Skoda Superb farkku

82 kommenttia
«13

Onko netissä jossain enemmälti kuvia Suberin farkusta? Sedanin tilojen ja erityisesti takatilojen suhteen on menty aika lailla överiksi, mutta samalla mitalla tehty takaluukku ois kova juttu. Kiinnostava auto.

  
  • odotetun näköinen. Noista muodoista on silti paha nähdä, onko ruuma niin jumalaton kuin vois olettaa. Kuten sanottu, takatiloista vois vähän napata kontin hyväksi. Eipä se tila tietysti haittaa, mutta takapenkillä alkaa tulla jo orpo olo.

      
  • Jatketaanpas nyt tähän sitten. Eli kun uudessa TM:ssä oli Superbin kestotestin loppuraportti, taisi siinä olla jonkunasteinen virhe huollon osalta. Käsittääkseni siinä oli sanottu, että huolto-ohjelman voi valita joko kiinteäksi 30 tonnia, jolloin voi käyttää halvempia öljyjä, tai sitten LL-ohjelman, jolloin ohjelma on sopeutuva 15-30 tonnia ja kalliit öljyt. Tuossahan ei olisi mitään järkeä, ei kenenkään kannattaisi pitää LL-ohjelmaa. Ainakin tähän asti kiinteä väli on ollut 15 tonnia.... :tongue:

      
  • Olisko huolto ollu longlife max. 2v/30tkm ja normaali max 1v/30tkm?

      
  • Onko Superb farkku todella tunnottomampi sivutuulelle kuin Superb sedan?



    Eilisessä hesarin farkun tutustumisajon jutussa kirjoitettiin näin: "Valtatiellä Superb kulkee vakaasti kuin juna. Sivutuulipuhuri ei sitä heiluttele".



    Kun taas TM käyttötestissä sedanista kirjoitettiin näin: "Sivutuulesta Superb ei pidä, vaan menoon ilmestyy yllättävää epämääräisyyttä. Ohjauksesta katoaa terävin tunto ja auto ajelehtii sivusuunnassa".



    Ero johtuu; autoista, renkaista, kuljettajista, tuulesta vai mistä?

      
  • Penteles:

    Onko Superb farkku todella tunnottomampi sivutuulelle kuin Superb sedan?

    Eilisessä hesarin farkun tutustumisajon jutussa kirjoitettiin näin: "Valtatiellä Superb kulkee vakaasti kuin juna. Sivutuulipuhuri ei sitä heiluttele".

    Kun taas TM käyttötestissä sedanista kirjoitettiin näin: "Sivutuulesta Superb ei pidä, vaan menoon ilmestyy yllättävää epämääräisyyttä. Ohjauksesta katoaa terävin tunto ja auto ajelehtii sivusuunnassa".

    Ero johtuu; autoista, renkaista, kuljettajista, tuulesta vai mistä?




    Hesarissa tuo on todellakin tutustumisajo, eli yksi kaveri (Turkula) ajaa autolla pienen lenkin ja kirjoittaa artikkelin sen perusteella. 30tkm testi kertoo siis hieman enemmän auton ominaisuuksista. Turkula rakastaa muutenkin Skodaa, taitaa ajaa siviilissäkin sellaisella.



      
  • Penteles:

    Onko Superb farkku todella tunnottomampi sivutuulelle kuin Superb sedan?

    Eilisessä hesarin farkun tutustumisajon jutussa kirjoitettiin näin: "Valtatiellä Superb kulkee vakaasti kuin juna. Sivutuulipuhuri ei sitä heiluttele".

    Kun taas TM käyttötestissä sedanista kirjoitettiin näin: "Sivutuulesta Superb ei pidä, vaan menoon ilmestyy yllättävää epämääräisyyttä. Ohjauksesta katoaa terävin tunto ja auto ajelehtii sivusuunnassa".

    Ero johtuu; autoista, renkaista, kuljettajista, tuulesta vai mistä?


    Farkussa on huonompi ilmanvastuskerroin kuin ns. auton mallisessa. Siksi sen sivutuuliherkkyys on parempi kuin verrokissa.



    Em. arvostelijoihin tms. seikkohin puuttumatta, mahdollisesti muutaman kympin kestotestissä ehtii huomata jotain enemmän kuin koeajossa, EDIT: ja riittävän monipuolisia keliolosuhteitakin riittää, esim. voimakkaita puhureita - sen haluttu suuntahan on enää koeajajasta kiinni.

      
  • Bertone:

    Hesarissa tuo on todellakin tutustumisajo, eli yksi kaveri (Turkula) ajaa autolla pienen lenkin ja kirjoittaa artikkelin sen perusteella. 30tkm testi kertoo siis hieman enemmän auton ominaisuuksista. Turkula rakastaa muutenkin Skodaa, taitaa ajaa siviilissäkin sellaisella.


    mikahe:

    Em. arvostelijoihin tms. seikkohin puuttumatta, mahdollisesti muutaman kympin kestotestissä ehtii huomata jotain enemmän kuin koeajossa.




    Tarkoittaako nämä kommentit ettei esim. TM:ssä olevia "Ajettua" tai muiden lehtien "toimittajien" ajoraportteja kannata ottaa kovin vakavasti kun niissä ajetaan korkeintaan muutama sata kilometriä?

      
  • Penteles:

    Tarkoittaako nämä kommentit ettei esim. TM:ssä olevia "Ajettua" tai muiden lehtien "toimittajien" ajoraportteja kannata ottaa kovin vakavasti kun niissä ajetaan korkeintaan muutama sata kilometriä?


    Jos muutaman sadan kilsan lenkillä tulee jotain negatiivista mieleen, niin se lienee validi kommentti.



    Jos heinäkuun tutustumisessa kehutaan, että ajonvakautus toimii hienosti, niin siihen voi suhtautua tietyllä varauksella.

      
  • "Farkussa on huonompi ilmanvastuskerroin kuin ns. auton mallisessa. Siksi sen sivutuuliherkkyys on parempi kuin verrokissa. "



    Josko joku selittäisi vanhukselle mitä kyseinen kommentti tarkoittaa. Ennenvanhaan kun farkussa oli korin muoto lähellä "Kamm" koria jolloin ilmavirtaus irtosi helposti aiheuttamatta alipaineisia pyörteitä. Taasen kontti- ja luiskaperäisessä muodostui kierteiset pyörteet jotka nostivat ilmanvastusta ja lisäsivät tuulen vaikutusta auton takapäähän. Mikä toisaalta sitten on "parempi sivutuuliherkkyys"? Onhan se ilmakin toki voinut muuttua erilaiseksi, minulla kun on niin vanhaa tietoa.

      
  • Saa nähdä onko tulevassa numerossa jotain korjauksia Superbin testiin liittyen. Testissä mainittu huoltoväli ei voi pitää paikkaansa ja jos huollot on tosiaan tehty normaaleilla öljyillä 30 tkm välein, niin sitten heittää myös huoltokustannukset. Ja juuri edullisia huoltokustannuksia kehuttiin.



    Testissä julkaistu teho- ja vääntökäyrä on täysin mahdoton 3000 kierroksen alapuolella. Teho ja vääntö eivät voi missään polttomoottorissa mennä kuten kaaviossa on. Molemmat suureet kun ovat toisistaan riippuvaisia ja menevätkin ihan loogisesti 3000 kierroksen yläpuolella.



    Olisin aika yllättynyt, jos toimittajat eivät palaa näihin epäkohtiin, koska se nakertaisi hyvän lehden mainetta.

      
  • Minulla oli vakavasti harkinnassa hankkia Superb Combi 5-vuotiaan BMW E61: tilalle (todellakin!). Autoliikkeen näyttelytiloissa auto myös vaikutti hintaansa nähden erittäin laadukkaalle ja ennen kaikkea älyttömän tilavalle perhekäyttöä ajatellen. Olin jo melkein tilaamassa Skodaa, mutta ajattelin kuitenkin käydä myös koeajolla. 1.8 TSI + DSG -yhdistelmä vaikutti oikein sopivalta autoon ja auto oli myös vakaa ajettava. Mutta, vakaa ajettavuus oli mallia "valtamerilaiva". Auto tuntui ajossa kuljettajan paikalta myös erittäin suurelta ja kankealta verrattuna samat ulkomitat omaavaan bemariini. Jos minun tarvitsisi vain istua kyydissä (erityisesti takana), niin Superb olisi aivan ehdoton valinta. Koska kuitenkin itse ajokokemuksella on minulle myös erittäin suuri merkitys, niin päätin sijoittaa +20% enemmän kuukausittaisiin leasinmaksuihin ja päädyin tilaamaan uuden F10 korimallin BMW 528i:n, jossa on riittävät (vaikkakin selvästi pienemmät) sisätilat, mutta joka antaa auton kuljettajalle paljon enemmän (erityisesti täällä Keski-Euroopassa). :wink:

      
  • Mitä ihmettä te kaikki roudaatte kun autoon pitää aina mahtua keskiverto ruotsalainen perhe, eli viisi raavasta miestä ja älytön määrä rompetta vielä sen lisäksi? Eikö sitten kannattaisi ostaa joku Transit tai Hiace niin saisi halvalla ja olisi pieni d-vero? Vai ajatteko te kaikki taksia?

      
  • No onhan Superbissa muitakin mainioita ominaisuuksia kuin tilat. Jos verrataan vaikka siihen Insigniaan, niin tarjoaahan Superb esimerkiksi pääosin paremmat koneet, paremmat vaihteistot ja paremman laatuvaikutelman. Nämä siis ihan minun näkökulmastani.

      
  • ...mutta yksi siitä puuttuu ja sen mukana kaikki, eli HALUTTAVUUS!

      
  • Ihan haluttavaltahan tuo myyntilukujen perusteella vaikuttaa.



    Jos sinä et pidä, ok. Itse ainakin näen tuon huomattavasti vaikkapa sitä Insigniaa haluttavampana.

      
  • -Z-:

    ...mutta yksi siitä puuttuu ja sen mukana kaikki, eli HALUTTAVUUS!




    Opelko sitten aiheuttaa brändillään markkinoilla samanmoista kiihkoa ja kuumotusta kuin Apple?

      
  • No siinä on kuutiohinta varmasti kohdallaan ja kauppa käy. Kiva juttu niille jotka saa leipänsä Skoodan ympäriltä. Hyvä niin, näinä taantuman aikoina, että edes jokin menee kaupan...

      
  • En pidä minäkään Skodaa yhtään haluttavana. Siinä on vaan se itäauton leima ja ulkomuoto ei vaan kerta kaikkiaan ole houkutteleva ja omistushaluja herättävä. Farmari on sentään hieman paremmin muotoiltu kuin sedan, joka on suoraan sanoen aika omituinen tekele. Ja sitten sisätiloissa silmiin pistää rumin ratti minkä olen nykyautoissa nähnyt. Ominaisuuksiin en ota kantaa, koska onhan ne hyviksi todettu testeissä, paitsi melu, joka ei ole laatuautoa vastaavalla tasolla.



    Mitä taas tulee Opel Insigniaan, niin pidän kyllä sen laatuvaikutelmaa Suberbia parempana. Moottorit voi olla huonompia ja tottakai Insignia häviää tiloissa ja voihan se hävitä ajettavuudessakin ja eihän Insigniakaan ihan niitä hiljaisimpia ole, mutta käsittääkseni sentään Suberbia hiljaisempi. Jos kuitenkin noista kahdesta tekisin valintaa, niin itse asiassa en edes harkitsisi Suberbia, koska valinta olisi niin selvä. Jos autosta puuttuu haluttavuus, niin ei siitä auta silloin vaikka menestyisi kuinka testeissä.

      
  • Itsekin ajan GM:n vehkeellä. Siltikin jaksaa ihmetyttää tuo sinun riekkumisesti. Skodaa on joka ketjussa haukuttava ja joka toisessa ketjussa tuotava esiin sitä Insignian auvoa. Ihan hienoa jos pidät autostasi. Jos joku tykkää Superbista se ei liene sinulta pois.



    Superb tarjoaa mielestäni esimerkiksi lapsiperheelle suorastaan loistavan vaihtoehdon. Mainioita ja pienikulutuksisia koneita hyvillä vaihteistoilla, mahtavat tilat sekä kelvollinen ajettavuus. Kun myös laatuvaikutelma ja kabiini on muutenkin kunnossa sekä tarjolla edistyksellisiä varusteita, niin hyvä auto on mielestäni kasassa.



    Ihan itsekö muuten tuon Skeidan keksit?

      
  • En väitä, että Superb olisi se paras auto luokassaan, mutta aika hyvä auto se kokonaisuudessaan on, ja nimenomaan kokonaisuutena!

    Se haluttavuus on itsekunkin päätettävissä! Sinällään huvittavaa, että samanlaista haluttomuutta on ihmisillä ollut myös Opelin tuotteita kohtaan! Tuo itäautosta puhuminen tänä päivänä lienee jo melko tarkoitushakuista tai sitten yksinkertaisesti tietämättömyyttä! Jos ingnia on muotoilun riemuvotto, niin vastaavasti Superb on käytännöllisyyden suhteen riemuvoitto.

      
  • Nasse:

    Jos ingnia on muotoilun riemuvotto, niin vastaavasti Superb on käytännöllisyyden suhteen riemuvoitto.




    Tuossa osuit asian ytimeen ja juuri noin asia on minunkin mielestäni. Suberbin käytännöllisyyttä tuskin voi kukaan kiistää ja sitä että se tuon ansiosta on lapsiperheelle oiva valinta.

      
  • simppa:

    No onhan Superbissa muitakin mainioita ominaisuuksia kuin tilat. Jos verrataan vaikka siihen Insigniaan, niin tarjoaahan Superb esimerkiksi pääosin paremmat koneet, paremmat vaihteistot ja paremman laatuvaikutelman. Nämä siis ihan minun näkökulmastani.




    Vaan ei tuo DSG tosiaan ihan valmiilta ohjausyksikkönsä osalta vaikuta, ei märkä kutonen eikä tämä uudempi kuiva seiska. Jollakin tavalla käsittämätöntä, ottaen huomioon, ettei kyseessä oleva vika sinänsä ilmeisesti liity mitenkään kaksoiskytkinlaatikon ominaisuuksiin tai rajoitteisiin.



      
  • jos luet keskustelua taaksepäin, kysyin vain mihin ihmiset tarvitte noin isoa autoa. En verrannut sitä Opeliin tai ylipäätään mihinkään. Sitten alkoi kauhea simpan clerasil-attack ja Opelin mollaus. Ihme jengiä...



    No, jos verrata sitten pitää, niin jos haluaisin farkun, kantikkaan ja vanhantavan oloisen; kuten mielestäni Superb on; ostaisin E-mersun tai Volvon V70:n.

    Jos taas haluaisin tyylikkään näköisen mutta ei niin tilavan farkun hakisin sen Insignian tai Audi A6:n tai jopa Alfa 159:n.

    Mikäli olisi ylimääräistä ja tehoa ja askeettisen oloista sporttia kaipaisin hakisin sitten Bemarin 530 farkun ja nelivetoisena.

    Siinä nippu haluttavia ja hyviä autoja ja sitä vain yritin sanoa, että ISO LAATIKKO ei tee autosta haluttavaa, vaikka Turkula raapustais Hesariin mitä tahansa tai vaikka simppa olis skoodan piirimyyjä :lol:

      
  • Z: Kaikkihan me haluaisimme sitä parasta! Tyylikkyydestä on monta mieltä! Vanhahtavuudesta on monta mieltä! Sporttisuudesta on monta mieltä! JA SINÄ Z OLET KUITENKIN AINA OMASTA MIELESTÄSI OIKEASSA. Simppaa on turha syyttää puolueellisuudesta! Hänen mielipiteitään olen itse kunnioittanut, sillä mielestäni Simppa katsoo asioita laajasti, eikä kumarra merkkejä ja uskaltaa sanoa mielipiteensä asioista!

      
  • Tuota -Z-:n ´listausta kun katsoo, niin voisi pari kommenttia heittää, kun Superb farkku on kohta tallissa. Olemme pitkään ostaneet autot uutena ja tätä tapaa tuskin tullaan muuttamaan. Ja automaatti pitää olla.



    E-farkku oli meille liian kallis. V70 automaattina kuluttaa aivan liikaa, mutta olisi ehkä just ja just mahtunut budjettiin, kun siitä saa aika hyvin alennusta tai varustepakettia. A6 ja 520 dA Business oli pitkään mukana listalla, mutta molemmat sitten karsiutuivat pois, koska bemu on syksyllä vanha malli ja Audi ensi keväänä. Ei innostanut uuden auton ostaminen joka on muutamamien kuukausien kuluttua vanha malli. Alfaa ei uskalla ostaa perheen käyttöautoksi, kakkosautona olisi kyllä houkutteleva vaihtoehto.



    Insignia oli houkutteleva vaihtoehto, mutta sen tavaratila on auton kokoon nähden erittäin epäkäytännöllinen, joten se rajautui sen takia pois. Oli kyllä hintaluokassaan tyylikkäin vaihtoehto.



    Audi ja BMW oli listoilla poikkeuksellisesti mukana, kun vanhenevan mallin hinnat oli hyvin varusteltuna varsin järkevällä tasolla. A6 varsinkin oli todella hyvin hinnoiteltu.



    Haluttavuus on muuten mielenkiintoinen asia, kun kaikki nettikeskustelut on täynnä itäautopuhetta, mutta Skoda on tällä hetkellä Suomen neljänneksi eniten ostettu uusi automerkki. Kummallinen epäyhtälö?

      
  • -Z-:

    jos luet keskustelua taaksepäin, kysyin vain mihin ihmiset tarvitte noin isoa autoa.




    Jos sinä olet perheetön tai perheellinen, mutta istut aina ratin takana, niin et ehkä asiaa ymmärrä. Isossa autossa repsikkakin pystyy istumaan luonnollisessa ja mukavassa asennossa, vaikka takana onkin iso turvaistuin selkämenosuuntaan.



    Ja iso tavaratila on tietty aika mukava isojen lastenvaunujen kanssa, kun ei tarvitse murehtia niiden purkamista. Ja vaikka takana on isot rattaat kokonaisina, niin silti sinne mahtuu kaikki mummulan reissun matkatavarat. Ja verho menee kiinni, eli tavarat pysyvät paremmin kyydissä äkkitilanteissa, kun kaikki ovat niskatukien alapuolella verhon alla ja taustapeilistä näkee täysin ongelmitta ulos.



    Ja elämää helpottaa myös se, että vanhempaa muksua ei tarvitse enää kieltää potkimasta kuskin jakkaraa.

      
  • Sörsselssön:

    Ja elämää helpottaa myös se, että vanhempaa muksua ei tarvitse enää kieltää potkimasta kuskin jakkaraa.


    Onneksi jotkut lapset uskovat yleensä aika hyvin puhettakin, mutta ei ole eka kerta kun kuulen ko. ongelman vaikuttaneen auton valintaan.

      
  • Aika paljon enemmän autoa olisi Sörsselssön saanut sen Audin tai BMW:n valitsemalla, jos ne nyt oikeasti olivat vaihtoehtoina. Vaikea kuvitella että joku ajaisi mielummin uusikorisella Skodalla kuin vanhakorisella isolla Audilla/BMW:llä, mutta onhan meitä tietysti moneen junaan. Paremman auton lisäksi investoinnin arvokin olisi säilynyt ihan eri tavalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit