AVENSIS vs. MERCEDES C??!

33 kommenttia
«1

Mielenkiintoisia nuo saksalaiset testit.
http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_505691_14194.hbs

Yllämainitussa testissä Passat rökittää uutta C-sarjaa 25 pisteellä, vaikka Passat on ollut jo sentään muutaman vuoden markkinoilla ja Mersu vasta tullut markkinoille.

Mielenkiintoista sitten verrata esim. TM testiin, jossa Avensis pääsi tasapisteisiin Passatin kanssa. Vaertailuja ei tietenkään voi verrata keskenään jo senkään vuoksi, että saksassa oli tehodieselit, mutta aika jännän kuulosen jutun saa näitä vertailemalla.
Eipä tarvitse E-mersua ostella kun halvemmalla saa jo Avensiksen.
:grin: :innocent:

ps. itse ajelen Passatilla

  
  • Rivien välistä voisi lukea, että Avensiksen menestyminen ei ole mahdollista ja vielä mahdottomampaa, että sellaisen ostaisit.

    No, testimenestys ei ole monellekaan syy ostaa autoa, tietenkään, vaan mitä aioit tällä sitten? Kyseenalaistaa testejä, vai kehua Avensista, joka näköjään lyö vähän hepnaadilla?

    Muuten, minulla ei ole mitään noista kolmesta, jos se nyt on jotenkin oleellista mainita? :sunglasses:

      
  • Miksi tyytyä Passattin tai Avensikseen, miksei ota samantein parempaa ja halvempaa, eli uutta Mondeota, joka voitti Passatin Auto Bildin testissä :grin:

      
  • Naapureiden takia Mersu, mutta järjellä valittuna Tojo? :sunglasses:

      
  • Otsikon kysymys on sinänsä turha, sillä Mercedes-Benzin C-sarjaa miettivä tuskin harkitsee selvinpäin Toyota Avensista tai muuta vastaavaa japanilaishärpäkettä (Lexus on tässä sarjassa poikkeus) todellisena vaihtoehtona, vaikka Toyota Avensis saisi jossakin testissä kaksinkertaisen pistemäärän C-sarjalaiseen verrattuna. On nimittäin niitäkin ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti halua ajaa japanilaisella. Itsekin kuulun sellaisiin. Jokainenhan sen tietää, että jos haluaa esim. mahdollisimman vähän vikoja sisältävän auton, niin Toyotan valintaa tarvitsee harvoin tässä suhteessa katua. Mutta kun tämä ei ole se ainoa valintaperuste...

      
  • C-mersu kilpailee samassa sarjassa 3-Bemarin, A4 Audin, Alfa 159:n ja Lexus IS:n kanssa. Vertaus Passattiin tai Avensikseen on turhaa, kyseessä on ihan eri ideologian autot. C-Mersun tai 3-Bemarin ei ole tarkoituskaan olla suuria 4-5 henkisen perheen autoja, joihin vielä suurella osalla porukkaa olisi varaa. No, eipä Passattiinkaan kaikilla rahaa ole, kyseessähän on vähän parempi ja kalliimpi perheauto. Siksi kait sitä C:hen halutaan verratakin.

    Miksiköhän Toyota muuten tekee Lexus IS:ää? Jos kerrran Avensis on C:tä parempi, niin Lexuksella menee jo aika heikosti, sehän on hävinnyt C-Mersulle kaikissa testeissä. :grin: :wink:

      
  • Jokainenhan sen tietää, että jos haluaa esim. mahdollisimman vähän vikoja sisältävän auton, niin Toyotan valintaa tarvitsee harvoin tässä suhteessa katua. Mutta kun tämä ei ole se ainoa valintaperuste...

    Kyllä ja näin ajattelevat varmaan myös ranskalaisten, italialaisten, amerikkalaisten ja brittiautojen ostajatkin!

    Mutta siinä tapauksessa täällä kyllä ollaan aika isoon ääneen ihmettelemässä "miksi ihmeessä, älytöntä?!?!". Saksalaisjapanilaisrintamalla siis. :sunglasses: :tongue:

      
  • Lainaus:
    12.08.2007 klo 16:13 AWD kirjoitti
    Jokainenhan sen tietää, että jos haluaa esim. mahdollisimman vähän vikoja sisältävän auton, niin Toyotan valintaa tarvitsee harvoin tässä suhteessa katua. Mutta kun tämä ei ole se ainoa valintaperuste...


    Tämänkin valintaperusteen voi sisällyttää autonsa valintaan ja valita silti muunkin kuin Toyotan. Ei tuo riitä minulle perusteluiksi Toyotan valintaan, koska muitakin luotettavia autoja on vaikka kuinka. Ja vaikka olisi vähän rajoittuneempi valinnassaan eikä uskalla ostaa muuta kuin japanialaisen, niin kyllä Honda, Mazda ja Subaru ihan yhtä luotettavia ovat, jos eivät osittain jopa luotettavampia. Ja Subarut vielä tehdäänkin Japanissa kun se nyt kerran on niin tärkeää.

    Noista jos laitetaan järjestykseen Accord, Mazda6, Legacy, Avensis -akselilla, niin eipä valintani osuisi kyllä Toyotaan. :innocent:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 13.08.2007 klo 12:58]
      
  • Lainaus:
    09.08.2007 klo 13:44 Frans Ferdinand kirjoitti
    Mielenkiintoisia nuo saksalaiset testit.
    http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_505691_14194.hbs

    Yllämainitussa testissä Passat rökittää uutta C-sarjaa 25 pisteellä, vaikka Passat on ollut jo sentään muutaman vuoden markkinoilla ja Mersu vasta tullut markkinoille.

    Mielenkiintoista sitten verrata esim. TM testiin, jossa Avensis pääsi tasapisteisiin Passatin kanssa. Vaertailuja ei tietenkään voi verrata keskenään jo senkään vuoksi, että saksassa oli tehodieselit, mutta aika jännän kuulosen jutun saa näitä vertailemalla.
    Eipä tarvitse E-mersua ostella kun halvemmalla saa jo Avensiksen.
    :grin: :innocent:

    ps. itse ajelen Passatilla


    Näin on. Saksalaiset autotestit ovat mielenkiintoisia. Tulipa vastaan 11 keskiluokan dieselin testi AMS:stä vuodelta 2005

    http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_94990_14009.hbs?ext_site_number=2

    Siinä edettiin tässä järjestyksessä:

    1. BMW 320d
    2. MB 220 CDI
    3. Audi A4 2.0 TDI
    4. VW Passat 2.0 TDI
    5. Mondeo 2.2 TDCI
    6. Peugeot 407 HDI
    7. Accord 2.2 CDTI
    8. Alfa 159 1.9 JTDM
    9 Avensis 2.2 DCAT
    10. Vectra 1.9 CDTI
    11. Saab 9.3 1.9 TiD

    Saksan Autobildin numerossa 28/2007 oli 6 keskiluokan auton testi. Järjestys oli seuraava:

    VW Passat 485 Punkte
    Ford Mondeo 482 Punkte
    Opel Vectra 478 Punkte
    Honda Accord 474 Punkte
    Peugot 407 471 Punkte
    Kia Magentis 466 Punkte
    Toyota Avensis 463 Punkte

    TM:n testin erinomaisesta tuloksesta huolimatta Avensiksella tuntuu olevan vaikeuksia pärjätä saksalaisissa testeissä.

      
  • Teknikens Världin (11/06) keskiluokan autojen suurvertailun tulokset:

    1. Volkswagen Passat
    2. Mazda 6
    3. Skoda Octavia
    4. Opel Vectra
    5. Tovota Avensis
    6. Audi A4
    7. Volvo V50
    8. Citroen C5
    9. BMW 320
    10. Ford Mondeo
    11. Honda Accord
    12. Saab 9-3
    13. Peugeot 407
    14. Mercedes C180K
    15. Subaru Legacy
    16. Renault Laguna
    17. Nissan Primera

    Linkki: http://www.teknikensvarld.se/files/TV0611_test_mellanklass.p1.pdf

    Ja tällä en koita sanoa yhtään mitään muuta kuin sen, että testituloksien hehkuttaminen on aika hedelmätöntä toimintaa, koska netti on kuitenkin tulvillaan vertailuja, jotka ovat tuloksiltaan täsmälleen päinvastaisia. Fiksuinta taitaisi olla, ettei lukisi mitään vertailuja mistään, vaan vertailisi vain itse. Seuraavaksi fiksuinta taas on lukea kaikki maailman vertailut ja verrata niiden antia omiin kokemuksiin. Jälkimmäinen tapa on vaan kovin työläs...

      
  • Lainaus:
    13.08.2007 klo 09:49 Kumppani kirjoitti
    Jokainenhan sen tietää, että jos haluaa esim. mahdollisimman vähän vikoja sisältävän auton, niin Toyotan valintaa tarvitsee harvoin tässä suhteessa katua. Mutta kun tämä ei ole se ainoa valintaperuste...

    Kyllä ja näin ajattelevat varmaan myös ranskalaisten, italialaisten, amerikkalaisten ja brittiautojen ostajatkin!

    Mutta siinä tapauksessa täällä kyllä ollaan aika isoon ääneen ihmettelemässä "miksi ihmeessä, älytöntä?!?!". Saksalaisjapanilaisrintamalla siis. :sunglasses: :tongue:


    Niin, jokainenhan voi markkinointiviesteissään väittää näin, mutta tehtyjen kuluttajatutkimusten, kestotestien ja monen Toyota-käyttäjän kokemusten perusteella taitaa kuitenkin olla, niin Toyotalla olisi tällaiselle argumentille aika kovia todisteitakin. Harmi vaan, että Toyotat ovat niin äärimmäisen tylsiä, yleisiä, huonoja ajettavuudeltaan, seksittömiä ja mitättömiä, ettei nillä halua ajaa.

      
  • Lainaus:
    15.08.2007 klo 22:05 AWD kirjoitti
    Niin, jokainenhan voi markkinointiviesteissään väittää näin, mutta tehtyjen kuluttajatutkimusten, kestotestien ja monen Toyota-käyttäjän kokemusten perusteella taitaa kuitenkin olla, niin Toyotalla olisi tällaiselle argumentille aika kovia todisteitakin. Harmi vaan, että Toyotat ovat niin äärimmäisen tylsiä, yleisiä, huonoja ajettavuudeltaan, seksittömiä ja mitättömiä, ettei nillä halua ajaa.


    Kuluttajatutkimusten perusteella ei kannata tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Jos merkin tai automallin muotoilu on niin tylsää, että vain vakavasti apaattinen ihminen sellaisen haluaisi omistaa, niin hän ei luultavasti purnaa mistään muustakaan tuotteeseen liittyvästä ongelmasta. Hän ottaa mieluummin taksin tai jää kotiin.

    Näitä huolestuttavassa elämäntilanteessa olevia on valtaisa määrä, sillä Toyota nousi juuri maailman eniten myydyksi automerkiksi. Pitäisiköhän tästä huolestua? :frowning:

      
  • Hyvältä kuullostaa! Tähän keskusteluun sopii kyllä mainiosti lausuma: Ostakaa elämä!

      
  • Lainaus:
    15.08.2007 klo 18:28 kenesis kirjoitti
    Teknikens Världin (11/06) keskiluokan autojen suurvertailun tulokset:

    1. Volkswagen Passat
    2. Mazda 6
    3. Skoda Octavia
    4. Opel Vectra
    5. Tovota Avensis
    6. Audi A4
    7. Volvo V50
    8. Citroen C5
    9. BMW 320
    10. Ford Mondeo
    11. Honda Accord
    12. Saab 9-3
    13. Peugeot 407
    14. Mercedes C180K
    15. Subaru Legacy
    16. Renault Laguna
    17. Nissan Primera

    Linkki: http://www.teknikensvarld.se/files/TV0611_test_mellanklass.p1.pdf

    Ja tällä en koita sanoa yhtään mitään muuta kuin sen, että testituloksien hehkuttaminen on aika hedelmätöntä toimintaa, koska netti on kuitenkin tulvillaan vertailuja, jotka ovat tuloksiltaan täsmälleen päinvastaisia. Fiksuinta taitaisi olla, ettei lukisi mitään vertailuja mistään, vaan vertailisi vain itse. Seuraavaksi fiksuinta taas on lukea kaikki maailman vertailut ja verrata niiden antia omiin kokemuksiin. Jälkimmäinen tapa on vaan kovin työläs...


    Totta. Itse kannattaa testata ja muodostaa oma mielipide. Testejä on kuitenkin hauska, ehkä joskus hyödyllistäkin, lukea. Tuo yo. TV:n testi näytti olevan farkkutesti. Testin lopputulos oli mielenkiintoinen ja ajatuksia/kysymyksiä herättävä. Olisi ollut hauska ymmärtää, miten siihen päädyttiin. Linkin kautta löytyvästä jutussa on paljon tarinaa&statistiikkaa. En itse kuitenkaan löytänyt kohtaa, jossa eri autot olisi pisteytetty eri osa-alueilla. Enkä myöskään eri osa-alueiden painotusta. Silmäni ilmeisesti harittavat tai sitten sitä ei ole. Jos pisteytys tms. puuttuu (miten ikinä se olisikaan tehty) tätä testiä on vaikea arvioida ja tulkita.

      
  • Ei kannattaisi hirveästi katsella noita bensa-autojen vertailuja kun nyt oli alun perin puhe diesel-autoista. Vähän sama kuin vertailisi kivääriä haulikkoon. Moottori on 50% autosta.

      
  • Auton valintahan on yksinkertainen juttu. Ei siihen mitään suurta mystiikkaa liity. Testeistä on siinä hyötyä, kaikkea ei aina huomaa itse. TM:n valotesti on mainio. Mistään et normaalikoeajolla huomaa valojen tehoa, yleensähän autoa ajetaan päivällä. Toivoisi, että vastaavaa alettaisiin tehdä myös keski-euroopan isoissa lehdissä, jotta nuo valot saataisiin autoissa paremmiksi. Mitä ylipäänsä tekee Suomessa autolla, jossa on surkeat valot?

    Valintahan riippuu siitä, mitkä ovat ensisijaiset valintaperusteet. Jos olet ostamassa 35-50 tonnia maksavaa farmaria ja valintasi perustuu mahdollisimman suuriin tiloihin, katselet Passatia, Mondeota ja Vectraa. Kysyt tarjoukset useammasta liikkeestä haluamillasi varusteilla, käyt ajamassa autoja, pisteyttelet itse havaintosi ja mietit mikä sinua miellyttää ja siitähän se selviää.

    Jos haluat pienemmän premium-auton, enemmän urheilullisuutta ja statusta, katselet Audia, Bemaria, Alfaa, Mersua.

    Itse asetin viimeeksi ensisijaisiksi valintaperusteiksi hyvän taloudellisuuden, diesel-moottorin ominaisuudet sekä riittävät tilat ja ajo-ominaisuudet ja kohtuullisen hankintahinnan varusteineen. Valinta osui Accordiin. Monta muutakin oli tarjolla, myös tuo paljon puhuttu Avensis. Se jäi pois hinnan, ergonomian, koneen (Hondaan verraten) ja ajettavuuden takia. Ei ole harmittanut, joskin ergonomia voisi Hondassakin olla parempi.



    [AkiK muokkasi tätä viestiä 16.08.2007 klo 08:29]
      
  • Valintahan riippuu siitä, mitkä ovat ensisijaiset valintaperusteet. Jos olet ostamassa 35-50 tonnia maksavaa farmaria....

    No eihän tuossa ole eroa kuin 15 000 euroa! Hiluja itse asiassa. :sunglasses:

    Ihan vertailun vuoksi saman suuruisella erotuksella:

    "Jos olet ostamassa 10-25 tonnia maksavaa..."

    "Jos olet ostamassa 15-30 tonnia maksavaa..."

    "Jos olet ostamassa 20-35 tonnia maksavaa..."

    Voi sissus miten erilaisia autoja kaikkiin väleihin mahtuukaan (koko, luokka, varustelu, vaikka mitä)! :blush:

    Onko tosiaan niin, ettei premiumautojen hankkijoilla määrätyn kynnyksen jälkeen ole niinku mitään välii, vaan katotaan vaan imagoita ja sillain? :tongue:

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 16.08.2007 klo 13:23]
      
  • Lainaus:
    16.08.2007 klo 13:20 Kumppani kirjoitti

    No eihän tuossa ole eroa kuin 15 000 euroa! Hiluja itse asiassa. :sunglasses:

    Onko tosiaan niin, ettei premiumautojen hankkijoilla määrätyn kynnyksen jälkeen ole niinku mitään välii, vaan katotaan vaan imagoita ja sillain? :tongue:


    Eipä alle 50 tonnin nykyään mitään oikeaa premiumautoa ulos liikkeestä saa.

    15 tonnin haarukka tulee siitä, että ko. Avensis-Mondeo-Passat luokkaisen auton perusmallin (esim. Mondeo 1.6) ja vähän varustellumman dieselin ero sattuu usein olemaan jotakuinkin tuota luokkaa vaikka auto on muuten sama. Ehkä haarukka pitäisi aloittaa vähän alempaa, mutta kuitenkin. Sama koskee myös Avensista - mutta ilmeisesti sitä ostaessa ei katsota niinkään hintaa vaan se riittää että se on Toyota. Kalliimpien Avensisten hinnallahan saa vaikka mitä jos uskaltaa katsoa :grin: :sunglasses:

    Esimerkiksi hintahaarukasta kelpaa tuossa luokassa myös Passat Variant 1.9 TDI Luxline (hinta alle 34t) vs Passat 2.0 TDI 125kw Highline (yli 48t). Oletko sitä mieltä, että 2.0 TDI Highline on tuon 15.000 euron arvoinen?

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 16.08.2007 klo 13:39]
      
  • Sama koskee myös Avensista - mutta ilmeisesti sitä ostaessa ei katsota niinkään hintaa vaan se riittää että se on Toyota. Kalliimpien Avensisten hinnallahan saa vaikka mitä jos uskaltaa katsoa

    No onko tuo nyt sitten sen pahempi "tauti" kuin mitä esim. MMS:llä on Mersujen suhteen, heh?

    Passat Variant 1.9 TDI Luxline (hinta alle 34t) vs Passat 2.0 TDI 125kw Highline (yli 48t). Oletko sitä mieltä, että 2.0 TDI Highline on tuon 15.000 euron arvoinen?

    Enpäs osaa sanoa. Kyllä minulle kelpaisi ihan hyvin tuo halvempikin!
    En piittaa noista "125kw" -jutuista snt:in vertaa. Molemmilla päässee paikasta a -> b? Siinä mielessä vastaus taitaa kyllä olla: no ei ole.

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 16.08.2007 klo 13:51]
      
  • Lainaus:
    16.08.2007 klo 13:49 Kumppani kirjoitti

    No onko tuo nyt sitten sen pahempi "tauti" kuin mitä esim. MMS:llä on Mersujen suhteen, heh?


    Ei se sinänsä ole. Usein vaan johonkin merkkiin rajoittuminen laitetaan palstallakin jotenkin pelkästään premiumautojen ostajia koskevaksi yksinoikeudeksi. Omat kokemukseni ovat tismalleen päinvastaisia.

    Jos on rahaa ostaa esim. 70-80 tonnin auto, on valinnanvaraa jo todella paljon (koko, autotyyppi, varustelu, merkki jne jne) ja useimmat näistä ihmisistä ovat myös tottuneet vaatimaan laatua. Jos tuote ei miellytä tai täytä odotuksia, se myös vaihtuu varsin nopeasti. En usko että 80 tonnia Mersustaan maksanut ostaa 2-3 vuoden sisällä uutta Mersua, jos ei ole ollut tuotteeseen tyytyväinen.

    Mersusta ihan vaan sen verran, että sen laadun selkeä kohentuminen näkyy jo esim. J.D Powerin tutkimuksissa ja myös Saksasta kuuluu vastaavia uutisia.

      
  • Okei, pointtisi selvisi. :wink:

    Jos on rahaa ostaa esim. 70-80 tonnin auto, on valinnanvaraa jo todella paljon (koko, autotyyppi, varustelu, merkki jne jne)

    Onneksi valinnan varaa on myös alemmissa hintaluokissa, vaikka sitten itseni edustamassa 25-30 tuhannen euron potentiaalissa ostajaluokassa. Kyllähän tuohon haarukkaan osuu jo farkusta, sedaniin ja tila-autoista aina urheiluautoihin, jopa maastureihin asti.
    Vain sana "Todella" jää pois. Meitä taviksi tyydyttäviä ratkaisuja, ei siihen tarvita premium-käsitettä jotakin, mitä lie vahvistamaan fiilistä.

    Merkkejäkin löytyy, mutta perimmäinen ihmetykseni aihe on myös: miksi SE EI näy tällä palstalla? Eihän täällä keskustella mitenkään laajasti autoista. Tylsistyttää, kun täällä kinastelevat vain saksalaisruotsalaisrintama vastaan japanilaiset....

      
  • Lainaus:
    16.08.2007 klo 15:16 Kumppani kirjoitti
    Merkkejäkin löytyy, mutta perimmäinen ihmetykseni aihe on myös: miksi SE EI näy tällä palstalla? Eihän täällä keskustella mitenkään laajasti autoista. Tylsistyttää, kun täällä kinastelevat vain saksalaisruotsalaisrintama vastaan japanilaiset....


    Siksi koska täällä lähes kellään keskustelevilla ei ole varaa kuin siihen yhteen työjuhtaan A:sta B:hen liikkumiseen. Ja koska eivät ole mitään autofaneja sinänsä vaan OMIEN autojen faneja ja kokemusta juuri Primeraa tai Volvoa kummemmasta ei ole. Ja koska Suomessa yleensäkin on vasemmistoluterilainen itsensäruoskimismerntaliteetti eli että ei saa olla mitään nautinnollista, hienoa jne. vaan pitää olla vain 'järkevä' perusauto. Muu on syntiä tai kapitalistisikailua.

    Välillä tottakai jotkut puhuvat hienommista autoista kuin olisivat niihin tottuneita osoittaakseen että ollaan 'uusSuomalaisia varakkaita, kansainvälisiä, moderneja osaajia', ja onpa muutama harva Suomen mittakaavassa 'uusrikaskin' yrittämässä paikata muuta elämänsä köyhyyttä säälittävällä kehumisella jollain vanhalla perusMersulla.

    Perusvika on että mielikuvitusta, uskallusta tai rahaa ei riitä juuri kellään mihinkään erilaiseen autoon, edes halpaan urheiluautoon. Suomessa elintaso ja ostovoima on niin alhainen että harvalla nuorella on varaa kunnon autoihin. Vanhat taas pyrkivät usein maksimoimaan ulospäin näyttävyyttä jos laittavatkin paljon rahaa autoon ja SILTI ostavat vain sen yhden auton jolla tuota rikkaalta näyttämistä korostaisivat eivätkä osta useampaa autoa. Eihän silloin osteta kuin näitä 'käytännöllisiä sohvia joissa odottaa matkan loppumista' eikä AUTOJA.

      
  • Täällä eivät taida kehuskella tai manailla autojaan myöskään firma-autojen täysetu-, tai käyttöetukuskitkaan?

    Myyntitilastot sen perusteella luulisi laajentavan keskustelunaiheita yksistään?

    Missä ovat myös ns. PIKKUautoista tai PERHEautoista keskustelevat esimerkiksi?

    Pitää paikkansa, ettei suomalaisilla ole liiemmälti varaa kovin herkullisiin autoihin, mutta kuilua tulee olemaan aina. Autojen vakiovarustelusota itsessään kyllä edesauttaa mukavuus- ja turvallisuusasioissa lähes missä vain hintaluokassa.

    Eivät kaikki siitä huolimatta hyödy täällä mässäilevistä turbohevosvoimakilowattivääntörengasprofiili-vertailuista mitään, koska heille ei ole merkitystä sillä kuinka kovaa auto lähtee tai kulkee. Autolla voi olla muita arvoja!

    Max 120 km/h ne saa kuitenkin liikkua tietääkseni, eikä täällä mopoautoja lukuunottamatta myydä autoja, joilla jäisi jalkoihin, normaaliliikenteessä.

      
  • [quote title="17.08.2007 klo 09:36 Kumppani kirjoitti"]
    Täällä eivät taida kehuskella tai manailla autojaan myöskään firma-autojen täysetu-, tai käyttöetukuskitkaan?

    Firma-autojen osuushan on uusista myydyistä autoista poikkeuksellisen suuri juuri Suomessa. Useilla automerkeillä se liikkuu yli 50% myynnistä, joissakin automalleissa jopa 80% voi olla yrityskäyttöön tulevia. Mutta kukapa sitä kehtaa tunnustaa, että se premium onkin firman.


    Pitää paikkansa, ettei suomalaisilla ole liiemmälti varaa kovin herkullisiin autoihin, mutta kuilua tulee olemaan aina.

    En tiedä miten paljon tämä pitää paikkansa enää nykyään. Suomihan on hyvinkin vauras maa. Toki autot on kalliita ja autokanta liian vanhaa, mutta unohtuu myös että meitä on vaan 5 miljoonaa. Ei ole realistista olettaa, että tällaisella talousalueella alettaisiin myymään tuhansia huippukalliita autoja.

    Myöskin Suomen liikenne on erilaista kuin esim. Saksassa. Sielläkin keskustellaan kovasti kattonopeudesta, ympäristösyistä (turvallisuushan on siellä korkealla tasolla huolimatta vapaista nopeuksista joita tosiasiassa on käytössä vain muutamalla prosentilla tiestöstä). Oletus on, että se tulisi olemaan 130. Oletetaan myös, että se vaikuttaisi aika merkittävästi autokantaan.

    Suomessa auton ylläpito on myös todella kallista, ja siihen ei autoverotus vaikuta. Todennäköisesti, jos ostoverotus alenisi mutta isojen kalliiden autojen ylläpitokulut olisivat ne mitkä ne nyt ovat, ostaisin edelleen samanlaisen auton kuin nyt ja laittaisin rahat vaan muuhun. Mielenkiintoista on myös se, että koko autokantaa mitaten autot ovat Suomessa keskimäärin suurempia kuin Keski-Euroopassa, eli ei se kalusto aina niin huonoakaan ole.

    Autojen vakiovarustelusota itsessään kyllä edesauttaa mukavuus- ja turvallisuusasioissa lähes missä vain hintaluokassa.

    Varusteisiin autoverotuksen muutoksella olisi varmasti iso vaikutus. Nythän ne ovat 100% kalliimpia kuin Keski-Euroopassa.

      
  • Lainaus:
    17.08.2007 klo 10:12 AkiK kirjoitti


    Firma-autojen osuushan on uusista myydyistä autoista poikkeuksellisen suuri juuri Suomessa. Useilla automerkeillä se liikkuu yli 50% myynnistä, joissakin automalleissa jopa 80% voi olla yrityskäyttöön tulevia. Mutta kukapa sitä kehtaa tunnustaa, että se premium onkin firman.


    Mitä hävettävää sen tunnustamisessa on? Väittäisin, että Suomen yritysjohdosta valtaosa ajelee firman autoilla. S80 oli firman auto, nykyinen auto on oma. Sitäpaitsi tuollaisella työsuhdeautolla voi ajella paljon levollisemmalla mielellä kuin omalla, kun huolloista, kulutuksesta tai mistään muustakaan ei tarvitse välittää.

      
  • Itse en myöskään ole koskaan "hävennyt" vapaata autoetua. Sitävastoin moni ihmettelee, kuinka raaskin verotusarvon maksaa, vaikka autosta ei jää kuin muisto siitä luopuessa(eläkeasioita moni ei välttämättä ajattele). Itse olen aina pitänyt firman autoa kuin omaa, en kuin vierasta sikaa.

      
  • No kyllähän minäkin pidin Volvoani kuin kukkaa kämmenellä. Huolloilla tarkoitin lähinnä sitä, ettei niiden hinnasta tarvitse välittää paskan vertaa ja sitä, että vian iskiessä ei kustannuspuolta tarvitse miettiä pätkääkään.

    Esimerkiksi jos tuulilasiin tulee kiveniskemä, se vaihdetaan siltä istumalta, eikä tarvitse voivotella kustannuksia. Itseasiassa edellinen auto oli Volvon rahoitusyhtiön nimissä, joten firman auto se ei tarkalleen ollut. Volvolla päättivät itse, että koko lasi vaihdetaan ihan minimaalisen kiveniskemän takia! Esimerkillistä toimintaa sanon ma.

      
  • Taas samaa rutinaa käy kokeilee Avensista ja uutta C-mersua,olet tyhmä tai huono kuski jos et eroa huomaa.Niin kauan kun olen jotain foorumia lukenu autoista niin on ihan sama minkä mallin mersu on ollu kyseessä niin on kaiken maailman toyota ja volvo miehet yrittäny keksiä jon jonkin näköstä miksi heidän toyota on parempi.Herää vaan kysymys miksi ei Mersun omistajat ole alkanu morkkailee muita auto merkkejä?No kun pienempiä ja huonompia ei saa kiusata ja sehän opetettiin jo lapsena!!

      


  • Myöskin Suomen liikenne on erilaista kuin esim. Saksassa. Sielläkin keskustellaan kovasti kattonopeudesta, ympäristösyistä (turvallisuushan on siellä korkealla tasolla huolimatta vapaista nopeuksista joita tosiasiassa on käytössä vain muutamalla prosentilla tiestöstä). Oletus on, että se tulisi olemaan 130. Oletetaan myös, että se vaikuttaisi aika merkittävästi autokantaan.




    Kun tv-ohjelma Puskuri (Maailman paras ohjelma Serranon perheen ja Sydämen asiallan jälkeen)vieraili saksassa niin siinä todettiin, että onnettomuuksia sattuu eniten niillä tieosuuksilla joilla ei ole nopeusrajoitusta.
      
  • Lainaus:
    18.08.2007 klo 22:58 hupi4 kirjoitti
    Taas samaa rutinaa käy kokeilee Avensista ja uutta C-mersua,olet tyhmä tai huono kuski jos et eroa huomaa.Niin kauan kun olen jotain foorumia lukenu autoista niin on ihan sama minkä mallin mersu on ollu kyseessä niin on kaiken maailman toyota ja volvo miehet yrittäny keksiä jon jonkin näköstä miksi heidän toyota on parempi.Herää vaan kysymys miksi ei Mersun omistajat ole alkanu morkkailee muita auto merkkejä?No kun pienempiä ja huonompia ei saa kiusata ja sehän opetettiin jo lapsena!!


    Eiköhän vastaus ole selvä. Mersun omistajien ei tarvitse yrittää todistella kenellekkään yhtään mitään. Päänupissa ei pyöri ajatusta, että "arvostaako kaikki varmasti valintaani"? On elämä paljon helpompaa kun ei tarvitse kaivella testejä oman valinnan tueksi, eikö vaan? Ps. tämä viimeinen heitto yhdelle Volvoilijalle.

    [MMS muokkasi tätä viestiä 19.08.2007 klo 13:35]
      
  • Eiköhän vastaus ole selvä. Mersun omistajien ei tarvitse yrittää
    todistella kenellekkään yhtään mitään.


    Tässäpä tulee sitten heitto yhdelle Mesen omistajalle, joka käy tällä palstalla alvariinsa todistelemassa, että hänelle nimenomaan ON Mersu.

    Jos kerran ei YHTÄÄN mitään tarvitsisi todistella, niin silloin hän ei varmaan tänne edes vaivautuisi kommentoimaankaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit