilanteessa tuossa olisi molemmilla ollut totinen paikka varsinkin, kun etummainen ei alunperin ajanut varsinaisesti lain vastaisesti ja takimmaisella olisi ollut tilaa ohittaa kaveri ja unohtaa koko tapaus"



    Jos selvennät vähän tätä. Kumpi on etummainen ja takimmainen?

    Siis prätkähän rikkoi lakia sen verran että kortti olisi lähtenyt. Moottoritiellä pujottelu ja oikealta ohittelu reilulla ylinopeudella. Jono kulki noin 120km/h ja pyörä ilmestyi kuin tyhjästä pujotelle.

    Jos ei edes torvea saa soittaa, niin oikein räikeät tapaukset ei koskaan saa tietää, että käytös meni vähän liian kauas hyväksyttävästä. Kovasti näyttää täällä asenteet olevan prätkän puolella, ajakoon vaikka 200km/h keulien ja perheautojen välistä pujotelle, niin sille pitää antaa tilaa ja ymmärtää, että ehkä haluaa vaan päästää vähän höyryjä tai tyttöystävälle pitää vähän näyttää. Miettikääs ny vähän. Kun tyyppi todennäköisesti edustaa promillen vähemmistöä koko motoristijoukosta, ei kannata alkaa puolustamaan ja samalla pilata muidenkin mainetta, erityisesti jos itsekin pyöräilee. Helposti saa sen kuvan, että toiminta on ollut hyväksyttävän rajoissa kun puolustaa porukan mätämunaa.

      
  • Jorma L, mielestäni kukaan kommentoijista ei ole puolustellut kaistapujottelijaa, eikä ole syytäkään. Mopokuskin tai tämän kyyditettävän kiireiden syistäkään meillä ei ole mitään tietoa, eikä ole tarviskaan. Ainoa mihin järkevästi ajatellen saatoit itse vaikuttaa, oli vain omat toimesi, ja niissä ainakin joidenkin mielestä olisi saattanut olla hieman parantamisen varaa. Oletko edelleen eri mieltä?



    Ja jos mopo oli ohittamassa sinua moottoritiellä oikealta, hän hyvin todennäköisesti oli jo havainnut autosi ilman, että sinun tarvitsi siitä vieressä ajaen äänimerkeillä ilmoittaa. Toki varma on aina varmaa! :wink:



    Ymmärtääkseni Herbert viittasi aivan eri tapaukseen:

    Mieleen tulee palstalle jokin aika sitten kirjattu tapaus kehätieltä, jossa edessä auto ajoi takana tulleen mielestä väärin. Takimmainen provosoitui tästä niin, että etummainenkin provosoitui ja tuloksena oli jotain muuta kuin toimivaa liikennettä.


    Juuri tuon kaltaisia tilanteita kannattaisi välttää, vaikka toisen toiminta ei omasta mielestä oikeudenmukaista olisikaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit