Volvo - Top Safety Pick kolmessa luokassa

43 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 08:11 Simppa- kirjoitti
    Meikäläisellä on tolkuttoman huonoja kokemuksia noista äänikomentohärveleistä. Väitän, että 95% suomalaisista puhuu aksentilla , jota iDriven on vaikea ymmärtää. Ja vaikka puhuisi loistavaa englantia, niin pelkkä brittikorostus saattaa vetää tuon rakkineen sekaisin. Tämä äänikomentokritiikki ei koske pelkkää bemaria. Esimerkiksi Ford Mondeo oli tässä suhteessa aivan onneton.

    Miksiköhän esimerkiksi lentokoneissa ei käytetä äänikomentoja? Lentokoneet kyllä "puhuvat" sinulle, mutta sinä et voi puhua niille. Mietipä sitä.

    Voi esittää myös kysymyksen, miksi Nokia luopui noista puhekomentokännykköistä? Niinpä.



    Aksentti ja lentokoneet :grin: :grin: anna mun kaikki kestää.

    Nokialaisista tässä puhutaan ja niissä on äänikomennot, halvimmissa ei tietenkään ole mutta näissä paremmissa kyllä.
    Nokia ei ole luopunut äänikomennoista, mistä olet tämän päähäsi saanut ?
    Äänikomentojahan on kehitetty, aikaisemmin ne jokainen itse puhua puhelimen muistiin, nykyään ei tarvitse.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 08:19 ZXXR kirjoitti


    Aksentti ja lentokoneet :grin: :grin: anna mun kaikki kestää.

    Nokialaisista tässä puhutaan ja niissä on äänikomennot, halvimmissa ei tietenkään ole mutta näissä paremmissa kyllä.
    Nokia ei ole luopunut äänikomennoista, mistä olet tämän päähäsi saanut ?
    Äänikomentojahan on kehitetty, aikaisemmin ne jokainen itse puhua puhelimen muistiin, nykyään ei tarvitse.


    Lentokoneet otin esimerkiksi sen takia, että esimerkiksi Airbus on tutkinut äänikomentoja ja harkinnut niitä markkinoille. Kyseinen idea sai jo firman sisällä niin totaalisen huonon vastaanoton, että siitä päätettiin luopua jo alkutekijöissä kaikessa hiljaisuudessa. Äänikomennot eivät ole tarpeeksi tarkkoja edes ammattilaisten käsissä, jotka takuulla osaavat ilmailufraseologian kuin omat taskunsa.

    Ja se on ihan kylmä tosiasia, että nykyinen tunnistustekniikka ei pahemmin siedä erilaisia aksentteja. Riittää, jos brittiaksentille kalibroidulle systeemille puhuu vaikkapa aussiaksentilla. Sen enempää se ei vaadi. Täytyy muistaa, että maailman tasolla harvat puhuvat englantia äidinkielenään.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 08:25 Simppa- kirjoitti
    Lentokoneet otin esimerkiksi sen takia, että esimerkiksi Airbus on tutkinut äänikomentoja ja harkinnut niitä markkinoille. Kyseinen idea sai jo firman sisällä niin totaalisen huonon vastaanoton, että siitä päätettiin luopua jo alkutekijöissä kaikessa hiljaisuudessa. Äänikomennot eivät ole tarpeeksi tarkkoja edes ammattilaisten käsissä, jotka takuulla osaavat ilmailufraseologian kuin omat taskunsa.

    Ja se on ihan kylmä tosiasia, että nykyinen tunnistustekniikka ei pahemmin siedä erilaisia aksentteja. Riittää, jos brittiaksentille kalibroidulle systeemille puhuu vaikkapa aussiaksentilla. Sen enempää se ei vaadi. Täytyy muistaa, että maailman tasolla harvat puhuvat englantia äidinkielenään.


    Sinänsä mielenkiintoista mutta ei liity iDriveen mitenkään.

    Se puhelin ymmärtää vaikka sen aksentin, silloin nimi vaan pitää itse nauhoittaa puhelimeen, mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää ?

    Sinun on paras edelleen näppäillä joka kerta numerot niin ei tule ongelmia.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 08:29 ZXXR kirjoitti


    Sinänsä mielenkiintoista mutta ei liity iDriveen mitenkään.

    Se puhelin ymmärtää vaikka sen aksentin, silloin nimi vaan pitää itse nauhoittaa puhelimeen, mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää ?

    Sinun on paras edelleen näppäillä joka kerta numerot niin ei tule ongelmia.



    Ne Nokian puhelimet ymmärsivät tolkuttoman huonosti nimiä, vaikka ne oli itse nauhoitettu. Tästä on varmaan monella foorumilaisella kokemuksia. Huuda sitten sille bemarille sitä "Villeä" kymmenettä kertaa.

    Eipä tule näppäiltyä numeroita. XKR:ssä on tyhmempi systeemi kuin Volvossa. Jaggen bluetooth ei edes pelaa täydellisesti puhelimeni kanssa, vaan numerot on valittava puhelimesta.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 10.10.2007 klo 08:34]
      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 08:31 Simppa- kirjoitti
    Ne Nokian puhelimet ymmärsivät tolkuttoman huonosti nimiä, vaikka ne oli itse nauhoitettu. Tästä on varmaan monella foorumilaisella kokemuksia. Huuda sitten sille bemarille sitä "Villeä" kymmenettä kertaa.

    Eipä tule näppäiltyä numeroita. XKR:ssä on tyhmempi systeemi kuin Volvossa.


    :grin: :grin: :grin: Varmaan, joo.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 08:34 ZXXR kirjoitti
    Lainaus:
    10.10.2007 klo 08:31 Simppa- kirjoitti
    Ne Nokian puhelimet ymmärsivät tolkuttoman huonosti nimiä, vaikka ne oli itse nauhoitettu. Tästä on varmaan monella foorumilaisella kokemuksia. Huuda sitten sille bemarille sitä "Villeä" kymmenettä kertaa.

    Eipä tule näppäiltyä numeroita. XKR:ssä on tyhmempi systeemi kuin Volvossa.


    :grin: :grin: :grin: Varmaan, joo.


    Mikäs tuossa oli niin hauskaa? Nokialaisten puhekomentosysteemeistä monella foorumilaisella on varmaan vähemmän hyviä kokemuksia.

    Samoin Jaggen bluetooth on tunnetusti aika tarkka puhelimista, jotka se kelpuuttaa. Tästä on vaikka kuinka paljon juttua merkkifoorumeilla.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 07:13 ZXXR kirjoitti

    Kysehän ei ole ollut missään vaiheessa kirjoittamisesta iDrivella vaan auton toimintojen käyttämisestä ja sen vaikeudesta, sinä puhut tekstinkäsittelystä autossa, se on pikkaisen eri asia. Sujuuko kirjoittaminen Volvon tietokoneella jouhevasti ?

    Eiköhän iDriven seuraavassa versiossa jo nähdä OSD, Volvoonkin sellainen varmasti joskus tulee ja sittenhän se onkin maailman paras värkki, mutta sitä odotellessa näillä mennään.

    Toistan: Kyllä siitä nappulaviidakosta oikean napin löytäminen on muistin varassa tehtävä, napin merkitys on usein ensin tarkistettava käyttöohjekirjasta ja sen jälkeen muistettava napin sijainti.

    Monessa autossa jokin toiminto vieläpä vaatii kahden näppäimen yhtäaikaista painamista, tai paina nappia ja odota että joku merkkivalo sytty ja jatka sitten nappien painamista.
    Tämä ei kokemukseni mukaan ole ainakaan helpompi tapa kuin opetella valikon selaaminen.

    Onko joku väittänyt että valikko on paras joka paikkaan ? Olisiko mielestäsi parempi että autossa on komentoikkuna josta voi sudoilla ?

    Kuten jo aiemmin sanoin, iDrivessa on ne harvemmin säädettävät asiat ja kuskin työpöydällä ne normaalisti tarvittavat, lisäksi voit poimia itsellesi tärkeitä toimintoja ratin näppäimiin sekä radion näppäimiin. Radion näppäimet on kaksitoimiset, hipaisemalla näet mitä sen takaa tapahtuisi ja vasta painamalla toiminto aktivoituu.



    Kyse on ihan yhtä lailla kirjoittamisesta kuin mistä tahansa muistakin toiminnoista. Kirjoittaminen ei nimittäin edelleenkään poikkea funktiona muista toiminnoista, paitsi että siinä yleensä linkittyy aika monta toimintoa yhteen ketjuun. Eli valikkorakenne on ihan ok, jos ei tarvitse tehdä montaa asiaa putkeen ja vielä parempi, jos valikoissa on vain asioita joita ei tarvitse koskaan säätää? :innocent:

    Minua ei kyllä kiinnosta pätkääkään mitä Volvoissa on tai tulee olemaan, koska sellaista ei mulle ole tulossa nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. Kritisoin BMW:n (aiempaa) iDrivea, jossa valikkohierarkiaan oli kätketty sellaisiakin asioita, joita tarvittiin ihan jokapäiväisessä käytössä. Varmasti kehitystä on tapahtunut ja yhtä varmasti kosketusnäytöt tulevat yleistymään nopeasti autoissakin. Mutta miksi ihmeessä niitä aiempia ja todellakin vaikeita iDrive-järjestelmiä ei saa kritisoida? Miksi siitä sekavuudesta tulee heti modernia käyttäjäystävällisyyttä, kun BMW sen tekee?

    Minäkin toistan vielä kerran, että siitä nappulaviidakosta löytää haluamansa yhdellä silmäyksellä, vaikkei edes muistaisi missä se nappula on. Valikoihin kätketyistä toiminnoista ei löydä. Siinä on se ero, ja se ei muuksi muutu pelotteluillasi nappulakarttojen selailupakosta. Yksikään auto ei ole tähän päivään mennessä ollut niin täynnä nappeja, etteikö niistä olisi löytynyt kaivattu suht nopealla vilkaisulla.

    Tarinasi nappulasekvensseistä ei ole todellisuutta. En tiedä, millaisia autoja olisi pitänyt kokeilla, kun ainakaan Audeista, Bemareista, Fordeista, Volvoista, Hondista, Toyotista eikä edes Lexuksista (joita jotkut pitävät nappulahässäkän perikuvina) ole vielä sattunut useampivaiheisia nappulanpainamistoimintoja eteen. Noissa japanilaisissa niitä kyllä periaatteessa on, mutta niiden takana on toimintoja joita ei todellakaan ole alunperinkään tarkoitettu omistajan säädettäviksi.

    Ai että kuka on väittänyt valikon olevan paras joka asiaan? Omissa silmissäni ainakin sinä. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö harvoin tarvittavia toimintoja olisi ihan fiksua siirtää valikoihin. BMW:n iDrivea on täällä(kin) kritisoitu lähinnä niiden aikaisten kehitysversioiden perusteella, joissa valikkoihin oli kätketty usein käytettyjä toimintoja. Tätä kritiikkiä vastaan olet hyökännyt kerta toisensa jälkeen, mistä itselleni on muodostunut kuva henkilöstä, jonka mielestä on tosi hienoa, että jokapäiväisiä toimintoja on selattava moniportaisella hierarkialla toteutetusta valikosta.

    Nykyisissä järjestelmissä toiminta on omienkin suht vähäisten kokemusten mukaan parempaa. Näiden järjestelmien yleistyminen puolestaan todistaa sen, että ajatus itsessään on ihan hyvä. Ensimmäiset toteutukset sitä vastoin eivät olleet, joten kyllä sitä kritiikkiä kannattaisi opetella sinunkin sietämään.

    [kenesis muokkasi tätä viestiä 10.10.2007 klo 11:24]
      
  • [quote title="10.10.2007 klo 11:23 kenesis kirjoitti"]
    Minua ei kyllä kiinnosta pätkääkään mitä Volvoissa on tai tulee olemaan, koska sellaista ei mulle ole tulossa nähtävissä olevassa tulevaisuudessa. Kritisoin BMW:n (aiempaa) iDrivea, jossa valikkohierarkiaan oli kätketty sellaisiakin asioita, joita tarvittiin ihan jokapäiväisessä käytössä. Varmasti kehitystä on tapahtunut ja yhtä varmasti kosketusnäytöt tulevat yleistymään nopeasti autoissakin. Mutta miksi ihmeessä niitä aiempia ja todellakin vaikeita iDrive-järjestelmiä ei saa kritisoida? Miksi siitä sekavuudesta tulee heti modernia käyttäjäystävällisyyttä, kun BMW sen tekee?

    No joo, olen tarkoittanut tätä viimeisintä releasea. Tämä on uudet autot-palsta.

    Minäkin toistan vielä kerran, että siitä nappulaviidakosta löytää haluamansa yhdellä silmäyksellä, vaikkei edes muistaisi missä se nappula on. Valikoihin kätketyistä toiminnoista ei löydä. Siinä on se ero, ja se ei muuksi muutu pelotteluillasi nappulakarttojen selailupakosta. Yksikään auto ei ole tähän päivään mennessä ollut niin täynnä nappeja, etteikö niistä olisi löytynyt kaivattu suht nopealla vilkaisulla.

    Ei ole noin yksioikoista, nappuloiden tekstit ja symbolit on tehty niin pienellä fontilla että kokonaiskuvan hahmottaminen ei varmasti onnistu ilman muistamista, pimeässä silmäyksen luominen vaikeutuu entisestään.

    Ai että kuka on väittänyt valikon olevan paras joka asiaan? Omissa silmissäni ainakin sinä. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö harvoin tarvittavia toimintoja olisi ihan fiksua siirtää valikoihin. BMW:n iDrivea on täällä(kin) kritisoitu lähinnä niiden aikaisten kehitysversioiden perusteella, joissa valikkoihin oli kätketty usein käytettyjä toimintoja. Tätä kritiikkiä vastaan olet hyökännyt kerta toisensa jälkeen, mistä itselleni on muodostunut kuva henkilöstä, jonka mielestä on tosi hienoa, että jokapäiväisiä toimintoja on selattava moniportaisella hierarkialla toteutetusta valikosta.

    Olen puhunut pelkästään iDrivesta ja siinä valikkorakenne toimii.

    Nykyisissä järjestelmissä toiminta on omienkin suht vähäisten kokemusten mukaan parempaa. Näiden järjestelmien yleistyminen puolestaan todistaa sen, että ajatus itsessään on ihan hyvä. Ensimmäiset toteutukset sitä vastoin eivät olleet, joten kyllä sitä kritiikkiä kannattaisi opetella sinunkin sietämään.

    En ole noista ensimmäisistä versioista puhunutkaan, vaan tästä viimeisestä, uudet autot-palstalla kun ollaan.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 12:13 ZXXR kirjoitti

    No joo, olen tarkoittanut tätä viimeisintä releasea. Tämä on uudet autot-palsta.


    OK, riita puoliksi. Jos tuon Simpan kirjoituksia oikein tulkitsin, niin noita hieman vanhempia versioita hänkin lähinnä kritisoi.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 11:23 kenesis kirjoitti
    ...Kritisoin BMW:n (aiempaa) iDrivea, jossa valikkohierarkiaan oli kätketty sellaisiakin asioita, joita tarvittiin ihan jokapäiväisessä käytössä. ...


    Voisit(te)ko listata ne valikoihin kätketyt toiminnot, joita tarvittiin jokapäiväisessä käytössä?

    Käsittääkseni koko iDriven idea on nimenomaan siinä, että harvoin tarvittavat, lähinnä auton toimintojen kustomointiin liittyvät toiminnot voidaan siirtää iDriven "taakse" pois silmistä?

    BMW filosofia on ollut tehdä kolmiosaiset hallintalaitteet, seuraavaan tyyliin:

    1. Ratin ympärille on kerätty kaikki auton ajamiseen tarvittavat toiminnot.

    2. Kojelaudassa on tarvittavat toissijaiset toiminnot (esim. ilmastointilaitteen säädöt, radion ohjaus) perinteisillä säätimillä.

    3. iDriven alla on sitten harvoin tarvittavat säädöt, joita ei ole ajateltukaan tehtäväksi ajon aikana. Näistä esimerkkinä vaikkapa ilmastoinnin toimintanopeuden säätö, saattovalojen pituuden määritys yms.

    Monissa yhteyksissä iDriven suurimmaksi ongelmaksi on kerrottu se, että kaikki autoa koeajavat olettavat sen käytön olevan välttämätöntä myös ajon aikana. He siis eivät ymmärrä hakea tarvittavia toimintoja perinteisten nappien takaa. Ymmärrän hyvin, että kuvatun kaltaisessa tilanteessa ainakin perinteisempään autoon tottuneella tulee turhautuneisuuden tunne nopeasti puseroon.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 17:37 JEV2 kirjoitti


    Voisit(te)ko listata ne valikoihin kätketyt toiminnot, joita tarvittiin jokapäiväisessä käytössä?

    Käsittääkseni koko iDriven idea on nimenomaan siinä, että harvoin tarvittavat, lähinnä auton toimintojen kustomointiin liittyvät toiminnot voidaan siirtää iDriven "taakse" pois silmistä?


    Kyllä ainakin minä säädän stereoiden äänensävyjä aika usein ihan ajon aikanakin. Nämä säädöt on silti näköjään vielä E60:n iDrivessakin kätkettynä peräti neljännelle hierarkiatasolle. Sitä 7-sarjalaisessa ensiesiteltyä iDrive-järjestelmää en ole itse käyttänyt, mutta siellä oli kyllä varmasti muitakin sellaisia toimintoja, joita ainakin jotkut ihmiset haluaisivat säätää ajon aikanakin.

    iDriven idea on varmasti juuri mainitsemasi. "Harvoin tarvittavat toiminnot" ei vain ole käsitteenä yksiselitteinen, joten joitakin epäkäytännöllisyyksiä jää helposti varsinkin ensimmäisiin versioihin.

      
  • Mitä enemmän autoihin tulee käyttäjän säätömahdollisuuksia ja toimintoja joita hän voi käyttää, sitä tarpeellisempi tuo käyttöliittymä on. Olen varma, että tulevaisuudessa jokaisessa paremmassa autossa on jonkinlainen käyttöliittymä ominaisuuksien personointia ym. toimintoja varten. Onko se sitten tarpeellista, se on toinen juttu. Mutta tarpeelliset ominaisuudet premium-luokan autoissa on ollutkin jo aikapäivää sitten.


      
  • Kyllä varmasti erilaiset käyttöjärjestelmät yleistyvät, mutta itse näen kosketusnäytöllä varustetut systeemit paremmiksi. Esimerkiksi Lexukset ovat helpompia käyttää.

    P.S. Kaikki nuo ilmastoinni toimintanopeudet, saattovalojen pituuden ym. saa Volvossa säädettyä ihan ilman iDriveakin. Samoin on jaggen laita.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 10.10.2007 klo 22:15]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit