Diesel

4 kommenttia


Dieselmoottorien hiukkassuodattimet ei ole vieläkään pakollisia Euroopassa.
Pegeotilla olisi ollut jo mahdollisuus asentaa vakiovarusteena vuodesta 2000 lähtien hiukkassuodatin, mutta ei tarjotaan lisävarusteena.

Ei vielä siis auton vaihtoa, mutta odotellaan.

  
  • Ja meidän tuleva verotus rankaisee suodattimen hankkijaa. Useassa mallissa suodatin nostaa hieman kulutusta -> vero nousee. Vaikka vain marginaalisesti, niin tämä tulisi mielestäni kompensoida esim ajoneuvoverossa. Suodattimella on kuitenkin erittäin iso merkitys hiukkaspäästöissä.

      
  • Odota reilu vuosi. 1.9.2009 astuvat voimaan Euro 5-päästöräjat. Niitä ei käytännössä voi alittaa ilman hiukkassuodatinta. Täten suodattimet tulevat pakollisiksi viimeistään tuolloin.

    [Kitkakalle muokkasi tätä viestiä 07.11.2007 klo 16:40]
      
  • Tässä ketjussa on sopiva otsikko, jonka alle voin liittää tämän päiväisen valitusepistolan.

    Naapurissa olevalla huoltoasemalla oli eilen nostettu dieselin hinta lukemaan 1,089. Eihän tuo nyt vielä erityisen huima hinta ollut, mutta sattui kuitenkin silmään kun dieselin hinta ko. asemalla on ollut viime aikoina aika tasaisesti välillä 1,019-1,039. No, tänään sitten meinasi jo vähän veri kuohahtaa bensakoneella ajelevallakin. Dieselin hintaan oli nimittäin tullut vuorokaudessa lisää 6 senttiä! 1,149 on aika kova hinta dieselille, kun bensa maksaa samalla asemalla 1,349.

    Pitäkäähän dieselillä ajelevat vähän meteliä, etteivät huoltoasemaketjut pääse aivan kohtuuttomasti vetämään välistä tässä verotuksellisessa muutosvaiheessa!

    [kenesis muokkasi tätä viestiä 07.11.2007 klo 14:58]
      
  • Niin, ja ainakin VAGina-konsernin autoissa, se suodatin tuntuu lisäävän myös huoltokustannuksia, kun huoltoväli näkyy lyhenevän sinne 15-20 tonnin kieppeille. Näin useita tapauksia tiedän. Että ympäristönsuojelukin maksaa....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit