Autojen toteutuneet huoltokustannukset

12 kommenttia

Moi kaikille. Tällä palstalla jutellaan säännöllisesti eri automerkkien ja -mallien laadusta ja kestävyydestä. En ole kuitenkaan nähnyt ketjua, jossa puhuttaisiin toteutuneista huolto- ja käyttökustannuksista.



Minulla on vuoden 2007 syksyllä uutena ostettu Passat 1,9 TDI manuaalivaihteistolla. Autossa on kai ainakin periaatteessa säätyvä huoltoväli, mutta käytännössä huolto on tullut tasan 30 tkm välein.



Myös ajoa tulee melko tarkat 30 tkm vuodessa, ja eilen käytin auton 180 tkm huollossa. Tarkka kilometrimäärä oli pyöreät 181 300.



Olen pitänyt kirjaa huoltokustannuksista. Autolle on tehty kuusi huolto-ohjelman mukaista huoltoa, ja kun niistä poistaa oman hölmöilyn aiheuttamat kulut (rutattu maski ja rikottu vilkun lasi), on huoltojen yhteenlaskettu kokonaishinta 4 281 euroa. Tämä sisältää osineen ja töineen kaikki määräaikaishuollot (ml. nokkahihnan vaihdon 150 tkm kohdalla) sekä kuluvien osien vaihdot (pl. renkaat ja pyyhkijän sulat). Lisäksi huolto-ohjelman ulkopuolisia mutta määräaikaishuollossa tehtyjä juttuja ovat eilen tehdyt jarrulevyjen ja palojen, raidetangon nivelten (tjsp, en muista tarkemmin) ja akun vaihto.



Kaikki työt on tehty Volkswagen Centerin toimipisteissä Helsingissä tai Vantaalla. Ainoa kerta, kun auto on käynyt huollossa huolto-ohjelman ulkopuolella, oli yksi matkan päällä pikkupajassa teetetty lamppujen vaihto. Lisäksi (Diesel-Volkkarille tyypilliseen tapaan) öljyä on pitänyt lisätä kerran huoltovälin aikana noin puoli litraa. Tämän työn jopa minä kykenen itse tekemään. :smile:



Toteutunut huoltokustannus kilometriä kohden on ollut 2,36 c/km.



Pidin myös kirjaa polttoaineen kulutuksesta. En ole ottanut ylös hintoja, vaan ainoastaan litrat ja kilometrit. Toteutunut keskimääräinen kulutus on 5,1 l/100 km. Tämä on hyvin lähellä myös ajotietokoneen antamaa lukemaa. Muistaakseni EU-kulutus on luokkaa 5,7. Olen päässyt noin kovaan lukemaan vain yhdellä tankkausvälillä.



Polttoainekustannus tämän päivän polttoaine.net'in eilisen päivän keskihinnoilla on 7,72 c/km.



Mainittakoon vielä, että en mitenkään erityisemmin hissuttele, vaan muun liikenteen salliessa yksinkertaisesti kiihdytän ripeästi nopeuteen nopeusrajoitus + 10 km/h (navista katsottuna) ja tökkään vakionopeudensäätimen päälle. Ajo on hyvin pitkälle maantieajoa, mutta Kehä III:n sisällä tulee käytyä lähes päivittäin.



Pyysin 1,5 vuotta sitten kirjallisen tarjouksen auton vaihdosta uuteen vastaavaan (Passat 1,6 TDI). Tällöin autollani oli ikää 4,5 vuotta ja 135 tkm. Kun vertasin tarjousta vuonna 07 auton listahintaan, huomasin autoni arvon pudonneen tarkalleen 10 c/km. Tämä oli niin tarkka, että veikkaan sitä käytetyn tarjouslaskennan perusteena. Tämän tarjouksen sain käydessäni Pohjois-Suomessa työmatkalla, ja se on pikkupaikkakunnan jälleenmyyjän hinta. Valitettavasti en ole säilyttänyt tarjousta jotta voisin katsoa tarkat eurot, mutta tuon hinnanalennuksen suhteessa auton ostohintaan uutena muistan sattuneesta syystä erittäin hyvin.



Lisäksi tulee tietysti vakuutukset, verot, renkaat ja pesut.



Minä en osaa sanoa ovatko nämä kustannukset matalia vai korkeita. Minkälaisia kustannuksia muilla on?

  
  • Meikäläisen vähän heikko vastata noin täydellisesti kun en yleensä pidä autoa edes huoltovälin aikaa.



    Mutta emännän autosta jotain kokemusta. Lexus IS joka hankittu n.30000km ajettuna, ollut ns.esittelyautona. Huoltokulut nyt 4vuotta ja 50tkm myöhemmin ovat vuosittainen öljynvaihto 4x100€ =400€ ja raitisilmasuodatin on uusittu 6 kertaa =90€ ja ilmanputsari kolmesti =65€. Lisäksi 75tkm huollossa vaihdetiin jarrunesteet =88€. Lisäksi kesärenkaat on jouduttu ostamaan tänä suvena, eteen 225/40-18 ja taakse 245/40-18 Dunlop SP-sportit muistaakseni 620€. Kaikki huollot tehty "merkkiliikkessä", heittomerkeissä siksi kun Jyväskylässä Toyota liike.



    Huoltokulut siis 643€ =1,29cent/km

    Rengaskulut 620€ =1,24cent/km

    Vakuutukset ovat vuosittain kovat, muistaakseni lähemmäs 700€/vuosi täysillä bonareilla.

    Varaosia ei tähän mennessä ole mennyt.

      
  • Hei,
    Hieman vanha aihe mutta sattui silmään kun etsin vastaavaa. Laskin juuri itse toteutuneet kulut sentilleen Volvo V70 D5 AWD kärrylleni joka on vuosimallia 2006. Ostin sen tasan kuusi vuotta sitten kolmen vuoden ikäisenä 74t ajettuna. Nyt mittarissa on 256t.

    Nafta 10,31 snt/km
    Huolto + renkaat + katsastukset yms 6,46 snt/km
    Vakuutukset + verot 4,90 snt/km
    Arvonalennus 10,88 snt/km

    Yhteensä 32,55 snt/km

    Matkan varrella on ollut muutamia kalliimpia korjauksia, mutta muuten olen sniiduillut kustannusten kanssa tekemällä mm. määräaikaishuollot jo monta vuotta itse. Auto on loistavassa kunnossa tällä hetkellä. Arvonalennus on laskettu siten että nykyinen arvo on arvioitu maltillisesti nettiauton hintojen perusteella ilman turhaa optimismia. Aikoinaan ostin auton suoraan yksityiseltä tiukkaan hintaan.

    Tälläisellä Volvolla ajaminen on kallista, kuten laskelma osoittaa. Toisaalta (offtopic) se pistää miettimään mihin ihmeen logiikkaan perustuu verottoman km-korvauksen taso 44 snt/km?? Oikea marginaalikustannus työnantajalle ajetuista kilsoista olisi perustellusti minun tapauksessani n 22 snt/kk joka perustuu laskelmaan jossa vakuutukset ja verot vähennetään kiinteinä kustannuksia ja puolet arvonalenemasta per km. Ketjun aloittajan esimerkissä joka edustanee paremmin keskimääräistä (kohtuullisempaa) kustannustasoa, marginaalikustannus kilometrista on vielä pienempi.

      
  • Huoltoliikkeen valinnalla voi olla todellisiin toteutuneisiin huoltokustannuksiin ratkaiseva vaikutus; omakohtaisesti noin 30 000 kilometrin ajolle jäi käytettynä ostetulle autolle huolto- tai oikeammin korjauskustannuksia reilut 12 000 euroa.

    Tästä taitaa tulla 40 senttiä kilometrille pelkkää korjaamokulua; käyttökulut päälle.

    http://korjaamolla.blogspot.fi kertoo aiheesta tarkemmin.

      
  • Nissan Micra K11. Huoltokustannukset 180000 kilometrin kohdalla.

    15000 km huolto 181 €
    sytytystulpat 20 €

    11 x öljy + suodatin (25€ +8€ =33€) = 363 €

    564 €

    Ehkä summaan voisi lisätä vielä ilmansuodattimen hinnan, vaikka en muistakaan, milloin se ensimmäisen kerran vaihdettiin. Autolla ajettiin kaikkiaan yli 591000 kilometriä, kunnes se poistettiin liikenteestä marraskuussa 2012 vaihdelaatikkovian takia.

    -> Tätä kertomusta kirjoitettaessa auto oli vielä käytössä.

    -> 500000 kilometriä tuli täyteen vuonna 2008.

      
  • Ajoin 2005-mallisella Citroen C5:lla kilometrit 172000-285000 reilun kuuden vuoden aikana. Bensaa kului tuona aikana 15 200 eur edestä. Huoltoihin ja korjauksiin meni n. 9500 eur. Vakuutukset ja verot arvioin ulkomuistista. Muut kulut ovat olleet kirjattuna tarkkaan tankkaus.com-palvelussa.

    Lainaan Tuksun tekemää mallia laskelmaani:
    Bensa 14,62 snt/km
    Huolto + renkaat 9,1 snt/km
    Vakuutukset + verot 5,2 snt/km
    Arvonalennus 9,6 snt/km

    Yhteensä 38,52 snt/km

    Omistusaikana ei sisältynyt mitään dramaattista, mutta muutama ylimääräinen korjaustarve oli. Kalleimpana jousituksen hydrauliikkapumppu, joka vaihtotöineen maksoi 1200 eur. Ohjauskulma-anturi ja venttiilikopat vaihdettiin, 1300 eur. Jakopään remontti trehtiin 200tkm ja oli kanssa noin tonnin paukku. Parkkitutkia on vaihdettu useita. Kerran koko kierros (8 tutkaa) onneksi tehtaan piikkiin.

    Vaihdoin auton 2014 maaliskuussa. Lisäkuluja oli tulossa. Seuraava jakopääremmin vaihtoaika lähellä. Molemmat, sekä kesä- että talvirenkaat olivat vaihtokunnossa. Em. asiat jäivät seuraavan omistajan huoleksi. Auto oli ostohetkellä paljon ajettu, mutta halpa kokoisekseen ja alle kolmen vuoden ikäinen. Niinpä pääomakulut olivat kohtuulliset. Auto maksoi 13000 ja vaihdossa nimellinen hyvitys 3500.

    Suurehkoista huoltokuluista huolimatta olin autoon tyytyväinen. Tunsin saavani rahoilleni vastinetta. Kyyti oli koko ajan edustusautomaisen mukavaa. Varustelu runsas. Kori oli loistavassa kunnossa, ei ruostetta missään. Ranskisten oletetut sähköviat pysyivät poissa. Vaihdoin saman merkkiseen, mutta tällä kertaa uuteen autoon. Huoltokulut pysyvät nyt ainakin muutaman vuoden kurissa. Huolenpitosopimus 35,- eur/kk. Pääomakulut sitten taas... :)

      
  • Ainakin pääkaupunkiseudulla vaikuttaa huoltoliikkeen valinta huomattavasti kuluihin. Sanoisin noin 50%. Viimeinen työ kyseessä VR6 -moottorilla varustettu VW. Vikana moottorin normivika eli oil coolant vuotaa ja sekoittaa öljyt ja jäähdytysveden. Tarvitaan uusi peltipurkki eli oil coolant + jäähdystysjärjestelmän pesu ja täyttö ja tietysti menee työtäkin. VW Herttoniemi arvio noin 900-1.000e töineen. Teetetty Konalassa ei-merkkikorjaamolla 401,14e. Eikä ei -merkkikorjaamon palvelussa eikä työn laadussa ollut mitään vikaa (itse asiassa parempi) ja ajan sai nopeasti.

      
  • Mersun parkkitutkat taitavat tulla samalta linjalta kuin Citikan. Muuten toimiva auto, mutta näköjään W212 jatkaa W204:n linjoilla, eli joka talven jälkeen on takapuskurista vähintään yksi anturi pimeänä.

    Pitääpä jossain välissä laskea vähän tarkemmin...

      
  • Hieno ketju, tässä minun kokemukset:

    Chrysler Grand Voyager 2001 Diesel Manuaali

    Ajettu 241903 - 341423km, siis melkein tasan sata tuhatta km ajettu 3,5 vuoden ajalla.

    Vakuutukset, verot ja katsastus: 6160,17€ eli 0,062 c/km
    Normaali huollot ja renkaat: 5215,75€ eli 0,052 c/km
    Vanhan auton korjaukset: 9423,00€ eli 0,094 c/km muun muassa kytkin, elektroniikka boksit, virtalukko, jarrulevyt ja satulat, keskuslukko, moottorikiinitykset, pari ABS sensorit jne
    Arvonalennus 3000€ eli 0,03 c/km
    Diesel: 12084,19€ eli 0,121 c/km

    Kustannukset: 0,36 c/km

    Auto vielä päivittäisessä käytössä

    Opel Astra G Diesel Farmari vm 1998

    Ajettu 335988km - 439384km, siis sattumalta myös lähellä sataa tuhatta. Myyty silloin varaosa-autona

    Vakuutukset, verot ja katsastus arvio: 0,05c/km
    Kaikki huollot ja renkaat: 5 226,14 € eli 0,052 c/km
    Polttoainetta arvio 0.09 c/km nykyhinnalla
    Arvonalennus 4300€ Eli 0,043 c/km

    Kaikki kustannukset 0,23 c/km

      
  • Edellinen muuten hyvä esitys mutta yksikkö taitaakin olla Eur eikä cnt. Totuus siis
    satakertainen :)

      
  • Corolla 2006 automaatti, 160000 km. Mukana määräaikaishuollot, muut korjaukset (itse tehdyt ja korjaamolla teetetyt) ja uudet kesä- ja talvirenkaat. Huolto- ja korjauslaskut on kaikki tallessa, eli ne on laskettu tarkkaan. Mukana ei pyyhkijänsulkia eikä -nestettä. Kaikkiaan noin 5000 euroa, eli 3 euroa/100 km. Bensankulutus on harvoin alle 8 litraa sadalle. Kun huoltoväli on 15 tkm, ei tätä autoa kannata paljon ajavan ostaa. Pääosin kaupunkiautona menettelee, eikä ylimääräisiä korjauksia ole ollut kuin kourallinen (pl. jarrujen herkistely vähintään joka renkaanvaihdossa jonka olen tehnyt itse, tuppaavat jumittamaan), ja perille on aina päästy. Ruosteenestokäsittely on spreijattu itse, muuten olisi varmaan jo ruostevaurioita. Hinnassa mukana pari itse tehtyä ylimääräistä vaihteistoöljyn vaihtoa, kun virallisen 90 tkm vaihtovälin jälkeen öljy oli vieläkin aika tummaa.

      
  • Nykyinen kulkine jolla matkusteltu nyt nelisen vuotta ja about 100tkm on Audi A4 3.0TDiQ -10. Ostettu 100tkm ajettuna ja nyt siis tuplattu.
    Polttoaine 9c/km MPG trakkerillä seurattuna (7,2l/100km)
    Korjaus&huolto/verot/vakuutus/renkaat 17c/km
    Pääoma ainakin lähelle arvattuna 20c/km
    Yhteensä 46c/km
    Huoltojen osuus on kohtuullisen iso, mutta johtuu aika huonosta luotettavuudesta sekä paikallisen Laakkosen kyvyttömyydestä kirjoittaa laskuihin alle 1000€ summia.

    Edellinen Lexus RX400h jolla yhteistä taivalta kertyi vain 2 vuotta/25tkm. Meni myyntiin kun tuntui niin kolholta ja suurelta omiin käyttötarkoituksiin. Ja ajotkin tuplaantuivat joten diesel tuntui luonnikkaammalta?
    Polttoaine 14c/km (9l/100km - valtaosin kaupunkia, mutta kulutus oli aika samoissa maantiellä ja kaupungissa joten ei juurikaan merkitystä hybridissä missä kulkee)
    Huollot 12c/km merkkihuollossa joka tosin Toyotan huolto. Pelkkiä huoltoja kun ei tuossa ikinä mitään oikeaa vikaa ollut. Nekin edullisia.
    Toteutunut arvon alenema 3500€/kaksi vuotta eli 14c/km.
    Yhteensä siis 40c/km.

    Ei siis ollut mikään hyvä autokauppa vaihtaa tuota Lexusta Audiin kustannusten valossa. Eikä luotettavuudenkaan/harmien. Eikä ajomukavuudenkaan etenkään maantiellä kun on niin mielettömän äänekäs (siis ainakin Lexukseen verrattuna ja edelliseen Bemariin). Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut fiksumpaa ostaa Skoda. Samat tyyppiviat saisi puoleen hintaan.

      
  • Ajelen kahdella sähköautolla, 2012 Nissan Leaf ja 2013 Chevy Volt. Nissaniin on vaihdettu kerran jarrunesteet (100e töineen) ja Volttiin range extenderin öljyt kahdesti (100e * 2) oikeastaan huvin vuoksi. Nissanissa on 51 000km (100% sähköllä) ja Voltissa 71 000km (60 000km sähköllä, eli tässä mentiin yhdellä öljyllä aina 5500km). Varmaan pitäisi viedä tuo Volt jarrunesteiden vaihtoon piakkoin. Kabiinin ilmasuodattimet, pyyhkijänsulat, polttimot vaihdan itse sitä mukaa kun on tarve. Nesteet sun muut tarkistelen samalla kun ovat niin hyvin näköisällä. En oikein keksi miksi näitä pitäisi tämän enemmän huoltoon hilata? Halpaa on kyllä ajo...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit