corolla verso vs. vw touran

45 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    12.08.2005 klo 11:28 Candyman kirjoitti
    " vaikka Versoon toki mahtuu isompikin ihminen ajamaan toisin kuin tavan Corollaan."

    Minulla on Corolla HB, kokoni 191 cm ja 115 kg. Kuinkahan paljon "isomman" pitäisi mahtua Cortsun puikkoihin?


    Hyvin mielenkiintoinen keskustelu. Itselläni on 4 lasta ja pitäisi tila-auto hankkia. Viimeiset 15kk olen ajanut Toyota Corolla Wagonilla 2005-mallia ja 60tkm on tullut mittariin.

    Toyotan ergonomia ja penkki ovat kyllä ihan syvältä. Ehkä se ei ole koosta kiinni, itse olen 90kg ja 181cm, mutta millään ei löydy sopivaa istuisasentoa jossa jaksaisi pidempään olla. Selkävaivoja on ristiselässä ja rintarangassa, sekä niskassakin ja ajoasento pitäisi saada säädettyä aika tarkkaan. Corollassa voi säätää penkin korkeutta, etäisyyttä ja selkänojan kallistusta. Se ei riitä.
    Vaimolla on Opel Astra, jossa on 5 eri säätömahdollisuutta, eli oheisten lisäksi ristiselän tuki ja istuimen kallistus eli reisitukea voi parantaa. Sillä saa kunnon ajoasennon.
    Lisäksi Toyotan penkki on minulle pieni. Hartiat menevät yli penkin niskatuen puolelle ja muutenkin kaikki etäisyydet ovat tosi lyhyitä, eli polvia ei saa suoraksi sitten millään ajon aikana ja jos penkin nostaa ylös, niin katto tulee vastaan.
    Sen lisäksi automaatti-ilmastointia ei voi kesällä käyttää koska aina joku puhallin puhaltaa kylmää polveen tai muuhun kohtaan. Ilmastointi on säädettävä käsin, jotta saa sopivaksi. Talvisin automaatti on päällä ja toimii ihan hyvin.

    Ja, olen käynyt koeajamassa Verson. Siinä ei pää osu kattoon, mutta muuten on samanlainen ergonomialtaan kuin tavan Corolla. Koko ongelmatiikan selitin autokauppiaalle, mutta hän sanoi että penkille ei voi tehdä mitään. Toyotalla ei ole mitään apuja tarjota tuohon asiaan.

    Ja lankomiehen Avensiksessa(2003) on ainakin ihan sama penkki kuin tavan Corollassa. Eli taitaa olla konsernin

    Mielestäni paljon ajavalle selkävaivaiselle eurooppalaiselle normaalikokoiselle perfektionistille Toyota ei ole hyvä vaihtoehto.

    -vv-

    P.S. Muuten olen sitä mieltä että Toyotan moottorit on ihan kivoja ja huoltosysteemi toimii aivan loistavasti. Sivutuulessa auto kyllä tutisee ja suorallakin on ratista hyvä pitää kiinni kaksin käsin, mutta muuten ihan hyvä auto.

      
  • En nyt muuta jaksa sanoa, mutta ehdottomasti Toyota. Siis ei mitään järkeä edes ajatella kansankärryjä kun niiden korjaus on kallista, sitä joutuu tekemään usein ja se ei kestä montaa vuotta.

      
  • Ei kumpikaan noista. Ehdottomasti S-Max.

      
  • Taas tätä toyota-lahkon mantraa - on niin halpa huoltaa ja kestää jne jne. Kumma vaan että vertailtaessa huoltohintoja kansanautokin on halvempi huoltaa kuin Toyota.
    Kun autoja olen firmalle ostanut lähes joka vuosi niin Toyota kauppiaat ovat toki hyviä siitä, että antavat tarkat laskelmat siitä mitä heidän mallien huollot tulevat maksamaan eri aikaväleillä - huonoa siinä vain on, että lähes kaikkiin muihin merkkeihin on saanut kattavamman huoltosopimuksen halvemmalla tai muutamia kymmeniä euroja kalliimmalla per vuosi - Toyotan huoltosopimukset ovat maksaneet nekin enemmän kuin kilpailijoilla.
    En ole vieläkään löytänyt mitään jyvää tässä mantrassa, että Toyota on niin edullinen huoltaa, mutta ehkä joku osaa nuo numerot joskus puljata niin että saa minutkin uskomaan :)

    No mutta asiaan. Tuo S-Max on kyllä hyvältä vaikuttava vaihtoehto kun seuraavan kerran pitää vaimon kauppakassia uusia. Ainoa mikä hirvittää niin omalla paikkakunnalla Fordin huollot ovat olleet 'legendaarisia' mitä tulee tunarointiin ja eikös toinen niistä ollut tämä legendaarinen 'asiakas on mulkku' pulju :tongue:

    Nyt on reilut 2v ja 75tkm takana vaimon kauppakassi Touranilla. Vikoja tähän mennessä ovat olleet: Webaston lämpötila-anturi vaihdettu kun antoi vanha vikakoodia. Eli hurjasti on joutunut korjauttamaan autoa tuolla välillä :smile:
    Corolla Verson olisi joutunut tässä ajassa käyttämään huollossa kolmen ylimääräisen kerran verrattuna Touraniin joten kalliiksi olisi tullut Corolla huoltaa. Tosin ei se Corolla Verso ollut kunnon vaihtoehto Touranille alunperinkään kun se on niin ahdas takatiloiltaan ja erityisesti tavaratilaltaan.

    [mla muokkasi tätä viestiä 20.07.2007 klo 16:32]
      
  • Ilman muuta VW automaattivaihteella. diesel Corollaan ei saakaan automaattia.

      
  • Lainaus:
    20.07.2007 klo 16:31 mla kirjoitti
    Taas tätä toyota-lahkon mantraa - on niin halpa huoltaa ja kestää jne jne. Kumma vaan että vertailtaessa huoltohintoja kansanautokin on halvempi huoltaa kuin Toyota.
    Kun autoja olen firmalle ostanut lähes joka vuosi niin Toyota kauppiaat ovat toki hyviä siitä, että antavat tarkat laskelmat siitä mitä heidän mallien huollot tulevat maksamaan eri aikaväleillä - huonoa siinä vain on, että lähes kaikkiin muihin merkkeihin on saanut kattavamman huoltosopimuksen halvemmalla tai muutamia kymmeniä euroja kalliimmalla per vuosi - Toyotan huoltosopimukset ovat maksaneet nekin enemmän kuin kilpailijoilla.
    En ole vieläkään löytänyt mitään jyvää tässä mantrassa, että Toyota on niin edullinen huoltaa, mutta ehkä joku osaa nuo numerot joskus puljata niin että saa minutkin uskomaan :)


    Minäpä kerron, mihin uskomus Toyotan huoltojen edullisuudesta perustuu. Toyotan huoltoväli on se "surkean lyhyt" 15000 km, mutta joka toinen huolto on tosiasiassa vain öljynvaihto. Kun tällaiseen huoltoon vie omat öljyt, niin kustannukset jää muutamaan kymppiin. Samalla tavalla voi kyllä tehdä muun merkkisilläkin autoilla, mutta Toyotan huollattaminen halpenee tällä tavalla enemmän kuin (useimpien) muiden, ainakin omien parin vuoden takaisten laskelmieni mukaan.

      
  • Lainaus:
    01.07.2007 klo 15:44 -vv- kirjoitti


    Hyvin mielenkiintoinen keskustelu. Itselläni on 4 lasta ja pitäisi tila-auto hankkia. Viimeiset 15kk olen ajanut Toyota Corolla Wagonilla 2005-mallia ja 60tkm on tullut mittariin.

    Toyotan ergonomia ja penkki ovat kyllä ihan syvältä. Ehkä se ei ole koosta kiinni, itse olen 90kg ja 181cm, mutta millään ei löydy sopivaa istuisasentoa jossa jaksaisi pidempään olla. Selkävaivoja on ristiselässä ja rintarangassa, sekä niskassakin ja ajoasento pitäisi saada säädettyä aika tarkkaan. Corollassa voi säätää penkin korkeutta, etäisyyttä ja selkänojan kallistusta. Se ei riitä.
    Vaimolla on Opel Astra, jossa on 5 eri säätömahdollisuutta, eli oheisten lisäksi ristiselän tuki ja istuimen kallistus eli reisitukea voi parantaa. Sillä saa kunnon ajoasennon.
    Lisäksi Toyotan penkki on minulle pieni. Hartiat menevät yli penkin niskatuen puolelle ja muutenkin kaikki etäisyydet ovat tosi lyhyitä, eli polvia ei saa suoraksi sitten millään ajon aikana ja jos penkin nostaa ylös, niin katto tulee vastaan.
    Sen lisäksi automaatti-ilmastointia ei voi kesällä käyttää koska aina joku puhallin puhaltaa kylmää polveen tai muuhun kohtaan. Ilmastointi on säädettävä käsin, jotta saa sopivaksi. Talvisin automaatti on päällä ja toimii ihan hyvin.

    Ja, olen käynyt koeajamassa Verson. Siinä ei pää osu kattoon, mutta muuten on samanlainen ergonomialtaan kuin tavan Corolla. Koko ongelmatiikan selitin autokauppiaalle, mutta hän sanoi että penkille ei voi tehdä mitään. Toyotalla ei ole mitään apuja tarjota tuohon asiaan.

    Ja lankomiehen Avensiksessa(2003) on ainakin ihan sama penkki kuin tavan Corollassa. Eli taitaa olla konsernin

    Mielestäni paljon ajavalle selkävaivaiselle eurooppalaiselle normaalikokoiselle perfektionistille Toyota ei ole hyvä vaihtoehto.

    -vv-


    Kesälomareissu tuli taas heitettyä Corollalla. Pisimpänä matkapäivänä kilometrejä tuli 1200, eikä mitään suuria ongelmia ergonomian suhteen. Itselläni mittaa 187 senttiä ja painoa 87 kiloa.

    Ilmastoinnissa on tosiaan se tosi paha puoli, että se pirulainen puhaltaa silloin tällöin kylmää ilmaa autoon. Jos kokee sen ongelmalliseksi, niin "AC"-napista ongelma poistuu. :innocent:

      
  • "Minäpä kerron, mihin uskomus Toyotan huoltojen edullisuudesta perustuu. Toyotan huoltoväli on se "surkean lyhyt" 15000 km, mutta joka toinen huolto on tosiasiassa vain öljynvaihto."

    Näin on. Ja itseasiassa tiheämpi öljynvaihtoväli on yksi tekijä tarkan laadunvalvonna ohella luomassa kestävän auton mainetta. 15tkm on mielestäni hyvä väli vaihtaa öljyt (viimeistään autoon kuin autoon), sillä esim. 30tkm samoilla öljyillä takaa sen, että kone alkaa kuluttamaan öljyä ja ei tule kestämään pitkän päälle. Longlifet ovat siten humpuukia ja säästö näennäistä, sillä ko. öljyllä rahastetaan enempi, sitä joutuu vaihtovälillä lisäämään ja kone ei kestä samalla lailla. Volkkarinkin laatu paranisi himpun 15tkm vaihtovälillä. ÖLJYISSÄ EI KANNATA SÄÄSTÄÄ!!!

    Corolla Verso kannattaa valita jos laatu, arvonsäilyminen ja tyyli ovat tärkeitä. Touran on hiukan tilavampi, mutta muutoin kolhompi. Toyota on kuitenkin voittanut Touranin vertailuissa useasti, joten sikäli ominaisuuksissa ei ainakaan Verso häviöllä ole.

    Oma ääni selvästi Toyotalle.

      
  • Lainaus:
    22.07.2007 klo 20:31 kenesis kirjoitti
    Minäpä kerron, mihin uskomus Toyotan huoltojen edullisuudesta perustuu. Toyotan huoltoväli on se "surkean lyhyt" 15000 km, mutta joka toinen huolto on tosiasiassa vain öljynvaihto. Kun tällaiseen huoltoon vie omat öljyt, niin kustannukset jää muutamaan kymppiin. Samalla tavalla voi kyllä tehdä muun merkkisilläkin autoilla, mutta Toyotan huollattaminen halpenee tällä tavalla enemmän kuin (useimpien) muiden, ainakin omien parin vuoden takaisten laskelmieni mukaan.


    Eli siis tarkoitatko että Toyota ylihinnoittelee huoltonsa? Sitähän tuolla tarkoitat kun kirjoitat että Toyotan huollattaminen halpenee enemmän kuin muiden merkkien :smile:

    Siis saahan joka auton huollot halvemmaksi kun tekee huollot itse, mutta itse en viitsi niitä tehdä siitä yksi kertaisesta syystä, että uudehko auto on helpompi myydä eteenpäin kun siinä on huoltokirjassa merkkiliikkeen leimat. Itse kun en ole vielä ehtinyt yli 3v autoa pitää, kun kilometrejä autoon kertyy 30-45tkm per vuosi.

      
  • Lainaus:
    22.07.2007 klo 20:55 A Tapio kirjoitti
    Longlifet ovat siten humpuukia ja säästö näennäistä, sillä ko. öljyllä rahastetaan enempi, sitä joutuu vaihtovälillä lisäämään ja kone ei kestä samalla lailla. Volkkarinkin laatu paranisi himpun 15tkm vaihtovälillä. ÖLJYISSÄ EI KANNATA SÄÄSTÄÄ!!!


    Jaa no eipä tuo longlife öljy nyt niin kallista ole - 7€/l viime tilauksessa se oli kun Saksasta tilasin muiden osien mukana.

    30tkm vaihtovälillä (maksimi olisi se 50tkm, mutta tuossa 30tkm kohdalla aina on pyytänyt huoltoon) ei ainakaan vielä tarvitse vanhimpaan reilut 200tkm ajettuun TDI Golfiin lisätä öljyä, joten ei ainakaan vielä ole pahasti alkanut kuluttaa öljyä ko yksilö. Ja samaa sanoo moni tuttu jolla on myös enemmän ajettu VAGine käytössä, joten tuskin tuo mikään erikoistapaus on.
    Tämä em. Golf oli minun käytössä firmassani kunnes myin sen siskolleni, joten olen sen toimintaa saanut seurata pidempään kuin normaalisti 3v vaihtoon meneviä firman autoja.

    Ja kuten monasti olen sanonut niin vaikka longlife öljyä joutuisi lisäämään parikin litraa vaihtovälillä niin usein silti pitkä vaihtoväli taloudellisesti kannattaa kun ei tarvitse maksaa siitä vaihtotyöstä koituvia kuluja - harvassa huollossa ne ovat vain muutamaa kymmentä euroa. Ja jos sitä öljyä joutuu lisäämään niin silloinhan siellä on aina tuoreempaakin kierrossa sitä mukaa kun sitä lisää, onko sekään nyt paha jos kulutus kuitenkin pysyy kohtuuden rajoissa?

    Itsellä oli toki tämä ensimmäinen vikapesä-Touran, joka kulutti ensimmäisien 30tkm aikana reilut 6l öljyä vaikka öljyt koneeseen vaihdettiin kolmasti sinä aikana eri huoltotoimenpiteiden vuoksi yms. Tuo yksilö kulutti jo reiluusti liikaa ja auto menikin takaisin myyjäliikkeeseen reilun vuoden ikäisenä. Sen tilalle tullut Touran on siis tuo nykyinen yksilö joka ei ole suurempia murheita aineuttanut.

      
  • Lainaus:
    22.07.2007 klo 21:42 mla kirjoitti


    Eli siis tarkoitatko että Toyota ylihinnoittelee huoltonsa? Sitähän tuolla tarkoitat kun kirjoitat että Toyotan huollattaminen halpenee enemmän kuin muiden merkkien :smile:

    Siis saahan joka auton huollot halvemmaksi kun tekee huollot itse, mutta itse en viitsi niitä tehdä siitä yksi kertaisesta syystä, että uudehko auto on helpompi myydä eteenpäin kun siinä on huoltokirjassa merkkiliikkeen leimat. Itse kun en ole vielä ehtinyt yli 3v autoa pitää, kun kilometrejä autoon kertyy 30-45tkm per vuosi.



    Ylihinnoittelu tarkoittaa oman tulkintani mukaan tilannetta, jossa asiakkaan saama rajahyöty on pienempi kuin hänen maksamansa rajakustannus. Omalla kohdallani Toyota-huolto on ylihinnoitellut öljyn, ei muuta. Siksi huollatan autoni merkkihuollossa, mutta ostan öljyt muualta.

    Yksikään automerkki ei tee huoltoja hyväntekeväisyys-mielessä, joten sikäli on turhaa väittää Toyotan huoltojen olevan jotenkin poikkeuksellisia yrityksissään rahastaa huoltohinnoittelullaan. Fakta on (tai ainakin oli pari vuotta sitten), että tällä erittäin helpolla keinolla (öljyt marketista) Toyotan huollattaminen käy halvemmaksi kuin oikeastaan yhdenkään sen kilpailijan huollattaminen. Ja saa ihan samanlaiset leimat sinne huoltokirjaan.

      
  • Lainaus:
    23.07.2007 klo 16:06 kenesis kirjoitti
    Yksikään automerkki ei tee huoltoja hyväntekeväisyys-mielessä, joten sikäli on turhaa väittää Toyotan huoltojen olevan jotenkin poikkeuksellisia yrityksissään rahastaa huoltohinnoittelullaan. Fakta on (tai ainakin oli pari vuotta sitten), että tällä erittäin helpolla keinolla (öljyt marketista) Toyotan huollattaminen käy halvemmaksi kuin oikeastaan yhdenkään sen kilpailijan huollattaminen. Ja saa ihan samanlaiset leimat sinne huoltokirjaan.


    Juu ei mikään firma hyväntekeväisyyttä harrasta.

    Vähän samoin teen itsekin firman autojen kanssa. Tilaan Saksasta öljyt ja osat kun ne sieltä huomattavasti halvemmalla saa (toimituskulujenkin jälkeen) ja asennutan ne merkkiliikkeessä. Tällöin saan leimat huoltokirjaan, mutta pääsee halvemmilla huoltokustannuksilla.

      
  • Lainaus:
    04.08.2005 klo 21:45 jootuu kirjoitti
    Autoa ostamassa, mutta kumpi
    diesel-perusversioista
    Corolla verso vai vw touran?



    Turha se täällä "asiantuntijoiden" keskellä on kysellä... :tongue:
    Käy ajamassa molemmat ja valitse mieleisempi.
    Mikäli teknisiä kysymyksiä on, kirjaudu VW- & Toyota-palstoille ja kysele siellä.

      
  • Lainaus:
    23.07.2007 klo 22:12 911 kirjoitti
    Turha se täällä "asiantuntijoiden" keskellä on kysellä... :tongue:
    Käy ajamassa molemmat ja valitse mieleisempi.
    Mikäli teknisiä kysymyksiä on, kirjaudu VW- & Toyota-palstoille ja kysele siellä.


    Hyvin sanottu siinä yläpuolella :tongue:

    Itse sillä autolla joutuu ajamaan joten sen ostosta kannattaa päättää omien mieltymyksien mukaan.

      
  • Itse valitsin Touranin työkaveri Corolla Verson.

    Minulla ei mitään pahaa Touranista eikä työkaverilla Corolla Versosta.

    Testaa itse ja valitse se joka mielyttää. :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit