Uuden auton valinnasta

95 kommenttia
24
  • Lainaus:
    08.10.2007 klo 21:42 MMS kirjoitti
    [quote title="08.10.2007 klo 20:07 A-utoilija kirjoitti"]


    Eli ei nämä autojen paremmuudet ole niin yksiselitteisiä. Makuja autojen suhteen on monenlaisia ja yhtä ja ainoaa parasta autoa kaikkien tarpeisiin ei vaan yksinkertaisesti ole olemassa. Tällä palstalla saisikin olla suvaitsevuutta ja toisten maun kunnioittamista huomattavasti enemmän.


    Vai nyt puhut suvaitsevaisuudesta, ja toisten maun kunnioittamisesta. Ei vaan ole tullut ilmi aiemmissasi kommenteissa. On vaan niin,että pidät omaa valintaasi erinomaisena muihin nähden, kaivat ehtimiseen testejä joissa Volvo on menestynyt. Ihankuin sillä olisi mitään merkitystä muiden valintoihin. En itse ole tällaiseen viitsinyt sortua oman merkkini suhteen, eikä moni muukaan täällä keskustelevista. Tuntuu vähän siltä, että yrität todistella jotain, lähinnä itsellesi. Niinkuin nyt sanoit autojen paremmuudesta, "ei ne ole yksiselitteisiä", monesti myös imago vaikuttaa merkittävästi. Siksi Volvo usein putoaa loppupeleissä.


    Niin mitä minun tarvitsee todistella? Etkö itse tuolla kommentillasi juuri yritä todistella jotain, kun ilmeisesti vertaukseni MB:n häviöstä Mondeolle otti liikaa itsetunnollesi Mersun omistajana?

      
  • Nää MMS:n kommentithan on lähinnä koskeneet muiden huikeaa kateutta hänen autoaan kohtaan. En mä tosin ymmärrä, mistä pitäisi olla kateellinen, kun tuollaisen C55 AMG:n saa alle 100 000km ajettuna 35 000€ + verot Saksasta. Eiköhän sellaisesta pelistä unelmoiva hanki sen pois.

      
  • Lainaus:
    08.10.2007 klo 20:07 A-utoilija kirjoitti

    Eikö sitten BMW:n hehkutus ole mennyt tällä palstalla yli hilseen jo ajat sitten? Sinusta on siis jotenkin loukkaavaa Bemaria kohtaan, jos joku väittää Volvoa samanveroiseksi autoksi. Sen sijaan siinä ei ole sitten mitään ihmeellistä, että itse väität Volvon alustaa surkeaksi tai että Volvoa ei edes voi valita ajettavuuskriteereillä tai että Volvon kehuille ei ole mitään katetta. Itse en juuri käytä Bemari-vertauksia Volvoon, koska Bemari ei päässyt loppusuoralle viime auton valinnassani, vaan Audi oli se johon Volvoa vertasin ja Audi A6 oli ihan saman veroinen auto kuin Volvo S80, paitsi että Volvo oli minun makuuni parempi kokonaisuus eli kyllä ainakin Volvon S80-mallin kehuille myös katettakin löytyy. V70-malli pitäisi sitten arvioida erikseen, koska se ei ole suora S80:n farmarimalli ja alusta ja ajettavuus voivat hieman poiketa.

    Ja itse asiassa monet testithän ne väittää, että Volvo on samanveroinen auto Bemarin ja MB:n kanssa vai miksi Volvo sitten on nuo jopa voittanut useissa testeissä ja joissakin jäänyt kenties pisteen tai parin päähän. Jos BMW ja MB olisivat täysin kiistattoman ylivertaisia Volvoon nähden, niin eikö niiden pitäisi silloin voittaa kaikissa testeissä Volvo ylivoimaisesti? Miksi edes Volvo ängetään aina samaan testiin noiden saksalaisten kanssa, jos se ei ole niiden veroinen testaajien mielestä. Entä ovatko BMW ja MB jotenkin ylivertaisia myös Audiin nähden? Muuten äsken oli Saksan AMS:ssa testi, jossa uusi Mondeo peittosi mennen tullen uuden ja uljaan MB C-sarjan ja saman on tehnyt Passat aiemmin.

    Eli ei nämä autojen paremmuudet ole niin yksiselitteisiä. Makuja autojen suhteen on monenlaisia ja yhtä ja ainoaa parasta autoa kaikkien tarpeisiin ei vaan yksinkertaisesti ole olemassa. Tällä palstalla saisikin olla suvaitsevuutta ja toisten maun kunnioittamista huomattavasti enemmän.



    Ei täällä Bemaria hehkuteta, Uudet autot -palstan etusivusta näkee hyvin mitä täällä hehkutetaan, samaisella sivulla on yksi aloitus Bemarista. Ja mielestäni Volvon vertaaminen BMW:hen ontuu, Volvo ei vaan ole samantasoinen auto, ihan hyvä auto kylläkin mutta kokonaisuutena jossain Mondeon ja MB/BMW välissä.

    Ja vaikka Ammatti-autoilija noihin testeihin vetoaa jokaisessa hengenvedossa, niin niillä ei ole minulle hevonpaskan merkitystä. Kyllä minäkin noita testejä silmäilen, aina kun Volvo on mukana sen sijoitusta nostaa hintapisteet, jos ne jätettäisi pois, niin tuloskin olisi aivan jotain muuta...mutta kuten sanottu, evvk.

    Auton pitää olla hyvä ajaa, se on kaiken lähtökohta, sinnepäin Volvo ei riitä vaan siinä pitää olla sitä jotain, minähän sitä ajankin. Ajettavuuden jälkeen katsotaan niitä muita ominaisuuksia, ne on sitten enemmänkin niitä makuasioita.

      
  • Lainaus:
    08.10.2007 klo 22:34 Simppa- kirjoitti
    Nää MMS:n kommentithan on lähinnä koskeneet muiden huikeaa kateutta hänen autoaan kohtaan. En mä tosin ymmärrä, mistä pitäisi olla kateellinen, kun tuollaisen C55 AMG:n saa alle 100 000km ajettuna 35 000€ + verot Saksasta. Eiköhän sellaisesta pelistä unelmoiva hanki sen pois.


    Johan on pienet ympyrät, vai että joku olisi kateellinen. Eiköhän auto hankita omien mieltymysten mukaan. eikä muiden kiusaksi. Toin vain esiin tämän ylenmääräisen Volvo-hehkutuksen täällä, se jos mikä osoittaa omistajien kaipaavan arvostusta autolleen. Onko Simpalle jotenkin trauma jonkun toisen kulkine? Olen autosta maininnut vain yhdessä lauseessa, en sen enempää hehkuttanut tai mainostanut sitä. Näyttää vaan olevan niin, että vain Volvon omistajille on sallittu kehua ja hehkuttaa ylenmääräisesti kulkinettaan. Muiden jutut on heille vain panettelua tai elvistelyä.

    PS. Onko Volvo sittenkin vähän kuralla arvostuksen suhteen?, kun seuraa näitä epätoivoisia puolustuspuheita, lähinnä kahden nimimerkin kohdalla.

    [MMS muokkasi tätä viestiä 09.10.2007 klo 09:52]
      
  • [quote title="08.10.2007 klo 17:00 Simppa- kirjoitti"]

    Eipä muuten bemarinkaan alustan mukavuus yllä likimainkaan C6:den tasoon.

    Ei ylläkään, C6 on markkinoiden mukavin auto. Miksi siis kehua Volvon ylivertaisella mukavuudella, ja "mukavuuspainotuksella", jos kerran tarjolla on oikeasti mukava laite? Bemarissa on jämäkkä alusta, joka tarjoaa silti mielestäni saman mukavuuden kuin Volvo. Minun makuuni MB on mukavampi kuin Volvo ja BMW, ei kuitenkaan tarjoa äärimmillään ihan samoja ominaisuuksia kuin Bemari, mutta se on vain mielipide. Volvossa ei ole missään nimessä huono alusta, onhan Mondeon alusta todettu monessa otteessa erittäin hyväksi. Volvoa on vaan viritetty ilmeisesti enemmän jenkkimarkkinoille sopivaksi, ja tuosta virityksestä en pidä.

    En tiedä, minkä muotoinen ruuminrakenne sinulla on, mutta likimain jokaisessa koeajossa Volvon penkkejä kehutaan erikseen mainioiksi. Passat ei yllä lähellekään. Noista vagineista puuttuu niinkin basic-juttu kuin ristiseläntuen säätö.

    En pidä Volvon penkkejä mitenkään huonoina ja arvostan niiden turvallisuussuunnittelua. Kuitenkin nykyisen Passatin penkkiä on aika monessa testissä kehuttu, muistaakseni mm. Tuulilasi kehui sitä yhdeksi parhaista penkeistä. Olen samaa mieltä. Peruspenkkiä ei kannata verrata Volvon penkkiin koska lähes kaikki Volsut myydään vähintään Comfortline-varustelulla. Siinä mukaan tulee "kuljettajan istuimessa 6-toiminen selkänojan kallistuksen ja ristiseläntuen säätö;
    etumatkustajan istuimessa korkeuden- ja ristiseläntuen säätö;
    mukavuusistuimet edessä". Passatista ei siis todellakaan puutu ristiseläntuen säätöä, siinähän on normaalin ristiseläntuen lisäksi mahdollisuus säätää ristiseläntuen korkeuttakin, mikä on aika poikkeuksellista. Volvoon saa vain yhdenlaisia penkkejä, saksalaisiin voit valita. Bemarin urheilupenkeissä on hyvää se, että voit säätää normaalisäätöjen ja penkin kallistuksen lisäksi sen leveyttä ja reisituen pituutta.

    Ja se T6 lienee tehty ripeään motariliikkumiseen. Mainio ratkaisu sinänsä, ettei tarvitse ostaa mitään kivirekeä, jos tykkää silloin tällöin kaasutella.

    Ripeä moottoritieliikkuminen - mitähän se mahtaa olla max 120 km/h rajoituksella, johon vannoutuneiden Volvomiesten mukaan Volvot on alustoiltaan ym. sovitettu. Volvon konepaletissa on jokin epäsuhta siihen nähden, millaiselta auto tuntuu ajaa ja miten sitä markkinoidaan (perheauto, turvallisuus, vastuullisuus, "pohjoismainen taloudellisuusajattelu" ym.)

    Pienemmät koneethan Volvoon ovat jo tarjolla (2.0D ja 2.0).

    2.0D ajaa hyvin asiansa, mutta automaattia siihen ei saa, mikä nostaa diesel-automaatin hinnan aika korkeaksi. Sen sijaan tuo 2.0 on aika surkea esitys tämän luokan autoon, kone on luonteeltaan Mondeoonkin aneminen. Olisivat nyt Volvolla käyttäneet sitä osaamista jota niillä on ja tehneet kunnon pienen bensakoneen. Taitaa sellaisen myyntiluvut olla kuitenkin niin pieniä, ettei se kannata. Keski-Euroopassahan Volvo ei myy ja bensakoneet alkaa olla muutenkin out, ja jenkit ei pikkukoneita osta. Koneen olisi voinut myös ostaa vaikka Volkkarilta, niiltähän ne on ennen tätä nykyistä 2.4D/D5 sukupolvea dieselitkin hankkineet.


    [AkiK muokkasi tätä viestiä 09.10.2007 klo 09:50]
      
  • [quote title="08.10.2007 klo 22:27 A-utoilija kirjoitti"]


    Niin mitä minun tarvitsee todistella? Etkö itse tuolla kommentillasi juuri yritä todistella jotain, kun ilmeisesti vertaukseni MB:n häviöstä Mondeolle otti liikaa itsetunnollesi Mersun omistajana?


    Heh, jos muistat TM:kommenttia Mersun ostajista, eli he vähät välittävät mitä testit kertoo. Eiköhän itsetunto ole silloin kunnossa. Todistelusta senverran, että koko ajan olet todistellut täällä Volvoa erinomaisena valintana ja löytänyt aina puutteita muista merkeistä, milloin hinta, milloin joku muu seikka. Huomaa, että ne ovat vain omia näkemyksiäsi. Ei kaikki näe Volvoa mitenkään parhaana vaihtoehtona valinnalleen. Eli sitä suvaitsevaisuutta olisi myös hyvä nähdä.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 07:32 ZXXR kirjoitti

    Ei täällä Bemaria hehkuteta, Uudet autot -palstan etusivusta näkee hyvin mitä täällä hehkutetaan, samaisella sivulla on yksi aloitus Bemarista. Ja mielestäni Volvon vertaaminen BMW:hen ontuu, Volvo ei vaan ole samantasoinen auto, ihan hyvä auto kylläkin mutta kokonaisuutena jossain Mondeon ja MB/BMW välissä.

    Ja vaikka Ammatti-autoilija noihin testeihin vetoaa jokaisessa hengenvedossa, niin niillä ei ole minulle hevonpaskan merkitystä. Kyllä minäkin noita testejä silmäilen, aina kun Volvo on mukana sen sijoitusta nostaa hintapisteet, jos ne jätettäisi pois, niin tuloskin olisi aivan jotain muuta...mutta kuten sanottu, evvk.

    Auton pitää olla hyvä ajaa, se on kaiken lähtökohta, sinnepäin Volvo ei riitä vaan siinä pitää olla sitä jotain, minähän sitä ajankin. Ajettavuuden jälkeen katsotaan niitä muita ominaisuuksia, ne on sitten enemmänkin niitä makuasioita.


    Suuri osa uudet autot osion Volvo-otsikoista ei kylläkään hehkuta Volvoa millään tavoin, vaan ne on laadittu tyyliin: "Volvo taas jumbo". Ja se Bemarin hehkutushan ei näy otsikoissa, vaan se on tuolla viestiketjujen syövereissä.

    Tottakai hintapisteetkin on vertailuissa mukana, mutta ei niiden painokerroin ole yleensä kovin suuri. Jos otetaan vaikkapa esimerkkinä AuboBildin luksusfarmaritesti, niin pisteytykset ajettavuudesta oli: BMW 28, Audi 26, Volvo 25. Missä se merkittävä ero BMW:n eduksi on? Sitten kun suomalaiset autolehdet tekee vertailuja ja ajettavuuteen otetaan mukaan myös suuntavakavuus ja uraherkkyys meikäläisillä teillä, joissa Volvo on ihan huippua, niin ero senkun kapenee.

    Tuo ajettavuuskin on vähän makukysymys, että mitä asioita siinä painottaa. Tunnokas ohjauskin voi joskus kääntyä jopa rasitteeksi, kun se monasti tarkoittaa myös suurempaa ohjaamisen tarvetta suorallakin tiellä. Itse arvostan suuntavakavuuden ja tunnottomuuden urille ajo-ominaisuuksissa hyvin korkealle ja noissa asioissa Volvo on ihan huippua.


      
  • MMS
    Heh, jos muistat TM:kommenttia Mersun ostajista, eli he vähät välittävät mitä testit kertoo. Eiköhän itsetunto ole silloin kunnossa.

    No tarvitseeko sinun sitten toistamasta toistamiseen päästyäsi olla täällä kertaamassa todistustasi, että Mesen ostajien ei tarvitse todistella mitään. Jos itsetunto on kohdillaan, ei tarvitse silloin olla todistelemassa Volvo-miehillekään mitään, eihän?

    Minun mielestäni itsetunto voi aivan yhtä hyvin olla kohdillaan, vaikka ei osta mitään näistä: Volvo, BMW, MB, Audi....

    Pitäisikö alentua jotenkin, jollei osta? Tai pönkitättekö ihan OIKEASTI autolla tätä itsetuntoanne? Muutenhan näitä "henkisiä" seikkoja ei otettaisi täällä esiin edes, eihän?

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 09.10.2007 klo 10:41]
      
  • [quote title="09.10.2007 klo 10:40 Kumppani kirjoitti"]
    MMS
    Heh, jos muistat TM:kommenttia Mersun ostajista, eli he vähät välittävät mitä testit kertoo. Eiköhän itsetunto ole silloin kunnossa.

    No tarvitseeko sinun sitten toistamasta toistamiseen päästyäsi olla täällä kertaamassa todistustasi, että Mesen ostajien ei tarvitse todistella mitään. Jos itsetunto on kohdillaan, ei tarvitse silloin olla todistelemassa Volvo-miehillekään mitään, eihän?

    Minun mielestäni itsetunto voi aivan yhtä hyvin olla kohdillaan, vaikka ei osta mitään näistä: Volvo, BMW, MB, Audi....

    Pitäisikö alentua jotenkin, jollei osta? Tai pönkitättekö ihan OIKEASTI autolla tätä itsetuntoanne? Muutenhan näitä "henkisiä" seikkoja ei otettaisi täällä esiin edes, eihän?


    Olisi ehkä suotavaa lainata tekstiä siten, että asiakokonaisuus selviäisi. Onko jotenkin nämä " henkiset seikat" sinulle jotenkin tabuja? Eihän itsetunto voi olla kiinni niinkin pienestä seikasta kuin auton osto.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 10:36 A-utoilija kirjoitti

    Suuri osa uudet autot osion Volvo-otsikoista ei kylläkään hehkuta Volvoa millään tavoin, vaan ne on laadittu tyyliin: "Volvo taas jumbo". Ja se Bemarin hehkutushan ei näy otsikoissa, vaan se on tuolla viestiketjujen syövereissä.

    Tottakai hintapisteetkin on vertailuissa mukana, mutta ei niiden painokerroin ole yleensä kovin suuri. Jos otetaan vaikkapa esimerkkinä AuboBildin luksusfarmaritesti, niin pisteytykset ajettavuudesta oli: BMW 28, Audi 26, Volvo 25. Missä se merkittävä ero BMW:n eduksi on? Sitten kun suomalaiset autolehdet tekee vertailuja ja ajettavuuteen otetaan mukaan myös suuntavakavuus ja uraherkkyys meikäläisillä teillä, joissa Volvo on ihan huippua, niin ero senkun kapenee.

    Tuo ajettavuuskin on vähän makukysymys, että mitä asioita siinä painottaa. Tunnokas ohjauskin voi joskus kääntyä jopa rasitteeksi, kun se monasti tarkoittaa myös suurempaa ohjaamisen tarvetta suorallakin tiellä. Itse arvostan suuntavakavuuden ja tunnottomuuden urille ajo-ominaisuuksissa hyvin korkealle ja noissa asioissa Volvo on ihan huippua.


    Autobildissä on hienoja kuvia.

    Ja hupsista, Volvon tunnottomuus onkin nyt tavoiteltava ominaisuus. Volvon ominaisuuksissa ei siis ole mitään huomautettavaa, pitää vain etsiä sellaiset olosuhteet ettei puutteet häiritse, tässä tapauksessa peltotie ja traktorin tekemät urat.

      
  • MMS:
    Onko jotenkin nämä " henkiset seikat" sinulle jotenkin tabuja? Eihän itsetunto voi olla kiinni niinkin pienestä seikasta kuin auton osto.

    Tottakai autoon liittyy "henkisiä" asioita, eivät ne ole tabuja.

    Mutta on niin nurinkurista, että nimim. MMS nimenomaan TODISTAA täällä, ettei mesemiesten "tarvitse todistaa mitään". Joku tuossa asetelmassa mättää joka kerran.

    Minun mielestäni se, ettei mesemies lue testejä, vaan ostaa vaan mersun, ei kerro YHTÄÄN mitään itsetunnosta. Höhhh! Mitä se siitä kertoisi sinun mielestäsi? (Pääset taas todistamaan...)

    Eikä se myöskään todista mitään Mesen laadustakaan!

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 09.10.2007 klo 13:12]
      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 12:48 ZXXR kirjoitti

    Autobildissä on hienoja kuvia.

    Ja hupsista, Volvon tunnottomuus onkin nyt tavoiteltava ominaisuus. Volvon ominaisuuksissa ei siis ole mitään huomautettavaa, pitää vain etsiä sellaiset olosuhteet ettei puutteet häiritse, tässä tapauksessa peltotie ja traktorin tekemät urat.


    Joopa joo. Uudet Volvot on hyviä ja vakaita ajettavia maantiellä ja jos ei ohjauksen tunnokkuus nyt ihan vastaakaan jotain Bemaria, niin se kompensoituu parempana suuntavakavuutena ja vähempänä ohjailun tarpeena kaltevilla ja uraisilla teillä. Volvon ajettavuuden painotukset on varmasti tietoinen valinta, aivan samoin kuin Bemarin äärimmäisen tunnokkuuden tavoittelu. Autolehdethän on täynnä mainintoja mm. BMW 3-sarjasta, ettei se kulje metriäkään suoraan tietyillä rengastuksilla ja samaa kommenttiahan on ollut 5-sarjastakin hieman lievennettynä. Tuolla linkissä on kommenttia 5-sarjan kiemurtelusta:
    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Joulumaahan+47+litralla/HL20070811SI1AL01yjo

    Eli suo siellä, vetelä täällä ja ehkä paras ajettavuus olisikin jonkin sortin kompromissi Bemarin ja Volvon välillä.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 13:11 Kumppani kirjoitti
    MMS:
    Onko jotenkin nämä " henkiset seikat" sinulle jotenkin tabuja? Eihän itsetunto voi olla kiinni niinkin pienestä seikasta kuin auton osto.

    Tottakai autoon liittyy "henkisiä" asioita, eivät ne ole tabuja.

    Mutta on niin nurinkurista, että nimim. MMS nimenomaan TODISTAA täällä, ettei mesemiesten "tarvitse todistaa mitään". Joku tuossa asetelmassa mättää joka kerran.

    Minun mielestäni se, ettei mesemies lue testejä, vaan ostaa vaan mersun, ei kerro YHTÄÄN mitään itsetunnosta. Höhhh! Mitä se siitä kertoisi sinun mielestäsi? (Pääset taas todistamaan...)


    Kannattaisi tarkentaa luetun ymmärtämistä, sanoin jo siinä, että auton ostolla ei ole itsetunnon kanssa mitään tekemistä. Jos on niin kyllä jossain mättää ja pahasti. Itsetunto on kyllä kiinni siitä miten yleensä on pärjäillyt elämässä, eikö vain? Mese, tai sen omistajat näyttävät herättävän joissain epämääräisiä tuntemuksia, eli kommentit ovat täällä useinmiten kielteisen suuntaisia. Tosiaan en lue testejä, koska niissäkin on tekijänä ihminen omine mieltymyksineen, en myöskään viitsi koeajella eri kulkineita, koska harvemmat kulkineet herättää mielenkiintoa. Tässäkin osiossa kommentoin erään tietyn merkin hehkutusta, oliko väärin?


      
  • Kylläpä menee tappeluksi. :frowning:

    Eikö nyt yksinkertaisesti voida todeta, että toiset tykkää toisenlaisista autoista kuin toiset. Kuten kärjekkäistä kirjoituksista huomaamme, on autoasiat suureksi osaksi tunnepuolen juttuja. Mitään autojen absoluuttista paremmuusvertailua ei koskaan voida tehdä.

    Ja mitä Volvoon tulee, niin ainakin minulle se tarjosi selvästi parhaan kokonaisuuden niillä kriteereillä ja sillä budjetilla, mitkä olin asettanut. Sitä ei kukaan voi kiistää, koska vain itse tiedän, miltä mikäkin ominaisuus minusta tuntuu ja kuinka tärkeäksi sen arvostan suhteessa kokonaisuuteen. Joillakin toisilla kriteereillä, toisella budjetilla tai toisessa elämäntilanteessa valituksi olisi saattanut tulla jokin toinen auto.


    [Endeavour muokkasi tätä viestiä 09.10.2007 klo 17:48]
      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 09:35 MMS kirjoitti
    PS. Onko Volvo sittenkin vähän kuralla arvostuksen suhteen?, kun seuraa näitä epätoivoisia puolustuspuheita, lähinnä kahden nimimerkin kohdalla.


    Merkkien Merkki 2007-tutkimus:

    1. Audi
    2. VW
    3. Volvo
    4. BMW
    5. Toyota
    6. Mercedes-Benz

    Tuota edeltävää Merkkien Merkki-tutkimusta eräät bemarimiehet hehkuttelivat viimeiseen pisaraan, kun bemari sattui sen voittamaan. Heh...

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=144495

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 09.10.2007 klo 17:58]
      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 17:55 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    09.10.2007 klo 09:35 MMS kirjoitti
    PS. Onko Volvo sittenkin vähän kuralla arvostuksen suhteen?, kun seuraa näitä epätoivoisia puolustuspuheita, lähinnä kahden nimimerkin kohdalla.



    Merkkien Merkki 2007-tutkimus:

    1. Audi
    2. VW
    3. Volvo
    4. BMW
    5. Toyota
    6. Mercedes-Benz

    Tuota edeltävää Merkkien Merkki-tutkimusta eräät bemarimiehet hehkuttelivat viimeiseen pisaraan, kun bemari sattui sen voittamaan. Heh...

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=144495


    Taitaa BMW olla edelleen merkkien merkki. Ties kuinka monesti on ollut jo peräkkäin. Heh..

    Tämä Tuulilasin tutkimus olisi mielenkiintoinen, jos siinä olisi valotettu sosiaalis-ekonomisten seikkojen vaikutusta käytetyn automerkin valintaan. Köyhän on pakko olla realisti.

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/BMW+j%C3%A4lleen+merkkien+merkki/1135227119504?merkki=BMW

      
  • Eipä ole enää. Sinun linkkisi on viime Toukokuulta, ja minun linkkini on tältä kuulta.

    Itsepähän bemarimiehet mehustelivat noilla Merkkien Merkki-voitoilla. Nyt uusimmassa bemari oli kuitenkin neljäs.

      
  • Lainaus:
    10.10.2007 klo 11:36 Simppa- kirjoitti
    Eipä ole enää. Sinun linkkisi on viime Toukokuulta, ja minun linkkini on tältä kuulta.

    Itsepähän bemarimiehet mehustelivat noilla Merkkien Merkki-voitoilla. Nyt uusimmassa bemari oli kuitenkin neljäs.


    Kyllähän me molemmat tiedämme(?), että Tuulilasi julkaisee vuosittaisen Merkkien Merkki tutkimuksensa aina keväisin. Siinä syy miksi minun linkkini on keväältä. Ja tämä sinun linkittämäsi on taas vastaus kysymykseen: kuinka haluttavina autoilijat pitävät eri automerkkejä, jos he nyt olisivat hankkimassa itselleen autoa. Siis aivan eri juttu, vaikka onkin tehty todennäköisesti samaan aikaan Merkkien Merkki tutkimuksen kanssa.

    Simppa hyvä, pistin muuten tuon linkin HS:n juttuun, ihan sinun vuoksesi. Koska siinä oli Tuulilasin segmentointi ja aivan totta Saab sekä Volvo oli kelpuutettu Premium brändeiksi. Tällä tiedolla kelpaa mehustella.

    Katso muuten mitkä merkit ovat sinun linkissäsi haluttavampia uutena autonsa ostaneiden keskuudessa. Siellä ei ole yhtään ns. Premium autoa - Ne aikaisemmin mainitsemani sosiaalis-ekonomiset syyt…

      
  • Lainaus:
    08.10.2007 klo 17:35 A-utoilija kirjoitti
    Lainaus:
    08.10.2007 klo 16:42 ZXXR kirjoitti

    AkiK:n kanssa samaa mieltä.

    Volvo-fanien kannattaisi koeajaa 5-sarjalainen sport-alustalla, kyllä puheet sen jälkeen muuttuu.

    Penkeistä sen verran että edellisessä versiossa ne olivat paremmat, takapakkia on otettu vaikka ei ne huonoimmasta päästä ole vieläkään.

    Kojelaudan ja ovipaneelien narina/pärinä oli myös kohtalaista, kyseessä kuitenkin uusi auto.

    Listaan voisi lisätä vielä Volvon automaatin toiminnan, se on kovin sivistymätön. Vaihtaa vasta korkeilla kierroksilla, josta seuraa rajujakin nykäisyjä. Tähän varmasti tulee luento että se onkin mallia oppiva, saattaa olla mutta on tainnut jäädä pari kertaa luokalleen kertaamaan.



    Listaisit kaikki puutteet Volvossa samaan viestiin, ettei tarvisi niitä koko ajan yksitellen tiputella. Selvästi sinua ei Volvo kiinnosta, joten aja ihmeessä sitten sillä Bemarilla. Miksi muuten olet edes koeajanut Volvon, kun et siitä pidä?

    Minulle taas S80-malli sopii kaikin puolin kuin nenä päähän. Penkit on parhaat missä olen istunut ja ovat hyvät pitkillekin matkoille. Sport-penkit tarjoaa yleensä paremman sivutuen ja säädettävän reisituen, joten siinä mielessä ne voisi olla paremmat, mutta en oikein muita puutteita löydä Volvon penkeistä, vaikka käsinsäädöt tosin on hankalassa paikassa. Nahkapenkit tietysti olisi liukkaat ja hiostavatkin ilman ilmastointia, jonka myös saa Volvon nahkapenkkeihin. Itselläni on kangaspenkit eli ei ole noita murheitakaan.

    Ja en itse myöskään kaipaa yhtään jämäkämpää alustaa S80:een. Eihän se ole mikään ongelma hankkia Volvoonkin madallettuja sport-jousia ja jäykempiä iskunvaimentimia, mutta niitä ei ole Volvon omissa lisävarusteissa. Helsingin automessuilla olikin viime vuonna myös madallettu S80 esillä 19 " renkailla, mutta en enää muista millä osastolla se oli, koska se ei ollut Volvon omalla osastolla.

    En tosin ymmärrä miksi hyvä auto pitäisi pilata kivireeksi jollain 19 " renkailla ja madalletulla alustalla, koska Suomen tiet on usein aivan järkyttävässä kunnossa ja itse ajan paljon myös hiekkatiellä eli madallettu alusta ei tulisi kyseeseenkään ja 17 " renkaat on ehdoton maksimi ja niillä ei vielä pilaa Volvosta kivirekeä ja melunpesää, kuten monesta muusta autosta tekisi.


    ZXXR mm. tuossa viestissä ja myös AkiK ovat luonnehtineet mielestäni hyvin, Volvo-ylistäjät taas kiertelevät kuin tulisilla hiilillä vältellen poikkeuksellisella väsymättömyydellä kehää kiertäen.

    Mielenkiintoista että Volvoa perustelette koko ajan penkeillä ja mukavuudella kun mielestäni BMW on muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi noillakin alueilla Volvoa hiukan parempi. Kumma kun niin kovasti penkkejä arvostatte ja ette huomaa S80:n ja V70:n penkkien jääneen arvosteluissa vissiin joka kerta testin parhaasta hieman? En tiedä onko missään testissä niitä myöskään arvosteltu Bemun penkkejä paremmiksi. Vaikka Volvon penkkien sivutuen puute ei joitain häiritsisi niin outoa on että ette edes sanalla mainitse Bemun Comfort-penkkejä jotka luulisi olevan hyvien penkkien etsijöiden Graalin malja.

    Voitte myös jatkaa tuota puolustuskehäänne Volvon alustasta jos huvittaa mutta on selvää että Bemussa yhdistyy sekä parempi mukavuus että SELVÄSTI parempi ajettavuus. Volvon alustaa voitte kiristellä vaikka kuinka paljon ja se ei silti pääse samaan, sillä alustatekniikasta vähänkin tietävä ymmärtää sen ettei asiassa ole vain yksi vaikuttava tekijä eli jousituksen pehmeys tai jäykkyys. Volvon mukavuus on saatu aikaan kompromisseilla muissa asioissa ja haittana on myös peruskonstruktio, turvallisuustyön helpottaminen ynnä muuta.

    Volvossa ei tietääkseni ole Bemun tavoin ajettavuutta ja perustasapainoa parantamaan kehitetty maailman ensimmäistä magnesiumlohkoista massatuotantomottoria, rungon etuosaa tehty pääosin alumiinista, alustassa käytetty alumiinikomponentteja, törmäysturvallisuuden vaikeuttamisen uhallakin asennettu kone eteen pitkittäin ja kovemmista kustannuksista ja kokonaispituuteen nähden sisätilojen pienenemisestä huolimatta takaveto.

    Luulisin että Bemun ajettavuuteen tekemät suuret satsaukset ovat aika selviö, kaikilla valmistajilla on tömäystestitilat mutta onko kaikilla testikeskus omien testiratojen lisäksi Nürburgringillä, laajaa kilpailutoimintaa, omasta takaa asiakaskilpa-autojen tuotantoa jne.? No, se ei tietenkään itsessään takaa mitään mutta halusin vain muistuttaa tuostakin.

    Korin resonanssien kontrollointi ja ymmärtäminen ovat avainasia jolla voidaan käyttää jäykempiä puslia ja muita osien kiinnityksiä ilman että mukavuus kärsii. Myös muut melun ja värinöiden torjuntatavat ja korirakenteen vääntöjäykkyydet auttavat tekemään perustan joka voidaan pitää tunnokkaan kiinteänä mutta silti mukavana. Kehittyneet alustageometriat ja massojen hallinta myös auttavat nostamaan alustan tasoa jolloin sekä mukavuus ETTÄ ajettavuus paranevat. Kyse ei ole joko/tai asiasta kuten luulette vaan kokonaistasoa voidaan kohottaa peruskonstruktiotyypillä, osaamisella sekä panostuksella kehitystyöhön ja materiaaleihin.

    Bemuun saa siis peruspenkkien hyvän tilanteen lisäksi ERITTÄIN mukavat Comfort-penkit, sen alusta on tietääkseni järjestäen todettu mukavammaksi ja SEN LISÄKSI ajettavuus aivan eri tasoiseksi vaikka eivät muita kuin perheauton ominaisuuksia kaipaisi, melutaso on erinomainen ja SILTI väitätte Volvoa paremmaksi matka-autoksi?? Tuohon voisin lisätä paljon muitakin asioita jotka tekevät Bemusta eri tasoisen laitteen (kuten kulutuslukemat, tulevien päästöpohjaisten verojen määrät, aktiiviohjaus, parempi automaatti...) mutta nuo perusasiatkin osoittavat asian jo aika selkeästi.

    On teidän oma asia että arvostatteko tuota sitten sen hintaeron verran, se on se mielipideasia. Minustakin Volvo on oikein mukava auto ja hinta on Bemua halvempi.

    Ai niin, ja ohajuksen tuntuma ja uraherkkyys ei ole samoja asioita. Urat tosin tuntuvat selvemmin kun infoa tulee näpeille paremmin, se ei kuitenkaan tarkoita mitään huonoa käytöstä auton osalta. Lievä uraherkkyys on asia johon voitte vedota niin paljon kuin haluatte ja käyttää sitä tekosyynä ja aivan kamalana asiana jos haluatte. Se on kuitenkin erittäin pieni hinta ketteryyden ja korin hallinnan tuovasta alustageometriasta sekä luonnollisen tuntuisesta painonjakaumasta joka tuo autoon luonnollisen ja sulavan tuntuman, ketteryyden, tarkkuuden ja loistavan ohjattavuuden. Näitä ei Volvo tarjoa mistään lisähinnastakaan eikä se ole mikään mielipide- tai painotuskysymys vaan fakta.

      
  • Lainaus:
    09.10.2007 klo 17:55 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    09.10.2007 klo 09:35 MMS kirjoitti
    PS. Onko Volvo sittenkin vähän kuralla arvostuksen suhteen?, kun seuraa näitä epätoivoisia puolustuspuheita, lähinnä kahden nimimerkin kohdalla.



    Merkkien Merkki 2007-tutkimus:

    1. Audi
    2. VW
    3. Volvo
    4. BMW
    5. Toyota
    6. Mercedes-Benz

    Tuota edeltävää Merkkien Merkki-tutkimusta eräät bemarimiehet hehkuttelivat viimeiseen pisaraan, kun bemari sattui sen voittamaan. Heh...

    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=144495


    Eihän tuo ole mikään yllätys kun katsoo Audin markkinointiponnistuksia. Ei taida olla yhtään hiihtäjää/lautailijaa ilman Audi-pipoa, purjevenettä ilman Audi-mainosta purjeessa tai golfaajaa ilman Audi-lippistä tässä maassa. Ja KAIKILLA edellämainituilla taitaa olla sponssi-audi isoine mainoksineen, ei niitä muuten näkyisi JATKUVASTI katukuvassa...

    Suomi on yksinkertaisten laumasielujen maa ja on aina muutama 'yleisesti hyväksi todettu' 'meidän valinta' joka on siis turvallinen valinta ja muut jotain vierasta ja outoa. Suomessa on minusta aina ollut vahvasti ryhmäsieluisuus valtavirtaa kuten oli kyse Camel Bootsien kanssa, Helly Hansen-takeissa tai farmariVolvoissa muutaman mainitakseni. Volvo on pysynyt korkealla vaikka sekin näkyy että moni vierastaa sen imagoa, mutta Audi on noussut selvästi kaikkien mielessä 'trendikkäänä ja sporttisena' autona.

    Markkinointi vaikuttaa enemmän kuin kukaan haluaisi tai todella tietääkään, varsinkin jatkuva näkyvyys ja asioiden toisto tekee temppujaan mielikuville tietämättäänkin. Tämä on kiistatonta tietoa kuluttajakäyttäytymisestä ja -psykologiasta, ei mitään salaliittoteoriaa.

    Bemu ei koskaan ole ollut hyvässä maineessa tässä maassa. Se ei hirveästi vaikuta tuotteen tasoon tai käyttökokemukseen (kuten tutkimuksista nähdään). Sekin on jokaisen oma asia että maksaako imagosta ja markkinointikampanjasta vai tekniikasta ja hyvästä tuotteesta.

    Audi on pitkään rakentanut imagoaan ja Suomessa sillä on poikkeuksellisen vahva asema täällä paljolti 25 vuoden takaisten rallimielikuvien ja nelivedon takia sekä siitä johtuen mitä se ei ole. Se ei ole huonoimagoinen 'juppi'-Bemu tai liian kallis ja 'ylimielinen' Mersu. Aika odotetun sosialistista siis, pääasia ettei ole 'ylimielisen rikkaan' auto. Nyt kuitenkin kun alkaa olla 'menestyjä' positiivisempi asia niin pyritään näyttämään 'menestyjän' elkeitä mutta neutraalimpi vaihtoehto eli Audi on 'turvallisempi' ja vähemmän agressiivinen.

    En usko että esim. tietokone-eksperttejä häiritsee vaikkei oikeasti parhaat tietokoneet ja niiden komponentit ole yleisessä tiedossa vaan ostot tehdään (myös minun tapauksessa) aika puutteellisin tiedoin ja paljon mielikuvien sekä Gigantin tarjousten (ei minun tapauksessa) perusteella. Aika toissijaisia siis tavisten 'keskimääräiset' merkkitoiveet, merkitysellistä tuo tieto on lähinnä myyjille ja maahantuojille.

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 16:22 Putput kirjoitti

    Mielenkiintoista että Volvoa perustelette koko ajan penkeillä ja mukavuudella kun mielestäni BMW on muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi noillakin alueilla Volvoa hiukan parempi. Kumma kun niin kovasti penkkejä arvostatte ja ette huomaa S80:n ja V70:n penkkien jääneen arvosteluissa vissiin joka kerta testin parhaasta hieman? En tiedä onko missään testissä niitä myöskään arvosteltu Bemun penkkejä paremmiksi. Vaikka Volvon penkkien sivutuen puute ei joitain häiritsisi niin outoa on että ette edes sanalla mainitse Bemun Comfort-penkkejä jotka luulisi olevan hyvien penkkien etsijöiden Graalin malja.


    Halusit siis testejä, joissa Volvon penkit on arvosteltu Bemun penkkejä paremmiksi. Tässä on yksi. Ruotsin AMS V8-mallien testissä kohta Sittkomfort: S80 V8 sai arvosanan 98 %, BMW 550 sai arvosanan 96 %. Volvon arvosana oli testin paras ja Lexus GS sai 95 % ja Audi A6 sai 91 %. Tekstissä vielä erikseen maininta: "Man sitten bäst i Volvo".

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 17:10 A-utoilija kirjoitti
    Lainaus:
    11.10.2007 klo 16:22 Putput kirjoitti

    Mielenkiintoista että Volvoa perustelette koko ajan penkeillä ja mukavuudella kun mielestäni BMW on muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi noillakin alueilla Volvoa hiukan parempi. Kumma kun niin kovasti penkkejä arvostatte ja ette huomaa S80:n ja V70:n penkkien jääneen arvosteluissa vissiin joka kerta testin parhaasta hieman? En tiedä onko missään testissä niitä myöskään arvosteltu Bemun penkkejä paremmiksi. Vaikka Volvon penkkien sivutuen puute ei joitain häiritsisi niin outoa on että ette edes sanalla mainitse Bemun Comfort-penkkejä jotka luulisi olevan hyvien penkkien etsijöiden Graalin malja.



    Halusit siis testejä, joissa Volvon penkit on arvosteltu Bemun penkkejä paremmiksi. Tässä on yksi. Ruotsin AMS V8-mallien testissä kohta Sittkomfort: S80 V8 sai arvosanan 98 %, BMW 550 sai arvosanan 96 %. Volvon arvosana oli testin paras ja Lexus GS sai 95 % ja Audi A6 sai 91 %. Tekstissä vielä erikseen maininta: "Man sitten bäst i Volvo".

    Yhden siis löysit jossa Bemu peruspenkeillä (?) on nipin napin Ruotsalaisessa testin mukaan huonopi. Kaikki testit jotka olen lukenut ovat olleet toista mieltä.

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 16:22 Putput kirjoitti

    On teidän oma asia että arvostatteko tuota sitten sen hintaeron verran, se on se mielipideasia. Minustakin Volvo on oikein mukava auto ja hinta on Bemua halvempi.


    Näkisin, että tässä kohtaa ollaan aika pitkälti asian ytimessä. Hinta-laatu -suhde kun kuitenkin useimmille meistä on se iso juttu. Itse en tee vertailua jonkin merkin absoluuttisesta paremmuudesta johonkin toiseen verrattuna, vaan sen perusteella, mitä mikäkin automalli tarjoaa tietyllä rahasummalla. Tosin niitäkin taitaa nykyisin olla yhä enemmän, jotka voivat hinnasta välittämättä hakea sitä itselleen sopivinta absoluuttista parasta.

    Se on selvää, että hyviä autojahan baijerilaiset tekevät - vaan eipä minulla ole tähänastisen kokemuksen perusteella valittamista ruotsalaisistakaan.

    Sen vielä sanon, että eri jutut myöskin tuntuu eri ihmisistä erilaisilta, ja joku tykkää jostain, mikä on toiselle samantekevää tai jopa kauhistus. Selvinä lukuarvoina mitattavia kiistattomia tekijöitä on autoissa hyvin vähän verrattuna kokonaisuuteen. Eli älkäämme unohtako, että autoasiat on aina myös tunnepuolen juttu, vaikka kuinka yrittäisimme olla objektiivisia. Tuomarilaji siis.

    Ja sitten tulee vielä ne ihmisten yksilölliset tarpeet. Jollekin on aivan sama onko tavaratila 500 litraa vai 560 litraa. Omalla kohdallani sillä kuitenkin on kohtuullisen suurikin merkitys. Toisena esimerkkinä voin mainita sen integroidun lastenistuimen. Jollekin se on aivan sama - itselleni sillä on selvä lisäarvo. Ja niin edelleen - näitä eri tekijöitä löytyisi varmasti meidän jokaisen kohdalla pitkä lista, jos alkaisi niitä enemmälti miettimään. Sen myötä kukin meistä varmaankin valitsee sellaisen auton, joka parhaiten vastaa juuri niihin omiin tarpeisiin (huomioonottaen ne tunnepuolen jutut).

    Näin ollen olen sitä mieltä, ettei absoluuttista ja kiistatonta paremmuusvertailua autojen välillä voida tehdä. Kukin tekee vertailua omista lähtökohdistaan ja omilla kriteereillään. Ja lisäksi soppaan heitetään mukaan ne tunnepuolen jutut, kuten vaikkapa auton ulkonäön vaikutus asiaan. Selvinä lukuarvoina mitattavia asioita on sitten esim. ne hintatiedot ja moottorin suoritusarvot, mutta niidenkin painoarvon jokainen määrittelee itse.

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 16:22 Putput kirjoitti

    Ai niin, ja ohajuksen tuntuma ja uraherkkyys ei ole samoja asioita. Urat tosin tuntuvat selvemmin kun infoa tulee näpeille paremmin, se ei kuitenkaan tarkoita mitään huonoa käytöstä auton osalta. Lievä uraherkkyys on asia johon voitte vedota niin paljon kuin haluatte ja käyttää sitä tekosyynä ja aivan kamalana asiana jos haluatte. Se on kuitenkin erittäin pieni hinta ketteryyden ja korin hallinnan tuovasta alustageometriasta sekä luonnollisen tuntuisesta painonjakaumasta joka tuo autoon luonnollisen ja sulavan tuntuman, ketteryyden, tarkkuuden ja loistavan ohjattavuuden. Näitä ei Volvo tarjoa mistään lisähinnastakaan eikä se ole mikään mielipide- tai painotuskysymys vaan fakta.


    Ne eivät ole samoja asioita sikäli, että ohjaukseltaan tunnoton auto voi olla uraherkkä, mutta herkkäohjauksinen auto on kyllä aina jossain määrin uraherkkä. Jotkut henkilöt, kuten sinä, haluavat palautteen kaikista tapahtumista sormiinsa. Jotkut henkilöt taas kärsivät informaatioähkyä, kun ohjaus valittaa kaikista tienpinnan epätäydellisyyksistä. Voit ihan vapaasti pitää sitä pienenä hintana mutkaominaisuuksista, mutta miksi valtateitä ajelevan pitäisi maksaa yhtään mitään itselleen tarpeettomista mutkaominaisuuksista?

    Mm. Volvon ja Audin surkeaksi haukkumasi perusrakenne tuo mukanaan yhden hyvän ominaisuuden verrattaessa BMW:n 50/50-filosofiaan: suuntavakauden. Keulapainoinen auto pyrkii pitämään luonnostaan suuntansa, "tasapainoinen" taas ei (vertaa esim. metsästysluotien suunnitteluun: etupainoisuus on risukossa ja kovassa tuulessa tarkan luodin välttämätön ominaisuus). Jos ajetaan tiukkaa syheröä, niin BMW:n rakenne on lähtökohtaisesti parempi. Jos taas ajetaan suoria teitä, on etupainoinen rakenne lähtökohdiltaan parempi.

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 17:23 Putput kirjoitti
    Lainaus:
    11.10.2007 klo 17:10 A-utoilija kirjoitti

    Halusit siis testejä, joissa Volvon penkit on arvosteltu Bemun penkkejä paremmiksi. Tässä on yksi. Ruotsin AMS V8-mallien testissä kohta Sittkomfort: S80 V8 sai arvosanan 98 %, BMW 550 sai arvosanan 96 %. Volvon arvosana oli testin paras ja Lexus GS sai 95 % ja Audi A6 sai 91 %. Tekstissä vielä erikseen maininta: "Man sitten bäst i Volvo".

    Yhden siis löysit jossa Bemu peruspenkeillä (?) on nipin napin Ruotsalaisessa testin mukaan huonopi. Kaikki testit jotka olen lukenut ovat olleet toista mieltä.


    Ei noissa penkeissäkään ole olemassa mitään absoluuttista totuutta paremmuudesta ja myös ihmisen ruumiinrakenne ja mieltymykset vaikuttaa siihen millainen penkki tuntuu parhaalta. Itse asiassa aika harvoissa testeissä on annettu arvosana erikseen penkeille ja aika usein penkit ja sisätilat tai penkit ja mukavuus on yhdistetty yhdeksi arvosanaksi. Istuinmukavuuden kannalta Volvon penkit on ihan huippua, ei varmaankaan sivuttaistuen kannalta ja säädettävä reisituki olisi tietysti paikallaan kaikkiin penkkeihin, mutta sehän on yleensä vain lisävarusteisissa sporttipenkeissä. Mielelläni minäkin tuon säädettävän reisituen lisäisin autoni penkkeihin, mutta sitä nyt ei vaan ole saatavissa ja enempää sivuttaistukea taas en itse kaipaa.

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 17:45 kenesis kirjoitti

    Ne eivät ole samoja asioita sikäli, että ohjaukseltaan tunnoton auto voi olla uraherkkä, mutta herkkäohjauksinen auto on kyllä aina jossain määrin uraherkkä. Jotkut henkilöt, kuten sinä, haluavat palautteen kaikista tapahtumista sormiinsa. Jotkut henkilöt taas kärsivät informaatioähkyä, kun ohjaus valittaa kaikista tienpinnan epätäydellisyyksistä. Voit ihan vapaasti pitää sitä pienenä hintana mutkaominaisuuksista, mutta miksi valtateitä ajelevan pitäisi maksaa yhtään mitään itselleen tarpeettomista mutkaominaisuuksista?

    Mm. Volvon ja Audin surkeaksi haukkumasi perusrakenne tuo mukanaan yhden hyvän ominaisuuden verrattaessa BMW:n 50/50-filosofiaan: suuntavakauden. Keulapainoinen auto pyrkii pitämään luonnostaan suuntansa, "tasapainoinen" taas ei (vertaa esim. metsästysluotien suunnitteluun: etupainoisuus on risukossa ja kovassa tuulessa tarkan luodin välttämätön ominaisuus). Jos ajetaan tiukkaa syheröä, niin BMW:n rakenne on lähtökohtaisesti parempi. Jos taas ajetaan suoria teitä, on etupainoinen rakenne lähtökohdiltaan parempi.


    Mielenkiintoinen tuo metsästysluotiin vertaaminen, mutta uskon että vertauksesi on aika onnistunut. Volvo ja Audi on tosiaan erittäin suuntavakaita ja menee kuin juna tien kallistuksista ja urista välittämättä. Kyllähän se on arvostettava ominaisuus ajettaessa muutama sata kilometriä suorahkoa maantietä yhtä soittoa. Jatkuva pieni ohjauksen vekslaaminen auton suunnassa pysymiseksi ei ole mikään toivottava ominaisuus pitemmillä maantietaipaleilla ja sain siitä tarpeekseni edellisessä autossani ja se oli suurin syy että auto vaihtui. Auton mutkaominaisuuksia tarvii käytännössä paljon harvemmin ja hyvin se Volvokin mutkiin kääntyy.

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 18:04 A-utoilija kirjoitti
    Lainaus:
    11.10.2007 klo 17:45 kenesis kirjoitti

    Ne eivät ole samoja asioita sikäli, että ohjaukseltaan tunnoton auto voi olla uraherkkä, mutta herkkäohjauksinen auto on kyllä aina jossain määrin uraherkkä. Jotkut henkilöt, kuten sinä, haluavat palautteen kaikista tapahtumista sormiinsa. Jotkut henkilöt taas kärsivät informaatioähkyä, kun ohjaus valittaa kaikista tienpinnan epätäydellisyyksistä. Voit ihan vapaasti pitää sitä pienenä hintana mutkaominaisuuksista, mutta miksi valtateitä ajelevan pitäisi maksaa yhtään mitään itselleen tarpeettomista mutkaominaisuuksista?

    Mm. Volvon ja Audin surkeaksi haukkumasi perusrakenne tuo mukanaan yhden hyvän ominaisuuden verrattaessa BMW:n 50/50-filosofiaan: suuntavakauden. Keulapainoinen auto pyrkii pitämään luonnostaan suuntansa, "tasapainoinen" taas ei (vertaa esim. metsästysluotien suunnitteluun: etupainoisuus on risukossa ja kovassa tuulessa tarkan luodin välttämätön ominaisuus). Jos ajetaan tiukkaa syheröä, niin BMW:n rakenne on lähtökohtaisesti parempi. Jos taas ajetaan suoria teitä, on etupainoinen rakenne lähtökohdiltaan parempi.


    Mielenkiintoinen tuo metsästysluotiin vertaaminen, mutta uskon että vertauksesi on aika onnistunut. Volvo ja Audi on tosiaan erittäin suuntavakaita ja menee kuin juna tien kallistuksista ja urista välittämättä. Kyllähän se on arvostettava ominaisuus ajettaessa muutama sata kilometriä suorahkoa maantietä yhtä soittoa. Jatkuva pieni ohjauksen vekslaaminen auton suunnassa pysymiseksi ei ole mikään toivottava ominaisuus pitemmillä maantietaipaleilla ja sain siitä tarpeekseni edellisessä autossani ja se oli suurin syy että auto vaihtui. Auton mutkaominaisuuksia tarvii käytännössä paljon harvemmin ja hyvin se Volvokin mutkiin kääntyy.


    Mielestäni ohjauksesta ja alustan toiminnasta pitää saada imetyksi kaikki mahdollinen tieto, silloin tietää mitä on tulossa, silmänräpäyksen kuluttua. Kaikkihan eivät tietenkään osaa käsitellä tietoa tai tulkitsevat sen väärin, mutta jotta sen tiedon saa niin ohjauksen ja alustan on oltava hyvät sekä niiden pitää vielä toimia saumattomasti yhdessä.

    Volvossa näin ei ole, eikä se siitä miksikään muutu vaikka sanotaan "kulkee kuin kiskoilla". Volvon suurin epäkohta on alustan toiminta, se ei välitä kuljettajalle tarpeeksi tietoa ja tieto minkä se välittää on epämääräistä. Volvossa on aina ollut tämä vika, vaikkakin jokaisessa mallissa siihen on tullut parannusta, silti on pitkä matka edessä ennenkuin homma toimii kunnolla. Ehkä se vaatii omistajan vaihdoksen ? ei nämä Fordin konsernialustat ja osat varmaankaan auta jos halutaan parempi lopputulos.

    Tunnokkaat etuvetoiset vetelee urissa aivan samalla tavalla kuin takavetoinen BMW, kiihdytyksissä ja talvella se vielä korostuu. Ei urissa kukaan pakota ajamaan, siinä on vielä kaksi vaihtoehtoa jäljellä josta valita.

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 18:57 ZXXR kirjoitti


    Mielestäni ohjauksesta ja alustan toiminnasta pitää saada imetyksi kaikki mahdollinen tieto, silloin tietää mitä on tulossa, silmänräpäyksen kuluttua. Kaikkihan eivät tietenkään osaa käsitellä tietoa tai tulkitsevat sen väärin, mutta jotta sen tiedon saa niin ohjauksen ja alustan on oltava hyvät sekä niiden pitää vielä toimia saumattomasti yhdessä.

    Volvossa näin ei ole, eikä se siitä miksikään muutu vaikka sanotaan "kulkee kuin kiskoilla". Volvon suurin epäkohta on alustan toiminta, se ei välitä kuljettajalle tarpeeksi tietoa ja tieto minkä se välittää on epämääräistä. Volvossa on aina ollut tämä vika, vaikkakin jokaisessa mallissa siihen on tullut parannusta, silti on pitkä matka edessä ennenkuin homma toimii kunnolla. Ehkä se vaatii omistajan vaihdoksen ? ei nämä Fordin konsernialustat ja osat varmaankaan auta jos halutaan parempi lopputulos.

    Tunnokkaat etuvetoiset vetelee urissa aivan samalla tavalla kuin takavetoinen BMW, kiihdytyksissä ja talvella se vielä korostuu. Ei urissa kukaan pakota ajamaan, siinä on vielä kaksi vaihtoehtoa jäljellä josta valita.


    No siinäpä sitten tulee sivutuotteena aika tavalla paljon tarpeetontakin informaatiota kuskille. Jotkut siitä rasittuu ja sinun on aika turhaa arvostella heidän tuntemuksiaan vääriksi.

    Mm. sen Volvon alusta on suunniteltu aivan eri painotuksilla kuin BMW:n. Se ei tarkoita, että se on huono, vaan erilainen. Joillekin se välittää juuri tarpeeksi tietoa. Näille henkilöille BMW välittää liian paljon tietoa. Ei tässä ole olemassa mitään absoluuttista totuutta, kuten olen koittanut sanoa aika monesti aikaisemminkin.

    Urissa on muuten Suomessa useinkin ihan pakko ajaa. Sikäli minä en ihmettele, että monet nostavat suuntavakauden ja tunnottomuuden urille auton valinnan kärkikriteereiksi. Minun optimini on aika tarkasti jossain Volvon ja BMW:n puolivälissä herkkyys-tunnottomuus-akselilla, mutta en minä pidä sitä universaalina totuutena, josta ei saa poiketa.

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 18:57 ZXXR kirjoitti

    Mielestäni ohjauksesta ja alustan toiminnasta pitää saada imetyksi kaikki mahdollinen tieto, silloin tietää mitä on tulossa, silmänräpäyksen kuluttua. Kaikkihan eivät tietenkään osaa käsitellä tietoa tai tulkitsevat sen väärin, mutta jotta sen tiedon saa niin ohjauksen ja alustan on oltava hyvät sekä niiden pitää vielä toimia saumattomasti yhdessä.

    Volvossa näin ei ole, eikä se siitä miksikään muutu vaikka sanotaan "kulkee kuin kiskoilla". Volvon suurin epäkohta on alustan toiminta, se ei välitä kuljettajalle tarpeeksi tietoa ja tieto minkä se välittää on epämääräistä. Volvossa on aina ollut tämä vika, vaikkakin jokaisessa mallissa siihen on tullut parannusta, silti on pitkä matka edessä ennenkuin homma toimii kunnolla. Ehkä se vaatii omistajan vaihdoksen ? ei nämä Fordin konsernialustat ja osat varmaankaan auta jos halutaan parempi lopputulos.


    Nuo on kuitenkin vain sinun mielipiteitäsi ja kenties muutaman muun BMW:hen hurahtaneen ja Volvoa vihaavan. Uusin Tuulilasi kirjoitti V70 koeajossaan seuraavaa:

    "Jousitus ansaitsee kiitoksen, sillä V70:llä taittaa matkaa mielikseen. Mukulakivetyksellä tai muulla töyssytiellä auto vain hieman niiailee. Tästä huolimatta kori ei kallistele liiallisesti kaarteissa. Toisaalla tässä lehdessä vertailtujen farkkujen jousituksista saisi koottua vastaavan kokonaisuuden, mutta ominaisuuksia pitäisi niputtaa useasta autosta.

    V70 istuu maantielle moitteetta, sillä urat ja sivutuuli eivät suuremmin vaikuta kulkusuuntaan. Ohjaus on onnistuttu niputtamaan hyvin alustan ominaisuuksiin. Ohjaustunto on parantunut huomattavasti ja samalla ohjausta vaivanneet heikko vaimennus sekä "heilurimainen" palautus ovat jääneet historiaan. Nyt ohjaus palauttaa jämäkämmin, mutta vaimentaa keskialueella paremmin suoraan. Alusta nielee loivemmat epätasaisuudet nöyrästi ja ajaminen on leppoisaa. Farmarin ajo-ominaisuuksilla ei kaivata yliaktiivisuutta, vaan loogisuutta ja neutraaliutta. Kaarteissa Volvo ei innosta urheilulliseen kanttailuun: sulava kurvailu tuntuu luontevammalta. Ajettavuus on kokonaisuutena onnistunut."


    Toisaalla lehdessä vertailtiin farkkuja: Passat, Mondeo, Mazda6, Avensis, Vectra ja 407, johon vertailuun tuossa viitattiin jousituksen toiminnassa.

    Valehteleeko sinusta sitten Tuulilasi, kun noin vuolaasti kehuu V70:n jousitusta ja ajettavuutta vai olisiko auto sittenkin käyttötarkoitukseensa (eli perhefarmari) nähden onnistunut kokonaisuus alustaltaan ja ajettavuudeltaan?

      
  • Lainaus:
    11.10.2007 klo 17:45 kenesis kirjoitti

    Ne eivät ole samoja asioita sikäli, että ohjaukseltaan tunnoton auto voi olla uraherkkä, mutta herkkäohjauksinen auto on kyllä aina jossain määrin uraherkkä.
    Jokainen auto on 'jossain määrin' uraherkkä. Tunnokas ohjaus riippuu ensisijaisesti ohjauksen toteutuksesta (etuvetoisessa on usein vaikea saada ohjausvarret optimaalisiin paikoihin) ja hieman alustan osien kiinnityksen jäykkyydestä eikä niinkään alustageometriasta. En tiedä mitä tarkoitat kun käytät sanaa herkkäohjauksinen, minä puhuin ohjaustunnosta enkä ohjauksen nopeudesta tai alustageometriasta.

    Jotkut henkilöt, kuten sinä, haluavat palautteen kaikista tapahtumista sormiinsa. Jotkut henkilöt taas kärsivät informaatioähkyä, kun ohjaus valittaa kaikista tienpinnan epätäydellisyyksistä. Voit ihan vapaasti pitää sitä pienenä hintana mutkaominaisuuksista, mutta miksi valtateitä ajelevan pitäisi maksaa yhtään mitään itselleen tarpeettomista mutkaominaisuuksista?
    Hyvä tekosyy Volvon tunnottomalle ohjaukselle...

    Mielenkiintoista kuinka aiemmin niin kamalasti haukutut jenkkiautojen laivamaisuudet ovatkin yhtäkkiä tavoiteltavia ominaisuuksia. Ostakaa Caprice classic tai jokin uudempi jenkkilotja, varmasti ovat vielä vähemmän uraherkkiä, ovat vielä enemmän mukavuuspainotteisia ettekä takuulla joudu maksaman ekstraa mistään mutkaominaisuuksista! Tuskin edes kuluttava volvoa enempää. Ai niin, mutta kun naapurilla ei ole sellaista ja sellaisella saattaa jopa erottua massasta...

    Mm. Volvon ja Audin surkeaksi haukkumasi perusrakenne tuo mukanaan yhden hyvän ominaisuuden verrattaessa BMW:n 50/50-filosofiaan: suuntavakauden. Keulapainoinen auto pyrkii pitämään luonnostaan suuntansa, "tasapainoinen" taas ei (vertaa esim. metsästysluotien suunnitteluun: etupainoisuus on risukossa ja kovassa tuulessa tarkan luodin välttämätön ominaisuus). Jos ajetaan tiukkaa syheröä, niin BMW:n rakenne on lähtökohtaisesti parempi. Jos taas ajetaan suoria teitä, on etupainoinen rakenne lähtökohdiltaan parempi.

    Voit miettiä sitä kuinka suuri vaikutus tuolla on, ja onko suurempi vaikutus sillä alustgeometrialla ynnä muilla mainitsemillani asioilla. On oma asia onko tuo minimaalinen ero asia joka oikeuttaa Volvon etupainoisen tuntuman, hitaan kääntyvyyden, yleisen kömpelyyden ja tunnottomuuden, tarkkuuden puutteen, suuremmat korin liikkeet jne..

    Näköjään täytyy todella lypsää kaikki mitä irti lähtee tuosta Bemun todetusta erittäin lievästi huonommasta suuntavakaudesta. Sovitaan että Volvon suuntavakaus on täydellinen ja Bemun on aivan täysin sietämätön niin voitte perustella sillä Volvon absoluuttista paremmuutta eikä tarvitse mitään muuta käsitellä tai keskustella?

    Älkää vain vahingossakaan noteeratko aiempaa kirjoitustani näiden autojen rakenteiden kehittyneisyyden eroista ja jatkakaa vain puhetta 'painotuseroista' ja 'mielipideasioista'.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit