Mikä ranskalaisten muotoilussa mättää ?

9 kommenttia

Mielestäni uusi Renault Laguna on suorastaan ruma - tai ainakin mitäänsanomattomasti muotoiltu. Ei minkäälaista omaa persoonallista ilmettä - ei erotu joukosta !

Eli odotettavissa on taas Ranskan malliin päivitys parin vuoden kuluttua.

Mikä muuten näissä ranskalaisissa autoissa on se muotoilun juju ?

Minä en ainakaan ymmärrä. Järjestään vedetään ns. ilme uusiksi parin vuoden välein. Esim. Citroen ja Renault - ei minkäänlaista johdonmukaisuutta muotoilussa - aina tulee ilmeeltään erilainen malli - vai onko se sitten sitä 'oikeata' muotoilua ? Minua se ei ainakaan miellytä tai sitten en sitä ymmärrä.

Fiat on taas monen kymmenen vuoden etsiskelyn jälkeen löytänyt muotoilun juuret ja uudet Fiatit ovat suorastaan kauniita.

:cry: :grin:

[FlatOut muokkasi tätä viestiä 21.09.2007 klo 14:38]
  
  • Mielestäni uusi Renault Laguna on suorastaan ruma - ei erotu joukosta !

    Eikö edellinenkään tehnyt sitä? Uudesta voin olla samaa mieltäkin.

    Eli odotettavissa on taas Ranskan malliin päivitys parin vuoden kuluttua.

    Faceliftiä tarkoitat? Sitähän harrastaa "kaikki" merkit!

    Mikä muuten näissä ranskalaisissa autoissa on se muotoilun juju ?

    Mikä on japskien tai saksalaisten, tai jenkkien juju? Ruotsalaisten?

    Esim. Citroen ja Renault - ei minkäänlaista johdonmukaisuutta muotoilussa

    Rellujen nykyisissä malleissa, ennen Lagunaa, oli mielestäni aika selkeäkin sukunäköisyys olemassa eri mallien kesken. Johdonmukaisesti minun mielestäni. Mielestäni Citikkakin on ihan yhtä järjestään eri malleissaan aloittanut mallisarjan päivittämisen jostakin mallista koko linjan kattamiseksi.

    Nyt Peugeot on aloittanut myös (x)x8 -malliston ja kohta ne ovat kaikki johdonmukaisesti samanoloisia "nollakaseja".

    Ja väittäisin, samaa sukunäköilmettä ovat tavoitelleet mm. BMW, Toyota jne "ilmettä" vaihtamalla.

    Minua se ei ainakaan miellytä tai sitten en sitä ymmärrä.

    Sellaista se on välillä. Aina ei voi kaikkia miellyttää. Minulla tekee tiukkaa erottaa Volvot toisistaan, esimerkiksi. On ne ihan OK:n näköisiä tavallaan kuitenkin. :-)

    Fiat on taas monen kymmenen vuoden etsiskelyn jälkeen löytänyt muotoilun juuret ja uudet Fiatit ovat suorastaan kauniita.

    Totta, ovat kyllä hyvännäköisiä autoja.

      
  • Ei ole uusi Rellu kovin hyvän näköinen.

    Itse kyllä pidän Pösöjen muotoilusta, eikä sitikatkaan ole ollenkaan pahan näköisiä.


    Sen sijaan pyhäinhäväistystä muistuttaa uusi Jaguar. Ainakaan kuvien perusteella sitä ei Jaggeksi tunnista, eikä se juuri eroa perusperheautoista ulkonäöltään. Taitaa merkin alamäki jyrkentyä...

      
  • Muotoiluasiaa on kysytty myös Renaultin edustajilta.

    Heidän vastauksensa: uuden Lagunan laadukkuuteen on satsattu huomattava suunnittelu-, työ- ja testauspanos. Koska kuluttajatutkimuksen mukaan ihmiset yhdistävät autojen laadukkuuden konservatiivisen, varovaiseen muotoiluun, päätettiin Laguna tehdä "tavanomaisen" näköiseksi.

    Samalla Laguna edustaa vaihtoehtoa muiden ranskalaismerkkien "lennokkaisiin", jopa epäkäytännöllisiin muotoihin. Varovaisen muotoilun ystäviä on jopa Ranskassa paljon.

      
  • Lainaus:
    21.09.2007 klo 15:47 AkiK kirjoitti
    Ei ole uusi Rellu kovin hyvän näköinen.

    Itse kyllä pidän Pösöjen muotoilusta, eikä sitikatkaan ole ollenkaan pahan näköisiä.


    Sen sijaan pyhäinhäväistystä muistuttaa uusi Jaguar. Ainakaan kuvien perusteella sitä ei Jaggeksi tunnista, eikä se juuri eroa perusperheautoista ulkonäöltään. Taitaa merkin alamäki jyrkentyä...


    Minäkään en pidä uudesta Lagunan 5-ovisesta versiosta, mutta sen sijaan farmari on hyvän näköinen sivuprofiililtaan ja takaa katsottuna. Keula on molemmissa liian tylsä ja mitäänsanomaton ja muotoilu muutenkin turhan varovaista ja varman päälle pelattua. Sisältä Laguna sen sijaan on ihan tyylikäs joillakin väreillä ja koristepaneleilla.

    Pösöt taas tuntuu jotenkin ylimuotoilluilta, varsinkin 407 ja Citikoista tyylikkäimmät on pienempiä malleja eli C5-mallista alkaen muotoilu on aika metsässä ja C6 on varsinainen kammotus.

    Uusi Jaguar on minusta todella tyylikäs sekä ulkoa että sisältä ja on ihan oikein, että tekivät muotoilussaan sen pyhäinhäväistyksen edellisiin malleihin. Johan ne X- ja S-typet alkaakin olemaan muotoilultaan museoautoja eli aikansa ne viehättivät, mutta ei oikein enää.

    Myös uusi Mazda6 on samaten todella onnistunut kuvien perusteella.

    Autojen muotoilu on vaikea asia eli pitäisi säilyttää jotain entistä, jottei vanhat asiakkaat karkaa, mutta samalla saada houkuteltua uusia asiakkaita riittävän persoonallisella ja kiinnostavalla muotoilulla. Muotoilun pitää olla myös sellaista, että se kestää aikaa eli siihen ei kyllästy heti ja tämä jos mikä on vaikeaa. Helposti mennään myös ylimuotoilun puolelle eli tietty klassisuus pitäisi pystyä säilyttämään.

      
  • Mielestäni ranskalaisten autojen muotoilu on taantunut ja jopa monet japanilaiset valmistajat tekevät kauniimmin muotoiltuja ja houkuttelevampia autoja - esim. Mazda6.

    Esim. aikaisemmat suuremmat Citikat olivat kauniita DS, XM jne. mutta tämä uusi C6 on aika hirvitys. Ranskalaisilla on pitkä matka siihen dynaamisen tehokkaaseen muotoiluun, mitä esim. BMW:n ja MB:n isommat mallit edustavat.

    Mutta kaikesta huolimatta kauneimmat autot tulevat mielestäni Italiasta, Alfat, uudet Lanciat, uudet Fiatit - näistä nyt puhumat-takaan: Ferrari, Maserati ja Lamborghini.


    :sunglasses:

      
  • Mun mielestä Citroen C6 on aivan hel-vetin komia kapistus.

      
  • Kyllähän nuita muotoja löytyy joka lähtöön, mutta saisivat nuo Eteläeuuroopan vehkeet pelittään myös Suomen karmeissa olosuhteissa? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    22.09.2007 klo 01:53 JOXA kirjoitti
    Kyllähän nuita muotoja löytyy joka lähtöön, mutta saisivat nuo Eteläeuuroopan vehkeet pelittään myös Suomen karmeissa olosuhteissa? :sunglasses:


    Samaa mieltä, mutta puhuinkin vain muotoilusta. Luotettavuus onkin oma juttunsa - onneksi ainakin italiaanoissa on aika hyvä takuu nykyisin.

    Uusi Saab 9-3 - keulan muotoilu on muuten sekin aika onnetonta. Miksi hyvät muodot pitää pilata - usein tai lähes poikkeuksetta minkä tahansa mallin ensimmäinen versio on paremman näköinen kuin ns. face-liftit.

    Saab 9-5 tosi karmea sekin.


    :sunglasses:

      
  • Uusi Laguna näyttää vuoden -92 Cliolta, tätähän se vaatetuksessakin, muoti uusiutuu noin 20 vuoden välein eli siis palataan takaisin vanhaan kun ei muuta keksitä.

    Uusin Mustangi muuten näyttää muuten hienolta mutta uskoisin että sisältä sen olisi voinut tehdä vähän enemmän -60 lukulaiseksi ja epämuovisemmaksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit