Autocarissa pitäisi olla vertailu, jossa Focus RS:ää vastaassa ovat Renault Megane R26.R ja Mitsubishi Evo. Mielenkiintoinen vertailu, sillä tuossa on kolme melkoisen erilaista lähestymistapaa. Rellussa on kaikki paino karsittu minimiin, Ford on etuvetoiseksi julmetun tehokas ja mitsu luottaa kehittyneeseen nelivetoon.
Rellullahan on tämän hetken reippaasti nopein etuvetoisen kierroskaika Nurburgringillä. Tosin rellu onkin sitten todella kova ja fokusoitunut vehje, sillä siinä ei ole edes takapenkkejä saati radiota.
Pitääkin koittaa paikantaa kyseinen aviisi.
Drivers Republicissa oli samankaltainen testi, jossa Evon paikalla oli Subaru:
Mitsulta tulee vielä tuo Lancer Sportback ralliartti, joka tulee todennäköisesti hinnaltaan sinne 40k tuntumaan. Se ei tehoiltaan ehkä ihan tähän seuraan yllä, 240hv. Siinä on tuplakytkinlaatikko ja neliveto, tosin nekin ilmeisesti vähän evosta vielä laimennettuna, mutta ainakin keskilukko on aktiivilukko.
Suomessa talven vuoksi neliveto voisi olla houkuttelevampi vaihtoehto. Ei välttämättä noin tehokas etuvetoinen ole läheskään yhtä hauska ajettava jäisillä teillä. Mutta kyllä noin edullinen hinta antaa suuren edun Fordin hyväksi.
Joo kyllä ne vanhemmat cossut olis ihan kivoja laitteita kyllä, mut ei kestä nipussa kun pyhättömän viikon. niissä on eräs harmittava suunnittelumoka voimansiirto puolella, joka porsii. Itse kone on kyllä suht kestävä ja saa melko helposti suuriakin tehoja, mut se voimansiirto tökkii.. Mitsun evosta saa kanssa suht helposti noin 400hv ja yli 500Nm ja kestää. Vakiona evo on ehkä vähän nuhainen,ainakin tää Suomi versio, nut pikku piristyksellä ihan ylivoimainen peli. Varmaan Focus RS:n koneesta saa samat 400hepoa, mut ei varmaan enää pysy ajettavana, eikä se konekkaan taida enää kestää, kanget ei enää pysy pelissä mukana (jos ne on samat kun Volvosa, en varmaks tiedä.
Aika lailla kesäauto tuo RS täällä Suomen leveyksillä on. Kun jo ST:kin kitkarenkailla painettaessa kaasu nelosta pienemmällä vaihteella pohjaan kuivallakin asfaltilla vain vilkuttaa ESP valoa. Niin kauan kun alla on talvirenkaat niin kiihtyvyys ei juurikaan eroa perheautotasosta tuon luistoneston ansiosta. Tietysti sen voi aina ottaa pois ja sutia renkaansa pilalle, mutta eipä sekään juurikaan nopeampaa kiihtyvyyttä tuo. Ohituskiihtyvyydestä suurissa vauhdeissa toki pääsee nauttimaan. En sitten tiedä miten tuon RS:n hieno etuakselisto ja lukko toimivat, voipi olla niinkin että pitoa on niinkin paljon enemmän kuin ST:ssä, että suurempi tehokaan ei estä kaiken voiman käyttöä muualla kuin pitävässä kesäkelissä.
Tuo Mitsun Ralliart vaikuttaa todella kiinnostavalta. Muistaakseni luin siitä jo aikoja sitten, koskakohan on tulossa Suomeen? Ominaisuudet ovat todella houkuttelevat ja ulkonäkökin sopii meikäläisen silmään. Volkkarilta on myöskin tulossa tuota Mitsua hieman tehokkaammat R-mallit Golfista ja Sciroccosta, joissa myöskin on neliveto. Valintani silti olisi tuo Mitsu, koska se on todennäköisesti halvempi ja jäänee harvinaisemmaksi.
Moottori: Lancer Evolutionin uuden 2-litraisen, muuttuvalla venttiilien ajoituksella (MIVEC) varustetun 4B11-turbomoottorin alaspäin säädetty versio, joka tuottaa tehoa 240 hv / 6000 kierr./min ja 353 Nm / 3000 kierr./min (vrt. Evolutionin 295 hv / 6500 kierr./min ja 366 Nm / 3500 kierr./min)
Vaihteisto: vastaa Lancer Evolutionin TC-SST-kaksoiskytkinvaihteistoa ilman Super Sport -tilaa.
Alusta: jatkuva nelivetojärjestelmä (AWC), mutta vähemmän hienostuneena versiona kuin Lancer Evolutionissa (ilman korin kiertoliikkeen hallintajärjestelmää ja Sport ABS -järjestelmää. )
Jarrut: perus-Lancerien jarrujärjestelmän tehostettu versio (kaksimäntäiset levyjarrut edessä, suurempi jarrupääsylinteri)
Sekä neli- että viisiovisena saatava Lancer Ralliart lanseerataan Suomessa keväällä 2009.
Vääntöä näyttää olevan vain 13Nm vähemmän mitä Evossa, ja sekin jo 3000 tonnissa, evon 3500:n sijaan. Sai näköjään 5 tähteä euroncapista, turvallisuuteenkin on siis panostettu.
Tuossa Ralliartin koneessa on mm. eri turbo kuin Evossa, joten pelkällä softamuutoksella ei todellakaan saa Evon tehoja. Joku jenkkilehtihän oli tuon ajanut, ja tullut siihen tulokseen, että ei siitä Evon korvikkeeksi ole. Lähinnä Lancer tehokkaalla koneella mutta suht pehmeällä alustalla. Mutta ihan kiva ja omanlaisensa vaihtoehto Impreza WRX:n ja Focus ST:n rinnalle.
Kyllähän tuo RS varmasti sutii märällä ja liukkaalla kelillä aivan kuin takavedotkin. Itse kulkupuolesta Drivers Republicin varsin laajassa testissä sanottiin, että koneessa tuntuisi olevan enemmän puhtia kuin STi:ssä. Koneen kehuivat muutenkin aivan maasta taivaaseen.
Noissa viriviri-Evoissa tahtoo turboviiveet tulla ongelmaksi, vaikka palikat sinänsä kestäisivät.
Mielestäni on mielenkiintoista, kuinka täällä tuomittiin Focus RS monen kirjoittajan toimesta ilman faktan häivääkään. Testien perusteella tuo näyttäisi olevan suorastaan loistava laitos. Mikä viisipaikkainen auto tarjoaa enemmän kulkua radalla alle 50k hinnalla? Ihan vakuuttavaa, että tuo näyttäisi olevan nopeampi kuin 20 k kalliimmat japsikilpailijat. Toki liukkaalla japsit sitten vievät, mutta 20 k on kyllä helvetin kova hinta pelkästä nelivedosta.
Mielestäni on mielenkiintoista, kuinka täällä tuomittiin Focus RS monen kirjoittajan toimesta ilman faktan häivääkään.
-en tiedä ketä tarkoitat, mutta itse en mitenkään ''tuominnut''. Epäilin vain ihan aiheellisesti
( viitaten edeltävien tehokkaiden Focuksien massiivisiin vetely-sutimis-ongelmniin ).
Veikkasin tuolla aiemmin jopa ( ennen testien ilmestystä ) että kuivalla asvaltilla olisi hieman nopeampi kuin Subaru.
Testien perusteella tuo näyttäisi olevan suorastaan loistava laitos.
-Sinun on kuitenkin turha tulkita näitä testejä lapsellisesti sillä tavalla, että ''Focus kun on Sti:n edellä, se on parempi''. Asiahan ei ole niin yksinkertainen: Nelivetoiset ''rallireplicat'' kärsii hieman nelivedostaa, verrattuna etuveto hothachiin, jos ajetaan olosuhteissa joissa eivät pääse loistamaan, ja että Subaru tarjoaa kaikesta huolimatta paljon hyvääkin jota ei ole Fordissa. Tämä asia on myös mainittu asiantuntijoiden toimesta jokaisessa hehkuttamassasi testissä.
Mikä viisipaikkainen auto tarjoaa enemmän kulkua radalla alle 50k hinnalla? Ihan vakuuttavaa, että tuo näyttäisi olevan nopeampi kuin 20 k kalliimmat japsikilpailijat.
-Kuivalla nippanappa, ja sekin johtuu focuksen paremmasta teho-paino-suhteesta, ( joka on rata-ajoissa elintärkeä ) ei mistään sen kummemmasta.
Tuossa viimeisimmässä testissäsi muuten mainittiin muistaakseni että Focus tuntuu huomattavasti tiukemalta jousitukseltaan, ja STitä luonnehdittiin hieman mukavuuspainotteisemmaksi ja hienostuneemmaksi. ( leikillinen jaguar vertaus )
Tuo asiahan on suoraan tekemisissä raa'an ratavauhdin kanssa.
Toki liukkaalla japsit sitten vievät, mutta 20 k on kyllä helvetin kova hinta pelkästä nelivedosta.
-Minusta auto joka häviää juuri ja juuri kuivalla ( ja huom sileän tasaisella ) asvaltilla, mutta kepittää sata-nolla millä vaan muulla pinnalla, tarjoaa minusta paljon enemmän. Saa se silloin maksaakkin.
Olisi vaan mielenkiintoista tietää miten paljon porukat siellä radalla ajavat! Suurin osa autoilijoista käyttää sitä kärryä ihan normiliikenteessä, jossa noista rataominaisuuksista kuivalla ja liukkaallakin lienee varsin vähän hyötyä!
Kun on puhe 'urheilullisuudesta' niin monien etuvetoisten (ja joskus nelivetoisten etuvetorakenteisten) kova meno jatkuu radalla ehkä pari kierrosta, sitten on renkaat jo finito. Näinhän on Audin ylipainoisten etupainoisten RS-mallien kanssa (RS6:n eturenkaat taisivat sulaa alta jo YHDEN kierroksen jälkeen!), ja etuvetoisilla on monilla sama juttu. Eli saadaan lapsellisille intoilijoille 'kovat' kierrosajat kyllä, mutta lyhyt ilo.
Moni etuvetoinen on kuitenkin ylipäänsä kevyt ja keulalla ei ole ihan kamalan painavaa möykkyä joten pärjäävät kyllä suht hyvin rasituksen kanssa eikä rengasteknologian rajat tule vastaan, esim. joku Mini, Clio, Civic, jopa Megane jaksavat varmasti muuta kuin yhden pyrähdyksen. Focus RS tuskin pitää mitään tehottomampaakaan kauaa takanaan vaikka mitkä renkaat isket alle, ainakaan katulailliset... (saas nähdä )
Ennenkaikkea kyllä ihmetyttää että mikä idea alunperin on panostaa etuvetoiseen rakkineeseen oli miten hyvä tahansa. Nimittäin minä en helpolla maksaisi n. yli 30te etuvetoisesta vaikka mikä olisi. Ei se iso hevosvoimamäärä hirveästi lämmitä, tuskin n. 250hv:n kanssa ikävä tulee siihen verrattuna, varsinkin jos muutoin on nautittavampi.
Ja kun tuohon hintaan valitseekin jonkin muun hiukan käytetyn niin ei laadukkuuskaan tipu vaan helposti päinvastoin. Vähän ihmetyttää mitä uudesta über-Focuksesta oikein saa irti verrattuna vaikkapa hyvin vähän ajettuun tuplaturbo-suoralla kutosella varustettuun kolmossarjan Bemuun nähden (tai edes turbottomaan!). Ja se ei missään tapauksessa ole ainoa vaihtoehto, se vain minusta kuvaa tilannetta hyvin: joko isokoneinen (ja painavakoneinen) ETUVETOFOCUS tai Jaguarin urheilumallia nöyryyttävä tasapainoinen ja kaunis auto.
Hyvä vaan että Fordilla koittavat rikkoa raja-aitoja, ihmetyttää vaan että mikä idea tuossa on muka ollut. Olisiko sittenkin ollut puhtaan RS-Ford perinteen sijaan menty "pistetään otsikot keräävä tehokone sinne ja säästetään muualla jotta noita haluavilla on siihen ehkä varaa, ei väliä vaikka kone on turhan painava tuon auton keulalle, onneksi muutama insinööri on täällä vielä kovaa tasoa jotta saavat paketin toimimaan vaikka ihmettelevät homman järkevyyttä".
Kohderyhmä: sanotaan kauniisti että he joille teho on tärkeätä mutta sen käyttö ei sen kummemmin, mitä nyt sudittelu ja muiden 'voittaminen' maantiellä ohitusten estämisinä. Jotenkin tulee nämä maanteiden vitsaukset eli turbo-Volvot, nämä 850:set ja niiden jälkeen tulleet 70:set, T4:t T5:t sun muut joita ajavat tyypit joilla ei mitään muuta hajua ajamisesta kuin että nyt on alla vähän enemmän tehoa (jota sai halvalla) ja jossain sitä kai pitäisi voida käyttääkin mutteivät ihan tajua että missä ja miten muille näyttäisi 'ylivertaisuutensa'. Kuin teinit rinkiä ajaessaan kun eivät tiedä mitä muuta tehdä mutta jotain pitää tehdä kuitenkin.
Mistä tiedät kuinka paljon RS Focus on Imprezaa nopeampi. Mitään vertailukelpoisia rata-aikoja ei noissa vertailutesteissä ole ollut, vaikka Focus onkin niissä loistanut. Uskallan silti väittää, että Focus on noista nopein, kun niitä aikoja rupeaa tippumaan.
Ja noissa testeissä on kyllä kehuttu Focuksen alustaa aika paljon. Ihan on mainittukin, että pitoa on kaarteissa enemmän kuin esimerkiksi Imprezassa.
Olenko muuten väittänyt, että Focus on STi:tä parempi. En ole. Olen ainoastaan kommentoinut testejä ja Focuksen todella kohtuulliselta tuntuvaa hintaa. Hinnanpuolesta WRX on tuota huomattavasti lähempänä, ja se jää kuin tikku paskaan.
PutPut:
Se on hienoa, että PutPut tietää Focuksen renkaidensyönnin jo etukäteen. Sinun varmaan kannattaa varoittaa ostajia jo etukäteen tästä epäkohdasta.
Sky Motoring teki jo vertailutestin Focus vs. Evo vs. BMW 135i M Sport. Tuloksen voit tarkistaa täältä:
Mistä tiedät kuinka paljon RS Focus on Imprezaa nopeampi. Mitään vertailukelpoisia rata-aikoja ei noissa vertailutesteissä ole ollut, vaikka Focus onkin niissä loistanut. Uskallan silti väittää, että Focus on noista nopein, kun niitä aikoja rupeaa tippumaan.
-enhän tiedäkkään, arvaan vaan.
Miksikö? koska on vanha juttu että yleensä etuvetoinen on samantehoista nelikkoa nopeampi, jos pitoa on runsaasti, niinkuin yleensä ratatesteissä on.
Toiseksi tehopaino-suhde on Focukselle edullisempi.
Kolmanneksi alkaa käydä selväksi, että Subaru on virittänyt alustan ei-niin-kivireeksi, ja vähemmän maksimaalista ratakovuutta ajatellen. Tämän allekirjoitan itsekkin, kun muistelen koeajoani: auto tuntui hyvin sivistyneeltä, eikä lainkaan liian kovalta, ollakseen mokoma raaseri.
Tästähän se on saanut myös paljon huutia, vanhaan rujouteen ja kovuuteen tottuneilta faneilta.
Hinnanpuolesta WRX on tuota huomattavasti lähempänä, ja se jää kuin tikku paskaan.
-Onko tässä sinusta jotain jännää???
WRX on lähinnä perus impreza lintulautaspoilerilla, ja vähän tehokkaammalla koneella.
Ei sen ole tarkoituskaan kulkea radalla julmetun kovaa, toisin kuin Fordin.
Ja hinnoittelu nyt on sitä miten merkit autonsa hinnoittelevat, ei iso hinta välttämättä kulje käsikädessä ratavauhdin kanssa muidenkaan autojen ollessa kyseessä.
En tiedä onko mitään järkeä alkaa edes väittelemään täällä tästä, mutta esim. Audi RS4 sedan on mahtavat viisi kiloa kevyempi kuin M3 coupe, mikä on mielestäni ihan hyvin ottaen huomioon kaksi lisäovea ja nelivedon, sekä sen että se perustuu viitisen vuotta vanhempaan rakenteeseen kuin M3. Painojakauma ei tietenkään ole läheskään täydellinen (58:42), mutta ainakin mitä koeajoja olen lukenut, ei RS4 siitä aivan suunnattomasti kärsi ja on itseasiassa ihan hyvä ajaa jopa verrattuna m3:een. Tämän tietysti joku varmasti pystyy kumoamaan ja kertomaan, että se on aivan surkea.
RS6 on minunkin mielestäni aika turha laite, turhan iso ja painava. Onneksi Audillakin on tajuttu tämä ongelma ja autoista ollaan tekemässä kevyempiä http://www.worldcarfans.com/9090313.008/audi-s4-and-s5-could-receive-four-cylinder-engines-in-2014 Muutenkin mielestäni nämä hevosvoimasodat voitaisiin lopettaa ja alkaa tekemään autoista kevyempiä ja hyvän suunnittelun kautta hakea parempaa suorituskykyä ja pienempiä päästöjä kuten BMW tekee.
Olipa taas hyvin tehty juttu. Samassa jutussa mainitaan, että Audi TTRS:n kone korvaa mahdollisesti nykyiset S5:den koneet ja vatvotaan sitä sylinterimäärää ja Audin ehkä tulevia nelisylinterisiä. Ainoa ongelma tuossa on, että arvon toimittaja ei näytä tietävän, että TTRS:n kone on viisisylinterinen.
Ja mitä ihmettä tämä tarkoittaa:
We could see the new TT RS's 2.5-litre engine stretched to the limit for the S4/ S5 applications.
Tuo viisisylinterinen tarjoaa jo TT:ssä 340 hv/450 nm. Kovin vaikea kuvitella, että tuota pitäisi enää kovasti piristää S5:ttä varten.
Tuossa Ralliartin koneessa on mm. eri turbo kuin Evossa, joten pelkällä softamuutoksella ei todellakaan saa Evon tehoja. Joku jenkkilehtihän oli tuon ajanut, ja tullut siihen tulokseen, että ei siitä Evon korvikkeeksi ole. Lähinnä Lancer tehokkaalla koneella mutta suht pehmeällä alustalla. Mutta ihan kiva ja omanlaisensa vaihtoehto Impreza WRX:n ja Focus ST:n rinnalle.
Eihän tämän olekkaan tarkoitus olla Evon korvike, vaan tämä on niille maltillisemmille, jotka eivät halua Evon kaltaista tykkiä, huvittavine spoilereineen jne. Kyllä 240 hv ja 353Nm kyllä silti antaa kivat kyydit kun mukana on aktiivikeskilukollinen neliveto ja SST laatikko. Evon tehoihin voi päästä kyllä virittämällä, koska onhan kone samaa perua. Evon konetta on ennenkin käytetty laimennettuna, mm. Outlander turbossa se nähtiin aiemmin.
Kyllähän tuo RS varmasti sutii märällä ja liukkaalla kelillä aivan kuin takavedotkin. Itse kulkupuolesta Drivers Republicin varsin laajassa testissä sanottiin, että koneessa tuntuisi olevan enemmän puhtia kuin STi:ssä. Koneen kehuivat muutenkin aivan maasta taivaaseen.
Niin sutii ja etuvedon vuoksi aliohjautuu.
Noissa viriviri-Evoissa tahtoo turboviiveet tulla ongelmaksi, vaikka palikat sinänsä kestäisivät.
No eivät oikeastaan vielä noin maltillisella 400hv:lla, sen enempää mitä Fordissakaan tulee. Tuskin on Ford nyt on ainoa joka osaa viivettömän moottorin valmistaa ? FQ mallissa on viiveitä, mutta se johtuu huonosta toteutuksesta, se oli mitsuclubillakin kerran keskustelun aiheena.
Mielestäni on mielenkiintoista, kuinka täällä tuomittiin Focus RS monen kirjoittajan toimesta ilman faktan häivääkään. Testien perusteella tuo näyttäisi olevan suorastaan loistava laitos. Mikä viisipaikkainen auto tarjoaa enemmän kulkua radalla alle 50k hinnalla? Ihan vakuuttavaa, että tuo näyttäisi olevan nopeampi kuin 20 k kalliimmat japsikilpailijat. Toki liukkaalla japsit sitten vievät, mutta 20 k on kyllä helvetin kova hinta pelkästä nelivedosta.
Minä en ainakaan tuomitse. Kertakaikkiaan hieno masiinahan se RS on. Mutta huonojakin puolia on olemassa ja niistä yksi on tässä. Etuvetoisuuden vuoksi se on vain kesä ja kuivanradan auto. Suomessa kuivakeli on kuitenkin aika harvinainen, on pitkä talvi ja kesälläkin sataa. Hyvät puolet tulivatkin jo esille.
Linkittämiisi testeihin sanon yhden asian: Kaikki ovat testejä kuivalla asfaltilla, eli Fordin ehdoilla tehty. Laittakaapas vaikka lumelle tai soralle autot kisaamaan, niin järjestys on täysin toinen. Lumisia teitä suomessa riittää talvella ihan riittämiin.
Ja 20k:han ei ole "pelkästä" nelivedosta. Neliveto kun on koko auton luonne, ja käyttyätymisen perusta. RS Focuksella ei pääse talvella juuri perus perhekinneriä kovempaa mutkaisilla teillä. Esimerkiksi Evon neliveto tarjoaa joka paikassa huippuunsa hiottua käsiteltävyyttä. Onhan Evon plussa myös hyvä varustelu. Saako Fordiin tuplakytkinlaatikkoa, tai saako siihen noin makoisia poppivehkeitä? Jos Evo olisi etuveto, ei sen arvostus ajettavuuden suhteen olisi lähelläkään sitä mitä se nyt on. Suomeen RS: sopii kesä autoksi, Suomeen japsi nelikot sopivat ympärivuotisiksi huviautoiksi. Talvellakin niillä on erittäin mukava päästellä vaikka jääradalla.
Nuo turboviiveet ovat kyllä melkeinpä merkistä ja koneesta riippumattomia, kun tarpeeksi ruvetaan virittämään. Ihan sama viiveongelma on vaivannut reippaahkosti piristetty STi-subbeja. Tuskin Ford sen parempi on, jos sen koneesta ruvetaan ottamaan 400 hv+ tehoja.
Jo nyt tuosta Fordin koneesta lähtisi enemmän vääntöä kaikilla vaihteilla, mutta ilmeisesti laatikon takia sitä on rajoitettu. Sen takia vääntökäyrän huippu on todella laakea. Silti se tarjoaa varsin mukavat 440 nm.
Ja onhan se nyt selvä, ettei taka- tai etuvetoinen pärjää liukkaalla nelivedolle.
Hämmästyttävinta tuossa Focuksessa on kuitenkin sen hinta. Yli 20k halvempi vehje näyttäisi pärjäävän vallan mainiosti kilpailua vastaan.
Nuo turboviiveet ovat kyllä melkeinpä merkistä ja koneesta riippumattomia, kun tarpeeksi ruvetaan virittämään. Ihan sama viiveongelma on vaivannut reippaahkosti piristetty STi-subbeja. Tuskin Ford sen parempi on, jos sen koneesta ruvetaa ottamaan 400 hv+ tehoja.
Ja onhan se nyt selvä, ettei taka- tai etuvetoinen pärjää liukkaalla nelivedolle.
Hämmästyttävinta tuossa Focuksessa on kuitenkin sen hinta. Yli 20k halvempi vehje näyttäisi pärjäävän vallan mainiosti kilpailua vastaan.
Kyllä, se varmasti pärjääkin. Onhan se sen verran tehokas, ja alustaltaan kuitenkin hyvin viritetty vehje. Jos kuivalla ajaa, niin kyllä se on järkevin valinta näistä, ei siitä mihinkään pääse, että sen teho/painosuhde on voittamaton kuivalla, eikä siellä japsien nelivetotykit pärjää selvästi kevyemmälle jos tehot ovat samaa luokkaa. Se tästä tekeekin mielenkiintoisen, sen menestys tulee riippumaan sitä mitä ihmiset arvostavat.
Ennenkaikkea kyllä ihmetyttää että mikä idea alunperin on panostaa etuvetoiseen rakkineeseen oli miten hyvä tahansa. Nimittäin minä en helpolla maksaisi n. yli 30te etuvetoisesta vaikka mikä olisi. Ei se iso hevosvoimamäärä hirveästi lämmitä, tuskin n. 250hv:n kanssa ikävä tulee siihen verrattuna, varsinkin jos muutoin on nautittavampi.
On siinä järkeä. Ensinnäkin hinta, Focuksen olemassa oleva kori kävi alustaksi, joka oli etuvetoiseksi suunniteltu, siinä tuskin oli mitään varausta mahdollisesti vetävälle taka-akselille. Joten suunnittelutyö tuli paljon halvemmaksi käyttää mahdollisimman paljon jo olemassaolevia ratkaisuja. Toiseksi auton myyntihinta saatiin painettua jopa 20k alemmas mm. japsikilpailijoista, joka on erittäin hyvin.
Ja kun tuohon hintaan valitseekin jonkin muun hiukan käytetyn niin ei laadukkuuskaan tipu vaan helposti päinvastoin. Vähän ihmetyttää mitä uudesta über-Focuksesta oikein saa irti verrattuna vaikkapa hyvin vähän ajettuun tuplaturbo-suoralla kutosella varustettuun kolmossarjan Bemuun nähden (tai edes turbottomaan!). Ja se ei missään tapauksessa ole ainoa vaihtoehto, se vain minusta kuvaa tilannetta hyvin: joko isokoneinen (ja painavakoneinen) ETUVETOFOCUS tai Jaguarin urheilumallia nöyryyttävä tasapainoinen ja kaunis auto.
No verrataan uusia uusiin, koska tuskin on RS käytettynä suhteellisesti kovin paljoa kalliimpi mitä toinen esimerkkisi.
Hyvä vaan että Fordilla koittavat rikkoa raja-aitoja, ihmetyttää vaan että mikä idea tuossa on muka ollut. Olisiko sittenkin ollut puhtaan RS-Ford perinteen sijaan menty "pistetään otsikot keräävä tehokone sinne ja säästetään muualla jotta noita haluavilla on siihen ehkä varaa, ei väliä vaikka kone on turhan painava tuon auton keulalle, onneksi muutama insinööri on täällä vielä kovaa tasoa jotta saavat paketin toimimaan vaikka ihmettelevät homman järkevyyttä".
Idea on nimenomaan edulliset suunnittelu ja valmistuskustannukset, jotka voidaan tehdä olemassa olevan tietotaidon pohjalta ja tarjota asiakkaille edullista kulkinetta. Fordilla on ollut taloudellisia ongelmia, eikä niiden kannata lähteä kovin kauas alaltaan epävakaina aikoina muutenkaan. Kyllä RS Focus tulee euroopassa oastajia löytämään taatusti. Suurilla teholuvuilla ja hyvällä ajettavuudella niitä saadaan kalasteltua varmasti täysin riittävästi.
Siinä 400+hv evosa ei oo yhtään enempää viivettä, kun vakiossakaan, evo 9 ja X vakio ahdin riittää reilusti yli 400hv lukemiin. Tuo 400+ touhupaketti sisältää pakosarjan, putkiston ja uuden ecun ohjelman, pelkällä putkistolla saa evoon yli 40hv lisää, vakioputki ahdistaa aika tavalla, johtunee EU tiukoista melumääräyksistä. Lisäksi tuo evon ahdin on erityisen herkkä heräämään, niin kun mitsun ahtimet on aina olleet, se ahtaa 2,0l koneessa jo 3300rpm 1,8bar, eli viivettä ei juurikaan ole.
Kaikkein paras vertailu EVOn, RS:n ja WRX STi:n kesken olis et pantas ne vastakkain kuivalla asvaltilla, soralla, lumella ja jäällä ja katsottais yhteisajat ja päätettäis vasta sitten mikä noista on nopein ja hauskin peli ajella, sopis hyvin näin Suomi olosuhteiden vinkkelistä katsottuna.
Nuo turboviiveet ovat kyllä melkeinpä merkistä ja koneesta riippumattomia, kun tarpeeksi ruvetaan virittämään. Ihan sama viiveongelma on vaivannut reippaahkosti piristetty STi-subbeja. Tuskin Ford sen parempi on, jos sen koneesta ruvetaan ottamaan 400 hv+ tehoja.
Siksi on kai parempi että on enemmän kuutiotilavuutta? Tai sitten vaikka vähemmän kuutioituumiakin jos vaan saisi koneesta vähän kevyemmän...
Jo nyt tuosta Fordin koneesta lähtisi enemmän vääntöä kaikilla vaihteilla, mutta ilmeisesti laatikon takia sitä on rajoitettu. Sen takia vääntökäyrän huippu on todella laakea. Silti se tarjoaa varsin mukavat 440 nm.
Aijai, siinä onkin suuri syy miksi kohderyhmälle tuo on surkea vaihtoehto: ei voi virittää kun laatikko rajoittaa (tai sitten mennään vaan mutta laatikot paukkuu tai vähintään jälleenmyyntiarvo on nollassa kun ei voi tietää onko ollut koko ajan edellisellä omistajalla lastutettuna).
"Eräillä" otetaan kuusipyttyisistä eleganteista, arvokkaista ja arvostetuista koneista huoletta 500Nm eikä laatikkoa tarvitse jännittää... Ja toisissa taas ei olla haukattu liian isoa palaa ison lohkon keulaan työntämällä ja vaihteiston kestävyys ei ole samanlainen ongelma.
Ja onhan se nyt selvä, ettei taka- tai etuvetoinen pärjää liukkaalla nelivedolle.
Taas yksi Simppaismi: nimittäin olihan se Ruotsalaistenkin talvitestissä ammattikuskin jäärata-ajossa takavetoinen 135i SEKÄ etuvetoinen Civic Type-R nopeampia kuin paljon tehokkaampi RS4, kaikissa Hakkapeliitta 5:set.
Hämmästyttävinta tuossa Focuksessa on kuitenkin sen hinta. Yli 20k halvempi vehje näyttäisi pärjäävän vallan mainiosti kilpailua vastaan.
Mitä horiset? Johan sanoin että esim. vähän käytetyn 3-sarjan coupen saa paljon isommalla koneella tuohon hintaan, ja sitä ei kannata edes verrata millään osa-alueella Focukseen vaikka laittaisit kaksi Volvon konetta keulalle.
Ja viittaatko ylipäänsä tuohon idioottimaiseen testiin? Kerro yksi asia jossa Focus on parempi? Siis muu kuin se että idioottitestaajat pitävät sitä 'jännemmän' näköisenä?
Kaiken tyhjän hehkutuksen jälkeen totean edelleen: etuvetoperuskinnereistä mielestäni Mini Cooper S ja uusi Megane ovat todennäköisesti mielettömästi kiinnostavampia, jopa Sciroccon sporttiversio samoin. Jos tehokkaampaa haluaa niin kovin uutuus tulee olemaan Hyundai Genesis Coupe. Muihin on turha edes provoyrityksenä verrata.
Kyllä, se varmasti pärjääkin. Onhan se sen verran tehokas, ja alustaltaan kuitenkin hyvin viritetty vehje.
Varmaan ihan hyvin viritetty, mutta etuveto se silti on. Ja muut eivät suinkaan ole huonosti virittäneet alustaa, sen takia kai Fordin piti epätoivoisesti vetää esiin tehokortti.
Jos kuivalla ajaa, niin kyllä se on järkevin valinta näistä, ei siitä mihinkään pääse, että sen teho/painosuhde on voittamaton kuivalla, eikä siellä japsien nelivetotykit pärjää selvästi kevyemmälle jos tehot ovat samaa luokkaa. Se tästä tekeekin mielenkiintoisen, sen menestys tulee riippumaan sitä mitä ihmiset arvostavat.
Unohdit mainita että paitsi kuivalla niin myös pitävällä ja SILEÄLLÄ...
Tuskin se teho/painosuhde niin kamalasti lämmittää kun muut ajaa PAAAlJON pienemmillä tehoilla suu hymyssä kun ei pidä lusia etuvetoisen ratissa. Eikä pidä ajaa jollain Focuksella.
On siinä järkeä. Ensinnäkin hinta, Focuksen olemassa oleva kori kävi alustaksi, joka oli etuvetoiseksi suunniteltu, siinä tuskin oli mitään varausta mahdollisesti vetävälle taka-akselille. Joten suunnittelutyö tuli paljon halvemmaksi käyttää mahdollisimman paljon jo olemassaolevia ratkaisuja. Toiseksi auton myyntihinta saatiin painettua jopa 20k alemmas mm. japsikilpailijoista, joka on erittäin hyvin.
Tuskin asiakasta valmistajan kustannukset kiinnostaa. Halvempia etuvetoisia löytyy vaikka millä mitalla.
Sanoisin että suurin Focuksen vahvuus, tekijä joka tulee ratkaisemaan eniten, on koneen äänet: ei ole perus nelipyttyisen rohinaa.
Ei kannata verrata kilpailijoihin ottamatta huomioon sitä mitä Focus RS:ltä puuttuu: uskottava kilpa-imago, pitkäaikainen kulttistatus, neliveto, luotettavuuden maine, harvinaisuus...
No verrataan uusia uusiin, koska tuskin on RS käytettynä suhteellisesti kovin paljoa kalliimpi mitä toinen esimerkkisi.
Eiköjän kalliin ahdetun teinihatchbackin arvon kehitys ole aika hyvin tiedossa... Edelleen kysyn että mitä ihmeellistä Focus tarjoaa, onko se yksi sylinteri niin ihmeellinen asia että kannattaa sijoittaa niin paljon enemmän siihen perusautoon?
Idea on nimenomaan edulliset suunnittelu ja valmistuskustannukset, jotka voidaan tehdä olemassa olevan tietotaidon pohjalta ja tarjota asiakkaille edullista kulkinetta. Fordilla on ollut taloudellisia ongelmia, eikä niiden kannata lähteä kovin kauas alaltaan epävakaina aikoina muutenkaan. Kyllä RS Focus tulee euroopassa oastajia löytämään taatusti. Suurilla teholuvuilla ja hyvällä ajettavuudella niitä saadaan kalasteltua varmasti täysin riittävästi.
Millä tavalla Focus RS on edullinen oikeisiin kilpailijoihinsa nähden eli toisiin hatchbackeihin?
Ostajia varmasti saavat ihan ok määrän, mutta kyse ei olekaan siitä. Myytiinhän Volvo T4:stakin jonkin verran vaikka on maailmanhistorian kamalimpia ja noloimipia autoja. Myydäänhän näitä 'urheilullisia katumaastureitakin' vaikka kuinka paljon ja monta kertaa Focuksen hinnalla.
Kaikkein paras vertailu EVOn, RS:n ja WRX STi:n kesken olis et pantas ne vastakkain kuivalla asvaltilla, soralla, lumella ja jäällä ja katsottais yhteisajat ja päätettäis vasta sitten mikä noista on nopein ja hauskin peli ajella, sopis hyvin näin Suomi olosuhteiden vinkkelistä katsottuna.
Sitten kun vielä vertailtaisiin muita asioita, kuten niitä miksi ihmiset ylipäänsä niiden mallisarjan vehkeitä ostavat... En usko että suuret tehot tekevät halvalla tehtyä massa-autoa juuri hirveän haluttavaksi. Ja mitään sen kummempia kicksejä on hankala hakea tuollaisesta, ei Focus ole mikään MX-5 josta nauttii muillakin tavoin.
Mistä tiedät kuinka paljon RS Focus on Imprezaa nopeampi. Mitään vertailukelpoisia rata-aikoja ei noissa vertailutesteissä ole ollut, vaikka Focus onkin niissä loistanut. Uskallan silti väittää, että Focus on noista nopein, kun niitä aikoja rupeaa tippumaan.
Entä kolmen kierroksen jälkeen? Tai kun asfaltti on kuumuuden tai kylmyyden takia vähän liukkaampi?
Ja noissa testeissä on kyllä kehuttu Focuksen alustaa aika paljon. Ihan on mainittukin, että pitoa on kaarteissa enemmän kuin esimerkiksi Imprezassa.
Nolottaa lukea noita innostuksissa ladottuja hehkutuksia. Koita vähän rajoittaa.
Olenko muuten väittänyt, että Focus on STi:tä parempi. En ole. Olen ainoastaan kommentoinut testejä ja Focuksen todella kohtuulliselta tuntuvaa hintaa. Hinnanpuolesta WRX on tuota huomattavasti lähempänä, ja se jää kuin tikku paskaan.
Olet vain laulanut ennestään hullun lailla Ford-konsernin tuotteiden ylistyslauluja koko ajan liioitellen, valehdellen ja vääristellen, ja nyt kun tämän viikon innostus eli Focus RS löytyi lehdistä/netistä (alan yhä enemmän epäillä ikääsi paaaaljon nuoremmaksi kuin aluksi luulin, ja muutenkin valehtelusi muissa asioissa saa epäilemään itsestäsi kertomasi asiat yhtä todeksi) niin menit aivan sekaisin kailotuksessasi. Teko-asiallisena koitat pitää mutta et vain saa innostustasi peitettyä jotta et menisi koko ajan liioittelemaan.
Ja jääkö? "Mitään vertailukelpoisia rata-aikoja ei noissa vertailutesteissä ole ollut"...
PutPut:
Se on hienoa, että PutPut tietää Focuksen renkaidensyönnin jo etukäteen. Sinun varmaan kannattaa varoittaa ostajia jo etukäteen tästä epäkohdasta.
Onko asia sinulle jotenkin epäselvä? Oikeasti?
Sky Motoring teki jo vertailutestin Focus vs. Evo vs. BMW 135i M Sport. Tuloksen voit tarkistaa täältä:
Nyt luonnollisesti alkaa putputin vouhotus tuosta testin huonoudesta.
MIKÄ/KUKA teki vertailutestin? Kerrotko vielä että mikä se 'tulos' olikaan (jäi vähän epäselväksi että oliko se 'jännimmän' näköinen eli siis paras auto Focus vai ihan täysin surka ja tottakai Focusta huonompi coupe-Bemu...)?
Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että kaikki nuo lehdet kehuvat RS ihan turhaan. Onko tässä kenties laajamittainen salaliitto takana, kun ainakin minä olen lukenut tähän mennssä vain positiivisia arvioita? Ovatko testaajat jälleen kerran onnettomia? Toki sinä tiedät urheilullisesta ajamisesta enemmän kuin Fifth Gearin Plato? Ehkä sinunkin olisi pitänyt luoda uraa rata-autoilun parissa, kuten Plato teki.
Salaliitossa näyttäisi olevan mukana ainakin:
Evo
Fifth Gear
Auto Express
Car Magazine
Autocar
Motortrend
Autozeitung
Insideline
4car
Drivers Republic
jne. Tuossapa ne mediat, joista olen RS:stä lukenut. Mutta PutPut toki tietää paremmin kuin nämä autojournalistin irvikuvat?
Drivers Republicin äijätkään eivät tiedä autoista mitään? Ihan vaan tiedoksesi, että nuo ovat vanhoja Evon kavereita. Nuo ovat ne Evon sinun mukaasi "kokeneimmat kuskit, jotka ovat jättäneet lehden". Mielestäsi toki Richard Harris ja Chris Meaden eivät osaa ajaa?
One of the unique features of the Drivers Republic editorial team is their participation in motorsport; Chris Harris competes in the German VLN championship in a Porsche 997 GT3 Cup, Richard Meaden has competed for two years running in the US Pikes Peak Hillclimb (PPHC) finishing 3rd in class in 2008 and all three editorial directors compete in the Nurburgring 24 hour sports car race, with Richard Meaden joining the factory Aston Martin team in 2007 and 2008 and Jethro Bovingdon racing for the independent Marangoni team in a Fiat 500. [3]
Autocarissa pitäisi olla vertailu, jossa Focus RS:ää vastaassa ovat Renault Megane R26.R ja Mitsubishi Evo. Mielenkiintoinen vertailu, sillä tuossa on kolme melkoisen erilaista lähestymistapaa. Rellussa on kaikki paino karsittu minimiin, Ford on etuvetoiseksi julmetun tehokas ja mitsu luottaa kehittyneeseen nelivetoon.
Rellullahan on tämän hetken reippaasti nopein etuvetoisen kierroskaika Nurburgringillä. Tosin rellu onkin sitten todella kova ja fokusoitunut vehje, sillä siinä ei ole edes takapenkkejä saati radiota.
Pitääkin koittaa paikantaa kyseinen aviisi.
Drivers Republicissa oli samankaltainen testi, jossa Evon paikalla oli Subaru:
http://magazines.drivers-republic.com/driversrepublic/prizefight042/
Tykkäsivät Meganesta ja varsinkin testin voittaneesta Focuksesta kuin hullu puurosta. Subaru oli hyvä, mutta ei kuulemma pärjännyt tälle kaksikolle.
Car-lehden parivertailussa Focus oli rellua nopeampi siinäkin. Samaisessa lehdessä muuten XFR pieksi RS6:den ja M5:den.
Mitsulta tulee vielä tuo Lancer Sportback ralliartti, joka tulee todennäköisesti hinnaltaan sinne 40k tuntumaan. Se ei tehoiltaan ehkä ihan tähän seuraan yllä, 240hv. Siinä on tuplakytkinlaatikko ja neliveto, tosin nekin ilmeisesti vähän evosta vielä laimennettuna, mutta ainakin keskilukko on aktiivilukko.
Suomessa talven vuoksi neliveto voisi olla houkuttelevampi vaihtoehto. Ei välttämättä noin tehokas etuvetoinen ole läheskään yhtä hauska ajettava jäisillä teillä. Mutta kyllä noin edullinen hinta antaa suuren edun Fordin hyväksi.
Joo kyllä ne vanhemmat cossut olis ihan kivoja laitteita kyllä, mut ei kestä nipussa kun pyhättömän viikon. niissä on eräs harmittava suunnittelumoka voimansiirto puolella, joka porsii. Itse kone on kyllä suht kestävä ja saa melko helposti suuriakin tehoja, mut se voimansiirto tökkii.. Mitsun evosta saa kanssa suht helposti noin 400hv ja yli 500Nm ja kestää. Vakiona evo on ehkä vähän nuhainen,ainakin tää Suomi versio, nut pikku piristyksellä ihan ylivoimainen peli. Varmaan Focus RS:n koneesta saa samat 400hepoa, mut ei varmaan enää pysy ajettavana, eikä se konekkaan taida enää kestää, kanget ei enää pysy pelissä mukana (jos ne on samat kun Volvosa, en varmaks tiedä.
Aika lailla kesäauto tuo RS täällä Suomen leveyksillä on. Kun jo ST:kin kitkarenkailla painettaessa kaasu nelosta pienemmällä vaihteella pohjaan kuivallakin asfaltilla vain vilkuttaa ESP valoa. Niin kauan kun alla on talvirenkaat niin kiihtyvyys ei juurikaan eroa perheautotasosta tuon luistoneston ansiosta. Tietysti sen voi aina ottaa pois ja sutia renkaansa pilalle, mutta eipä sekään juurikaan nopeampaa kiihtyvyyttä tuo. Ohituskiihtyvyydestä suurissa vauhdeissa toki pääsee nauttimaan. En sitten tiedä miten tuon RS:n hieno etuakselisto ja lukko toimivat, voipi olla niinkin että pitoa on niinkin paljon enemmän kuin ST:ssä, että suurempi tehokaan ei estä kaiken voiman käyttöä muualla kuin pitävässä kesäkelissä.
Tuo Mitsun Ralliart vaikuttaa todella kiinnostavalta. Muistaakseni luin siitä jo aikoja sitten, koskakohan on tulossa Suomeen? Ominaisuudet ovat todella houkuttelevat ja ulkonäkökin sopii meikäläisen silmään. Volkkarilta on myöskin tulossa tuota Mitsua hieman tehokkaammat R-mallit Golfista ja Sciroccosta, joissa myöskin on neliveto. Valintani silti olisi tuo Mitsu, koska se on todennäköisesti halvempi ja jäänee harvinaisemmaksi.
Tämän tiedotteen mukaan Ralliart tulee keväällä 2009, eli hyvinkin pian.
Täällä on lisää tietoa Ralliartista, tuon tiedoston lopussa:
http://www.mitsubishi.fi/news?newsId=67F7CECA-01DA2120-C0A8013D-6EB40AB1
Tässä nyt muutamat huomiot tuosta:
Vääntöä näyttää olevan vain 13Nm vähemmän mitä Evossa, ja sekin jo 3000 tonnissa, evon 3500:n sijaan. Sai näköjään 5 tähteä euroncapista, turvallisuuteenkin on siis panostettu.
Tuossa Ralliartin koneessa on mm. eri turbo kuin Evossa, joten pelkällä softamuutoksella ei todellakaan saa Evon tehoja. Joku jenkkilehtihän oli tuon ajanut, ja tullut siihen tulokseen, että ei siitä Evon korvikkeeksi ole. Lähinnä Lancer tehokkaalla koneella mutta suht pehmeällä alustalla. Mutta ihan kiva ja omanlaisensa vaihtoehto Impreza WRX:n ja Focus ST:n rinnalle.
Kyllähän tuo RS varmasti sutii märällä ja liukkaalla kelillä aivan kuin takavedotkin. Itse kulkupuolesta Drivers Republicin varsin laajassa testissä sanottiin, että koneessa tuntuisi olevan enemmän puhtia kuin STi:ssä. Koneen kehuivat muutenkin aivan maasta taivaaseen.
Noissa viriviri-Evoissa tahtoo turboviiveet tulla ongelmaksi, vaikka palikat sinänsä kestäisivät.
Mielestäni on mielenkiintoista, kuinka täällä tuomittiin Focus RS monen kirjoittajan toimesta ilman faktan häivääkään. Testien perusteella tuo näyttäisi olevan suorastaan loistava laitos. Mikä viisipaikkainen auto tarjoaa enemmän kulkua radalla alle 50k hinnalla? Ihan vakuuttavaa, että tuo näyttäisi olevan nopeampi kuin 20 k kalliimmat japsikilpailijat. Toki liukkaalla japsit sitten vievät, mutta 20 k on kyllä helvetin kova hinta pelkästä nelivedosta.
simppa:
Olisi vaan mielenkiintoista tietää miten paljon porukat siellä radalla ajavat! Suurin osa autoilijoista käyttää sitä kärryä ihan normiliikenteessä, jossa noista rataominaisuuksista kuivalla ja liukkaallakin lienee varsin vähän hyötyä!
Kun on puhe 'urheilullisuudesta' niin monien etuvetoisten (ja joskus nelivetoisten etuvetorakenteisten) kova meno jatkuu radalla ehkä pari kierrosta, sitten on renkaat jo finito. Näinhän on Audin ylipainoisten etupainoisten RS-mallien kanssa (RS6:n eturenkaat taisivat sulaa alta jo YHDEN kierroksen jälkeen!), ja etuvetoisilla on monilla sama juttu. Eli saadaan lapsellisille intoilijoille 'kovat' kierrosajat kyllä, mutta lyhyt ilo.
Moni etuvetoinen on kuitenkin ylipäänsä kevyt ja keulalla ei ole ihan kamalan painavaa möykkyä joten pärjäävät kyllä suht hyvin rasituksen kanssa eikä rengasteknologian rajat tule vastaan, esim. joku Mini, Clio, Civic, jopa Megane jaksavat varmasti muuta kuin yhden pyrähdyksen. Focus RS tuskin pitää mitään tehottomampaakaan kauaa takanaan vaikka mitkä renkaat isket alle, ainakaan katulailliset... (saas nähdä )
Putput:
-joo, melkoiset nahkakaljut voi olla hetken päästä alla, kun proomuilee...
Ennenkaikkea kyllä ihmetyttää että mikä idea alunperin on panostaa etuvetoiseen rakkineeseen oli miten hyvä tahansa. Nimittäin minä en helpolla maksaisi n. yli 30te etuvetoisesta vaikka mikä olisi. Ei se iso hevosvoimamäärä hirveästi lämmitä, tuskin n. 250hv:n kanssa ikävä tulee siihen verrattuna, varsinkin jos muutoin on nautittavampi.
Ja kun tuohon hintaan valitseekin jonkin muun hiukan käytetyn niin ei laadukkuuskaan tipu vaan helposti päinvastoin. Vähän ihmetyttää mitä uudesta über-Focuksesta oikein saa irti verrattuna vaikkapa hyvin vähän ajettuun tuplaturbo-suoralla kutosella varustettuun kolmossarjan Bemuun nähden (tai edes turbottomaan!). Ja se ei missään tapauksessa ole ainoa vaihtoehto, se vain minusta kuvaa tilannetta hyvin: joko isokoneinen (ja painavakoneinen) ETUVETOFOCUS tai Jaguarin urheilumallia nöyryyttävä tasapainoinen ja kaunis auto.
Hyvä vaan että Fordilla koittavat rikkoa raja-aitoja, ihmetyttää vaan että mikä idea tuossa on muka ollut. Olisiko sittenkin ollut puhtaan RS-Ford perinteen sijaan menty "pistetään otsikot keräävä tehokone sinne ja säästetään muualla jotta noita haluavilla on siihen ehkä varaa, ei väliä vaikka kone on turhan painava tuon auton keulalle, onneksi muutama insinööri on täällä vielä kovaa tasoa jotta saavat paketin toimimaan vaikka ihmettelevät homman järkevyyttä".
Kohderyhmä: sanotaan kauniisti että he joille teho on tärkeätä mutta sen käyttö ei sen kummemmin, mitä nyt sudittelu ja muiden 'voittaminen' maantiellä ohitusten estämisinä. Jotenkin tulee nämä maanteiden vitsaukset eli turbo-Volvot, nämä 850:set ja niiden jälkeen tulleet 70:set, T4:t T5:t sun muut joita ajavat tyypit joilla ei mitään muuta hajua ajamisesta kuin että nyt on alla vähän enemmän tehoa (jota sai halvalla) ja jossain sitä kai pitäisi voida käyttääkin mutteivät ihan tajua että missä ja miten muille näyttäisi 'ylivertaisuutensa'. Kuin teinit rinkiä ajaessaan kun eivät tiedä mitä muuta tehdä mutta jotain pitää tehdä kuitenkin.
Petos:
Mistä tiedät kuinka paljon RS Focus on Imprezaa nopeampi. Mitään vertailukelpoisia rata-aikoja ei noissa vertailutesteissä ole ollut, vaikka Focus onkin niissä loistanut. Uskallan silti väittää, että Focus on noista nopein, kun niitä aikoja rupeaa tippumaan.
Ja noissa testeissä on kyllä kehuttu Focuksen alustaa aika paljon. Ihan on mainittukin, että pitoa on kaarteissa enemmän kuin esimerkiksi Imprezassa.
Olenko muuten väittänyt, että Focus on STi:tä parempi. En ole. Olen ainoastaan kommentoinut testejä ja Focuksen todella kohtuulliselta tuntuvaa hintaa. Hinnanpuolesta WRX on tuota huomattavasti lähempänä, ja se jää kuin tikku paskaan.
PutPut:
Se on hienoa, että PutPut tietää Focuksen renkaidensyönnin jo etukäteen. Sinun varmaan kannattaa varoittaa ostajia jo etukäteen tästä epäkohdasta.
Sky Motoring teki jo vertailutestin Focus vs. Evo vs. BMW 135i M Sport. Tuloksen voit tarkistaa täältä:
http://motoring.sky.com/manufacturers/Ford/Focus_RS/videos/487.aspx
Nyt luonnollisesti alkaa putputin vouhotus tuosta testin huonoudesta.
simppa:
-enhän tiedäkkään, arvaan vaan.
Miksikö? koska on vanha juttu että yleensä etuvetoinen on samantehoista nelikkoa nopeampi, jos pitoa on runsaasti, niinkuin yleensä ratatesteissä on.
Toiseksi tehopaino-suhde on Focukselle edullisempi.
Kolmanneksi alkaa käydä selväksi, että Subaru on virittänyt alustan ei-niin-kivireeksi, ja vähemmän maksimaalista ratakovuutta ajatellen. Tämän allekirjoitan itsekkin, kun muistelen koeajoani: auto tuntui hyvin sivistyneeltä, eikä lainkaan liian kovalta, ollakseen mokoma raaseri.
Tästähän se on saanut myös paljon huutia, vanhaan rujouteen ja kovuuteen tottuneilta faneilta.
simppa:
-Onko tässä sinusta jotain jännää???
WRX on lähinnä perus impreza lintulautaspoilerilla, ja vähän tehokkaammalla koneella.
Ei sen ole tarkoituskaan kulkea radalla julmetun kovaa, toisin kuin Fordin.
Ja hinnoittelu nyt on sitä miten merkit autonsa hinnoittelevat, ei iso hinta välttämättä kulje käsikädessä ratavauhdin kanssa muidenkaan autojen ollessa kyseessä.
Auton ostajilla on tapana tehdä joku tietty budjetti. Usein saman budjetin sisällä olevia autoja verrataan keskenään.
Sporttimalli se WRX:kin on. Yhtälailla Focus ST on sekin sporttimalli.
En tiedä onko mitään järkeä alkaa edes väittelemään täällä tästä, mutta esim. Audi RS4 sedan on mahtavat viisi kiloa kevyempi kuin M3 coupe, mikä on mielestäni ihan hyvin ottaen huomioon kaksi lisäovea ja nelivedon, sekä sen että se perustuu viitisen vuotta vanhempaan rakenteeseen kuin M3. Painojakauma ei tietenkään ole läheskään täydellinen (58:42), mutta ainakin mitä koeajoja olen lukenut, ei RS4 siitä aivan suunnattomasti kärsi ja on itseasiassa ihan hyvä ajaa jopa verrattuna m3:een. Tämän tietysti joku varmasti pystyy kumoamaan ja kertomaan, että se on aivan surkea.
RS6 on minunkin mielestäni aika turha laite, turhan iso ja painava. Onneksi Audillakin on tajuttu tämä ongelma ja autoista ollaan tekemässä kevyempiä http://www.worldcarfans.com/9090313.008/audi-s4-and-s5-could-receive-four-cylinder-engines-in-2014 Muutenkin mielestäni nämä hevosvoimasodat voitaisiin lopettaa ja alkaa tekemään autoista kevyempiä ja hyvän suunnittelun kautta hakea parempaa suorituskykyä ja pienempiä päästöjä kuten BMW tekee.
Olipa taas hyvin tehty juttu. Samassa jutussa mainitaan, että Audi TTRS:n kone korvaa mahdollisesti nykyiset S5:den koneet ja vatvotaan sitä sylinterimäärää ja Audin ehkä tulevia nelisylinterisiä. Ainoa ongelma tuossa on, että arvon toimittaja ei näytä tietävän, että TTRS:n kone on viisisylinterinen.
Ja mitä ihmettä tämä tarkoittaa:
We could see the new TT RS's 2.5-litre engine stretched to the limit for the S4/ S5 applications.
Tuo viisisylinterinen tarjoaa jo TT:ssä 340 hv/450 nm. Kovin vaikea kuvitella, että tuota pitäisi enää kovasti piristää S5:ttä varten.
Ei anna kovin uskottavaa kuvaa.
simppa:
Eihän tämän olekkaan tarkoitus olla Evon korvike, vaan tämä on niille maltillisemmille, jotka eivät halua Evon kaltaista tykkiä, huvittavine spoilereineen jne. Kyllä 240 hv ja 353Nm kyllä silti antaa kivat kyydit kun mukana on aktiivikeskilukollinen neliveto ja SST laatikko. Evon tehoihin voi päästä kyllä virittämällä, koska onhan kone samaa perua. Evon konetta on ennenkin käytetty laimennettuna, mm. Outlander turbossa se nähtiin aiemmin.
Niin sutii ja etuvedon vuoksi aliohjautuu.
No eivät oikeastaan vielä noin maltillisella 400hv:lla, sen enempää mitä Fordissakaan tulee. Tuskin on Ford nyt on ainoa joka osaa viivettömän moottorin valmistaa ? FQ mallissa on viiveitä, mutta se johtuu huonosta toteutuksesta, se oli mitsuclubillakin kerran keskustelun aiheena.
Minä en ainakaan tuomitse. Kertakaikkiaan hieno masiinahan se RS on. Mutta huonojakin puolia on olemassa ja niistä yksi on tässä. Etuvetoisuuden vuoksi se on vain kesä ja kuivanradan auto. Suomessa kuivakeli on kuitenkin aika harvinainen, on pitkä talvi ja kesälläkin sataa. Hyvät puolet tulivatkin jo esille.
Linkittämiisi testeihin sanon yhden asian: Kaikki ovat testejä kuivalla asfaltilla, eli Fordin ehdoilla tehty. Laittakaapas vaikka lumelle tai soralle autot kisaamaan, niin järjestys on täysin toinen. Lumisia teitä suomessa riittää talvella ihan riittämiin.
Ja 20k:han ei ole "pelkästä" nelivedosta. Neliveto kun on koko auton luonne, ja käyttyätymisen perusta. RS Focuksella ei pääse talvella juuri perus perhekinneriä kovempaa mutkaisilla teillä. Esimerkiksi Evon neliveto tarjoaa joka paikassa huippuunsa hiottua käsiteltävyyttä. Onhan Evon plussa myös hyvä varustelu. Saako Fordiin tuplakytkinlaatikkoa, tai saako siihen noin makoisia poppivehkeitä? Jos Evo olisi etuveto, ei sen arvostus ajettavuuden suhteen olisi lähelläkään sitä mitä se nyt on. Suomeen RS: sopii kesä autoksi, Suomeen japsi nelikot sopivat ympärivuotisiksi huviautoiksi. Talvellakin niillä on erittäin mukava päästellä vaikka jääradalla.
Nuo turboviiveet ovat kyllä melkeinpä merkistä ja koneesta riippumattomia, kun tarpeeksi ruvetaan virittämään. Ihan sama viiveongelma on vaivannut reippaahkosti piristetty STi-subbeja. Tuskin Ford sen parempi on, jos sen koneesta ruvetaan ottamaan 400 hv+ tehoja.
Jo nyt tuosta Fordin koneesta lähtisi enemmän vääntöä kaikilla vaihteilla, mutta ilmeisesti laatikon takia sitä on rajoitettu. Sen takia vääntökäyrän huippu on todella laakea. Silti se tarjoaa varsin mukavat 440 nm.
Ja onhan se nyt selvä, ettei taka- tai etuvetoinen pärjää liukkaalla nelivedolle.
Hämmästyttävinta tuossa Focuksessa on kuitenkin sen hinta. Yli 20k halvempi vehje näyttäisi pärjäävän vallan mainiosti kilpailua vastaan.
simppa:
Kyllä, se varmasti pärjääkin. Onhan se sen verran tehokas, ja alustaltaan kuitenkin hyvin viritetty vehje. Jos kuivalla ajaa, niin kyllä se on järkevin valinta näistä, ei siitä mihinkään pääse, että sen teho/painosuhde on voittamaton kuivalla, eikä siellä japsien nelivetotykit pärjää selvästi kevyemmälle jos tehot ovat samaa luokkaa. Se tästä tekeekin mielenkiintoisen, sen menestys tulee riippumaan sitä mitä ihmiset arvostavat.
Niinpä. Sen verran kuitenkin vielä, että Focus RS ei ole järin kevyt auto. Focus painaa vain 45 kg vähemmän kuin Impreza.
Putput:
On siinä järkeä. Ensinnäkin hinta, Focuksen olemassa oleva kori kävi alustaksi, joka oli etuvetoiseksi suunniteltu, siinä tuskin oli mitään varausta mahdollisesti vetävälle taka-akselille. Joten suunnittelutyö tuli paljon halvemmaksi käyttää mahdollisimman paljon jo olemassaolevia ratkaisuja. Toiseksi auton myyntihinta saatiin painettua jopa 20k alemmas mm. japsikilpailijoista, joka on erittäin hyvin.
No verrataan uusia uusiin, koska tuskin on RS käytettynä suhteellisesti kovin paljoa kalliimpi mitä toinen esimerkkisi.
Idea on nimenomaan edulliset suunnittelu ja valmistuskustannukset, jotka voidaan tehdä olemassa olevan tietotaidon pohjalta ja tarjota asiakkaille edullista kulkinetta. Fordilla on ollut taloudellisia ongelmia, eikä niiden kannata lähteä kovin kauas alaltaan epävakaina aikoina muutenkaan. Kyllä RS Focus tulee euroopassa oastajia löytämään taatusti. Suurilla teholuvuilla ja hyvällä ajettavuudella niitä saadaan kalasteltua varmasti täysin riittävästi.
Siinä 400+hv evosa ei oo yhtään enempää viivettä, kun vakiossakaan, evo 9 ja X vakio ahdin riittää reilusti yli 400hv lukemiin. Tuo 400+ touhupaketti sisältää pakosarjan, putkiston ja uuden ecun ohjelman, pelkällä putkistolla saa evoon yli 40hv lisää, vakioputki ahdistaa aika tavalla, johtunee EU tiukoista melumääräyksistä. Lisäksi tuo evon ahdin on erityisen herkkä heräämään, niin kun mitsun ahtimet on aina olleet, se ahtaa 2,0l koneessa jo 3300rpm 1,8bar, eli viivettä ei juurikaan ole.
Kaikkein paras vertailu EVOn, RS:n ja WRX STi:n kesken olis et pantas ne vastakkain kuivalla asvaltilla, soralla, lumella ja jäällä ja katsottais yhteisajat ja päätettäis vasta sitten mikä noista on nopein ja hauskin peli ajella, sopis hyvin näin Suomi olosuhteiden vinkkelistä katsottuna.
simppa:
Siksi on kai parempi että on enemmän kuutiotilavuutta? Tai sitten vaikka vähemmän kuutioituumiakin jos vaan saisi koneesta vähän kevyemmän...
Aijai, siinä onkin suuri syy miksi kohderyhmälle tuo on surkea vaihtoehto: ei voi virittää kun laatikko rajoittaa (tai sitten mennään vaan mutta laatikot paukkuu tai vähintään jälleenmyyntiarvo on nollassa kun ei voi tietää onko ollut koko ajan edellisellä omistajalla lastutettuna).
"Eräillä" otetaan kuusipyttyisistä eleganteista, arvokkaista ja arvostetuista koneista huoletta 500Nm eikä laatikkoa tarvitse jännittää... Ja toisissa taas ei olla haukattu liian isoa palaa ison lohkon keulaan työntämällä ja vaihteiston kestävyys ei ole samanlainen ongelma.
Taas yksi Simppaismi: nimittäin olihan se Ruotsalaistenkin talvitestissä ammattikuskin jäärata-ajossa takavetoinen 135i SEKÄ etuvetoinen Civic Type-R nopeampia kuin paljon tehokkaampi RS4, kaikissa Hakkapeliitta 5:set.
Mitä horiset? Johan sanoin että esim. vähän käytetyn 3-sarjan coupen saa paljon isommalla koneella tuohon hintaan, ja sitä ei kannata edes verrata millään osa-alueella Focukseen vaikka laittaisit kaksi Volvon konetta keulalle.
Ja viittaatko ylipäänsä tuohon idioottimaiseen testiin? Kerro yksi asia jossa Focus on parempi? Siis muu kuin se että idioottitestaajat pitävät sitä 'jännemmän' näköisenä?
Kaiken tyhjän hehkutuksen jälkeen totean edelleen: etuvetoperuskinnereistä mielestäni Mini Cooper S ja uusi Megane ovat todennäköisesti mielettömästi kiinnostavampia, jopa Sciroccon sporttiversio samoin. Jos tehokkaampaa haluaa niin kovin uutuus tulee olemaan Hyundai Genesis Coupe. Muihin on turha edes provoyrityksenä verrata.
Matti-:
Varmaan ihan hyvin viritetty, mutta etuveto se silti on. Ja muut eivät suinkaan ole huonosti virittäneet alustaa, sen takia kai Fordin piti epätoivoisesti vetää esiin tehokortti.
Unohdit mainita että paitsi kuivalla niin myös pitävällä ja SILEÄLLÄ...
Tuskin se teho/painosuhde niin kamalasti lämmittää kun muut ajaa PAAAlJON pienemmillä tehoilla suu hymyssä kun ei pidä lusia etuvetoisen ratissa. Eikä pidä ajaa jollain Focuksella.
Matti-:
Tuskin asiakasta valmistajan kustannukset kiinnostaa. Halvempia etuvetoisia löytyy vaikka millä mitalla.
Sanoisin että suurin Focuksen vahvuus, tekijä joka tulee ratkaisemaan eniten, on koneen äänet: ei ole perus nelipyttyisen rohinaa.
Ei kannata verrata kilpailijoihin ottamatta huomioon sitä mitä Focus RS:ltä puuttuu: uskottava kilpa-imago, pitkäaikainen kulttistatus, neliveto, luotettavuuden maine, harvinaisuus...
Eiköjän kalliin ahdetun teinihatchbackin arvon kehitys ole aika hyvin tiedossa... Edelleen kysyn että mitä ihmeellistä Focus tarjoaa, onko se yksi sylinteri niin ihmeellinen asia että kannattaa sijoittaa niin paljon enemmän siihen perusautoon?
Millä tavalla Focus RS on edullinen oikeisiin kilpailijoihinsa nähden eli toisiin hatchbackeihin?
Ostajia varmasti saavat ihan ok määrän, mutta kyse ei olekaan siitä. Myytiinhän Volvo T4:stakin jonkin verran vaikka on maailmanhistorian kamalimpia ja noloimipia autoja. Myydäänhän näitä 'urheilullisia katumaastureitakin' vaikka kuinka paljon ja monta kertaa Focuksen hinnalla.
lauravee:
Sitten kun vielä vertailtaisiin muita asioita, kuten niitä miksi ihmiset ylipäänsä niiden mallisarjan vehkeitä ostavat... En usko että suuret tehot tekevät halvalla tehtyä massa-autoa juuri hirveän haluttavaksi. Ja mitään sen kummempia kicksejä on hankala hakea tuollaisesta, ei Focus ole mikään MX-5 josta nauttii muillakin tavoin.
simppa:
Entä kolmen kierroksen jälkeen? Tai kun asfaltti on kuumuuden tai kylmyyden takia vähän liukkaampi?
Nolottaa lukea noita innostuksissa ladottuja hehkutuksia. Koita vähän rajoittaa.
Olet vain laulanut ennestään hullun lailla Ford-konsernin tuotteiden ylistyslauluja koko ajan liioitellen, valehdellen ja vääristellen, ja nyt kun tämän viikon innostus eli Focus RS löytyi lehdistä/netistä (alan yhä enemmän epäillä ikääsi paaaaljon nuoremmaksi kuin aluksi luulin, ja muutenkin valehtelusi muissa asioissa saa epäilemään itsestäsi kertomasi asiat yhtä todeksi) niin menit aivan sekaisin kailotuksessasi. Teko-asiallisena koitat pitää mutta et vain saa innostustasi peitettyä jotta et menisi koko ajan liioittelemaan.
Ja jääkö? "Mitään vertailukelpoisia rata-aikoja ei noissa vertailutesteissä ole ollut"...
Onko asia sinulle jotenkin epäselvä? Oikeasti?
MIKÄ/KUKA teki vertailutestin? Kerrotko vielä että mikä se 'tulos' olikaan (jäi vähän epäselväksi että oliko se 'jännimmän' näköinen eli siis paras auto Focus vai ihan täysin surka ja tottakai Focusta huonompi coupe-Bemu...)?
PutPut:
Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että kaikki nuo lehdet kehuvat RS ihan turhaan. Onko tässä kenties laajamittainen salaliitto takana, kun ainakin minä olen lukenut tähän mennssä vain positiivisia arvioita? Ovatko testaajat jälleen kerran onnettomia? Toki sinä tiedät urheilullisesta ajamisesta enemmän kuin Fifth Gearin Plato? Ehkä sinunkin olisi pitänyt luoda uraa rata-autoilun parissa, kuten Plato teki.
Salaliitossa näyttäisi olevan mukana ainakin:
Evo
Fifth Gear
Auto Express
Car Magazine
Autocar
Motortrend
Autozeitung
Insideline
4car
Drivers Republic
jne. Tuossapa ne mediat, joista olen RS:stä lukenut. Mutta PutPut toki tietää paremmin kuin nämä autojournalistin irvikuvat?
Drivers Republicin äijätkään eivät tiedä autoista mitään? Ihan vaan tiedoksesi, että nuo ovat vanhoja Evon kavereita. Nuo ovat ne Evon sinun mukaasi "kokeneimmat kuskit, jotka ovat jättäneet lehden". Mielestäsi toki Richard Harris ja Chris Meaden eivät osaa ajaa?
http://magazines.drivers-republic.com/driversrepublic/prizefight042/
wikipedia:
One of the unique features of the Drivers Republic editorial team is their participation in motorsport; Chris Harris competes in the German VLN championship in a Porsche 997 GT3 Cup, Richard Meaden has competed for two years running in the US Pikes Peak Hillclimb (PPHC) finishing 3rd in class in 2008 and all three editorial directors compete in the Nurburgring 24 hour sports car race, with Richard Meaden joining the factory Aston Martin team in 2007 and 2008 and Jethro Bovingdon racing for the independent Marangoni team in a Fiat 500. [3]
Mitäpä tämäkään kaveri ajamisesta tietää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jason_Plato