Ikäkuljettajat

385 kommenttia
«13456713

Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta aloitetaanpa uusi ketju. Ikäkuljettajien (yli 65-vuotiaiden) onnettomuudet kasvoivat viime vuonna noin 20 %, kun esimerkiksi nuorten (15-24-vuotiaiden) kuolemat vähenivät saman verran. Tilanne ei ole mikään yllätys, mutta itse ihmettelen, milloin asialle tehdään jotain.



Sen verran lisään omaa mielipidettäni, että itse pidän ikäkuljettajana vasta yli 70-vuotiasta. Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon tämä ryhmä aiheuttaa onnettomuuksia suhteessa ajettuihin kilometreihin. Ja uutiseen sen verran, että oleellista olisi toki myös tietää, kuka onnettomuuden on aiheuttanut. Selvää kuitenkin on, että jo useasti ennustamani trendi voimistuu. Kaikkien muiden ikäryhmien kuolonkolarit vähenevät, mutta ikäkuljettajien kuolemat kasvavat. Jos liikenneturvallisuutta halutaan oikeasti parantaa, eikä vain kalastella sakkorahaa liikenneturvallisuuden nimissä, niin toimiin olisi ryhdyttävä välittömästi.

  
  • Ajattelija2013:

    Jos liikenneturvallisuutta halutaan oikeasti parantaa, eikä vain kalastella sakkorahaa liikenneturvallisuuden nimissä, niin toimiin olisi ryhdyttävä välittömästi.




    Selvä!



    Minun, eikä sinun toimesi eivät tosin riitä mihinkään.

    Eli siihen tämä sitten taisi jäädäkin?



    Vai mitä meinasit taas viisastella aiheesta?

      
  • Niin, eihän tämä aihe tunnu kovasti kiinnostavan vaikka sillä olisi oikeasti vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Eräistä muista aiheista kyllä jaksetaan jauhaa vuosikymmeniä vaikka mitään vaikutusta niilläkään kirjoituksilla ei ole mihinkään.

      
  • Kumppani:

    Ajattelija2013:
    Jos liikenneturvallisuutta halutaan oikeasti parantaa, eikä vain kalastella sakkorahaa liikenneturvallisuuden nimissä, niin toimiin olisi ryhdyttävä välittömästi.


    Selvä!

    Minun, eikä sinun toimesi eivät tosin riitä mihinkään.
    Eli siihen tämä sitten taisi jäädäkin?

    Vai mitä meinasit taas viisastella aiheesta?




    Ottipa koville, kun ennusteeni meni taas oikeaan ja sinun viisastelusi näyttävät entistä naurettavammilta. Enpä olisi itsekään uskonut, että ikäkuljettajia kuolee peräti 20 %enemmän kuin viimevuonna! Luku on suorastaan käsittämättömän suuri!



    Huvittavaa, että tästä ei saisi ilmeisesti keskustella lainkaan Kumppanin mielestä. Pienistä ylinopeuksista sen sijaan vaahtoat sadoilla viesteillä. No olenpahan taas ollut oikeassa, eli Kumppanilla ei ole koskaan ollut aikomustakaan keskustella liikenneturvallisuuden parantamisesta. Kumppani haluaa keskustella asioista, jotka häntä ärsyttävät liikenteessä.

      
  • Jospa tuo lisäys johtuu siitä, että ikäkuljettajien määrä liikenteessä on lisääntynyt.

      
  • Mitähä asialle pitäisi tehdä tai paremminkin, mitä sille voi tehdä?

    Suuret ikäluokat ovat jääneet eläkkeelle ja ikäihmisten määrä on kasvanut koko ajan ja yhä suuremmalla osalla ikäihmisistä on ajokortti ja auto. Näin ollen on myös selvää. että ikäihmisten onnettomuudet lisääntyvät. Onko onnettomuuksien suhteellinen osuus noussut on toinen juttu. Itse veikkaisin, että suhteellinen osuus on pikemminkin laskenut.

      
  • hedo:

    Jospa tuo lisäys johtuu siitä, että ikäkuljettajien määrä liikenteessä on lisääntynyt.




    Lisääntynyt 20 % vuodessa?

      
  • harjis:

    Mitähä asialle pitäisi tehdä tai paremminkin, mitä sille voi tehdä?
    Suuret ikäluokat ovat jääneet eläkkeelle ja ikäihmisten määrä on kasvanut koko ajan ja yhä suuremmalla osalla ikäihmisistä on ajokortti ja auto. Näin ollen on myös selvää. että ikäihmisten onnettomuudet lisääntyvät. Onko onnettomuuksien suhteellinen osuus noussut on toinen juttu. Itse veikkaisin, että suhteellinen osuus on pikemminkin laskenut.




    Nimenomaan on selvää, että ikäihmisten onnettomuudet kasvavat, kun ikäihmisten määrä kasvaa. Tästä olen kirjoittanut ensimmäisiä kertoja jo pari vuotta sitten. Oleellista tässä on kuitenkin myös se tieto, että ikäihminen on huomattavasti suurempi riski ajettua kilometriä kohden, kuin keski-ikäinen kuljettaja. Erään tutkimuksen mukaan ikäihminen aiheuttaa ajokilmetriä kohden jopa yli 10 kertaa todennäköisemmin onnettomuuden, kuin keski-ikäinen kuljettaja. Tästä ei ole aikaisemmin tarvinnut niin paljoa välittää, koska ikäihmisiä on ollut melko vähän ja ikäihmiset ovat myös ajaneet vähän. Tilanne muuttuu kuitenkin hyvin nopeasti. Ajokortillisten ikäihmisten määrä kasvaa hyvin voimakkaasti ja tutkimuksien mukaan ajokortillinen ikäihminen myös ajaa paljon enemmän kuin aikaisemmin. Näin ollen se suurempi riski ajettua kilometriä kohden tulee konkretisoitumaan, kuten vuoden 2013 tilastoistakin näemme.



    Olen aikaisemmissa keskusteluissa tehnyt ehdoituksia siitä, mitä asialle pitäisi tehdä.



    Yllättäville sairaskohtauksille ei voida mitään ja niitä tulee aina tapahtumaan. Lääkärit tekevät parhaansa asian suhteen, mutta varmasti kehittämisen varaa vielä on.



    Liikenteessä pyörii myös paljon sinne sopimattomia ikäihmisiä, jotka kyllä ovat fyysisesti ajokykyisiä, mutta havainto- ja reaktiokyky ovat niin paljon heikentyneitä, että he eivät enää liikenteeseen sovellu. Itse olen sitä mieltä (ja myös moni lääkäri on tätä mielt&#228:wink:, että lääkäri ei pysty, eikä edes halua ottaa tällaisilta henkilöiltä korttia pois. Näin siksi, että tällaisten toimintojen heikentymistä lääkäri ei pysty mittaamaan. Ei ainakaan yksinkertaisilla kokeilla. Tämän vuoksi olen ehdottanut, että yli 70-vuotiaat kuljettajat joutuisivat tietyin väliajoin (esim parin vuoden välein) pakolliseen ajokokeeseen. Minusta olisi luonnollista, että ajokykyä mitataan ajokokeella, eikä lääkärin epämääräisillä testeillä. Joku on napissut tällaisen systeemin hinnasta, mutta itse olen sitä mieltä, että nopea ajokoe tulee halvemmaksi, kuin lääkärin pitkä tutkimus.



    Jottei syytetä ikärasistiksi, niin olen myös todennut, että liikenteessä on paljon nuoriakin kuljettajia, jotka eivät mielestäni ole ajokykyisiä. Ajokortinhan saa lähes tuurilla, kunhan tarpeeksi monta kertaa käy yrittämässä. Tämän vuoksi ajokoe voisi olla kaikille pakollinen, esimerkiksi kymmenen vuoden välein. Ikäihmisillä useammin, koska ikäihmisen ajokyky voi heiketä huomattavan nopeasti.



    Liikenneturvallisuutta voisi toki parantaa monilla muillakin keinoilla, esimerkiksi tiestöä ja autokantaa uusimalla, mutta tässä olisi yksi merkittävästi turvallisuutta parantava keino.

      
  • Yritin kaivella koko tilastoa nähtäville, mutta en löytänyt muuta kuin sensaatiohakuisia lehtiotsikoita. Kuitenkin kaikkiaan on tullut ruumiita 250. Niistä ikäihmisiä on ehkä 50. Lisäys olisi siis 50>60 eli 10 kappaletta. Paljon prosentuaalisesti, mutta tilastotieteilijä tuskin tuosta vielä mitään trendiä löytää.



    Sen nuoren, joka kadehtii eläkeläisten vapautta, kannattaa muistaa, että jokainen poltettu bensalitra tuo reilusti verorahaa valtiolle. Samoin uutena ostettu auto. Jos ikäihmisten autoilua rajoitetaan, maksatte te työssäkäyvät enemmän veroja :smirk:

      
  • No jopas sinä aloit sekoilemaan!



    Ajattelija2013:

    Ottipa koville, kun ennusteeni meni taas oikeaan ja sinun viisastelusi näyttävät entistä naurettavammilta. Enpä olisi itsekään uskonut, että ikäkuljettajia kuolee peräti 20 %enemmän kuin viimevuonna! Luku on suorastaan käsittämättömän suuri!




    Prosentit on vain prosentteja, kuten nimim. saarian tuossa edellä osoittaa. Näyttää sinun kannaltasi tietysti ”murskaavalta”…



    Ajattelija2013:

    Huvittavaa, että tästä ei saisi ilmeisesti keskustella lainkaan Kumppanin mielestä. Pienistä ylinopeuksista sen sijaan vaahtoat sadoilla viesteillä.




    Sinulla on ihan hemmetin valikoiva muisti!



    Missäs minä olen ”vaahdonnut” pienistä ylinopeuksista? Harrastat tod.näk. nimimerkkien niputtamista? Niiden, jotka ovat piirunkin oman mielipiteesi vastakkaisella suunnalla - se näköjään riittää. Itse sanoisit minulle vastaavasta, että "puhut paskaa". Saat miettiä uudestaan.



    Lisäksi sinäkin olet todennut aiemmissa aiheen keskusteluissa, että olemme tässä ikäkuskiasiassa jotakuinkin samaa mieltä.



    Voi höhh sun kanssa!!!!



    Ajattelija2013:

    No olenpahan taas ollut oikeassa, eli Kumppanilla ei ole koskaan ollut aikomustakaan keskustella liikenneturvallisuuden parantamisesta.




    Ai onko sinulla ymmärtämisessäkin vikaa, valikoivan muistin lisäksi?! ”…olen ollut oikeassa…. koskaan ollut aikomustakaan" Voi voi... :sleepy:



    Ajattelija2013:

    Kumppani haluaa keskustella asioista, jotka häntä ärsyttävät liikenteessä.




    No sinuako ei sitten tuo taas kerran esille ottamasi aihe muka ärsytä liikenteessä? Sinäkö et halua keskustella siitä asiasta? Mitä ihmeen eroa on sillä, kuka mitäkin nostaa?!?!



    Minä tarkoitin tuolla omalla vastineellani tasan sitä, että vaikka sinä täällä jankkaisit omaa ”ikäkuskeille sitä sun tätä tutkintaa ja rajoitusta ja kortti pois” -evankeliumiasi uudestaan ja uudestaan, niin minä olen kysynyt aiemminkin, että mitenkä aiot viedä asiaa eteenpäin?



    Ei se todellakaan tapahdu täällä toistolla ja ”oikeassa olemisella”.

      
  • Kumppanilla on taas vaikeuksia muistaa, mitä olet kirjoittanut. Ei ihme, että puolustelet ikäkuljettajia, kun taitaa se dementia sinuakin jo vaivata. Käy läpi vaikka tätä viestuiketjua.





    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t7116




    No sinuako ei sitten tuo taas kerran esille ottamasi aihe muka ärsytä liikenteessä? Sinäkö et halua keskustella siitä asiasta? Mitä ihmeen eroa on sillä, kuka mitäkin nostaa?!?!




    Eivät ikäkuskit minua ärsytä. Sen sijaan olen huolissani liikenneturvallisuudesta.



    Yritin kaivella koko tilastoa nähtäville, mutta en löytänyt muuta kuin sensaatiohakuisia lehtiotsikoita. Kuitenkin kaikkiaan on tullut ruumiita 250. Niistä ikäihmisiä on ehkä 50. Lisäys olisi siis 50>60 eli 10 kappaletta. Paljon prosentuaalisesti, mutta tilastotieteilijä tuskin tuosta vielä mitään trendiä löytää.

    Sen nuoren, joka kadehtii eläkeläisten vapautta, kannattaa muistaa, että jokainen poltettu bensalitra tuo reilusti verorahaa valtiolle. Samoin uutena ostettu auto. Jos ikäihmisten autoilua rajoitetaan, maksatte te työssäkäyvät enemmän veroja :smirk:




    Onhan tuo aika huima määrä prosentuaalisesti ja kokonaisuutenakin, ottaen huomioon, että muilla ryhmillä onnettomuuksien määrä pienenee. Trendi on myös ollut melko tasaista ja jatkuvaa, eli ainoa ryhmä, jonka onnettomuuksien määrä on kasvanut, ovat ikäihmiset. Kaikissa muissa rymissä onnettomuuksien määrä on pienentymässä. Ja jos onnettomuuksien määrä suhteutetaan ajettuihin kilometreihin, näyttää tilasto ikäihmisten kannalta vielä ikävämmältä.



    Mitä ihmettä sinä sekoilet jostain bensan litrahinnasta tai eläkeläisen vapaudesta? Käsittääkseni puhumme liikenneturvallisuudesta.

      
  • Ajattelija2013:

    Eivät ikäkuskit minua ärsytä. Sen sijaan olen huolissani liikenneturvallisuudesta.




    Mistäs esim. rajoitusnopeuksista keskustelevat ovat sitten huolissaan? Tulvan noususta Pohjanmaallako?



    Voi itku miten lapsellista semantiikkaa!



    Täällä on aika "loputtomasti" aiheesta vanhastaan:



    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6746

      
  • Kumppani:

    Ajattelija2013:
    Eivät ikäkuskit minua ärsytä. Sen sijaan olen huolissani liikenneturvallisuudesta.


    Mistäs esim. rajoitusnopeuksista keskustelevat ovat sitten huolissaan? Tulvan noususta Pohjanmaallako?

    Voi itku miten lapsellista semantiikkaa!




    Kuka täällä taas on lapsellinen. Tilasto osoitti jälleen kerran karusti, kuinka väärässä olet ollut ja siitä alkaakin tuollainen parkuminen. Sehän onkin jo osoitettu, että pienet ylinopeudet ja kameravalvonta eivät juurikaan vaikuta liikenneturvallisuuteen. Silti sinä et mistään muusta halua vaahdota, kuin noista asioista.

      
  • Ajattelija2013:

    Tilasto osoitti jälleen kerran karusti, kuinka väärässä olet ollut ja siitä alkaakin tuollainen parkuminen.




    Paskaa puhut. En ole väittänyt tilastojen näyttävän yhtään mitään. Aivan kuten saariankin, kyseenalaistanut varmaankin "suuret kasvut". Ihan samaa mitä tuo yksi yrittää tuolla Bemarien myyntitilastoilla todistaa.



    No mitä aiot tehdä asialle? Kerro nyt jotakin! Konstit "turvallisuuden parantamiseksi" sulla oli olevinaan, sou?



      
  • Kumppani:

    Ajattelija2013:
    Tilasto osoitti jälleen kerran karusti, kuinka väärässä olet ollut ja siitä alkaakin tuollainen parkuminen.


    Paskaa puhut. Näytäpäs, missä olen väittänyt jotakin tilastojen puolesta tai vastaan.

    No mitä aiot tehdä asialle? Kerro nyt jotakin! Konstithan sulla oli olevinaan, sou?




    Olen jo ehdoittanut parannuskeinoa tilanteeseen. Valitettavasti en ole diktaattori, joten yksin en pysty paljoa muuta tekemään, kuin tuomaan oikeaa tietoa esille. Sinun mielestäsi tietysti minun pitäisi vaijeta, koska faktat eivät miellytä sinua.

      
  • Ajattelija2013:

    Olen jo ehdoittanut parannuskeinoa tilanteeseen.




    Heitä nyt sitten ne tähän, niin päästään odottamasta niitäkin.



    Ajattelija2013:

    Valitettavasti en ole diktaattori, joten yksin en pysty paljoa muuta tekemään, kuin tuomaan oikeaa tietoa esille.




    Niin?



    Ajattelija2013:

    Sinun mielestäsi tietysti minun pitäisi vaijeta, koska faktat eivät miellytä sinua.




    Ne on tuotu täälläkin jo moneen kertaan (taas kerran tämä linkki: https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6746 ).



    Missä olen väittänyt, että asialle ei tarvitsisi mitään tehdä? Koska et muuta vastavänkäämistä keksi, niin tulkitset sen niin, että sinun pitäisi vaieta. Miten ihmeessä?



    Nyt pitäisi keksiä jotakin, miten viedä asiaa eteenpäin.



    Leiki vaikka Sini Sabotagea ja kiipeä köydellä Liikenneministeriön katolla tai jotakin? Kaiva esiin naapurista mummo tai vaari, joilla osoitat olevasi vielä enemmän oikeassa?



    Toinen linkki: https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t7126



    Täälläkin on asiaan sivuttu:

    https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6725

      
  • Kumppani:




    Nyt pitäisi keksiä jotakin, miten viedä asiaa eteenpäin.


    Tarkoitat ilmeisesti jotain samankaltaista miten nopeuskeskustelu on edennyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Ja valmista on tullut, Kataisen sanoja lainaten.



      
  • ritsa:

    Tarkoitat ilmeisesti jotain samankaltaista miten nopeuskeskustelu on edennyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Ja valmista on tullut, Kataisen sanoja lainaten.




    Jos viittaat tämän palstan vanhoihin väittelyihin, niin olen tainnut sielläkin heittää samanlaisia kannustuksia, en nyt muista.



    En siis välttämättä tarkoita. Ajattelijalla on teesejä. Jonkun mielestä hyviä, toisen mielestä tulkinnallisia, kolmannen mielestä huonoja. Se toistaa niitä täällä näköjään kerran kvartaalissa, kun tulee joku uusi tilasto.

      
  • Ajattelija on ottanut elämäntyökseen ikäihmisten mollaamisen kujettajina. Ja se ei mielestäni ole oikein. Yleistämällä kaikki samaan nippuun on todella typerää.



    Pitää miettiä asiaa oikeista lähtökohdista sillä on luonnostaan lahjakkaita kuljettajia, lahjattomia ja kaikkia siltä väliltä. Ajotaitoja kehittävässä lisäkoulutuksessa lahjattomat voivat parantaa taitojaan, mutta hyviä heistä ei tule koskaan. Pitää mielestäni ajatella asiaa myös näin, että hyvät ovat hyviä vielä vanhanakin.



    Pieni osa ikäihmisistä on niitä jotka pitää saada oman ja muiden turvallisuuden takaamiseksi pois liikenteestä. Lääkärit osaa hoitaa tuon puolen varmasti järkevällä keskustelulla lääkärintarkastuksen jälkeen joko henkilölle itselleen tai omaisille asian kertoen, että ajohommat olisi syytä jättää muiden harteille. Poliisi hoitaa piittaamattomat aivan varmasti ammattietikkansa edellyttämällä tavalla sitten lopuksi pois liikenteestä, kun mikään muu keino ei enää auta.



    Sairaskohtaukset voivat yllättää nuoremmankin henkilön tätäkään ei pidä unohtaa. Terveet elämäntavat palkitsee ihmisen yleensä pitkällä ja terveellä iällä. Joten älkää yleistäkö ajatuksianne, että kaikki ikäihmiset pitää määrätä ajokokeeseen. Täysin absurdi ajatuksena ja tulee myös hyvin kalliiksi. Ajattelijan kohdalla tämä on nyt mennyt jo paatokselliseksi saarnaukseksi. Uusia aloituksia samasta aiheesta mitä järkeä tässä on?



    Ajattelija toivon, että suhtaudut tähän kritiikkiini järkevästi etkä pelkällä tunteella. :sunglasses:

      
  • tracktest:

    Ajattelija on ottanut elämäntyökseen ikäihmisten mollaamisen kujettajina. Ja se ei mielestäni ole oikein. Yleistämällä kaikki samaan nippuun on todella typerää.


    Sinäkin olet ymmärtänyt asian täysin väärin. Kyse ei ole mistään yleistämisestä mihinkään, ainoastaan selvästi vaarallisten yksilöiden poistamisesta liikenteestä mukaan lukien rattijuopot johon on eri keinot. Ajattelija kuten minä olemme moneen kertaan puhuneet näköjään kuuroille korville säännöllisestä ajokokeen uusimisesta kaiken ikäisille. Valtio ja vakuutusyhtiöt kustantaisivat säännölliset inssiajon uusimiset joka maksaisi hintansa takaisin moninkertaisesti vähentyneinä sairaus, sekä materiaali kuluina ja kuolleiden tulonmenetyksinä.

      
  • ritsa:

    Sinäkin olet ymmärtänyt asian täysin väärin. Kyse ei ole mistään yleistämisestä mihinkään, ainoastaan selvästi vaarallisten yksilöiden poistamisesta liikenteestä mukaan lukien rattijuopot johon on eri keinot. Ajattelija kuten minä olemme moneen kertaan puhuneet näköjään kuuroille korville säännöllisestä ajokokeen uusimisesta kaiken ikäisille. Valtio ja vakuutusyhtiöt kustantaisivat säännölliset inssiajon uusimiset joka maksaisi hintansa takaisin moninkertaisesti vähentyneinä sairaus, sekä materiaali kuluina ja kuolleiden tulonmenetyksinä.






    Saivartelijat. Ei nyt vääristelemään sentään pidä ryhtyä vaikka kuumana käyttekin. Tunteella eikä järkeä lain. En kai minä vaarallisten kuljettajien pois liikenteestä saamiseksi ole hanttiin panemassa kaikkea muuta!



    Valtio ja vakuutusyhtiöt kustantaisivat koko lystin mistäs tuon vetäisit?

      
  • tracktest:




    Saivartelijat. Ei nyt vääristelemään sentään pidä ryhtyä vaikka kuumana käyttekin. Tunteella eikä järkeä lain. En kai minä vaarallisten kuljettajien pois liikenteestä saamiseksi ole hanttiin panemassa kaikkea muuta!

    Valtio ja vakuutusyhtiöt kustantaisivat koko lystin mistäs tuon vetäisit?




    Eiköhän täällä kuumana käy ne joilla on riski menettää ajolupansa.



    Vakuutusyhtiöt antavat ja ovat antanneet vuosikausia alennuksia bonuksien muodossa ja turvallisen auton valinnassa, ei tämä mitään uutta ole. Jokainen työssäkäyvä tuo rahaa myös valtion kukkaroon, jos siis on elossa joten asian pitäisi oikeasti kiinnostaa myös päättäjiä.

      
  • tracktest:

    En kai minä vaarallisten kuljettajien pois liikenteestä saamiseksi ole hanttiin panemassa kaikkea muuta!


    Miksi panet hanttiin? Sinähän luonnollisesti läpäisisit inssin tuosta vaan joten sinulla ei pitäisi olla mitään hanttiin panemista.



      
  • http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=12974/type=1



    Lauantaina 19. tammikuuta voimaan astuvat uuden ajokorttilain säännökset tiukentavat iäkkäiden autoilijoiden ajokortin uusimiseen vaadittavaa lääkärintarkastusta.



    Laajennetun lääkärintarkastuksen tavoitteena on löytää ne kuljettajat, joiden terveys on alentunut niin, etteivät he enää selviydy liikenteessä turvallisesti. Laajennettu lääkärintarkastus tehdään ensimmäisen kerran noin 70-vuotiaille.

      
  • Ajattelija on ottanut elämäntyökseen ikäihmisten mollaamisen kujettajina. Ja se ei mielestäni ole oikein. Yleistämällä kaikki samaan nippuun on todella typerää.




    Sinä olet ottanut elämäntyöksesi minun kirjoituksistani ruikuttamisen.



    Kysyisinkin näin alkuun, että missä kohtaa olen mollannut ikäihmisiä kuljettajina? Missä kohtaa olen niputtanut heidät samaan nippuun? Onko totuuden esille tuominen mollaamista? Jos vaatisin korttia pois kaikilta yli 70-vuotiailta, niin ymmärtäisin vastustuksen. Mutta kun vaadin korttia pois niiltä, jotka eivät läpäise ajokoetta, niin kovasti ihmettelen vastustusta. Kuten jo sanoin, olen aika varma, että 30 min pituinen inssiajo tulee halvemmaksi, kuin testit lääkärillä. Lisäksi lopputulos on parempi ja oikeudenmukaisempi. Vaivakaan vanhukselle ei liene sen suurempi. Missä siis ongelma?

      
  • ritsa:

    Miksi panet hanttiin? Sinähän luonnollisesti läpäisisit inssin tuosta vaan joten sinulla ei pitäisi olla mitään hanttiin panemista.




    Minulle riittä nykysysteemi vallan hyvin. Ei sen suhteen mitään ongelmaa olet oikeassa.



    Lääkärintarkastusten tiukennukset ovat riittäviä toimia ajolupien eväämiseen sopimattomilta kuljettajilta. Poliisi hoitaa loput ongelmatapaukset niin mikä tässä ei riitä kysyn vaan?

      
  • tracktest:



    Minulle riittä nykysysteemi vallan hyvin. Ei sen suhteen mitään ongelmaa olet oikeassa.

    Lääkärintarkastusten tiukennukset ovat riittäviä toimia ajolupien eväämiseen sopimattomilta kuljettajilta. Poliisi hoitaa loput ongelmatapaukset niin mikä tässä ei riitä kysyn vaan?


    Karpo haastatteli takavuosina kuskia joka oli ajanut 30 vuotta ilman ajokorttia eikä ollut kertaakaan jäänyt kiinni, tämä pätkä löytyy luultavasti Youtubesta. Seula on liian harva.

      
  • ritsa:

    tracktest:


    Minulle riittä nykysysteemi vallan hyvin. Ei sen suhteen mitään ongelmaa olet oikeassa.

    Lääkärintarkastusten tiukennukset ovat riittäviä toimia ajolupien eväämiseen sopimattomilta kuljettajilta. Poliisi hoitaa loput ongelmatapaukset niin mikä tässä ei riitä kysyn vaan?

    Karpo haastatteli takavuosina kuskia joka oli ajanut 30 vuotta ilman ajokorttia eikä ollut kertaakaan jäänyt kiinni, tämä pätkä löytyy luultavasti Youtubesta. Seula on liian harva.




    Juuri näin. Eivät poliisit edes valvo sellaisia rikkeitä, mitä osaamattomat kuskit tekevät.



    Mahtavia esimerkkejä oli myös poliisit sarjassa. Eräässä jaksossa poliisit pysäyttivät epäillyn rattijuopon, jonka auto mutkitteli tiellä ja meno oli todella epävarmaa. Kuski tajusi pysähtyä vasta kun poiliisit ajoivat minuutti tolkulla hänen takanaan pillit ulvoen. No kuski ei ollutkaan juoppo, vaan vanhus, joten poliisit pahoittelivat ja matka jatkui.

      
  • ” Aiheesta on keskusteltu ennenkin, mutta aloitetaanpa uusi ketju. Ikäkuljettajien (yli 65-vuotiaiden) onnettomuudet kasvoivat viime vuonna noin 20 %, kun esimerkiksi nuorten (15-24-vuotiaiden) kuolemat vähenivät saman verran. Tilanne ei ole mikään yllätys, mutta itse ihmettelen, milloin asialle tehdään jotain"



    Ajattelija latelee lukuja tutkimatta ollenkaan mistä puhuu. Luonnollista tietenkin on, että kun ikäihmisten määrä liikenteessä kasvaa, myös kuolevien määrä kasvaa.

    Lukujen toistaminen keskustelupalstoilla on osin turhaa, koska kukin muodostaa mielipiteensä mutu-pohjalta, eikä sitä sen jälkeen millään muuteta. Itsekin pari vuotta vaille ikäihmisenä kuitenkin poimin muutamia lukuja tilastoista ja muista selvityksistä.

    Kun tilastoja (VALT-vuosiraportit) katsoo, näkee kuitenkin, että onnettomuuden aiheuttajien määrissä noita nuoria ja yli 65-vuotiaita mollattuja on viime vuosina ollut seuraavasti:

    vuonna 2010 nuoria oli aiheuttajista 24 %, mollattuja 21,5 %

    vuonna 2011 nuoria oli aiheuttajista 24 %, mollattuja 17 %

    vuonna 2012 nuoria oli aiheuttajista 23,3 %, mollattuja 19,4 %.



    Vuoden 2013 ennakkoraportista tammi-syyskuulta ilmenee, että ikäihmisten aiheuttamien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä väheni kymmenisen prosenttia edellisvuodesta.

    Kun ikää kertyy, ihminen luonnostaan alkanee ajaa varovammin. Risteysonnettomuuden tuntuvan olevan ikääntyneiden suurin ongelma.



    Tilastosta, josta Ajattelijakin lienee lukunsa saanut, käy ilmi, jos viitsii katsoa, seuraavaa:

    H-autossa olleita (siis olleita) yli 65-vuotiaita kuoli 6 % enemmän (2 henk.) kuin 2012, jalankulkijoita 46% enemmän.

    15-24 vuotiaita h-autoissa olleita kuoli molempina vuosina 32, jalankulkijoita vuonna 2012 neljä, viime vuonna ei yhtään, hyvä näin, muttei tuo nuorten ajotapojen paranemisesta kerro mitään.



    Milloin asialle, joka on huolestuttava, todella tehdään jotakin, nimittäin sille, että edellisvuodesta viime vuoteen yli 65-vuotiaiden jalankulkijoiden liikennekuolemat lisääntyivät 46 % ?

    Tuohon kuulemma Ajattelijalla on keinot valmiina, mutta ei noita, ainakaan kaikkia, saada loppumaan sillä, että ikäihmiset käytetään lääkärissä tai ajokokeessa. Ehkä sinne pitäisi laittaa muitakin ikäluokkia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit