Audilla ajavat kaahaavat

66 kommenttia
2
  • mhj:

    Ajattelija2013,
    ikävää, että halusit otta asian tällä tavalla esille.

    Voisitko lukea viimeisen viestini 30.10.13 17:30,
    johon et vastannut. Ja samantien vaikka koko jutun uudestaan.

    Ei minulla ole minkäänlaista tarvetta poiketa totuudesta.
    Eikä minulla ole niinmuodoin myöskään mitään syytä hyväksyä valehtelijaksi soimaamisesta.

    Eikä se ole paha, vaikka osaa ja haluaa anteeksikin pyytää toiselta ihmiseltä.




    En minä ole valehtelijaksi sinua soimannut, mutta kai saan virheelliset väittämät korjata? Itse sinä kaivoit esille tuon vanhan keskustelun, joten kai minä saan todeta, miksi se keskustelun avaus oli naurettava. Onko siinä jotain kummallista, että toivon ihmisten pysyvän edes jonkin asteisessa totuudessa, kun täällä kirjoitellaan.



      
  • Kumppani:

    Hakka pelittää:
    Selkeästi suurin osa huomattavaa ylinopeutta ohittavista löytyy merkeistä BMW, Audi, VW ja Volvo, vaikka täälläkin monet yrittävät vakuutella, että kaahaajia löytyy yhtä paljon kaikista merkeistä.


    Nyt:
    Ajattelija2013:
    No tuossa merkkiluettelossa taitaakin jo olla valtaosa koko Suomen autokannasta. Ei kai se ihme ole, että Alfa Romeoita ei pyyhällä jatkuvasti ohi?


    Ja aiemmin:
    Ajattelija2013:
    Toki kirjoittaa saa, mutta itse olen sitä mieltä, että keskusteluissa tulisi pysyä edes jonkin asteisessa totuudessa. Onko tämä mielestäsi väärä vaatimus? Tai jos totuudesta ei ole hajuakaan, niin sitten ei kannata kirjoittaa asioita "totena".




    Niin, mikä tuossa nyt oli vikana? Nuo kaikki neljä merkkiä ovat myydyimpien merkkien top 10 listalla, VW kärjessä. Noita autoja hankkivat myös kaikkein eniten ajavat ihmiset. Ei kai siis ole kovin ihmeellistä, jos Volkkareita pyyhältää enemmän ohi kuin Alfoja.



    Tuota mututuntumaa noista kaahaavista automerkeistä voi kuka tahansa kirjoittaa. Nuo ovat kuitenkin väitteitä, jotka kaipaisivat hieman enemmän todisteita, kuin pari musta tuntuu kirjoitusta. Nuo kirjoitukset kertovat enemmän kirjoittajista itsestään, kuin kyseisistä automerkeistä.

      
  • Usein tuosta kaahauksesta motarilla ei aiheudu suurta vaaraa kuitenkaan.

      
  • Ajattelija2013,

    olen totuudessa pysymisessä tismalleen samaa mieltä. :smile:

      
  • Ajattelija2013:


    Tuota voisi kutsua jo jonkin asteiseksi vainoharhaisuudeksi. Olen ajanut useilla automerkeillä, niin premiumilla, kuin ei premiumillakin, enkä kyllä ole huomannut mitään eroa ihmisten ohitushaluissa. Nopeammin ajavat menevät ohi niin Audista, kuin Toyotastakin.




    Nopeammin ajavat mitä ilmeisimmin menevät ohi hitaammista, koska ne ovat nopeammin ajavia. Jos ne eivät mene ohi, ne eivät silloin ole nopeammin ajavia vaan samaa vauhtia ajavia - tai hitaammin ajavia, jos ne jäävät jälkeen.



    Maantiellä tapahtuu myös se tyyppisiä ohituksia, joissa ei oikeastaan tavoitella oleellista nopeusetua vaan ohituksen avulla siirrytään yksi autonmitta eteenpäin jonossa - ja jäädään siihen ajamaan. Yli puolen miljoonan Micralla ajetun (matkamittari näytti yli 591000 kilometriä, kun ajo loppui vaihdelaatikkovikaan) kilometrin kokemuksella väitän - olkoon se sitten vainoharhaisuutta tai mitä tahansa - että kyseinen auto pelkällä ärsyttävyyskertoimellaan (pieni, ruma, usein tien tukkona oleva vanhojen naisten ja papparaisten auto) saa premium-kuskeja tekemään ohituksen riippumatta kovin paljon siitä, mikä on heidän yleinen nopeustavoitteensa. Kun premium-auto lähestyy jonon hännillä olevaa Micraa, premium-kuskin automaattinen oletus on, ettei Micra ainakaan kärky jonon edelle ajamista, joten se voidaan hoidella ensiksi ja varsinainen jono sen jälkeen. Kun Micralla ajaa jonossa viimeisenä ja suunnittelee ohittavansa jonon, se auto, joka mahdollisesti sotkee suunnitelman ei ole ohitettavien joukossa vaan näkyy taustapeilissä. Jos siellä irvistelee Audin grilli, Micralla joutuu todella taistelemaan pystyäkseen ohittelemaan edessään ajavia autoja ennen kuin Audi runnoo hevosvoimillaan Micran ohi.



    Jos jonossa ajaa rekka, niin onhan sen ohittaminen vaikeampaa kuin Micran ohittaminen. Kun Micran kuljettaja odottaa paikkaa päästäkseen rekan ohi, hän joutuu toteamaan, että rekan ja Micran väliin tuli takaa Audi. Ohitus vaikeutuu ja pitkittyy, koska ensiksi pitää odottaa, että Audi ohittaa rekan, ja vasta seuraavassa otollisessa paikassa tulee oma vuoro - ellei takaa tule uusia premium-autoja. Tunnelma on vähän sama kuin pankkiautomaattijonossa, jossa takaa tulevilla rahamiehillä olisi oikeus kiilata köyhempien ohi. Ainoa keino yrittää torjua Audi ovat pakonomaiset toistuvat rekan ohitusyrityselkeet paikoissa kuin paikoissa sekä ajaminen liian lähellä rekkaa niin, että Audi-kuskilta menee halu yrittää tunkea väliin. Aika toivotonta - ja epämukavaa varsinkin, jos tuollainen ei muuten kuulu omaan ajotyyliin.



    Ajattelija2013:


    Ohitusten määrä riippuu täysin omasta nopeudestani, niin se on aina ollut ja niin se on edelleen, myös melko tehokkaalla ja urheilullisella Audillani.




    Varmaankin se on näin. Jos Audilla ajaa hitaammin, useammat autot autot ohittavat sen verrattuna siihen, jos Audilla ajaisi nopeammin. Tätä en yrittänyt kiistää, kun esitin kuvitteellisen testitilanteen. Viittasin nimenomaan näihin refleksityyppisiin ohituksiin, joissa Micran edelle ajetaan pelkästään siksi, että ei haluta nähdä sitä silmissä. Minäkin olen ajanut myös muilla autoilla kuin Micralla - ja vieläpä kokonaisuudessaan enemmän - ja juuri sen takia, että minulla on vertailuun soveltuvaa kokemusta myös muista autoista, esitän väitteeni Micrasta. Itse asiassa olen lukenut tämän tyyppisiä näkemyksiä myös muualta - eli muiden Micra-kuskien kokemuksia.



    En ole enää yli vuoteen ole ollut Micra-kuski, koska auto poistui pelistä - liikenteestä siis. Ajoin Micralla kuitenkin paljon, ja olin todennäköisesti Micra-kuskina harvinainen poikkeus siinä mielessä, että ajoin sillä eri tyylillä kuin miten Micra-kuskit keskimäärin ajavat. Ajoin sillä kuin premium-autolla. Ja tämä on kenties ollut yksi ärsytystekijä joidenkin autoilijoiden silmissä. Eihän nyt rumalla micrankäppänällä kuulu ajaa niin. Premium-kuskit ovat maksaneet menopeleistään kalliin hinnan, joten totta kai heitä jossakin alitajunnassa ärsyttää, jos joku köyhä ryysyläinen tunkeutuu alemman yhteiskuntaluokan autolla heidän pöytiinsä nauttimaan heille yksinoikeudella kuuluvia hedelmiä ja herkkuja.



    Jos joku väittää ja uskoo, että automerkillä ja sen premium-luokalla ei ole merkitystä, niin hänelle voi esittää kysymyksen, miksi jotkut kuitenkin ostavat kalliita premium-autoja. Siksi, että auton statuksella on kuin onkin merkitystä.

      
  • Kirjoituksesi kertoikin kaiken oleellisen, ei premiumkuljettajista, mutta juuri sinusta. On siis todellakin niin, että premiumkuskeja kaahaajaksi väittävät potevat jotain ihme alemmuuskompleksia ja kuvittelevat, että kaikki premiumautolla ajavat halveksivat "tavallisella" autolla ajavia. Voisikohan kuitenkin vain olla niin, että se toinen kuljettaja tulkitsee, että sinä et edes yritä ohittaa rekkaa. Jos hän on esimerkiksi katsonut, että hän olisi jo parissa kohtaa voinut rekan ohittaa, mutta sinä et ole ohi mennyt. Kyllähän sillä Nissanilla tarvitsee aika paljon enemmän tyhjää tietä ohitukseen, kuin tehokkaalla autolla. Eikä tässä ole mistään halveksunnasta kyse, vaan ihan fysiikan laeista.



    Pitäisikö sinulta muuten aina kysyä lupaa, että hei, saanko ohittaa, vaikka ajankin Bemarilla. Vai täytyykö minun ajaa perässäsi niin kauan, että sinä uskallat ohittaa rekan. En sentään olisi kuvitellut, että noin vainoharhaista juttua joltakin tulee.



    Usko pois, jos minä ajan Audillani rekan tai jonon takana, niin kyllä minutkin ohitetaan, ihan kuten sinutkin siinä Micrassa. Jopa Nissan saattaa ohittaa minut. Ohittaakohan Nissan kuljettaja minut ajatellen, että siinä taas menee k***pää premiumkuljettaja. Enpä usko. Luulen, että se Nissan ohittaa minut vain, jos se aikoo ajaa minua kovempaa ja ajattelee, että minä en ole rekkaa ohittamassa.

      
  • SO2001:

    Yli puolen miljoonan Micralla ajetun (matkamittari näytti yli 591000 kilometriä, kun ajo loppui vaihdelaatikkovikaan) kilometrin kokemuksella




    Olet kyllä ajanut pitkän pätkän samalla autolla. Liekö palstan ennätys. Kuinka monta vuotta tuohon meni? Miten hyvin moottori toimi noiden kilometrien jälkeen? Minkä kokoinen moottori oli?

      
  • Ajattelija2013:

    Kirjoituksesi kertoikin kaiken oleellisen, ei premiumkuljettajista, mutta juuri sinusta. On siis todellakin niin, että premiumkuskeja kaahaajaksi väittävät potevat jotain ihme alemmuuskompleksia ja kuvittelevat, että kaikki premiumautolla ajavat halveksivat "tavallisella" autolla ajavia.




    Edellä olevassa kappaleessa oleva sana ”siis” on ilmeisesti tarkoitettu viittaukseksi kirjoitukseeni, minkä sitä edeltävä virkekin vahvistaa.



    Ohitustilannetta koskeva selostukseni paitsi kertoi ”kaiken oleellisen” minusta, sen lisäksi todistaa - ”on siis todellakin niin” - että premiumkuskeja kaahaajaksi väittävät potevat jotain ihme alemmuuskompleksia ja kuvittelevat, että kaikki premiumautolla ajavat halveksivat "tavallisella" autolla ajavia.



    Jos jätetään kuvitteleminen sikseen ja analysoidaan kirjotustani, se ei taida todistaa premiumkuskeja kaahaajiksi väittävistä paljoakaan, koska en ole väittänyt premiumautolla ajavia kaahaajiksi, enkä myöskään ole kertonut kuvittelevani, että kaikki premiumautolla ajavat halveksivat tavallisella autolla ajavia.



    Ajattelija2013:

    Voisikohan kuitenkin vain olla niin, että se toinen kuljettaja tulkitsee, että sinä et edes yritä ohittaa rekkaa. Jos hän on esimerkiksi katsonut, että hän olisi jo parissa kohtaa voinut rekan ohittaa, mutta sinä et ole ohi mennyt. Kyllähän sillä Nissanilla tarvitsee aika paljon enemmän tyhjää tietä ohitukseen, kuin tehokkaalla autolla. Eikä tässä ole mistään halveksunnasta kyse, vaan ihan fysiikan laeista.




    Näinhän se fysiikan lakien mukaan menee. Aika paljon vähemmän tyhjää tietä ohitettaessa edellyttää kuitenkin rajua ylinopeudella ajamista – ja premiumautojen kuljettajathan eivät ole kaahaajia. Vai ovatko ehkä sittenkin, mutta vain ohitustilanteissa?



    Herbert: ”Suurin osa markkinoilla olevista autoista on sellaisia, ettei suorituskyky lopu kesken. Eroa on eniten ehkä siinä, kuinka vaivattomasti riittävän suorituskyvyn saa autosta esiin. Siinäkään suhteessa premiumit ei poikkea taviksista mitenkään.”



    Ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä, mitä tarkoitetaan ”riittävällä” suorituskyvyllä? Jos sillä tarkoitetaan laillisiin nopeuksiin ja laillisiin ohituksiin riittävää suorituskykyä, niin missä tahansa nykyajan autossa riittää suorituskyky. Mutta jos sillä tarkoitetaan toisessa mielessä riittävää suorituskykyä – esimerkiksi siinä mielessä, että pystyy ohittamaan rekan suuremmalla ylinopeudella ja lyhyemmällä matkalla kuin jollakin toisella autolla – onko mikään suorituskyky riittävä? Ainahan voi löytyä auto, jonka suorituskyky on vielä ”riittävämpi”, ja tällöin oman auton suorituskyky ei enää riitäkään voittamaan tätä toista autoa. On ihmisiä, joille mikään ei riitä. Erilaiset super-autot ja autojen virityssarjat ja muut tämän tyyppiset asiat kertovat omaa kieltään.



    Ajattelija2013:

    Pitäisikö sinulta muuten aina kysyä lupaa, että hei, saanko ohittaa, vaikka ajankin Bemarilla. Vai täytyykö minun ajaa perässäsi niin kauan, että sinä uskallat ohittaa rekan. En sentään olisi kuvitellut, että noin vainoharhaista juttua joltakin tulee.




    Jos olisi kyse jostakin muusta elämänalueesta kuin liikenteestä, tuollaisia kysymyksiä ei esitettäisi. Mutta liikenteessä eivät pädekään normaalit kohteliaisuuden ja hyvien tapojen periaatteet vaan viidakon lait. Ja viidakossa pärjää parhaiten se, jolla on eniten muskeleita.



    Ajattelija2013:

    Usko pois, jos minä ajan Audillani rekan tai jonon takana, niin kyllä minutkin ohitetaan, ihan kuten sinutkin siinä Micrassa. Jopa Nissan saattaa ohittaa minut. Ohittaakohan Nissan kuljettaja minut ajatellen, että siinä taas menee k***pää premiumkuljettaja. Enpä usko. Luulen, että se Nissan ohittaa minut vain, jos se aikoo ajaa minua kovempaa ja ajattelee, että minä en ole rekkaa ohittamassa.




    En kiistä edellä esitettyä. Eivät mainitsemani asiat tule esille joka kerta, kun maantiellä ajetaan jonoissa ja ohitellaan. Kertomani tyyppisiä tapauksia kuitenkin kokee silloin tällöin, kun ajaa Micralla 50000 kilometriä vuodessa. Kun ajaa jollakin toisella autolla, niitä kokee kenties harvemmin tai ei koskaan.



    Olen ajanut Peugeoteillakin – jotka ovat vanhempia kuin Micra – kohtalaisen paljon, eikä niillä joudu saman tyyppisiin tilanteisiin. Perheessämme oli vuosien ajan yhtä aikaa käytössä Micra ja Peugeot, joten oli helppo tehdä vertailuja, miten autoihin suhtaudutaan liikenteessä. Sama kuljettaja - minä – olin ratin takana kummallakin autolla, joten kuljettajan ajotapojen erot eivät selitä asiaa. Itse asiassa Micra osoittautui autoista ohitustilanteessa kiihtyvämmäksi. Peugeotilla tapahtuvia ohituksia ei koskaan yritetty estää kiihdyttämällä nopeutta, mutta Micralle tapahtui yhden vuoden aikana kolme kertaa tuollaista estämistä, ja aikaisemmin oli tapahtunut jo kerran. Näiden lisäksi oli vielä yksi tapaus, jossa ohitusta ei estetty, mutta se mitätöitiin. Tapaus oli seuraavanlainen:



    Ohitin Micralla valmista hyvää alkuvauhtia käyttäen rekan perässä ajaneen auton ja samalla myös rekan. Henkilöauton kuljettajalla olisi mielestäni ollut myös tilaisuus ohittaa rekka, mutta hän ei ollut lähtenyt ohittamaan. Ohituskohdan jälkeen alkoi lentokoneiden varalaskupaikka, jolle saapuessani painoin kaasun pohjaan. Jossakin mieleni sopukoissa heräsi nimittäin ajatus, että ehkä ohittamani auton kuljettaja ei ollut pitänyt siitä, kun takaa tulee yllättäen surkea micrankäppänä ja menee niin vaivattomasti ohi. Olin arvannut oikein. Päästyään rekan ohi auto lähti tavoittamaan minua. Vaikka minulla oli satojen metrien etumatka, auto sai minut kiinni, ja ennen kuin ohituskaista oli ohi, se oli ajanut edelleni. Ei mitenkään lentävällä tyylillä, mutta ohi kuitenkin. Kuljettaja tuli todistaneeksi, että hänen autonsa on nopeampi - niin kuin sitä nyt ei olisi muuten tiennyt. Kun varalaskupaikka loppui, auto hidasti nopeutensa normaaliksi, ja jouduin ajelemaan sen perässä sen määräämää vauhtia. Niin hullu en ollut, että olisin enää uudestaan lähtenyt ohittamaan sitä.



    Olisihan se ollut aina nolo päätös ”kisalle”, jos me kumpikin olisimme menettäneet ajokorttimme suoran päässä. Näin ei kuitenkaan käynyt. Kuinkahan usein premium-Audeilla joutuu tuollaisiin tilanteisiin?

      
  • On totta, että liikenteessä vallitsee jonkinmoinen hierarkia ja kastijako automallin mukaan. Ääripäässä ovat Ferrari ja vastaavat superautot ja toisessa ääripäässä Nissan Micran kaltaiset pikkuautot. Keskikasti onkin sitten aika laaja ja on tuolta väliltä.



    Jos edellä ajaa Ferrari vain nopeusrajoituksen mukaan, niin olen varma että siitä ei yleensä ole tarpeen mennä reilulla ylinopeudella heittämällä ohi, vaan sitä jäädään ihastelemaan joksikin aikaa perään, tietty kunnioituskin monilla varmaan on sitä kohtaan. Mennään sitten vasta tarpeen vaatiessa ohi, jos hyvä ohituspaikka tulee.



    Jos samaa nopeutta ajaa Nissan Micran kaltainen pikkuauto, niin siitä yleensä mennään heittämällä ohi heti kun se saavutetaan.



    Sitten noiden välisen keskikastin välillä tapahtuu jotain tältä väliltä. On myös vanhoja museoautoja, joita jäädään mielellään ihastelemaan hetkeksi perään, vaikka ne ajaisivat reilua alinopeutta.



    Tämmöistä vaan esiintyy liikenteessä, turhahan sitä on täysin kiistää. Premium-merkki ei sen sijaan useimmissa aiheuta nykyään tuntemuksia mihinkään suuntaan, koska ne on niin yleisiä. Itse ainakin menen vaikkapa jostain Mersusta ohi välittömästi, jos se ajaa itseäni selvästi hiljempaa, mutta Ferrarista tai jostain todella hienosta museoautosta en menisi. Tämän voin tunnustaa ihan suoraan.

      
  • Ohitin Micralla valmista hyvää alkuvauhtia käyttäen rekan perässä ajaneen auton ja samalla myös rekan. Henkilöauton kuljettajalla olisi mielestäni ollut myös tilaisuus ohittaa rekka, mutta hän ei ollut lähtenyt ohittamaan. Ohituskohdan jälkeen alkoi lentokoneiden varalaskupaikka, jolle saapuessani painoin kaasun pohjaan. Jossakin mieleni sopukoissa heräsi nimittäin ajatus, että ehkä ohittamani auton kuljettaja ei ollut pitänyt siitä, kun takaa tulee yllättäen surkea micrankäppänä ja menee niin vaivattomasti ohi. Olin arvannut oikein. Päästyään rekan ohi auto lähti tavoittamaan minua. Vaikka minulla oli satojen metrien etumatka, auto sai minut kiinni, ja ennen kuin ohituskaista oli ohi, se oli ajanut edelleni. Ei mitenkään lentävällä tyylillä, mutta ohi kuitenkin. Kuljettaja tuli todistaneeksi, että hänen autonsa on nopeampi - niin kuin sitä nyt ei olisi muuten tiennyt. Kun varalaskupaikka loppui, auto hidasti nopeutensa normaaliksi, ja jouduin ajelemaan sen perässä sen määräämää vauhtia. Niin hullu en ollut, että olisin enää uudestaan lähtenyt ohittamaan sitä.

    Olisihan se ollut aina nolo päätös ”kisalle”, jos me kumpikin olisimme menettäneet ajokorttimme suoran päässä. Näin ei kuitenkaan käynyt. Kuinkahan usein premium-Audeilla joutuu tuollaisiin tilanteisiin?




    Minulle tapahtui 30 minuuttia sitten niin, että ajoin "alinopeutta" ajavan matkailuauton perässä selvästi kärkkyen ohituspaikkaa. Kun tuli paikka, jossa olisin ehkä voinut ohittaa, mutta huonosta näkyvyydestä johtuen en lähtenyt välittömästi ohi, vaan varmistin normaalia tarkemmin ohitustilan, niin perässäni ajanut n. 10-vuotta vanha Citroen ohitti minut. Hän siis ohitti Citroenillään minun 70t euron premiumauton!!!!! Tätähän ei sinun mukaasi tapahdu koskaan premiumautolla, mutta minulle sattui käymään noin 30 minuuttia sitten. Eikä todellakaan ollut ensimmäinen kerta. Kaksi päivää sitten toinen Citroen kiilasi törkeästi eteeni kaupunkiruuhkassa pujotellen. Jos siis kuvittelet tuollaisten tilanteiden johtuvan Micrastasi, niin voin lohduttaa, että elät haavemaailmassa. Ohituksia tapahtuu, niin fiksuja kuin typeriälin, eikä se riipu millään tavalla ohitettavan auton tai ohittajan auton merkistä.



    Joudun myös melko usein premiumautollani tilanteeseen, jossa ohittaessani hitaammin ajavaa autoa, tämä toinen alkaa kiihdyttämään, vaikka aluksi ajoikin "alinopeutta".



    Jossakin mieleni sopukoissa heräsi nimittäin ajatus, että ehkä ohittamani auton kuljettaja ei ollut pitänyt siitä, kun takaa tulee yllättäen surkea micrankäppänä ja menee niin vaivattomasti ohi.




    Tuo kertookin sinusta taas kaiken. Sinä siis alemmuuskompeksistasi johtuen kiehahdat jo heti kun näet premiumauton, vaikka se toinen osapuoli ei olisi vielä tehnyt mitään! Juuri tuostahan olen kirjoittanut. Eivät ne premiumautot kaahaa yhtään enempää kuin muutkaan, mutta jos on tuollaisia harhaisia ennakkokuvitelmia, niin se ohittava premium jää paremmin mieleen, kuin ohittava Nissan. Onhan ihan yleisesti psykologien tiedossa, että ihminen pyrkii alitajuisesti vahvistamaan omia ennakkokäsityksiään, suodattamalla todellista faktaa ja havaintoja omien ennakkoluulojen mukaiseksi. Taidat kuulua siihen ryhmään, joka ei päästä autoja ohitseen. Koita päästä ylitse siitä alemmuuskompleksista ja usko pois, että ihmiset ohittavat autoja täysin merkistä riippumatta.



      
  • Micralle tapahtui yhden vuoden aikana kolme kertaa tuollaista estämistä




    Ajan vuodessa vähemmän kuin sinä ja minulle sattuu noita tilanteita lukuisia kertoja "premiumillani". Olen myös ajanut paljon erimerkkisillä, erilaisilla ja hyvin eri hintaisilla autoilla ja usko pois, että näihin kaikkiin on suhtauduttu jokseenkin samalla tavalla. Eli ei oikeastaan yhtään mitenkään. Jotkut autoilijat eivät päästä ohi, teen ohitusta sitten Peugeotilla, Toyotalla tai Audilla. Autojen hintahaarukka on ollut noin 10.000-120.000 euroa. Ohitse on menty kaikista.

      
  • A-utoilija, eikös premiumin pitänyt tarkoittaa muuta kuin yleinen, tavallinen?



    Minua jurppii premeissä ajovalot. Onhan niitä senoneitä muissakin, toki, mutta yleistän. Miksi toisten valot saavat häikäistä vastaantulijoita ja toisten valot ei?



    En tiedä, miksi ne häikäisee. Eikö osata säätää vai eikö automatiikka osaa...?



    Kun emäntä on kyydissä, niin saa aina kuulla jos Audi lähestyy jostain suunnasta. Itse en yleensä huomauttelua harrasta, eli itse se on keksinyt niitä vahdata, sillä ajatuksella että mitähän sikailua nyt saadaan nähdä... Sinänsä mielenkiintoista, kun emännällä ei ole korttia.

    No, onhan apparilla tietty enemmän aikaa seurata ympäristöä ajankulukseen.

      
  • Kuukeri:

    A-utoilija, eikös premiumin pitänyt tarkoittaa muuta kuin yleinen, tavallinen?




    Jos puhutaan kalliimmista S-Mersun kategoriaa olevista premiumeista, niin ne tosiaan on suomessa aika harvinaisia. Mutta A4, 3-sarja, C-sarja ja siitä alaspäin on nykyään ihan tusinatavaraa yleisyyden puolesta ja niitä on joka paikka täynnä eli eivät hetkauta ainakaan minua enää tipan vertaa mihinkään suuntaan.

      
  • NHB:

    Olet kyllä ajanut pitkän pätkän samalla autolla. Liekö palstan ennätys. Kuinka monta vuotta tuohon meni? Miten hyvin moottori toimi noiden kilometrien jälkeen? Minkä kokoinen moottori oli?




    Olisin halunnut ajaa 600000 kilometriä täyteen, joten harmitti kun auto vajaata öljynvaihtoväliä ennen sitä poistui pelistä. Vuosia oli kertynyt neljätoista.



    Itse asiassa auto särkyi katsastuspaikalla. Se hylättiin liian ohuiksi kuluneiden jarrulevyjen ja peräluukun maton alta löytyneen pienen ruostevaurion takia, jotka viat olisi pystynyt vielä suhteellisen helposti korjaamaan. Kun lähdin ajamaan pois katsastuspaikalta, auton vaihdelaatikko meni jumiin. Ensiksi kuului kolahdus katsastusaseman oven kohdalla, ja sadan metrin päässä auto pysähtyi kokonaan. Etupyörät olivat jumissa. Sain työnneltyä auton perä edellä takaisin katsastusaseman pihaan, josta se hinattiin samana iltana pois. Hinauksen aikana oli pidettävä kytkinpoljinta pohjassa, jotta pyörät pyörivät. Pienen ruostevaurion hitsasin kuntoon jo seuraavana päivänä, mutta jarrulevyjä ja vaihdelaatikkoa ei tullut uusittua (käytetty olisi maksanut noin 400-500 euroa), joten auto jäi seisomaan. Moottori (1,3 litraa) toimi edelleen hyvin, ja muutenkin auto oli kohtuullisessa kunnossa. Ainoat viat moottorissa vuosien varrella olivat olleet oheislaitteissa. Virranjakaja ja vesipumppu oli vaihdettu. Jälkimmäisen vaihdoin itse. Jakohihnoja ei ollut tarvinnut vaihtaa, koska koneessa on ketju. Säästöä tämäkin, vaikka harva uuden auton ostaja tulee miettineeksi tällaisia.



    Muita kuin moottoriin liittyviä ongelmia ovat olleet jarruissa ja vetoakselissa ja nivelissä ilmenneet viat, joista oli selvitty "kyläpajalla" tehdyillä edullisilla korjauksilla. Etupyörän laakeri vaihdettiin, kun ajokilometrejä oli jo yli 550000. Vertailun vuoksi: Peugeot 205 Dieseliin, oli tuollaiseen kilometrilukuun tultaessa vaihdettu etupyörän laakerit varmaan jo kymmenen kertaa. Nuo kilometrit jäivätkin Peugeotin ”loppukilometreiksi”.



    Ensimmäiset viat Micrassa ilmenivät, kun kilometrejä oli matkamittarissa noin 250000. Vetoakselin päästä alkoi kuulua naputtavaa ääntä mutkissa. Vika korjattiin, ja taas mentiin satatuhatta kilometriä ilman ongelmia, kunnes taas jotain pientä katsastukseen laitettiin.



    Tällä hetkellä omistan hätävarana ostetun Renault Megane Scenicin, joka on samaa vuosimallia kuin Micra. Mittarissa on saman verran kilometrejä kuin Micrassa silloin, kun siinä ilmeni ensimmäinen vika. Renault on täysin loppuun ajettu romu. Vikoja niin paljon, että niitä selostaessaan tulisi kirjoittaneeksi romaanin. Auton käyttö tulee päättymään, kun katsastuksen määräaika menee ohi. Toivoton tapaus - ei kannata enää korjata.



    Automerkkien ja mallien välillä on laatueroja. Kun toinen auto alkaa olla "sisään ajettu" edessään vielä satoja tuhansia kilometrejä, toinen on loppuun ajettu edessään enää viimeiset vaivaiset kilometrit.



      
  • Erimerkkisillä autoilla ajaneena en ole huomannut itsessä enkä muissa mitään merkkisidonnaista ohitusvimmaa.

    Mistä näitä juttuja oikeaan sikiää???

    Itsellä yleensä GPS-nopeus vähän yli sallitun ja jos edessä oleva ajaa alinopeutta niin mennään ohi jos on järkevää.



    Mutta tähän "ihmeelliseen" juttuun törmää lähes joka päivä: ajat sallitua nopeutta +5 GPS niin ohituskaistalla jotkut painaa ohi ja tulevat kohta perse edeltä vastaan....

      
  • Minä ole samaa mieltä, että jotkut automerkit saattaisivat hidastaa muiden menoa hetkellisesti, aivan kuin poliisiautot.

    En kyllä laske tähän autojoukkoon mitään bemareita, volvoja tai audeja. Omalla työmatkalla olen hidastanut ja ottanut jopa kännykällä kuvan kun viereisellä kaistalla on Bentley tai Rolls Royce. Sama efekti saattaisi tulla Ferrarin kanssa. Porschet sen sijaan täälläpäin niin yleisiä, ettei pää käänny.



    PS. otin tänään kuvan maastokuviooon maalatusta McLaren 12C



    image

      
  • SO2001:

    NHB:
    Olet kyllä ajanut pitkän pätkän samalla autolla. Liekö palstan ennätys. Kuinka monta vuotta tuohon meni? Miten hyvin moottori toimi noiden kilometrien jälkeen? Minkä kokoinen moottori oli?


    Olisin halunnut ajaa 600000 kilometriä täyteen, joten harmitti kun auto vajaata öljynvaihtoväliä ennen sitä poistui pelistä. Vuosia oli kertynyt neljätoista.


    Täällä myös 14 vuotta perheen ykkösautona sama auto. Sen jälkeen 6 vuotta edelleen ympärivuotisena käyttöautona.



    20 vuoden jälkeen lattiaan peltiremontti ja nyt viimeiset 6 vuotta kesäisenä harrasteautona. Matching numbers autolla on tosin ajettu vasta vajaa 410.000 km. Reilun 400 ja vajaan 600 tkm ajetun välillä on tosin sangen merkittävä ero, koska tuolle välille uupuu aika moni.



    Seiskan vikalista on paljon pidempi kuin Micran. Sitä on tosin ylläpidetty juuri sillä mielellä, että 20-vuotias Volvo tulee pääsemään aktiivipalveluksensa jälkeen harrastekäyttöön.

      
  • "Hakka pelittää": Selkeästi suurin osa huomattavaa ylinopeutta ohittavista löytyy merkeistä BMW, Audi, VW ja Volvo, vaikka täälläkin monet yrittävät vakuutella, että kaahaajia löytyy yhtä paljon kaikista merkeistä.



    Ajattelija aiemmin:

    Ajattelija2013:

    No tuossa merkkiluettelossa taitaakin jo olla valtaosa koko Suomen autokannasta.




    Ajattelijan puolustus:

    Ajattelija2013:

    Niin, mikä tuossa nyt oli vikana? Nuo kaikki neljä merkkiä ovat myydyimpien merkkien top 10 listalla, VW kärjessä. Ei kai siis ole kovin ihmeellistä, jos Volkkareita pyyhältää enemmän ohi kuin Alfoja.




    http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/suomen_autokanta/vuosittain/autokanta_31.12.2012/henkiloautokanta_merkeittain_31.12.2012_181



    BMW/Audi/VW/Volvo –merkit edustavat tuossa viimeisimmässä tilastossa vain n. 35%:ia henkilöautojen osalta, jos katsotaan puhtaasti TOP10:n kannalta. Katsos, kun tilastosijoitus ei kerro vielä mitään siitä olennaisesta autokannassa, eli määrästä. Sen tuo tilasto kyllä kertoi helposti havaiten, että löytyy niitä neljää enemmän kuin Alfa Romeoita, siltä osin olit oikeassa.



    Vielä pienemmäksi menee noiden neljän merkin prosenttiosuus, kun laajennetaan tilaston koko automerkkien TOP150:n merkkikirjoon. Eli se siitä "valtaosan" edustamisesta, vai mitä?



    Ajattelija2013:

    Noita autoja hankkivat myös kaikkein eniten ajavat ihmiset. Tuota mututuntumaa noista kaahaavista automerkeistä voi kuka tahansa kirjoittaa. Nuo ovat kuitenkin väitteitä, jotka kaipaisivat hieman enemmän todisteita, kuin pari musta tuntuu kirjoitusta. Nuo kirjoitukset kertovat enemmän kirjoittajista itsestään, kuin kyseisistä automerkeistä.




    Ennen vanhaan puhuttiin saabismista, muistanet? Nyt osataan poimia noiden merkkien kuljettajia ”listalle”, jostakin se kertoo kuitenkin. Ei niinkään ehkä auton merkeistä, vaan tuosta huomiostasi, että noita ostelee paljon ajavia kuskeja.



    Olisiko ennemminkin sitten niin, että jos ajelet paljon et jaksa aina muistaa rajoituksia, kun on kiire bizneksien hoitoon – on nääs sitä kokemustakin päässyt kertomaan ja on rasittavaa ajella tavallisten kuskien joukossa muutenkin. Merkkiyhteys onkin vain sattumaa siltä osin?

      
  • Eiköhän normaalissa päiväliikenteessä ylinopeutta ajavien jakauma noudattele autojen ja ajomäärien suhdetta. Niitä autoja joita on paljon ja joilla ajetaan paljon on myös ylinopeustilastoissa paljon. Viikonloppuillat voi tehdä jonkinlaista vääristymää Bemarien ja japsivalmisteisten sporttimallien haitaksi.



    Autolla ei oman kokemukseni mukaan ole mitään olennaista merkitystä toisten ohittamishaluihin tai siihen miten ohitusta pyritään estelemään. Kuskilla taas on. Ohituksen estämisen suhteen on ihan eri asia, onko ohittaja hyvällä autolla ajava nuori nainen vai samanlaisella autolla ajava vanhempi mies.

      
  • Ei vastaus erityisesti kenellekään, mutta kannattaisikohan katsoa eri automallien onnettomuustiheys ajoneuvomäärään suhteutettuna?



    Muistaakseni VALT julkaisee tuollaistakin tilastoa, ja sieltä voisi löytyä ns. killeriargumentti tähänkin vääntöön?

      
  • Onnettomuuden aiheuttanut automerkki pahimmasta alkaen:



    BMW 3-sarja 1991–1998

    Ford Fiesta 1995–2002

    Renault 19 1988–1999

    Renault Clio 1998–2006

    Fiat Bravo 1995–2001

    Nissan Micra 1992–2002

    Fiat Brava 1995–2001

    Fiat Punto 1994–1999

    Ford Escort 1990–1998

    Honda Civic 1996–2001



    file:///home/chronos/user/Downloads/Suomen_yleisimpien_kaytettyjen_automallien_turvallisuus_final.pdf





      
  • ritsa:

    Onnettomuuden aiheuttanut automerkki pahimmasta alkaen:





    Kummin päin se mielestäsi menee: Onko nuorisoautot vaarallisia vai onko auto nuorisolla vaarallinen?

      
  • AkiK:

    ritsa:
    Onnettomuuden aiheuttanut automerkki pahimmasta alkaen:




    Kummin päin se mielestäsi menee: Onko nuorisoautot vaarallisia vai onko auto nuorisolla vaarallinen?




    Nuoriso ei tuosta tullut ensimmäisenä mieleen bemaria lukuunottamatta. En ole koskaan lukenut otsikkoa missä Nissan Micra kaahasi kahtasataa, jos ihan vakavasti puhutaan eiköhän tässäkin ole kyse vanhuksista aivan kuten kuolonkolari tilastoissa.

      
  • ritsa:


    Nuoriso ei tuosta tullut ensimmäisenä mieleen bemaria lukuunottamatta. En ole koskaan lukenut otsikkoa missä Nissan Micra kaahasi kahtasataa, jos ihan vakavasti puhutaan eiköhän tässäkin ole kyse vanhuksista aivan kuten kuolonkolari tilastoissa.




    Tuosta puuttuu kokonaan vanhusten suosikkimerkit VW, Toyota, Mersu, Volvo jne.



    Mutta jos vanhukset ajavat tuon ikäluokan Microilla, niin en enää lainkaan ihmettele miksi niitä vanhuksia tilastoista löytyy.



    Minusta tuossa listassa näkyy selvästi kahdenlaisia autoja: penskojen suosiossa olevia malleja sekä yleisesti turvallisuudeltaan heikkoja autoja, esim. mainitsemasi Micra.



      
  • AkiK:




    Mutta jos vanhukset ajavat tuon ikäluokan Microilla, niin en enää lainkaan ihmettele miksi niitä vanhuksia tilastoista löytyy.

    Minusta tuossa listassa näkyy selvästi kahdenlaisia autoja: penskojen suosiossa olevia malleja sekä yleisesti turvallisuudeltaan heikkoja autoja, esim. mainitsemasi Micra.




    Tuskin se Micrakaan niin huono auto on että se ei tiellä pysy kunhan kuski on ajokunnossa. Listassahan oli kyse onnettomuuden syypäästä, ei turvallisuudesta.

      
  • ritsa: Onnettomuuden aiheuttanut automerkki pahimmasta alkaen:



    BMW 3-sarja 1991–1998

    Ford Fiesta 1995–2002

    Renault 19 1988–1999

    Renault Clio 1998–2006

    Fiat Bravo 1995–2001

    Nissan Micra 1992–2002

    Fiat Brava 1995–2001

    Fiat Punto 1994–1999

    Ford Escort 1990–1998

    Honda Civic 1996–2001





    Automallin onnettomuusalttius on niin monisyinen juttu että pelkän malliluettelon pohjalta ei voi vielä tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. En saanut avattua tuon tutkimuksen linkkiä joten en tiedä miten siinä oli otettu huomioon eri muuttujat, siksi voin puhua vain yleisellä tasolla.

    Esimerkiksi auton käyttötapa ja –ympäristö vaikuttavat lopputulokseen. Jotkut automallit ovat tyypillisiä kaupunkiautoja, ja kaupungeissa tapahtuu ajokilometreihin suhteutettuna enemmän onnettomuuksia kun taajamien ulkopuolella. Jotkut automallit ovat onnettomuusherkkien vanhusten ja nuorten miesten suosiossa. Naiset suosivat joitain automalleja, ja heille sattuu onnettomuuksia miehiä useammin. Pienet ja keskikokoiset autot ovat keskimäärin yleisempiä kaupungeissa uusina ( =onnettomuuden todennäköisyys koholla) , mutta vanhetessaan ne päätyvät keskimääräistä useammin maaseudulle. Aivan pienimmät ja suurimmat automallit taas ovat tyypillisiä kaupunkiautoja myös vanhetessaan.



    Kaiken tuon jälkeen en uskaltaisi sanoa pelkän listan perusteella yhtikäs mitään varmaa. Se, että Micralla ei kovin usein ajeta kahtasataa, ei suoraan tarkoita että sen ovat saaneet listan kärkikastiin vanhukset, syy saattaa olla esimerkiksi että sitä suosivat kaupungeissa asuvat naiset. Silloin tuolla automallilla olisi tyypillisenä kuskina onnettomuusherkempi sukupuoli keskimääräistä onnettomuusherkemmässä ympäristössä.

      
  • TeeCee:


    Naiset suosivat joitain automalleja, ja heille sattuu onnettomuuksia miehiä useammin.




    Ainakin 10 vuotta sitten väiteltiin Turun yliopistossa (Sirkku Laapotti) siltä pohjalta että naisille tapahtuu miehiä vähemmän liikenneonnettomuuksia. Onko tilanne muuttunut?

      
  • kutvonen:

    TeeCee:

    Naiset suosivat joitain automalleja, ja heille sattuu onnettomuuksia miehiä useammin.


    Ainakin 10 vuotta sitten väiteltiin Turun yliopistossa (Sirkku Laapotti) siltä pohjalta että naisille tapahtuu miehiä vähemmän liikenneonnettomuuksia. Onko tilanne muuttunut?




    En ole aivan varma, mutta käsittääkseni ja muistaakseni kuolonkolareita sattuu vähemmän, mutta peltikolareita enemmän. Ja jos luvut suhteutetaan ajettuihin kilometreihin, niin sitä enemmän naisille niitä onnettomuuksia sattuu.

      
  • Ajattelija2013:


    En ole aivan varma, mutta käsittääkseni ja muistaakseni kuolonkolareita sattuu vähemmän, mutta peltikolareita enemmän. Ja jos luvut suhteutetaan ajettuihin kilometreihin, niin sitä enemmän naisille niitä onnettomuuksia sattuu.




    Niinpä. Ja jos kuolonkolareista karsittaisiin pois marginaaliryhmät, kuten rattijuopot ja itsemurhat, niin voitaisiin oikeasti tarkastella kumpi sukupuoli on turvallisempi kuljettaja. Nykyinen tilastohan kertoo vain sen, että nainen on humalaista tai itsetuhoista miestä turvallisempi.



    Eipä ainakaan meillä tarvitse miettiä, että kumpi hyppää ratin taakse haastavalla kelillä, jos matka on yhteinen.

      
  • TeeCee: ”Naiset suosivat joitain automalleja, ja heille sattuu onnettomuuksia miehiä useammin.”



    kutvonen: ”Ainakin 10 vuotta sitten väiteltiin Turun yliopistossa (Sirkku Laapotti) siltä pohjalta että naisille tapahtuu miehiä vähemmän liikenneonnettomuuksia. Onko tilanne muuttunut?”



    Tarkoitat varmaan Laapotin 2003 julkaisemaa tutkimusta jonka aineistona oli tutkintalautakuntien raportit vuosilta 1999-2002? Tutkintalautakuntien raporteissa on tiedot vain liikennekuolemaan johtaneista onnettomuuksista, ja niitä naisille tosiaan tapahtuu vähemmän. Tuon tutkimuksen mukaan he olivat aiheuttavana osapuolena 17 %:ssa onnettomuuksista, ja kun tuo suhteutetaan heidän ajosuoritteeseensa joka on noin puolet miesten vastaavasta, niin saadaan tulokseksi että naiset aiheuttavat kuolonkolareita vain vähän yli puolet siitä mitä miehet.



    Mutta minä puhuin tuossa onnettomuuksista, en pelkistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, koska ritsan esiin tuoma taulukkokin käsitteli niitä. Sanoin naisille sattuvan enemmän liikenneonnettomuuksia kuin miehille siitä yksikertaisesta syystä, että LUULIN asian olevan näin. Yritin löytää lähdettä johon mielipiteeni perustui ja ilmeni että sellaista lähdettä ei löydy. Sen sijaan löytyi laaja englantilainen tutkimus joka perustui 250 milj. km:n ajosuoritteesta ”mustiin laatikoihin” kerättyyn dataan. Yksi sen tuloksista oli tieto, että naisille sattuu tilastollisesti 20 % vähemmän liikenneonnettomuuksia kuin miehille.



    Joten pitää perua puheeni tuolta osin, kiitos kun sait minut saattamaan tietoni ajan tasalle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit