Tapahtui eilen kasitiellä

8 kommenttia

Tuli iltakeikka Oulusta Kokkolaan ja takaisin ja iltapäivän työmatkaliikenne alkaa jo palailla Raaheen päin. VT 8:lle kääntymisen jälkeen normaali odottelu rajoitusten ja kääntyvien vuoksi ja heti satasen tikkarin jälkeen cruiseen normaali 105, mikä on 102 km/h todellista. Kuiva keli, hyvä näkyvyys.



Vastaantulijoita on muutaman auton ryhminä, mutta aika rauhallista. Hetken kuluttua kolmen auton jono lähenee peilissä nopeasti. Hieman ennen kuin ne saavuttavat, painan cruiseen 2 napsua lisää. Jono tyytyy tilanteeseen ja jää kohteliaan etäisyyden päähän taakseni.



Pian näkyy edessä selvästi hitaampi, mutta en pudota...vielä. Vaan vasta n. puoli km ennen kuin tavoitan, koska silloin muutkin näkevät syyn. Pudotan ensin todelliseen 100 ja koska edelleen tavoitan, heti perään mittari-100, joka on jo alle rajoituksen. Juuri ennen kuin joudun valitsemaan jätänkö muille tilaa vai menenkö itse, käy munkki kun edellä ajanut kääntyy sivutielle.



Koska takaa tulevat ovat jo tyytyneet marssivauhtiini, en enää nostakaan yli oman rajani, vaan palaan minulle normaaliin 105. Se kelpaa nyt kaikille, vaikka tulivatkin aiemmin minua kovempaa.



Saavutamme rahtarin takana olevaa 6 auton jonoa ja vedän samalla vauhdilla 200 m päähän jonon perään, johon himmaan kerralla rahtari-80, eli minulla mittari-90, joka vielä menee juuri ja juuri kuutosvaihteella. En halua ajaa kiinni,koska pian alkaa Revonlahden taajaman 60 rajoitus, jossa ohituspaikkaa ei ole minulle, mutta jos joku haluaa yrittää ennen sitä, on tie edessäni vapaa. Kukaan ei mene.



Valitettavasti rahtaria seuraava jono jatkaa rajoituksen jälkeen, joten tämän taajaman kohdalla en "säästänyt" yhtään ohitusta. Mutta ohittaessani taas käy tuuri, kun vastaantuleva kaista on vapaa henkilöautojen ohittamiseen yksi toisensa perään puuttumiskynnystä ylittämättä. Pian pääsen myös rahtareista ohi samalla tavalla = vapaa tie ja 105.



Ennen Raahea olen tavoittamassa kahden täysperän takana olevaan muutaman auton jonoa, mutta koska 80 rajoitus alkaa pian, himmaan oman jononi kunnon etäisyyden päähän, mikä on kulutuksen kannalta virhe, koska Saloisten valoristeyksessä ehtii vaihtua punainen.



Toisaalta valoissa odotellessa täysperät vetävät kunnon etumatkan ja niitä seuranneet henkilöautot jäivät kaikki Raaheen. Myöhemmin tavoittaessani rahtarit ovat enää kahden ja helppoja ohitettavia. Ne ohitettuani tulee lopulta yksi jo puoli tuntia aiemmin minut tavoittaneen jonon autoista ohitseni. Tarjosin tilaa myös mielestäni aika kovaa takanani ajaneen rekan ohi tullelle, mutta ei kelvannut. Syykin selvisi, kun hän kääntyi pian pois.



Paluumatkasta ei ole paljon muistikuvia, koska se meni niin iltaan, että pyysin hämäränäön vuoksi nuoremmat silmät ratin taakse ja nukahdin takapenkille aika pian. Myös moottoripyörää ajava nuori kuljettaja oli tietoinen iltahämärän hirvivaarasta, joten näen paluumatkan sujuvan 80 ja 100 rajoituksilla hieman hitaammin kun menomatkan.



Perillä nähdään, että matkan keskinopeudeksi asettuu satojen kilometrien ylinopeusjaksoista huolimatta valtatiellä alhainen 77 km/h ja kulutusmittari näyttää 0.4 litraa alle automme maantieajon normikulutuksen.



Koska keskinopeus määrää riskit, on matkamme ilmeisesti sujunut turvallisesti?

  
  • 740 GLE:


    Koska keskinopeus määrää riskit, on matkamme ilmeisesti sujunut turvallisesti?




    Keskinopeudella viittaat kai potenssimalliin? Se ottaa kantaa keskinopeuden muutoksen vaikutukseen. Keskinopeus ei määrää riskejä.



    Millä luokalla tämä opetetaan?

      
  • Tarina oli mielenkiintoinen ja odotin toisenlaista loppuhuipentumaa.



    Yhden auton keskinopeus ei tosiaan vaikuta kymmenien tuhansien lukumäärässä mihinkään, mutta omalla kohdalla voi miettiä montako tarpeetonta riskiä olisi tehnyt keskinopeudella 80, toisaalta onnettomuuksien vakavuus kasvaa nopeuden myötä.



    Erityisen hieno juttu että havaitsit tuon kulutuslukeman. Koska keskiarvot kiinnostavat niin paljonko tuo kulutus 0,4 litraa alle maantienormin vaikuttaa vuositasolla euroissa?

      
  • No joo, keskinopeusheittoni oli asiaton. En malttanut :kiss:



    Olen vain mielestäni lukenut riittävästi väärinkäsityksiä nopeuden nostamisen vaikutuksista ohituksiin ja liikenteen keskinopeuksiin.



    Olosuhteet olivat helpot, enkä pysty alittamaan normikulutusta pitkällä ajalla, vaan ympärivuotinen keskiarvo jää suunnileen EU-yleislukemaan. Omalla kohdalla 0.4 litraa sadalle merkitsee noin 10 litraa kuukaudessa. Minulle polttoaineen hinta ei ole pääsyy ajaa säästävästi. Ajamisen rauhallisuus ja helppous ovat minulle tärkeämpiä. Turvallisuus ja taloudellisuus tulevat sivutuotteena.

      
  • 740 GLE,

    onko Raahen ja Oulun väliselle tielle tehty mitään?

    Viimeksi kulkiessa katkeamia oli vähän väliä.

    Samaa alkaa olla jo kovin monilla teillä.





      
  • Meidän perheen termi ilmiölle on elementtitie. Saumat tuntuvat.



    Käytiin viemässä opiskelijan muuttokuorma etelämmäs. Kasitien pystyi onneksi välttämään melkein koko matkalla, joka on mukavampi ajaa Pohjanmaan läpi. Yhtä hyvä tie, mutta mukavampi ajaa etenkin pimeässä koska liikennettä ja taajamia on vähemmän.



    Paluumatkalla tyhjän kärryn kanssa jossain Seinäjoen tienoilla Rouva ihmetteli kaukovalojen äärirajoilla näkemäänsä häivähdystä, kuin joku eläin?



    Kerroin, etten nähnyt mikä se oli ja ajoin varovasti lähemmäs. Kaukovalojen ylettyessä tiellä seisovaan kahteen vaaleaan jalkapariin napsautin cruisen pois päältä ja rullailin lähemmäs.



    Ensin kauriiksi kuvittelemani eläin olikin nuori hirvenvasa, jonka emon Rouva ilmeisesti ehti jo bongata aiemmin. Kamera ja aikaa olisi ollut saatavilla, mutta jäin ihailemaan meitä kiinnostuneena katselevaa otusta liian pitkäksi aikaa.



    Sivulta eteen törmäävää hirveä on lähes mahdoton väistää, koska aikaa ei ole. Mutta rauhallisesti liikkuvat hirvet ja porot kohtaan ajaessa lähes aina samalla tavalla rauhallisesti, koska ne on havaittu jo 10 sekuntia ennen kohtaamista.

      
  • Tiemme ovat olleet kohtuullisessa kunnossakin, koska ensimmäinen kokemus "elementtitiestä" oli itäisen Saksan "bahnalla". Hetken kesti tajuta mistä oli kysymys, kun lonkutus alkoi.



    Kaukaa olette saaneetkin havainnon hirvestä.

    Kyllä niihin on suhtauduttava vakavasti.

    On niitä tullut nähtyä, mutta onneksi ei ole joutunut hankaluuksiin.



    Oulusta Kuusamoon päin ajellessa on porovaara olemassa.

    Viime syksynä havainnoin, että niitä oli lähempää Oulua lähtien kuin aiemmin.

      
  • Valtatie 20:lla sama havainto itsellänikin.



    Joskus ennen poroja oli isoina tokkina tien varressa Pudasjärveltä alkaen. Nyt niitä on lähempänä Oulun keskustaa, jo Kiimingistä alkaen, ja vain yksittäisiä yksilöitä tai emon ja sitä seuraavan tämänvuotisen vasan pareina. Viimeisimmän kuntaliitoksen jälkeen poroja on koko matkalla Oulusta (=Kiimingin kaupunginosasta ) Kuusamoon.



    Myös liikennemäärä on kasvanut Syötteen hissien avaamisen jälkeen 30 vuodessa niin paljon, ettei mökille enää viitsi sännätä suoraan töistä. Mieluummin kokkaa ja syö kotona rauhassa ja lähtee vasta kun näkyvyys paranee lyhyen ruuhkahuipun jälkeen.



    Täyttä laukkaa tielle tuleva sarvipää jättää niin vähän aikaa, ettei sen väistämiseen taida riittää aika, ellei suosiolla pudota nopeutta. Mutta rauhallisemmin liikkuvat näkee talvirajoituksin jo 10 sekuntia ennen kohtaamista. Myös ojan toiselta puolelta.



    Tuon hirvihavainnon jälkeen loppui "tarttis tehdä jotain" ihmettely, ja viikonlopulla ruuvattiin yhteen opiskelija-autoon 740 GLE:n muututtua kesäautoksi tallin hyllylle jäänyt Bosch Touring 190 pari ja toiseen uudet Bilteman testivoittaja kaukovalot.



    Jälkimmäisen 350 m päähän lentävää 5 luksin käyrää ei voi enää suositella yleispätevästi, koska liikennemäärästä riippuen sillä on sivuvaikutuksensa. Tässä tapauksessa se oli tietoinen valinta hiljaiseksi tunnetulle ajoreitille valtateiden ulkopuolella illan ja yön aikana. Tuota valoa ei edes mahdu laillisesti asentamaan suureen osaan nykyajan nelivalosysteemein varustetuista autoista, kun lisävalon Ref on 2*30. Mutta H4-valojen rinnalle se mahtuu juuri tasan.



    Valotehon perusteella TM itse epäilikin kyseisen valon referenssimittauksessa olevan jotain hämärää? Mutta kun valo on hyväksytty Ref 30 kanssa, niin sellaisena se saa myös kelvata. Mihinkään katsastusvirityksiin ei ole varauduttu, vaan saa mennä näytille sellaisen, kuin sillä ajetaankin.



    Touring 190 on siitä varma valinta vilkkaammallekin tielle, että se näyttää tasaiselta 200+ metriä pitkältä sumuvalolta pusikosta pusikkoon ilman extreme kantamaa ja vain 17.5 reffillä se mahtuu melko moneen autoon ilman selittämistä.

      
  • Onneksi näkemäni porot ovat olleet suhteellisen rauhallisia, kulkemisen ajankohda vaikuttaa niiden käytökseen. Toisaalta paikallaanolevien havainnointi ei ole helppoa. Poroalueet on hyvä tuntea.



    Auton turvallisuusasiat puhuttelevat.

    Tuikitärkeää ovat hyvät valot. En ole taitanut itse parantaa auton valoja.

    Uuteen autoon huomasin valita kunnon valot, jotka ovatkin ensimmäiset kunnolliset. Pimeässä ja vesisateessakin niillä näkee.

    Ainakin Volvoihinhan saa tai saa pian myös laitteita, jotka havainnoivat myös pimeässä liikkeen, esim. hirven.

    Lienevät aika kalliita.

    Teemaan "tapahtui eilen kasitiellä", no ei eilen kohdallani, mutta muutama vuosi sitten (kuin eilen).

    Himangalle Kokkolasta tullessa kuului autossa karmea pamaus. Istuin pelkääjän paikalla ja kyllä säikähdin.

    Auto kulki kuin ennenkin. Pysäytettiin. Tuulilasin oikealla puolella oli pieni särö. Mitään muuta selitystä sille ei keksinyt kuin täytyi olla harhaluoti.

    "Punapäiden" metsässäkulkuaika oli käsillä.



    Valtatielle 20.

    Lie tuttu Taivalkosken paikka, jossa voi siirtyä wanhaan aikaan. Ovesta sisään ja n.-50-luvulle.

    Kauppaan, ja toisessa päässä pääsee sitten euroaikaan ja pöydän ääreen. Parempi kai olla mainostamatta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit