Uusin TM-testi

502 kommenttia
191012141517
  • Lainaus:
    24.08.2007 klo 12:57 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    24.08.2007 klo 11:24 CARSON kirjoitti

    Suomeen tuotavien Mondeoiden keskihinta (siis eri mallien keskiarvohinta) on n. 33.000 EUR ja Legacyjen vastaava n. 48.000 EUR. Siis nämä mallit kuuluvat eri hintaluokkaan

    Kyllä ne aika samanhintaisia ovat. Legacyn perushinta on 32.000 euroa. Mondeon hinnat alkaen malli maksaa 28.000 ja Legacyyn verrannollinen 2-litrainen alkaen 31.800. Subarun tasolle varusteltu 2.5turbo ei taida juuri hävetä sekään Subarun hinnoille?

    Passatista löytyy Legacyyn verrannolista tekniikkaa hyvinkin paljon, hinnat 32-53 tonnia + varusteet.


    Niin noita mutu -mielipiteitä voi tietysti jokainen laitella, mutta itse laskin vain hinnastossa olevien mallien keskihinnan. Nykyisin myynnissä olevat Mondeo -mallit alkaa muuten hinnasta 24390 EUR - vanha mallisto on vielä myynnissä. Uusi mallisto alkaa tuosta 28120 EUR - eli pieni indeksikorotus on tullut hintoihin 3730 EUR (N. 22000 FIM). Joskus markka-aikana tuollainen hinnankorotus olisi kääntänyt myynnin laskuun, mutta eihän tuo euroissa ole kuin pari tonnia. :grin:

    Legacyyn ei saa Mondeon tapaan ollenkaan tuollaisia alamittaisia 1.6 110hv -koneita vaan mallisto alkaa 2.0 versiosta. Legacyn koneet siis 2.0, 2.5, 2,5t ja 3.0 - tehot 165hv-245hv sekä tulossa oleva 2.2 diesel
    - ennakkotietojen mukaan 180hv.


    :wink:

      
  • Jos nyt kuitenkin vertaisit niitä vastaavilla koneilla. Se, ettei Subarusta tehdä pienikoneisia versioita kertoo vain malliston kapeudesta. Onhan Alfasta, puimurista, Audista jne. myös pienikoneiset mallit, ja nuohan ovat niitä premium-kulkineita. Vai onko mielestäsi Subaru mielestäsi Audia A6:tta hienompi, kun Audia saa 140hv koneella. Samoin A4:jään on tarjolla 1,6l motti.

    Subaru on Mondeon kanssa aika lailla saman hintainen, ehkä hieman kalliimpi, mutta se voidaan pistää nelivedon piikkiin. Jos Mondeoon saisi nelivedon, jopa enemmän vastaavalla koneella.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 24.08.2007 klo 15:19]
      
  • Lainaus:
    24.08.2007 klo 15:11 Simppa- kirjoitti
    Jos nyt kuitenkin vertaisit niitä vastaavilla koneilla. Se, ettei Subarusta tehdä pienikoneisia versioita kertoo vain malliston kapeudesta. Onhan Alfasta, puimurista, Audista jne. myös pienikoneiset mallit, ja nuohan ovat niitä premium-kulkineita. Vai onko mielestäsi Subaru mielestäsi Audia A6:tta hienompi, kun Audia saa 140hv koneella. Samoin A4:jään on tarjolla 1,6l motti.

    Subaru on Mondeon kanssa aika lailla saman hintainen, ehkä hieman kalliimpi, mutta se voidaan pistää nelivedon piikkiin. Jos Mondeoon saisi nelivedon, jopa enemmän vastaavalla koneella.


    Niin JOS, mutta kun ei... niin ja Alfa on premium kulkine jne... :cry:

    ...tässä nyt vertailtiin Mondeota ja Legacyä - ei esim. Audi A6:tta - saako A6:sta tosiaan vain 140hv koneella - oho, mitähän järkeä siinäkin on... :grin:

      
  • niin, ja A4:jää saa koneella, jossa on vain rahtusen päälle 100hv tehoa (se tehottomampi VAG 1.6l, jossa on 102hv). 2.0TDI on tarjolla isoon Audiin Suomessakin.

    Edelleenkin kannattaa verrata 2.0l koneita keskenään jne. Mutta tietenkin lienet eri mieltä?

    Myydyimmissä malleissa (2.0 kumpaiseltakin) hinnanerotus on huikeat 200€. Subarussa lienee vielä parempi varustuskin.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 24.08.2007 klo 15:44]
      
  • [quote title="24.08.2007 klo 15:05 CARSON kirjoitti"]

    Niin noita mutu -mielipiteitä voi tietysti jokainen laitella, mutta itse laskin vain hinnastossa olevien mallien keskihinnan.

    Subarun mallisto on aika kapea, se hivenen vääristää asiaa jos Mondeoon vertaa. Mondeosta löytyy 1.6-2,5 litraisia bensakoneita (110-220 hv) ja neljä eri dieseliä.

    Usein premiumien yksi määritelmä on juuri runsas valintojen mahdollisuus. Esim. E-Mersun hintahaarukka on sedanissa hinnat alkaen 59.400 (E200 K) ja päätyen 152.700 euroon (E63 AMG A). Keskihinta osuu johonkin 80.000 euron paikkeille. Aika iso ero noilla 80 tonnin E:llä ja 150 tonnin E:llä käytännössä on, voiko puhua enää edes samasta autosta?

    Mielenkiintoisempi tieto olisi Subaru-Mondeo -akselilla tietää se, mikä on myytyjen autojen keskihinta. Ja miten monta kappaletta myydään esim. alle 40.000 ja yli 40.000 euron autoja. Enin osa Legacyistä joita olen nähnyt, on kaksilitraisia, Outbackit yleensä 2,5 litraisia. 3 litrainen on aika harvinainen. Myös käytettyjen listat vahvistavat asian. Forester taitaa olla aika myyty malli, siinäkin hinnat pyörivät 40 tonnin paikkeilla.

    Nykyisin myynnissä olevat Mondeo -mallit alkaa muuten hinnasta 24390 EUR - vanha mallisto on vielä myynnissä. Uusi mallisto alkaa tuosta 28120 EUR - eli pieni indeksikorotus on tullut hintoihin 3730 EUR (N. 22000 FIM).

    Vanhan mallin hintojahan on tiputettu todella runsaasti viime vuonna varastojen tyhjentämiseksi. Ei niistä kannata vetää johtopäätöstä uuden mallin hinnannoususta. Vai mikä kilpailija myy tuon kokoista farmaria 2-litran dieselillä ja lähes täydellisin varustein hintaan 29.990? Tuohan maksoi ennen hintojen tiputtamista lähes 40 tonnia.

    Legacyyn ei saa Mondeon tapaan ollenkaan tuollaisia alamittaisia 1.6 110hv -koneita vaan mallisto alkaa 2.0 versiosta. Legacyn koneet siis 2.0, 2.5, 2,5t ja 3.0 - tehot 165hv-245hv sekä tulossa oleva 2.2 diesel
    - ennakkotietojen mukaan 180hv
    .

    MB E:n tehot alkaen malli tarjoaa 100kW, mikä monelle riittää täysin. Huippumallissa onkin sitten 378 kW "nöyrää". Minusta on vaan hyvä, että tuo 200 CDI:kin on silti tarjolla.

      
  • Lainaus:
    24.08.2007 klo 09:31 Simppa- kirjoitti

    Ja se jumalallinen Subaruhan kuuluu tismalleen tuohon joukkoon. Vai väitätkö, että Subaru on jotenkin noiden yläpuolella? Herää todellisuuteen. Subaru Legacy on perheauto, eikä mikään sportti. Mutta toki sinä nostat sen mm. 159:n C-sarjan ja 3-sarjan yläpuolelle, jotka tuossa testissä Mondeon kanssa olivat.

    Sinä olet nyt tekemässä Legacystä jotain urheilullisen ajettavuuden huippua, mitä se ei todellakaan ole. Legacy kuuluu perin tavalliseen perheautoluokkaan siinä missä Mondeokin.




    -kuulukoon vaan hinnoittelunsa takia. mutta minkäs minä sille voin että subaru hinnoittelee tuotteensa noin. legacyssa on niin paljon kaikkea hyvää verrattuna tavalliseen ( etuveto-tusina perheautoon jollaisen prototyyppi mondeo on ), että hintaa voisi olla enemmänkin, eikä se olisi yhtään posketonta. Ne ostaisi ketkä arvostavat ja tarvitsevat, niinhän se menee nytkin.

    tuo kyttävertaus siksi että se kertoo kaiken oleellisen fordista.
    auto on hyvin tavallinen, mauton, hajuton ja äärimmäisen tylsä ja halvanoloinen. sopii hyvin siviilipoliisiautoksi liikenteen sekaan.

    miten on subarun kanssa? voitti ruotsissa mm. heti mukaan päästyään ''merkkien merkki'' -tutkimuksen ( tai mikä lie nimeltään on, sen jota bmw on hallinnut suomessa), joka kertoo että omistaja/kuski on äärimmäisen tyytyväinen autoonsa.
    itse pidän tuollaisia tutkimuksia hyvinä, toisin kuin joidenkin ennakkoluuloisten ja puolueellisten lehtien testit.

    en tiedä, mutta en usko että moni tuntee mondeoon mitään ihmeempää omistamisen halua, tai nauttii sen ajamisen hauskuudesta, vaikka se hyvä on sekin.

    eiköhän ajamisen hauskuudesta ja hienosta imagosta nauttiva
    kuski valitse esim. mersun, bemarin audin, alfan, tai subarun, tai jonkin muun ''jännittävän'' auton.


    [petos muokkasi tätä viestiä 25.08.2007 klo 00:34]
      
  • Aivan, ja pitää myös muistaa että Subarulla on tavallaan myös eksklusiivisuutta. Kun ei ole aivan pienimpiä ja yksinkertaisimpia malleja niin sehän tuo tietynlaista statustakin. Kyllähän Porschenkin malleja pidetään arvostetumpina ja arvokkaampina kuin kilpailevien hyvin samanlaisia autoja juuri siksi että Porschet ovat 'jotain erityistä'. Subarulla on hieman samaa.

    Lisäksi AINA kun näet Subarun niin tiedät että se on vähintään tietyn tasoinen, eli sillä ei ole samaa ilmiötä kuin esim. A4 Audissa jossa voi olla mikä tahansa ruohonleikkurin moottori ja silti näyttää samalta kuin S-mallit, se voi olla etuvetoinen Skodaakin epäurheilullisempi vehje tai nelivetoinen V8-malli. Lisäksi niitä on joka paikassa joten ne ovat massa-autoja. Subarusta taas aina tietää että niissä on tietyt asiat ja ne ovat tietyn tasoisia JA että niitä ei ole joka paikka täynnä. Suomessa viimeksimainituhan on huono asia ja täällä päinvastoin useimmta ostavat auton ennemmin sen mukaan mitä muilla on kuten V70:sten ja nykyään Audien kanssa.

    Muuten aiemmista jutuista: matalemmasta painopisteestä on selvät edut, Porschen V10:ssäkin on sen takia paitsi kuivasumppuvoitelu niin myös erikoiskytkin joka on äärimmäisen pieni halkaisijaltaan jolla on saatu aikaan POIKKEUKSELLISEN matala painopiste ainakin koneen suhteen, en muista kuinka monen sentin päässä maasta kampiakseli on, olisiko ollut 10cm... Myös Bemun urheilullisimmissa malleissa on hiilikuitukatto nimenomaan tiputtaakseen painopistettä.

    Voitte unohtaa typerät selitykset väistökokeista jos kerran ei edes yksityiskohtia olla kerrottu. TM:nkin arviot väistökokeista eivät tietääkseni ole perustuneet pitoon vaan 'turvalliseen käytökseen' eli mikä aliohjaa pahiten ja on tosiasiassa surkea ajettava. TM ei ole kovin ammattimainen testaaja muutenkaan koska ei edes nopeuksia väistöistä ole mitannut.

    Bemu puheet ovat taas tapanne mukaan ilman MITÄÄN todellisuuspohjaa tai tajua mistä edes puhutte, kuten Subaru-haukkumistenkin suhteen on. Näköjään on myrkkyä kun tavis perhepulkkia parempia autoja on olemassa paljonkin...

      
  • Lainaus:
    25.08.2007 klo 01:29 Putput kirjoitti
    Aivan, ja pitää myös muistaa että Subarulla on tavallaan myös eksklusiivisuutta. Kun ei ole aivan pienimpiä ja yksinkertaisimpia malleja niin sehän tuo tietynlaista statustakin. Kyllähän Porschenkin malleja pidetään arvostetumpina ja arvokkaampina kuin kilpailevien hyvin samanlaisia autoja juuri siksi että Porschet ovat 'jotain erityistä'. Subarulla on hieman samaa.

    Lisäksi AINA kun näet Subarun niin tiedät että se on vähintään tietyn tasoinen, eli sillä ei ole samaa ilmiötä kuin esim. A4 Audissa jossa voi olla mikä tahansa ruohonleikkurin moottori ja silti näyttää samalta kuin S-mallit, se voi olla etuvetoinen Skodaakin epäurheilullisempi vehje tai nelivetoinen V8-malli. Lisäksi niitä on joka paikassa joten ne ovat massa-autoja. Subarusta taas aina tietää että niissä on tietyt asiat ja ne ovat tietyn tasoisia JA että niitä ei ole joka paikka täynnä. Suomessa viimeksimainituhan on huono asia ja täällä päinvastoin useimmta ostavat auton ennemmin sen mukaan mitä muilla on kuten V70:sten ja nykyään Audien kanssa.

    Muuten aiemmista jutuista: matalemmasta painopisteestä on selvät edut, Porschen V10:ssäkin on sen takia paitsi kuivasumppuvoitelu niin myös erikoiskytkin joka on äärimmäisen pieni halkaisijaltaan jolla on saatu aikaan POIKKEUKSELLISEN matala painopiste ainakin koneen suhteen, en muista kuinka monen sentin päässä maasta kampiakseli on, olisiko ollut 10cm... Myös Bemun urheilullisimmissa malleissa on hiilikuitukatto nimenomaan tiputtaakseen painopistettä.

    Voitte unohtaa typerät selitykset väistökokeista jos kerran ei edes yksityiskohtia olla kerrottu. TM:nkin arviot väistökokeista eivät tietääkseni ole perustuneet pitoon vaan 'turvalliseen käytökseen' eli mikä aliohjaa pahiten ja on tosiasiassa surkea ajettava. TM ei ole kovin ammattimainen testaaja muutenkaan koska ei edes nopeuksia väistöistä ole mitannut.

    Bemu puheet ovat taas tapanne mukaan ilman MITÄÄN todellisuuspohjaa tai tajua mistä edes puhutte, kuten Subaru-haukkumistenkin suhteen on. Näköjään on myrkkyä kun tavis perhepulkkia parempia autoja on olemassa paljonkin...



    erittäin hyviä pointteja :sunglasses:
    minua huvittaa eniten tällä hetkellä tuo mondeon ''väkisin hilaaminen'' yhtä hyväksi kuin auto jossa on nähty vaivaa ja tehty ratkaisuja jolla se on selvästi parempi.
    no, tästäkin vastaa lähinnä yksi nimimerkki, ja taitaa tehdä sen vaan sen takia että volvo näyttäisi taas vähän paremmalta (volvohan on kuulema kuorutettu mondeo) :wink:

      
  • Lainaus:
    25.08.2007 klo 01:44 petos kirjoitti
    erittäin hyviä pointteja :sunglasses:
    minua huvittaa eniten tällä hetkellä tuo mondeon ''väkisin hilaaminen'' yhtä hyväksi kuin auto jossa on nähty vaivaa ja tehty ratkaisuja jolla se on selvästi parempi.
    no, tästäkin vastaa lähinnä yksi nimimerkki, ja taitaa tehdä sen vaan sen takia että volvo näyttäisi taas vähän paremmalta (volvohan on kuulema kuorutettu mondeo) :wink:


    Niinno, hänhän on jo kovasti koittanut ylistää Freelanderiä joten loogista kai on että seuraavaksi vuorossa on Mondeo.

    Kohta kai kohteena on hänen uuden autonsa ylistykset eli alamme kuulla käytetyn Corveten erinomaisuudesta. Tai en tiedä ostiko jonkun Crossfiren tai SLK:n.

    Eniten ihmetyttää että jotkut oikeasti yrittävät todistaa Subarua epädynaamiseksi ja täysin samanlaiseksi ajettavaksi kuin perusautot. No, tämä 'ei sitä eroa todellisuudessa ole' on ennenkin ollut kovassa käytössä muissa keskusteluissa joissa on puhuttu dynaamisista autoista ja tavisautoista. Kuvaavaa kuitenkin on koko touhussa se etteivät oikein tiedä mistä puhuvat mutta silti kovasti yrittävät jostain syystä vakuuttaa että he tietävät totuuden. Heille tärkeämpää onkin heidän 'ideologiansa puolustaminen' eli että tavallinen on ihan yhtä hyvä kuin 'tärkeilevän hienot' ja että mitä harmaampi tavispulkka niin sitä parempi.

      
  • Satuinpahan yhdessä viestissäni kirjoittamaan, että Freelander on mielestäni parempi auto kuin X3. Ei kannata kaikesta ottaa nokkiinsa.

      
  • Lainaus:
    25.08.2007 klo 00:30 petos kirjoitti


    tuo kyttävertaus siksi että se kertoo kaiken oleellisen fordista.
    auto on hyvin tavallinen, mauton, hajuton ja äärimmäisen tylsä ja halvanoloinen. sopii hyvin siviilipoliisiautoksi liikenteen sekaan.


    Kuten Jaguar S-type R? Tai Italiassa käytössä oleva Gallardo, joka ei kyllä ole sivililivärityksessä? Briteissä esim. X5 ja Lexus RX ovat verraten yleisiä poliisiautoja. Ja onpahan suomenkin poliisin siviilikalusto yllättävän laaja. En ihmettelisi, vaikka joku Legacy sieltä löytyisikin. Onhan siellä usempia Octavia RS:kin, ja taitaapi olla T4 ja T5 Volvojakin.

      
  • http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=201_1&model=1133&description=Ford%20Mondeo

    "the excellent handling characteristics that have long made this Ford a good choice for keen drivers."

    "It's almost worthy of five stars, so capable is this Mondeo. It's easy to handle (size notwithstanding in tight spots), stable, corners crisply and provides unusually precise steering. It also absorbs the bumps of difficult B roads with great aplomb, though less so if you order the sports suspension. It's also very safe at the edge of adhesion."


    We like:

    2. Excellent handling and ride


    Ja tuotahan lähdettä kertoi arvoisa PutPutkin arvostavan. Onko se nyt ihan sontaa, kun kehovat Mondeon ajettavuutta mainioksi?

    Niin ja saahan siihen 318i:hinkin kaikenmaailman paketteja, millä se näyttää M3:lta. En ymmärrä, miten tuo eroaa Audin tilanteesta.

      
  • Putput: "Lisäksi AINA kun näet Subarun niin tiedät että se on vähintään tietyn tasoinen, eli sillä ei ole samaa ilmiötä kuin esim. A4 Audissa jossa voi olla mikä tahansa ruohonleikkurin moottori ja silti näyttää samalta kuin S-mallit, se voi olla etuvetoinen Skodaakin epäurheilullisempi vehje tai nelivetoinen V8-malli."

    AINA? No joo, tietyn tasoinen kyllä, kuten Audi, Skoda tai vaikka Ladakin. Subarusta nykyään tietää ainakin Suomessa, että uusimmat mallit ovat nelivetoisia. Vielä 90-luvun alussa myytiin sekä etuvetoisia, että varusteiltaan hyvin riisuttuja DL-malleja. Eiköhän näitä ole vielä liikenteessäkin. Mutta samanlainen ruohonleikkurin moottori voi uudessa Subarussa olla kuin Audissakin. Esimerkkinä tästä Imprezan 1,5 hv kone. Mahtaa olla urheilullinen auto. Kuten se vanhempi DL-varusteinen etuveto-Legacykin 1,8 l / 90 hv koneella.

    "Muuten aiemmista jutuista: matalemmasta painopisteestä on selvät edut, Porschen V10:ssäkin on sen takia paitsi kuivasumppuvoitelu niin myös erikoiskytkin joka on äärimmäisen pieni halkaisijaltaan jolla on saatu aikaan POIKKEUKSELLISEN matala painopiste ainakin koneen suhteen, en muista kuinka monen sentin päässä maasta kampiakseli on, olisiko ollut 10cm... Myös Bemun urheilullisimmissa malleissa on hiilikuitukatto nimenomaan tiputtaakseen painopistettä."

    Matalan painopisteen etua ei ole kiistetty. Kyse on ollut siitä, kuinka paljon Subarussa moottorin rakenteella saadaan painopistettä alemmas verrattuna massa-autoon ja mikä on muutoksen vaikutus ominaisuuksiin. Muut eivät ole osanneet vastata tähän, osaatko sinä? Silti esitetään väitteitä asian merkityksellisyydestä, uskomatonta!

    "Voitte unohtaa typerät selitykset väistökokeista jos kerran ei edes yksityiskohtia olla kerrottu. TM:nkin arviot väistökokeista eivät tietääkseni ole perustuneet pitoon vaan 'turvalliseen käytökseen' eli mikä aliohjaa pahiten ja on tosiasiassa surkea ajettava. TM ei ole kovin ammattimainen testaaja muutenkaan koska ei edes nopeuksia väistöistä ole mitannut."

    Onneksi itse omissa kokeissanne varmaan ammattimaisesti mittaatte nopeuksia ja voitte aukottomasti verrata eri autojen käytöstä toisiinsa ja kokeiden perusteella ilmoittaa, mikä on paras auto. Mutta pääasiahan on, että on tyytyväinen. Siitä huolimatta kannattaisi ennen tuollaisen kritiikin esittämistä edes yrittää selvittää, miten TM tekee väistötestin...

    http://www.tekniikanmaailma.fi/mittaukset/?c=autot&s=13

    "Bemu puheet ovat taas tapanne mukaan ilman MITÄÄN todellisuuspohjaa tai tajua mistä edes puhutte, kuten Subaru-haukkumistenkin suhteen on. Näköjään on myrkkyä kun tavis perhepulkkia parempia autoja on olemassa paljonkin..."

    Omituisia johtopäätöksiä esität. Itse ainakin olen esittänyt mielipiteideni taustalla olevia asioita, mutta vastaukseksi on tullut usein vain ylimalkaisia toteamuksia, ettei asia noin voi olla. Faktoja tai mitään muutakaan ei ole löytynyt tueksi. Subarua en muuten ole haukkunut, ellet sellaiseksi ymmärrä toteamusta, että joku muu merkki/malli saattaa olla joltain ominaisuudeltaan yhtä hyvä tai jopa parempi perinteisemmästä tekniikasta huolimatta. Sitäkään en ole kiistänyt, etteikö tavisautoja parempia vaihtoehtoja olisi olemassa. Olen petokselta kysellyt, milloin Subarusta tuli ominaisuuksiltaan huippuauto. Samantapaista tekniikkaaan on ollut käytössä ainakin niin kauan kuin merkki on ollut markkinoilla Suomessa, joten ominaisuuksien kai pitäisi tuolla logiikalla olla ollut aina huippua. Hän ei osannut vastata. Osaatko sinä?

    "Heille tärkeämpää onkin heidän 'ideologiansa puolustaminen' eli että tavallinen on ihan yhtä hyvä kuin 'tärkeilevän hienot' ja että mitä harmaampi tavispulkka niin sitä parempi."

    Minun ideologiani perustuu ainakin siihen, että mielipiteet perustuvat todennettaviin asioihin eikä mainoksien väittämiin. Myös asiat pitää osata erottaa toisistaan. Tässä tuntuu monilla menevän herkästi pasmat sekaisin. Jos haluaa erikoisen auton, Subaru on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että erikoisuus toisi mukanaan kuun taivaalta, vaikka auto hyvä olisikin. Se ei myöskään tarkoita sitä, että tavisauto on ilman muuta erikoisempaa vaihtoehtoa parempi. Viimeisen lauseen keksit ihan itse. Miksi?


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 25.08.2007 klo 11:41]
      
  • Ahaa, 1,5l Impreza ei ole ruohonleikkuri, mutta Audi on? Asia selvä. Tosin Audilta ei taida edes löytyä noin laiskaa mallia, mutta kaipa sinulla oli joku logiikka tuossa viestissäsi...

      
  • Lainaus:
    25.08.2007 klo 11:36 Herbert kirjoitti
    ...Mutta samanlainen ruohonleikkurin moottori voi uudessa Subarussa olla kuin Audissakin. Esimerkkinä tästä Imprezan 1,5 hv kone. Mahtaa olla urheilullinen auto.

    -mahtaa olla kyllä. urheilullisuus on muutakin kuin isoja tehoja.
    sitäpaitsi tuollakin ruohonleikkurilla voi ajaa paljon urheilullisemmin kuin sillä etuveto-mopo-audilla tai muulla vastaavalla.
    tuolla aiemminhan todettiin vielä että ''laaja valikoima mopokonevaihtoehtoineen on vain hyvä juttu''.
    ja viimesen päälle ajonautintoa hakeva voi valita eri ikäisen wrx:n, Sti:n, tai GT:n.


    Matalan painopisteen etua ei ole kiistetty. Kyse on ollut siitä, kuinka paljon Subarussa moottorin rakenteella saadaan painopistettä alemmas verrattuna massa-autoon ja mikä on muutoksen vaikutus ominaisuuksiin. Muut eivät ole osanneet vastata tähän, osaatko sinä? Silti esitetään väitteitä asian merkityksellisyydestä, uskomatonta!


    -subaru mainostaa tuon painopisteen etuja ajettavuudessa, auton kallistelun vähäisyytenä, vakautena mutka ajossa jne.
    tämä on todettu itse kokeilemalla. eiköhän ole selvää että iso osa tuosta edusta tulee juuri noilla painopisteen eteen nähdyllä vaivalla, vaikken voi kaivaa sinulle nikkarille siitä jotain tm-testiä??


    Olen petokselta kysellyt, milloin Subarusta tuli ominaisuuksiltaan huippuauto. Samantapaista tekniikkaaan on ollut käytössä ainakin niin kauan kuin merkki on ollut markkinoilla Suomessa, joten ominaisuuksien kai pitäisi tuolla logiikalla olla ollut aina huippua. Hän ei osannut vastata.


    -mutta eiköhän parannuksia ole tullut joka malliuudistusten yhteydessä? monesti kuulee sanottavan että ''subarun erikoiset tekniset ratkaisut ovat vuosien aikana hioutuneet huippuunsa ja toimivaksi kokonaisuudeksi''.

    vaikka nuo monet asiat ovat samoja 80-luvun alusta tähän päivään, onhan tullut kaiketi paljon kehitystä ja viilaamista.
    vai väitätkö että subaru olisi jotenkin ''sama kuin 80-luvulla, mutta eri vaatteissa''?

    pienet parannukset tuovat isoja eroja lopputulokseen ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. mutta senhän sinä varmasti tiedätkin.



    Minun ideologiani perustuu ainakin siihen, että mielipiteet perustuvat todennettaviin asioihin eikä mainoksien väittämiin.


    -minusta ''autoista ymmärtävien'' ihmisten yleinen mielipide on aika hyvä tietolähde. siinä on suuri otanta, jonkun lehden tulokset ovat muutaman ihmisen ehkä vain yhden mahdollisesti puolueellisia ja vääristäviä tuloksia. itse noita autoja kannattaa testata ja tuntea omassa ahterissaan ja päässään minkälaisen ajonautinnon se tarjoaa.


      
  • Lainaus:
    25.08.2007 klo 11:07 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    25.08.2007 klo 00:30 petos kirjoitti


    tuo kyttävertaus siksi että se kertoo kaiken oleellisen fordista.
    auto on hyvin tavallinen, mauton, hajuton ja äärimmäisen tylsä ja halvanoloinen. sopii hyvin siviilipoliisiautoksi liikenteen sekaan.



    Kuten Jaguar S-type R? Tai Italiassa käytössä oleva Gallardo, joka ei kyllä ole sivililivärityksessä? Briteissä esim. X5 ja Lexus RX ovat verraten yleisiä poliisiautoja. Ja onpahan suomenkin poliisin siviilikalusto yllättävän laaja. En ihmettelisi, vaikka joku Legacy sieltä löytyisikin. Onhan siellä usempia Octavia RS:kin, ja taitaapi olla T4 ja
    T5 Volvojakin.



    No kyllähän tosiasia on, ettö Mondeo lienee yleisin poliisiauto Suomessa tällä hetkellä, mutta sekin lienee muuttumassa.

    Mutta ylipäätään siitä, mikä auto poliisilla on ei voi vetää mitään muuta johtopäätöstä kuin sen, että ovat saaneet ko. merkistä/mallista paremman tarjouksen ja tehneet kaupat.

    Briteissä on muuten muutama Impreza WRX poliisin käytössä - ja näillä pääasiassa otetaan kiinni yltiöpäisiä kaahareita tms.

    Ja Sveitsissä ja Itävallassa on paljon poliisilla Subaru Forestereita.

    Nämä Subarun arvostelijat - käykää nyt ensin ajamassa auto ja sitten
    laitelkaa näitä mielipiteiä uudestaan. Subarun omistajilla taas on paljonkin kokemusta muistakin merkeistä, joten puheet siltä suunnalta ovat mielestäni paremmin perusteltuja kuin nämä 'kateellisten panettelut'.

    :grin:

      
  • [quote title="25.08.2007 klo 12:49 petos kirjoitti"]

    "urheilullisuus on muutakin kuin isoja tehoja.
    sitäpaitsi tuollakin ruohonleikkurilla voi ajaa paljon urheilullisemmin kuin sillä etuveto-mopo-audilla tai muulla vastaavalla.
    tuolla aiemminhan todettiin vielä että ''laaja valikoima mopokonevaihtoehtoineen on vain hyvä juttu''. "


    Toki laaja valikoima on hyvä juttu, vaikka Subarulla ei erityisen laajaa valikoimaa olekaan verrattuna moniin erityisesti eurooppalaisiin massa-autoihin. Putputin mielestä malliston laajeneminen alaspäin tuntui haittaavan auton imagoa.

    Jos neliveto = urheilullisuus, silloin Subarun ruohonleikkuri on parempi kuin Audin vastaava. Muuten en osaa sanoa, kumpi on urheilullisempi. Molemmat todennäköisesti ovat kaukana urheilullisuudesta eikä palvele urheilullisia ominaisuuksia hakevan tarpeita, joten asialla ei ole merkitystä.

    "-subaru mainostaa tuon painopisteen etuja ajettavuudessa, auton kallistelun vähäisyytenä, vakautena mutka ajossa jne."

    Mainostaa...

    "tämä on todettu itse kokeilemalla."

    Et vieläkään ole selittänyt, miten tiedän kallistelun vähäisyyden johtuvan painopisteestä eikä vaikkapa kovasta jousituksesta tai jostain muusta asiasta. Olenko väärässä sanoessani, että olet itse kokeilemalla todennut Subarun kallistelelun olevan vähäistä, mutta et sitä, että tuo johtuisi matalasta painopisteestä? Allekirjoitan tuon kallistelun vähäisyyden, mutta en tiedä yksiselitteistä syytä siihen.

    "eiköhän ole selvää että iso osa tuosta edusta tulee juuri noilla painopisteen eteen nähdyllä vaivalla..."

    Ei ole, koska emme tiedä vaivannäön tulosta eli painopisteen sijaintia kilpailijoihin verrattuna. Miksei valmistaja kerro asiaa esitteessään, jos asia niin merkityksellinen on?

    "-mutta eiköhän parannuksia ole tullut joka malliuudistusten yhteydessä?"

    Aivan kuten massa-auojillakin.

    "väitätkö että subaru olisi jotenkin ''sama kuin 80-luvulla, mutta eri vaatteissa''?"

    Tavallaan kyllä, vaikka absoluuttisesti mitattuna huomattavasti parempi onkin. Subaru erottui muista silloinkin samalla tavalla kuin nykyään. 80-luvulla autot olivat pääasiassa etuvetoisia, joissa oli nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain. Joku pikku-Volvo tai Sierra vähän poikkesivat porukasta.

    Subarun nelivetoa arvostettiin tuolloinkin talvioloissa aivan kuten nykyäänkin. Tekniikka oli vähän yksinkertaisempaa kuin nyt, mutta niin oli kilpailijoillakin. Ajonhallintajärjestelmä taitaa olla ainoa yksittäinen tekijä, jolla on ollut kertaluokan suuruista vaikutusta ajettavuuteen ja hallittavuuteen. Kaikki muu on ollut "malliuudistusten yhteydessä tulleita parannuksia" eli hienosäätöä. Uusi malli on ollut vähän vanhaa parempi, vain ajonhallinnan käyttöön ottamisella on saavutettu suurempi harppaus. Samoin ehkä ABS-jarruilla.

    "-minusta ''autoista ymmärtävien'' ihmisten yleinen mielipide on aika hyvä tietolähde."

    Pitäisikö minun uskoa täällä palstalla "autoista ymmärtävien" juttuja? Niiden mukaanhan Subarun ajettavuus on erinomainen siksi, että sen bokserimoottorin avulla auton painopiste on saatu alhaiseksi.

    Lehden testejäkin pitää osata lukea eikä vain tuijottaa kokonaispistemäärää. Minusta Subaru voi olla ylivoimaisesti paras auto vertailuun osallistuneista vaikka hävisikin testin. Paremmuus vain riippuu omista tarpeista. Itselläni esimerkiksi ei ääritilannekäytös ole kovin merkittävä tekijä. Luultavasti kaikissa markkinoilla olevissa autoissa se on riittävän hyvä, joten muut asiat ratkaisevat.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 25.08.2007 klo 14:57]
      
  • Lainaus:
    25.08.2007 klo 13:47 CARSON kirjoitti


    Nämä Subarun arvostelijat - käykää nyt ensin ajamassa auto ja sitten
    laitelkaa näitä mielipiteiä uudestaan. Subarun omistajilla taas on paljonkin kokemusta muistakin merkeistä, joten puheet siltä suunnalta ovat mielestäni paremmin perusteltuja kuin nämä 'kateellisten panettelut'.

    :grin:


    Eikö muiden autojen omistajilla voi olla kokemusta Subarusta? En ole väittänyt Legacya huonoksi autoksi, mutta mielestäni esimerkiksi Mondeota tai vaikka Passatia voi ominaisuuksien puolesta ihan hyvin verrata siihen, kuten osoittavat erinäiset autotestitkin. Toki Petos on sitä mieltä, että testaajat ovat ammattitaidottomia ja suorastaan valehtelevat, kun Subaru ei voittanutkaan, mutta lieneekö asianlaita ihan oikeasti näin?

    Subaru lienee ihan kelpo perheauto, mutta niin Mondeo, Passat ja Mazda6:kin. Täällä koitetaan jotenkin yltipäisesti todistaa, ettei Subaru kuulu noiden kanssa samaan kastiin, joka on mielestäni jo hiukan huvittavaa.

    Ja sanopa, kenen luulet olevan kateellinen Legacystasi? Minäkö? Herbert?

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/newreviews/208488/ford_mondeo.html

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 25.08.2007 klo 18:35]
      
  • [quote title="25.08.2007 klo 14:54 Herbert kirjoitti"]

    Et vieläkään ole selittänyt, miten tiedän kallistelun vähäisyyden johtuvan painopisteestä eikä vaikkapa kovasta jousituksesta tai jostain muusta asiasta. Olenko väärässä sanoessani, että olet itse kokeilemalla todennut Subarun kallistelelun olevan vähäistä, mutta et sitä, että tuo johtuisi matalasta painopisteestä? Allekirjoitan tuon kallistelun vähäisyyden, mutta en tiedä yksiselitteistä syytä siihen.

    -eikö se ole aika loogista että mitä korkeammalla painopiste on sitä helpommin joku kulkine mutkassa keinuu ja ääritapauksessa kaatuu?

    legacyssa ei minun mielestä ole mikään huomattavan kova jousitus. mistä itse luulisit tuon vakauden ja vähäisen kallistelun johtuvan? olisiko sillä mitään tekemistä painopisteen ja painonjakauman kanssa? miksi tässä asiassa tarvii olla ''nikkari'', kun se on aika selvää...
    minä en tuota tosiaan osaa selvittää tarkemmin ja paremmin. ehkä sinä voisit väläyttää älyäsi..

    ja muuten sitten vielä se, että kyse ei ole vain bokserimoottorista vaan myös että subaruissa on käytetty erilaisia ja kevyitä materiaaleja tietyissä paikoissa tuon painopisteen saamiseksi halutunlaiseksi. luuletko että tätä tehdään huvin vuoksi?

    en ole varma mutta tuokin on luullakseni sitä hiottua kehitystä, jota tuskin oli joskus 80-90 luvun subarussa. korjaa jos olen väärässä.

    muuten, kilpa-autoissakin lähdetään siitä että painopiste olisi mahdollisimman alhainen, jotta auto kulkisi mutkissa nopeasti, vakaasti ja tarkasti, eikä höllyen ja niiaillen.


    Pitäisikö minun uskoa täällä palstalla "autoista ymmärtävien" juttuja?

    -ei tietenkään. oman harkinnan mukaan kannattaa uskoa näitä juttuja täällä.

    en minäkään väitä olevani joku ''autoista kaikkitietävä joka voi täällä kouluttaa tyhmempiään subaruista''. ei mitään sellaista, mutta subaruista jonkin verran kokemusta omaavana, kuten myös noista ''normaali'' etuvetoisista massamyynti-malleista, voin varmaan omat näkemykseni heittää tänne.


    tarkoitin ''autoista ymmärtävillä'' sellaisia henkilöitä, jotka ovat työnsä puolesta autoista perillä, tai vaikka harrastavat jossain muodossa autoja ja siten tietävät niistä asioita.

    täällähän ei voi kuitenkaan tietää kenen kanssa juttelee.
    sen voi yleensä lukea rivien välistä, onko henkilö puolueeton ja autoista sekä tekniikasta kiinnostunut, vaiko vain omat intressit pelissä hankkimassa autolleen väkisin arvostusta.. ja tuputtamassa muille että rahaa löytyy...


    Itselläni esimerkiksi ei ääritilannekäytös ole kovin merkittävä tekijä. Luultavasti kaikissa markkinoilla olevissa autoissa se on riittävän hyvä, joten muut asiat ratkaisevat.

    -samaa mieltä

      
  • Voi vitalis teitä! :innocent:

      
  • [quote title="25.08.2007 klo 17:23 petos kirjoitti"]

    "-eikö se ole aika loogista että mitä korkeammalla painopiste on sitä helpommin joku kulkine mutkassa keinuu ja ääritapauksessa kaatuu?"

    On, siitä ei ole ollut epäselvyyttä. Ainoastaan siitä, johtuuko ja kuinka paljon Subarun vähäinen kallistelu tuosta painopisteestä. Kallisteluun vaikuttaa muutkin tekijät kuin painopiste. Valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella ei voi päätellä mitään.

    "mistä itse luulisit tuon vakauden ja vähäisen kallistelun johtuvan? olisiko sillä mitään tekemistä painopisteen ja painonjakauman kanssa?"

    Subarun vähäinen kallistelu voi johtua ainakin painopisteestä, mutta myös jousituksesta, alustan rakenteista muutenkin, raideleveydestä ym. Näiden tekijöiden merkitystä kokonaisuuteen en osaa sanoa, kuten et sinäkään, joten antaa olla. Ei tämä johda mihinkään.

    "ja muuten sitten vielä se, että kyse ei ole vain bokserimoottorista vaan myös että subaruissa on käytetty erilaisia ja kevyitä materiaaleja tietyissä paikoissa tuon painopisteen saamiseksi halutunlaiseksi. luuletko että tätä tehdään huvin vuoksi?"

    Ei varmaan tehdä huvin vuoksi. Mutta onko Subaru noiden muiden rakenteiden suhteen edellä muita?

      
  • Lainaus:
    25.08.2007 klo 16:28 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    25.08.2007 klo 13:47 CARSON kirjoitti


    Nämä Subarun arvostelijat - käykää nyt ensin ajamassa auto ja sitten
    laitelkaa näitä mielipiteiä uudestaan. Subarun omistajilla taas on paljonkin kokemusta muistakin merkeistä, joten puheet siltä suunnalta ovat mielestäni paremmin perusteltuja kuin nämä 'kateellisten panettelut'.

    :grin:



    Eikö muiden autojen omistajilla voi olla kokemusta Subarusta? En ole väittänyt Legacya huonoksi autoksi, mutta mielestäni esimerkiksi Mondeota tai vaikka Passatia voi ominaisuuksien puolesta ihan hyvin verrata siihen, kuten osoittavat erinäiset autotestitkin. Toki Petos on sitä mieltä, että testaajat ovat ammattitaidottomia ja suorastaan valehtelevat, kun Subaru ei voittanutkaan, mutta lieneekö asianlaita ihan oikeasti näin?

    Subaru lienee ihan kelpo perheauto, mutta niin Mondeo, Passat ja Mazda6:kin. Täällä koitetaan jotenkin yltipäisesti todistaa, ettei Subaru kuulu noiden kanssa samaan kastiin, joka on mielestäni jo hiukan huvittavaa.

    Ja sanopa, kenen luulet olevan kateellinen Legacystasi? Minäkö? Herbert?

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/newreviews/208488/ford_mondeo.html



    No toi kateellisuushomma oli vain ns. slogan, vaikka kyllä Subaruja enemmän 'Veijo Esson baarissa' ihmetellään kuin Mondeoita, joissa ei ole kerrassaan mitään erikoista.

    Legacy ei kuulu sikäli samaan kastiin kuin Mondeot, koska kaikki Legacyt ovat nelivetoisia. Montako neliveto Mondeota olet nähnyt ?

    Miten muuten käy Mondeolle, jos Ford myy Volvon pois - ainoat kunnon rivikoneet tippuu mallistosta pois ?

    :grin:

      
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Elcat

    Urheilullisen sähkösuparun saisi varmaan halvalla täältäkin. Kyllä kelpaisi ratapäivillä elvistellä! 21kw raakaa voimaa, ja suparun tuntien varmaankin erinomaiset ajo-ominaisuudet. kun nelivetokin löytyy pensamallista, kyllä tuolla kaikenmaailman monteot pestäisiin. Suparu Sampaari Turpo se vasta on peli! 53hv! Perusmallin 43hv ei sekään häpeä foorteille! Tuohon vauhtihirmuun saa tehtaalta lisävarusteina mm. sumuvalot ja spoilerin, ettei se lähde lentoon. Löytyypä suparulta automaattikin, joka kestää kaiken tuon räjähtävän väännön. 3-vaihteisella (!) automaatilla 43hv sampaari on oikea luksusvaunu, GT-luokkaa suorastaan, joka ei Maserati GranTurismoille tai XKR jaggeille häpeä.

    http://www.cars-directory.net/specs/subaru/sambar/2002_9/picture/14188/

    Niin ja tosissaan, etuvetoisia Subaruita on vaikka kuinka paljon. Se ei muuta asiaa, ettei niitä tuoda tänne. Vietiinhän britteihinkin jokunen vuosi sitten vain turbo-Volvoja, muttei se tarkoita, ettei muunlaisiakin olisi.

    edit: Äh, turbomallia ei sittenkään taida olla lähtenyt tehtaalta. Toisaalta väliäkö tuolla, spoilerilla ja sumuvaloilla tuo sampaari on oikea ratahirmu.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 27.08.2007 klo 22:04]
      
  • Eipä siinä mitää, tuo Sambar on edelleen myynnissä. Katso nyt tuota aerodynaamista koria:

    http://www.cars-directory.net/specs/subaru/sambar/2002_9/picture/14198/

    Painopiste on takuulla matalalla, kun Subarusta puhutaan. Taitaapa Sambarissa olla bokserikin.

      
  • Lainaus:
    27.08.2007 klo 10:30 CARSON kirjoitti
    Lainaus:
    25.08.2007 klo 16:28 Simppa- kirjoitti
    Lainaus:
    25.08.2007 klo 13:47 CARSON kirjoitti


    Nämä Subarun arvostelijat - käykää nyt ensin ajamassa auto ja sitten
    laitelkaa näitä mielipiteiä uudestaan. Subarun omistajilla taas on paljonkin kokemusta muistakin merkeistä, joten puheet siltä suunnalta ovat mielestäni paremmin perusteltuja kuin nämä 'kateellisten panettelut'.

    :grin:



    Eikö muiden autojen omistajilla voi olla kokemusta Subarusta? En ole väittänyt Legacya huonoksi autoksi, mutta mielestäni esimerkiksi Mondeota tai vaikka Passatia voi ominaisuuksien puolesta ihan hyvin verrata siihen, kuten osoittavat erinäiset autotestitkin. Toki Petos on sitä mieltä, että testaajat ovat ammattitaidottomia ja suorastaan valehtelevat, kun Subaru ei voittanutkaan, mutta lieneekö asianlaita ihan oikeasti näin?

    Subaru lienee ihan kelpo perheauto, mutta niin Mondeo, Passat ja Mazda6:kin. Täällä koitetaan jotenkin yltipäisesti todistaa, ettei Subaru kuulu noiden kanssa samaan kastiin, joka on mielestäni jo hiukan huvittavaa.

    Ja sanopa, kenen luulet olevan kateellinen Legacystasi? Minäkö? Herbert?

    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/newreviews/208488/ford_mondeo.html



    No toi kateellisuushomma oli vain ns. slogan, vaikka kyllä Subaruja enemmän 'Veijo Esson baarissa' ihmetellään kuin Mondeoita, joissa ei ole kerrassaan mitään erikoista.

    Legacy ei kuulu sikäli samaan kastiin kuin Mondeot, koska kaikki Legacyt ovat nelivetoisia. Montako neliveto Mondeota olet nähnyt ?

    Miten muuten käy Mondeolle, jos Ford myy Volvon pois - ainoat kunnon rivikoneet tippuu mallistosta pois ?

    :grin:


    Olet kyllä oikeassa, Mondeossa ei todellakaan ole kerrassaan mitään erikoista, se tuntuu testien mukaan olevan vain tavallisen hyvä kulkupeli. Joku saattaa sen jopa valita sen takia Subarun sijasta.

    Itse yritän välttää juuri noita erikoisia autoja, varsinkin joissa jotain kummallisia ominaisuuksia.

      
  • [quote title="27.08.2007 klo 07:32 Herbert kirjoitti"]

    Subarun vähäinen kallistelu voi johtua ainakin painopisteestä, mutta myös jousituksesta, alustan rakenteista muutenkin, raideleveydestä ym. Näiden tekijöiden merkitystä kokonaisuuteen en osaa sanoa, kuten et sinäkään, joten antaa olla. Ei tämä johda mihinkään.


    -totta. mutta johtuipa se nyt x-prosenttia bokserista ja x-prosenttia muusta, edellä ollaan verrattuna kilpaileviin malleihin jotka eivät käyttäydy yhtä kiitettävästi.


    Ei varmaan tehdä huvin vuoksi. Mutta onko Subaru noiden muiden rakenteiden suhteen edellä muita?

    -uskoisin että on, se kuinka paljon tavallinen pulliainen noista ominaisuuksista hyötyy, on eri asia.


      
  • Lainaus:
    25.08.2007 klo 16:28 Simppa- kirjoitti
    Täällä koitetaan jotenkin yltipäisesti todistaa, ettei Subaru kuulu noiden kanssa samaan kastiin, joka on mielestäni jo hiukan huvittavaa.



    mitä huvittavaa siinä nyt on? sille on ihan täydet perustelut olemassa, ja on muutenkin yleisesti tunnettu asia, että subarut ovat huippulaatuisia autoja kaikinpuolin ja varsinkin hintaan suhteutettuna. minusta on huvittavaa että väität sen olevan yhtä hyvä kuin nuo tavalliset kärryt.

    kannattaisi ruveta tutkailemaan asiaa ihan puolueettomasti ja muutenkin kuin selaten jotain hinnastoja ja kulutuksia jostain autotallicomista. ja ennenkaikkea kokemaan itse kuinka legacy kulkee.

    youtube on täynnä videoita testeistä ja ihmisten omista ajoista ja drifteistä subaruilla ja palaute on silkkaa ylistystä!

    tässä vain yksi esimerkiksi:

    https://www.youtube.com/watch?v=RugBGjei0-w


    ''rally based-solutions..'', ''fabulous chassis'', '' steering is terrific'', '' i know all of time, what happend in front end and back end''.


    kyllä on kumma jos subaru pitää alentaa mondeo-avensis sarjaan, ja kuitenkin se on ajo-ominaisuuksissa (ja jos minulta kysytään kaikessa muussakin) volvoa selkeästi edellä.

    tuolla on todella paljon videoita siitä kuinka väistö ja rata testeissä subaru loistaa erinomaisella ajettavuudella ja vakaudella, siinä kuin esim. volvot liukuvat sinne vastaantulevien puolelle. ja vaikeissa ylämäissä ne ei pääse ylös siinä kun subarulla mennään eikä meinata.

    ja vai että on legacy yhtä hyvä kuin mondeo... :sleepy:

      
  • Joopa joo. Omistaisikohan Petos Subarun kun näin jaksaa ko. kärryä puolustaa? Keskiverto palstan lukija kenties kuitenkin enemmän luottaa TM:n testiin kuin Subarun omistajien hehkutukseen. Ja siinä testissähän nyt kävi niin että Mondeo ja muut "tavalliset" voittivat "erikoisuuden".

    Olin ostamassa kerran käytettyä Legacyä. Ihan kiva ajaa, mutta kulutus 9 litraa sataselle maantiellä ei oikein sitten kuitenkaan houkutellut. Viimeinen niitti tosin oli kun nostettiin auto pukeille. Pohja ja palkit ihan läpimädät. Tämä siis v. 99, ja auto oli vm. 93. Mutta sehän riittää tällä palstalla todistamaan että kaikki Subarut kuluttaa paljon ja ruostuu. Ostin sitten käytetyn sitikan jossa ei ollut ruostetta, kulutti vähemmän, oli halvempi ja abaut yhtä kiva ajaa.

    Ulkoapäin Subarut näyttävät minusta joko tavallisilta (Legacy, Outback) tai rumilta (kaikki ne lintulautaviritykset, ja on se Outback myös ehkä hieman rumanpuoleinen). Esim. uusi Mondeo on hienomman näköinen kuin Legacy.




      
  • No on se kumma, kun Subaru ei sitten pärjää testeissä. Kamalia nuo T5 Volvot tosiaan ovat:

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/48191/volvo_s60_t5.html

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/41357/volvo_s40_t5.html

    Evo S40:stä loppukommenteissa:
    "This is a classily-finished, neatly-detailed car that also drives superbly; Volvo has cracked it at last."


    Evo Spec-B:stä
    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/50540/subaru_legacy_30r_spec_b.html

    "character and plenty of standard kit, including leather and sat-nav, but its driving experience doesn't lodge in the part of the brain labelled 'must have'. "

    Mondeosta:

    "And will anyone care? Probably not, because yer average disinterested punter will still lust after something German with a posher badge even though this car is almost certainly nicer to drive than pretty much any Audi bar the RS4."

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/209169/ford_mondeo.html

    Aika helvetisti kehuttu, kun Audeista vaan RS4 nostetaan ajettavuudeltaan yläpuolelle.

    Ja kun sinä tuota rallitekniikkahöpötystä tunnut jaksavan ikuisesti, kerropa kummalla on rallissa mennyt viimevuosina paremmin, Fordilla vai Subarulla? Pieni muistutus tämän kauden tilanteesta:

    1. BP-Ford WRT 143 Pts
    2. Citroën Total WRT 102 Pts
    3. Subaru WRT 53 Pts
    4. Stobart VK M-Sport Ford Rally Team 50 Pts


    Jos Subaru on niin reippaasti kaikkia Mondeoita ja Opeleita parempi, kertoisitko miten ihmeessa edellisen sukupolven Zafiraa on myyty Subaruna varsin hyvällä menestyksellä. Toki Subarun keulamerkki on vaikkapa jotenkin aerodyynaamisempi niin, että Zafira kulkee Subaru Traviqina paljon liukkaammin.




    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 28.08.2007 klo 10:26]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit