Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä

25 kommenttia

...jos olet samaa mieltä, voit käydä allekirjoittamassa täällä:



https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

  
  • Poliisiautoihin tulevat kyttäyskamerat ovat jo eräänlainen seurantajärjestelmä. Jokainen vastaan tuleva ja edellä ajava auto (ja jopa parkkipaikoilla olevat) tunnistetaan. Kun tiedot syötetään automaattisesti rekisteriin, poliisilla on valmista tietoa siitä, missä itse kukin on liikkunut. Poliisiauton kuvaamaksi ei tietenkään koko ajan joudu, mutta usein kuitenkin. Kameroita voidaan sijoittaa myös maanteiden varsille. Itse asiassa keskinopeutta mittaavat kamerat ovat jo tällaisia, koska kaikki ohi ajavat autot pitää kuvata ja tunnistaa kaksi kertaa.

      
  • 740 GLE:

    ...jos olet samaa mieltä, voit käydä allekirjoittamassa täällä:

    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608


    Tuo kansalaisaloite on mielestäni ristiriitainen.

    Siinä kerrotaan toisaalta ajoneuvon seuraamisesta ja toisaalta ihmisen seuraamisesta.

    Kumman seuraamisesta oikein on kysymys?



    Kun annan autoni lapseni käyttöön, ei viranomainen tiedä auton perusteella missä minä liikun.

      
  • Nasta:

    GPS seuraisi ajoneuvoa montako kilometriä se liikkuu ei kuka sillä liikkuu ja millä energialla se liikkuu. Lasku tulee rekisterissä olevalle omistajalle.

    Lontoon ruuhkamaksu perustuu 230 valvontakameraan, jotka kuvaavat alueelta poistuvat ja alueelle saapuvat autot. Tietokone vertaa kuvattuja rekisterinumeroita maksurekisterin tietoihin ja maksutta alueella olleille lähetetään edellä mainittu sakko. Rekisterinumerontunnistuksen epävarmuuksien vuoksi ihminen käy läpi tietokoneen löytämät rekisterinumerot ennen sakon lähettämistä.

    Tukholma Tulliasemia oli 18 sisääntuloväylällä, joista jokaisessa toistakymmentä kameraa rekisteröi ohi ajavien autojen rekisterikilven. Tulliasemat myös ilmoittivat ajankohtaisen maksuluokan, mutta asemilla ei ollut mahdollista maksaa kyseistä maksua. Oikea maksu täytyy suorittaa omatoimisesti viiden päivän sisällä Ruotsin tielaitoksen (Vägverket) tilille. Suoraveloitus tililtä oli mahdollista jos autossa oli asianmukainen radiolähetin. Maksu oli mahdollista maksaa myös manuaalisesti Pressbyråkiosk-kioskeilla ja 7-eleveneissä. Maksun laiminlyöminen johti 70 kruunun (7,5 €) muistutuslaskuun, jonka laiminlyöminen johti kuukauden kuluessa lähetettävään 500 kruunun (54 €) lisämaksuun, joka erääntyessään siirtyi ulosottoon.

    Ongelmistaan huolimatta ruuhkamaksut ovat saavuttaneet huomattavan suuren suosion tukholmalaisten keskuudessa. Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun vuonna 2012 järjestämän kyselytutkimuksen mukaan 67% tukholmalaisista äänestäisi kansanäänestyksessä nykyisen järjestelmän puolesta. Mikäli ruuhkamaksun tuotot käytettäisiin lyhentämättömänä joukkoliikenteen tukemiseen, äänestäisi peräti 82% kyselyyn vastanneista tukholmalaisista lain puolesta.[8] Myös Kokoomuksen ruotsalainen sisarpuolue Maltillinen kokoomus on tyytyväinen ruuhkamaksuihin ja kannattaa niitä[9] siitä huolimatta, että vastusti ruuhkamaksuja voimakkaasti ennen niiden käyttöönottoa vuonna 2006.[10




    Palatkaamme siis asiaan, kun Suomessa on kaupunki, jonka automäärät ovat samaa luokkaa kuin Lontoossa.

      
  • Nasta:

    Älä nyt housuihisi laske siinä on pari esimerkkiä miten autoilijoita seurataan ja kuvataan.

    Ollilan esittämä GPS valvonta on tarkoitettu korvaamaan autovero ja siinä ei kuvata ketään. Sateliitin kautta kerätään ajetut kilometrit tietokoneelle ja lähetetään lasku auton omistajalle.
    Ei niitä kukaan viranomainen rupeaisi lukemaan satojatuhansia rekisterinumeroita ja niihin liittyviä kilometrimääriä.




    En laske en. Mutta tuota kuvaamistakin järjettömämpi ajatus on kaikkien autoilevien kansalaisten jatkuvaan paikannukseen perustuva maksu. Idioottimainen ajatus kaikin puolin.

      
  • Nasta:

    Ajattelija2013:
    Nasta:
    Älä nyt housuihisi laske siinä on pari esimerkkiä miten autoilijoita seurataan ja kuvataan.

    Ollilan esittämä GPS valvonta on tarkoitettu korvaamaan autovero ja siinä ei kuvata ketään. Sateliitin kautta kerätään ajetut kilometrit tietokoneelle ja lähetetään lasku auton omistajalle.
    Ei niitä kukaan viranomainen rupeaisi lukemaan satojatuhansia rekisterinumeroita ja niihin liittyviä kilometrimääriä.


    En laske en. Mutta tuota kuvaamistakin järjettömämpi ajatus on kaikkien autoilevien kansalaisten jatkuvaan paikannukseen perustuva maksu. Idioottimainen ajatus kaikin puolin.


    Ketä se kiinnostaa missä olet ajanut korkeitaan jos siihen tulisi eri maksuvyöhykkeet niin maksu tulisi sen mukaan mikä vyöhykkeen sisällä olisi ajanut. Ei sillä mitään navigaattorin karttaa piirretä.




    Eipä taida ihan noin mennä. Paikannustiedot saadaan kyllä selville metrin tarkkuudella, kun niin halutaan.. Eikä se ole ainoa ongelma, vaan koko ehdotus on idioottimainen.

      
  • Joskus tulee aina miettineeksi, missä menee järkevyyden raja tietulli laskutuksissa.

    Esim itse sain tällä viikolla laskun Oslon tullirajan ylityksestä joka oli tapahtunut lokakuussa. Kun ajatellaan laskun loppusumma oli 3,75€ ja se on ensin käsitelty norjassa jonka jälkeen se lähetetty Lontooseen josta lasku tuli minulle suomeen. Mahtoikohan käsittelykulut olla kuinka paljon laskua suuremmat?

    Varmaankin sen takia Tukholmassa jos ylität tuon tullirajan siitä ei tule ulkomaan kilvissä olevalle autolle laskua.

      
  • Miksi haluttaisiin jos maksat laskun mukisematta, siinä tapauksessa jos teet autollasi jotain rikollista?
    Nykyaikana pystytään puhelinta seuraamaan sekunnin tarkkuudella ja lähettämään lasku, mikä tästä nyt tekisi niin ongelmallisen.
    Autovero on idioottimaine toinen maksaa 3000 ja toinen 30000 € ja molemmat kuluttaa katuja yhtä paljon.




    Miksi? Vaikka samasta syystä, miksi poliisit urkkivat Mika Myllylän tekemisiä. Tai lestadiolaispoliisi urkki lestadiolaisyhteisön tulevan työntekijän tekemisiä. Syitä on yhtä monta kuin mahdollisia urkkijoitakin. Missä pilvilinnoissa elät? Orwellin yhteiskunta ei ole kovin kaukana tuosta mallista.



    Autoverossa on ongelmansa, mutta ei sen vuoksi kannata vielä idioottimaisempaa järjestelmää rakentaa.



    Kuten jo esitin, verotetaan sitten vaikka polttoaineta ja autoon ladattavaa sähköä, jolloin jokainen maksaa päästöjen mukaan. Ja ettet taas tee itsestäsi idioottia, niin muistutan, että etäluettava sähkömittari on keksitty, mutta ikiliikkujaa ei ole keksitty. Tuo olisi paljon oikeudenmukaisempaa ja yksinkertaisempaa kuin jokaisen auton jatkuva paikantaminen.

      
  • Nasta:

    Kuten jo esitin, verotetaan sitten vaikka polttoaineta ja autoon ladattavaa sähköä, jolloin jokainen maksaa päästöjen mukaan.


    Olet aika vanha jos tämä on sinun esitys.
    Näin hän se nyt on jos et oles sattunut huomaamaan.
    Tähän on helppo ja tasapuolinen vaihtoehto mikä käy kaikkiin autoihin GPS
    Sähkötolpalla on vaikea periä moottoritie maksuja, ruuhkamaksuja mitkä on lähitulevaisuudessa edessä. Ei tarvitse rakentaa mitään kalliita kamerajärjestelmiä millä ne toteutettaisiin. Mikä niitä poliisia kiinnosti Myllylän autolla ajetuissa kilometreissä. Nosta uskonasioista en ymmärrä kassa miten ne liittyy autolla ajettuihin kilometreihin.


    Mutta sinähän olit Kommunistina huolissasi köyhistä jotka eniten kärsivät mahdollisesta tulevasta muutoksesta.

      
  • Mikä niitä poliisia kiinnosti Myllylän autolla ajetuissa kilometreissä. Nosta uskonasioista en ymmärrä kassa miten ne liittyy autolla ajettuihin kilometreihin.




    Siinä olikin taas niin idioottimainen kommentti, että ihan sanattomaksi vetää. No ei ollut Nastalta ensimmäinen kerta. En tiedä mikä siinä Myllylässä tai lestadiolaisessa kiinnostaa, mutta pointti nyt oli se, että myös viranomaisilla on tapana urkkia tietoja, jotka eivät heille kuulu. On aivan turhaa siis väittää, että nämä tiedot eivät joituisi vääriin käsiin.



    Olet aika vanha jos tämä on sinun esitys.
    Näin hän se nyt on jos et oles sattunut huomaamaan.
    Tähän on helppo ja tasapuolinen vaihtoehto mikä käy kaikkiin autoihin GPS




    Todennäköisesti olen aika paljon sinua nuorempi. Näin se nyt tosiaan on. Ja mikä siinä on vikana? Se maksaa, joka saastuttaa. Eikö ole aika oikeudenmukaista. Ongelmaksihan on väitetty sitä, että sähköautojen myötä polttoainevero ei toimi. No minä ratkaisin ongelman, eli mitataan autojen lataama sähkö. Helvetin yksinkertainen ratkaisu. Ei tarvita miljardien investointeja, valtavaa byrogratiaa, eikä tarvitse perustuslain vastaisesti seurata jokaisen kansalaisen liikkeitä.



    Shellin ja Nokian Ollila ei tietenkään tällaista systeemiä ehdota, sillä hänellähän on miljoonat, jopa miljardit pelissä.





    Niin siirtymäaika vaatii uhrinsa.




    Miten niin siirtymäaika? Kalliilla autolla melko vähän ajavana minä hyötyisin kymmeniä tuhansia euroja tästä systeemistä. Eikä kyse ole mistään siirtymäajasta, vaan jatkuvasta hyödystä minulle. Halvemmalla autolla paljon ajava pienituloinen taas joutuisi maksumieheksi.

      
  • Olisin itsekin kirjoittanut vetoomuksen hieman toisin.



    Kävin silti allekirjoittamassa nykyisenkin tekstin, koska tämä on asia, jossa luottamukseni suomalaiseen poliitikkoon ja hallintoon on nollan alapuolella.

      
  • Sähkötolpalla on vaikea periä moottoritie maksuja, ruuhkamaksuja mitkä on lähitulevaisuudessa edessä. Ei tarvitse rakentaa mitään kalliita kamerajärjestelmiä millä ne toteutettaisiin.




    Ja miksi sellaisia pitäisi kerätä? Kun maksat polttoaineesta tai sähköstä, niin maksat jokaisesta metristä jonka ajat.



    Ja on muuten todella merkillistä, miten kaikki muut järjestelmät ovat mielestäsi kalliita ja monimutkaisia, mutta gps-järjestelmäkö ei sellainen ole? Sitä kalliimpaa ja monimutkaisempaa järjestelmää ei ole. Aina yhtä naurettavia nuo typerät selityksesi.

      
  • Kerrataan vielä kerran GPS maksulla olisi tarkoitus korvata uusien autojen autovero energiavero eläisi omaa elämäänsä. Polttoaine hinnat on jo nyt painottunut väärinpäin, mitä kauemmaksi haja-asutus alueelle mennään sitä kalliimpaa se on. Uusi autoja myydään n.100000 jos näiden verotuotto siirrettäisiin energiaveroihin vanhat autot jäisi pihaan. Suosittelen lukemaan tekniikanmaailmaa niin huomaat ehkä uusien autojen kuluttavan hyvin vähän.




    Tulihan se perus vasemmistolaisen aate esiin. Eli pohjimmiltaan himoitset vain omaa etuasi. Ruuhkaveroa vaan kaikille, pääasia että sinä saat kaiken halvemmalla. Verot ja rahan jakaminen ovat aina vasemmiston toivelistalla, silloin kun ne eivät osu omaan kukkaroon.



    Niin, luehan tosiaan sitä tekniikanmaailmaa, niin huomaat, etteivät kulutukset ole oikeassa elämässä paljoa muuttuneet kymmenessä vuodessa. Ainoastaan laboratoriossa kulutukset ovat tippuneet.



    Ja kuten olemme monesti täällä todenneet, siinä ei ole mitään oikeudenmukaista, että joku joutuu maksamaan autoilusta enemmän sillä perusteella, että sattuu asumaan kaupungissa.

      
  • Nasta mielestäni asumisen hinnoittelu on painottunut aivan väärin. Mitä tiheämmin asutuille alueille mennään, sitä enemmän asuminen maksaa. Mielestäni haja-asutusalueilla asuvat saavat ansiotonta hyötyä alemmista asumiskustannuksista, jota pitäisi jotenkin verotuksella tasata.



    Lisäksi jo infran rakentaminen haja-asutusalueille tulee kohtuuttoman kalliiksi per asukas, eli esim. tienpidon kannalta korkeampi GPS-vero olisi perusteltu.

      
  • Tuota:

    Mielestäni haja-asutusalueilla asuvat saavat ansiotonta hyötyä alemmista asumiskustannuksista, jota pitäisi jotenkin verotuksella tasata.




    Asumisen hinta muodostuu pääosin markkinalähtöisesti, joten verotuksella ei sitä pidä sotkea. Asuntolainan korkokulujen vähennysoikeuskin pitäisi poistaa, kun se on yhteiskunnan tukea pankkisektorille, jolla nostetaan asuntojen hintaa. Tämä on valitettavasti aihe, jonka poliitikot tietävät, mutta vain harvalla riittää rohkeutta sitä ääneen sanoa. Puolueista yksikään ei sitä vaalien alla uskalla ottaa ohjelmaansa.



    Lisäksi jo infran rakentaminen haja-asutusalueille tulee kohtuuttoman kalliiksi per asukas, eli esim. tienpidon kannalta korkeampi GPS-vero olisi perusteltu.




    Tämä on juuri se ajatusvirhe, johon poliittisen järjestelmän ja virkamiesten edellytykset huolehtia oikeudenmukaisuudesta romahtaa.



    Haja-asutusalueiden infra ei palvele yksin haja-astustusta, vaan koko yhteiskuntaa. Aivan sama pätee kaupunkeihin. Esim. moottoriteitä ei rakenneta siksi, että perämetsästä pääsisi kylän baariin nopeammin, eikä kauppahallissa myydä kaupungissa tuotettuja tuotteita. Siksi eri alueilla liikkumisen oikeudenmukainen hinnoittelu on täysin mahdoton tehtävä, eikä infran hintaa voi määritellä per asukas. Ei edes per käyttäjä, koska lippispäiden viikonloppuajelun merkitys yhteiskunnalle on erilainen kuin 76 tonnisen vietiteollisuuden tuotteita kuljettavan rekan.

      
  • Sarkasmi on vaikea laji, enkä siinä onnistunut. Olen Herbertin kanssa samaa mieltä monesta.



    Nastan kanssa ihmettelen, miksi polttoaineiden hintaa ei saisi määritellä markkinaehtoisesti? Melkein kaikissa hinnoissa on alueellisia eroja, miksei siis polttoaineissakin?

      
  • Tuota:

    Sarkasmi on vaikea laji, enkä siinä onnistunut. Olen Herbertin kanssa samaa mieltä monesta.

    Nastan kanssa ihmettelen, miksi polttoaineiden hintaa ei saisi määritellä markkinaehtoisesti? Melkein kaikissa hinnoissa on alueellisia eroja, miksei siis polttoaineissakin?




    Minä ymmärrän sarkasmisi täysin, eikä siinä oikeastaan kaikki edes ole sarkasmia, vaan se on osittain myös totta. Nastan argumentit ovat jälleen sitä itseään.

      
  • Nasta:


    10. Miten yksityisyydensuoja turvataan?

    Yksityisyyden suojaan ja tietoturvaan liittyvät seikat tulee huomioida järjestelmän
    suunnittelussa alusta lähtien. Kilometriveron alueellisen vaihtelun mahdollistamiseksi
    järjestelmässä tarvittaisiin ajoneuvon paikantamista.

    Valmisteilla olevaa sähköistä kansalaistiliä voitaisiin hyödyntää niin, että ajoneuvon omistaja
    tai haltija itse hallinnoisi ajoneuvonsa yksityiskohtaisia käyttötietoja. Verottajalle siirtyisivät
    vain rajatut veron määräämiseksi tarvittavat tiedot. Tiedot lähetettäisiin vain laissa
    määritellyin määräajoin viivästettyinä. Ajoneuvon seuranta reaaliajassa olisi näiden tietojen
    perusteella mahdotonta.




    Eipä tuossa vastausta kysymykseen tullut.

      
  • Nasta:


    Polttoaineveron korotusta ei voitaisi kohdentaa pelkästään henkilöautoihin muuten kuin luomalla
    hallinnollisesti työläs palautusjärjestelmä ammattiliikenteelle.




    Sain aika kivan idean. Mitä, jos GPS-seuranta laitettaisiin vain ammattiliikenteelle? Korvaisi samalla ajopiirturit jne. Olisi hallinnollisesti ja taloudellisesti helpompaa mittaluokka pienempänä projektina.



    - toisaalta -



    "Älyn" jne. tekemänä ja virkamiesten tilaamana seurantajärjestelmässä on vain kaksi varmaa:

    - hinta tulee kolmin/nelinkertaistumaan arvioidusta

    - ylläpitoa jne. ei voida kilpailuttaa, koska ohjelmassa on sisällä "Älyn" omistamaa koodia, johon toinen tai kolmas osapuoli ei saa koskea -> vuotuisen ylläpidon kustannus ylittää alkuperäisen kustannusarvion

      
  • Herbert:

    Tuota:
    Mielestäni haja-asutusalueilla asuvat saavat ansiotonta hyötyä alemmista asumiskustannuksista, jota pitäisi jotenkin verotuksella tasata.


    Asumisen hinta muodostuu pääosin markkinalähtöisesti, joten verotuksella ei sitä pidä sotkea. Asuntolainan korkokulujen vähennysoikeuskin pitäisi poistaa, kun se on yhteiskunnan tukea pankkisektorille, jolla nostetaan asuntojen hintaa. Tämä on valitettavasti aihe, jonka poliitikot tietävät, mutta vain harvalla riittää rohkeutta sitä ääneen sanoa. Puolueista yksikään ei sitä vaalien alla uskalla ottaa ohjelmaansa.

    Lisäksi jo infran rakentaminen haja-asutusalueille tulee kohtuuttoman kalliiksi per asukas, eli esim. tienpidon kannalta korkeampi GPS-vero olisi perusteltu.


    Tämä on juuri se ajatusvirhe, johon poliittisen järjestelmän ja virkamiesten edellytykset huolehtia oikeudenmukaisuudesta romahtaa.

    Haja-asutusalueiden infra ei palvele yksin haja-astustusta, vaan koko yhteiskuntaa. Aivan sama pätee kaupunkeihin. Esim. moottoriteitä ei rakenneta siksi, että perämetsästä pääsisi kylän baariin nopeammin, eikä kauppahallissa myydä kaupungissa tuotettuja tuotteita. Siksi eri alueilla liikkumisen oikeudenmukainen hinnoittelu on täysin mahdoton tehtävä, eikä infran hintaa voi määritellä per asukas. Ei edes per käyttäjä, koska lippispäiden viikonloppuajelun merkitys yhteiskunnalle on erilainen kuin 76 tonnisen vietiteollisuuden tuotteita kuljettavan rekan.


    HERBERT EDUSKUNTAAN !!!

    :flower:

      
  • Kiitos luottamuksesta, mutta koitan tehdä niitä hommia, jotka koen mielekkääksi. Politiikka ei sitä ole. Kansanedustajien välityksellä voi koittaa viedä viestiä itselle tärkeistä asioista. Täytyy vain löytää oikeat henkilöt.





      
  • Penteles:

    740 GLE:
    ...jos olet samaa mieltä, voit käydä allekirjoittamassa täällä:

    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

    Tuo kansalaisaloite on mielestäni ristiriitainen.
    Siinä kerrotaan toisaalta ajoneuvon seuraamisesta ja toisaalta ihmisen seuraamisesta.
    Kumman seuraamisesta oikein on kysymys?

    Kun annan autoni lapseni käyttöön, ei viranomainen tiedä auton perusteella missä minä liikun.




    Hyvä pointti, Penteles.

      
  • Silti voisin allekirjoittaa tuon. Kyttäämistä on aivan liikaa.

      
  • Quu..:

    Mitä kyttäämistä, liikennevalvontaa vai mitä?






    No eipä kai sitten mitään, jos "isoveli valvoo"- yhteiskunta on kerran niin kivaa.....

    :sunglasses:

      
  • Quu..:

    Mitä kyttäämistä, liikennevalvontaa vai mitä?


    Ainakin minä ottaisin mieluummin liikennevalvontaa kuin tekniikkapornoa.



    Motoristina koen liikenneympäristöni paranevan sitä enemmän mitä enemmän todellista valvontaa on. Juuri sen vuoksi en näe hyväksi korvata tosiaikaista valvontaa valokuvien ja lokien tutkimisella.



    Poliisiin luotan, kokemukseeni perustuen. Liikenteen verotuksesta ja valvonnasta päättäviin poliitikkoihin en luota, kokemukseeni perustuen.

      
  • Miten niin pian?



    Jos kolahtaa, BMW Assist, MBrace, GM OnStar ja Volvo OnCall soittavat autofirman palvelukseskukseen, josta tarpeen mukaan lähtee häly aluehälytyskeskukseen kolahduksen koordinaattien kera. Osa näistä jo myös Suomessa.



    eCall toiminta on speksattu kyllä automaattisia hätäpuheluita varten, mutta AFAIK, sen verkko- ja PSAP tukea eivät autonvalmistajat jaksaneet odotella, vaan ratkaisivat ongelman itse?



    Korjaa, jos olen väärässä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit