Honda CR-V

11 kommenttia

Moi,

Lisää kyselyä 4-veto katumaastureista. Onkos täällä ketään joka on hankkinut uuden CR-V:n? Miltäs on meno maistunut?

Kävin itse tänään koeajamassa kyseisen pelin diesel versiona, ja olin kyllä erittäin positiivisesti yllättynyt. Edellistä mallia on tullut myös ajeltua, ja siitä en erityisemmin ole pitänyt. Liian epämääräinen ajotuntuma (alusta) ja muutenkin epä-henkilöautomainen. Tämä uusi olikin ihan toista maata. Tokihan se korkeana autona on edelleen aika kova kallistelemaan jos henkilömalleihin vertaa, mutta luokassaan tuntui hyvältä. Ihan niin hyvältä, että hivenen joutuu moista harkitsemaan. Tilat on mielestäni aika loistavasti jaoteltu. Takakontti on hyvä ja muutenkin avara meininkin jatkuu läpi auton.
Mua häiritsi kojelautaan tökätty vaihdekeppi, sekä hieman turhan ohuet käsituet edessä. Ja takakontista kuului maantiellä aika iso volina (rengasäänet). Mutta esim dieseli oli aika hieno kone sekä suorituskyvyltään ja muiltakin ominaisuuksiltaan.

Kokemuksia siis haluttais kuulla enemmän ajaneilta. Minkälaisesta autosta vaihdoitte Hondaan? Miten neliveto on toiminut käytännössä? Vetolukkoa ei ilmeisesti autossa ole?

  
  • Tylsyydestä en tiedä, mutta omaan silmääni auto on hieman ruma. Massasta erottuva se kyllä on.

    Hyviä puolia:

    * Tilavuus, kontti kooltaan farmareiden ja oman luokkansa parhaimmistoa. Kontin tilaa tosin aavistuksen syö viisto takalasi (koiraihmisen näkökulma). Näissä on myös aina ollut ruhtinaalliset takamatkustamon tilat verrattuna samantasoisiin farkkuihin (Mondeo, Avensis -luokka).
    * Ajettavuus hyvällä tasolla. Varsinaista keinumista ei ole missään muodossa. Sivuttaiskallistelua en itse kyseisen autoluokan ollessa kyseessä noteeraa. Tottumuskysymys.

    Huonoja puolia:

    * Neliveto edelleen jotakuinkin markkinoiden heikoiten toteutettu. Paljon paremmin sekin eteenpäin vie talvella kuin "vajaavetoiset". Minkään sortin lukkoja tuossa ei ole akselistojen yhteydessä.
    * Dieseliversiossa hinta humahtaa helposti yli 50 000 Eur. Diesel on mielestäni kuitenkin ainoa oikea vaihtoehto tuohon autoon. Vetohommia yms...

    Itsellänikään ei kyseistä kulkinetta ole, mutta kokemuksia siitä kuitenkin on kertynyt.

    Mikäli olisin kyseisestä autoluokasta kulkinetta hankkimassa katsoisin myös uuden X-trailin ja Skoda Octavia Scoutin.

    Edit: Poistettu edelliselle kirjoittajalle kirjoitetut kommentit, koskapa edellisen kirjoittajan kirjoitus oli poistettu...


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 03.08.2007 klo 11:23]
      
  • Aika vähän vielä tuntuu juttua irtoavan kyseisestä autosta.

    Kiitos kommenteista Zilo. Aikalailla samankaltaisissa ajatuksissa kanssasi noista autoista.

    Kävin koeistumassa (ajamaan ei päässyt) uuden X-Trailin ja periaatteessa auto on ihan ok, sisätilat aika hyvät jne. Hieman jotenkin vaisu ensivaikutelma autosta jäi. Täytyy käydä ajamassa kun saavat koeajoauton paikalle.

    Scout Octavian olen testannut ja se oli mulle aikalailla pettymys (TDI) RS:n koeajon jälkeen siitä jäi semmonen negatiivinen mielikuva. Muovinen tunnelma, jonka vaimoni kiteytti kommentilla "kuin jukurttipurkissa istuis"... Tiedä sitten siitä.

    Sisätilojen/tilankäytön puolesta uusi CR-V vie voiton noista em malleista kirkkaasti.

    Täytynee varata koeajolle hieman paremmaksi aikaa tuommonen Honda ja tutustua siihen ihan tosissaan. Edelleen kiinnostaa kovasti. Jopa bensa malli (automaatilla) vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, vaikka vähän voimaton onkin. Kulutus nimittäin pysyy niin pienenä, ettei dieselillä säästöille pääse ihan pikku ajolla (meillä n.25tkm vuosi ~ täytyis ajella joku 6-7 vuotta että diesel kannattaa rahallisesti) mutta toki diesel ominaisuuksiltaan on ehdottomasti järkevämpi vaihtoehto. Hondan diesel kone kun on ehdottomasti miellyttävin ajamani parilitrainen naku tähän saakka.

    [Aeronautti muokkasi tätä viestiä 03.08.2007 klo 10:05]
      
  • Yksi kokeilemisen arvoinen on myös uusi Mitsu Outlander (tosin saatavissa vain dieselinä). Tilaa on siinäkin reilusti, auto oli hyvä ajaa, neliveto on parempi kuin Hondassa. Itse pidin myös kaksiosaisesta takaluukusta (säästää puskuria kolhuilta ja naarmuilta).

    Miinuspuolella rengasmelu nousi omiin korviini häiritseväksi ja VW -pohjaisen moottorin alavääntö on käsittämättömän heikkoa (sinänsä kumma juttu, kun monessa muussa autossa sama voimanlähde toimii paljon paremmin),

      
  • Yksi kokeilemisen arvoinen on myös uusi Mitsu Outlander

    .....ja samantien sitten Peugeotin uusi maasturi, joka on tehty sen pohjalta, samassa tehtaassa.

    Olisihan se mielenkiintoista kuulla/tietää, mitä eroja niihin on saatu, noin "yleissivistyksen" kannalta.

    Vaikka Hondastahan kaikki vaikuttaisi lähtevänkin kohdallasi.

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 03.08.2007 klo 12:32]
      
  • Tässä uudessa CR-V:ssä on mielestäni jäänyt muotoilu ihan unholaan...
    -Mikä sitä kaulaa vaivaa?
    Onko autolla paha alapurenta vai miksi se on niin ruma..?
    -Sivusta katsottuna mittasuhteet on ihan hanurista...
    Kuin ilmapallo; toinen pää on täynnä ja toinen pää on saanut osaksensa vain vähän ilmaa.

    Kyyti voi olla hyvää mutta auto on niin ruma, etten minä ainakaan moiseen tuhlaisi vaivalla ansaittuja kymmeniä tuhansia euroja!
    -Listaan kun vielä lisää olemattoman pohjan suojauksen ja surkean nelivedon niin hoplaa - ei tarvitse moista autoa edes harkita. :wink:

      
  • Lainaus:
    03.08.2007 klo 12:30 Kumppani kirjoitti
    .....ja samantien sitten Peugeotin uusi maasturi, joka on tehty sen pohjalta, samassa tehtaassa.

    Olisihan se mielenkiintoista kuulla/tietää, mitä eroja niihin on saatu, noin "yleissivistyksen" kannalta.


    Samasta tehtaasta tulee sitten myös Citroenin versio autosta. Pösössä ja Citikassahan on sitten PSA:n dieseli, jonka pitäisi olla ominaisuuksiltaan VW:n konetta parempi. Tosin sama kone tullee myös Mitsuun vuodenvaihteen tienoilla. PSA:n dieselit ja luotettavuus on kysymysmerkki...

    Jotenkin olen antanut itselleni ymmärtää, että Pösö olisi ns. premiumversio autosta (Peugeotin lippulaiva), huomattavasti kalliimpi siis kuin Mitsu. Citikka taas olisi suht. samalla tasolla. Saas nähdä saavatko tarpeeksi merkityksellisiä eroja eri merkkien versioille...

      
  • Tämä uusi CR-V kannattaa ostaa mustana, niin silloin se keulan omituinen muotoilu ei niin pistä silmään !

      
  • Lainaus: "Scout Octavian olen testannut ja se oli mulle aikalailla pettymys (TDI) RS:n koeajon jälkeen siitä jäi semmonen negatiivinen mielikuva. Muovinen tunnelma, jonka vaimoni kiteytti kommentilla "kuin jukurttipurkissa istuis"... Tiedä sitten siitä."

    Hieman kuullostaa siltä, että asenteet lienevät olleet selvillä jo ennen koeajoon menoa? Mielestäni CRV:n tunnelma on myös varsin muovinen!

      
  • Lainaus:
    04.08.2007 klo 19:54 Rampe2 kirjoitti
    Lainaus: "Scout Octavian olen testannut ja se oli mulle aikalailla pettymys (TDI) RS:n koeajon jälkeen siitä jäi semmonen negatiivinen mielikuva. Muovinen tunnelma, jonka vaimoni kiteytti kommentilla "kuin jukurttipurkissa istuis"... Tiedä sitten siitä."

    Hieman kuullostaa siltä, että asenteet lienevät olleet selvillä jo ennen koeajoon menoa? Mielestäni CRV:n tunnelma on myös varsin muovinen!


    Juu, vaimoin osalta pitänee paikkansa. Itsellä ei ole mitään Skodaa vastaan. RS on hieno kokonaisuus, scoutissa se volkkarin dieseli ei oikein säväytä -> melu ja alavääntö.

      
  • Jonkin verran kokemusta sekä CR-V:stä, Scoutista, että Outlanderista. Lyhyesti sanoen kaikki luokkaansa mainioita pelejä, valinta rippuu makuasioista ja eri ominaisuuksien painotuksista.

    Hondankin neliveto on lopulta yllättävän toimiva. Nykyisinhän siinä on vetoluistonesto, joka toimii hyvin - siis oikeasti auttaa etenemistä eikä jarruta autoa pysähdyksiin. Ainakin kokeilemassani jyrkässä sorarinteessä pelasi hyvin. Yllättävän hankalasta paikasta olen nykäissyt Hondalla veneenkin ylös. Ellei "maasturin" tarve ole kovin totinen, kyllä tuollakin pärjää.

    Scout on hinta/ominaisuudet -suhteeltaan melko lyömätön peli. Melkein henkilöautona kulkee hyvin vähällä polttoaineella. Haldex on asiallinen kevytneliveto. Kärryä en ole sillä päässyt kiskomaan, mutta jyrkässä sorarinteessä positiivinen kokemus tämäkin. Ja tilaahan tässä riittää, niinkuin Hondassakin.

    Paras kolmikosta on minusta kaikesta huolimatta Outlander. Erittäin fiksu ja monipuolinen nelivetojärjestelmä, katumaastureista paras. Mahdollisuus ajaa myös kaksivedolla. Kaikin puolin miellyttävä kärry ja ruhtinaalliset tilat.
    Ensimmäisten Outlanderien olematon alavääntö kylmäkäynnistyksen jälkeen pitäisi olla softapäivityksellä jo korjattu. Lämpimänä tuo Volkkarin kone on kyllä minusta pelannut koko ajan hienosti niin Scoutissa kuin Outlanderissakin.

    PSA:n kone saattaa toki olla vielä parempi, sitä en ole ajanut. Sen saa Peugeotiksi maskeeratussa Outlanderissa jo ensi kuussa alkaen 46 900 eurolla, ei sitten ihan törkeä hinta kuitenkaan siinäkään.

    Kaikkia näitä autoja olen testannut samassa jyrkässä sorarinteessä.
    Kaksivetoinen ei selviä siitä edes vauhdilla ja vaikeaa on ollut joillain nelivedoillakin. Nämä puheena olevat nelivedot ovat melko mukisematta möyrineet sen ylös senkin jälkeen, kun olen ensin pysäyttänyt rinteen jyrkimpään kohtaan. En pane niitä keskinäiseen järjestykseen tuon rinteen perusteella, koska en ole ajanut samana päivänä eli tasan samoissa oloissa. Mutta vähintään hyväksytty ellei peräti hyvä suoritus kaikilta kolmelta. Silti arvostan Mitsun nelivedon näistä korkeimmalle.

    Omaan käyttööni ottaisin luultavasti siis Mitsun, jonka suoriutumiseen trailerin kanssa pahoissa paikoissa luotan eniten.

    Järkivalinta "ei kovin järeisiin tarpeisiin" on varmaankin Scout.

    Tällä hetkellä tarjolla olevista dieselmoottoreista paras taitaa kuitenkin olla Hondassa. Että jos sitä arvostaa, niin sitten CR-V.

    Valinta näiden välillä ei tosiaan helppo, koska mikään noista ei ole huono. Luotettavuutta tai kestävyyttä en osaa arvioida.

    Uudessa X-trailissahan saa muuten automaatin dieselinkin yhteyteen, mikä voi monen mielessä mutkistaa asiaa lisää...

      
  • Kiitos kommenteista "nelivetoinen". Juuri tällaista tiivistettyä ajatustenvaihtoa olin etsimässä.

    Kävin testailemassa Scouttia uudemman kerran ja oikein ajan kanssa, ikäänkuin siinä hengessä että joskos siitä mulle seuraava auto. Periaatteessa Scout on ihan ok. Ajettavuus on erittäin hyvä ja tilaa meikäläiselle riittävästi. Verhoilumateriaaleista en erityisesti pidä. Varsinkin penkeissä arveluttaa sen reuna-pintakankaan ohuus ja miten se on irti penkin pehmyt-rungosta. Ei varmaan tarvi kummoista raapaisua kun repeää, luulis ainakin.

    Ja toisena, tuommonen auto tarvii dieselin IMO. Mutta kun se TDI versio on niin järjettömän äänekäs ja karuääninen. Auto on kuitenkin 40k€ hintaluokan peli, niin ei tuommonen rutina kuulu mun mielestä asiaan. Vetojahan kyllä piisaa ja kone muuten luotettavaksi havaittu. Muutenkin Ocussa rengasmelu on kilpailijoita isompi (tai ärsyttävämmän sävyinen).

    Takakontin reunakynnys on myös iso miinus. Se vie (koiraihmiseltä) kontin käytettävyyttä heikompaan suuntaan. Ocussakin nuo EU litrat kontissa hieman johtaa harhaan. Viisto reuna ja takaikkuna "osana kattoa" ei ole mikään hyvä ratkaisu.

    Scoutissa saa kyllä rahoilleen kohtalaisen paljon vastinetta, mutta ei voi mitään, ei ole mun auto. Ei vaikka kuinka yrittäis.

    Edelleen CR-V on mulla nelivetoluokasta ykköspaikalla. Ulkonäöstä en pidä, kuten ei moni muukaan tunnu tekevän. Mutta kun huomioi tilat ja ominaisuudet niin se sopis kyllä.

    Mielenkiinnolla tässä odotellaan Volvon XC60 mallia, sekä VW:n Tiquania. Toki hinnat on varmaan huomattavasti korkeammat kuin edellämainituissa autoissa, mutta pitäähän nuokin nähdä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit