kuvat uudesta rs focuksesta on julkistettu ja hyvältähän se näyttää, mutta vielä kiinnostavammalta se kuulostaa.
Fordin tiedotussivuilta poimittua:
Koko Focus RS:n kehitystyön ajan Capito ja hänen tiiminsä ovat keskittyneet luomaan auton, joka on erittäin suorituskykyinen ja pysyy täydellisesti tiessä.
Useat asiakkailta saadun palautteen perusteella kehitetyt innovaatiot ovat mahdollistaneet sen, että uusi Focus RS on edelleen etuvetoinen. Siinä on luistonrajoittimella varustettu tasauspyörästö, mikä vaikuttaa myönteisesti niin pitoon, käsiteltävyyteen kuin ohjaukseenkin.
Uudessa Ford Focus RS:ssä on innovatiivinen etujousitusjärjestelmä, jota kutsutaan nimellä RevoKnuckle. Se on suunniteltu vähentämään häiriöitä ohjauksessa ja ohjaamaan vääntö oikein.
Väännön ohjaamista tarvitaan voimakkaassa kiihdytyksessä, mutkissa tai epätasaisella alustalla ajettaessa, kun vääntö ylittää vetävien pyörien pitotason. Sitä voidaan kuvailla äkillisenä ohjauspyörän vääntövoimana, ja se voi pahentua ajoneuvoissa, joissa on leveät renkaat ja luistoa rajoittava tasauspyörästö.
Focus RS:n RevoKnuckle -etuakselisto toimii mainiosti yhdessä Quaifen automaattisen vääntöä rajoittavan tasauspyörästön lukon kanssa. Ford Team RS:n insinöörit ovat tehneet läheistä yhteistyötä Fordin Aachenissa Saksassa sijaitsevan tutkimuskeskuksen kanssa kehittääkseen RevoKnuckle -teknologian juuri RS:ään varten. Perinteisen McPherson-joustintuen muotoa on muutettu niin, että se minimoi ohjauksen ja väännön ohjautumisen häiriöt eli vähentää kiihdytyksissä syntyviä ohjaavia voimia.
Jost Capiton mukaan Ford Focus on erinomainen perusta suorituskykyiselle autolle. RS:ää kehitettäessä harkitsimme myös nelivetoa, mutta tekemällä edellä kuvatut muutokset ja hyödyntämällä Fordin asiantuntemusta auton käsiteltävyydestä onnistuimme välttämään nelivedon tuoman painonlisäyksen ja saimme silti aikaiseksi hyvän pidon, tunnokkaan ohjauksen ja suorituskyvyn. Tuloksena on kevyt auto, jossa on oikea sekoitus pitoa ja erittäin tarkkaa hallittavuutta. Sellaista ei useinkaan voi odottaa etuvetoiselta autolta ja uskon meidän tehneen oikean valinnan, Capito summaa.
Moottorihan siinä on tuttu viisi sylinterinen 2,5 turbo, josta on rs:ään kutitettu 300 heppaa ja 410 newtonmetriä vääntöä.
Varsin mielenkiintoinen tapaus, ei oikein malta odottaa miten tuo revoknuckle toimii kun moottorista irtoaa melkoiset paukut etupyörille. Ainakin lupaavalta kuulostaa!
...eli blaablaablaa, etuvetoista kalliimpaa ratkaisua ei kannattanut laskelmien ja asiakastutkimuksen perusteella tehdä, blaablaablaa, PR-osastomme mukaan seuraavanlainen selitys kuullostaa parhaimmalta selitykseltä, blaablaablaa, älkää huomatko että LUKEMATTOMIA etuvetoisia on jo markkinoilla joissa on tasauspyörästön lukko ja yllätys yllätys hekin ovat onnistuneet vähentämään radikaalisti vetelyä etujousitusratkaisullaan, tosin he eivät Fordin tapaan edellismallissaan saaneet aikaan katastrofaalista huttua nimeltä Focus RS. Blaablaa. Ja laitetaan vielä vähän blaablaata jos joku sokea fani haluaisi fiilistellä sillä: blaablaa.
Etuvetoisen, tehokkaankin auton saa toimimaan ihan hyvin. En ymmärrä miksi joku sitä haluaisi yrittää tai siihen panostaa, mutta ihan ok:ta siitä on saatavissa. Onhan niitä paljon kamalampia nelivetoisiakin olemassa, mm. Volvon R-mallit ja Audit ennen näitä aivan uusimpia torque-vectoring -ratkaisuja jotka peittävät aika hyvin niiden massiivisa rakenteellisia puutteita.
Quaifen tasauspyörästön lukon saa muuten parilla tonnilla lähes mihin tahansa etuvetoiseen purkkiin jälkikäteen (monissa on sellainen saatavissa tehtaalta), en näe syytä miksi valita erittäin kallis, täysin nolon näköinen auto jossa ajo-ominaisuuksien kannalta ikävän painava vanha Volvo-lohko (ehkiä Fordin insinöörit ovat saaneet siitä sentään parempikäytöksisen, he kun joutuivat uusimaan lähes kaiken lohkoa lukuunottamatta saadakseen siitä mieleisensä. Etenkin kun teinitkään tuskin sitä haluavat lähteä enää chippaamaan kun menee jo liioitteluksi etuvetoiselle autolle. Ja sitten on se että rahalliset panokset nousevat jo erittäin korkealle siihen nähden että kyseessä on vain Focus.
Äh, mikä syy olisi ostaa tuollainen ennen Alfaa tai Meganea? No, pian näemme millainen tuo oikeasti on verrattuna lukemattomiin etuvetokilpailijoihin ja muutamaan nelivetoiseenkin nähden. Ja onhan Hyundailtakin tulossa uusi takavetomalli Genesis Coupe! Voi se oikein hyväkin olla, mutta minua ei ikinä kiinnostaisi maksaa läheskään noin paljon minkäänlaisesta etuvetoisesta koska paaaljon pienemmällä hinnalla ei ominaisuudet tipu juuri ollenkaan, jos ollenkaan.
No, ehkä tuo säästölinja tarkoitta juuri sitä että hinta tulee olemaan oikein houkutteleva jolloin nelivedot ja takavedot jäävät pois laskuista, ja teholukema saa ihmiset jättämään sellaiset kuin Mini hankkimatta huolimatta muista ominaisuuksista ja hinnasta.
Paljon nolomman näköisiä autoja on BMW:llä. Jos vääntäisi tortut lattialle ja laittaisi siihen BMW:n merkin, niin kyllä olisi varmaan sekin Putputin mielestä komea!!
Mini, siinä vasta auto ylileveälle 120 kg kuljettajalle !
Putput:
itseäni lähinnä kiinnostaa tuo uusi tekniikka, joka on markkinoilla uutta. Uskon, että tuossa on mittapuu etuvedolle ja sille mitä etuvetoautolla pystyy tekemään.
Kaltaisellesi takavetofanaatikolle yhden etuvetoisen tehokkaan auton täysin uudenlainen alustaratkaisu ei nähtävästi meinaa mitään, mutta suosittelen joskus testaamaan jotain todella toimivaa etuvetoratkaisua! Niissä on Paljon hyvää..
Odotellaan millaisia aikoja tuo tulee saamaan radoilla ja pohditaan sitten mistä päästä vetää..
mikkot:
Just. Oletko nähnyt minkä näköinen se on SISÄLTÄ? Jos et, niin huono on kommentoida.
andertz:
Niin, Mini on erinomainen auto. Jonka on saanut tasauspyörästön lukolla jo pitkään. En tiedä onko Minin tasauspyörästön lukko myöskin Quaifen.
Se että joku on sairaalloisen läski on oma ongelma. Tietääkseni kuskin tiloissa on ihan samat ongelmat Minin kuin muidenkin kohdalla, eli siis rautalangasta väännettynä: ei taida kuskin tiloissa olla juuri mitään eroa. Vaikea on läskin/invalidin/muilla tavoin rajoittuneilla tehdä montaa asiaa tässä maailmassa, se ei tarkoita sitä että se mitä hän ei voi tehdä ei olisi mielettömän hauskaa tai mitä ei voi käyttää olisi mielettömän hyvä.
PutPut
Kuka puhui jotakin läskistä ?
Focus RS sisäkuvia, miten tämä on rumempi kuin Bembbu ?
http://bp1.blogger.com/_FoXyvaPSnVk/SG2DXn5QI-I/AAAAAAAAwhU/bPClP4zNGS8/s1600-h/Ford+Focus+RS+21.jpg
andertz:
Laitetaan nyt sitten sisäkuvia muistakin kulmista.
http://www.km77.com/00/ford/focus/rs/gra/100.asp
http://www.km77.com/00/ford/focus/rs/gra/101.asp
Ja perään pari ulkokuvaa.
http://www.km77.com/00/ford/focus/rs/gra/006.asp
http://www.km77.com/00/ford/focus/rs/gra/003.asp
Mikäs siinä, jos tuollaisesta autosta tykkää, niin tuo on ihan ok ulkonäkönsä puolesta ja sisätiloissakin lyödään ainakin Mondeo tyylikkyydessä kevyesti ja penkit on ainakin komean näköiset.
control:
andertz:
putputille
sitä tasauspyörästön lukkoakin voi kehittää, niinkuin tässä tapauksessakin tehty. Ei ole roiskittu vain lukkoa etupyörien väliin ja vähän uusia kallistuksenvaimentajia, vaan on hiottu niiden toiminta huippuunsa. Fordin nykyisellä alustaosaamisella uskon tuon pesevän meganen, tosin täytyy myöntää että kovaa menee meganekin. Focuksessa pitäisi olla huomattavasti parempi tehopainosuhdekin.
Putput:
ainakin ringillä uusi m3 oli melkein 12 sekuntia nopeampi ja caterhamin höyhen 22 sekuntia nopeampi kuin r26r
scirocco ei ihan varteenotettava kilpailija taida näille olla
Lexus on mitä on(kakkaa)
millä radalla tuo evon testi tehtiin?
control:
Tiedätkö YHTÄÄN minkälaisesta tasauspyörästön lukosta on kyse? Et. Tiedätö YHTÄÄN mitä Ford on tehnyt alustalle ja mitä muut ovat puolestaan tehneet omien malliensa alustoille? Et. Silti selitystä tulee vaikka kuinka paljon.
Vai on Fordilla 'hiottu näiden toiminta huippuunsa'? Mistä tuollaisen käsityksen olet saanut? Siitä että Ford SANOO näin tehneensä PR-materiaalissaan? Minkään muu valmistajan mielestä sitten EI ole puolestaan 'hiottu näiden toiminta huippuunsa'?
Mitä tarkoitat Fordin nykyisellä alustaosaamisella? Edellistä Focus RS:ää joka oli monien mielestä suorastaan vaarallinen kun saattoi napata puoli kaistaa sivuun ellei ollut valppaana? Sitä että nykyistä Focus ST:tä ei pidetä millään tapaa ihmeellisenä ajettavana verrattuna kilpailijoihin?
Lisäksi muistutan että suuri kone ei tee ajettavuutta paremmaksi, päinvastoin jos laittaa vanhan painavan rohjon keulalle niin käy helposti päinvastoin. Kyseessä ei ole pelkästään se että onko jompikumpi pari sekunnin kymmenystä nopeampi radalla, kokonaisuus ratkaisee mukaanlukien ajettavuus, hinta, mukavuus jne.
Se että Focuksen teho/painosuhde olisi parempi kuin Meganen saattaa pitää paikkansa, mutta tuskin kovin paljon ottaen huomioon että Megane R26.R painaa vain 1220kg ja jo Focus ST painaa 1392kg.
Ja Meganesta on juuri esitelty uusi malli, eli puhe on aivan malli-ikänsä lopulla olevasta autosta.
Mini John Cooper Works muuten painaa n. 1200kg, ja hinta varmasti paljon edullisempi kuin Focuksessa tulee olemaan joten täytyy olla TODELLA hyvä ajettava tuo Focus jotta sille suurelle rahamäärälle saisi muuta vastinetta kuin pienen eron kiihtyvyydessä.
En ole tämän autoluokan jälleenmyyntiarvojen asiantuntija, mutta epäilen vahvasti että käytetty Focuksen teinimalli on niin kovassa huudossa kuin erittäin hyvin arvonsa säilyttävä 'kulttiauto', joten hintaero taitaa vain venyä myyntipäässäkin...
control:
Mitä selität? En puhunut mistään ratatestistä, vaan vertailutestistä. EVO Car of the Year '08. Et kai väitä että näiden autojen kohdalla tärkeintä olisi minimaaliset erot rata-ajoissa ainoastaan? Pääasia taitaa olla ajettavuus ja toisena sitten tyyliasiat, tehoerot korkeintaan paperilla. Teineille kai näitä enimmäkseen myydään tai sen henkisille vähän vanhemmillekin. Siis muualla kuin Suomessa jossa nämä ovat melkeinpä superautojen harvinaisuusasteella ja samanlainen ero suorituskyvyssäkin 'keskimääräiseen'...
Miksi ihmeessä Scirocco ei olisi HYVINKIN kova kilpailija näille, etenkin tulevalla n. 270hv:n versiollaan?
Putput:
Aika umpio olet sinäkin jos et myönnä sitä että nykyään euroopan ford on melko monessa luokassa ajettavuudeltaan lähes mittapuu. Focus, Mondeo, Fiesta, Kuga? ajettavuudeltaan Jokainen tuote edustaa luokkansa ehdotonta kärkipäätä. Osaamista löytyy. Sitä riittää ihan normaaleihin henkilöautoihikin, toisin kuten monilla muilla merkeillä.
puhut mukavuudesta tässä autoluokassa? se ei taida olla mainostamasi meganen myyntivaltti?
Oikein, en tiedä vielä millaista tekniikkaa tuo uusi auto pitää sisällään, alunperinkin odotin sitä innolla ja odotan edelleen, toisin kuin sinä, joka ilmoitit että sama tasauspyörästön lukko löytyy hyundaista....
Ajettavuudeltaan varmasti kaikki mainitut autot hipovat mahdollisuuksien rajoja, mutta silti uskon että uudella focuksella tullaan pääsemään taas yksi askel ylöspäin.
Se oli alkuperäinen pointtini. Voin olla pahasti väärässäkin(toivottavasti en)
Kaikki merkit vain viittaavat siihen että hieno peli on tulossa.
Mitä osaamista sieltä löytyy verrattuna mainitsemiini? Focus ST ja edellinen RS ei ajettavuudessa todellakaan ole edes kärjessä GTI-versioissa, ehkä perusmalleissa on kärkiJOUKOSSA.
Mondeo taitaa olla kärjessä omassa luokassaan, en tiedä onko ero kuin minimaalinen kuitenkaan ja kysehän onkin perusautojen luokasta joten johtunee enemmän siitä että muut eivät ole edes yrittäneet saada autosta mitään dynamiikan helmiä.
Fiesta tuskin on ykkönen, ehkä kärkijoukossa. Kugasta en tiedä mutta vähän absurdia edes puhua ajettavuudesta kovin paljon tuossa luokassa, varsinkin kun vastassa on kovin vähän kalustoa...
Siitä vaan kertomaan mikä merkki ei ole pystynyt aikaansaamaan ajettavuudeltaan erittäin hyviä autoja ja mitä edellä Ford ehdottomasti on!
varmaan monellakin merkillä löytyy ajettavuudeltaan hyviä autoja, mutta ford onnistuu tekemään jokaisesta uudesta autostaan ehdotonta parhaimmistoa. Jos saisin vapaasti valita auton, se tuskin olisi ford. Kuitenkin ford on pitänyt viime aikoina parhaiten kiinni ehdottoman hyvästä ajettavuudesta, kun taas monet muut merkit ovat alkaneet koristelemaan kukkasiaan.
Mikähän nyt niin ylivoimaisen hieno auto on verrattuna st:hen? Oma perseeni kyllä tykkäsi st:stä ja paljon.
Tuo Quaifen ATB tasauspyörästön lukko on mekaaninen, ja sitä ihan samaa tavaraa on ollut saatavilla mielettömän moneen autoon jälkiasenteisena ja hyvin moneen on ollut tarjolla jo tehtaalta valmistajan toimesta. Se on periaatteessa hyvin samanlainen kuin Torsen-lukkokin eli TORque SENsingin sijasta sitä vain kutsutaan Automatic Torque Biasing -termillä. Ne toimivat hieman eri tavalla patenteista johtuen, mutta tuo Quaife on siis ihan perinteinen (joka ei tarkoita että olisi millään tavalla huono) mekaaninen hammaspyörillä toteutettu huoltovapaa vehje.
Se toinen Fordin väittämä 'uutuus' on siis se että ovat koittaneet muuttaa tukivarsia siten että vedon negatiiviset vaikutukset ohjaukseen minimoitaisiin ja vetely saataisiin pois. Mitä muuta etuvetovalmistajat joka kerta autoa kehitelleessään sitten mielestäsi tekevät?
Nuo on vain hienoja nimiä sille että koittavat tehdä saman kuin muutkin koittavat. Hyvin on erittäin moni tähänkin asti onnistunut, mm. Mini on ainakin uskomattoman hyvin toteutettu tuossa suhteessa. Samoin on kai Mazda 3 MPS:llään, Alfa Q2-malleillaan ja sitäkin ennen joissain versioissa Autodelta Alfan erittäin tehokkailla etuvetoversioillaan ja nyt Prodrive Brera S:llä, Renault Meganellaan, jne. jne.. Ja kuulemani mukaan erittäin hyvin ovat toimineet myös lukemattomat etuvetoiset joihin on jälkiasenteisena isketty juuri tuollainen Quaifen ATB (sama mötikkä toimii hyvin myös takavetoisissa)!
On vain hyvä että Fordkin tuo tasauspyörästön lukolla varustetun mallin, mielestäni kaikissa pitäisi olla sellainen! Myöskään se ei ole koskaan huono asia että valmistajat pyrkivät tosissaan tekemään hyviä ajajan autoja, niitä ei voi koskaan olla liikaa tarjolla ja kilpailu tekee vain hyvää!
Olen vain kriittinen sen suhteen mitä tiedotteissaan väittävät ja kuinka monet julkaisut eivät ole osanneet tuota PR-speakiä selventää lukijoilleen ja antaa oikean käsityksen tilanteesta. Nyt on siis sellainen tilanne että Ford koittaa vanhalla, hyväksi koetulla tavalla mutta entistä enemmällä teholla ja muutamia poikkeuksia lukuunottamatta isompikokosella koneella tuoda parhaan auton tuohon luokkaan, jossa on vastassa myös coupé-malleja, nelivetoisia ja takavetoisia sekä edullisempia hiukan pienempiä autoja jotka nekin pyrkivät tarjoamaan silti ihan saman tasoisen tai isommankin ajoelämyksen.
Eli en väitä etteikö Focus RS voisi olla huippuvehje, mutta sen sanon että tuon uutisen perusteella ei mitään uutta teknistä ratkaisua, ja olen kriittinen koneen painon suhteen, auton paino tulee KOHOAMAAN vielä ST:stä ja myöskin sen suhteen että vaikka hinta tullee olemaan aika edullinen niin nykyään on aika houkuttelevaa coupéta, takavetoa, nelivetoa ja vielä edullisempaa mutta tuskin huonompaa kalustoa vastassa. Eli pointtini on se että Fordilla on suuri haaste edessä, ja heillä on mahdollisuus tehdä mahtava auto mutta etuvetoisella 'perusautolla' kun lähtevät sotaan niin voitto ei voi olla täydellinen koska muunlaistakin on tarjolla tuossa hintaluokassa.
control:
Johan ole aika monta listannut, ja ihan itse voit katsoa kuinka ST:n menestys ei ole mikään huima ollut.
Eiköhän Mini, Megane, Type-R, Scirocco, uusi Golf, Impreza WRX, ym. ole aika kovia kilpailijoita. Moni myös venyy jopa pikkukoneiseen TT:hen tai ottaa pätevän ja vielä edullisen Skoda Octavia vRS:n (joka on ainakin aiemmin arvosteltu mm. huipputestaaja Sport Auton toimesta VW-konsernin ykköseksi tuossa luokassa).
Focus RS:n ostoon voi vaikuttaa tällaiset takuun ehjänä pitäviin edullisempiin ratkaisuihin (vaikka RS:n ajettavuus varmasti harppaa tuosta ajettavuuden suhteen eteenpäin mutta ST edelleen mukavampi joten...):
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/228855/mountune_focus.html
itse olisin nostanut evo lancerin tuossa listauksessa focuksen ohi heittämällä.
Imppu ei mielestäni ole hyvä, kun vertaaan sitä evoon. Evo vain yksinkertaisesti antaa niin paljon enemmän.
Mini on hyvä, uskomattoman hyvä, myönnän sen. Se vain vaatii jotenki aaennoitumista eri tsvslla. Mutts lähes uskomaton sekin on.
Skoda on hyvä auto, en tiedä voisiko olla jopa konsernin paras, muttei siltikään mielestäni edes lähellä focuksen antamaa tunnelmaa ja tuntumaa.
Type-R hmm. Edellinen malli oli todellakin parempi, uudet hondat ovat järjestään menneet ohi korvien.
Meganesta, kuten muistakaan ranskalaisista, en tiedä. Joka tapauksessa hieno peli varmasti, ainakin sen perusteella mitä informaatioa autosta katselin.
Lehdistötiedotteessaan:
There it will work on refining an advanced electronic limited-slip differential, made by UK-based transmission specialist Quaife, which is designed to tame the engines power.
Uutta tekniikkaa?
Pointtini oli, että jaksan yhä uskoa tuon mainitsemasi suuren haasteen ylitsepääsemiseen.
Jäädään odottelemaan olivatko odotukseni turhia!
control:
Oudolta kuullostaa, sillä olen nimenomaan lukenut että juuri ATB-differential tulisi taas RS:ään kuten edelliseenkin. Sen verran täytyy korjata että sanoivat PARANNELLEENSA tuota mekaanista ATB:tä (joka on siis se sama mötikkä mitä myyvät muihinkin, periaate on ihan sama mikä patentoitiin vuosikausia sitten) edelliseen RS:n versioon nähden. Ne parannukset sanottiin olevan valmistusteknisiä pääosin, eli parantavat mittatarkkuuksia ym. jotta sen toiminta tarkentuu.
Epäilen että tuo elektroniikasta puhe on virhe, moni autolehdistössäkään ei oikein ymmärrä näitä asioita ja puhuu sekaisin käsittämättä mistä tarkalleen puhuu nyt kun on tullut näitä puhtaasti elektronisia muka-tasauspyörästön lukkoja ja joillakin tullut jälleen näitä mekaanisia. Kun toisista lähteistä olen lukenut kyseessä olevan nimenomaan tuon ATB:n joka on mekaaninen ja Quaifen sivuiltakin sain sen käsityksen että sama laite (hieman hiottuna) tulee uuteen RS:ään niin pidän puhetta elektronisesta ohjauksesta epätotena kunnes saamme varmaa tietoa. Sekin puoltaa asiaa että Quaife on kyllä keskittynyt mekaaniseen voimansiirtokamaan eikä elektroniseen.
En epäile etteikö Fordilla olisi rahkeita tehdä aivan huippuautoa, kyse on vain siitä että paitsi oma talousosasto saattaa tehdä tepposiaan insinööreille niin myös kilpailijat ovat kovia!
control:
Imppu ei mielestäni ole hyvä, kun vertaaan sitä evoon. Evo vain yksinkertaisesti antaa niin paljon enemmän.
Tämän käsityksen minäkin olen saanut, paitsi että en sanoisi Imprezan olevan huono (varsinkaan ennenkuin olen kokeillut!). Minusta kuitenkin on sellainen outo tilanne että molemmat ovat paitsi huippuautoja niin ovat edellismallejaan hitaampia (paino noussut, tehneet 'sivistyneemmiksi')!!
-minusta nuo ovat kuten ennenkin hyvin tasainen pari, ja Impreza on saanut todella kovaa suitsutusta mediassa.
Tähän aiheen Fordiin palatakseni:
-jos puhutaan raa'asta nopeudesta, se voi olla todella nopea, koska siinä on nyt jopa 300hv. Eli sama kuin Subaru Sti:ssä. Focus on kaiketi kuitenkin kevyempi.
Sehän on vanha juttu ja jo rallikentiltäkin tunnettu asia että etuveto on hieman nopeampi kuivalla tasaisella radalla. Joten nähtäväksi jää.
Epäilyttävää tuossa on kuitenkin se että kone viilauksista huolimatta möhkö ja vanha, ja toisaalta tuo teho on jo niin korkea että on kysymysmerkki miten ovat saaneet estettyä sen karkailun etuvedon kanssa mutkissa kanttaillessa.
Samaan aikaan kun Mitsu ja Subaru tekevät omista vastineistaan enemmän kesyjä ja keskittyvät enemmän hienostuneisuuteen kuin mega-raaserin laittamiseen, en ihmettelisi vaikka tämä Ford olisi kuivalla nopeampi.
Mielestäni tämä auto olisi voinut jäädä tekemättäkin. Tai olisi edes tehty kunnon nelivetoinen seuraaja Escort Cosworthille, onhan tuohon samaan pohjalevyyn ja moottoriin perustuvassa Volvossakin neliveto, joten se tuskinpa kovin vaikeata olisi ollut. Sanomattakin on selvää, että 300 hevosvoimaa on liikaa etuvedolle ja uskoisinpa että RS:n ajaminen voi olla lähinnä turhauttavaa hetkittäin kun voimaa on mutta sitä ei pysty käyttämään.
Neliveto olisi lisännyt auton painoa.
http://www.seriouswheels.com/cars/2009/top-2009-Ford-Focus-RS.htm
Niin, tuo nelivedon tuoma painolisä on se perusselitys, ja joku voisi sanoa että sillä naamioidaan se että ei haluta/pystytä tekemään nelivetoista koska se on kalliimpi ratkaisu.
Ehkä sitä nelivetoa ei sitten tarvita, kunhan kulkee silloin kun mittarin näyttäessä +25 ja aurinko paistaa. Rallifanina tahtoisin että tuollainen auto jota markkinoidaan myös Fordin WRC-ralliauton avulla, olisi esikuvansa mukaan nelivetoinen, niinkuin ralliauton pitääkin.
En jaksa uskoa että tuolla etuvedolla ( vaikka olisi kuinka kehittynyt )ajaminen olisi kovinkaan nautittavaa sitten kun mennään vaikka soralle tai lumelle, verrattuna 4-vetoisiin vastineisiin.
Haluttiin tehdä "affordable" auto. Elikkä siis ei mikään kallis. Kaikkea voi toki vaatia, mutta ei kai auton hinta voi nousta pilviin. Mikään kalliin näköinen tuo ei ole muutoinkaan.
Tottakai jos liikutaan hintaluokassa 60.000 puntaa, niin voidaan tehdä kuinka hyvä auto tahansa. Mieluummin otan tuon kuin Minin, eihän Ministä pääse edes ulos talvivaatteissa.
Derrick:
Katsotaan nyt mikä hinta tulee olemaan kilpailijoihin nähden. Taitaa tulla aika edullinen suhteessa ST:hen, mutta silti moni kilpailija tulee aika varmasti olemaan selvästi halvempi.
Nuo Mini-heitot pitäisi jättää omaan arvoonsa mutta kysyn kuitenkin että mitkä ovat Minin kuljettajan paikan mitta-erot muihin tavallisiin autoihin nähden ja mitkä mitat siinä ahdistavat? Se on kuitenkin sen verran tilava että isokokoinenkin sinne mahtuu. Vai pitääkö sinulle olla auto liikuntarajoitteisellekin sopiva, ja onko Focus sitten siinä suhteessa jotenkin eroava? Ihme selitystä...
Hyvä kun ihmiset täällä myöntävät olevansa lähes täysin liikuntakyvyttömiä, eivät pääse edes tavallisesta hatchbackistä ulos!! Harmi ettei urheilukaan onnistu, taitaa olla ikävää. Ja Ferrari sitten täysin poissuljettu. Onneksi bussit ovat nykyään suurimmilta osin matalalattiabusseja jotta pääset liikkumaan.
PutPut
Tä ? Tänään tein 7 kilometrin aamulenkin, ja kattelin samalla tiellä ajavia, Venäjälle virtaavia luksusautoja Saksan rekisterissä. Pääasiassa Mersuja, Audeja ja BMW:tä.
Siis onhan se nyt totta että Mini on hemmetin pieni auto. Etuna tietysti se että etäisyys kaasupolkimeen on lyhyt. Mutta jos on taipuisa vartalo, niin ei tuottane ongelmia kulkea autosta sisään ja ulos.