Uusi Audi A1

15 kommenttia

Audi A1:n esitellään Geneven autonäyttelyssä 2.3. alkaen. Jo tiedossa on että moottorivaihtoehdot tulevat olemaan 1,2 TFSI (63 kW), 1,4 TFSI (90 kW) ja 1,6 TDI (66 tai 77 kW). Kaikissa autoissa on start-stop järjestelmä. Autoa saa myös S tronic -automaatilla, mutta tuleeko kaikkien moottorien kanssa. Aluksi julkaistaan vain 2-ovinen versio. Myöhemmin tulee 4-ovinen versio (Sportback?).



Saksassa auto tulee ilmeisesti olemaan vain noin 1000 euroa kalliimpi kuin vastaava VW Polo. Tuulilasissa veikattiin, että alkaen mallin hinta voisi Suomessa jäädä jopa alle 20 000 euron (VW Polo 1.2 TSI:n hinta Comfortline manuaalina maksaa alkaen 18 827 euroa). Myynti alkaa Saksassa ilmeisesti jo maaliskuussa ja ensimmäiset autot valmistuvat heinäkuussa.



On mielenkiintoista katsoa minne hinta asettuu, huomaako 6cm leveyslisää Poloon verrattuna ja vastaako laatu muiden Audien laatua. Siis onko hinta-laatusuhde parempi kuin Polossa. Hieman epäilen että hinta nousee liian kalliiksi.



http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/audi-a1-maaliskuussa-genevessa-ja-alkusyksysta-suomessa



http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/audi-a1-tuo-premiumia-minikoossa



http://www.fourtitude.com/news/publish/Audi_News/article_5635.shtml



http://www.auto-motor-und-sport.de/news/audi-a1-auf-dem-autosalon-in-genf-2010-audis-neuer-kleinwagen-1733727.html

  
  • Audi A1 on käsittääkseni alunperin suunniteltu pääasiassa nuoremmalle asiakaskunnalle. Siksipä herää kysymys, miksi ihmeessä se näyttää lähinnä uneliaalta pappamallilta. Auto on muiden Audien tapaan varmaankin teknisesti laadukas ja ajettavuudeltaan hyvä mutta enpä usko, että tuo mitäänsanomaton ulkomuoto hirveästi houkuttelee uusia Audisteja autokauppoihin.

      
  • Ei toi nyt minunkaan mielestäni järisyttävän hienolta näytä, mutta AUDIT kuuluu sarjaan, kun näkee niin näyttää yksityiskohdat livenä tasapainoiselta ja hyvältä. Kuvat ei tuo asioita esiin. Joten odottelen "LIVE"-esitystä.

      
  • muotoilu on unohtunut, aika mitäänsanomaton

      
  • kulkuepeli:

    Audi A1 on käsittääkseni alunperin suunniteltu pääasiassa nuoremmalle asiakaskunnalle. Siksipä herää kysymys, miksi ihmeessä se näyttää lähinnä uneliaalta pappamallilta.




    Mutta kuten muutkin Audit, se todennäköisesti vetoaa moneen. Hillittyä tyylikkyyttä, vai miten sen nyt sanoisi.



      
  • Tuo saa A2 Audin näyttämään hyvältä ja aikaansa edeltä olleelta. Tylsä ja turha. Mieluummin etsisin hyvä kuntoisen A2sen.

      
  • Kinaporin kanssa samaa mieltä. Pitää nähdä livenä. Tasapainoisen näköinen, mutta muuta ei oikein osaa sanoakaan.

      
  • Kyllä tämä vanhan A2:sen hakkaa olemuksellaan kevyesti. Tämä sentään näyttää Autolta. Tyylikäs, mutta nuo viiruvalot häiritsee.

      
  • Kuten aiemmin mainitsin, niin Tuulilasissa veikkailtiin, että Audi A1:n alkaen hinta voisi jäädä alle 20 000 euron. Hieman epäilen kun ottaa huomioon miten Audi on autonsa Suomessa aiemmin hinnoitellut. Jos vertailee VW Golf 1.4 TSI Comfortline 2-ov manuaalin ja Audi A3 CC 1.4 TFSI Attraction Business manuaalin hintoja, niin Audi maksaa 18,6 % enemmän (22723 vs. 26959). Jos A1 (1.2 TFSI Attraction manuaali) maksaa myös 18,6 % enemmän kuin vastaava Polo (1.2 TSI Comfortline 2-ov manuaali), niin A1:n alkaen hinnaksi tulisi peräti 22329 euroa (18827 + 18,6%).



    Epäilen myös suuresti Tuulilasin saamaa tietoa, että Saksassa A1 maksaisi vain 1000 euroa enemmän kuin 1.2 TSI Polo. Jos veikkaukseni Suomen hinnoista pitää, niin Suomen lisä olisi peräti 3500 euroa. Saas nähdä kuinka lähelle veikkaus menee. Tosin y.o. moottorit eivät ole identtisiä, mikä voi laskea hieman Audin alkaen hintaa.



    Audilla automaatin lisähinta on ollut noin 2500 euroa, joten automaatilla A1:n alkaen hinta olisi noin 25 000 euroa tai enemmänkin jos autoomaatti ei tule 1.2 TFSI:n kanssa.

      
  • Saksassa autojen hintaerot ovat euromääräisesti pieniä. Hyppäys kalliimpaan merkkiin tai suurempaan teholuokkaan maksaa yleensä vain murto-osan siitä mitä meillä. Saksalaisen mielestä muutama tuhat euroakin on paljon, meillä on totuttu maksamaan autoista mitä vain.



    Suomen ja Saksan välillä jos vertailee autojen hintoja luokittain, on ehdottomasti kannattavin ostos Golf-luokkainen menopeli suht perusvarusteilla ja -moottorilla. Siinä hintaero Saksaan on pienimmillään.

      
  • http://www.auto-motor-und-sport.de/news/audi-a1-auf-dem-autosalon-in-genf-2010-audis-neuer-kleinwagen-1733727.html



    Jutun perusteella Audi A1:ssä olisi seuraavat ominaisuudet:

    - Tavaratilan koko 267-920 l. (Polossa 280-952 l)

    - Pituus 3950 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1420 mm (Polo 3970/1682/1485).

    - Akseliväli sama kuin Polossa 2470 mm.

    - Bensamoottorit ovat 1.2 TFSI (86 hv/160 Nm, 12,1 s/100, 5,1 l) ja 1.4 TFSI (122 hv/200 Nm, 9,2 s/100, 5,4 l).

    - Dieselmoottorit ovat 1.6 TDI CR (90 hv/230 Nm, 12,2 s/100, 3,8 l) ja 1.6 TDI CR (105 hv/250 Nm, 10,8 s/100, 3.9 l).

    - Jutussa ei selvästi sanota minkä moottoreiden kanssa on saatavana kaksoiskytkin automaatti, mutta sen (1.4 TFSI:n?) kanssa kiihtyvyys on 9,1 s/100 ja kulutus 5,1 l/100. Tai ei mainittu missä on manuaalina 5 ja missä 6 vaihdetta.

    - Autoissa aina Start-Stop, ajotietokoneessa tehokkuusohjelma, jarrutusenergian talteenotto, ESP, etu/sivu/verho airbagit ja elektroninen tasauspyörästön lukko.

    - Varustetaso Attraction tai Ambition. Lisänä esim. S-Line.

    - Saksan alkaen hinta 16 000 euroa.



    Tuo uusi 86 hv:n TFSI voi selittää miksi A1:n alkaen hinta voi olla jopa alle 20 000 euroa. TFSI:hän on aika lähellä VW Polon 1.4 l vaparin ominaisuuksia: 86 vs. 85 hv, 12,1 vs. 12,1 s, 160 vs. 132 Nm/3800r, 5,1 vs. 5,9 l. Merkittävin ero on varmaan väännössä. TFSI:n vääntö alkaa varmaan huomattavasti alempaa kuin tuon vaparin.



    Vaikka alkaen hinta olisikin alle 20 000, niin on hyvin mahdollista että alkaen hinta automaatilla on lähellä 30 000 euroa. Siis jos automaatti on vain esim. 1.4 TFSI:n kanssa.

      
  • Ihmetyttää jos on noin pienellä bensakoneella? Uskoisin, että lähtö on siinä Skodan kehittelemällä 1.2 TSI:llä (105 Hv)! Naurettavaa on myös tuo 90 Hv diesel! Kova hinta lakatusta ämpärimuovista!

      
  • Nasse:

    Ihmetyttää jos on noin pienellä bensakoneella? Uskoisin, että lähtö on siinä Skodan kehittelemällä 1.2 TSI:llä (105 Hv)! Naurettavaa on myös tuo 90 Hv diesel! Kova hinta lakatusta ämpärimuovista!




    Alkaen mallin hinta halutaan aina mahdollisimman alhaiseksi. Kyllä tuo pieni TFSI aina pienen vaparin voittaa väännössä ja kulutuksessa. Hyvä että eivät laittaneet samoja moottoreita kuin Polon alkaen malleissa on. Veikkaan että myöhemmin tulee Polo GTI:n (132 kW) tyyppisellä moottorilla oleva versio. 90 hv dieselin ominaisuuksia on kyllä kehuttu. Aika harvassa pikkudieselissä on 230 Nm vääntö noin alhaalla (1500-2500r/min) ja 3,8 l kulutus.



    Kerropas missä autossa ei muovia kojelaudassa käytetä. Minä ainakin odotan että näen auton ennen kuin valitan muovisuudesta. Onko muissa Audeissa muovisuus sinua häirinnyt? Omassa Elegance Octaviassa häiritsee vain vaihdekepin luona olevan lokeron kannen materiaali. Audit on kalliita. Tuskin siinä tulee yllätystä.

      
  • Se vaan on hieman huvittanut näissä premiumeissa, että esim. ovenkahvojen muovi on siten lakattu, että alle kahden vuoden käytön jälkeen ne ns. kesivät eli pinta irtoaa! Sen sijaan jossain Skodassa, jossa muuten on osat samankaltaisia, mutta ns. ämpärimuovia ilman lakkausta vastaavaa ei tapahdu! Mm. Autobildin kestotestissä olevalle Bemarille kävi samat ja syytettiin kaikenlaisia kemikaaleja, joita käsissä on! Vaikka kuinka on hieno kärry, niin mielestäni ko. rispaantuminen ainakin itseäni keljuttaisi!

      
  • Itseasiassa Audin ovenkahvojen muovi on varsin pitkälle kehitettyä muovia. Ominaisuuksiltaan se eroaa ämpärimuovista melkoisesti.

      
  • Kun ei vain siltä kulutuskestävyydeltään? Huomasit kai sen käyttämäni verbin, millä hieno pinta saadaan aikaiseksi?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit