Ovatko nykyautoilijat laiskoja?

22 kommenttia

Nykyautojen varusteita kun katsoo, niin ei voi olla ajattelematta, että nykyautoilijat ovat muuttuneet laiskoiksi. Mihin tarvitsee esim. sadetunnistinta, peruutustutkaa tai vaikka led-päivävaloja. Eikö tosiaan viitsitä enää itse kääntää niistä vivuista tuulilasinpyyhkimiä tai valoja päälle, tai hypätä ulos katsomaan minkä verran on vielä tilaa peruuttaa?

  
  • J R:

    Nykyautojen varusteita kun katsoo, niin ei voi olla ajattelematta, että nykyautoilijat ovat muuttuneet laiskoiksi. Mihin tarvitsee esim. sadetunnistinta, peruutustutkaa tai vaikka led-päivävaloja. Eikö tosiaan viitsitä enää itse kääntää niistä vivuista tuulilasinpyyhkimiä tai valoja päälle, tai hypätä ulos katsomaan minkä verran on vielä tilaa peruuttaa?




    Kaikki ihmiset ovat laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Jos tällaisia varusteita on, niin miksi joku vaivautuisi hyppäämään autosta ulos ja katsomaan peruutustilaa. Ihan yhtä hyvin voin sanoa, että sinä olet laiska, jos sinulla on juokseva vesi ja sisävessa.



    Miten muuten led-valot liittyvät laiskuuteen?

      
  • Hienoja varusteita kaikki. Kun kone hoitaa tuollaiset tylsät välttämättömyyden, niin kuljettaja voi keskittyä kokonaan olennaiseen. Noiden lisäksi adaptiivinen vakkari on mainio varuste. Monesti nopeuden säätelyn voi jättää kokonaan koneälylle. Turvavälitkään eivät pääse unohtumaan. Valoautomaattikka on myös hyvä: päivänvalon, lyhyet ja pitkät ovat päällä aina tarvittaessa ilman mitään kytkimeen vääntelyä. Ilmastointi, HF, navigaattori ja automaattivaihteisto ovat jo itsestään selviä nykyauton varusteita.

      
  • Jos on rahaa, niin miksi mennä vaikean kautta? Mukavuus on kuitenkin se toivottava olotila.



    Siis jos on massia. Rahalla saa varusteltua 50 tonnin bemarit lähelle satasta tai tuplattua corollan hinnan nahoilla ym leluilla. Suurin osa autoista on kuitenkin ostettu liikkumiseen paikasta A paikkaan B ja keskiverto eurooppalainen auto tänäpäivänä on edelleen keppivaihteella ja manuaali ilmastoinnilla, mistään adaptiivisesta cruisesta puhumattakaan.

      
  • En tiedä laiskuudesta, mutta aloituksen esimerkit ovat mielestäni hieman kyseenalaisia.



    Jos valoautomatiikka on laiskuutta, mihin tarvitaan mahdollisuutta ajaa valoitta katkaisimen käännön unohtuessa? Miksi auton akku pitäisi saada tyhjentää hetkessä ajovalojen jäädessä päälle ajon jälkeen? Minusta valomuisti ei ole laiskuutta, vaan tärkeän asian varmistamista. Päiväajovalot taas pitävät nopeasti harmaantuvat xenonpolttimot kunnossa pidempään, kun laiskimmat kuljettajat eivät edes vaihda talvipolttimoita kesäksi talteen ja uhraa jo kuluneempia kesäsateessa.



    Ellei kuskin paikalta näe auton kaikkia nurkkia, on muotoilija möhlinyt. Kuten suunnilleen kaikissa nykyautoissa. Sellaista ajaessani annan mieluummin nopeasti muille tilaa, kuin odotutan heitä loikkiessani autosta ulos pysäköidessäni.



    Sadetutkan voisin vaihtaa riittävän monisäätöiseen taukopyyhintään, mutta jomman kumman haluan kyllä mukavuuteni vuoksi. Jos tällä pääsee laiskaksi, niin ilmoittaudun laiskaksi

      
  • Kun on kaikki nuo avustimet ja lisääkin niin kuljettajalla on täysi työ pysytellä hereillä. Mutta onhan siihenkin lisävaruste onneksi

      
  • Ei ole laiskuutta jos ei jaksa vaihtaa valoja etc.

    Se on laiskuutta jos ei jaksa pestä autoa itse (kaikilla ei mahd.) vaihtaa renkaita, jarrupaloja, iskareita. Koskee meitä jotka ajaa vanhoilla autoilla....

    :wave:

      
  • 740 GLE:



    Ellei kuskin paikalta näe auton kaikkia nurkkia, on muotoilija möhlinyt. Kuten suunnilleen kaikissa nykyautoissa. Sellaista ajaessani annan mieluummin nopeasti muille tilaa, kuin odotutan heitä loikkiessani autosta ulos pysäköidessäni.




    Nykyautoissa on myös tutkat, kamerat ja pysäköintiautomatiikat. Ne kertovat hyvin tarkasti missä mennään. Automatiikka sujauttaa auton taskuun varsin nopeasti ja kuski voi tarkkailla auton nurkkia olennaisempia asioita.

      
  • mikahe:

    Kun on kaikki nuo avustimet ja lisääkin niin kuljettajalla on täysi työ pysytellä hereillä. Mutta onhan siihenkin lisävaruste onneksi




    En ole kyllä tuollaista havainnut. Väitän jopa vireystilan pysyvän paremmin yllä kun turhia toimia voi siirtää koneen hoidettavaksi.

      
  • J R:

    Mihin tarvitsee esim. sadetunnistinta, peruutustutkaa tai vaikka led-päivävaloja.




    LED-päivävalot ovat hyvät. LED:t kestää paljon pidempään kuin muut valotyypit ja vievät selvästi vähemmän virtaa. Polttoaineenkulutus laskee. Vaikkakin yksilön kohdalla vähän, mutta kokonaisuutena tuntuvasti.



    Peruustustutka ja sadetunnistin ovat minunkin mielestä turhia. Sadetunnistin oli omassa autossani. Peruutustutkasta on kokemuksia vain vuokra-autoista.

      
  • kuruma:


    LED-päivävalot ovat hyvät. LED:t kestää paljon pidempään kuin muut valotyypit ja vievät selvästi vähemmän virtaa. Polttoaineenkulutus laskee.


    Ne on hyvät ainoastaan jos ovat ajovalojen korkeudella, muut ovat vaaralliset mäkisessä maastossa.

      
  • kuruma:

    J R:
    Mihin tarvitsee esim. sadetunnistinta, peruutustutkaa tai vaikka led-päivävaloja.


    LED-päivävalot ovat hyvät. LED:t kestää paljon pidempään kuin muut valotyypit ja vievät selvästi vähemmän virtaa. Polttoaineenkulutus laskee. Vaikkakin yksilön kohdalla vähän, mutta kokonaisuutena tuntuvasti.

    Peruustustutka ja sadetunnistin ovat minunkin mielestä turhia. Sadetunnistin oli omassa autossani. Peruutustutkasta on kokemuksia vain vuokra-autoista.


    Esimerkiksi kookkaan modernin farkun ulkomittoja on varsin hankala hahmottaa ilman tutkia. Tutkilla ja mahdollisesti myös pysäköintiassistentilla varustettuna se kuitenkin sujahtaa taskuun vauhdikkaasti mahdollisimman vähin liikkein. Automatiikka peruuttaa auton niin lyhyeen väliin, että moni jatkaisi suosiolla paikan etsimistä.

      
  • Käynnistysmoottori on turha. Ahkeralle tosimiehille riittää veivikin, jolla moottorin käynnistää kätevästi käsivoimin. Tuulilasinpyyhkijät moottorikin on aivan turha keksintö. Ahkera tosimies käyttää pyyhkijäitä mieluimmin kammella. Keskuslukitus se nyt vasta turha onkin. On se kumma jos ei jaksa joka kerta autosta poistuessaan tarkastaa ovien lukkoja.

      
  • NHB:

    Käynnistysmoottori on turha. Ahkeralle tosimiehille riittää veivikin, jolla moottorin käynnistää kätevästi käsivoimin. Tuulilasinpyyhkijät moottorikin on aivan turha keksintö. Ahkera tosimies käyttää pyyhkijäitä mieluimmin kammella. Keskuslukitus se nyt vasta turha onkin. On se kumma jos ei jaksa joka kerta autosta poistuessaan tarkastaa ovien lukkoja.




    :lol: Naseva ja hupaisa kommentti NHB:ltä. Eiköhän kaiken kattava varustelu (lue kaikilla mahdollisilla mausteilla) autossa ole tehty kuljettajan iloksi eikä kiusaksi, sillä voihan autoilusta toki nautiskella ja pitääkin jos siihen on mahdollisuus. Suosittelen. :sunglasses:

      
  • NHB:

    Esimerkiksi kookkaan modernin farkun ulkomittoja on varsin hankala hahmottaa ilman tutkia.




    Tuolla modernilla tarkoitat näitä viistoperäisiä farmareita? Kutsutaan myös sportti- ja elämäntapafarmareiksi. Itse en niistä välitä. Valitsen aina perinteisen pystyperäisen farmarin - ihan käytänöllisyyden takia. Näyttävätkin paremmilta. Niissä ulkomittojen hahmottaminen on helppoa. Taskuparkkeeraus ilman tutkia on lasten leikkiä.



      
  • J R:

    Nykyautojen varusteita kun katsoo, niin ei voi olla ajattelematta, että nykyautoilijat ovat muuttuneet laiskoiksi. Mihin tarvitsee esim. sadetunnistinta, peruutustutkaa tai vaikka led-päivävaloja.




    Sadetunnistin= ei tarvitse koko ajan räplätä viiksiä, kun ajovauhti ja suuntaa muuttuu. Mainio apu kaupungeissa.



    Peruutustutka = mainio apu peruutettaessa pysäköintiruutuun. Voi peruuttaa riittävän pitkälle jos takana on toinen auto tai pysäköintihallin seinä.

    Pysäköintiruutuun kannattaa aina peruuttaa, sillä lähtö sujuu paljon paremmin kun ei tarvitse ajaa kuin eteenpääin parkkiruudusta / pysäköintihallista.

    Vanhojen pysäköintihallien / parkkialueiden ruudut ovat melko pieniä nykyisille autoille, joiden keskipituus on puolisen metriä suurempi kuin perusladan ja leveyttäkin on parisenkymmentä senttiä enemmän.



    Led-päivävävalot säästävät varsinaisia ajovaloja, joiden polttimoiden vaihto on tehty hankalaksi.



      
  • kuruma:



    Tuolla modernilla tarkoitat näitä viistoperäisiä farmareita? Kutsutaan myös sportti- ja elämäntapafarmareiksi. Itse en niistä välitä. Valitsen aina perinteisen pystyperäisen farmarin - ihan käytänöllisyyden takia. Näyttävätkin paremmilta. Niissä ulkomittojen hahmottaminen on helppoa. Taskuparkkeeraus ilman tutkia on lasten leikkiä.


    Tarkoitan autoja, joista takanäkyvyys ja nurkkien hahmotettavuus on heikko pienien ikkunoiden, pyöreiden kulmien, leveiden pilareiden ja suuren koon vuoksi. Jos tilaa on, niin siihen sujahtaa auto kuin auto heittämällä, mutta silloin kun viisi senttiä on merkittävä tekijä, tutkat avustavat paljon. Toisinaan olen demonnut tuota pysäköintiavustinta ja tähän asti ei ole vielä löytynyt yhtään sellaista kyytiläistä, joka olisi ottanut haasteen vastaan ja pysäköinyt auton samaan tilaan ilman avustinta ja tutkia.



    Seuraava vaihe on itse itsensä pysäköivä auto, jolloin voi nousta autosta miellyttävämmin ovet reilusti auki ja parkkipaikat voivat olla tiheämmässä. Vaikutus lieneen autoilijan kannalta positiivinen myös vakuutusmaksuihin. Tilaa jatkuasti tutkaava koneäly lienee paljon luotettavampi kuin normikuski ja ainakin naapurin antamat painaumat ovissa jäävät historiaan.

      
  • mikahe:

    Kun on kaikki nuo avustimet ja lisääkin niin kuljettajalla on täysi työ pysytellä hereillä. Mutta onhan siihenkin lisävaruste onneksi


    Jos ei tekemistä riitä, EAK auttaa näkemään enemmän.



    Nähdyn ymmärtämisen lomassa voi ajaa pisaralla pisimmälle, luonnollisesti muita häiritsemättä.

      
  • NHB:

    740 GLE:


    Ellei kuskin paikalta näe auton kaikkia nurkkia, on muotoilija möhlinyt. Kuten suunnilleen kaikissa nykyautoissa. Sellaista ajaessani annan mieluummin nopeasti muille tilaa, kuin odotutan heitä loikkiessani autosta ulos pysäköidessäni.


    Nykyautoissa on myös tutkat, kamerat ja pysäköintiautomatiikat. Ne kertovat hyvin tarkasti missä mennään. Automatiikka sujauttaa auton taskuun varsin nopeasti ja kuski voi tarkkailla auton nurkkia olennaisempia asioita.


    740 taipuu nopeasti mihin tahansa ilman avustimiakin, mutta koska nykyään ei enää osata suunnitella autoja, joissa kuskin paikalle näkee kaikki nurkat, tarvitaan avustimia.



    Eikä niiden käyttö ole laiskuutta, vaan sujuvuutta, kuten jo sanoimmekin.



      
  • NHB:

    Käynnistysmoottori on turha. Ahkeralle tosimiehille riittää veivikin, jolla moottorin käynnistää kätevästi käsivoimin. Tuulilasinpyyhkijät moottorikin on aivan turha keksintö. Ahkera tosimies käyttää pyyhkijäitä mieluimmin kammella. Keskuslukitus se nyt vasta turha onkin. On se kumma jos ei jaksa joka kerta autosta poistuessaan tarkastaa ovien lukkoja.


    Meinasin jo ihmetellä laiskoja kuljettajia, joille pitää sytytysennakkokin säätyä automaattisesti, mutta yllä taitaa ollakin jo killeriargumentti :-)

      
  • 740 GLE:

    mikahe:
    Kun on kaikki nuo avustimet ja lisääkin niin kuljettajalla on täysi työ pysytellä hereillä. Mutta onhan siihenkin lisävaruste onneksi

    Jos ei tekemistä riitä, EAK auttaa näkemään enemmän.

    Nähdyn ymmärtämisen lomassa voi ajaa pisaralla pisimmälle, luonnollisesti muita häiritsemättä.




    Miten adaptiivinen vakionopeussäädin tulee viisaammaksi EAK-kurssilla?

      
  • Tällä hetkellä käytössä olevat autoni ovat 18 ja 19 vuotta vanhoja, joten ehkä joku voisi kertoa, miten toimii "adaptiivinen vakionopeudensäädin". Asia selviää tietysti googlaamallakin, mutta omakohtaiset käyttäjäkokemukset antavat syvällisempää tietoa.



    Olen ajanut ainoastaan kaksi kertaa 2000-luvulla valmistetulla autolla, eikä niissä kummassakaan ollut mitään ihmeellisiä hienouksia. Toinen oli Dodge Calibra vm. 2008 ja toinen Fiat Punto vm. 2011. Edellisellä ajoin muutaman tuhat kilometriä Yhdysvalloissa ja jälkimmäisellä hieman lyhyemmän matkan Portugalissa ja Espanjassa - vuokra-autoja siis kumpikin. Ai niin, Calibrassa taisi olla vakionopeudensäädin, mutta en sitä juuri käyttänyt. Moottoritiellä on vaikea ajaa vakionopeutta, kun joutuu säätämään nopeuttaan muun liikenteen mukaan, mm. hiljentämään edellä ajavien takia. Jos ohittaa vakionopeussäätimen avulla (niin kuin Amerikassa jotkut näyttivät tekevän), ohitus kestää kilometrejä, ja koko sen ajan on vasemman kaistan tukkona. Ei ole minun tyylini ajaa näin.



    Lisäys (17.5.)



    Katsoin eräältä nettisivulta, mitä "adaptiivinen vakionopeudensäädin" tarkoittaa. Se näyttää liittyvän etäisyyden säilyttämiseen. Olin luullut, että se "adaptoituu" kuljettajan ajonopeuteen, eli kun kuljettaja ajaa esimerkiksi 15 sekuntia tietyllä nopeudella, kojelautaan syttyy merkkivalo, joka osoittaa, että järjestelmä on mukautunut nopeuteen, ja kuljettaja voi tässä vaiheessa nostaa jalan kaasulta. Merkkivalon keksin vasta nyt tätä kirjoittaessani, koska ajattelin, että täytyyhän kuljettajan jotenkin tietää, milloin järjestelmä on adaptoitunut.

      
  • mikahe:

    Miten adaptiivinen vakionopeussäädin tulee viisaammaksi EAK-kurssilla?


    En usko EAK:n muuttavan Distronicin toimintaa lainkaan?



    Kuljettajan toimintaan EAK voi vaikuttaakin, eikä sillä ole mitään tekemistä Distronicin kanssa. Automaattivaihteiston tavoin myös adaptoituva vakionopeussäädin vain toteuttaa kuljettajan käskyjä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit