Rajoitusten nostaminen voi lisätä turvallisuutta

8 kommenttia

Tässä asia, jota itsekin olen usein ajatellut. Mitäs asiantuntijaraati tähän sanoo.



http://www.tuulilasi.fi/uutiset/osavaltio-nosti-nopeusrajoituksia-koska-nopeampi-vauhti-hidasta-turvallisempaa

  
  • En ihan äkkiseltään usko että rajoituksen nosto vähentää nopeuksien hajontaa kuten tuossa väitetään. Kovemmilla rajoituksilla hitaampien aiheuttama ohitustarve yleensä lisääntyy eikä päinvastoin. Aika epäselväksi jää mihin tuo turvallisuuden paraneminen perustuisi.

      
  • Eipä tosiaan tuon uutisen perusteella voi oikeastaan minkäänlaisia päätelmiä asiasta tehdä. Onnettomuuksien määrän kerrottiin alentuneen, mutta mikä oli ajanjakso, jolla tarkastelu tehtiin? Miten ajonopeudet muuttuivat? Miten onnettomuuden seuraukset muuttuivat? Miten muut tekijät kuin nopeuden vaikutus suljettiin pois tuloksesta?



    Tanskassakin raportoitiin rajoitusten nostokokeilun alkuvaiheessa positiivisista tuloksista, tosin nopeuksien lisäksi tiestöä parannettiin ja valvontaa lisättiin. Pidemmällä aikavälillä tehty seuranta kuitenkin osoitti turvallisuuden heikentyneen. Mutta ei tämä sulje pois sitä mahdollisuutta, etteikö jossain nopeuksien noston myötä turvallisuus voisi parantua. Kuitenkin kun pääosin tulokset ovat päinvastaisia, kannattaa säilyttää realistinen ote asiaan ja antaa muiden rakennella korttitalojansa.





      
  • Ilmeisesti Tuulilasin uutinen koski samaa aluetta, josta aikaisemmin luin Time lehdestä. Tuulilasin jutussa ei mainittu sitä, että koko alueen nopeusrajoituksen nostamisen lisäksi alueelta poistettiin ne kohdat kohdat, joissa nopeusrajoitus on lyhyehkön matkan osalta laskettu. Tutkimusten mukaan jatkuva rajoituksen lasku tietyissä kohdissa vain lisää onnettomuuksia, verrattuna siihen, että nopeusrajoitus olisi jatkuvasti tasainen. Paikallinen poliisi oli ollut mukana päättämässä siitä, että nämä ns. sakkorysäpaikat poistetaan. Poliisikin totesi, että ne vain vaarantavat liikennettä ja ainoa hyöty niistä on ollut nimenomaan poliisille suurien sakkotulojen myötä.



    Oikeastaan siinä on se pointti, josta itse haluaisin eniten keskustelua. Suomen maantiet ovat täynnä näitä paikkoja, joissa rajoitus yhtäkkiä laskee esim satasesta kahdeksaankymppiin. Useimmiten nämä ovat myös samoja paikkoja, joihin on heitetty se valvontakamera, jotta yksikin lipsahdus varmasti noteerataan sakolla. Ketää tämä palvelee?

      
  • Sivutieltä päätielle tulevaa. Liittyminen on huomattavasti helpompaa, kun nopeus on 80 km/h satasen sijaan.

      
  • Herbert:

    Sivutieltä päätielle tulevaa. Liittyminen on huomattavasti helpompaa, kun nopeus on 80 km/h satasen sijaan.




    Eikä vain helpompaa vaan myös turvallisempaa.

    Onhan onnettomuustyyppi 'risteävät ajosuunnat' uhriluvuiltaan samaa suuruusluokkaa kuin esim. 'jalankulkijaonnettomuudet'.



    Harmi että niin monilla hidastaminen edellyttää sitä kameran läsnäoloa. ..tai edelläajavan hidastamista.

      
  • Ajattelija2013:



    Oikeastaan siinä on se pointti, josta itse haluaisin eniten keskustelua. Suomen maantiet ovat täynnä näitä paikkoja, joissa rajoitus yhtäkkiä laskee esim satasesta kahdeksaankymppiin. Useimmiten nämä ovat myös samoja paikkoja, joihin on heitetty se valvontakamera, jotta yksikin lipsahdus varmasti noteerataan sakolla. Ketää tämä palvelee?




    Yleensä tuo palvelee kaikkia. Sivutieltä tulevaa, joka pääsee turvallisemmin tielle ja päätiellä ajavaa joka voi ajaa risteysalueilla turvallisemmin ja lisäksi saa ajaa muualla satasta sen sijaan että tie olisi kokonaan rajoitettu sen vaarallisempien kohtien mukaan.



    Vai olisiko sinusta parempi, että myös noiden risteys- ym alueiden väliset alueet olisivat 80 km/h, niin ei tarvitsisi turhaan vaihdella nopeuttaan?



      
  • Nopeuden nosto paransimielestäni turvallisuutta silloin, kun luovuttiin juurikortin saaneiden kahdeksankympin lätkästä. Koska satasen rajoitus alueella, jossa on yksikaista yhteen suuntaan ei tule vaarallisia ohitus tilanteita. Ja pienentää se moottoriteilläkin turvallisuutta, kun ei ole nopeuseroja.

      
  • Nopeuden nosto parantaisi turvallisuutta. Poistamalla pakettiautoilta ajoneuvokohtainen kahdeksankympin tai satasen nopeusrajoitus. Jäisi vaaralliset ohitustilanteet kaksisuuntaisilla teillä pois ja moottoriteillä vähenisi nopeus eroiset ajoneuvot. Esim Saksassa ei tietääkseni ole pakettiautoilla ajoneuvo kohtaisia rajoituksia eikä kai monessa muussakaan maassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit