Talviautovertailu

483 kommenttia
145791017
  • Herbert:

    Minustakin on hienoa, että samassa testissä on laidasta laitaan autoja. Passat-Mondeo-Avensis-testejä on ihan tarpeeksi. Talvitestissä nähdään autojen väliset erot. On ihan samantekevää, onko Suzukissa joku asia paremmin kuin Bemarissa. Kiinnostavaa on, kuinka hyviä ominaisuuksia niissä on.

    Tietysti tuon Bemarin testaaminen kuluttajan kannalta on aika kyseenalaista, niin vähän sitä tullaan täällä myymään. Mutta on ihan hauska tietää, saako rahalla ominaisuuksia vai pelkkää imagoa.

    Itseäni ei vertailuryhmästä yksikään auto sinänsä kiinnosta, kun vaihto ei ole ajankohtainen. Mutta hyvä ryhmä joka tapauksessa. Noista hybridit, Legacy, Dacia ja Yeti päällimmäisenä. Miksei Mersukin takavetoisena.




    Vähän minusta vaan on outoa testata keskenään autoja joista toisessa on alle 70 hv ja toisessa yli 300 hv ja hintaero on yli 8 kertainen. En itse saa tuommoisten vertailusta mitään kaipaamaani informaatiota.



    Itse kaipaisin noihin testeihin enemmänkin noita kalliimpia autoja, mutta kun TM tekee nykyään suurimman osan testeistään noille "säästöpossu-pikkukirppu" -luokan autoille, jotka on itselleni lähinnä evvk.

      
  • Ajettavuudeltaan kiinostavin tuosta joukosta on mielestäni Mito "dna"-kytkimineen. Saa nähdä kuinka Multiair-venttiilikoneisto toimii Pohjolan pakkasissa ja tarkeneeko italialaisessa paremmin kuin volkkarin "säästöpossu-koneisissa".

      
  • A-utoilija:




    Vähän minusta vaan on outoa testata keskenään autoja joista toisessa on alle 70 hv ja toisessa yli 300 hv ja hintaero on yli 8 kertainen. En itse saa tuommoisten vertailusta mitään kaipaamaani informaatiota.




    Eihän tässä nyt mun käsittääkseni vertailla autoja keskenään vaan sitä, että kuinka hyvin kunkin auton ominaisuudet sopii Suomen talveen auton hinta- ja kokoluokasta riippimatta. Kyllä minusta halvankin auton ostajalla on oikeus saada tietää halvan pään autojen talvikelpoisuudesta siinä missä kalliimpien autojen ostajienkin. Sitten jos olisi talviautotestit erikseen halvoille, keskihintaisille ja kalliille autoille niin ymmärtäisin tuon narinan, mutta kun on kyse yhdestä talviautotestistä niin kyllä siinä minun (ja ilmeisesti monen muunkin) mielestä on hyvä testata mahdollisimman erilaisten autojen talviominaisuuksia eikä keskittyä pelkästään jonkun osajoukon testaamiseen.

      
  • A-utoilija:

    Vähän minusta vaan on outoa testata keskenään autoja joista toisessa on alle 70 hv ja toisessa yli 300 hv ja hintaero on yli 8 kertainen. En itse saa tuommoisten vertailusta mitään kaipaamaani informaatiota.

    Itse kaipaisin noihin testeihin enemmänkin noita kalliimpia autoja, mutta kun TM tekee nykyään suurimman osan testeistään noille "säästöpossu-pikkukirppu" -luokan autoille, jotka on itselleni lähinnä evvk.


    Muistaakseni "talviautotestin" voittaja on se, joka kokonaisuutena voittaa omana itsenään talven haasteissa oman "kesäminänsä" parhaimmin yhteispistein. Toki autoja ei testata puolen vuoden ajan sekä kesä-, että talvioloissa, vaan talvella verrataan kylmäkulutusta lämpimään mottiin ja ajettavuutta liukkaalla vs pitävällä talvipinnalla jne. Kyseessä on siis laji kuten golf, jota kuulemma voi pelata tasoitussysteemin ansiosta tasaväkisesti perus-Pertti itse Tiikeriä vastaan.



    Testissä mukana olevaa valikoimaa voi tietysti aina ja ihan oikeutetusti kritisoida. Tuskin kukaan autonostaja on sitä mieltä, että ko. testi antaa hänelle mitään valintaa tukevaa tietoa, koska hänen ostokandidaateistaan on mukana ollut 0 tai max 1 kappaletta. Muuten testissä pitäisi olla vähintään kaikki myynnissä olevat mallit, jotka siellä eivät ole samalla sukupolvella olleet aiemmin. Koko testikonsepti on siis syytä ottaa - jos ei nyt huumorin - niin korkeintaan viihteen kannalta.

      
  • Ryne:



    petos onko sinun mielsestäsi bmw jotenkin arvostelun ulkopuolella oleva laite,häh?


    -ei mutta minusta sitä ei ole reilua nuijia maanrakoon ylipainottaen vetopitoa ja käyttäen nelivetoista verrokkina. Varsinkin kun ihan yleinen mielipide tänä päivänä tuntuu olevan että nyky-painojakaumalla ja elektroniikalla takavetoinenkin etenee ihan siinä kuin etuvetoinenkin, ainakin ns. normaalissa talvisessa ajokelissä, ja vähän hankalammassakin. Neliveto on ihan juttu erikseen.



    Tuossa ihan ruokatunnin ratoksi kävin ajamassa tojo-liikkeessä myynnissä olevaa vm.04 aj.1456tkm 330D sedan bemua. Merkille pantaavaa oli sen parempi ajettavuus kuin uudemman korinmalllin ja jotenkin paremmannäköinen sisusta.

    Se tosiasia taasen ei muuttunut mihinkään (vaikka 150kW olikin tehoa), ettei se vaan ole kovin häävi etenemiskyvyltään. Tietenkin jos ei paremmasta tiedä varmaan kelpaa sellaisenaan jollekin.



    -tiedän hyvinkin paremmasta, mitä tulee etenemiskykyyn -esim. ex-subarulla tai mitsullani ei kauaa nokka tuhissut lumella paikaltaan sataseen. Harmi ettei tullut muuten koskaan mitattua.

    Silti väitän ettei bemuilla ole sen ''tuskaisempaa'' käytännön eteneminen kuin muillakaan vajaavetoisilla.

      
  • Ei TM:n vertailuissa käsittääkseni koskaan ole tasoituksia annettu. Automallit valitaan nykyisin kai ko vuoden (2009) aikana markkinoille tulleista "merkittävimmistä" uutuuksista. Sehän on sitten pitkälti makuasia, mitkä niitä merkittävimpiä ovat. Kaikki autot lähtevät kuitenkin samalta viivalta ja useimmiten myös samantyyppisillä kitkarenkailla, ettei nastaulkonema-eroavuudet vaikuttaisi ominaisuuksiin. Kokonaispisteet ratkaisevat "voittajan". Joskus on tainnut joukon kylmin autokin voittaa Talviauto-tittelin!



    Toissa vuonna vertailussa olivat diesel-mallit ja joskus aikaisemmin tila-autot ja nelivetoiset. Muistelen myös takavuosina ison Volvon (850?) "referoineen" pikkuautojen vertailussa.

      
  • petos:

    Silti väitän ettei bemuilla ole sen ''tuskaisempaa'' käytännön eteneminen kuin muillakaan vajaavetoisilla.


    No minäpä väitän. Viimeksi muutama tunti sitten seurasin antaumuksella liikennevaloissa 70-tiellä toisena edellisen tuoreen vitos-Bimmerin (nastoitetun, tietysti) edesottamuksia. Ja eihän se meinannut päästä paljaalla asfaltilla liikkelle edes vajaavetoisen sarjassa kuin välttävällä suorituksella. Sitten kun se pääsi vauhtiin, se seilasi kaistan reunalta toiselle. Että tämmösii...

      
  • mikahe:



    No minäpä väitän. Viimeksi muutama tunti sitten seurasin antaumuksella liikennevaloissa toisena edellisen tuoreen vitos-Bimmerin (nastoitetun, tietysti) edesottamuksia. Ja eihän se meinannut päästä paljaalla asfaltilla liikkelle edes vajaavetoisen sarjassa kuin välttävällä suorituksella. Sitten kun se pääsi vauhtiin, se seilasi kaistan reunalta toiselle. Että tämmösii...






    Ja tuo nähty on sitten painava argumentti siitä ettei bemuilla tee mitään?



    Mistäs tiedät mikä tollo sitä ajoi ja mitä se teki? Kaikenlaisia liikkeellelähtösuorituksia kyllä näkee kalustosta riippumatta. Siitä vaan arpomaan.

      
  • Tässä oma veikkaukseni paremmuusjärjestyksestä:



    1. Peugeot 3008 Sport THP 156

    2. Volkswagen Polo 1,2 TSI Comfortline

    3. Opel Astra 1,4 Turbo

    4. Seat Exeo 2,0 TSI Style

    5. Subaru Legacy 2,0 Sedan VA

    6. Suzuki Alto 1,0 GL

    7. Mercedes-Benz E 200 CGI A

    8. Hyundai i20 1,4 Comfort 5d

    9. BMW 5 GT 535i

    10. Skoda Yeti 1,2TSI Experience

    11. Toyota Prius HSD Premium

    12. Citroën C3 Picasso Vti 120 Exclusive

    13. Ford Ka 1,2 Trend

    14. Mazda3 1,6 Touring

    15. Honda Insight 1,3 Elegance

    16. Alfa Mito 1,4 MultiAir 1,4 99 kW

    17. Kia Soul 1,6 Shine

    18. Dacia Logan MCV 1,6 16V Hi-Flex Laureate

      
  • Joku skooda tai kaasupoljinvikainen toyota sen voittaa (vaikka ei edes osallistuisi) :smile:

      
  • A-utoilija:

    En itse saa tuommoisten vertailusta mitään kaipaamaani informaatiota.

    Itse kaipaisin noihin testeihin enemmänkin noita kalliimpia autoja, mutta kun TM tekee nykyään suurimman osan testeistään noille "säästöpossu-pikkukirppu" -luokan autoille, jotka on itselleni lähinnä evvk.




    Eli onko vain kalliden autojen puuttuminen ongelma? Vai mitä tarkoitit ettet saa kaipaamasi informaatiota eri hintaluokkien autojen vertailemisesta?

      
  • petos:

    mikahe:


    No minäpä väitän. Viimeksi muutama tunti sitten seurasin antaumuksella liikennevaloissa toisena edellisen tuoreen vitos-Bimmerin (nastoitetun, tietysti) edesottamuksia. Ja eihän se meinannut päästä paljaalla asfaltilla liikkelle edes vajaavetoisen sarjassa kuin välttävällä suorituksella. Sitten kun se pääsi vauhtiin, se seilasi kaistan reunalta toiselle. Että tämmösii...



    Ja tuo nähty on sitten painava argumentti siitä ettei bemuilla tee mitään?

    Mistäs tiedät mikä tollo sitä ajoi ja mitä se teki? Kaikenlaisia liikkeellelähtösuorituksia kyllä näkee kalustosta riippumatta. Siitä vaan arpomaan.




    Ok, nastat mikahe näki. Varmaan myös rengasmerkin, valmistusajan ja renkaan kuluneisuuden.



    Harmi, etten itse osaa noin tarkkoja havaintoja tehdä.

      
  • Samaa mieltä kuten "FARwd" tuolla edellä totesi;

    TM on valinnut uudet tai uudistetut mallit talvitestiin.

    Pitihän tuon olla toki tiedossa.

    Siinä joukossa nyt luonnollisesti sattuu olemaan autoja useammasta hintaluokasta ja hyvä niin.



    Se kylmin voittaja-auto oli VW Golf.

    TM itsekin ihmetteli: "kuinkas tässä nyt pääsi näin käymään".

    Pisteet yhteen ja eniten pisteitä saanut on valinta.

    No eipä se kylmän auton hankinta kyllä meidän olosuhteisiin tunnu kovin houkuttelevalta.

    Kaikki on aina suhteellista.



    Veikkaukseni kolmen kärjeksi:

    1. Polo (pakkovalinta, vaikka taitaa olla kylmä pienellä koneella)

    2. Subaru (keksitään joku syy, ettei voi valita parhaaksi)

    3. Seat Exeo (kolmen koplasta valittava kärkeen vielä toinen)

      
  • Pitkästä aikaa taas voidaankin puhua alkuperäisestä aiheestakin. Erittäin kiinnostava joukko minun mielestä. Ja koska parhaimpia on hauska veikkailla etukäteen niin mun arvaus on ainakin, että Subaru on kova ja samoin Seat Exeo tulee pärjäämään (onhan kuitenkin se A4 aikanaan vienyt aikalaisiaan suvereenisti, eikä mun mielestä autot ole talviominaisuuksiltaan tuosta ajasta pahemmin kehittynyt)

      
  • Mitä tuohon testin autopalettiin tulee, niin eikös se ole aika selkeä ja looginen. (pari erikoisuutta toki löytyy) Mukaan on valittu menneen vuoden merkittävimmät uutuudet, niin että jokaiselta merkiltä on yksi edustaja.

    Mito on Alfan ainut uusi malli

    BMW 5 gt on uusin BMW (kun 500-sarjaa ei vielä saa)

    jne. jne.



    Tuo kommenttini "Taitaa olla väärin testattu jo nyt" näyttäisi käyvän toteen, kun lukee tänne tupsahtelevia tilityksiä.

    Miksi se loppujärjestys ottaa niin koville?

    Eihän tässä enään olla pikkupoikia hiekkalaatikon laidassa, vertailemassa autokortteja. Vai ollaanko.



    Sieltä testistä lienee mahdollista lukea valikoivasti ne itseä kiinnostavat kohdat ja jättää muut asiat pienemmälle huomiolle.

    Kun me kaikki lähestymme autoilua ja autojen ominaisuuksia eri suunnilta, niin on hyvä että TM paneutuu kaikkiin ominaisuuksiin. Niihinkin jotka eivät kiinnosta juuri minua.

      
  • Pauli Petteri:

    Tuo kommenttini "Taitaa olla väärin testattu jo nyt" näyttäisi käyvän toteen, kun lukee tänne tupsahtelevia tilityksiä.




    Niinpä.



    Sehän on selvä, että kaikki ei varmasti ole samaa mieltä siitä mikä on hyvä talviauto ja siihenhän toki on kaikilla oikeus ja se on hieno ja tärkeä asia.



    TM valitsee mun näkemyksen mukaan voittajansa aina hyvin perustelluin argumentein ja jos itse tykkää painottaa jotain muita ominaisuuksia, niin ei se silti tarkoita että TM olisi väärässä. Ei se Tekniikan Maailman testi ole myöskään mikään osoitus siitä, että joku auto olisi universaalisti toista parempi, se on vaan TM:n hyvin perusteltu mielipide. Mittaustulokset on testeissä ainoita faktoja, niiden pisteyttäminen sitten menee jo mielipiteen puolelle. Kannattaa oikeasti kaikkien päästä yli siitä, jos oma auto ei testiä voitakaan. Se voi silti olla sille käyttäjälle se paras mahdollinen auto.



    Jos se taas ottaa päähän, että naapuri ei TM:n testin jälkeen tajua että se sun auto on paras vaikkei testiä voittanut, niin silloin kannattaa ehkä jo hakeutua jollekin itsetunnon kohotuskurssille.

      
  • samipami:


    Sehän on selvä, että kaikki ei varmasti ole samaa mieltä siitä mikä on hyvä talviauto ja siihenhän toki on kaikilla oikeus ja se on hieno ja tärkeä asia.

    TM valitsee mun näkemyksen mukaan voittajansa aina hyvin perustelluin argumentein ja jos itse tykkää painottaa jotain muita ominaisuuksia, niin ei se silti tarkoita että TM olisi väärässä. Ei se Tekniikan Maailman testi ole myöskään mikään osoitus siitä, että joku auto olisi universaalisti toista parempi, se on vaan TM:n hyvin perusteltu mielipide. Mittaustulokset on testeissä ainoita faktoja, niiden pisteyttäminen sitten menee jo mielipiteen puolelle. Kannattaa oikeasti kaikkien päästä yli siitä, jos oma auto ei testiä voitakaan. Se voi silti olla sille käyttäjälle se paras mahdollinen auto.

    Jos se taas ottaa päähän, että naapuri ei TM:n testin jälkeen tajua että se sun auto on paras vaikkei testiä voittanut, niin silloin kannattaa ehkä jo hakeutua jollekin itsetunnon kohotuskurssille.


    Juuri näin!



      
  • Toivottavasti ei TM enää tee talviautovertailussan samaa mokaa, jonka tähän asti ovat tehneet joka kerta. Moka on se, että automaatti-ilmastoinnilla varustetun auton lämpiämistä ei tutkita automaattiasennossa, vaan se pakotetaan käsin lyhyen lämpiämisajan jälkeen maksimipuhallukselle. Käyttäjän kannalta olisi äärimmäisen tarpeellista tietää, kuinka hyvin ilmastoinnin automatiikka toimii. Se, kuinka nopeasti lämpö nousee maksimipuhalluksella, ei ole niinkään kiinnostavaa. Mutta se, toimiiko automatiikka niin hyvin, ettei tarvi käsin näpelöidä, olisi hyvä tietää. Itse epäilen, ettei kaikkien autojen automatiikat välttämättä toimi riittävän hyvin.

      
  • Ainakin parina vuonna TM on kommentoinut erikseen tuota automatiikan toimintaa. Lämpenemisnopeus testataan edelleen tuolla "manuaalilla", mutta automaatikan älyä kommentoidaan sitten erikseen. Ja varmasti se älykkyys tai sen puute myös huomioidaan arvosanassa.

      
  • Herbert:

    petos:
    mikahe:


    No minäpä väitän. Viimeksi muutama tunti sitten seurasin antaumuksella liikennevaloissa toisena edellisen tuoreen vitos-Bimmerin (nastoitetun, tietysti) edesottamuksia. Ja eihän se meinannut päästä paljaalla asfaltilla liikkelle edes vajaavetoisen sarjassa kuin välttävällä suorituksella. Sitten kun se pääsi vauhtiin, se seilasi kaistan reunalta toiselle. Että tämmösii...



    Ja tuo nähty on sitten painava argumentti siitä ettei bemuilla tee mitään?

    Mistäs tiedät mikä tollo sitä ajoi ja mitä se teki? Kaikenlaisia liikkeellelähtösuorituksia kyllä näkee kalustosta riippumatta. Siitä vaan arpomaan.


    Ok, nastat mikahe näki. Varmaan myös rengasmerkin, valmistusajan ja renkaan kuluneisuuden.

    Harmi, etten itse osaa noin tarkkoja havaintoja tehdä.


    Jos sinua kiinnostaa, minulla oli taas tilaisuus tehdä samankaltaisia havaintoja tänä aamuna. Jälleen olin toisena valoissa, tällä kertaa urheilullisen auton takana eli Nissan Skyline GT-R. Renkaat olivat nastattomat. Olisin voinut käydä tarkastamassa niiden kunnon yms. detaljit, mutta en samassa asemassa kuin ikään kuin perässä oleva poliisiauto viitsinyt/ilennyt tehdä valeviranomaisena tarkempaa tarkastusta.



    Mietin ennen valojen vaihtumista, että mitähän tässä mahtaa tapahtua. Sen jälkeen nissani lähti kuin pyssyn suusta. Ikävästi ko. paikassa oli risteys, jossa me molemmin olimme kääntymässä vasemmalle, ja vastaantulijoita oli tulossa, joita piti potentiaalisesti väistää. nissani pääsi siksi hieman karkumatkalle paremman näkyvyytensä ansiosta, joten en valitettavasti voi kommentoida olisiko sen hieman epäilyttävästä nelivedosta ollut oikeasti vastusta omalleni.

      
  • mikahe:

    nissani pääsi siksi hieman karkumatkalle paremman näkyvyytensä ansiosta, joten en valitettavasti voi kommentoida olisiko sen hieman epäilyttävästä nelivedosta ollut oikeasti vastusta omalleni.




    Ei tietenkään. Mikä nyt vanhalle volkkarille muka pärjäisi.



      
  • Vinkki mikahelle ja rynelle: Koittakaa nyt pysyttäytyä niissä liikennevalokisoissa vain noiden vajaavetoisten kanssa, muuten saattaa ruveta kaalissa keittämään vielä pahemmin. Jokuhan saattaa nelivedollansa vahingossa nöyryyttää teidät asfaltin rakoon. Ja välttäkää varmuuden vuoksi kaikkia takatuuppareita ja keskimoottorisiakin, ettei vaan kävisi liikaa itsetunnon päälle... :tongue:

      
  • mikahe:


    Jos sinua kiinnostaa, minulla oli taas tilaisuus tehdä samankaltaisia havaintoja tänä aamuna. Jälleen olin toisena valoissa, tällä kertaa urheilullisen auton takana eli Nissan Skyline GT-R. Renkaat olivat nastattomat. Olisin voinut käydä tarkastamassa niiden kunnon yms. detaljit, mutta en samassa asemassa kuin ikään kuin perässä oleva poliisiauto viitsinyt/ilennyt tehdä valeviranomaisena tarkempaa tarkastusta.

    Mietin ennen valojen vaihtumista, että mitähän tässä mahtaa tapahtua. Sen jälkeen nissani lähti kuin pyssyn suusta. Ikävästi ko. paikassa oli risteys, jossa me molemmin olimme kääntymässä vasemmalle, ja vastaantulijoita oli tulossa, joita piti potentiaalisesti väistää. nissani pääsi siksi hieman karkumatkalle paremman näkyvyytensä ansiosta, joten en valitettavasti voi kommentoida olisiko sen hieman epäilyttävästä nelivedosta ollut oikeasti vastusta omalleni.




    ainakin kyseisen nissanin myyjä sanoi minulle ettei niissä kitkoissa ole minkään tason pitoa (esittely auto)...

      
  • Ryne:


    Ja niitä tien tuke bemuja oli tänäkin aamuna (klo 6.20-6.45) välillä Laukaa-JKLkeskusta 2kpl. Valoista lähdettäessä ero välittömsäti n.100metriä ja suurenee vaan.......




    Valoista lähdettäessä...hoh hoijaa.



    Minulle ei itselleni merkitse paljon mitään kiihtyykö auto nollasta sataan 6 sek vai 9 sek. Sama se on talvisissa liikennevaloissa, eroa tulee eri autojen välille korkeintaan muutama sekunti ja sekin riippuu paljon siitä miten kiihdyttää ja miltä ajolinjalta (harvoin koko tie on liukas).



    Tällä hetkellä en omista takavetoista autoa, mutta sen verran on nykytoteutuksista kokemusta että nämä liikkeellelähtöjutut on enemmän jotain teiniosastoa.



    Mihin sinulla muuten on kiire? Erikoinen ajotapa muutenkin, painottaa valoista kiihdytystä ja kehua sitten alhaisia kulutuksia...



    Olennaisin kiihtyvyys ainakin minullle autossa on ohituskiihtyvyys. Sen ei tarvitse olla mitään huippua senkään, mutta tietty vaivattomuus on mukavaa. Epäilen vähän UrbaaniCruisaajan suorituksia tässä sarjassa verrattuna esim. Bemareihin...

      
  • mikahe:


    Ja eihän se meinannut päästä paljaalla asfaltilla liikkelle edes vajaavetoisen sarjassa kuin välttävällä suorituksella. Sitten kun se pääsi vauhtiin, se seilasi kaistan reunalta toiselle. Että tämmösii...




    Taisi olla tehoa Bemarissa aika paljon kun asfaltilla noin tyhjää löi ja mutkitteli. :open_mouth:



      
  • AkiK:


    Olennaisin kiihtyvyys ainakin minullle autossa on ohituskiihtyvyys. Sen ei tarvitse olla mitään huippua senkään, mutta tietty vaivattomuus on mukavaa. Epäilen vähän UrbaaniCruisaajan suorituksia tässä sarjassa verrattuna esim. Bemareihin...


    BMW 320i Touring ja Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Stop Start Linea Sol , molemmille TM on mitannut 60-120 km/h ohituskiihtyvyydeksi 28.0 s.

      
  • Aika pian päästiinkin taas talviautoilusta johonkin liikennevaloissa revittelyyn. Onko muuten tullut mieleen, että jos te "kusetatte" jonkun toisen auton liikennevaloissa niin se viereinen kaveri saattaa vaan nauraa sille teidän naama punaisena polkemiselle ja itse ottaa vähän kevyemmin? Liikenne ei ole kilpailua, kuin pienelle kansanosalle.

      
  • Akik: Ei minulla varsinaisesti ole kiire mihinkään.On vaan saatanan paljon kivempi ajaa esim.jyväskylän keskustasta laukaaseen päin kokoajan vihreillä valoilla eikä seistä jokaisissa(muistaakseni n.20valot/6km matkalla). Tämä taas ei tule onnistumaan jos siellä edessä on jokin bemu tms.takatuuppari.



    Tämä pysähtymättömyys kuuluu aika olennaisena osana taloudelliseen ajotapaan. Jos ei tuota tajua kertoo se ihmisestä aikapaljon.



    Samipami:



    Eikä edelleenkään minun itsetunnon päälle ota jos jokin bemari lähtee valoista nopeammin ja jättää minut (tätä oikein toivoisin), taitaisi liikennekin sujua ihan eri tahtiin silloin. Kait täällä vaan on niin köyhiä ihmisiä,ettei ole varaa 4-veto bemuihin. Tai on vähemmän työsuhdeautona ko.merkkiä!



    Jo näyttää naurattavan, bmw ajava "herrasmies" jaksoi seurata oikein kotiini asti ja alkoi huutamaan pääpunaisena millaisilla liikennesäännöillä ajan. Joutui vastaamaan lyhyesti ja tylysti, taisi vähän harmittaa kaveria kun piti vielä potkia postilaatikkoakain

      
  • Kun katselee tuloksia:

    http://www.arcticrally.fi/tulokset_arkisto.html

    - ei kärkisijoilta oikeastaan missään luokassa löydy juurikaan takatuuppari BMW:tä.

    Tämä tuli mieleen tässä vaan kun yhdistetään parametrit Talvi ja vauhdikas ajaminen.

    Saman huomaa(?) kun katsoo Ralli- ja Kaatovideoita Youtubesta niin moni pienempikin etuvetokin näyttää ajavan pätkillä mutkat kovempaa myös kesällä? Starleteilla tuntuu menevän aika lujaa näissä kaksivetoisissa? Korjatkaa jos havaintoni on aivan pielessä.. :confused:



    Ryne, olet syyllistynyt kunnianloukkaukseen!:

    Jo näyttää naurattavan, bmw ajava "herrasmies" jaksoi seurata oikein kotiini asti ja alkoi huutamaan pääpunaisena millaisilla liikennesäännöillä ajan. Joutui vastaamaan lyhyesti ja tylysti, taisi vähän harmittaa kaveria kun piti vielä potkia postilaatikkoakain
      
  • samipami:

    Aika pian päästiinkin taas talviautoilusta johonkin liikennevaloissa revittelyyn.




    Jep. Viime päivinä on ainakin etelässä ollut niin liukkaat kelit, ettei ohitus- tai liikennevalokiihtyvyyksillä ole paljoakaan merkitystä talviautoilun kannalta. Kaikki ovat ainakin minun edestäni päässeet sujuvasti liikkeelle. Joskus pitää ihmetellä, millaisissa olosuhteissa tai millaisin odotuksin eräät ajavat, kun kaikki muut aina heidän edessään matelevat tientukkona.



    Hämmästyttävän kovia nopeuksia silti monet maanteillä käyttävät. Itselläni on uudet nastarenkaat ja etuveto, silti moottoritiellä 80-90 km/h tuntui toissapäivänä tuulisella kelillä maksiminopeudelta. Silti edes ns. suurin sallittu (100 km/h) ei kaikille riittänyt. Ns. suurin sallittu siksi, että tuolla kelillä ei mielestäni ollut luvallista edes 100 km/h ajaa, vaikka kyltissä sellainen lukema olikin. Vain yhden auton sain itse kiinni. Jääköön mainitsematta merkki.



    Lehtitietojen mukaan joku siellä olikin jo ajanyt katolleen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit