Business mallit

10 kommenttia

Autoliikkeet mainostavat näitä ns. Business -malleja.

Osa liikkeistä mainitsee erikseen mainoksessaan että niitä voi ostaa myös yksityinen henkilö.

Onko niin että normaalisti niitä ei yksityinen voi ostaa ja mistä se selviää mainoksessa voiko vai ei jos ei tästä ole mainintaa?

Voisiko TM tehdä selvitystyön ja julkaista luettelon automerkeistä joissa on business -malli ja saako vai ei niitä yksityinen henkilö ostaa.

  
  • Yleensä Business-mallin voi ostaa kuka tahansa, mutta auton hinta on "kiinteä" eli myyjällä ei ole hinnan suhteen yhtään joustovaraa. Tämä siis yksittäin ostettaessa, tukkuostot ovat hinnan suhteen oma lukunsa.

    [clacson muokkasi tätä viestiä 15.10.2007 klo 18:31]
      
  • Kyse on siitä, että autoedun verotusarvo määräytyy auton suositushinnan mukaan. Käytännössä tuosta suositushinnasta saa 5-7% käteisalennusta.

    Business-malli on hinnoiteltu siten, että suositushinta on edullisempi mutta tinkimisvaraa ei ole. Business-mallin autoedun verotusarvo on siten pienempi kuin vastaavasti varustetun "tavallisen" mallin.

    Business-malleilla siis houkutellaan työsuhdeautoilijoita. Kyllä yksityinen henkilökin sellaisen yleensä voi halutessaan ostaa.

      
  • Harvemmin yksityinen henkilö ostaa uuden auton ilman vaihtoautoa, yleensä yksityisellä on vaihtoauto ja silloin puhutaankin välirahasta.
    Jos uuden auton lähtöhinta on korkeampi on hyvitys vanhasta autosta yleensä korkeampi, eli väliraha on varmaan suunnilleen samaa tasoa oli sitten business tai "normaali" auto.

    Olenkin kiinnittänyt huomiota varsinkin saksalaisautojen ilmoitteluun ja business malleihin tarjottaviin "ilmaisiin" etuihin; "automaatti veloituksetta", "automaatti ilmastointi veloituksetta", "kevytmetallivanteet veloituksetta", "xenon ajovalot veloituksetta" jne.

    Jos business mallien hinta on jo valmiiksi tingitty, mutta niihin malleihin saa vielä näitä lisäherkkuja tuhansien eurojen edestä "ilmaiseksi", kiinnostaa saako yksityinen myös nämä edut, ilmeisesti saa?

    Voihan nuo samat edut ehkä saada "normaali" autoonkin, jos ostaja osaa ne myyjältä siihen tinkiä.

      
  • Viimeksi autoa ostaessani pyysin tarjoukset sekä business-mallista että perusmallista välttämättömiksi katsomillani lisävarusteilla. Virheelliseksi osoittautunut oletukseni oli, että business-mallin tapauksessa vaihtoautosta saatava hyvitys olisi ollut huomattavasti kehnompi. Todellisuudessa hyvitys oli sama molemmissa tapauksissa eikä valinnan teko kovin vaikeaa, kun suunnilleen samanhintaisten varustepakettien sisällöt olivat:

    a) automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin ja metalliväri
    b) ylläolevat + nahkasisustus, 17" alut, subbari ja takaovien diskantit

    (kyseessä siis Croma ja Delta-Auto)

      
  • Lainaus:
    17.10.2007 klo 13:55 nimim Erkki kirjoitti
    Viimeksi autoa ostaessani pyysin tarjoukset sekä business-mallista että perusmallista välttämättömiksi katsomillani lisävarusteilla. Virheelliseksi osoittautunut oletukseni oli, että business-mallin tapauksessa vaihtoautosta saatava hyvitys olisi ollut huomattavasti kehnompi. Todellisuudessa hyvitys oli sama molemmissa tapauksissa eikä valinnan teko kovin vaikeaa, kun suunnilleen samanhintaisten varustepakettien sisällöt olivat:

    a) automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin ja metalliväri
    b) ylläolevat + nahkasisustus, 17" alut, subbari ja takaovien diskantit

    (kyseessä siis Croma ja Delta-Auto)


    Merkin huomioon ottaen, tuli mieleen, että varmaan halusivat että edes joku fiiun ostaa, olipa business tai ei...


    Anteeksi, oli pakko......

    :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    17.10.2007 klo 13:58 Ammattilainen kirjoitti
    Merkin huomioon ottaen, tuli mieleen, että varmaan halusivat että edes joku fiiun ostaa, olipa business tai ei...


    Anteeksi, oli pakko......

    :sunglasses:


    Saat anteeksi, kun kerran pakko oli. Jos en kestäisi loukkaantumatta autooni kohdistuvaa arvostelua, epäilyä ja vitsailua, en varmaankaan olisi ostanut Cromaa.

      
  • Lainaus:
    17.10.2007 klo 14:12 nimim Erkki kirjoitti
    Lainaus:
    17.10.2007 klo 13:58 Ammattilainen kirjoitti
    Merkin huomioon ottaen, tuli mieleen, että varmaan halusivat että edes joku fiiun ostaa, olipa business tai ei...


    Anteeksi, oli pakko......

    :sunglasses:


    Saat anteeksi, kun kerran pakko oli. Jos en kestäisi loukkaantumatta autooni kohdistuvaa arvostelua, epäilyä ja vitsailua, en varmaankaan olisi ostanut Cromaa.


    Enemmänkin hymyilyttää ahdasmielisten "asiantuntijoiden" arvostelu.

    Erkillä taas on avoin mieli ja asenne kohdallaan. Hattua pitää nostaa, harvoin keskusteluissa törmää näin asiallisiin tyyppeihin.

      
  • Itse en koe olevani mitenkään ahdasmielinen, ja olen jo sanonutkin, että sinänsä en usko Fiatin olevan pätkääkään sen huonompi auto kuin muutkaan. Mutta ei tarvitse olla kovinkaan suuri asiantuntija tietäessään, että rahallisesti iso Fiat on huono sijoitus moneen muuhun verrattuna.

      
  • Kaikki business mallin edut tulee myös yksityisostajalle. Suoralla ostolla Business hinnoitelluissakin voi olla tinkivaraa jonkin verran. Nykyisen autoni ostossa alennus 4% listahinnasta, paitsi lisävarusteet listahintaan.

    Seuraavaksikin tulee Business malli ja vaihtarina nykyinen peli. Tarjoukset samaan malliin normaali ja business hinnoiteltuun kysytty neljästä eri liikkeestä (kolme paikanpäällä ja yksi vain sähköisesti).
    Vaihtohyvitykset hyvin lähellä toisiaan riippumatta onko ns. normaali vaiko business malli.

    Business malli tilattuna ja Delta-autosta. Merkki ja malli saa jäädä pois tästä tekstistä.

      
  • Lainaus:
    18.10.2007 klo 09:24 Ammattilainen kirjoitti
    Itse en koe olevani mitenkään ahdasmielinen, ja olen jo sanonutkin, että sinänsä en usko Fiatin olevan pätkääkään sen huonompi auto kuin muutkaan. Mutta ei tarvitse olla kovinkaan suuri asiantuntija tietäessään, että rahallisesti iso Fiat on huono sijoitus moneen muuhun verrattuna.


    En sinua suoranaisesti tarkoittanutkaan, vaan yleisesti tietynlaisia tyyppejä jotka tietävät kaikesta kaiken ja luulevat olevansa aina oikeassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit