Tuli koeajettua tuollainen dieselauto.
Kokonaisuudesta jäi jollain lailla hieman ristiriitainen kuva. Auto on ihan selvästi tehty ajajan autoksi, mutta ruuti siitä jotenkin puuttuu-tai sitä ei huomaa kun on niin hiljainen.
Renkaat olivat Dunlopin 275/40/ZR19 SP Sprortit ja meno mukulakivetyksellä ja soratielläkin oli erinomaista; ei kumahdellut eikä tuntunut kovalta. Hieman mottoritiellä veteli, kun ajoi kaistojen välisen pikisauman yli.
Ohjaus on erinomainen yli 80 km/h nopeuksissa, mutta alle 70 km/h ohjaus ei palauta, vaan auto jää kaartamaan sinne minne ratti on sattunut jäämään - ei siis mikään mukava kaupungissa.
Polttonesteen kulutus 75,2 km/h keskinopudella oli 9,2 l/100km.
Vakionopeuden säädin on hyvä, koska siinä on valmiit pykälät, joihin nopeuden voi "tartuttaa" - huonoa se, että vipuun yltääkseen on sormet irroitettava ratista.
Sähkösäätöiset istuimet olivat luksusta-jopa niskatuki muovautui jotenkin "pään ympärille". Keskipaikka takapenkillä oli kuulemma kova ja epämukava, kertoi jälkikasvu.
Hetkellisen kulutuksen mittari oli bemarimaiseen tapaan "suuntaa antava" eli palkkimainen näyttö.
I-dive oli jokseenkin helppokäyttöinen- kaipasin jopa enemmän toimintoja...Tosin ajotietokoneen nollaus oli opeteltava käyttöohjekirjasta.
Ruokakassille ei ollut pidikkeitä missään, joten eväät ajelehti ruumassa omaan tahtiinsa. Takakontti tosin aukeni kaukosäätimestä ja sulkeutui myös sähköllä.
Vasemman käden lepuutuspaikka oli epäergonominen; liian lähellä kuljettajan vartaloa ja leporeikä sormille poikittain. Molemmissa omissa autoissamme paljon parempi ratkaisu.
Moottorin ääni tyhjäkäynnillä varsin työkonemainen; traktori !Saman suuntaiset äänet tulee valloille, kun antaa kaasua reilummin. Lisäksi tyhjäkäynnillä auto värisee selvästi.
Vaihteistossa on 3 valinta-aluetta; Man, Sport ja D. Tuossa D-asennossa loota antaa kiertää kyllä liian korkealle. Manulla saa mukavammin kiihdytettyä, kun heittää aiemmin sisään isoa vaihdetta. Vaihtamisen pykäliä ei tällainen manuaalia ikänsä hämmentänyt oikein edes huomannut.
6-vaihteella 2000 rpm antoi 140km/h mittarinopeuden.
Parasta autossa on ehdottomasti jousitusmukavuus-oletan että koeajoautossa on ilmajouset.
Takamatkustajan jalkatila ei pituussuunnassa ole suuren suuri, mutta sitä vartenhan on tuo L-malli.
Kyllä kai tällaisellakin voisi kurvailla, kunhan hyväksyy nuo tietyt puutteet.
Kyllä kai tällaisellakin voisi kurvailla, kunhan hyväksyy nuo tietyt puutteet.
'' kyllähän tollasella bimmerilläkin varmaan vois ajaa, jos olis pakko.
kyllä omassa volvossa on sentään HIENO ohjaus, ja volvon dieselitkin on sivistyneitä toisin kuin nää bmw:n traktorit. ''
Tuota ööh... miten tästä saatiin Volvon kehu/ BMW'n haukkuminen viesti?
Mielestäni "kokemus" oli hyvin neutraali ja "voisihan tämän ottaa--" saateltu hymiöillä joten varsin positiivinen kuva jäi.
Missaanko jotain?
Aloittajan tyylin tietäen Petos varmaan ennakoi ajoissa mita aloittaja todellisuudessa hakee.....?
Olikos tuossa autossa ovien SoftClose toiminto (ovi menee kiinni itsestään ilman normaalia oven paukuttelua) ?
Ainakin monessa käytetyssä 7 sarjalaista sellainen on lisävarusteena valittuna autotalli.com mukaan...
Käsittääkseni Bemariin ei saa ilmajousitusta eteen, säätyvän iskunvaimennuksen tai aktiivijousituksen kylläkin.
Tuo ohjauksen tahmeus koskee jostain syystä kaikkia tuon luokan autoja sekä isoja katumaastureita. Ilmeisesti noissa ei ole haluttukkaan tehdä kovin tunnokasta ohjausta, mikä on harmi, jos itse noilla ajelee.
Jos autossa on ollut pään ympärille muotoituvat niskatuet, siinä on ollut lisävarusteiset comfort penkit, jotka mielestäni ovat parhaat penkit istua, mitä missään autossa on itselle tullut vastaan.
[quote title="31.10.2007 klo 15:50 individual kirjoitti"]
Tuo ohjauksen tahmeus koskee jostain syystä kaikkia tuon luokan autoja sekä isoja katumaastureita. Ilmeisesti noissa ei ole haluttukkaan tehdä kovin tunnokasta ohjausta, mikä on harmi, jos itse noilla ajelee.
Tämä saattaa johtua etujousituksen rakenteesta ja auton painosta. Nykytyylisillä jousitusrakenteilla ohjausta on hyvin vaikea saada palauttamaan raskaassa autossa. Asia voitaisiin ehkä "ohittaa" tekemällä tehostimeen palautustoiminto, mutta ei sekään ole ongelmatonta.
Kommentteja 3-litraisen dieselin kalinoista ja "traktorimaisuudesta" hivenen ihmettelen. Toki Bemarin bensakone käy nätimmin, mutta ei tuossa enää juuri dieselillä tiedä ajavansa, ainakaan kun kone on lämmin.
Joo,
Oli siinä soft close ovet-eivät kolisseet kiinni vedettäessä.
Taka-akselilla oli tuo "Nivomat", mutta jotenkin jäin siihen uskoon, että myös edessä olisi ollut ilmajousitus. En kyllä kurkkinut auton alle-tosin noi 19" renkaatkin täytti niin hyvin pyöränkotelot, ettei sinne sisään juuri nähnyt.
Niin ja penkit oli juuri sitä mitä joku tiesi mainita.Erinomaiset!
Moottorin äänet oli kyllä ajon jälkeenkin ja kiihdytettäessä "traktorimaiset" -selvästi dieselkoneeksi tunnistettavissa - ei kai siinä mitään häpeää ole, jos joku haluaa lämmitysöljyllä ajella niin kait sen saa äänestä tunnistaa.
Hintaa kuorrutuksella oli yli 130k.
Olisin luullut, että oma auto tuntuu ihan surkealta mopolta tuon kokemuksen jälkeen. Yllätyksekseni "vanha uskollinen" oli hämmästyttävän hyvä verrattuna 10 X kalliimpaan koeajoautoon.
Eniten eroja oli alustassa ja tavallisten vimpainten käytössä. Ratissa oleva vakionopeussäädin, ohjauksen palautus keskiasentoon, oikealla korkeudella sijaitseva vilkkuvipu sekä vasemman käden lepuutus, kauppakassien pidikeet...
Toisaalta Bemun alusta, isot pyörät kesärenkain ja erinomainen jousitus olivat jotain ihan muuta kuin oman autoni kulku 15x195x65 nastagummein.
Koskahan tästä 7-sarjasta ruvetaan tekemään farmaria?
[quote title="02.11.2007 klo 00:07 Tapio Taula kirjoitti"]
Joo,
"Moottorin äänet oli kyllä ajon jälkeenkin ja kiihdytettäessä "traktorimaiset" -selvästi dieselkoneeksi tunnistettavissa"
Pari vuotta sitten koeajoin BMW 530 DA:ta n. 400 km Sisä-Suomen maanteillä. Mielestäni tuo moottori kuulosti silloin kun se kuului, hienostuneelta dieseliltä. Se ei täristänyt eikä kuulunut sisälle tasaisella 80 tai 100 km/h- vauhdilla ollenkaan. Ja jos oikein muistan, niin ei se täristänyt myöskään tyhjäkäynnillä? Auto oli hiljaisempi kuin taloutemme 2.9 l:n bensiiniVolvo, joka sekin on varsin hiljainen. Vain kiihdytettäessä kuului "murinaa" sekin tosin vain pienen hetken. Myös kylmäkäynnistyksen jälkeen toki diesel oli havaittavissa eritoten auton ulkopuolella.
Olen aika ajoin kokeillut muitakin dieseleitä, joista suhteellisen värinättömiä, hiljaisia ja mukavia olivat Passat 2,0 DSG ja Volvo S80 2,4DA. Muutamasta muusta, jopa V6-koneesta on jäänyt mielikuva työkonemaisesta moottorista äänineen ja värinöineen.
[quote title="02.11.2007 klo 00:07 Tapio Taula kirjoitti"]
Olisin luullut, että oma auto tuntuu ihan surkealta mopolta tuon kokemuksen jälkeen. Yllätyksekseni "vanha uskollinen" oli hämmästyttävän hyvä verrattuna 10 X kalliimpaan koeajoautoon.
No tulihan se sieltä lopulta, se mitä aloittaja haki.
No tulihan se sieltä lopulta, se mitä aloittaja haki.
niinpä.
Ja jos minulta kysytään, BMW, JA VARSINKIN 700-SARJA on aivan mahtava ja sivistynyt auto, jonka kanssa ei tarvitse MISTÄÄN IKINÄ valmistetusta volvosta puhuakkaan samassa lauseessa mitä tulee ajettavuuteen ja tekniikan sivistyneisyyteen sekä tyyliin...
Ihan teknisenä yksityiskohtana kiinnostaa, että onko tuosta ovien SoftClosesta todellista käytännön hyötyä, vai onko se vain yksi turha jippo lisää ? Sehän kuitenkin taitaa vaatia jonkinlaisen alkusysäyksen lukon huulille, ennenkuin ovi itsestään imaisee kiinni. Eli helpottaako se lainkaan ?
Sorry kun liityn samaan ketjuun omalla 700-kokemuksella. Kaverillani oli nimittäin jonkun aikaa 12-cyl. 750i -95. Sain kokeilla sitä kesällä. Ei ollut aikaa mihinkään syvälliseen tarkasteluun, mutta hyvin kulki ja kaikki sähkövempeleet oli ehjät. Analogia-aikaan TV-ruudusta näki vielä ohjelmat jne.
Mitään muuta huomautettavaa ei kai ollut kuin p-aineen kulutus, alun toistakymppiä satasella.
Minusta hinta oli kohdallaan. Autolla oli ajettu 195 tkm ja siitä sai vaihdossa dieseliin 9000e. Onhan siinä pääomaa huvennut reilussa kymmenessä vuodessa.