Jaguar XJ

6 kommenttia

Ulkonäkö on tietenkin makuasia, mutta uusi Jaguar XJ on mielestäni todella hienon näköinen auto.Onko jopa luokkansa tyylikkäin? Ainakin se erottuu kilpailijoistaan Mersun S-sarjasta,Audi A8:sta BMW 7-sarjasta ja Lexus LS:stä. On tyystin erinäköinen kuin edeltäjänsä.



Yksi miinus kuitenkin löytyy, nimittäin Jaggeen ei saa nelivetoa, se voi karkottaa jotkin ostajaehdokkaat. Ja vaihteisto on vain 6-portainen, kun nykyään käytetään jo 8-vaihteisiakin.



Saa nähdä miten auto tulee menestymään myynnillisesti.On ainakin vähän erikoisempi vaihtoehto saksalaisille.

  
  • Jaguar teki mielestäni fiksusti, kun teki uudesta XJ:stä erilaisen tuotteen kuin saksalaisista. Nyt tuon kilpailijana voi nähdä jopa Quattroporten.

      
  • Itse en oikein pidä tuon Jaguarin muotoilusta. Jotenkin olettaisi, että Jaguarilla olisivat jatkaneet siitä, mihin laajasti onnistuneena pidetty XF jäi. Nyt kuitenkin otettiin täysin toinen suunta. .XF on klassinen sulavalinjainen auto moderneilla yksityikohdilla. XJ on taasen vain kummallinen. Asetelma on vähän sama, kuin olisi ensin tehty Aston Martin ja seuraavaksi Citroen. Merkin menestyksen kannalta olisi plussaa löytää selvä merkille ominainen muotokieli.



    Teknisesti auto on erittäin kevyt luokassaan. Se on kvyempi kuin pikkuveljensä XF. Ilmeisesti ajettavuus ja mukavuus ovat vahvuuksia. Harmi kun moottorivalikoima on kovin kapea.

      
  • maximamies:

    Ulkonäkö on tietenkin makuasia, mutta uusi Jaguar XJ on mielestäni todella hienon näköinen auto.Onko jopa luokkansa tyylikkäin? Ainakin se erottuu kilpailijoistaan Mersun S-sarjasta,Audi A8:sta BMW 7-sarjasta ja Lexus LS:stä.




    juu erottuuhan se , omasta mielestäni makein on kuitenki Maserati Qporte



      
  • Joo, Quattroporte edelleenkin upeimman näköinen. XJ ihan hieno, mutta ei samalla tavalla päät kääntävä.



    Valmistusfilosofiassa noissa lienee kuitenkin jotain samaa. Jaguar mielestäni asettuu johonkin saksalaisten varsin konservatiivisten luksussedaneiden ja Quattroporten välimaastoon. Ihan hyvä veto, saksalaiset kun osaavat jo tuon perinteisten luksusautojen teon vallan hyvin. Esimerkiksi S-sarjaa on vaikea lähteä haastamaan sen omilla aseilla, niin hyvä auto se on.

      
  • AutoBild Suomi tuon testasi numerossa 7 ja vertasi Jaguar XJ 3,0D vs BMW 730D. Saivat Jaguarin paremmaksi ja sille 4,5 tähteä ja BMW:lle 4 tähteä. Jaguar tuntuu lehden mukaan ajossa numeroa pienemmältä ja on ketterämpi ja kiihtyy selvästi Bemaria paremmin ja voittaa BMW:n ajamisen ilossa.



    Jaguarin suunnittelija Mike Cross kuvaa lehdessä XJ:tä: "Jaguarin ei ole järkevää kilpailla suoraan saksalaisten loistoautojen kanssa, koska siihen se on liian pieni. XJ:n on tarkoitus olla hieman erilainen, ei niin paljon tekniikkaa korostava vaan pikemminkin hyvän näköinen ja huonostunut. Ehkä jossain BMW:n ja Maseratin välillä."



    Minusta XJ on hieno auto ja varmasti saisi päät kääntymään liikenteessä paljon enemmän kuin mikään saksalainen limusiini. Mutta on tuo kooltaankin jo aika valtava maantielaiva, kun pituutta on 512 cm.



    Takaapäin tuo vaatii enemmän tottumista, mutta edestä ja sivulta on oikein onnistunut, ei kuitenkaan mikään ufo, kuten vaikka Citroen C6. Matkustamo poikkeaa myös aikalailla XF:stä, mutta on kuitenkin varsin tyylikäs. Tuolla muutamia hyviä kuvia ulkoa ja sisältä.



    http://www.km77.com/fotos/Jaguar/XJ_2010/Exterior.html?division=color&photoType=1&limit=4



    http://www.km77.com/fotos/Jaguar/XJ_2010/Interior.html?division=acabado&photoType=2

      
  • Oho! En ollut edes lukenut tuota Mike Crossin kommenttia. Luonnehdintani omien havaintojeni pohjalta meni siis aikalailla nappiin.



    Autoexpressissä samanlaiset havainnot pidennetyistä malleista. Saksalaiset mukavuuspainotteisempia ja Jaguar enemmän ajajan auto. Siellä järjestys:



    1. S 350CDI LWB

    2. Jaguar XJL 3.0d

    3. BMW 730Ld

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit