Kiinalainen turvapyörä

11 kommenttia

Voi olla, että näitä myydään Suomessakin, mutta ostin tällaisen 26" polkupyörän. Hinta oli noin 82e kotiinkuljetettuna. Ei vaihteita, vannejarrut molemmissa päissä.



image



Turvaominaisuutena.. pyörä hohtaa pimeässä.



image

  
  • Onko vapaanapaa?

      
  • mikahe:

    Onko vapaanapaa?




    Tarkenna vähän?

      
  • Eli pyörittääkö pyörä kampia alamäessäkin, vai voiko polkimet olla levossa, vaikka pyörä rullaa?



    Tuollaiset itsemurhapyöräthän ovat olleet suuressa huudossa jotka ovat edellistä lajia.



    EDIT: Tässä kuvausta ko. tyypistä: https://en.wikipedia.org/wiki/Fixed-gear_bicycle

    Niissä ei yleensä ole myöskään jarruja, joten siinä mielessä kiinalainen pyörä lienee samalla viivalla.

      
  • mikahe:

    Eli pyörittääkö pyörä kampia alamäessäkin, vai voiko polkimet olla levossa, vaikka pyörä rullaa?

    Tuollaiset itsemurhapyöräthän ovat olleet suuressa huudossa jotka ovat edellistä lajia.




    Ok, takanavassa on kaksi ratasta, yksi kummallakin puolella. Toinen on kiinteä ja toinen on ns. vapaakytkimellä. Takapyörän voi kääntää ja käyttää jompaa kumpaa. Jostain syystä kiinteä oli default mutta käänsin sen kun huomasin. Missä sinä olet näihin törmännyt?

    Onkohan sillä kiinteällä jokin käyttötarkoitus mistä emme tiedä?

    Edit: tässä pyörässä on molemmissa päissä jarrut. Kahvat tangossa, vaijereilla jarrupalat vanteeseen.

    Minusta tuo pimeässä hohtava maali on jotain mihin en ole törmännyt Suomessa. Toki hinta oli ihan houkutteleva. En ole aikoihin ostanut pyörää Suomessa mutta alle satasen hinta tuntui edulliselta.

      
  • En ole omin silmin nähnyt (huomannut) tuollaista pyörää vielä kertaakaan, mutta hämärän muistikuvani mukaan esim. Aamulehdessä oli noista joskus vuosia sitten juttu, kun olivat tekemässä maihinnousua Suomeen. Muistaakseni jutussa oli myös viranomaisen (poliisin) kanta ko. laitteisiin, eli vapaarattaattomille+jarruttomille peleille ei oltu lämpiämässä.



    Tuo wiki-linkki näyttää kertovan paljon pyöräsi tyypistä, eli jos käytät sitä vapaarataspuolella ja siinä on toimivat jarrut, niin mikäs sillä on turvallisesti ja mukavasti(?) ajellessa. :innocent:



    EDIT: Suomessa ei ole vielä keksitty maalata fillareita hohtavalla maalilla, poroja vasta: http://nyt.fi/a1305788334608

      
  • Toivottavasti se ei ole maalattu Radium maalilla.

      
  • Osaatko Jorma verrata sikäläisiä pyörämarkkinoita täkäläisiin? Onko tarjonta ns. perinteistä kiinalaista halpatuotantoa vai onko laatu verrattavissa länsimaiden tarjontaan tai jopa parempaa? Pyörämerkit lienee kotimaisia ja siten meikäläisittäin vieraita.



      
  • Herbert:

    Osaatko Jorma verrata sikäläisiä pyörämarkkinoita täkäläisiin? Onko tarjonta ns. perinteistä kiinalaista halpatuotantoa vai onko laatu verrattavissa länsimaiden tarjontaan tai jopa parempaa? Pyörämerkit lienee kotimaisia ja siten meikäläisittäin vieraita.




    En osaa mitään kovin kattavaa asiasta lausua, mutta itselle tuttu merkki Giant on aika yleinen, täällä on suuri määrä Giant-kauppoja, myyvät vain niitä.

    Pyöriä on monen hintaisia, alle 20e ja kattona taivas. Giant myymälässä oli nakkirenkaisia maantiepyöriä jotka maksoi 1000e ja joku maksoi 3000e. Maastopyöriä on monenmerkkisiä ja niissä osat (vaihteet jne.) on samoja kansainvälisiä tyyppejä kuin Suomestakin saa. Vuosia sitten katsoin hotellin ikkunasta kun liikennevaloissa odotti satoja pyöräilijöitä, niitä ei enää näe, vain autoja. Täällä on muutama paikallinen tunnettu polkupyöränvalmistaja, esim. Phoenix jolla on reilun 50 vuoden tarina, mutta polkupyörien suosio on murto-osa siitä mitä se oli aiemmin ja kuulemma monet pyörätehtaat on suljettu.

    Eli summa summarum - ei mitään niin erikoista täällä. Hinnat on jonkin verran Suomen hintoja halvemmat kuten odottaa saattaa.

      
  • Itse ajelin toissakesänä reilut tuhat kilometriä fixillä ilman mitään haavereita. Fixi on aivan mahtava kuntopyörä kun kuski ei missään vaiheessa pääse lekottelemaan joutilaana ja ylämäessä reidet saa kunnon voimaharjoitusta ja alamäessä nopeusharjoitusta. Toki pyörässä oli jarrut molemmissa päissä eikä olisi tullut mieleenkään ajaa ilman jarruja. Yli 50km lenkeille käänsin vapaarattaan puolelle ja pisin päivälenkki oli yhteesnä 160 km. Suosittelen tutustumaan.

      
  • Mikä tuon fiksin idea on, kun pyöritysnopeutta ei voi säätää järkevälle tasolle? Radalla sen ymmärrän, mutta en liikenteessä. Saa vaihdepyörässäkin voimaharjoitusta nopeutta nostamalla, erona on vain kadenssin säilyminen suunnilleen sopivalla tasolla. Tänään taas tuli sekin koettua. Teloin jalkaani pari viikkoa sitten kohtalaisen kokoisen haavan (en pyöräillessäni) ja nyt pääsin taas satulaan. Tunnin lenkki mäkisessä maastossa, josta vajaa puolet kevään pehmentämällä soratiellä, oli oikein mukavaa puuhaa cyclolla. Aamuhämärässä kun lähtee liikkeelle, kokee muutakin mukavaa. Tänään seitsemän peuran lauma oli alamäessä mutkan takana, mutta ehti loikkia metsän puolelle ilman, että piti jarrutella. Nastarenkaat voi kyllä jo vaihtaa pois, kun pakkasesta huolimatta vain joitain lätäköitä oli jäässä.

      
  • Herbert:

    Mikä tuon fiksin idea on, kun pyöritysnopeutta ei voi säätää järkevälle tasolle? Radalla sen ymmärrän, mutta en liikenteessä. Saa vaihdepyörässäkin voimaharjoitusta nopeutta nostamalla, erona on vain kadenssin säilyminen suunnilleen sopivalla tasolla. Tänään taas tuli sekin koettua. Teloin jalkaani pari viikkoa sitten kohtalaisen kokoisen haavan (en pyöräillessäni) ja nyt pääsin taas satulaan. Tunnin lenkki mäkisessä maastossa, josta vajaa puolet kevään pehmentämällä soratiellä, oli oikein mukavaa puuhaa cyclolla. Aamuhämärässä kun lähtee liikkeelle, kokee muutakin mukavaa. Tänään seitsemän peuran lauma oli alamäessä mutkan takana, mutta ehti loikkia metsän puolelle ilman, että piti jarrutella. Nastarenkaat voi kyllä jo vaihtaa pois, kun pakkasesta huolimatta vain joitain lätäköitä oli jäässä.




    Se idea on mahdollisimman kiinteä yhteys pyörän ja kuskin välillä, mikä antaa aivan eri tuntuman koko hommaan. Itse kun inhoan suorastaan polkupyörien vaihteita niin tykkäsin kovasti tuosta yhtä-puuta-pyörän-kanssa fiiliksestä. Ja kun pyörässä on mahdollisimman vähän turhaa tavaraa niin sitä pääsee aika rivakastikin. Eikä se nyt sen vaarallisempaa ole kuin tavallisella fillarillakaan ajaminen kun jarrut on kunnossa, sillä ainahan voi irrottaa jalat pois polkimilta (jos ei käytä lukkoja) ja painaa jarrua jos meno alkaa pelottamaan, mutta vähän eri tavalla sen kanssa kyllä tuli ennakoitua eteen tulevia tilanteita.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit