Takatuupparit tuloo

16 kommenttia

No ehkä hieman yliampuva otsikko, mutta ilmeisesti jo jonkin aikaa sitten uumoilemani takamoottoristen pikkuautojen uusi tuleminen saattaa olla tämänpäiväisten uutisten valossa hyvinkin käsillä jo muutaman vuoden päästä kun Daimler-Renault-Nissan yhteistyön hedelmänä uudet smart ForTwo ja ForFour mallit saapuu markkinoille. Mahtaakohan muut valmistajan innostua mukaan takamoottoristen pikkuautojen valmistukseen, vai jääkö tämä taas Mersun ja kumppanien omaksi pikku hairahdukseksi?



http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20100401/12706241220370



"The successor to the current smart fortwo, a new smart four-seater and the

next-generation Renault Twingo will be engineered on the basis of a jointly

developed architecture. All vehicles will clearly differ from each other in

terms of product design. One main characteristic of the new architecture will be

the unique rear wheel drive concept used by current smart vehicles."

  
  • Tata Nano. Euroversiotakin on lupailtu.

      
  • Kannattaisi brändätä Jaguariksi.



    Ainakin euroversio.

      
  • T-Fordissa oli etumoottori ja takaveto. Sen jälkeen tuli toinen massa-auto eli tämän konseptin mukainen VW Beetle, jossa oli takaveto takamoottorilla. Molemmat ovat nyt historiaa.



    Ne korvasi etumoottori+etuveto -konsepti. Onko tällä retroidealla jotakin menestysmahdollisuuksia massatuotannossa, vai onko/onhan tämä jotain marginaalikamaa?

      
  • mikahe:


    Ne korvasi etumoottori+etuveto -konsepti. Onko tällä retroidealla jotakin menestysmahdollisuuksia massatuotannossa, vai onko/onhan tämä jotain marginaalikamaa?




    No siinä mielessä varmasti marginaalikamaa, ainakin meillä Suomessa, että ainakin itse näen tämän konseptin sopivan lähinnä juuri pieniin (suur)kaupunkiautoihin. Moottorin ja vaihteiston sijoittaminen takapenkin alle antaa mahdollisuuden lyhentää auton kokonaispituutta useammalla kymmenellä sentillä verrattuna etumoottori+etuveto yhdistelmään, joka on aika merkittävää kun puhutaan n. 3 metrin pituisista autoista.

      
  • VW:llähän on tulossa tämä kauan odotettu UP-pikkuauto.

    Siitä piti tulla takamoottorinen, mutta toisin kävi.

    Talouspuolta ei saatu täsmäämään niin poikkeavalle ratkaisulle tuotteessa jota olisi tarkoitus myydä pienellä hintalapulla.



    Smartissahan on totutusti hinta vähän kohollaan, mutta mihin mahtaisi asettua takatuuppari Twingon hinta?

    Sinänsä takatuuppari rellu olisi ihan mukava ajatus kun muistaa "ryppypepun" ja "Kasin", mutta paljonko tuon koko/hintaluokan autossa (jossa on Rellun merkki keulalla)saa olla nokkelan rakenteen tuomaa lisää hinnassa?

      
  • Kyllähän rellulta löytyy 2000-luvun puoleltakin takavetoinen malli Cliosta. Renault Clio V6:



    http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsHistory/Renault-Clio-V6-Renaultsport-255/205527/



    Oli muistaakseni järkyttävän hintainen aikanaan. Eli ei mikään halpa vehje.



    Joku insinööri voisi kertoa, miten se takamoottori-takaveto yhdistelmä olisi sen kalliimpi kuin perinteinen etuveto jos puhtaalta pöydältä lähdetään suunnittelemaan. Tehdäänhän Tata Nanoakin moisella yhdistelmällä.

      
  • simppa:

    Kyllähän rellulta löytyy 2000-luvun puoleltakin takavetoinen malli Cliosta. Renault Clio V6:

    http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsHistory/Renault-Clio-V6-Renaultsport-255/205527/

    Eipä tosin mikään halpa vehje muistaakseni ollut.

    Joku insinööri voisi kertoa, miten se takamoottori-takaveto yhdistelmä olisi sen kalliimpi kuin perinteinen etuveto jos puhtaalta pöydältä lähdetään suunnittelemaan. Tehdäänhän Tata Nanoakin moisella yhdistelmällä.




    Taisi tuo Clio V6, kuten edeltäjänsä 5 Turbo, olla keskimoottorisia. Hinta ei tosiaan ollut se näiden autojen myyntivaltti.



    Jos täysin tyhjältä pöydältä lähdetään, niin takamoottorisuus tuskin hintaa nostaisi, mutta kun tämän kokoisilla firmoilla harvemmin voidaan lähteä täysin tyhjältä pöydältä. Samoja komponentteja pitäisi käyttää mahdollisimman paljon.



    Löysinkin tuossa pikahaulla vanhan artikkelin tuosta VW UP:in "suunnan muutoksesta". http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/U-turn-VWs-Up-will-be-front-engined/

      
  • Pauli Petteri:


    Jos täysin tyhjältä pöydältä lähdetään, niin takamoottorisuus tuskin hintaa nostaisi, mutta kun tämän kokoisilla firmoilla harvemmin voidaan lähteä täysin tyhjältä pöydältä. Samoja komponentteja pitäisi käyttää mahdollisimman paljon.




    Tähän kai tällä koko yhteistyökuviolla pyritäänkin. Jos samaa moottorin ja voimansiirron perusratkaisua ja komponentteja pystytään käyttämään sekä kaksipaikkaisessa ForTwon seuraajassa että uudessa ForFourissa ja Twingossa niin aletaanhan tässä puhumaan vuositasolla jo satojen tuhansien autojen valmistusmääristä.



      
  • Keskimoottorinen oli Clio V6 joo. Pirullisen kiehtova menopeli.



    Kyllähän tuollaisessa takamoottorisessa takavetoisessa sitä paitsi pystytään komponentteja aika paljon jakamaan. Johan Tata Nano osoittaa, että auton voi tuolla sapluunalla tehdä todella halvalla.



    Miten sitten lienee tuollaisen konfiguraation törmäysturvallisuus lienee sitten toinen juttu.



    Olisi kyllä tosi mielenkiintoista nähdä takamoottorinen Renaultsport Twingo. Rellulla kun on ilmiömäinen kyky vääntää mainioita pikkusportteja. Ei noista Smarteista niin väliä.

      
  • Keskimoottorinen oli Clio V6 joo. Pirullisen kiehtova menopeli.

    Kyllähän tuollaisessa takamoottorisessa takavetoisessa sitä paitsi pystytään komponentteja aika paljon jakamaan. Johan Tata Nano osoittaa, että auton voi tuolla sapluunalla tehdä todella halvalla.




    Eiköhän tuollaisessa takamoottorisessa kaupunkiautossa pysty hyödyntämään pykälää isommasta etumoottorisesta pikkuautosta esim. etuakseli lähes sellaisenaan ja suurimman osan takapyörien ripustuksista ja niiden kiinnityspisteistä. Kompakti etuvetoisen vaihdelaatikkokin varmaan kelpaa melkein sellaisenaan.




    Miten sitten lienee tuollaisen konfiguraation törmäysturvallisuus lienee sitten toinen juttu.




    Jos ei etupään tyhjää tilaa kokonaisuudessaan ulosmitata kompaktiuden alttarille, niin oletettavasti parempi, kun rusentumisvyöhykkeellä ei ole kasaanpainumatonta moottorilohkoa.

      
  • simppa:


    Kyllähän tuollaisessa takamoottorisessa takavetoisessa sitä paitsi pystytään komponentteja aika paljon jakamaan. Johan Tata Nano osoittaa, että auton voi tuolla sapluunalla tehdä todella halvalla.


    Aika paljon komponentteja varmasti voidaan jakaa, mutta mikä on se tarvittava määrä ja millaisilla tuotantomäärillä? (itse en osaa edes arvata)

    Minkäs kanssa se Nano muuten jaakaa komponentteja?

      
  • Nano lienee ihan puhtaalta pöydältä piirretty. Tokihan siellä varmasti on samoilta alihankkijoilta kamaa kuin muissakin autoissa. Nano oli vaan esimerkki, että tuolla sapluunalla saadaan kyllä tuotantokuluiltaan erittäinkin halpa auto mikäli halutaan.



    Mutta jos koneet saa jaettua, elektroniikan saa jaettua, etuakseliston lähes kokonaan, vaihdelaatikon jne., niin eihän tuota nyt luulisi mahdottomaksi.

      
  • Kyllä tuo tuollakin konstruktiolla ilman muuta onnistuu, jos kyseessä on yhteistyömalli jota tehdään riittävästi. Tyyliin Aygo/C1/107.



    Turvallisuuskin saattaisi olla parempi, etenkin pienissä autoissa on ongelmaa etumoottorin takia törmäystilanteessa. Tilankäytön kannalta saattaisi olla että "etukontti" jäisi vahvikkeiden takia pieneksi? Ja tietysti täytyisi estää takamoottorin työntyminen matkustamoon.

      
  • AkiK:

    Ja tietysti täytyisi estää takamoottorin työntyminen matkustamoon.




    En ole kyllä kuullut, että esim. smartin kanssa tuo olisi ollut mikään ongelma tähänkään asti. Ja jos konstruktio muistuttaa edes etäisesti nykyistä ForTwota niin kone työntyy paremminkin matkustamon alle kuin matkustamoon.

      
  • simppa:

    Nano lienee ihan puhtaalta pöydältä piirretty. Tokihan siellä varmasti on samoilta alihankkijoilta kamaa kuin muissakin autoissa. Nano oli vaan esimerkki, että tuolla sapluunalla saadaan kyllä tuotantokuluiltaan erittäinkin halpa auto mikäli halutaan.

    Mutta jos koneet saa jaettua, elektroniikan saa jaettua, etuakseliston lähes kokonaan, vaihdelaatikon jne., niin eihän tuota nyt luulisi mahdottomaksi.




    Ei varmastikkaan ole mahdotonta. Tuskin fiksut kaverit muuten sellaisia suunnittelisivat.

    Mietin vaan että taitaa olla Smartin ja Twingon yhteiset myyntiluvut suhteellisen pienet, ainakin vielä.

    Siitä voi sitten miettiä mikä täytyy olla tuotteen hinta että saadaan katettua kaikki kustannukset (kuten tuotantolinjan muokkaus Sloveniassa ja....).

      
  • Pauli Petteri:


    Mietin vaan että taitaa olla Smartin ja Twingon yhteiset myyntiluvut suhteellisen pienet, ainakin vielä.
    Siitä voi sitten miettiä mikä täytyy olla tuotteen hinta että saadaan katettua kaikki kustannukset (kuten tuotantolinjan muokkaus Sloveniassa ja....).




    Kyllähän noita smarteja jopa nykyhinnoillakin näkee paljon Euroopan suurkaupungeissa ja varmaan vielä paljon enemmän näkyisi jos hinta oli pienempi kuin nykyään. Mitä taas Tata Nanoon tulee, niin potentiaalisia ostajia löytyy varmaan miljoonia pelkästään Intiasta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit