Subaru tekee taas selvää jälkeä tyytyväisyydessä

44 kommenttia
2»
  • Herbert:

    Voi kumpa jo loppuisi nykymuotoiset vertailut, joiden tuloksena saatu paremmuusjärjestys ei palvele ketään. Kuten edellisistäkin kommenteista huomaa, ei millään painotuksilla normaali testi anna kuluttajaa palvelevaa järjestystä.




    Pakkoko sitä järjestystä on tuijottaa? Vertailuissahan tutkitaan eri autojen eri ominaisuuksia. Ei kai se nyt niin vaikeata ole verrata oman käytön kannalta oleellisimpia ominaisuuksia ja tehdä ihan omat johtopäätöksensä auton valinnasta. Paljon helpompaa esim. valita testin perusteella ne autoehdokkaat, joista sitten omakohtaisella koeajolla varmistaa itselleen parhaan vaihtoehdon, kuin tutkia ja mitata kaikki mahdolliset ominaisuudet koko tarjonnasta.

      
  • Noinhan minä toiminkin. Jos kuitenkin seuraat edes hiukan näitä keskusteluja, huomaat mikä valtava merkitys paremmuusjärjestyksellä on.

      
  • Yks tykkää yhdestä, toinen kolmannesta.



    Paremmuusjärjestys tuntuu tosiaan olevan tärkeää. Juontaneeko sitten siitä, että itse ei osata laittaa omia tarpeita ja kapineiden ominaisuuksia järjestykseen, saatika osata itse testata autoja sun muita.



    Itse pidän suuresti Subarun jatkuvasta nelivedosta. Onhan sellainen vaikkapa Audissakin, mutta kilohinta nousee aika haastavaksi. On yksi juttu arvioida teknisiä ominaisuuksia ja toinen juttu kinastella "mun premiumi on überimpi kuin sun" -tyyliin. Itse en tykkäämisosastolla tykkää Audi A4:n ulkonäöstä yhtään sen enempää kuin uuden Legacynkaan. Lisäksi Audia rasittaa merkonomi-premium-status aika pahasti. Puhumattakaan niistä kammottavista teiniledeistä keulalla... Enpä siis hanki Audia.



    Alfa Romeon uusi 1750 TBi on aika kiinnostava ja varmasti hieno ajettava. Mutta vaikka nelivedosta tinkisikin, ei italialainen tarjoa automaattivaihteistoa.



    Taidan vaihtaa fillarin parempaan. Mitäs TM niistä sanoikaan...

      
  • 159 3.2 Q4 automaatti? Kallis ja tosi janoinenhan tuo toki on, mutta niin lienee 3,6l Subarukin.



    Jos automaatista on valmis tinkimään, niin löytyyhän sieltä 2.4 JTDm Q4.



    Eipä tuo Subarunkaan automaattitarjonta kovin hääppöistä ole ollut. Ikivanhoja 4-vaihteisia tehonsyöjiä. Nyt toki ovat saaneet CVT:n, mutta ei sekään ihan vakuuta. Esimerkiksi Legacy 2.0 manuaali 0-100 km/h 9,8s. Lineatronicilla luku on 11,3s, joka on kyllä jo melko laiska.



    Mersukin rupeaa 4maticeja tarjoamaan nelisylinterisiin. Ei lainkaan hassumpi voimalinja sekään, kun automaattikin on automaailman parhaimpia. Hinta noissakin kyllä pomppaa taivaaseen.



    Mutta kyllä Subarukin osaa. 2.0d manuaalina on kyllä oivallinen tekele.

      
  • petos:



    Minä puhuin testimenestyksestä. Subaru etuvetojen seassa kesäkelin vertailuissa on tyypillisesti kärsinyt nelivedon tuomista haitoista, samalla kuin hyvät puolet jäävät näkymättä pisteisiin. Talvitestissä on toisin.




    Nelivedon mahdolliset haitat eivät mitenkään voi viedä testimenestystä, jos auto on muuten voittaja-ainesta. Pisteitä tulee niin monesta kategoriasta, että aavistuksen korkeamman kulutuksen ei pitäisi testimenestykseen olennaisesti vaikuttaa. Ja useissa vertailuissa autojen ostohinnalla ei ole merkitystä. Muilta osin en nelivedon haittoja ainakaan itse hyväksy, muutaman desin suurempi kulutus on ok.



    Minusta noissa Subarun testituloksissa on ollut paljon asioita, joiden kanssa vetotavalla ei ole juuri tekemistä.



    Epäilen, että esimerkiksi Skoda ja VW pärjäisivät testissä myös nelivetona. Vaikka sitä ei erikseen arvosteltaisikaan.

      
  • Tuota:



    Minulle tuo on taas iso tekijä. Aivan eri luokkaa kuin sisustuksen muovien pehmeys tai ulkoinen design. Jatkuva neliveto on nykyään harvinaista herkkua.




    Minusta neliveto ei anna anteeksi auton mahdollisia muita puutteita. Autossa pitää olla muutkin ominaisuudet kohdallaan.



    Jatkuvalle nelivedolle en itse laske arkikäytössä mitään erityisarvoa verrattuna uusimpiin muihin toteutuksiin. Uskonasia tuo jonkin nelivedon ylivertaisuus lähinnä on, ei mitään muuta. Nelivetotesteistäkin näkyy, että hyviä nelivetototeutuksia on nykyään monenlaisia.



      
  • Nämä ovat näitä makuasioita. Itse en voisi kuvitella ostavani etuvetoista.

      
  • AkiK:



    Nelivedon mahdolliset haitat eivät mitenkään voi viedä testimenestystä, jos auto on muuten voittaja-ainesta. Pisteitä tulee niin monesta kategoriasta, että aavistuksen korkeamman kulutuksen ei pitäisi testimenestykseen olennaisesti vaikuttaa. Ja useissa vertailuissa autojen ostohinnalla ei ole merkitystä. Muilta osin en nelivedon haittoja ainakaan itse hyväksy, muutaman desin suurempi kulutus on ok.

    Minusta noissa Subarun testituloksissa on ollut paljon asioita, joiden kanssa vetotavalla ei ole juuri tekemistä.






    En minä väitäkkään että nelivedon haitat tyystin ''veisi testimenestyksen'', mutta käyttökuluista ja kulutuksesta tulee kyllä takkiin pisteissä vähän. Nelivedon hyödyistä ei myöskään saa pojoakaan.



    Talvitestissä hyödyt näkyy, ja menestystä tulee. Tämä oli alunperin pointtini, kuten aivan hyvin varmasti ymmärsit jo aiemmista viesteistäni.



    Kerro muuten oma versiosi miksi Subarukäyttäjät näyttävät olevan huomattavan tyytyväisiä monissa maissa, kun auto ei kerran ole ''voittaja-ainesta''?

      
  • petos:



    Kerro muuten oma versiosi miksi Subarukäyttäjät näyttävät olevan huomattavan tyytyväisiä monissa maissa, kun auto ei kerran ole ''voittaja-ainesta''?




    Asiakastyytyväisyys on minusta arvokasta tietoa lähinnä valmistajalle ja myyjälle.



    Käyttäjät peilaavat arvotustaan siihen, mitä autolta odottavat. He ovat tyytymättömiä, jos auto ei vastaa odotuksia tai siitä puuttuu jotain mitä he odottivat siinä olevan. Odotukset taas ovat täysin subjektiivisia. Asteikko siis ei ole mitenkään absoluuttinen, eikä näitä tyytyväisyyksiä voi siten suoraan vertailla. Autotestien kanssa tuolla ei oikeastaan ole suoraan tekemistä.



    Voi esimerkiksi olla, että jatkossa näemme esim Dacialla hyvin tyytyväisiä asiakkaita (tällä en viittaa mitenkään siihen, että autolla olisi jotain yhteistä Subarun kanssa!). Voisin kuvitella, että jos ko. auto pelaa hyvin se täyttää taatusti hyvin sen tarpeen minkä asiakas on peruskulkineelle laittanut. Tyytyväisyyttä Daciaan ei voi kuitenkaan verrata vaikkapa tyytyväisyyteen Audiin A8-malllin ostajien keskuudessa. Vertailukohdat on ihan erilaiset.

      
  • Osittain juuri näin. Dacia ei ole samalla viivalla Audin kanssa ja tyytyväisyyttä on näin hankala verrata.

    Sen sijaan jos vertaa BMW:n, Lexuksen ja Audin hankkineiden tyytyväisyyttä keskenään niin ei ollakaan aivan hakoteillä. Luultavasti myös moni Opelin ostanut on voinut harkita autokseen myös Fordia, Nissania, Volkkaria ja Toyotaa. Ja niiden omistajien tyytyväisyyttä voimme jokseenkin verrata - ei toki absoluuttisesti niitäkään.

      
  • Nimenomaan vain Osittai kuten A Tapio kirjoitti. Kumminkin pääosa tuosta vertailusta pätee ihan automalleja ja luokkia katsomatta.

    On lapsellista väittää, että tässä tyytyväisyyskyselyssä ei voi verrata esim juuri Audia ja Subarua keskenään. Auto on vain osa tuota juttua.



    On se kumma kun tästäkin asiasta saadaan kauhea vääntö aikaiseksi. No, jos se jollakulla ottaa lujille kun "oma" merkki ei pärjää. "Mun" merkki ei myöskään näissä kyselyissä pärjää, enkä ihmettele.

    Olkoonkin kuinka hyvä ja hieno hyvänsä, niin kyllä se v-mittari punaiselle vetää jos siellä huollossa ravataan vähän väliä. Saatikka, että sinne lasipalatsiin saavutaan lavetilla.



    Vai onko pohjoismaiden autoileva lehdistö niin täynnä dorkia, ettei vain tullut mieleen järjestää omat tyytyväisyyskyselyt "hyville" ja "huonoille" merkeille ja kaikille siitä väliltä.



    - Viimeiset kaksi viikkoa työkaverin "kehuja" uudehkon testivoittaja VAGineen hienoudesta kuunnellut Aeronautti... (ei ikinä VW:tä, ei ikinä! )

      
  • Asiakastyytyväisyys on minusta arvokasta tietoa lähinnä valmistajalle ja myyjälle.




    Aha. Kyllä kai tuolla on ostajallekin jotakin kerrottavaa. Vai mitä arvelisit, jos sulla ois kaksi merkkiä harkinnassa - toinen tuolta listan häntäpäästä ja toinen kärjestä? Oisko mitään vaikutusta?

      
  • Mitä merkitystä naapurin tyytyväisydellä autoonsa on sinun autovalintaan? Tai no, jos on kaikin puolin keskimääräinen tyyppi, niin silloin kai pitää valita se eniten myyty ja hyvin tyytyväisyyskyselyissä menestynyt auto. Itse kuitenkin pyrin välitsemaan niitä tuotteita, jotka vastaavat parhaiten minun vaatimuksia.

      
  • AkiK:




    Käyttäjät peilaavat arvotustaan siihen, mitä autolta odottavat. He ovat tyytymättömiä, jos auto ei vastaa odotuksia tai siitä puuttuu jotain mitä he odottivat siinä olevan. Odotukset taas ovat täysin subjektiivisia. Asteikko siis ei ole mitenkään absoluuttinen, eikä näitä tyytyväisyyksiä voi siten suoraan vertailla. Autotestien kanssa tuolla ei oikeastaan ole suoraan tekemistä.

    Voi esimerkiksi olla, että jatkossa näemme esim Dacialla hyvin tyytyväisiä asiakkaita (tällä en viittaa mitenkään siihen, että autolla olisi jotain yhteistä Subarun kanssa!). Voisin kuvitella, että jos ko. auto pelaa hyvin se täyttää taatusti hyvin sen tarpeen minkä asiakas on peruskulkineelle laittanut. Tyytyväisyyttä Daciaan ei voi kuitenkaan verrata vaikkapa tyytyväisyyteen Audiin A8-malllin ostajien keskuudessa. Vertailukohdat on ihan erilaiset.






    Tuo minkä tuossa ylempänä sepitit, oli kyllä varmaan kaikkien tiedossa, etkä oikeastaan vastannut kysymykseeni ollenkaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit