Ostaisitko tämän kiinalaisen auton?

34 kommenttia
«1

http://www.autoblog.com/photos/beijing-2010-geely-emgrand-gt/



Näppärä coupe, Geely Emgrand GT. Töpselihybridi, 2,4-litrainen bensakone kehittää 160 heppaa. Tähän lisäksi pari sähkömoottoria, joiden avulla autosta tulee nelivetoinen. Tuotantoon 2014.



http://www.autoblog.com/photos/beijing-2010-geely-gleagle-gs/



Hieman pienempi coupe, 1,3-litraisella bensaturbolla. Tosin vaatimattomat 127 heppaa, mutta eiköhän niilläkin ehdi lähikauppaan.



Ainakin autojen ulkonäkö on enemmän kuin kunnossa. Kauniita, hienoja autoja! Ja jos noita Eurooppaan tuodaan, niin silloinhan pitää myös turvallisuusasioiden olla kunnossa. Kun vielä hintakin luultavasti on edullinen, menekkiä varmaan löytyy! Tuollainen coupe olisi namia poikamiehelle, perheelliselle kakkosautoksi tai sitten kypsemmälle käyttäjälle vaikka ykkösautoksi, kun ei enää lapsia tarvitse kyyditä.

  
  • No en todella osta mitään kiinalaista :warning:

      
  • Ihan siistin näköisiä ovat. Ehkä eurooppalaiseen makuun hieman liikaa kiiltävää somistetta ja sen sellaista.

    Isommasta tulee mieleen etäisesti Alfa 8C ja bertonen keltainen on kuin Ford Puman ja Nissan GT-R:n risteytys.

    Ottajansa ne on näilläkin...

      
  • Vaikea nykyisin on olla ostamatta mitään kiinalaista..Niin kuin joku tuolla edellä väittää. Kiinassa vaan tehdään kaikkea esim pc:n osat tulee melkein järjestään sieltä.



    No kiinalaista autoa en ostais..

      
  • Vaikea nykyisin on olla ostamatta mitään kiinalaista..Niin kuin joku tuolla edellä väittää. Kiinassa vaan tehdään kaikkea esim pc:n osat tulee melkein järjestään sieltä.



    No kiinalaista autoa en ostais..

      
  • Miten tuo ensimmäinen auto eroaa muotoilullisesti esim. Audi A5*:sta, samannäköisiä molemmat, paitsi keulasta.

      
  • En ostaisi. Tällä hetkellä kiinnostaa enemmän Mitsun PX-MiEV ja muut sen kaltaiset autot.

      
  • petos:

    No en todella osta mitään kiinalaista :warning:




    Melkeinpä uskaltaisin väittää, että olet ostanut jo.... :wink:



    Mutta siis asiaan. Miksei, koska ennenkuin ne tulee tänne myyntiin, on kolaritestit oltava läpikäyty. Toki hinnan pitäisi olla selkeästi alempi kuin esim. vastaavan korealaisen tai japanilaisen, koska siitä laadusta ei kuitenkaan voi tietää mitään. Ja jälleenmyyntiarvo on joka tapauksessa sitten heikompi kuin ns. vakiintuneilla merkeillä. Juuri tuon mallista autoa en toki ostaisi vaikka olisi minkä maalainen.... :tongue:

      
  • kaks07:

    Vaikea nykyisin on olla ostamatta mitään kiinalaista..Niin kuin joku tuolla edellä väittää. Kiinassa vaan tehdään kaikkea esim pc:n osat tulee melkein järjestään sieltä.






    Tarkoitin lähinnä etten ostaisi mitään kiinalaista autoa, tai muuta merkkittävämpää asiaa.



    Varmasti jotain kiinalaista tuleekin tosiaan ostettua jossain muodossa väistämättä.

      
  • Anders-Simo:

    Näppärä coupe, Geely Emgrand GT. Töpselihybridi, 2,4-litrainen bensakone kehittää 160 heppaa. Tähän lisäksi pari sähkömoottoria, joiden avulla autosta tulee nelivetoinen. Tuotantoon 2014.




    Kiinalaisilla on ollut hybridien ja sähköautojen osalta jo vakiintunut tapa julkistaa tuotteita, joita ei sitten tulekaan. Ei ainakaan annetuilla spekseillä tai annetussa aikataulussa.



    Eikä tuo tietysti ole ihan pelkästään kiinalainen tapa. Jos katsotaan vuoden 2006 tai 2007 projektioita vuodelle 2010, meillä pitäisi olla huikea valikoima erilaisia hybridejä ja sähköautoja, jotka kulkevat pelkällä pyhällä hengellä.

      
  • Hiilipiehru sanoi/kirjoitti oleellisen. Mutta, men, aber kyllä kiinalaiset tulevat, ihan kuin tulivat pyhät japanilaiset ja aivan muutama vuosi sitten korealaiset. Laatu paranee, vähitellen tai hyvinkin nopeasti.

      
  • niin kauan kun kiinalaiset ostavat autoja kiihtyvällä tahdilla ei niitä riitä muihin maihin vietäväksi...

      
  • finman:

    niin kauan kun kiinalaiset ostavat autoja kiihtyvällä tahdilla ei niitä riitä muihin maihin vietäväksi...




    Aivan varmasti riittää, koska Kiinassa on käsittääkseni muidenkin merkkien tehtaita kuin heidän omiensa, ja laivat kulkee myös Kiinaan päin....ei ne kaikkea kerkiä ostaa itselleen.



    Veikkaan että parin vuoden kuluttua on jo Suomessakin kinuskiautoja myynnissä. Tai ihmettelen suuresti jos ei ole.

      
  • Minulla ei olisi mitään ongelmaa ostaa Kiinalaista, jos laatu on kunnossa. Tällä hetkellä Kiinalaisten laatu ei kuitenkaan ole länsimaisella (tai japanilaisella) tasolla, ja ei tulisi Geelyä meidän perheeseen.



    Volvon hankinta Geelyltä osoittaa että laatua ollaan hakemassa. Olen myös vieraillut Kiinassa yli 10 vuotta ja paikallisten autojen laatu harppaa eteenpäin valtavaa vauhtia useimmillakin merkeillä. Kuten jo aiemmin todettiin, Kinukit tulevat muutaman vuoden päästä olemaan jo hyvin lähellä länsimaista laatua (osa ainakin) ja kilpailevat taatusti meidänkin markkinoillamme.



    Joskus japsit oli häväistys, sitten Korealaiset, nyt Kiinalaiset. Maailma muuttuu.



    Btw, nuo Geelyt on kyllä rumia...

      
  • Viimeeksi ostin Korealaisen auton, joka on osoittautunut kerrassan mainioksi peliksi. En pidä mitenkään mahdottomana ajatusta, että jossain vaiheessa ostoslistalla on Kiinalaisvalmisteinen auto.



    Jengillä tuntuu olevan lievästi sanottuna luutuneet asenteet.

      
  • Bugracer:

    Btw, nuo Geelyt on kyllä rumia...


    Siinä se, miksi ei tarvitsisi tuollaista edes harkita jos olisi nyt kaupoissa. Tekniikka saadaan varmaan kuntoon, ennemmin tai myöhemmin. Mutta jos muotoilu on tuolla tasolla niin ei kiinnosta. Kiinalaisuus sinänsä ei ole ongelman ydin.



    Muotoilussa yleensä vähemmän on enemmän ja sitä ei ole tuolla vielä tajuttu.

      
  • Niin, missä on kaikki netin Korealaisten kauhutarinat? Kertokaa nyt edes jotain?

    Oikeasti ollut pitkään mietinnässä kakkoskiesiksi Hyundai, Kia ja Chevrolet. Löytyy ilmastointeja Airbägejä tingeliä ja Tangelia. Enemmän saa lukea huonosta palvelusta ja laadusta yhdistettynä ylihintaisiin tuotteisiin Saksalaisista ja Eurooppalaisista. Kakkosautolta ei vaadita kuin luotettavuutta, luotettavuutta ja vähän vielä luotettavuutta yhdistettynä järkevään hintaan. Ilmastointi tietysti tarvitaan..

    Btw.. Onko joku Korealaisista jotenkin parempi kuin kaksi muuta?

    Kia C´eed, i 30, jne..

      
  • Harms:

    Laatu paranee, vähitellen tai hyvinkin nopeasti.




    Kiinalainen laatu on aika monipiippuinen juttu. Jos sieltä halutaan tavaraa mahdollisimman halvalla, laatu ei ole hyvää. Jos sieltä halutaan laadukasta tavaraa, niin sitäkin voi saada. Maassa on pitkät perinteet käsityötaidon alalla, ja kyllä siellä osataan insinööritieteitäkin.



    Japanilaiset esimerkiksi tekevät japanilaisella merkillä varustettuja kalliita mekaanisia kelloja Kiinassa kiinalaisten kelloseppien voimin. Samoin japanilainen hyvinkin tarkkaa hienomekaniikkaa ja -optiikkaa sisältävä digikamera on useinkin valmistettu Kiinassa.



    Moderni autotehdas pyrkii käyttämään aika vähän inhimillistä työvoimaa, koska robotit yleensä tekevät tasalaatuisempaa jälkeä kuin ihmiset. Näin ollen työntekijöiden palkat eivät välttämättä ole sittenkään aivan mahdottoman suuri osa kokonaisuutta.



    Perusauton nettohinta tehtaalla on muutamia tuhansia euroja. Jos kiinalaiset oppivat tekemään meikäläisille kelpaavaa laatua 20 % halvemmalla kuin vaikkapa korealaiset, niin ne sataset voidaan kuroa umpeen muualla ketjussa.



    Eikä mikään tietysti sinänsä estä tekemästä meidän markkinoillemme tarkoitettuja autoja Kiinassa. On siellä länsimerkkien tehtaita ihan runsaasti jo nyt. Toistaiseksi ei ilmeisesti ole eri syistä kannattanut.



    Ei siis ole mitenkään itsestäänselvää, miksi vaikkapa Geely pystyisi tekemään autoja Kiinassa halvemmalla kuin vaikkapa Volkswagen.



    Erot kustannusrakenteessa tulevat tällä hetkellä aika paljon tuotekehityksestä ja markkinoinnista. Ne eivät traditionaalisesti ole olleet kiinalaisten vahvimpia lajeja. Vähän heppoinen kopiointi sujuu, mutta se työntää kiinalaiset väkisinkin aika lailla halpissegmenttiin, jossa kilpailijana ovat Dacian kaltaiset merkkituotteitten alapään halpamyyjät.



    On ihan todennäköistä, että autotkin tulevat tulevaisuudessa olemaan osittain "made in China", mutta mitään valtavaa murrosta ei nykyisenkaltaisilla markkinoilla oikein saa aikaan. Selvien lakia rikkovien kopioiden ja liian oikaisten kopioitujen (turvallisuus, päästöt) tuotteiden pääsy länsimarkkinoille on estettävissä.



    Kiinalaisten panostus sähköautoihin ja sarjahybrideihin voi tuottaa jotain hedelmiä, mutta toistaiseksi näytöt ovat olleet kovin vaatimattomia.

      
  • Ammattilainen:



    Veikkaan että parin vuoden kuluttua on jo Suomessakin kinuskiautoja myynnissä. Tai ihmettelen suuresti jos ei ole.




    Onhan meillä jo nyt autoissa runsaasti osia jotka on tehty Kiinassa. Periaatteessa voisi hyvin ajaa myös siellä tehdyllä autolla, ostaja ei huomaisi mitään. Myös japskiautoissa on takuulla aika paljon kiinalaista tavaraa, kaikki japskifirmat alasta riippumatta tekevät ison osan tuotannosta Kiinassa.

      
  • Tehtaan sijaintiin tuijottaminen on aika turhaa. Eivät Lada, Opel ja Porschekaan olleet suomalaisia autoja, vaikka nittä kasattiin Suomessa. Tuotantolinja ei ole enää autoteollisuudessa oikein minkään mitta.



    Kiinalaiset eivät ole vielä toistaiseksi suunnitelleet edes perusasioiltaan missään suhteessa kilpailun kestävää pakettia. Tästä on vielä vielä pitkä matka markkinoiden valloitukseen.

      
  • Miksi niiden pitäisi itse suunnitella? Kaiken voi ostaa, ja autonvalmistajia aika pilkkahintaankin.

      
  • Eiköhän niistä miljardien kiinalaisten joukosta löydy muutama suunnittelijakin? Toinen kysymys on sitten halutaanko, että kaikki tuotanto siirtyy Kiinaan? Jokainen voi vaikuttaa asioihin ostamalla pääosin suomalaista ja jos ei saa, niin ainakin euroopassa valmistettua!



    Sanokaapa rehellisesti: pyrittekö ostamaan esim. ruokaostoksissa suomalaista tuotetta? Viisaina ihmisinä varmaan tiedätte myös sisämarkkinoiden imun, joten jos ostatte ulkomaista huononnatte kotimaan tuotantoa ja sitä myöten se vaikuttaa välillisesti työllisyyteen jne!

      
  • Nasse:

    Eiköhän niistä miljardien kiinalaisten joukosta löydy muutama suunnittelijakin? Toinen kysymys on sitten halutaanko, että kaikki tuotanto siirtyy Kiinaan? Jokainen voi vaikuttaa asioihin ostamalla pääosin suomalaista ja jos ei saa, niin ainakin euroopassa valmistettua!

    Sanokaapa rehellisesti: pyrittekö ostamaan esim. ruokaostoksissa suomalaista tuotetta? Viisaina ihmisinä varmaan tiedätte myös sisämarkkinoiden imun, joten jos ostatte ulkomaista huononnatte kotimaan tuotantoa ja sitä myöten se vaikuttaa välillisesti työllisyyteen jne!




    Saa usein vain olla aikamoinen salapoliisi selvittääkseen tuotteen alkuperämaan, tähän ei monella viitseliäisyys riitä, ja joissain tapauksissahan se ei ole mahdollistakaan.

    Eipä sen romanialaisen tai ranskalaisen auton ostaminenkaan juuri keskivertosuomalaista taloudellisesti tahi työllisyyspoliittisesti auta.

    Asioihin pitäisi suhtautua vähemmän tunnepitoisesti, pitäisi miettiä mitä on järkevää valmistaa/tuottaa Euroopassa, ja mitä voidaan tuoda muualta. USAn (protektionistinen) malli ei liene kuitenkaan paras mahdollinen, ja Kiina kasvavana talousmahtina tullee pakottamaan myös Amerikan avautumaan, Eurooppa seuraa perässä.

      
  • AkiK:

    Miksi niiden pitäisi itse suunnitella? Kaiken voi ostaa, ja autonvalmistajia aika pilkkahintaankin.




    Yleensä siihen on joku syy jos autonvalmistajan voi ostaa pilkkahintaan. Se syy ei ole kyseisen valmistajan vahva osaaminen.

      
  • Nasse:

    Eiköhän niistä miljardien kiinalaisten joukosta löydy muutama suunnittelijakin? Toinen kysymys on sitten halutaanko, että kaikki tuotanto siirtyy Kiinaan? Jokainen voi vaikuttaa asioihin ostamalla pääosin suomalaista ja jos ei saa, niin ainakin euroopassa valmistettua!

    Sanokaapa rehellisesti: pyrittekö ostamaan esim. ruokaostoksissa suomalaista tuotetta? Viisaina ihmisinä varmaan tiedätte myös sisämarkkinoiden imun, joten jos ostatte ulkomaista huononnatte kotimaan tuotantoa ja sitä myöten se vaikuttaa välillisesti työllisyyteen jne!




    Kysymys kuuluu, että millä kiinalaiset saavat kurottua kiinni periteisten autonvalmsitusmaiden etumatkan? Ihmisten paljous ja halpa työvoima ei vielä riitä. Venäjä on tästä esimerkkinä. Autoteollisuudella on siellä pitkät perinteet, mutta silti sielläkään ei kyetä tekemään kilpailukykyistä autoa.



    EU on meidän sisämarkkina.

      
  • Hiilipäästö:

    Harms:
    Laatu paranee, vähitellen tai hyvinkin nopeasti.


    Kiinalainen laatu on aika monipiippuinen juttu. Jos sieltä halutaan tavaraa mahdollisimman halvalla, laatu ei ole hyvää. Jos sieltä halutaan laadukasta tavaraa, niin sitäkin voi saada. Maassa on pitkät perinteet käsityötaidon alalla, ja kyllä siellä osataan insinööritieteitäkin....

    ...Perusauton nettohinta tehtaalla on muutamia tuhansia euroja. Jos kiinalaiset oppivat tekemään meikäläisille kelpaavaa laatua 20 % halvemmalla kuin vaikkapa korealaiset, niin ne sataset voidaan kuroa umpeen muualla ketjussa...

    ...Ei siis ole mitenkään itsestäänselvää, miksi vaikkapa Geely pystyisi tekemään autoja Kiinassa halvemmalla kuin vaikkapa Volkswagen...

    ...Erot kustannusrakenteessa tulevat tällä hetkellä aika paljon tuotekehityksestä ja markkinoinnista. Ne eivät traditionaalisesti ole olleet kiinalaisten vahvimpia lajeja. Vähän heppoinen kopiointi sujuu, mutta se työntää kiinalaiset väkisinkin aika lailla halpissegmenttiin, jossa kilpailijana ovat Dacian kaltaiset merkkituotteitten alapään halpamyyjät...




    Hyviä pointteja.



    En itsekään usko että varsinkaan suorien kustannusten eliminoimisessa Kiinalaiset voisivat jotenkin maagisesti päihittää länsimaiset valmistajat, vaikka työvoima on halvempaa. Etu on aika pieni.



    Sen sijaan kaikessa muussa administratiivisessa palkkakustannuksessa jotka eivät todellakaan ole mitään pientä, Kiinalaisilla on valtava etu. Kun aletaan työllistää kymmeniä tai satoja tuhansia ihmisiä kymmenesosalla siitä mitä kilpailijat joutuvat maksamaan, eroa alkaa tulla.



    Toinen on tuotekehitys ja sen tehokkuus. Geely on ostanut tuotekehitysaivoja, mutta eivät hekään keksintöjä ilmaiseksi saa, ja joutuvat vielä maksamaan ruotsalaista palkkaa.



    Kysymys on siitä yritetäänkö seurata vai ottaa kiinni. Jos valmistaja esim keskittyy "tuotekehittämään" tuotteensa jo keksittyjen asioiden pohjalta eli olemaan teknisesti pari vuottta koko ajan perässä, kustannukset ovat marginaaliset innovaattoreihin nähden.

      
  • Nasse:

    Sanokaapa rehellisesti: pyrittekö ostamaan esim. ruokaostoksissa suomalaista tuotetta?




    Pyrin ostamaan euroalueen tuotteita. Autoni on merkiltään ranskalainen, tosin se on valmistettu Turkissa.



    Kiinalaista, Kuubalaista tai Pohjois-Korealaista autoa en ostaisi ideologisista syistä.

      
  • lawnmover:

    Nasse:
    Sanokaapa rehellisesti: pyrittekö ostamaan esim. ruokaostoksissa suomalaista tuotetta?


    Pyrin ostamaan euroalueen tuotteita. Autoni on merkiltään ranskalainen, tosin se on valmistettu Turkissa.

    Kiinalaista, Kuubalaista tai Pohjois-Korealaista autoa en ostaisi ideologisista syistä.






    Olen enemmän huolissani islaminuskon ja varsinkin sen lieveilmiöiden leviämisestä kuin sosialismin vaarallisuudesta.



    Ostamalla turkkilaisia tuotteita tuet väistämättä islamin maailmanvalloitusta. Sosialismin maailmanvalloitus ja sen ***kainen loppu on jo onneksi nähty.

      
  • Ostamalla turkkilaisia tuotteita tuet väistämättä islamin maailmanvalloitusta.




    Ranskassakin on aika paljon muslimeja, ja Saksassa on turkkilaisia n. 2 miljoonaa. Mutta taisit sekottaa tässä asiassa Turkin ja Iranin? Turkki on puolustusliitto NATOn jäsenmaa vuodesta 1952.



    Sosialismin maailmanvalloitus ja sen ***kainen loppu on jo onneksi nähty.




    Wikin mukaan Kiinassa on kommunisteja 95 % virallisen tilaston mukaan. Kaikki yritykset vallanvaihtoon tukahdutetaan.

    Kiinan ympäristöhaasteet ovat valtavat.



    Kiinan ympäristöviranomaisten mukaan 1/4 kiinalaisista juo saastunutta vettä, 1/3 väestöstä hengittää vakavasti saastunutta ilmaa ja 70 % syöpätapauksista johtuu ympäristösaasteista. Kiinan ilmastokaasupäästöt ovat maailman suurimpia. 300 kaupungissa on vakava vesipula. Joista 70 % on vakavasti saastuneita. Kiinalaisista eläinlajeista 385 on vaarassa kuolla sukupuuttoon.



    Mielestäni yksi huolenaihe on että amerikkalaiset kuluttavat kiinalaisilta lainaamillaan rahoilla.

      
  • Mielestäni yksi huolenaihe on että amerikkalaiset kuluttavat kiinalaisilta lainaamillaan rahoilla.




    Joo kyllä se on niin, että meidän on syytä ostaa Kiinalaisia tuotteita, jotta Kiinalaiset saavat rahaa, jota voivat sitten lainata Amerikkalaisille jotta nämä pystyvät jatkamaan muuta maailmaa leveämpää elämänsä.



    Ihmeellinen on tämä globaali talous.

      
  • Joo kyllä se on niin, että meidän on syytä ostaa Kiinalaisia tuotteita




    En ajatellut ihan tuolta kantilta että suomalaisten ostamisilla olisi ihan noin suuri merkitys. Meinasin että amerikkalaiset ostavat luotolla kiinalaisilta, eli rahoilla joita ei amerikkalaisilla todellisuudessa ole.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit