Pienempi kulutuksisia Mersuja tulossa...

34 kommenttia
2»
  • Tässä tapauksessa huipputeho tulee hyvin samoilla kierroksilla. Audi tarjoaa huipputehon 4300-6000 1/min. Mersun huipputeho kierrosluvulla 4200 1/min. Eli Audin kone tarjoaa paljon laakeamman huipun.



    Kyllähän tuossa mersun koneessa vääntö riittää paremmin kuin hyvin. Olen ehkä vähän turhaan korostanut tuota kapeaa huipputehoa. Mutta AkiK tuntuu unohtavan, että ei se auto pelkällä väännöllä liiku yhtään mihinkään. Ja dieseleissä on perinteisesti aika ohkainen alavääntö. En nyt mersun alaväännöstä sano mitään sen pienen lenkin perusteella, mitä heitin C250 CDI A:lla. Kaikenlisäksi nuo ovat vielä automaatteja. Auto siis liikkuu, kun painaa kaasua.



    Jos noista valita pitäisi, niin itse ainakin päätyisin Audin koneeseen. Bensakoneena tuo on joustavampi, tarjoaa saman kulun ja samat hiilidioksidipäästöt. Lisäksi kun vielä joka ikisessä koeajossa tuota 250 CDI:tä muistetaan moittia poikkeuksellisen karkeakäyntiseksi verrattuna parhaimpiin kilpailijoihinsa (itsekin huomasin), niin eipä tuo olisi edes vaikea valinta.

      
  • simppa:

    Ja dieseleissä on perinteisesti aika ohkainen alavääntö. En nyt mersun alaväännöstä sano mitään sen pienen lenkin perusteella, mitä heitin C250 CDI A:lla. Kaikenlisäksi nuo ovat vielä automaatteja.




    Dieselissä on voimaa niillä kierroksilla mille ahdin mitoitetaan ahtamaan eniten. Tuohan on sekventiaalisesti ahdettu kone, joten siinä riittää kyllä puhtia alhaallakin. itse voisin väittää, että voimaa on tarjolla jopa riittävästi alakierroksilla.

      
  • NHB:

    Tuohan on sekventiaalisesti ahdettu kone, joten siinä riittää kyllä puhtia alhaallakin. itse voisin väittää, että voimaa on tarjolla jopa riittävästi alakierroksilla.


    Jep, vasta testailin C250 BE CDI 4matic A:ta manuaalipuolella 4/5-vaihteilla ja tosi hyvin se lähti vetämään jo 1500 rpm (jopa hiukan allekin), mitä ei todellakaan voi sanoa kaikista muista dieseleistä.



    Eikä ole minusta mitenkään karkeakäyntinenkään nelosdieseliksi.

      
  • NHB

    ... kiihtyä vaikka sen moottorista ei välitetä vääntömomenttia laisinkaan. Jotenkin se vesisuihkukin saa laivan liikumaan, vaikka vääntömomentteja ei laivan ulkopuolelle välitetä. Samoin rakettimoottori voi kiihdyttää aika räväkästikin kokonaan ilman pyöriviä akseleita. Yhteistä kuitenkin kaikille moottoreille on se, että tehoa pitää olla silloin kun kiihdytetään.




    Asia ei kuulu tähän keskusteluun, mutta klassisen mekaniikan työn ja tehon määritelmät eivät toimi ollenkaan yksinkertaisesti raketti- tai suihkumoottorin tapauksessa. Kuten aiemmin totesin vääntömomentti/voima aiheuttaa kiihtyvyyden ja tässä tapauksessa se on se voima, joka aiheuttaa kiihtyvyyden. Nyt voima saadaan liikemääräyhtälöstä p = mv = Ft. Kaavassa m on pakokaasujen massa ja v niiden nopeus poispäin moottorista. Jos katsot suihkumoottorien tai rakettimoottorien teknisiä tietoja, niissä puhutaan yleensä vain työntövoimasta. Se ratkaisee vain ja ainoastaan kiihtyvyyden.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit