SUV selkävikaisten pelastaja

7 kommenttia

SUV kaupunkimaasturit ovat loistava keksintö.
Istutaan pystyasenossa jalat alaspäin mikä mahdollistaa välilevyongelmaisten täysipäiväisen autoilun. Ilman SUVeja ei voisi ajaa tuntia pidenpää päivässä.
Selkävikaisten on todella hankalaa nousta matalista autoista.
Siitä että voi nousta aamulla sänkystä ilman kierähtämättä ensin lattialle voivottelemaan maksaa mieluusti muutaman litran enemmän päivässä.

  
  • Eräs sivusta kuuntelija osallistui autoliikkeessä myyjän kanssa käymään keskusteluuni SUV (Nissan X-Trail) mallista ja sen ominaisuuksista.

    Alkoi äijä kertoa, kuinka "joutui" ajamaan Transporterilla vuosikaudet siksi ettei henkilöautoihin ollut saanut neliveto-istuinasento yhdistelmää hänelle sopivaksi. Sanoi ettei voi istua normi henkilömallin ajoasennossa puolta tuntia pidempään kun alkaa alaselän kivut piinaamaan. Jalkoja pitäisi saada "roikottaa" alempana. Nykyisellään ajelee X-Traililla eikä ole mitään selkävaivoja. Liekö sitten noin? Mutta tosihan se on että ainakin äkkiseltään tuommonen korkeampi asento sopii jos on selkäongelmia.

      
  • Lainaus:
    13.10.2007 klo 23:52 absolutetruth kirjoitti
    SUV kaupunkimaasturit ovat loistava keksintö.



    Ei se noin voi olla, kun oikein (liikenteen) ammattilainen sen meille kertoo.

    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=4654

    Ammattilainen (Vuoden turhake): "Sen sijaan siinäkin on se pointti, että auton korkeus on sellainen, että vanhoilla ja vaivaisilla on vaikeuksia nousta kyytiin cittareissa."

    absolutetruth (SUV selkävikaisten pelastaja): "Selkävikaisten on todella hankalaa nousta matalista autoista."

    Jo jopas on kummallinen vehje tuo katumaasturi. Autoon on sen korkeuden takia vaikeata nousta, mutta autosta on ilmeisesti sen korkeuden takia helppo nousta?


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 14.10.2007 klo 08:47]
      
  • Siis näinhän se menee

    SUV- tyylin autoon on helppo nousta selkävikaisen koska autoon noustessa ollaan valmiiksi seisomassa eli selkää ei tarvi liiemmin taivutella. Autosta poispäin taas vastaavasti melkeinpä laskeudutaan suht ryhdikkäästä pystyasennosta.

    Matalasta henkilöautosta poistuttaessa myös noustaan ylöspäin ja monasti selkävikaiselle todella vaikeasti selkä koukussa matalasta istuinasennosta ponnistaen. Myös autoon mennessä joudutaan kumartumaan ja taivuttamaan selkää mutkalle.

    Eli kummassakin autotyypissä noustaan tilanteesta riippuen joko autosta poistuttaessa tai sisäänpäin mentäessä...korkeammassa autossa lähtöasento (ihminen seisoo) on vain parempi selän kannalta.

      
  • SUVi tai sitten melkein mikä vain tila-auto! Yhtä helppo nousta kyytiin ja pois.

    Eli ei SUVi yksistään kesää tee.

      
  • Aivan näin. Vertailin vain SUV:n puolelta asiaa perinteiseen matalaan henkilöautoon verrattuna. Sama siis pätee myös tila-autoihin joissa jo oviaukon korkeus helpottaa liikkumista autoon ja sieltä pois :smile:

      
  • Saattaahan istuma-asennossa ja autoon astumisessa sekä istuimen rakenteessa olla suuriakin eroja autojen välillä selän kannalta. Itse suosittelen myös kuitenkin selän pitämistä hyvässä kunnossa. Tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että sopivin välein niin autossa istuessa kuin muussakin staattisessa selkää rasittavassa toiminnassa pidetään elvytystaukoja esimerkiksi venytellen. Hyvä lihaskunto ei myöskään ole pahitteeksi. Selän kannalta tärkeää on vatsalihasten hyvä kunto. Ammatikseen ajavien kannattaa erityisesti pitää huolta selkänsä kunnosta ennenaikaisen eläköitymisen ehkäisemiseksi.

      
  • Selkävaivaisena kuppi-istuimet ovat myös myrkkyä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit