BMW 316i

89 kommenttia
2
  • Kyllä se Volvo premiumiksi on luokiteltu jo 760 lähtien, pienenä automerkkinä vaan ei ole ollut niinkään rahaa tehdä 5l V8 ja urheilumalleja ja mielestäni S60 300hv moottorilla on tehokas (0-100km/h 5.7sek), joten voisitko kirjoittaa jotain asiaakin välillä?

      
  • Taitaapi olla lähinnä suomalaiset tai pohjoismaiset luokitukset????

      
  • individual:

    ajJagge oli vakioalustalla, kun taas 5-sarja kovalla M-sport alustalla.




    M-sport alusta ehkä heikentää mukavuutta, mutta kaiken järjen mukaan se parantaa ajo-ominaisuuksia. Bemarin M-Sport alustasta huolimatta näkivät jaggen paremmaksi ajaa, joka on melkoinen saavutus.



      
  • MMS:

    Taitaapi olla lähinnä suomalaiset tai pohjoismaiset luokitukset????




    Luepa autolehtiä. Kyllä niissä melkein aina mainitaan Volvo premiumiksi.

      
  • MMS:

    Taitaapi olla lähinnä suomalaiset tai pohjoismaiset luokitukset????




    Kyllä se järjestään Saksassakin luokitellaan premiumiksi. Herää jo tähän maailmaan!

      
  • Kyllä mielestäni premium on myös merkkituote, kuten arvokellot tai muut arvotuotteet. Volvolla ei tätä statusta ole ollut, eikä kait vieläkään. Ei tuote premiumiksi muutu ihmisten mielissä muutamassa vuodessa. Arvostus syntyy perinteiden ja ajan kanssa.

      
  • MMS:

    Kyllä mielestäni premium on myös merkkituote, kuten arvokellot tai muut arvotuotteet. Volvolla ei tätä statusta ole ollut, eikä kait vieläkään. Ei tuote premiumiksi muutu ihmisten mielissä muutamassa vuodessa. Arvostus syntyy perinteiden ja ajan kanssa.




    Tuosta voi kyllä olla todella montaa mieltä. Omassa lapsuudessani Volvon omistaminen oli kova juttu. Ja Volvoja on perinteisesti myyty Suomessa aivan helkutisti diplomaattiautoiksi, joka on ihan puhdasta edustuskäyttöä.





      
  • Taas nähdään mistä tulee tuo ilmiö että keskustelut kääntyvät aina BMW vs. Volvo tai BMW vs. mikä-nyt-onkaan-Simpan-mielestä-tällä-viikolla-ehdottomasti-maailman-paras-auto/automerkki-ja-'pieksee'-Bemun...



    Voitaisiin avata uusi keskustelu XF:stä, koska tässähän ei puhuta siitä autosta vaan lähinnä Simpan fanaattisuudesta ja liioitteluista sekä pyrkimyksistä aina eri keinoin päästä haukkumaan Bemuja. Ja XF on aika mielenkiintoinen auto, ansaitsisi ihan järkevääkin keskustelua eikä 'löysin yhden artikkelin jossa pieksee Bemun, se on siis ehdoton totuus ja nyt kai vihdoin todistin lopullisesti että Bemu on surkea'.



    Mitä tulee 316i:hin ja edellisiinkin Saksalaisten merkkien pikkukoneisiin niin ymmärrän niitä täysin ja ne on mielestäni ihan kelvollisia ja hyvä juttu. Itse en sellaista haluaisi missään nimessä, mutta se ei tee niistä järjettömiä tai vähemmän hyviä autoja.



    Täällä on yritetty myös vääntää asiaa siihen että koneteho tarkoittaisi premiumia, mutta mielestäni esim. Volvo on aika hyvin asian toisin todistanut sillä ettei autot ole parantuneet vaan päinvastoin suhteessa huonontuneet kun tehoja on lisätty. Koneteho itsessään ei tarkoita että auto on huono, kunhan ei aivan mopoksi muutu 'normaaliajossa'. Pääasia kai on siinä että jos kaikki autossa on keskinkertaista että silloin on huono puhua premiumautosta, mutta jos kone on muutoin korkealuokkainen ja korkealuokkaisessa paketissa niin se teho itsessään ei tiputa auton kokonaisluokitusta.



    Pääasia siis mielestäni on se ettei auto muutu ajokäytökseltään ja muilta ominaisuuksiltaan yhdään vähemmän loistavaksi vaikka tehoa olisi VÄHEMMÄN KUIN TEHOKKAAMMISSA. Itsessäänhän tuo 316i:nkaan kone ei autosta tee surkean hidasta, on vain ikäänkuin 'ylimääräiset tehot' jätetty pois. Alusta on silti edelleen loistava ja koko muu paketti. Ei ole epäilystäkään etteikö vähemmilläkin konetehoilla hyvässä autossa saa hyvääkin ajonautintoa ja ajettavuus olisi kohdallaan. TOTTAKAI teho on aina kiva olla, mutta idea onkin noissa mopomalleissa se että niitä voi ostaa jos teho on sellainen asia jota ei hirveästi tarvitse.



    Itse ainakin tunnen useitakin ihmisiä joita ei enää teho niin kovasti kiinnosta ja laittavat mielummin rahansa muuhun kuin isoon koneeseen joka nostaa hintaa reilusti, mutta eivät halua muuten tinkiä auton ominaisuuksista. Siinä on se idea.



    Jos jotkut haluavat vain maksimaalisen hinta/tehosuhteen niin eikun Skodakauppaan tai käytettyä vanhaa autoa ostamaan. Tai jos jostain syystä päässä pyörii vain 'premium-label' ja suuri tehomäärä paperilla ja itse selitetään auto urheilulliseksi niin saahan sitä pyöriä tuolla puskemalla turbovolvolla toinen eturengas sutien ja repiä 'ajonautinnon' siitä että tavisautossa voi kaasua painella moottoritiellä ja ihailla sitä 'suurta tehoa'. Mikä nyt sattuu kiinnostamaan niin hyvä jos on tyytyväinen.



    Moni, varsinkin vanhempi ihminen tai muutoin sellainen joka ei tarvitse ajonautintoonsa suuria tehomääriä niin tuollainen 316i on aika loistava vaihtoehto. Itse eräässä vaiheessa jonkin verran aivan karvalakkibemulla ajaneena (ja silloin kauhistelin että kamalahan tuo tulee olemaan) tiedän nyt että tuolla tehomäärällä liikkuu vähintään riittävän ripeästi urheilulliseenkin ajoon ja tuomaan esille auton loistavan alustan ja ajettavuuden, ja jo hinnat alkaen -malleissa on ne perusominaisuudet kohdallaan, ja niiden hyvä taso vain korostuu tuollaisessa autossa.



    Kun jotkut karvalakkimallin Bemun nähdessään rupesivat 'yritämään' niin aika usein tuli osoitetuksi että hyvä auto joka voi käyttää tehonsa hyödyksi on yllättävän kykenevä liikkumaan verrattuna paljonkin tehokkaampiin autoihin...



    Sekin vielä pitää sanoa että joskus on jopa 'urheilullisempaa' polkea hyvää ajettavaa jossa on vähemmän tehoa kun sillä ajaa käyttäen kaiken tehon eikä pidä ajaa puolittain ettei nopeudet nouse aivan älyttömiksi. Ei ole vain muutama kerta kun olen jokun kuullut joko nauttivansa pikkukoneisen auton rääkkäämisestä paljonkin tai toisaalta olevansa turhautunut siihen ettei koskaan oikein voi ajaa 'kunnolla' tehokkaalla autolla, ettei sen voimavaroja voi käyttää kuin korkeintaan hetkellisesti ja muutoin ajaminen on koko ajan itsensä hillitsemistä.



    Eli huomaatte varmaan että vahvasti olen sitä mieltä että tuollainen karvalakkimalli pienellä moottorilla saattaa olla yllättävänkin nautittava ja toimiva vehje, eikä vain siksi että pankkitili on tyytyväisempi. Hevosvoimat on aina kivoja mutta aina se ei ole prioriteetti, varsinkaan 'ylimääräiset' hevosvoimat ja autoilussa on paljon muutakin, jopa minunlaisen urheilullisista autoista pitävän mielestä.

      
  • Kyllä voisi sanoa että täällä on jollain kyllä useimmiten pyrkimys haukkua volvoa.. Olen kyllä Putputin kanssa siitä samaa mieltä ettei koneteho ole jokaiselle SE mitä autolta haetaan.. Joka automerkillä on ne "alkaen" moottorimallit.. Jollekin se pienin moottori on järkevin vaihtoehto. Kaikilla autoilla ja moottoreilla saa suomen tieliikennelain noudattamatta jättämisestä sakot, eli ylinopeuksia päästään.. Ja luulen että teini iän ohittaneille, ainakaan kaikille ei se liikennevaloista ampaiseminen ykkösenä ole enää niin tärkeää..

    Tosin samaan hengenvetoon on pakko sanoa että osittain tehokas moottori tuo ohitustilanteissa turvallisuutta.. Itse olen tuota 316i bemaria ajanut ja en kyllä lähtisi moottoria kehumaan.. Itse olen vähän sitä mieltä että bemarin urheilulliseen imagoon ei oikein sovi tuollainen malli joka ei tahdo farkku avensiksen perässä pysyä..



    Niin ja PutPutille sen verran että hymyilyttää hieman ajatusmaailmasi kapeus siinä fanaattisuudessa kun lukee kirjoituksiasi.. Oli bemarissa millainen tehoton ja mitäänsanomaton moottori tahansa, auto on silti erinomainen ja ylivomainen ja yht´äkkiä teholla eikä millään muulla olekaan enää merkitystä.. Mistä tuollaisia BMW laseja oikein saa.. :lol:

      
  • Jan79:


    Niin ja PutPutille sen verran että hymyilyttää hieman ajatusmaailmasi kapeus siinä fanaattisuudessa kun lukee kirjoituksiasi.. Oli bemarissa millainen tehoton ja mitäänsanomaton moottori tahansa, auto on silti erinomainen ja ylivomainen ja yht´äkkiä teholla eikä millään muulla olekaan enää merkitystä.. Mistä tuollaisia BMW laseja oikein saa..


    PutPutin asian ydin oli hyvät ajo-ominaisuudet jotka Bemarissa löytyy konetehosta riippumatta, ne mopotkin on tehty samasta puusta kuin ne kolmeasataa (ilman rajoitinta) kulkevat mallit. Silloin kun auto on tehty kulkemaan yli kaksi kertaa Suomen suurin sallittu nopeus, on se sama auto aivan helvetin helppo ja hyvä ajaa sallituissa nopeuksissa, ei lopu ominaisuudet ihan äkkiä kesken. Vollekuskille nämä jutut on tietenkin täyttä hepreaa, Vollesta kun niitä hyviä ajo-ominaisuuksia ei löydy hakemallakaan.

      
  • Rölli:


    PutPutin asian ydin oli hyvät ajo-ominaisuudet jotka Bemarissa löytyy konetehosta riippumatta, ne mopotkin on tehty samasta puusta kuin ne kolmeasataa (ilman rajoitinta) kulkevat mallit. Silloin kun auto on tehty kulkemaan yli kaksi kertaa Suomen suurin sallittu nopeus, on se sama auto aivan helvetin helppo ja hyvä ajaa sallituissa nopeuksissa, ei lopu ominaisuudet ihan äkkiä kesken. Vollekuskille nämä jutut on tietenkin täyttä hepreaa, Vollesta kun niitä hyviä ajo-ominaisuuksia ei löydy hakemallakaan.




    Meinaat sitten että kun autoon laittaa 30 tonnia lisää rahaa (316i -> 335i), niin rahalla saa vain isomman koneen?? Onhan nuo koneet hienoja, mutta aikas kalliita :sunglasses:

      
  • kyllä BMW 3-sarja, kuten esim. Impreza ovat loistavia ajajan autoja, pienemmälläkin tehoilla.



    Sama voittamaton rakenne ja ajamisen ilo niissä on silti olemassa, vastaavaan tavis-huttuun verrattuna.



    Taitaa vain olla joidenkin kateellisten kliimaksi kun jostain kehutusta ja ihaillusta autosta on alitehoinen versio olemassa, pääseepähän sanomaan jostakin :wave: :no_mouth:

      
  • Rölli:

    PutPutin asian ydin oli hyvät ajo-ominaisuudet jotka Bemarissa löytyy konetehosta riippumatta, ne mopotkin on tehty samasta puusta kuin ne kolmeasataa (ilman rajoitinta) kulkevat mallit. Silloin kun auto on tehty kulkemaan yli kaksi kertaa Suomen suurin sallittu nopeus, on se sama auto aivan helvetin helppo ja hyvä ajaa sallituissa nopeuksissa, ei lopu ominaisuudet ihan äkkiä kesken. Vollekuskille nämä jutut on tietenkin täyttä hepreaa, Vollesta kun niitä hyviä ajo-ominaisuuksia ei löydy hakemallakaan.




    Volvostai ei löydy ajo-ominaisuuksia? Tuolla lausahduksella toit kyllä ilmi kaiken sinun "tietämyksesi"..

      
  • Jan79:

    Kyllä voisi sanoa että täällä on jollain kyllä useimmiten pyrkimys haukkua volvoa.. Olen kyllä Putputin kanssa siitä samaa mieltä ettei koneteho ole jokaiselle SE mitä autolta haetaan.. Joka automerkillä on ne "alkaen" moottorimallit.. Jollekin se pienin moottori on järkevin vaihtoehto. Kaikilla autoilla ja moottoreilla saa suomen tieliikennelain noudattamatta jättämisestä sakot, eli ylinopeuksia päästään.. Ja luulen että teini iän ohittaneille, ainakaan kaikille ei se liikennevaloista ampaiseminen ykkösenä ole enää niin tärkeää..


    Ei ole ihan se mitä sanoin, sillä tylsä tavisauto ei ole yhtään sen parempi oli sitten kuinka paljon tehoa tahansa, suhteessa jopa huonompi tehokkaampana. Mutta kunnolla tehty urheilullinen auto on sitä edelleen vaikka tehoa olisikin vähän vähemmän.



    Yksi tapa katsoa asiaa on se että on aika eri asia sellainen auto kuten 3-sarjan Bemu jossa alusta on hyvin tehty ja auto pakettina erinomainen, ja toimii aina 420hv ja 500Nm asti hyvin, jopa ei-viralliset versiot joissa 550hv V10 ovat olleet täysin hyvin toimivia eli perustasta löytyy potentiaalia.



    Toisaalta on sitten jotkut tavispohjaiset etuvetovolvot (eikä neliveto paljon asiaa auta) Fordilta saaduilla peruskoneilla joilla on vaikeuksia ja ajettavuus vähän niin ja näin jo pienillä tehoilla, puhumattakaan että jo 'normitehoisissa' eli n. 200hv malleissa on tehot jo yläkanttiin alustaan nähden...



    Tosin samaan hengenvetoon on pakko sanoa että osittain tehokas moottori tuo ohitustilanteissa turvallisuutta.. Itse olen tuota 316i bemaria ajanut ja en kyllä lähtisi moottoria kehumaan.. Itse olen vähän sitä mieltä että bemarin urheilulliseen imagoon ei oikein sovi tuollainen malli joka ei tahdo farkku avensiksen perässä pysyä..

    Niin ja PutPutille sen verran että hymyilyttää hieman ajatusmaailmasi kapeus siinä fanaattisuudessa kun lukee kirjoituksiasi.. Oli bemarissa millainen tehoton ja mitäänsanomaton moottori tahansa, auto on silti erinomainen ja ylivomainen ja yht´äkkiä teholla eikä millään muulla olekaan enää merkitystä.. Mistä tuollaisia BMW laseja oikein saa.. :lol:




    Kas kun on yllättävää että Volvofanaatikon mielestä Bemun kone ei ole hyvä. Kumma sekin ettei taaskaan ole mitään perusteita.



    Tosiasiassa tuo kone on erittäin hyvä ja teknisesti parempi kuin oikeastaan mikään Volvon kone. Erittäin sivistynyt ja värinätön, kierrokset kelpaavat eikä tunnu ikävältä, ja kulutus erittäin pieni. Mutta Volvofanaatikot nyt selittävät mitä selittävät vaikka teknologian määrä ja koneen taso muutenkin on aivan eri luokkaa kuin kalliissakin Volvon malleissa. Kumman valikoivaa tuo selitys ja valitus, yhtään huonoa sanaa ei ole kuulunut Volvon huomattavasti surkeammista peruskoneista kuten S80:n myllyistä...

      
  • Ei mikroautoissakaan montaa hevosvoimaa ole ja silti ovat erittäin urheilullisia ja hauskoja ajaa...



    Toista se on arkisella, pienellä koneella varustetulla sossuboksilla ajaminen vaikka olisi moninkertainen määrä hevosia.

      
  • petos:


    Taitaa vain olla joidenkin kateellisten kliimaksi kun jostain kehutusta ja ihaillusta autosta on alitehoinen versio olemassa, pääseepähän sanomaan jostakin :wave: :no_mouth:




    Niin, eivätkä huomaa että valittavat koneesta jossa on aivan eri luokan teknologiataso kuin 'oman rakkaan merkkinsä' huippumalleissa!!

      
  • Putput, teet itsesi erittäin naurettavaksi.. Mieti nyt jo vähän.

      
  • MMS:

    Kyllä mielestäni premium on myös merkkituote, kuten arvokellot tai muut arvotuotteet. Volvolla ei tätä statusta ole ollut, eikä kait vieläkään.



    :lol:



    Ei tuote premiumiksi muutu ihmisten mielissä muutamassa vuodessa. Arvostus syntyy perinteiden ja ajan kanssa.



    Premiumin määritteestä ei saatu eräässä keskustelussa toisaalla mitään tolkkua, kaikki painottivat mitä painottivat. Se on markkinamiesten tai median keksimä hianolta kuulostava sana, jolle ei ole olemassa yksiselitteisiä määritteitä, VAIN mielikuvia.



    Ja kun niistä puhutaan, niin nehän vaihtelevat per ihminen...



    Mitä tulee Volvon asemaan suomalaisessa autoiluilmapiirissä, niin sen "premiumiutta" ei edes MMS voi kiistää. Jo pikkupoika-ajoistani asti (60-luvulta) Volvo ja Mersu olivat ne mitä ostettiin paremmissa piireissä. Eikä se ole siitä muuttunut, jos silloin "tuntemattomammat" (lue: harvinaisemmat ainakin) merkit kuten BMW ja Audi ovat tulleet mukaan kuvioihin (ovatko ne premiumeja?).



    Juuri tässä historiallisessa suhteessa Volvolla on nimenomaan ollut ja on MERKKItuotteen asema.



    Haluaisin listan autoista, jotka lasketaan ns. premiumiksi ja vankat perusteet miksi ja millä auktoriteetillä ne on moiselle statukselle asetettu ja millä enemmistöllä! Eihän tässä ole muuten ole mitään järkeä koko asetelmassa!

      
  • Jos volvolla on jokin merkkituotteen asema Suomessa, niin ei se tee siitä premiumia muualla. Itse muistan vanhat pallopylly volvot joita juntit suosivat 60-luvulla. Kuten nykyään näitä riisikakkuja. Yli 40 vuotta olen liikenteessä pyörinyt autolla, ja kommentteja volvosta kuulleena ei sitä premi-merkkinä pidetty. Vaan ja ainoastaan hyvänä perusautona. Nykyään vaan jotkut haluavat yrittää nostaa sen statusta, hyvä yritys sinänsä.

      
  • Jorma L:



    Meinaat sitten että kun autoon laittaa 30 tonnia lisää rahaa (316i -> 335i), niin rahalla saa vain isomman koneen?? Onhan nuo koneet hienoja, mutta aikas kalliita




    Kyllä se pitkälti näin on. Oikea hintahan laitteille on se mitä niistä maksetaan, ja Bemarista ollaan valmiita maksamaan. Millään muulla rahalla kun ei saa suorakutoskoneista taka/nelivetoista autoa, jossa palikat on kiistatta aika hyvin kohdallaan.



    Isompi kone tietysti mahdollistaa monta muutakin optiota, kuten automaatin ja nelivedon, M-paketit ym. Ulkonäköön tulee joitakin muutoksia. Jos otat isompikoneisen perusvarusteltuna, niin ei tuossa autossa kuitenkaan olennaisesti muu muutu kuin kone. Varustelussa ei ole kovin merkittävää eroa vaikka kutoskoneiden myötä joitakin asioita mukaan tuleekin.



      
  • Kumppani:



    Se on markkinamiesten tai median keksimä hianolta kuulostava sana, jolle ei ole olemassa yksiselitteisiä määritteitä, VAIN mielikuvia.

    Kaikki autot ovat vain tuotteita, joiden myyntiä edistetään mielikuvilla. Ei premium siinä joukossa poikkeusta tee. Toyotalla ajavat ajavat ihan samalla tavalla mielikuvilla kuin Bemareilla tai Volvoilla ajavatkin. Eri asiat mielikuvissa ehkä korostuvat, mutta kuitenkin.

    Volvo on minusta Suomessa erityisen vahvasti mielikuvilla markkinoitu.

    Luulenpa että esim. VW:n Touraregilla tai Nissan Muranolla ajava kokee myös ajavansa Premiumilla. En ainakaan itse löydä muita syitä tuollaisen auton ostamiseen kuin jonkinlainen premiumin tarve.

    Eroa on minusta siinä, että ns. tavallisilla automerkeillä on usein kaikilla yksittäisiä lippulaivamalleja (Murano, Phaeton, Touareg, Legend jne) joilla pyritään pääasiassa kuitenkin nostamaan imagoa ja markkinoimaan niitä massatuotteita. Tavallaan premium-merkeilläkin on samoin, mutta niitä markkinoitavaksi tarkoitettuja tuotteita ei lähtökohtaisesti tehdä niin suurten joukkojen saavutettavaksi kuin varsinaisilla massamerkeillä. Tästä syystä japanilaisetkin ovat erottaneet luxus-merkit niistä perustuotteista. Varmaan aika monen Toyota-miehen unelmissa kiiltää Lexus? Ja toisaalta Toyolla ajaessa voi vähän kuvitella ajavansa sitä Lexusta, onhan parissa mallissa sama konekin...

    Volvo on kyllä siinä mielessä premiumia, että se on aika harvinainen auto maailmassa. Siis monessa paikassa nimenomaan "yksilöllinen" valinta. Meidän markkinoillamme se ei ehkä sitä ole. Ko. merkin myynti näyttää nyt olevan sen verran suurta, että kovin tiukkaan hintaan autoa ei saa. Itse en viitsi maksaa liikaa "premiumia" autosta, joita tulee vastaan joka kadunkulmassa. Vaikka V70 pienistä puutteistaan huolimatta minun tarkoituksiini oikein hyvä auto olisikin.




      
  • Jorma L:







    Meinaat sitten että kun autoon laittaa 30 tonnia lisää rahaa (316i -> 335i), niin rahalla saa vain isomman koneen?? Onhan nuo koneet hienoja, mutta aikas kalliita







    Kyllä se pitkälti näin on. Oikea hintahan laitteille on se mitä niistä maksetaan, ja Bemarista ollaan valmiita maksamaan. Millään muulla rahalla kun ei saa suorakutoskoneista taka/nelivetoista autoa, jossa palikat on kiistatta aika hyvin kohdallaan.







    No ei kait sentään!



    M3:ssa on siis samat alustan palikat kuin 316i mallissa. Olisikohan niissä kuitenkin jotain muutakin eroa? Voi tuo varustelu puolikin olla hiukan erilainen 335i ja 316i malleissa.

      
  • MMS

    Jos volvolla on jokin merkkituotteen asema Suomessa, niin ei se tee siitä premiumia muualla.



    Ahaa, premium ei olisi edes joka maassa samoja autoja tarkoittava! Se vähentää sanan painoarvoa entisestään, MYÖS Suomessa. Täydellisen turha määrite, ainakin autoille!



    Itse muistan vanhat pallopylly volvot joita juntit suosivat 60-luvulla. Kuten nykyään näitä riisikakkuja.



    MMS:n mielestä premiumin tekee vielä sekin, kuka istuu kuskin pakeilla!?!? Jo on nimimerkillä arvot "kohdillaan". :sleepy:



    Mahtaa ottaa kaaliin, kun nuoriso tuo Saksasta samoja merkkejä joita itse suosii, mokomat kollit! Ennen sentään joutuivat tyytyvmään vain karvanoppakorolliin ja 100-amppeerisiin!

    Joku saattoi saada perintönä jopa 140-sarjalaisenkin :tongue:



    Yli 40 vuotta olen liikenteessä pyörinyt autolla, ja kommentteja volvosta kuulleena ei sitä premi-merkkinä pidetty. Vaan ja ainoastaan hyvänä perusautona. Nykyään vaan jotkut haluavat yrittää nostaa sen statusta, hyvä yritys sinänsä.



    Edellä mainittiin Volvon ahkeraa käyttämistä diplomaattikäytössä ja edustusautoina, joiksi valikoitunee kuitenkin samantyyppisiä autoja, joita monet pitävät "premiumina", mitä se sana sitten itse kullekin tosiaan tarkoittaa. Junttejako?

      
  • Ryne:




    No ei kait sentään!

    M3:ssa on siis samat alustan palikat kuin 316i mallissa. Olisikohan niissä kuitenkin jotain muutakin eroa? Voi tuo varustelu puolikin olla hiukan erilainen 335i ja 316i malleissa.




    M3 on monelta osin erikoismalli, ihan eri auto kuin muut 3-sarjalaiset. M-pakettien myötä joitakin noista osista saa muihinkin malleihin.



    Varmaan myös voimansiirtojen osissa ym. on eroa pienen ja ison koneen välillä, mutta ei kovin suuria sellaisia kuitenkaan.



    Varustelupuolessa (jos unohdetaan nämä business-mallit) on yllättävän vähän eroa. 316:ta en tunne, mutta 318i ja 335i tulevat lähes samoin varustein vakiona. Eroa on vanteissa, joissakin ulkonäköosissa ym. Mutta ei ole 335i:ssäkään ksenonvaloja, automaatti-ilmastointeja, urheiluistuimia tms.



      
  • Ja esimerkiksi amazon oli tosi kova juttu, ei mersu, ei bemari vaan Volvo Amazon! Sitä ei pidetty hyvänä perusautona vaan aivan he*****n kovana menopelinä!



    En sitten tiedä missä puskassa tämä MMS on elänyt..

      
  • AkiK:

    [

    M3 on monelta osin erikoismalli, ihan eri auto kuin muut 3-sarjalaiset. M-pakettien myötä joitakin noista osista saa muihinkin malleihin.

    Varmaan myös voimansiirtojen osissa ym. on eroa pienen ja ison koneen välillä, mutta ei kovin suuria sellaisia kuitenkaan.

    Varustelupuolessa (jos unohdetaan nämä business-mallit) on yllättävän vähän eroa. 316:ta en tunne, mutta 318i ja 335i tulevat lähes samoin varustein vakiona. Eroa on vanteissa, joissakin ulkonäköosissa ym. Mutta ei ole 335i:ssäkään ksenonvaloja, automaatti-ilmastointeja, urheiluistuimia tms.




    335I ja 316! teho ero on lähemmäs 200 HV, jolloin eroa on toki muuallakin kuin moottorissa. Jarrut, voimansiirto, alusta jne. ovat erilaiset. Samaa ovat korinosat ja sisustus, joskin niissäkin on pieniä merkitsemättömiä eroja.



    Tehoero ja muutokset lähes kaikissa ajo-ominaisuuksiin vaikuttavista osissa tekevät autoista hyvinkin erilaisia. Hinnan eroa kuitenkin kasvattaa ehkä eniten meidän Co2 perustainen verotusjärjestelmä. Autojen hinnanero ei ole muualla tästä johtuen näin suuri. Saksassa ei muuten ainakaan vielä ole 316I:tä hinnastossa.



    Mitä taas tulee M3 malliin, niin tässä autossa on paljon muutoksia tavallisiin 3-sarjan Bemareihin verrattuna. Autossa on monien muiden muutoksien lisäksi mm. erilainen raideleveys, joten korinosista ainoastaan ovet ja lasit ovat keskenään samanlaiset / vaihtokelpoiset. Ja tietenkin M-sarjan autot ovat ilman Runflat renkaita, mikä parantaa olennaisesi niiden ajo-ominaisuuksia ja mukavuutta.



    M Sport paketti taas muuttaa autoa ulkonäöltään M mallien näköiseksi, mutta osat ei siis ole samoja. Sisällä eroja perusmalliin on musta kattoverhoilu, ratti, istuimet ja alusta on kovempi. Yhteenvetona voi sanoa, että tavallinen 3-sarja on kaukana aidosta Motorsport mallista, on siinä M Sport pakettia tai ei.

      
  • Jan79:

    Itse olen tuota 316i bemaria ajanut ja en kyllä lähtisi moottoria kehumaan..




    Kotikaupunkini liikkeessä 316i:stä ei ole muuta saatavilla kuin hintatiedot. Välillä ketuttaa kun muualla pääsee kokeilemaan autoja joista syrjäkylillä vasta haaveillaan.



      
  • Niksu-:

    Putput, teet itsesi erittäin naurettavaksi.. Mieti nyt jo vähän.




    Vai kukakohan se tekeekään itsensä naurettavaksi. Jos ei ole mitään sanottavaa, kannattaa ennemmin olla hiljaa. Putput perustelee näkemyksiään toisin kuin sinä.

      
  • juster:



    335I ja 316! teho ero on lähemmäs 200 HV, jolloin eroa on toki muuallakin kuin moottorissa. Jarrut, voimansiirto, alusta jne. ovat erilaiset. Samaa ovat korinosat ja sisustus, joskin niissäkin on pieniä merkitsemättömiä eroja.

    Kyllä näiden kahden mallin välillä on varmasti eroja alustan ja voimansiirron osien kestävyyden ym. suhteen.

    Korin ja sisustuksen suhteen erot ovat vähäisiä, ei niitä kannata erikseen eri malleihin tehdä kun tuo räätälöinti on Bemujen kohdalla mallista riippumatta aika laajaa. Kutoskoneisissa on vakiona kromilistauksia ja erilainen keulasäleikkö ym. pientä, mutta ne ovat enemmän somistuksia.

    Eiköhän 335:n ostajat yleensä hanki urheiluistuimet, osanahat ja/tai nahkasisustuksen jotka tuon eron sitten tekevät.

    Ei joka mallissa kuitenkaan ole eri osia, käytännössä iso osa osista on samoja ja niistä joissa on eroja on muutama eri versio kestävyyden ja painotusten suhteen. Nämä eri osaversiot menevät ristiin eri malleissa, esim. vääntävissä pikkudieseleissä on kenties vahvemmat voimansiirto-osat mutta samat jarrut kuin pienissä bensakoneisissa. Painavamman koneen takia on ehkä alustan painotukset toisenlaiset jne.

    Tehoero ja muutokset lähes kaikissa ajo-ominaisuuksiin vaikuttavista osissa tekevät autoista hyvinkin erilaisia.

    Toki. Mutta sama perusrakenne ja -ominaisuudet niissä silti on. Suunnittelun lähtökohtana ei ole ollut 316 eikä mikään neloskoneinen auto, vaan enemmän nuo kutoskoneiset mallit. Se näkyy auton koko rakenteesta - ne on tehty siten että painopiste on ideaali ja nimenomaan suorille pitkittäin oleville kutosille.

    Onhan se pieni nelonen varmaan aika orvon näköinen siellä pitkälle kutoselle suunnitellussa konetilassa - jos tekisi lähtökohtaisesti neloskoneista autoa niin voisihan sen tilan paremminkin käyttää.

    Saksassa ei muuten ainakaan vielä ole 316I:tä hinnastossa.

    Olisiko tämä malli kalliimman verotuksen maihin? Aikanaanhan oli 316i 1.9-litraisella koneella, jota minun käsittääkseni ei Saksassa myyty.





      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit